De geschiedenis met
Simon de tovenaar laat zien dat het evangelie niet alleen voor de Joden, maar ook de Samaritanen was. Jezus ging zelf ook al naar Samaria toe trouwens, daar waren de discipelen het in eerste instantie ook niet zo heel erg mee eens. In elk geval was dit gebeuren
voor Saulus' bekering.
Nouja, Samaritanen kun je nog iets van zeggen, dat ze wel aan Joden verwant zijn en dat het argument dus wat zwakjes is. Men leze Handelingen 10 (en eventueel 11). Petrus krijgt hierbij tot 3 keer toe een visioen van God om hem ervan te overtuigen dat het evangelie ook voor de heidenen is. Vervolgens wordt hij naar een centurio, Cornelius gehaald, iets wat-ie geweigerd zou hebben als God 'm niet had duidelijk gemaakt dat wat Hij rein verklaart het ook is (Joden mochten namelijk niet met niet-Joden omgaan).
Handelingen 10:34-35 "En Petrus, den mond opendoende, zeide: Ik verneem in der waarheid, dat God geen aannemer des persoons is; Maar
in allen volke, die Hem vreest en gerechtigheid werkt, is Hem aangenaam."
En later moet-ie zich verantwoorden en vertelt-ie wat er gebeurd is. Paulus komt in deze hele geschiedenis niet voor. Het is duidelijk te lezen dat Gods Geest de apostelen geleid heeft en ze duidelijk gemaakt heeft dat het evangelie toch echt wel voor iedereen is en niet alleen voor Joden. Maar dat was uit Jezus' zendingsbevel ook al wel duidelijk, een "Joden in de diaspora"-argument gaat nu niet bepaald op als Jezus de opdracht geeft hele volkeren te leren onderhouden wat Hij geboden heeft. Dan had Hij er wel expliciet bijgezegd dat het alleen om de Joden onder die volkeren ging.
De hele discussie hieromtrent was erom begonnen dat iemand Dawkins aanhaalde die 'wetenschappers' aanhaalde die probeerden Jezus' evangelie voor de hele wereld in diskrediet te brengen door te stellen dat Paulus en niet Jezus zelf bedacht had dat het evangelie ook wel leuk voor niet-Joden was. Ik hoop dat het nu duidelijk is dat dit onzin is. Waarmee natuurlijk niet gezegd is dat Paulus geen invloed op de geloofsleer gehad heeft, maar hij is daarin ook maar een werktuig van Gods Geest geweest.
Voorts nog even over dat "oh, alleen 144,000 Joden mogen de hemel in": in Openbaring 2 wordt geschreven aan de gemeente te Efeze. Te Efeze was inderdaad een synagoge, maar ook christenen uit de heidenen. Paulus schrijft in zijn brief aan de Efeziërs er ook over, dat sommigen van hen uit de heidenen zijn. Hoe het met de andere gemeenten zit die in Openbaring staan weet ik niet, maar ik zie geen reden om aan te nemen dat het alleen Joden zijn. In elk geval staan er, beginnend met het stuk aan de Efeziërs, de volgende beloften:
Op 2:7 Die oren heeft, die hore wat de Geest tot de Gemeenten zegt. Die overwint, Ik zal hem geven te eten van denboom des levens, die in het midden van het paradijs Gods is.
Op 2:10 Vrees geen der dingen, die gij lijden zult. Ziet, de duivel zal enigen van ulieden in de gevangenis werpen, opdat gij verzocht wordt; en gij zult een verdrukking hebben van tien dagen. Zijt getrouw tot den dood, en Ik zal u geven de kroon des levens.
Op 2:11 Die oren heeft, die hore wat de Geest tot de Gemeenten zegt. Die overwint, zal van den tweeden dood niet beschadigd worden.
Op 2:17 Die oren heeft, die hore wat de Geest tot de Gemeenten zegt. Die overwint, Ik zal hem geven te eten van het manna, dat verborgen is, en Ik zal hem geven een witten keursteen, en op den keursteen een nieuwen naam geschreven, welken niemand kent, dan die hem ontvangt.
Op 2:26 En die overwint, en die Mijn werken tot het einde toe bewaart, Ik zal hem macht geven over de heidenen; 27 En hij zal ze hoeden met een ijzeren staf; zij zullen als pottenbakkersvaten vermorzeld worden; gelijk ook Ik van Mijn Vader ontvangen heb. 28 En Ik zal hem de morgenster geven. 29 Die oren heeft, die hore wat de Geest tot de Gemeenten zegt.
Op 3:5 Die overwint, die zal bekleed worden met witte klederen; en Ik zal zijn naam geenszins uitdoen uit het boek des levens, en Ik zal zijn naam belijden voor Mijn Vader en voor Zijn engelen.
Op 3:12 Die overwint, Ik zal hem maken tot een pilaar in den tempel Mijns Gods, en hij zal niet meer daaruit gaan; en Ik zal op hem schrijven den Naam Mijns Gods, en de naam der stad Mijns Gods, namelijk des nieuwen Jeruzalems, dat uit den hemel van Mijn God afdaalt, en ook Mijn nieuwen Naam.
Op 3:21 Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon.
Allemaal geschreven aan gemeenten met zeer waarschijnlijk heidenen ertussen. Beetje verder kijken dan je neus lang is kan bij bijbellezen in elk geval geen kwaad

.