Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf installeren van vista is dat aangeraden met bijgeleverde dell dvd?
Die mediadirect die op de laptop is geinstalleerd, heb ik geen cd of dvd bijgeleverd en kan niet opnieuw geïnstalleerd worden. Dat installeren moet ook op een speciale manier gebeuren denk ik. Maar ik heb nergens kunnen vinden hoe? Ik zou ook opnieuw mijn harde schijf willen partiitioneren maar blijkbaar gaat dat niet zomaar.
Er zijn 4 partities aangemaakt waarvan ik niet weet wat ik ermee moet doen. 1 partitie van 128mb (eisa configuratie) geen idee wat het wil zeggen, recoverypartitie, ospartitie, en nog een primaire partitie van 2,5gb waarvan ik geen enkel idee heb wat er op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Die 2,5 GB partitie is de Mediadirect partitie afaik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-09 12:37

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Op Notebookreview.com staat wel een goede tutorial over Windows Vista opnieuw installeren, maar daarvoor heb je wel de Media direct dvd nodig.
Klik.
Ik geloof dat er 6 cd's worden geleverd bij de laptop, waarvan een blauwe van Dell Application met media direct erop, het lijkt me wel vreemd als je die er niet bij hebt gekregen.

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ontwerp
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-05-2023

ontwerp

bladeibla

Hoi Allen

Ik krijg mijn m1330 led 200gb 7200rpm 2gb morgen binnen hopelijk. [lucky my grirlfriend is at home hehehe]

Wil mijn geheugen upgraden naar 4GB. En wil niet op een paart tientjes letten. Wil beste geheugen kopen voor het.
OCz??, GeiL, Crucial, Corsair etc

Zag deze :
Geil 2x 2gb : a 90 euro in NL : http://configurator.geilu...n=XPS+M1330&modelid=64886

En

TRanscend : Transcend: TS2GDL1710
http://www.geheugen.com/m...00_2.2G_uitbreidingen.htm

Kingston : zelfde prijsklasse denk ik,...

Verder nog corsair en crucial
Las deze over 4gb ocz: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=210801
Enige wat mij ongerust maakte is een post over instabiliteit... hmmmm

Dus wil een a klasse geheugen kopen daar dollar en ramprijzen erg gunstig zijn...
Wie oh wie?

Gr Val

DaKnowledge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Dat hoort helemaal niet in 'n ervaringen topic thuis en is gewoon zelf makkelijk op te zoeken :X

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamsebjorn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-07 18:30
FezzFest schreef op zondag 27 januari 2008 @ 11:04:
@JaapWillem

Ik zou het tof vinden als jij de 64-bits versie van ubuntu uitprobeert en je ervaringen ermee post (als je tijd hebt natuurlijk).
Hoi FezzFest. Mijn laptop draait al sinds 7.10 uit is gekomen een 64-bit versie van Ubuntu. In december een upgrade gedaan van 2 naar 4 GB (met dit in mijn achterhoofd heb ik in eerste instantie al de 64 bit versie geinstalleerd).
Alles werkt, maar een standaard installatie ging niet goed. Ik moest de Alternative install CD gebruiken. Dit probleem bestond voor mij niet op de 32 bit installatie.

Verder had ik geen splash screen in Ubuntu. Dit heb ik inmiddels ook opgelost. De oplossing hiervoor staat op Ubuntuforums.org.
Alles werkt prima. Ik speel regelmatig Morrowind, Oblivion en Settlers 2: 10th Anniversary dus ook Wine werkt prima in 64-bit. Settlers 2 deed het op Linux zelfs beter dan op Vista.

Verder gebruik ik Virtualbox met virtualisatie voor een XP installatie met 2 GB RAM. Dat gaat razendsnel. Op 3D bewerkingen na lijkt XP gewoon native te draaien. Ik gebruik XP alleen voor Visual Studio 2008 Express edities. Voor de rest heb ik nergens Windows voor nodig. :)

Als je nog vragen hebt, verzoek tot benchmarks, hoe je software aan de praat kan krijgen... dergelijke... dan wil ik best een handleiding maken.

Mijn systeem:
T5250 (1.5ghz), 4GB RAM, 160 GB 5400rpm SATA, NVidia Geforce 8400 GS 128MB, WLED display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FezzFest
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Hartstikke bedankt _/-\o_ , ik zal het eerst zelf eens proberen wanneer ik hem binnen heb. Geraak ik er niet uit, dan vraag ik je het wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

opmerking: 3 Gb geheugen genomen bij die m1330. In de bios staat dat er meer geheugen geinstalleerd is dan dat er wordt gebruikt... Er is minder geheugen beschikbaar dan geinstalleerd...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2008 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapWillem
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-02-2023

JaapWillem

h0ning member

Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 22:41:
opmerking: 3 Gb geheugen genomen bij die m1330. In de bios staat dat er meer geheugen geinstalleerd is dan dat er wordt gebruikt... Er is minder geheugen beschikbaar dan geinstalleerd...
Dat is bij iedereen zo, hij heeft een paar mb nodig voor foutjes oid... t staat er wel bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JaapWillem schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 22:50:
[...]

Dat is bij iedereen zo, hij heeft een paar mb nodig voor foutjes oid... t staat er wel bij ;)
Ja klopt, sorry 't scheelt en paar mb's voor systeemgebruik.
Ik ben echter iemand die graag kritiek geeft, mits het hier om een ervaring forum gaat, lijkt me dit hier wel de juiste plaats om alles uit te spuwen. Ik heb reeds een paar min puntjes aangehaald in de vorige threads. Nog een minpuntje is dat mediadirect geen avi's afspeelt laat staan ondertitteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapWillem

JaapWillem

h0ning member

Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 23:21:
[...]

