Kajel schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 12:00:
Lees JIJ wel wat er geschreven staat op de KPN site (ik reageerde naar aanleiding van de aanbiedingen van KPN, niet van een van hun dochterondernemingen). Daar bieden ze 1,5 MBit voor 35 euro aan. Maar goed, 3 MBit voor 45 euro is ook een belachelijke prijs. Dan is die telfort iets (maar niet veel) beter.
De naam van deze thread is:
[KPN] VoIP dienst InternetPlusBellen deel 14
Deze hele thread gaat juist over de dochteronderneming IPB en de wens van een aantal mensen om over te stappen naar Telfort omdat die goedkoper is. Het lijkt me dat ik gelezen heb waar het hier over gaat
En mensen die nooit meer veranderen van abonnement vanwege de beslissing te willen blijven hangen aan een mail adres, blijven dus tot het eind der tijden teveel betalen.
Ik heb een keer of 3-4 aangegeven dat al die mooie 'goedkope' aanbiedingen niet zo heel goedkoop zijn als ze lijken. En dat je
eerst alle kosten moet optellen en
dan een afweging moet maken.
Zeker als je een bedrijf hebt zou je dat moeten weten. Simpele ROI berekeningen zijn van levensbelang voor een bedrijf
1 ) Wat betaal ik nu (totaal) en wat
krijg ik er voor
2 ) Welke investeringen heb ik al gedaan
3 ) Wat krijg ik in de
nieuwe situatie, is dat echt 1:1 hetzelfde? En wat betaal ik er voor. Of moet ik er allerlei dingen bij nemen of regelen? Dus vergeet niet de verborgen kosten
4 ) Welke nieuwe, eenmalige, investeringen moet ik doen. En vergeet vooral ook het renteverlies niet. Het lijkt niet veel, maar die honderd euro die je extra hebt uitgegeven om over te stappen kost je dus 4.5 Euro renteverlies per jaar.
5 ) Welke oude nog niet afgeschreven kapitaalsinvesteringen vernietig ik
6 ) Wat moet ik zelf nog aan moeite doen (mijn uurloon is ook echt geld)
7 ) Wat is het afbreuk risico.
8 ) Wanneer valt het break even point.
9 ) Wat is dan de echte winst over bv 3 of 5 jaar.
IPB is een van de duurdere providers, maar zeker niet de duurste. Telfort ongeveer de goedkoopste.
Voor mij persoonlijk komt deze berekening uit op ongeveer 100 Euro winst in drie jaar tijd. En dan heb ik geen rekening gehouden met de moeite die ik zelf moet doen en het afbreukrisico. Dingen als: Er gaat iets mis met de overzetten en ik zit 14 dagen zonder internet. (Lees de telfort thread dan kan je zien dat het niet altijd goed gaat) Voor een bedrijf kan dat dodelijk zijn. Of een van de bedrijven waar ik contact mee heb heeft niet in de gaten dat ik een ander email adres heb. Ook daar zijn ze nl niet perfect en een emailtje sturen dat ik over een maand een ander adres krijg, maar nog niet weet welk dat is werk niet echt. En het hebben van een bepaalt, en in mijn geval heel 'mooi' email adres is ook een paar euro waard.
Dat kan je allemaal oplossen door zeker te spelen en via een andere route (kabel of 2e tel lijn) te gaan, maar dan betaal ik een of twee maanden dubbel en wordt puntje 4 ineens heel erg groot. Terug verdientijd is dan al snel 3-4 jaar en pas daarna ga ik 'winst' maken
Kan jij me als zakenman uitleggen waarin hier het voordeel zit? Zoveel moeite doen voor 3-4 tientjes per jaar maar dan wel pas na 4 jaar? Alleen het nadenken er over kost al meer. Ik drink wel één biertje per week minder.
Natuurlijk moet je overstappen als de financiele winst groot is. Maar in mijn geval is het botweg de moeite niet waard. En natuurlijk moet als je van nul af aan begint een hele andere afweging maken. Maar dat is hier niet aan de orde