Alles is hier van waar. Het is echt een top laptop hé. Maar die batterij is echt bagger, Ik kan nu rond de 1u30 werken (niet zuinig). Bij zuinig gebruik zonder lan en beetje Office dingen kan ik tot 2u30. Maar 2u30 vind ik nog altijd weinig, gelukkig moet ik niet zo vaak buiten werken.Verwijderd schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 19:12:
Hoe zit het eigenlijk met de batterijtijd van de FZ en Vaio's in het algemeen (NR, CR), hoorde dat deze vrij magertjes was, helemaal in vergelijking met een macbook
wat is hiervan waar?
Verwijderd
Dat is inderdaad wel een heel groot minpunt zeg, vooral als je 'm als student gaat gebruiken en dus ook vaak 'buiten' gebruik ervan maakt
is dit alleen bij de FZ serie zo of bij alle Vaio's ?
is dit alleen bij de FZ serie zo of bij alle Vaio's ?
Naar het schijnt draaien de Vaios zonder Nvidia (dus met Intel onboard graphics) ongeveer een uur langer op dezelfde batterij. Ik zag hier alleen een testje van bij www.PcPro.co.uk maar kan hem niet terug vinden (meer dan 4 uur iig)
[ Voor 29% gewijzigd door Gianni Rombios op 01-03-2008 00:07 ]
Verwijderd
Heey,
ik heb een vaio fz11s maar nou is het zo dat mijn webcam niet wilt werken. Ik heb de drivers geinstalleerd op de site maar bij de installatie geeft vista aan dat het programma niet goed is geinstalleerd en dan kan ik aangeven dat ie wel goed geinstalleerd is of dat ik hem opnieuw wil installeren. Maar bij beide keuze heb ik geen vooruitgang, hij doet het vervolgens nog steeds niet.
Iemand een idee wat hier tegen kan doen??
Weet iemand of het mogelijk is om in mijn fz11s een blu-ray drive te laten zetten ipv mijn dvd-rom drive.. de fz21 en fz31 serie hebben std al een blu-ray drive erin. Dus lijkt mij wel te passen ook in mijn fz11s. En waar kan ik dit dan doen??
ik heb een vaio fz11s maar nou is het zo dat mijn webcam niet wilt werken. Ik heb de drivers geinstalleerd op de site maar bij de installatie geeft vista aan dat het programma niet goed is geinstalleerd en dan kan ik aangeven dat ie wel goed geinstalleerd is of dat ik hem opnieuw wil installeren. Maar bij beide keuze heb ik geen vooruitgang, hij doet het vervolgens nog steeds niet.
Weet iemand of het mogelijk is om in mijn fz11s een blu-ray drive te laten zetten ipv mijn dvd-rom drive.. de fz21 en fz31 serie hebben std al een blu-ray drive erin. Dus lijkt mij wel te passen ook in mijn fz11s. En waar kan ik dit dan doen??
Even contact opnemen met Sony-support en vragen of dit mogelijk isVerwijderd schreef op zondag 02 maart 2008 @ 18:07:
Heey,
Vervolgens zelf op onderzoek uitgaan: type drive, afmetingen, prijzen leveranciers
(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A
Verwijderd
Ik ben terug beginnen zoeken en dinges proberen voor die helderheid voor xp. 1 iemand in dit topic heeft het kunnen doen. Ik ben ook verschillende installatie's gaan mixen. Maar helaas niks werkt. Kan iemand die brightness al regelen op xp?
Verwijderd
Dit weekend heb ik van mijn VAIO VGN-FZ21m een dualboot gemaakt met Vista/XP Pro. Ik had de SATA driver ge-slipstreamed in de XP Pro installatie-cd. Start lekker vlot op, maar schokkerig beeld bij scrollen. In apparaatbeheer gaan kijken, hier blijven een aantal onderdelen voorzien van geel uitroepteken / niet geïnstalleerd want niet herkend. De twee onderdelen verschijnen onder "Overige apparaten" als:
- Ethernet controller
- Video controller (VGA compatibel)
Heb ik nu de verkeerde drivers gebruikt en zoja, voor welk hardwareonderdeel?
Heeft iemand de juiste XP drivers hiervoor, en hoe moet ik deze installeren (is het plaatsen van het .inf bestand in de drivers-map voldoende of moet er meer gebeuren?)
Thnx!!
- Ethernet controller
- Video controller (VGA compatibel)
Heb ik nu de verkeerde drivers gebruikt en zoja, voor welk hardwareonderdeel?
Heeft iemand de juiste XP drivers hiervoor, en hoe moet ik deze installeren (is het plaatsen van het .inf bestand in de drivers-map voldoende of moet er meer gebeuren?)
Thnx!!
Kijk even in de topic start daar staat deze link:
http://www.sony-asia.com/...hp_en_AP_i&subpage=detail
Je moet de Nvidia driver nemen die het kleinst is, het grootste pakket is voor de 8600. Ethernet is Intel en niet Atheros.
Je moet de Nvidia driver nemen die het kleinst is, het grootste pakket is voor de 8600. Ethernet is Intel en niet Atheros.
[ Voor 3% gewijzigd door Gianni Rombios op 03-03-2008 11:23 ]
Verwijderd
Ok.. het is zo ver.. Mijn laptop is kappoet
. Ik was in de avond online de lama's aan het kijken op mijn vaio. En rond een uur of drie wou ik gaan slapen en drukte dus op de hibernate knopje. Hij nam wel zijn tijd (5/7min?) voordat hij uitging. Next day na mijn werk deed ik hem weer aan. Het eerst dat ik kreeg was een vaag error en verder dan dat ging hij niet. Dus ik deed mijn laptop uit (inhouden van de aanknopje) en weer aan en kreeg toen een menuutje dat het verkeerd was afgesloten etc.. Na dat kreeg ik een melding dat hij vista niet kon opstarten omdat er iets mis is en dat ik mijn w. vista cd in mijn drive moest doen en opnieuw moest booten en via cdtje dat error te herstellen. Dus ik doe mijn vista cd erin en reboot. Hij laad van alles maar zodra hij iets hoort weer te geven krijg ik dus niks. Gewoon een leeg zwart scherm en soms een muisje. Verder dan dat komt hij niet. Dat geld dus ook met die recovery cd's. F10 werkt ook al niet. Weet iemand misschien wat voor probleem dit is en hoe ik het moet oplossen? Ik ben van plan om woensdag (als het nog niet opgelost is) sony ff te gaan bellen en ff gebruik ga maken van me garantie
. Helaas ben ik mijn laptop wel voor een week of 2 kwijt dan
.
misschien nog wat details over mijn laptop dat misschien van belang is?