Ja klopt, sorry 't scheelt en paar mb's voor systeemgebruik.
Ik ben echter iemand die graag kritiek geeft, mits het hier om een ervaring forum gaat, lijkt me dit hier wel de juiste plaats om alles uit te spuwen. Ik heb reeds een paar min puntjes aangehaald in de vorige threads. Nog een minpuntje is dat mediadirect geen avi's afspeelt laat staan ondertitteling.
Volgens mij werkt het bij iedere pc zo. Het is geen dell specifiek iets in iedergeval. De melding is juist om te voorkomen dat mensen die mb's gaan missen :)
Het probleem van mediadirect is jammer, als je de laptop daarom hebt hebt gekocht :)
FezzFest schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 11:29:
Hartstikke bedankt _/-\o_ , ik zal het eerst zelf eens proberen wanneer ik hem binnen heb. Geraak ik er niet uit, dan vraag ik je het wel!
Nou, mooi dat iemand anders het al getest heeft, ik was er nog niet aan toe gekomen :)

[ Voor 20% gewijzigd door JaapWillem op 05-02-2008 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4damager
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:08
Afbeeldingslocatie: http://www.deevier.be/m1330/m1330d4.JPG

1 bestelling en ontvangst
Na een kleine uitstelperiode kon ik toch mijn m1330 bestellen, ik koos overal voor de betere hardware zonder op de prijs te letten, de T7500 en de nvidia kaart zijn de belangrijkste factoren. Als hard disk koos ik voor een 160 gig 7200tpm, de toeren voor de snelheid en de disksize omdat ik probeer mijn laptop als werkinstrument te gebruiken en niet als opslagplaats. Een niet al te grote disk verplicht mij ‘vliegende’ data snel op externe schijven te zetten. Bluetooth en N-wifi voor maximale draadloze communicatie. De zes euro extra voor de business vista waren mij ook zeker niet te veel. En het W-led scherm biedt volgens mij enkel voordelen voor die meerprijs. De biometrische vingerafdruklezer is een niet uit te vinken optie (hierover later meer). Dell gaf 3 gig geheugen voor de prijs van 2 dus dat nam ik er ook graag bij. Aangezien de mobiliteit primeerde ook de 9cell batterij en een extra oplader. Verder koos ik voor 3 jaar hardware support en 1 jaar accidental damage.
De bestelling kon niet anders dan aan de telefoon plaatsvinden. Als belg wou ik afstappen van dat idiote azerty toetsenbord. Als programmeur kan je je pink vastlijmen aan de shifttoets en de alt toets verslijt ook goed. Ik kon echter de toetsenbordlay-out niet kiezen op de site dus belde ik even naar de ongelooflijk vriendelijke dell verkoopdienst. Ik vertelde daar ook dat ik een extra adapter wilde. De leveringsdatum was voorzien op 31 januari maar op 24 januari stond de laptop al geleverd. Go dell, werken met een ruime leveringsmarge en toch vroeger leveren wordt denk ik veel met goede respons onthaald, ik ben er alvast tevreden over. In de doos zit de laptop zeer veilig weggestopt in schokvaste houders en in een prachtige hoes. De hoes met de laptop erin neemt net dat ietsje meer volume in en zo zit de laptop ook vaster in mijn samsonite rugzak, gemaakt voor 15 inch laptops. Ook in de doos: de geniale afstandsbediening, een in-ear creative audio setje en de lederen xps map waarin je alle cds en documenten kunt in bewaren. Het openen van de doos alleen al is een feest. Het enige wat ontbreekt en wat ik wel degelijk mis is een beschermingslap die past tussen het toetsenbord en het scherm. De meegeleverde stofdoek is net iets te groot. 5/5

2 eerste indruk
Na het openen zag ik direct door de batterijmeter, onderaan op de batterij, dat deze vol was. Ik heb gewacht met het opstarten van het toestel tot ik zeker wist dat ik de batterij niet eerst moest opladen. Na die eerste opstartbeurt heb ik de sata driver gezocht, die op usb stick gezet en dan de windowsdvd erin gestoken. Dell heeft goede bedoelingen met het volledig klaarzetten van de laptop, maar google desktop is iets wat ik niet nodig heb en ook de andere applicaties gebruikte ik zelden of nooit. Om te vermijden dat er nog verborgen hinderpunten geïnstalleerd waren koos ik voor een clean install. Windows vond mijn harde schijf dus liet ik de sata driver links liggen, na de eerste reboot bleek er echter een probleem te zijn. Een oneindige herstart loop. Ik dacht al snel aan de drivers en installeerde winblows nu met de sata driver, hierna geen problemen. De driver cd vind ik minder goed ontworpen, bvb mijn gigabyte moederbord cdrom installeert alle drivers en apps met 1 druk op de knop, die mogelijkheid vond ik hier niet. Toch staat alles wat je nodig hebt erop. Toen ik bluetooth wou installeren kreeg ik echter de melding dat ik bluetooth mocht inschakelen, wat al lang gebeurd was. Het opstarten van “C:\dell\drivers\R140135\3100_216\Win32\Inst.exe” zoals op google mij leerde leverde het gewenste resultaat. Dit gebeurde allemaal op de levensduur van die 9cell batterij dus daar was ik al tevreden over. Ik verkleinde mijn partitie met de windows vista tool maar die verkleint enkel tot het uiterste gefragmenteerd deel. O&o defrag (of om het even welke andere tool) defragmenteerde mijn schijf netjes en ik kon verkleinen tot de gewenste grootte van 45 gig. Indien ik verder wou gaan kon ik met een partitie tool ook prutsen maar een ervaring van de week ervoor liet me besluiten eerst op de gewone manier te proberen. Daarna ubuntu erop zwieren, een / van 8 gig en een swap van 2 gig leken me voldoende om te prutsen, maar nu ik xp in een virtual box wil draaien zal ik nog eens moeten toveren met schijfruimte. Na herbooten wou ik een data disk maken maar door de eisa en de media direct partitie speelden mij parten. Damn you binary mbr, tot 11 tellen binair is veel te weinig voor een moderne schijf. Ik smeet de eisa en de media direct ervan en herstartte, met een grub bootloader tot gevolg. Ik vertrouwde het zaakje met die partities verspreid over de schijf niet en starte een verse install van vista. Nu had ik veel meer controle over de grootte van mijn partities. De verse install draait naar mijn mening veel beter dan de geïnstalleerde dell “distributie”. Ook al probeerde ik die laatste slechts een paar minuten uit. Vista zelf draait top, die sidebar gebruik ik nooit dus die stond er niet lang, voor de rest draait aero hier netjes zonder problemen. 3/5 wegens de verborgen partities, zwakke vista install

