Verwijderd schreef op zondag 27 januari 2008 @ 00:49:
Dit is volledig on-Bijbels. Zie de volgende tekst in Hebreeën 4:
13 en geen schepsel is voor Hem verborgen, want alle dingen liggen open en ontbloot voor de ogen van Hem, voor wie wij rekenschap hebben af te leggen.
God heeft de Duivel niet nodig om zich te laten vertellen wat hier op aarde gebeurd.
Waarom sluit het feit dat God alwetend is uit dat de satan aanklager is? Aanklacht is irritant, genoeg getuigenissen gehoord van mensen die juist als ze iets voor de Heer wilden gaan doen helemaal ontmoedigd raakten door een satan die ze nog maar eventjes fijntjes op de zonden in hun leven wees zodat ze zich daarover helemaal neerslachtig gingen voelen. De rol van de satan als aanklager is juist zeer bijbels; lees Openbaring 12:
7 En er werd krijg in den hemel: Michaël en zijn engelen krijgden tegen den draak, en de draak krijgde ook en zijn engelen.
8 En zij hebben niet vermocht, en hun plaats is niet meer gevonden in den hemel.
9 En de grote draak is geworpen, namelijk de oude slang, welke genaamd wordt duivel en satanas, die de gehele wereld verleidt, hij is, zeg ik, geworpen op de aarde; en zijn engelen zijn met hem geworpen.
10 En ik hoorde een grote stem, zeggende in den hemel: Nu is de zaligheid, en de kracht, en het koninkrijk geworden onzes Gods; en de macht van Zijn Christus; want de verklager onzer broederen, die hen verklaagde voor onzen God dag en nacht is nedergeworpen.
11 En zij hebben hem overwonnen door het bloed des Lams, en door het woord hunner getuigenis, en zij hebben hun leven niet liefgehad tot den dood toe.
Door de duivel beheerd? Niet volgens de bijbel: Jezus zegt het volgende in Openbaring 1: 18 en de levende, en Ik ben dood geweest, en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheden, en Ik heb de sleutels van de dood en het dodenrijk.
Dat ben ik wel met je eens. De poel van vuur is ook voor de duivel en zijn engelen bereid, die wordt er zelf ook gestraft. De oudtestamentische notie van het dodenrijk is ook best iets lastigs, hoe alles
precies zit is lastig te bepalen