- laptop aangeschaft begin oktober (door mrc16 topic
). @ computer pirates
- laptop vaio fz21m
- sinds 2 weken vista helemaal opnieuw geinstalleerd
- vanaf oktober misschien al 15x+ alles opnieuw geinstalleerd (omdat er elke keer error was of wat dan ook of iets deed het niet.. maar na die recovery deed alles het weer wel).
- die recovery hd nooit verwijderd.
- laptop aangeschaft begin oktober (door mrc16 topic
- laptop vaio fz21m
- vanaf oktober misschien al 15x+ alles opnieuw geinstalleerd (omdat er elke keer error was of wat dan ook of iets deed het niet.. maar na die recovery deed alles het weer wel).
Verwijderd
Ik had ook zoiets. Ik heb die cd-dvd lezer-schrijver by die laser beetje heen en weer gedaan en die werkte opeens terug. Het voelt in het begin een beetje hardVerwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 00:07:
Ok.. het is zo ver.. Mijn laptop is kappoet. Ik was in de avond online de lama's aan het kijken op mijn vaio. En rond een uur of drie wou ik gaan slapen en drukte dus op de hibernate knopje. Hij nam wel zijn tijd (5/7min?) voordat hij uitging. Next day na mijn werk deed ik hem weer aan. Het eerst dat ik kreeg was een vaag error en verder dan dat ging hij niet. Dus ik deed mijn laptop uit (inhouden van de aanknopje) en weer aan en kreeg toen een menuutje dat het verkeerd was afgesloten etc.. Na dat kreeg ik een melding dat hij vista niet kon opstarten omdat er iets mis is en dat ik mijn w. vista cd in mijn drive moest doen en opnieuw moest booten en via cdtje dat error te herstellen. Dus ik doe mijn vista cd erin en reboot. Hij laad van alles maar zodra hij iets hoort weer te geven krijg ik dus niks. Gewoon een leeg zwart scherm en soms een muisje. Verder dan dat komt hij niet. Dat geld dus ook met die recovery cd's. F10 werkt ook al niet. Weet iemand misschien wat voor probleem dit is en hoe ik het moet oplossen? Ik ben van plan om woensdag (als het nog niet opgelost is) sony ff te gaan bellen en ff gebruik ga maken van me garantie
. Helaas ben ik mijn laptop wel voor een week of 2 kwijt dan
.
- laptop aangeschaft begin oktober (door mrc16 topic). @ computer pirates
- laptop vaio fz21m
Verwijderd
Thnx vr snelle reply! Maar die servers in Asia (en ook Singapore) zijn erg traag met downloaden op dit moment. is er een andere link, of in ieder geval een link voor deGianni Rombios schreef op maandag 03 maart 2008 @ 11:23:
Kijk even in de topic start daar staat deze link:
NVIDIA GForce 8400M GT voor XP? Staat nml niet op de Nvidia site zelf?
Hier kun je ook een alternatieve driver downloaden:
http://laptopvideo2go.com/drivers
Driver (bijv. 169.09) downloaden en uitpakken naar map. INF downloaden en opslaan in zelfde map (originele bestand overschrijven).
Driver (bijv. 169.09) downloaden en uitpakken naar map. INF downloaden en opslaan in zelfde map (originele bestand overschrijven).
Verwijderd
Fn Toets en Volume knoppen bij Downgrade to XPGianni Rombios schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 18:37:
Hier kun je ook een alternatieve driver downloaden:
Gianni: helemaal top! XP draait als verwacht. Ik krijg echter niet de Fn-toets en volumeknoppen aan de praat mbv de VISTA-drivers (ik las in dit forum dat dat iemand wel gelukt was?). Maw is er al een link die driverpakket en werkende instructies bevat waarmee de FZ21M Sony applicaties, Fn, volumetoetsen etc weer werken? Thnx again
De grote multimediatoets (volume/start/stop) zou het gewoon moeten doen behalve dat je onscreen geen level-balkje krijgt. Met de battery/power apps van de Sony Asia site heeft de pc wel wat controle over brightness. Want als je de power cable los haalt gaat de brightness naar beneden.
Maar de Fn+F5/F6 knoppen doen het daarmee niet.
Ik weet niet precies wat het belang van brightness voor je is. Met name onder XP spaart het weinig stroom. Als het alleen om de felheid van het beeld gaat zou ik het eens proberen met Gamma Panel, daarmee kun je het beeld ook met sneltoetsen snel aanpassen. Maar het bespaart dus geen stroom:
http://www.majorgeeks.com/Gamma_Panel_d2796.html
Maar de Fn+F5/F6 knoppen doen het daarmee niet.
Ik weet niet precies wat het belang van brightness voor je is. Met name onder XP spaart het weinig stroom. Als het alleen om de felheid van het beeld gaat zou ik het eens proberen met Gamma Panel, daarmee kun je het beeld ook met sneltoetsen snel aanpassen. Maar het bespaart dus geen stroom:
http://www.majorgeeks.com/Gamma_Panel_d2796.html
Hier ben ik zelf ook wel erg nieuwsgierig naar.Fearce schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 11:15:
Weet iemand hier trouwens of de bluray speler ook geupdate kan worden naar de nieuwere versies net zoals sony met de ps3 doet? Oftewel updaten van 1.0 naar 1.1 etc etc etc!!