3 Algemene ervaring
Het toestel zelf zit stevig in elkaar, geen last van tussenruimtes naast de scharnieren, geen last van lichtlekkage en ook geen cpuwhine. Als de lader in zit hoor ik nu en dan wat gepiep maar ik heb er heel weinig last van. De laptop blijft koel bovenaan en maakt zeer weinig geluid. Onderaan is het toestel iets warmer, de 9cell batterij is een perfect koelelement, ik vraag mij af waarom fabrikanten geen voetjes meer inbouwen in de laptops, waarschijnlijk breken die te snel af. Het toetsenbord maakt iets meer lawaai dan mijn dekstopkeyboard en de touchpad is redelijk klein. Maar dat neem ik er graag bij op een 13 inch laptop. Ik werk toch 90 % van de tijd met een draadloze lazermuis. De ingebouwde muis blijft soms vastzitten bij een hoog processorverbruik (bvb heel soms bij het opstarten een paar seconden). Iets wat technisch gezien bijna niet mogelijk is omdat de hardware interrupts toch voor komen op de software. Of misschien is de dell driver voor deze synaptec touchpad niet zo goed gebouwd. Mijn externe muis is wel nog beweegbaar als de touchpad eventjes bevriest. En volgend min punt is de scharnierhoek van het scherm. Soms sta ik naast de tafel op de laptop te werken en dan had ik liever een grotere hoek gehad. De scharnieren voelen wel heel stevig aan, heel wat anders dan de acer scharnieren die ik gewoon was. De vingerafdruklezer is heel erg handig, ik was van plan de irritante popupsoftware zelfs niet te installeren bij mij cleane install maar ik wou het toch eens proberen. Het werkt perfect en naadloos en de pop-ups kan je afzetten, ik gebruik de fingerprintreader voor windows inloggen en voor mijn exchange mailbox. Inbrowser gebruik ik nog steeds cookies. De meegeleverde afstandsbediening werkt ook in mediaplayer en windvd wat ik ook prettig vind. Klik voor filmpje. En het is echt wel een leuke feature. Hij werkt perfect voor een powerpointpresentatie maar dan werken enkel de pijltjes toetsen. Voor maximale powerpointbediening kies ik nog steeds mijn gsm met bluetoothverbinding. De lawaaierige dvddrive ben ik ook al lang gewoon van op mijn acer dus veel problemen zie ik er niet mee. De 2 usbpoorten zijn doenbaar maar 3 was wensbaar. Een compacte usbhub loste het dit probleem op. Op ubuntu werkt het meeste out of the box, de fingerprinter en de bluetooth module heb ik nog niet bekeken (er staan tutorials online). De 9cell batterij kreeg een klein broertje, een op ebay bestelde 6cell, die ook prima werk levert. 9/10

Algemeen een 17/20 dus, een prima laptop, een echte aanrader voor wie mobiel wil zijn met een maximaal aan kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-09 17:05

pim

Kun je op deze laptop ook 2 tft schermen aansluiten? Dus eentje via de VGA, en eentje via de HDMI ?
En als het kan, heb je dan een Dual setup, of doet je laptop scherm ook nog mee, zodat je een Triple setup hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb deze laptop nu ongeveer een 4 maanden en nog weinig problemen mee gehad, behalve vista dan....

Maar nu wilde ik vanmiddag een spel op starten en begint me processor op eens heel raar te zoemen. Het is meer brommen, het lijkt dat de ventilator aanloopt of iets dergelijks. Het is niet mijn cd/dvd speler want het is namelijk ook wanneer ik bestanden wilde overzetten op me externe schijf.

Ik heb gister wel door de regen moeten fietsen en kwam er toen later achter dat de plastic zak blijkbaar niet helemaal goed afsloot om me laptop:@ Nu is mijn vraag ligt het hier aan? Of is dit gewoon puur toeval, want de regen stelde niet heel veel voor, hij voelde wat klam aan en was wat vochtig aan de kant van mijn hdmi poort.

Hopelijk hebben jullie een tip en gaat het snel weer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamsebjorn
Als het met de vochtigheid te maken heeft (dan heb je ten eerste geluk dat je laptop het nog doet), zou ik de laptop accu er uit halen, stroom loskoppelen en wachten tot je laptop droog is. Daarna nog een keer proberen.
Als dit niet werkt... bel Dell, je hebt minstens een jaar garantie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bamsebjorn schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 15:38:
Als het met de vochtigheid te maken heeft (dan heb je ten eerste geluk dat je laptop het nog doet), zou ik de laptop accu er uit halen, stroom loskoppelen en wachten tot je laptop droog is. Daarna nog een keer proberen.
Als dit niet werkt... bel Dell, je hebt minstens een jaar garantie. :)
Nou ja vochtig was misschien een over dreven woord, maar me als het met vocht te maken zou hebben dat die het of wel zou doen of helemaal niet. Het kan er niet tussen in zitten, of half doen, toch?

En inderdaad, ik heb nog garantie en goed verzekerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleh
  • Laatst online: 09-09-2024
mooie review.