. Op zich is dat ook nieteens zo heel kritiek voor de geloofsleer, dat de satan mensenmoordenaar van den beginne is (Joh 8:44) en rondgaat als een briesende leeuw om te verslinden omdat-ie weet dat z'n einde nabij is (1 Petr 5:8) is overduidelijk. Of-ie nou heerst in de hel of zelf ook gestraft wordt, feit is dat-ie mensen haat omdat hij God haat en of-ie het nu voorelkaar krijgt dat de Hemelse Rechter mensen met hem mee dezelfde straf in moet sturen of dat-ie daar zelf ook nog leuk mee bezig mag doet dan nieteens echt ter zake.
Dit is niet Bijbels. Na lichaam was Jezus bij de rijke, zoals vermeld in Jesaja 53: 9 En men stelde zijn graf bij de goddelozen; bij de rijke was hij in zijn dood,
En na zijn geest was hij predikende het evangelie aan de geesten in de gevangenis volgens 1 Petrus 3:18 Want ook Christus is eenmaal om de zonden gestorven als rechtvaardige voor onrechtvaardigen, opdat Hij u tot God zou brengen: Hij, die gedood is naar het vlees, maar levend gemaakt naar de geest, 19 in welke Hij ook heengegaan is en gepredikt heeft aan de geesten in de gevangenis,
Ik wilde al eerder iets zeggen over het stukje 'ter helle gevaren' in die geloofsbelijdenis, daar ben ik het namelijk ook niet mee eens. Maar ook dat is een detail dat voor de heilsboodschap relatief ondergeschikt is.
Ik snap dat je het allemaal goed bedoeld en dat je een verklaring wilt hebben van hoe alles in z’n werk gaat na de dood, maar bovenstaande is dus echt niet Bijbels. Aan God is het oordeel en niet aan de duivel.
Aan God is inderdaad het oordeel. Maar dat neemt niet weg dat iedereen die niet wedergeboren wordt door zijn vlees onder de heerschappij van de satan staat. Wat Paulus over het dood zijn voor de zonde schrijft in de Romeinenbrief weet je (hoop ik) wel.
[...]
Dit was allemaal volbracht toen Jezus het uitriep “Het is Volbracht”!, waarna hij de geest gaf.
Eens.
Naar Gods evenbeeld. In Genesis 1:26 staat dit: God zei: ‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken; zij moeten heerschappij voeren over de vissen van de zee en de vogels van de hemel, over het vee, over de hele aarde en over alles wat daarop rondkruipt.’
Hier mis ik je punt.
Nee de joden in die tijd, waaronder de Farizeeën en de Discipelen geloofden in reïncarnatie.
Neem bijvoorbeeld: Johannes 9: 1 En voorbijgaande zag Hij een man, die sedert zijn geboorte blind was. 2 En zijn discipelen vroegen Hem en zeiden: Rabbi, wie heeft gezondigd, deze of zijn ouders, dat hij blind geboren is? 3 Jezus antwoordde: Noch deze heeft gezondigd noch zijn ouders, maar de werken Gods moesten in hem openbaar worden.
En Matteüs 16: 13 Toen Jezus in de omgeving van Caesarea Filippi gekomen was, vroeg Hij zijn discipelen en zeide: Wie zeggen de mensen, dat de Zoon des mensen is? 14 En zij zeiden: Sommigen: Johannes de Doper; anderen: Elia; weer anderen: Jeremia, of één der profeten. 15 Hij zeide tot hen: Maar gij, wie zegt gij, dat Ik ben? 16 Simon Petrus antwoordde en zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God!
Je eerste citaat heeft niks hiermee te maken. Lees Exodus 34:7: "Die den schuldige geenszins onschuldig houdt, bezoekende de ongerechtigheid der vaderen aan de kinderen, en aan de kindskinderen, in het derde en vierde lid." Vanuit Joods perspectief dachten ze dus dat de blindheid een straf was voor iets wat de man zelf danwel zijn ouders uitgespookt hadden. En je tweede citaat... ze noemen allerlei profeten op waarvan ze dat denken, je moet wel creatief zijn om hier reïncarnatie in te zien. Tenminste, wel gegeven de hoeveelheid bijbelse stof dat juist wederspreekt.
Niet de duivel onderworpen, maar door Adam kwam de dood in de wereld en door Jezus het leven. Trouwens voor de zondeval wandelde Adam met God de vader in de hof van eden, zoals Jezus wandelde met God de vader in zijn leven.
Dat van die duivel heb ik het al over gehad.
Hmm, is het je wel eens opgevallen dat er in Genesis "laat
ons mensen maken" staat en ook dat na het incident met de vrucht staat dat "de mens aan
ons gelijk is geworden"? Dit in de eerste persoon meervoud spreken zie je ook als Jesaja tot het profetenambt geroepen wordt. Op zich is dit leuk discussievoer, maar als je wilt concluderen dat doordat Adam in Eden met God wandelde en Jezus dat zo'n twintig eeuwen geleden deed Jezus een gereïncarneerde Adam is is dat enerzijds erg creatief bedacht en bovendien vrij eenvoudig bijbels te weerleggen. Men leze Johannes 1:
1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.
2 Dit was in den beginne bij God.
3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.
4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.
5 En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen.
6 Er was een mens van God gezonden, wiens naam was Johannes.
7 Deze kwam tot een getuigenis, om van het Licht te getuigen, opdat zij allen door hem geloven zouden.
8 Hij was het Licht niet, maar was gezonden, opdat hij van het Licht getuigen zou.
9 Dit was het waarachtige Licht, Hetwelk verlicht een iegelijk mens, komende in de wereld.
10 Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem gemaakt; en de wereld heeft Hem niet gekend.
11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.
12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.
14 En het Woord is vlees geworden, en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als des Eniggeborenen van den Vader), vol van genade en waarheid.
15 Johannes getuigt van Hem, en heeft geroepen, zeggende: Deze was het, van Welken ik zeide: Die na mij komt, is vóór mij geworden, want Hij was eer dan ik.
16 En uit Zijn volheid hebben wij allen ontvangen, ook genade voor genade.
17 Want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid is door Jezus Christus geworden.
18 Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, Die in den schoot des Vaders is, Die heeft Hem ons verklaard.
Vers 3 is overduidelijk: Jezus is schepper. Genesis doet er verslag van hoe JHWH Adam
schiep. Daarnaast zegt Hebreeën 13:8 dit: "Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en in der eeuwigheid." Als je beweert dat Jezus een reïncarnatie van Adam is beweer je dus dat in feite Jezus de vloek van de zonde over deze wereld gehaald heeft