Verwijderd
hallo ben nieuw, ik heb een vraag ik heb een FZ11E wat is de beste driver?
en hoe moet ik het installeren ?
heb vista
heb vista
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2008 19:01 ]
Haha, wat bedoel je in godsnaam?Verwijderd schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 18:57:
hallo ben nieuw, ik heb een vraag ik heb een FZ11E wat is de beste driver?
heb vista
Even wat specifieker zijn hoor, anders kun je beter niet posten.
Voor wie zoals ik is achtergekomen dat Sony de Intel VT (hardware virtualisatie) van de Core 2 Duo in de bios heeft uitgeschakeld:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=189228
Dit is wat ik naar de support team van Sony heb gestuurd:
3. Detailed problem description: I would like to enable Intel CPUs EM64T and VT support.
I suppose that i do that through the bios, but there is no option for that.
4. Checked for upgrades or patches: yes
5. Additional SW: none
6. Additional HW: none
7. Extra memory added: no
8. Additional remarks: none
Dit is de aantwoord:
Thank you for contacting us.
Intel® Virtualization Technology is not supported on VAIO.
Regards
Mark
Sony eSupport Team
Ik snap dit echt niet!
Waarom zoiets uitschakelen? Ik heb ook voor de processor betaald, dus ik wil van alle features beschikken!
O.A. de Virtualisatie is nodig als je 64 bit hosts wil gebruiken in bijv. VMware.
3. Detailed problem description: I would like to enable Intel CPUs EM64T and VT support.
Dit is de aantwoord:
Regards
Mark
Sony eSupport Team
Ik snap dit echt niet!
Waarom zoiets uitschakelen? Ik heb ook voor de processor betaald, dus ik wil van alle features beschikken!
O.A. de Virtualisatie is nodig als je 64 bit hosts wil gebruiken in bijv. VMware.
Verwijderd
Ik had hetzelfde voor en heb die BIOS-hack uitgevoerd (zoals jij ook gevonden hebt) en het werkt prima, dus ja, er zal niet veel anders opzitten voor je denk ik ...olandese schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 07:52:
Voor wie zoals ik is achtergekomen dat Sony de Intel VT (hardware virtualisatie) van de Core 2 Duo in de bios heeft uitgeschakeld:
Dit is de aantwoord:
Regards
Mark
Sony eSupport Team
Ik snap dit echt niet!
Klopt, ik hebt het ook uitgevoerd, werkt prima!
Ik heb een Sony Vaio VGN-FZ21Z.
Ik snap alleen niet waarom Sony zoiets uit moet zetten.
Ik snap alleen niet waarom Sony zoiets uit moet zetten.

Verwijderd
Ik heb een FZ11E en een CPU: T7100 maar als ik die gewoon op accu gebruik heb ik maar 1.2GHZ max. performance. Als ik netstroom gebruik weer terug naar 1.80GHZ. Kan je speedstep niet uitzetten? Ik heb al geprobeerd met notebook hardware control en het lukt niet
blijkbaar weinig liefhebbers met een HDTV? Ik vind het in elk geval belachelijk om telkens die driver weer terug te installeren, maar wat doe je eraan...en wat druk geweest, misschien maar eens mailen naar SonyVerwijderd schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 00:28:
[...]
Hey hallo,
Bedankt voor je antwoord! Ik vraag me alleen af of dat nou zo handig is om elke keer die driver te verwijderen om alleen maar op een HDTV een filmpje te kunnen kijken om vervolgens weer de driver te installeren. Wat is jouw ervaring hiermee?
Heeft iemand anders hier ook ervaring mee?
Elga Ace 4kW (11/2021) met Etwist naast Nefit Topline HRC30, radiatoren, 9100 Wp (2500 Z, 6600 O/W), HR++ 0,8
Onder Vista zou je met de standaard grafische en audio drivers op zijn minst stereo geluid via HDMI uit je tv moeten krijgen. Daarvoor hoef je niet met drivers te rommelen. In deel 1 van dit topic staat hier wel wat meer over. Het is jammer dat er geen optische audio out op de Sony zit. Inderdaad schijnen er niet veel mensen te zijn die via HDMI Blu-Ray schijven op de TV afspelen.
Verwijderd
hallo ik nietVerwijderd schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 18:57:
hallo ben nieuw
wat toevallig. ik ook.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2008 17:25 ]
Verwijderd
ja al gedaan zowel bij xp en vistaVerwijderd schreef op maandag 10 maart 2008 @ 08:18:
Heb je geprobeerd om bij Energie beheer 'hoge prestaties' te kiezen ipv Vaio optimaal?
Lukt het misschien met speedfan?
Dat was de enige manier om mijn oude laptop op volledige snelheid te krijgen in xp, heel vaag..
Dat was de enige manier om mijn oude laptop op volledige snelheid te krijgen in xp, heel vaag..
Verwijderd
Nee lukt nietMichael Knight schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 02:36:
Lukt het misschien met speedfan?
RMClock probeer dat eens. Kijk ook of de power management utils van de Sony Asia link iets helpen.
http://cpu.rightmark.org/download/rmclock_235_bin.exe
(is overigens een heel recente versie 29feb08)
Verwijderd
lukt ook nietGianni Rombios schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 13:54:
RMClock probeer dat eens. Kijk ook of de power management utils van de Sony Asia link iets helpen.
Heeft niemand dit probleem?
ben ik nu de enige met dit probleem?
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2008 18:18 ]
Verwijderd
Ik heb een FZ31M zou ik hetzelfde kunnen doen met de gegevens van dat forum over de FZ21 M?Verwijderd schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 10:36:
[...]
Ik had hetzelfde voor en heb die BIOS-hack uitgevoerd (zoals jij ook gevonden hebt) en het werkt prima, dus ja, er zal niet veel anders opzitten voor je denk ik ...
Kleven er risico's aan?
Verwijderd
SyriX:
Ik ben al een paar maanden in bezit van FZ21M, en ik merk dat er steeds meer problemen met microfoon voorkomen. Als ik het gebruik met de webcam of voor voip gespreken hoor ik steeds dat mijn geluid heel zachtoverkomt, terwijl mic geluid in windows en in de gebruikte software op 100% staat.