Ik heb ook alleen maar positieve ervaringen over mijn 1330. Het enige negatieve was dat die finger reader echt barslecht werkte (maar ik gebruik die toch niet) en dat vista echt een slecht OS is, maar daar heeft dell niets mee te maken :D De pre-install van dell mocht wel wat minder rotte programma's bevatten.

Maar niet iedereen is een tweaker, er zullen wel iets mindere computerfanatieken blij zijn met allemaal die programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Er gaan geruchten dat er een Blu-ray /DVD combo drive voor de M1330 in het verschiet ligt.

Klikkerdeklik.

Misschien interessant voor de mensen die er een willen aanschaffen om de komende tijd in de gaten te houden!

Daarnaast komen de nieuwe Penryn cpu's er aan (T9300 en T9500)! (Al verkrijgbaar in Amerika). Belachelijk trouwens dat de meerprijs van een SSD schijf in Nederland dik 1000 euro is en in amerika 850 dollar!

[ Voor 24% gewijzigd door PaT op 08-02-2008 08:23 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomanW
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-09 12:53
Ik heb zelf nu al bijna 2 maanden een Dell XPS 1330, met de NVidia kaart, 3 gig geheugen, en een 160GB 7200rpm schijf.

Sinds vandaag ervaar ik problemen met mijn wireless. In Windows Vista valt hele kaart uit na een poosje, binnen een minuut of 20. Ik kan hem dan niet meer activeren vanuit Windows zelf, of via de schakelaar aan de zijkant van de laptop. Na een herstart werkt alles wel weer goed.. voor een minuutje of 20. Het enige wat ik had gedaan net voordat ik het probleem voor het eerst opmerkte was het verwijderen van de bijgeleverde virusscanner aangezien de licentie was verlopen.

Ik ben al een poosje van plan om Windows Vista vers te installeren, zonder alle bloatware erbij, maar nu ben ik bang dat de netwerkkaart misschien kapot is en dat dat dus zinloos zal zijn aangezien hij misschien terugmoet naar Dell.

Ik vroeg me dus af of iemand enig idee heeft over wat dit zou kunnen veroorzaken, en wat ik zou kunnen doen om dit op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:48
Volgens mij heb ik dit probleem wel eens eerder gelezen in het m1330 topic, maar ik kan het helaas niet terug vinden naar wat korte zoekwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JitzeB
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-01-2021
Even opgezocht. Toen dit probleem met de Wireless kaart eerder genoemd werd in het tweede topic werd onderstaande link gegeven als mogelijke oplossing. Ook zou je op de Dell site even kunnen kijken voor nieuwere drivers. Ik heb vooralsnog geen problemen met de Wireless N-kaart.

http://www.intel.com/support/wireless/wlan/sb/cs-006205.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomanW
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-09 12:53
JitzeB schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 15:38:
Even opgezocht. Toen dit probleem met de Wireless kaart eerder genoemd werd in het tweede topic werd onderstaande link gegeven als mogelijke oplossing. Ook zou je op de Dell site even kunnen kijken voor nieuwere drivers. Ik heb vooralsnog geen problemen met de Wireless N-kaart.

http://www.intel.com/support/wireless/wlan/sb/cs-006205.htm
Ah, bedankt. Zal is uitzoeken of het helpt, en zo niet dan bel ik Dell wel dat ik een N kaart wil. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-02 10:51
Een paar dingetjes voor de linux-gebruikers (ik gebruik zelf op het moment Xubuntu Hardy):

- Hebben meer mensen er last van dat de backlight niet uitgaat wanneer je het scherm sluit?

- Powersaving lijkt uberhaupt nog een beetje buggy. Het systeem gaat hier niet in hibernation wanneer de batterij bijna leeg is. Gevolg: een spontane shutdown zonder backup. Niet zo fijn natuurlijk... ;)

- Suspend/resume werkt hier vooralsnog niet. Hibernation gaat wel goed, maar alleen wanneer ik dat handmatig forceer.

Slightly offtopic:

- Zijn er mensen die een Compiz/Twinview opstelling gebruiken? Hoe zit het bij jullie met de performance van de 8400M GS? Met Nvidia Powermizer gedisabled en --loose-binding is het bij mij net te doen, maar echt soepel loopt het nog niet. Wat zijn jullie ervaringen? Gebruiken jullie nog handige tweaks ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4damager
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:08
woops, daarnet was ik een dvd aan het schrijfen met de laptop op mijn schoot, ik verschuif een beetje en hoor een scheurend geluid, dvd gefaald met schrijven... vanaf nu schrijven als em op een tafel staat dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Virtualpc (van microsoft) werkt precies niet op mijn dell. Bij het installeren van virtual pc kreeg ik een melding dat operating systeem niet ondersteund ik had verder geen problemen het installeren ervan. Maar wanneer ik xp wil installeren kan ie niet booten van cd. Doe ik iets verkeerds?
Ook krijg ik mijn virtuele machine alleen geinstalleerd in mijn eigen map van vista in een andere map werkt het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamsebjorn
litemotiv schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 18:36:
Een paar dingetjes voor de linux-gebruikers (ik gebruik zelf op het moment Xubuntu Hardy):

- Hebben meer mensen er last van dat de backlight niet uitgaat wanneer je het scherm sluit?

- Powersaving lijkt uberhaupt nog een beetje buggy. Het systeem gaat hier niet in hibernation wanneer de batterij bijna leeg is. Gevolg: een spontane shutdown zonder backup. Niet zo fijn natuurlijk... ;)

- Suspend/resume werkt hier vooralsnog niet. Hibernation gaat wel goed, maar alleen wanneer ik dat handmatig forceer.