.
Hebreeën 10:[i]26...
Inderdaad het oordeel, waarbij God volgens het principe werkt dat wat een mens zaait hij ook zal oogsten. Ik zal hier later nog wel dieper ingaan, maar blijf gerust vragen stellen.
Ik heb me een hoofdstuk vertypt (10 ipv 9), dus ik zal de tekst zelf maar eventjes neerzetten:
"En gelijk het den mensen gezet is,
eenmaal te sterven, en daarna het oordeel;"
Dat is ook leuk trouwens, je zegt dat Adam door de vloek van de zonde de dood in de wereld gebracht heeft. Het was helemaal de bedoeling niet dat mensen überhaupt zouden sterven, dus hoe je reïncarnatie hierin wilt passen ben ik erg benieuwd naar.
Openbaring 6: 12 Ik zag, toen het zesde zegel verbroken werd, hoe er een zware aardbeving kwam. De zon werd zwart als een rouwkleed en de maan werd bloedrood. 13 De sterren vielen op de aarde, zoals late vijgen die door een stormwind van de boom worden gerukt. 14 De hemel scheurde los en rolde zich als een boekrol op. Geen berg of eiland bleef op zijn plaats. 15 Koningen, machthebbers, legeraanvoerders, rijken, aanzienlijken, slaven en vrije mensen, iedereen trachtte zich te verbergen in grotten en tussen de rotsen in de bergen. 16 Ze riepen de bergen en de rotsen toe: ‘Val op ons neer! Verberg ons voor het oog van hem die op de troon zit en voor de toorn van het lam! 17 Want nu is de grote dag van hun toorn aangebroken, en wie kan die doorstaan?’
Een vraag aan jou. Gebeurd dit op de aarde of in de hel? Is het voor eeuwig of tijdelijk?
Dat is het komende oordeel over deze wereld, op deze aarde dus. Het is een eenmalig iets, dit oordeel, die poel van vuur (die later in Openbaring staat) is blijvend. In dit kader nog een leuk citaat, Markus 9:45-46 "En indien uw voet u ergert, houwt hem af; het is u beter kreupel tot het leven in te gaan, dan de twee voeten hebbende, geworpen te worden in de hel, in het onuitblusselijk vuur; Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt."
Leuke vraag voor jou: waarom waarschuwt Jezus hiervoor als iedereen uiteindelijk gered zou worden? En waarom zouden die mensen toch zo graag willen dat de rotsen op hun vallen omdat ze God niet durven aanzien? Daar heb je nog geen antwoord op gegeven

.
Ik gebruik de Bijbel meer dan jou in mijn posts.

M'n punt was vooral dat het een beetje zinloos is er een exegetische exercitie van te maken als ik later erachter kom dat je lak hebt aan de autoriteit van de Bijbel. Uiteraard zal ik ook op punten naast de waarheid zitten. Je hebt ook gezien dat ik het in opzichten met je eens ben en mij dus niet geheel in de mening over sommige zaken van andere mensen in deze draad kan vinden. Maar wat je hier neergetikt hebt ontkent glashard de kern van het evangelie en dat vind ik zorgelijk.
(En Asmodeus, als je gelooft, waarom heb je dan de naam van een demon als username

?)
[
Voor 0% gewijzigd door
Bananenplant op 27-01-2008 18:27
. Reden: typo ]