Ik heb het een paar keer met Mic Boost geprobeert, maar dan hoor ik omgevings geluid omdat de mic zo gevoelig wordt.
Heeft er nog iemand anders problemen mee?
.. anyone else?
Ik ben al een paar maanden in bezit van FZ21M, en ik merk dat er steeds meer problemen met microfoon voorkomen. Als ik het gebruik met de webcam of voor voip gespreken hoor ik steeds dat mijn geluid heel zachtoverkomt, terwijl mic geluid in windows en in de gebruikte software op 100% staat.
Ik heb het een paar keer met Mic Boost geprobeert, maar dan hoor ik omgevings geluid omdat de mic zo gevoelig wordt.
Heeft er nog iemand anders problemen mee?
Drivers heb ik al 2 keer geupdate, het betreft wel de drivers voor de hele geluids zooi.. en zow dus neit specifiek voor de mic, en op de site van Sony ben ik nog geen afzonderlijke driver voor de mic gezien..Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 01:56:
heb je wel de goede audio drivers geinstalleerd?
Misschien dat er in de driverpack van de sony site een geupdate versie staat.
Dan zou ik toch eens contact opnemen met Sony..
Als het geleidelijk erger wordt, dan lijkt het mij een hardware-probleem
Als het geleidelijk erger wordt, dan lijkt het mij een hardware-probleem
als ik op het linker einde van de spatiebalk druk reageert hij niet. ik heb de balk zonet even los gemaakt en weer terug geplaatst maar dat doet niets goed. het valt mij nu op dat de spatiebalk een misschien een millimeter verbogen is naar de linkerkant. wat me wel opvalt is dat de notebook vanaf de onderkant, linksonder een stukje warmer is dan de midden onder en rechts onder.
iemand een vergelijkbare ervaring wellicht??
iemand een vergelijkbare ervaring wellicht??
Verwijderd
Ik vind dat de batterij van mijn fz 21 m inderdaad niet zo lang mee gaat 2uur max met wifi en een divx bekijken.
Voor het moment heb ik problemen met vista. Deze OS is echt bagger aan het worden. Beetje zoals Me zelf als ik het in het begin tegen dat idee was. Krijg steeds meer goesting om terug naar Xp te gaan.
Edit:
ps: Is dit de officiele downgrade naar xp ? "Windows XP Downgrade Drivers and Applications for VGN-FZ2 Series: Klik hier!" ?
Voor het moment heb ik problemen met vista. Deze OS is echt bagger aan het worden. Beetje zoals Me zelf als ik het in het begin tegen dat idee was. Krijg steeds meer goesting om terug naar Xp te gaan.
Edit:
ps: Is dit de officiele downgrade naar xp ? "Windows XP Downgrade Drivers and Applications for VGN-FZ2 Series: Klik hier!" ?
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2008 13:40 ]
Verwijderd
Vermoedelijk werkt het ook wel, en als het misloopt kan je normaal gesproken altijd je BIOS resetten. In het ergste geval moet je je portable open gooien en de CMOS-batterij er even uithalen.Verwijderd schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 22:20:
[...]
Ik heb een FZ31M zou ik hetzelfde kunnen doen met de gegevens van dat forum over de FZ21 M?
Kleven er risico's aan?
(OK, als je je toestel opendoet, dan verloopt eventueel je garantie, dus zorgen dat ze het niet zien ...)
Verwijderd
Downgraden naar XP lukt niet helemaal hé, je zal je FN-toetsen voor bijvoorbeeld het regelen van de helderheid niet kunnen gebruiken ...Verwijderd schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 13:37:
Ik vind dat de batterij van mijn fz 21 m inderdaad niet zo lang mee gaat 2uur max met wifi en een divx bekijken.
Edit:
Drivers en applicaties; http://www.sony-asia.com/...n_AP_i&subpage=detail
Ik heb dit nog eens gecheckt, ik krijg mijn FZ21M niet hoger dan 1.6GHz op accu, 2.0GHz op netstroom. 1.6 bij XP schema "Accu vol" o.a. Als je Power Management Off kiest (via RMClock) schakel je Speedstep uit, maar dan blijft de snelheid juist of 1.2GHz hangen (de laagste stand). Het Sony power management heb ik er af gegooid omdat dat niet helemaal goed draaide. Op zich wel raar dat hij niet hoger wil maar ik heb er geen problemen mee.Verwijderd schreef op zondag 09 maart 2008 @ 09:59:
Ik heb een FZ11E en een CPU: T7100 maar als ik die gewoon op accu gebruik heb ik maar 1.2GHZ max. performance. Als ik netstroom gebruik weer terug naar 1.80GHZ. Kan je speedstep niet uitzetten? Ik heb al geprobeerd met notebook hardware control en het lukt niet
Verwijderd
Gebruikt niemand van jullie Notebook Hardware Control? Hier haal ik op accu wel 2.0ghz mee.
Verwijderd
Blijkbaar kan je dit activeren door een registry key aan te passen als ik het goed gelezen heb op dat forum. Het is wel raar dat een merk als Sony zo'n dingens doet, geen 100 downgrade naar xp, vt afzetten enz. Mischien zullen we binnenkort Leopard kunnen draaienolandese schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 07:52:
Dit is de aantwoord:
Regards
Mark
Sony eSupport Team
Ik snap dit echt niet!

NHC geeft inderdaad gewoon 2GHz aan. Maar RightMark RMClock geeft dan 1.6GHz aan...!Verwijderd schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 08:31:
Gebruikt niemand van jullie Notebook Hardware Control? Hier haal ik op accu wel 2.0ghz mee.

Verwijderd
Over die clockneslheden gesproken, af en toe geeft VmWare mij een warning dat mijn cpu speed van de host 2Ghz maar dat er nu enkel 1,6 Beschikbaar is.