Slightly offtopic:

- Zijn er mensen die een Compiz/Twinview opstelling gebruiken? Hoe zit het bij jullie met de performance van de 8400M GS? Met Nvidia Powermizer gedisabled en --loose-binding is het bij mij net te doen, maar echt soepel loopt het nog niet. Wat zijn jullie ervaringen? Gebruiken jullie nog handige tweaks ?
Hoi litemotiv. Allereerst moet je je realiseren dat Xubuntu Hardy nog niet officieel uit is. Die komt tegen het eind van april pas uit. Ik heb zelf (ook op Gutsy) alleen problemen gehad met Compiz/Fusion maar ik weet dat er mensen zijn die 'm soepel aan de praat hebben gekregen. Gaat echter niet vanzelf helemaal goed.
Ik zou zelf willen aanraden om op de final versie van Hardy te wachten voordat je deze gaat gebruiken.

Over het algemeen was mijn ervaring met Gnome sowieso stukken beter dan met XFCE. WiFi deed het niet standaard vanuit XFCE, en XFCE lijkt een aantal 'handigheidjes' te missen die wel in Gnome zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
Bamsebjorn schreef op maandag 11 februari 2008 @ 09:01:
[...]

Hoi litemotiv. Allereerst moet je je realiseren dat Xubuntu Hardy nog niet officieel uit is. Die komt tegen het eind van april pas uit. Ik heb zelf (ook op Gutsy) alleen problemen gehad met Compiz/Fusion maar ik weet dat er mensen zijn die 'm soepel aan de praat hebben gekregen. Gaat echter niet vanzelf helemaal goed.
Ik zou zelf willen aanraden om op de final versie van Hardy te wachten voordat je deze gaat gebruiken.

Over het algemeen was mijn ervaring met Gnome sowieso stukken beter dan met XFCE. WiFi deed het niet standaard vanuit XFCE, en XFCE lijkt een aantal 'handigheidjes' te missen die wel in Gnome zitten.
ja ik ben zelf weer niet zo'n fan van gnome... ;)

wifi werkt gelukkig wel out of the box, het zijn voornamelijk de powersaving dingen die nog een beetje lijken te rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamsebjorn
Ik weet niet precies hoe het in elkaar steekt bij XFCE, maar het is (net als Gnome) GTK based. Misschien dat je de powersaving package van Gnome kan installeren op XFCE? Best of both worlds.

Op die manier heb ik op Gutsy onder andere WiFi aan de praat gekregen met Xubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FezzFest
  • Niet online
Deze vragen worden niet erg geapprecieerd, maar ik weet niet goed waar anders ze te stellen.

Orderdatum 22 januari 2008
verwachte leverdatum 18 februari 2008 (op of voor deze datum)

Ik zie net dat de verwachte leverdatum naar 3 maart 2008 veranderd is (2 weken later).

Dus in het beste geval heb ik de m1330 na meer dan een maand. Een maand is lang in de computerbranche => laptop is al zoveel % in waarde gedaald terwijl ik er niet mee heb kunnen werken.

Heb ik recht van klagen of moet ik me er bij neerleggen dat het zo in elkaar zit? Kan ik een compensatie vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

-lelijk scheldwoord-

Net weer drie kwartier met de Dell support aan de lijn gezeten. Van mijn belletje van anderhalve week geleden was NIETS genoteerd! Dus weer het hele circus moeten doorlopen en die man alles moeten vertellen in mijn beste school-engels!

Als het goed is komt de accu er dan toch echt aan. De oude moeten ze wel terug. Nou van mij mogen ze hem hebben! :(

Daarnaast begin ik me mateloos te ergeren aan Vista. Echt alles wat ik installeer resulteert in een (heel kort zichtbare) bsod en dan een reboot rechtstreeks naar een herstelpunt toe!

Kan iemand mij vertellen hoe dat zit met het installeren van XP? Ik heb braaf allemaal (OEM) licenties, dus als MS echt heel strikt de regeltjes hanteert moet ik een nieuwe licentie kopen. Kan iemand mij vertellen of MS dat ook echt doet of is het redelijk 'veilig' om mijn oude xp cd te gaan gebruiken voor mijn M1330?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapWillem

JaapWillem

h0ning member

ppaddo schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 10:44:
Kan iemand mij vertellen hoe dat zit met het installeren van XP? Ik heb braaf allemaal (OEM) licenties, dus als MS echt heel strikt de regeltjes hanteert moet ik een nieuwe licentie kopen. Kan iemand mij vertellen of MS dat ook echt doet of is het redelijk 'veilig' om mijn oude xp cd te gaan gebruiken voor mijn M1330?
Meestal als ik ze bel en vertel dat de pc waarvan de licentie was stuk is gegaan en ik wat onderdelen moest vervangen krijg ik zonder problemen een nieuwe activeringscode. Soms lukt het niet, maar dan bel ik gewoon een dagje later weer en lukt het vaak alsnog bij een andere medewerker. Ze zijn vrij coulant wat dat betrefd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
ppaddo schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 10:44:

Daarnaast begin ik me mateloos te ergeren aan Vista. Echt alles wat ik installeer resulteert in een (heel kort zichtbare) bsod en dan een reboot rechtstreeks naar een herstelpunt toe!
Je kunt dat rebooten bij een BSOD ook uitschakelen, dan kun je tenminste zien wát er fout gaat. Van daaruit kun je beter het probleem terugvinden.

Deze dus: http://vistasupport.mvps...._blue_screen_messages.htm

[ Voor 9% gewijzigd door Roamor op 13-02-2008 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Roamor schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 12:05:
[...]

Je kunt dat rebooten bij een BSOD ook uitschakelen, dan kun je tenminste zien wát er fout gaat. Van daaruit kun je beter het probleem terugvinden.

Deze dus: http://vistasupport.mvps...._blue_screen_messages.htm
OK heel erg bedankt, dat wist ik dus niet. Als er weer eens een update is zal ik eens kijken wat er aan de hand is. Eerst maar eens mijn bios gaan updaten zo direct. Is nog steeds versie A02! Misschien dat dat nog wat verbeteringen in zich mee brengt.