Verwijderd
Ik heb een FZ11S uit augustus vorig jaar en vraag mij af hoeveel deze laptop nog waard is omdat ik eigenlijk een kleinere laptop wil.
weet iemand wat de 2e hands prijs ongeveer is?
weet iemand wat de 2e hands prijs ongeveer is?
Verwijderd
Ahaa I see, ik waag het erop.. Het is wel gek dat dit 'geblokkeerd' wordt, terwijl je ervoor betaald hebt. Maar dankje wel voor je reply.Verwijderd schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 20:51:
[...]
Vermoedelijk werkt het ook wel, en als het misloopt kan je normaal gesproken altijd je BIOS resetten. In het ergste geval moet je je portable open gooien en de CMOS-batterij er even uithalen.
(OK, als je je toestel opendoet, dan verloopt eventueel je garantie, dus zorgen dat ze het niet zien ...)
Ik moet je zeggen hij werkt zonder de bios-hack ook perfectVerwijderd schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 11:30:
[...]
Blijkbaar kan je dit activeren door een registry key aan te passen als ik het goed gelezen heb op dat forum. Het is wel raar dat een merk als Sony zo'n dingens doet, geen 100 downgrade naar xp, vt afzetten enz. Mischien zullen we binnenkort Leopard kunnen draaien.

Verwijderd
Hier lukt het mij niet om de wifi aan de praat te krijgen en de juiste 8400GT drivers te installeren. Op mijn externe monitor is het beeld wel goed, maar op mijn laptopscherm niet.Verwijderd schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 18:15:
[...]
Ahaa I see, ik waag het erop.. Het is wel gek dat dit 'geblokkeerd' wordt, terwijl je ervoor betaald hebt. Maar dankje wel voor je reply.
[...]
Ik moet je zeggen hij werkt zonder de bios-hack ook perfect
Verwijderd
Ohzo, wat drivers betreft klopt dat inderdaad. Zowel het wireless deel als de monitor werkt nog niet helemaal goed, maar men is ermee bezig. Ik had het meer over het draaien ervan zonder de bios-hack.Verwijderd schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 22:14:
[...]
Hier lukt het mij niet om de wifi aan de praat te krijgen en de juiste 8400GT drivers te installeren. Op mijn externe monitor is het beeld wel goed, maar op mijn laptopscherm niet.
hoger dan 1024x786 werkt het nog even niet helaas. Maar het belangrijkste vind ik toch wel de wireless adapter.
Het gekke is: sinds een dag of wat heeft Sony bijna alle drivers / utils e.d. van de website gehaald http://support.vaio.sony...._NL_cons&c=-1&s=-1&m=2805 (ook voor de andere modellen)
Kan lastig zijn.
Kan lastig zijn.
Kwestie van enkele rar`s met driverpakketjes (gehost op rapidshare) in de TS zetten..Gianni Rombios schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 23:51:
Het gekke is: sinds een dag of wat heeft Sony bijna alle drivers / utils e.d. van de website gehaald http://support.vaio.sony...._NL_cons&c=-1&s=-1&m=2805 (ook voor de andere modellen)
Kan lastig zijn.
Verwijderd
ik heb een heel erg goed pakketje gemaakt. Zowel voor Vista (2 versies, de vorige drivers die op de sony site stonden werken naar mijn idee beter) als voor XP (van de Asia site).
Ook heb ik hier de sony wallpapers, de volledige WinDVD en Windows Vista updates voor de webcam bij zitten.
Als hier nog interesse in is dan hoor ik het wel
N.B. Dit is wel voor de FZ21Z maar dit maakt afgezien van de videokaart niet zo heel veel uit.
[edit] Volgens mij staan ze er nog gewoon hoor:
http://support.vaio.sony....ite=voe_nl_NL_cons&m=2822
Ook heb ik hier de sony wallpapers, de volledige WinDVD en Windows Vista updates voor de webcam bij zitten.
N.B. Dit is wel voor de FZ21Z maar dit maakt afgezien van de videokaart niet zo heel veel uit.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2008 09:56 ]
Hee de drivers en utilities pakketten staan nu inderdaad op een andere sub pagina! Goed gezien acperK, sorry voor het vals alarm.
Verwijderd
Wil je mij die vista updates sturen voor de webcam? die wilt maar niet werken bij mij 
Verwijderd schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 09:47:
ik heb een heel erg goed pakketje gemaakt. Zowel voor Vista (2 versies, de vorige drivers die op de sony site stonden werken naar mijn idee beter) als voor XP (van de Asia site).
Verwijderd
Heb zojuist de spiderman disc binnen, aansluiten via hdmi op mijn sony bravia, guess what....Beveiligde inhoud niet weergegeven op u systeem !!!!
Op de FZ21M speelt ie keurig af, dat dan weer wel...
(heb per abuis een nieuw topic gestart ipv hier te paatsen...)
Op de FZ21M speelt ie keurig af, dat dan weer wel...
(heb per abuis een nieuw topic gestart ipv hier te paatsen...)
Dat is al een heeeeele tijd geleden in deel1 voorbij gekomen. Als je met een gekloond scherm wilt kijken krijg je die beveiligingsfout. Probeer het eens met Fn+F7 of met een andere dual view setting.
Ik heb gisteren een clean install van Vista gedaan op mijn FZ21Z. Vervolgens heb ik alle drivers geinstalleerd. Ik heb daarvoor de guide gevolgd die hier is gepost.
Ik sta nu op het punt om de originele VAIO software te installeren, maar ik heb het gevoel dat de lijst in de guide veel te veel overbodige apps bevat:
Graag jullie reacties!
Ik sta nu op het punt om de originele VAIO software te installeren, maar ik heb het gevoel dat de lijst in de guide veel te veel overbodige apps bevat:
Heeft iemand enig idee welke items van deze lijst echt nodig zijn en welke niet? Items g, h, l, o, p, q, r, s, en t lijken me niet nodig. Ik wil wel gewoon dat alle hardware en features als onscreen volume en de Fn toetsen goed werken.a. Sony Utilities DLL
b. Sony Video Shared Library
c. Battery Checker
d. PowerSetting Update
e. PX Engine
f. Bluetooth Utility
g. VAIO help and support
h. VAIO Documentation
i. VAIO Control Center AKA VAIO Central
j. VAIO Video and Photo Utilities
k. Update for Video/Photo Utilities
l. SonicStage Mastering Studio
o. Click to DVD
p. Adobe Flash Player
q. Adobe Reader
r. ImageConverter
s.WinDVD
t. Roxio
u. Microsoft® COA Patch KB931573
Graag jullie reacties!
Reporter: 'What do you think about western civilization?'
Gandhi: 'I think it would be a good idea.'
Ik zou abcd installeren. Verder f en s. Roxio vind ik niks, ik heb Nero 8 Express daarvoor in de plaats. Zo heb ik het ook gedaan, zo weinig mogelijk, dan kijken wat je eventueel mist. Ik mis de S1 en AV knoppen maar dat houd ik liever zo.
Verwijderd
Weet iemand of er een inruil mogelijkheid is? Ik heb namelijk een fz11s, maar heb liever een nieuwe uitvoering, fz31m of fz21z of fz38m.
[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2008 00:07 ]
Haha, was dat maar waar dan ruilde ik die van mij om de 3 maanden om als er een nieuw model is, je kan hem proberen te verkopen maar ben bang dat je er niet al te veel voor terug krijgt. De fz serie word steeds goedkoper.Verwijderd schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 23:43:
Weet iemand of er een inruil mogelijkheid is? Ik heb namelijk een fz11s, maar heb liever een nieuwe uitvoering, fz31m of fz21z of fz38m.
Maar een FZ11S upgraden: de FZ31M en FZ38M hebben slechtere schermen. Verder zul je echt helemaal niks merken van prestatiewinst met die drie genoemde types. Gewoon doorgaan met die FZ11S.
Jah, erg jammer dat er in die modellen geen double lamp technologie zit.Gianni Rombios schreef op zondag 16 maart 2008 @ 11:33:
Maar een FZ11S upgraden: de FZ31M en FZ38M hebben slechtere schermen. Verder zul je echt helemaal niks merken van prestatiewinst met die drie genoemde types. Gewoon doorgaan met die FZ11S.
Daarom hebben ze ook verschillende modellen hehmrc16 schreef op zondag 16 maart 2008 @ 11:35:
[...]
Jah, erg jammer dat er in die modellen geen double lamp technologie zit.
Ik wil binnenkort ook een sony fz-serie laptop kopen. Ik zit te twijvelen tussen de 21z (met misschien 3 gig geheugen) en de31z. Er zit best wel een prijsverschil tussen de twee en wat de 31z meer heeft is een extra 200mhz op de processor en 2gig geheugen meer. Is het verschil ook daadwerkelijk merkbaar? van de 4 gig geheugen word ook nog maar 3 gig gebruikt normaal gesproken in 32 bit windows.
De 31z heeft toch wel dubbele lamp net als de 21z??
De 31z heeft toch wel dubbele lamp net als de 21z??
[ Voor 6% gewijzigd door dprins op 18-03-2008 21:30 ]
<knip>
[ Voor 99% gewijzigd door DaSaN op 19-03-2008 09:42 ]
Verwijderd
Fn Toets en Volume knoppen bij Downgrade to XP
Ik krijg nog steeds niet de Fn-toets en volumeknoppen aan de praat mbv de ASIA-drivers. Weet iemand een link die driverpakket en werkende instructies bevat waarmee de FZ21M Sony applicaties, Fn, volumetoetsen etc weer werken onder XP? Thnx again
Ik krijg nog steeds niet de Fn-toets en volumeknoppen aan de praat mbv de ASIA-drivers. Weet iemand een link die driverpakket en werkende instructies bevat waarmee de FZ21M Sony applicaties, Fn, volumetoetsen etc weer werken onder XP? Thnx again
Bij de Asia drivers staat ook specifiek vermeld dat de Fn keys het niet gaan doen.
Dit kun je volgen http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=213580 en aanpassen naar aan je eigen model. Iets definitiefs is er nog steeds niet dacht ik.
Dit kun je volgen http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=213580 en aanpassen naar aan je eigen model. Iets definitiefs is er nog steeds niet dacht ik.
Verwijderd
Heeft er iemand al Sp1 voor vista geinstalleerd op zijn vaio ? En wat zijn de resultaten.
Goede Avond,
Goede Avond,
Ik heb gisteren Vista Ultimate 64bit SP1 geinstalleerd op mijn FZ11E. Resultaat : top!Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 19:47:
Heeft er iemand al Sp1 voor vista geinstalleerd op zijn vaio ? En wat zijn de resultaten.
Goede Avond,
Geen problemen met SP1 hier (FZ21Z). Het downloaden en installeren duurde wel vrij lang. Verder draait het als een zonnetje.Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 19:47:
Goede Avond,
Reporter: 'What do you think about western civilization?'
Gandhi: 'I think it would be a good idea.'
GOED NIEUWS dit werkt! Het zipbestandje gedownload. Sony Event Service opnieuw installeren - Custom - Alles aanvinken. VESConfig.ini (gedownloade ar51versie) over de originele heen kopiëren. Herstarten. WERKT! Alle Fn toetsen doen het! Ook on-screen balkjes te zien. Ik heb het dus over XP.Gianni Rombios schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 18:23:
Bij de Asia drivers staat ook specifiek vermeld dat de Fn keys het niet gaan doen.
Mijn model is de FZ21M
[ Voor 4% gewijzigd door Gianni Rombios op 19-03-2008 22:22 ]
Verwijderd
Dit is wel leuk nieuws.Gianni Rombios schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 22:20:
[...]
GOED NIEUWS dit werkt! Het zipbestandje gedownload. Sony Event Service opnieuw installeren - Custom - Alles aanvinken. VESConfig.ini (gedownloade ar51versie) over de originele heen kopiëren. Herstarten. WERKT! Alle Fn toetsen doen het! Ook on-screen balkjes te zien. Ik heb het dus over XP.