Het is echt heel raar. Als ik iets installeer, dan het systeem afsluit en compleet stroomloos maak. Vervolgens de boel weer opstart is er niets aan de hand... raar spul af en toe die computers!

Edit:

Net even een nieuwe Bios-versie erop gezet. Versie A09 inmiddels. Dit bios ondersteunt ook Penryn CPU's (T9300 enz.) en Blu-ray!. Nou maar hopen dat het voor mij ook nog wat verbetering heeft!

Edit 2

Windows update had nog een update voor mij klaar staan. Geinstalleerd en jawel, alles liep goed! Nu maar eens kijken of dat in de toekomst ook zo goed blijft gaan!

[ Voor 17% gewijzigd door PaT op 13-02-2008 15:15 ]

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Nou, vandaag de vervangende accu gekregen en !@#$%^& de laptop blijft het probleem houden dat hij weigert om te draaien op de accu. De LED aan de voorkant geeft aan dat de accu oververhit zou zijn, maar dat is met een accu die net bij de UPS vandaan komt natuurlijk kolder.

Zelfs Vista helemaal opnieuw geinstalleerd, ook vanwege het BSOD verhaal, maar helaas...het probleem blijft. Morgen maar even de mannen in Ierland weer bellen. Ik ben bang dat ik mijn laptop een tijdje kwijt zal zijn... :(

• Aakab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-08 13:01
Ik heb de mijne in bestelling gedaan. De vriendelijke dame wist me te vertellen dat het ongeveer 2 weken zou duren voordat ik hem zou krijgen. Nu ik het hier zo lees krijg ik wel steeds meer mijn twijfels. De vraag is dus: Zal ik het afzeggen nu het nog kan?

2de vraag is:
ik wil hjjet gebruiken in dual boot, vista, xp en 2003. Gaat dit werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Aakab schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 20:37:
Ik heb de mijne in bestelling gedaan. De vriendelijke dame wist me te vertellen dat het ongeveer 2 weken zou duren voordat ik hem zou krijgen. Nu ik het hier zo lees krijg ik wel steeds meer mijn twijfels. De vraag is dus: Zal ik het afzeggen nu het nog kan?

2de vraag is:
Ik vind je reactie wel een beetje overdreven. Omdat mijn laptop nou kuren vertoond (let wel, dit is echt een van de allereersten die van de productieband gerold kwam) zou je een order moeten annuleren. Ik heb waarschijnlijk gewoon pech met een slecht connectortje ofzo. Waarschijnlijk ga ik mijn laptop een tijdje kwijt zijn en dan kan ik er weer prima tegenaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamsebjorn
Aakab schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 20:37:
2de vraag is:
Dual boot tussen Vista, XP en 2003 gaat helaas niet werken. Dual boot werkt alleen met 2 Operating Systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FezzFest
  • Niet online
Bamsebjorn schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 08:25:
[...]

Dual boot tussen Vista, XP en 2003 gaat helaas niet werken. Dual boot werkt alleen met 2 Operating Systems.
Aakab bedoelt natuurlijk tripleboot :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamsebjorn
Ah zo... :)

Even een hele andere vraag.
Vanwege onvoorzichtigheid is mijn beeldscherm een beetje smerig geworden. Er zitten wat vegen op het scherm die nogal zichtbaar zijn.
Weet iemand een goed 'schoonmaakmiddel' dat, zonder mijn beeldscherm aan te tasten, de vegen er vanaf krijgt? (in de aanname dat ik geen Cilit Bang kan gebruiken hiervoor) Of kan ik hier zonder problemen gewoon keukenpapier en water voor gebruiken?

Ik heb overigens een WLED scherm, weet niet of dat verschil maakt qua schoonmaakmaatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 23:52
Ik gebruik gewoon keukenpapier en water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Net weer even gebeld met de XPS support. Morgen (zaterdag!) komt er een mannetje van Dell langs om mijn hele moederbord te komen vervangen. Het lijkt me wel dat ze daarmee mijn probleempje met mijn accu verhelpen.

Ik had nog stiekem gehoopt dat ze me een nieuwe M1330 zouden toesturen. Een T7100 processor is inmiddels niet meer leverbaar dus ik rekende me al rijk met een T7500 erin :D

Het belangrijkste voor mij is dat dit ding het gewoon weer gaat doen. Ik heb nu een hele sleeke desktop, terwijl echt toch echt een laptop had gekocht (je weet wel, ivm het niet draadloos kunnen werken). :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
Bamsebjorn schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 09:44:
Ah zo... :)

Even een hele andere vraag.
Vanwege onvoorzichtigheid is mijn beeldscherm een beetje smerig geworden. Er zitten wat vegen op het scherm die nogal zichtbaar zijn.
Weet iemand een goed 'schoonmaakmiddel' dat, zonder mijn beeldscherm aan te tasten, de vegen er vanaf krijgt? (in de aanname dat ik geen Cilit Bang kan gebruiken hiervoor) Of kan ik hier zonder problemen gewoon keukenpapier en water voor gebruiken?

Ik heb overigens een WLED scherm, weet niet of dat verschil maakt qua schoonmaakmaatregelen.
in ieder geval géén keukenpapier gebruiken. het is een (min of meer algemeen) bekend feit dat de miniscule houtvezels in keuken- of wc-papier krasjes kunnen veroorzaken op je scherm. better safe than sorry dus.

een zacht katoenen doekje (brillendoekje bijvoorbeeld) met lauw water werkt doorgaans prima, en je kan bij de gemiddelde kantoorboekhandel/mediagigant voor een paar euro een container met vochtige doekjes speciaal voor schermen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ontwerp

ontwerp

bladeibla

HOi Allen

Heb vista 32 bit erop zitten... nah enough said maar heb ook ubunto 7.10 erop en dat loopt prima.
Alleen hoor ik de drive af en toe klikken in ubuntu 7.10, met hdparm -B 255 loopt dat wel ok maar hoe zit het met powersavings etc.... Zie datubuntu de helft minder tijd laat zien in battey menu....