Mijn model is de FZ21M
De app launcher gebruik ik niet en heb ik ook niet geïnstalleerd. Daarom doen S1 en avmode het bij mij niet. Fn+F5/6/7 werken gewoon over het volledige brightness bereik, net zoals de volume knop.
Het VESConfig.ini bestandje is nodig omdat er een paar blokjes aan toe zijn gevoegd (audio/video). De custom install van Event Service is nodig omdat je daar "audio en video" bij kan aanvinken, die staan standaard uit. Ik denk niet dat de volgorde veel uitmaakt, ik heb het gewoon achteraf nog maar eens geprobeerd.
Het VESConfig.ini bestandje is nodig omdat er een paar blokjes aan toe zijn gevoegd (audio/video). De custom install van Event Service is nodig omdat je daar "audio en video" bij kan aanvinken, die staan standaard uit. Ik denk niet dat de volgorde veel uitmaakt, ik heb het gewoon achteraf nog maar eens geprobeerd.
Verwijderd
oke maar ik kan er bijvoorbeeld geen blu-ray drive inzetten, die ik eigenlijk wel graag wil hebben. of ja althans ik vind niet waar ik dit kan laten doen.. enne ze hebben meer geheugen erin, kan dat volgens mij niet uitbreiden.. dat van die dubbele lamp is idd wel minder..Gianni Rombios schreef op zondag 16 maart 2008 @ 11:33:
enig idee???
Verwijderd
[quote]mboots schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 22:05:
[...]
Geen problemen met SP1 hier (FZ21Z). Het downloaden en installeren duurde wel vrij lang. Verder draait het als een zonnetje.
[/quote
Waar kan je sp1 (nederlands) ergens downloaden?
[...]
Geen problemen met SP1 hier (FZ21Z). Het downloaden en installeren duurde wel vrij lang. Verder draait het als een zonnetje.
[/quote
Waar kan je sp1 (nederlands) ergens downloaden?
Ik denk goed zoeken bijv. dezeVerwijderd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 20:49:
[...]
oke maar ik kan er bijvoorbeeld geen blu-ray drive inzetten, die ik eigenlijk wel graag wil hebben. of ja althans ik vind niet waar ik dit kan laten doen.. enne ze hebben meer geheugen erin, kan dat volgens mij niet uitbreiden.. dat van die dubbele lamp is idd wel minder..
enig idee???
http://cgi.ebay.nl/Panaso...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
is zelfs een brander. Dan moet hij nog passen etc. Ik zou die drive zelf niet snel voor maar 100 euro verkopen...
Verwijderd
Nouw ik ben eerlijk gezegd opzoek naar de originele wat in de fz31m en z zit aangezien ik dan ook een sony speler.. en ook vanwege de strakke kleur dan..
Gianni Rombios schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 22:15:
[...]
Ik denk goed zoeken bijv. deze
http://cgi.ebay.nl/Panaso...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
is zelfs een brander. Dan moet hij nog passen etc. Ik zou die drive zelf niet snel voor maar 100 euro verkopen...
Verwijderd
Dan ben ik weer zo aardig om te kijken welke ik heb (FZ21Z):
Matshita BD-MLT UJ-220S (die van ebay is 210 ipv 220)
Voor de rest ziet ie er precies hetzelfde uit. Grote kans dat het gewoon gaat passen
Je zou voor de zekerheid bijv. eerst even kunnen informeren bij de verkoper/sony etc.
Voor de rest ziet ie er precies hetzelfde uit. Grote kans dat het gewoon gaat passen
Je zou voor de zekerheid bijv. eerst even kunnen informeren bij de verkoper/sony etc.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2008 09:47 ]
Verwijderd
Hebben julie ook soms het probleem dat na een stand by stand de wifi uitstaat ? Of dat je bij het opstarten geen connectie hebt zogezegd wet je wifi verbindeing (icoontje heeft niet de goede status) maar dat het wel werkt. Dit met de FZ21M.
Nope, geen last van..Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 09:58:
Hebben julie ook soms het probleem dat na een stand by stand de wifi uitstaat ? Of dat je bij het opstarten geen connectie hebt zogezegd wet je wifi verbindeing (icoontje heeft niet de goede status) maar dat het wel werkt. Dit met de FZ21M.
Verwijderd
Heb ik ook weleens. Dan vindt hij simpelweg geen netwerken meer. Heel vaag.Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 09:58:
Verwijderd
En soms kan ik via de admin command prompt mijn ip's niet resetten. Denk dat er toch wat te veel bescherming zit in vista.
Verwijderd
aha thnxVerwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 09:44:
Dan ben ik weer zo aardig om te kijken welke ik heb (FZ21Z):
nu nog een zaak vinden waar ik hem kan laten inbouwen
BD-MLT UJ-220S -R -RW +R +RW CD-R
BD-MLT UJ-210S -R -RW +R +RW CD-R CD-RW CD-R
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2008 01:05 ]
Matshita BD-CMB UJ-120 is de benaming van de FZ21M combodrive (dvd-brander, blu-ray reader).
Het is gewoon 2 schroefjes los en omwisselen.
Maarre wat de genoemde ebay aanbieding betreft staat er:
-ab 320 Euro gibts einen Verbatim Blu-Ray 25GB Rohling mit dazu
Dus de bieder verwacht schijnbaar nog een stuk hoger bod. Ruim 100 euro plus 15 verzendkosten zou wel een koopje zijn vind ik.
Verder zou je je kunnen voorstellen dat er mensen zijn die hun FZ21M wel willen ruilen voor een FZ11S. (Scherm tegen Blu-ray+nog wat). Of eventueel de drive willen wisselen (tegen bijbetaling).
Dus de bieder verwacht schijnbaar nog een stuk hoger bod. Ruim 100 euro plus 15 verzendkosten zou wel een koopje zijn vind ik.
Verder zou je je kunnen voorstellen dat er mensen zijn die hun FZ21M wel willen ruilen voor een FZ11S. (Scherm tegen Blu-ray+nog wat). Of eventueel de drive willen wisselen (tegen bijbetaling).
[ Voor 20% gewijzigd door Gianni Rombios op 22-03-2008 01:01 ]
Verwijderd
najeh ik bouw er wel een blu-ray drive in, hij is namelijk wel goed verder.. kan denk ik toch niks mis meegaan, denk ik??Gianni Rombios schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 00:59:
Matshita BD-CMB UJ-120 is de benaming van de FZ21M combodrive (dvd-brander, blu-ray reader).
maar in de fz21m zit dus alleen een blu-ray lezer en dvd brander, en in de fz21z zit zowel lezer als brander voor bluray en dvd??
http://www.photodex.com/support/drivelist.html?make=Matshita
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2008 01:12 ]
Klopt ja de 21M 31M 38M hebben de BD combo, de 21Z en 31Z de BD brander.
Dat lijstje geeft nou net niet weer wat de BD drives op BD gebied kunnen, maar je hebt wel alle types op een rij staan zo te zien.
Dat lijstje geeft nou net niet weer wat de BD drives op BD gebied kunnen, maar je hebt wel alle types op een rij staan zo te zien.
Verwijderd
Weet iemand misschien hoe je de aanwijssnelheid ven de muis en de touch pad verschillend van elkaar kan instellen? Als ik nu de 1 verander gaat de ander vanzelf mee.
Verwijderd
dus kan ik beter gan voor de bd brander?? want combo is toch alleen bd lezen he?
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2008 22:06 ]
Ja liever de brander maar ik zou er niet teveel extra voor over hebben.
Verwijderd
Heeft iemand hier al het niews gelezen over de upgrade naar Vista Business om zo geen rommel van sony op de pc te hebben, zou dat ook voor de huidige vista eigenaars zijn ?
Verwijderd
Weet iemand of je de laptop automatisch naar energieschema (energiebesparing) kan laten gaan als je de stekker van de laadsnoer eruit haalt? En als je de stekker weer terug stopt dat ie dan weer naar hoge prestaties gaat? Kan dit nergens vinden. Zou wel makkelijk zijn.
Verwijderd
Dit kan je doen als je naar het configuratiescherm gaat en daar bij energiebeheer kan je dat instellen als je windows vista hebtVerwijderd schreef op zondag 23 maart 2008 @ 16:11:
Weet iemand of je de laptop automatisch naar energieschema (energiebesparing) kan laten gaan als je de stekker van de laadsnoer eruit haalt? En als je de stekker weer terug stopt dat ie dan weer naar hoge prestaties gaat? Kan dit nergens vinden. Zou wel makkelijk zijn.
Verwijderd
Ik heb geprobeerd maar het lukt niet, ik kan het volume en tv display veranderen. Maar die helderheid blijft steeds niet lukken. Ik heb die VESConfig.ini vervangen en daarna opnieuw gestart maar het werkt niet. ik gebruik de eventservice van ftp://ftp.vaio-link.com/pub/OS/XPDOWNGRADE/BX4/APPLICATIONS .Gianni Rombios schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 22:52:
De app launcher gebruik ik niet en heb ik ook niet geïnstalleerd. Daarom doen S1 en avmode het bij mij niet. Fn+F5/6/7 werken gewoon over het volledige brightness bereik, net zoals de volume knop.
Draai je XP? Dan moet het via Speedswitch XP kunnenVerwijderd schreef op zondag 23 maart 2008 @ 16:11:
Ik gebruik die van de Asia site. Je moet dus het VESConfig.ini bestandje vervangen nadat je de eventservice (opnieuw) geïnstalleerd hebt. Bij install Custom kiezen en alle vinkjes aanzetten. Verder heb ik niks bijzonders hoeven doen. Ik gebruik ook de Asia Nvidia driver overigens.Verwijderd schreef op zondag 23 maart 2008 @ 20:26:
[...]
Ik heb geprobeerd maar het lukt niet, ik kan het volume en tv display veranderen. Maar die helderheid blijft steeds niet lukken. Ik heb die VESConfig.ini vervangen en daarna opnieuw gestart maar het werkt niet. ik gebruik de eventservice van ftp://ftp.vaio-link.com/pub/OS/XPDOWNGRADE/BX4/APPLICATIONS .
Verwijderd
Ik krijg een foutmelding met "the update is not intended for use with your computer model"Gianni Rombios schreef op zondag 23 maart 2008 @ 20:30:
[...]
Ik gebruik die van de Asia site. Je moet dus het VESConfig.ini bestandje vervangen nadat je de eventservice (opnieuw) geïnstalleerd hebt. Bij install Custom kiezen en alle vinkjes aanzetten. Verder heb ik niks bijzonders hoeven doen. Ik gebruik ook de Asia Nvidia driver overigens.
Ik heb de FZ11E daarom werkt hij niet. Het gaat alleen met de FZ2... modellen
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2008 21:22 ]
Even gezocht op die Asia site vanaf deze pagina (voor mensen met FZ3 series ook interessant):
http://www.sony-asia.com/...vgn-fz35t?site=hp_en_AP_i
Dus FZ1:
http://www.sony-asia.com/support/download/226223 (individueel) en
http://www.sony-asia.com/support/download/225477 (zip-pakket)
http://www.sony-asia.com/...vgn-fz35t?site=hp_en_AP_i
Dus FZ1:
http://www.sony-asia.com/support/download/226223 (individueel) en
http://www.sony-asia.com/support/download/225477 (zip-pakket)
Jij bent op zoek naar Vistabatterysaver :Verwijderd schreef op zondag 23 maart 2008 @ 16:11:
http://www.snapfiles.com/get/vistabatterysaver.html
Ik heb deze app een tijdje gebruikt en het werkt erg fijn. Je kunt zelfs instellen dat Aero wordt uitgeschakeld zodra laadsnoer eruit wordt getrokken.
[ Voor 13% gewijzigd door dafmay op 23-03-2008 22:35 ]
Dit topic is gesloten.