Iemand oh iemand?

Is Opensuse 10.x beter voor m1330 ???

Valentijn

DaKnowledge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamsebjorn
Hi ontwerp. Dat probleem met klikken in Ubuntu heb ik geen last van (of ik heb het niet door en neem het voor lief...).

Qua batterij tijd klopt het dat Ubuntu (linux) iets achter loopt op Windows. De tijd is een inschatting, uiteindelijk zal je je accu leeg moeten laten lopen om achter de werkelijkheid te komen. Of dit in OpenSuse 10.x beter is weet ik niet. Hangt af van de kernel.
Wat ik wel weet is dat Ubuntu 8.04 diverse power saving tweaks zal doorvoeren waardoor meer batterij tijd gehaald gaat worden.

Power saving in gutsy (7.10) is overigens beter op 32-bit dan op 64-bit maar dit gaan ze in hardy (8.04) gelijk trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ontwerp

ontwerp

bladeibla

Hm thanks...

Ja heel raar die hdparms -B 254 of 255 werkt wel maar lijkt wel af en toe opnieuwe gedaan te worden..
in de configs zal ik nog effe dubbelchecken...

Ook merk ik dat de fans altijd aan blijven staan.... ook gekeken in google fora maar mijn settings zijn blijkbaar al ok....

Dus enige issue is better battery management : fans en hdisk....

Zal ook even in bios ok ik die kan instellen op een andere modus die beter werkt voor ubuntu omdat UB niet zoveel notebook tools heeft zo lijkt...

Binnenkort maar eens voor de fun osx x86 hack erop knallen alleen is dat geheel zonder ethernet nnog wifi helaas... Darwin wifi projecten zijn nog schaars voor mijn 4965 intel wifi kit...

Oh ja heeft iemand het voor elkaar gekrgen in UB om meer dan 54 Mbps connectie te krijgen op een 300 Mbps router [heb een dual band 2.4 / 5Ghz apple extreme router wat draft 2.0 is en die van mij inde m1330 is dat ook neem ik aan....
Heb ook eens solo op 2.4 Ghz gezet maar kreeg ik helemaal niets mee helaas....

802.11n is dus nog niet helemaal native op alle systemem...echt een rommeltje momenteel...

DaKnowledge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
:(

Allemaal mooie Windows-updates, alleen wilde toen mijn M1330 niet meer opstarten. :( clfs.sys BSOD

Herstelopties deden niets meer, en nu ineens weer wel :? Ik ben Vista voorlopig helemaal zat en ga er Ubuntu op zetten. :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pas geleden ging me laptop op eens heel raar tikken, als ik iets opstartte ging die niet zoemen, maar gaf meer een tik. Dit is nu inmiddels opgehouden, maar nu heb ik wel het volgende probleem:

Als ik nu een spel speel, battlefield 2, dan houdt die na een half a uur het voor gezien. Kan het zijn dat de videokaart te warm wordt? Want ik krijg namelijk alleen een zwart scherm, de laptop gaat niet helemaal uit. Ook houdt het geluid er mee op? Zit er een ventilator op de videokaart? Dat die het misschien heeft begeven? Ik heb dit probleem alleen bij dit spel, en sinds dat ik het heb geinstalleerd

Zijn er meer mensen die hier last van hebben, ik draai trouwens XP ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
Bamsebjorn schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 14:03:
Hi ontwerp. Dat probleem met klikken in Ubuntu heb ik geen last van (of ik heb het niet door en neem het voor lief...).
Je kan op deze manier controleren of je harddisk ongewoon vaak wordt uit-/aangezet:

code:
1
2
sudo apt-get install smartmontools
sudo smartctl -a /dev/sda | grep Load_Cycle_Count

Het 'parkeren' van de schijf heeft een zekere slijtage ten gevolg, en is niet goed voor de levensduur ervan. Op dit moment is het onder Ubuntu (en een aantal andere Linux-derivaten) zo dat bepaalde schijven elke x-aantal seconden worden geparkeerd, waardoor je dus binnen korte tijd een behoorlijke load_cycle_count opbouwt. In mijn geval was dat ongeveer 3000 in een week, terwijl de gespecificeerde levensduur iets van 50.000 is meen ik (het kan wellicht iets meer zijn tegenwoordig?).

hdparm -B 255 zet de powerdown functie van de schijf helemaal uit, het is dus alleen een lapmiddel voor het probleem. het bijkomende probleem is dat je aardig wat meer energie/batterij zal verstoken omdat de schijf niet meer vanzelf uitgaat na een tijdje inactiviteit.

@ontwerp: nadat je laptop in suspend of hibernate is gegaan verliest hij de hdparm setting weer, dat is waarschijnlijk de reden dat je hem onder bepaalde omstandigheden weer opnieuw hoort beginnen met tikken.

[ Voor 0% gewijzigd door litemotiv op 15-02-2008 19:25 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Kennen jullie die grap van die Dell servicemonteur die op zaterdag langs zou komen?

Juist, die kwam niet! :(

Ik vroeg het gisteren nog aan die gozer van de helpdesk, maar nee echt waar morgen (vandaag) zou er iemand komen om het moederbord om te wisselen! Het leek me al te stug voor woorden en ik ga er eigenlijk vanuit dat er maandag ineens gebeld wordt of ze het even kunnen komen vervangen.

Laat ik nou net die laptop die dag heel hard nodig hebben!

Edit @ hieronder.. Inmiddels (bijna) half 8 en geen mannetje van Dell gezien hoor...

[ Voor 10% gewijzigd door PaT op 17-02-2008 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Het is pas half 4... :?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik wou net zeggen het...
bij mij werd de koerier ook gesteld op maandag van 9 tot 5 en toch kwam hij half 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand toevallig wat een beetje de maximale temperaturen zijn voor de cpu en gpu van deze laptop? Of kan iemand ze eigen bevindingen posten ter vergelijking.

Ik heb namelijk het idee dat mijn gpu te warm wordt en daarom de laatste tijd bij zware programma's ze beveiliging inschakeld.

Ik heb met everest home edition de volgende temperaturen gemeten met battlefield 2
Cpu: 32 graden
Gpu tussen de 80 en 90 graden

Met notobook hardware controle
Cpu: rond de 60 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Everest Home Edition (ik neem aan versie 2.20?) ondersteunt officieel geen Santa Rosa chipset; de gegevens kunnen dus niet kloppen. En waarschijnlijk klopt dat ook aangezien je cpu maar 32 graden wordt volgens Everest, en dit is nogal heel erg laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

silmaril8 schreef op zondag 17 februari 2008 @ 18:36:
Everest Home Edition (ik neem aan versie 2.20?) ondersteunt officieel geen Santa Rosa chipset; de gegevens kunnen dus niet kloppen. En waarschijnlijk klopt dat ook aangezien je cpu maar 32 graden wordt volgens Everest, en dit is nogal heel erg laag.
Ja klopt versie 2.20, weet je toevallig een ander programma wat wel aan deze chipset kan meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovereign
Verwijderd schreef op zondag 17 februari 2008 @ 18:05:
Ik heb met everest home edition de volgende temperaturen gemeten met battlefield 2
Cpu: 32 graden
Gpu tussen de 80 en 90 graden
Zo rond de 90 graden lijkt mij normaal, is gelijk aan mijn 1330 bij extreme belasting van de gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sovereign schreef op zondag 17 februari 2008 @ 22:01:
[...]
Zo rond de 90 graden lijkt mij normaal, is gelijk aan mijn 1330 bij extreme belasting van de gpu.
hmm dus ik begrijp dat het aan de temperatuur niet ligt, dat mijn beeldscherm uit valt? Want het lampje van dat de laptop aanstaat, brandt dan nog wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovereign
Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2008 @ 10:13:
hmm dus ik begrijp dat het aan de temperatuur niet ligt, dat mijn beeldscherm uit valt? Want het lampje van dat de laptop aanstaat, brandt dan nog wel gewoon.
Omschrijf dat eens nader. Wanneer gebeurt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamsebjorn
Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2008 @ 10:13:
[...]

Welke BIOS versie heb je? Ik had met A05 namelijk ook het probleem dat mijn beeldscherm soms uit viel. Dit was opgelost toen ik BIOS A06 installeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sovereign schreef op maandag 18 februari 2008 @ 10:15:
[...]
Omschrijf dat eens nader. Wanneer gebeurt dat?
Als ik Battlefield 2 voor ongeveer een 3 kwartier a 1 uur speel. Valt me geluid en beeld weg. Ik speel via een extern scherm en die geeft ook aan dat die geen signaal krijgt. Ik heb via de FN + F8 toets geprobeerd terug te gaan naar me laptopscherm, dit werkte niet. Ook heb ik via Ctrl + Alt + delete geprobeerd beeld te krijgen werkte ook niet, toen heb ik hem opnieuw opgestart via de aan/uit knop en toen deed alles het weer.
Bamsebjorn schreef op maandag 18 februari 2008 @ 10:58:
[...]

Welke BIOS versie heb je? Ik had met A05 namelijk ook het probleem dat mijn beeldscherm soms uit viel. Dit was opgelost toen ik BIOS A06 installeerde.
Ik heb versie A06 ;) Ik zal hem anders updaten naar A07, voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FezzFest
  • Niet online
Heb hem eindelijk binnen, werkt prima, maar de bouwkwaliteit is zus en zo. Niets ernstig om om te ruilen, wel jammer: aan de linkerkant is er een kleine gap tussen scherm en laptop. Voorlopig geen vreemde bulten opgemerkt, ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

luitjes,
ik zoek al een tijdje ernaar maar kan het nergens vinden. Ik ben in het bezit van
xps 1330
Intel® Core™2 Duo T7500 Processor (2,2 GHz, 800 MHz, 4 MB L2-cache)
Legitieme Windows Vista® Home Premium - Nederlands
Tuxedo Black & camera met 0,3 megapixel voor WLED-beeldscherm
Thin & light 13.3" UltraSharp™ WXGA (1280x800) White-LED Display (300 nits) with TrueLife™
No Biometric Fingerprint Reader
2.048 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 1.024]
160 GB SATA harde schijf (5.400 rpm)
128 MB nVidia® GeForce® 8400M GS
Vast 8x DVD+/-RW-station , inclusief SW
9-cel lithium-ion hoofdbatterij (56 W/h)
Externe 56K/V90-modem (USB) inclusief kabel en adapter - Nederlands

Wat ik wil is mijn computer iets sneller maken. Ik had een begrepen (correct me if iam wrong) dat je dit het makkelijkste kunt doen door er wat geheugen bij te stoppen.
Nou vroeg ik mij af (ik wil minimaal 1024mb erbij) welke keuzes ik heb. Weet iemand ook een goeie site waar alle mogelijkheden opstaan en waarvoor ik het beste kan gaan.

Zijn er nog meer mogelijkheden me computer sneller te laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 10:35:

Nou vroeg ik mij af (ik wil minimaal 1024mb erbij) welke keuzes ik heb. Weet iemand ook een goeie site waar alle mogelijkheden opstaan en waarvoor ik het beste kan gaan.

Euhm, deze site? Alles wat je maar wilt weten kun je hier vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja ik geloof je graag Roamor, ik dwaal hier ook al inmiddels een tijdje rond, alleen weet niet meer waar het staat. Ik hoopte eigelijk dat iemand mij concrete informatie kan geven, hoe ik het beste mijn computer sneller kan maken en wat ook niet bizar veel geld gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamsebjorn
Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 10:35:
luitjes,
ik zoek al een tijdje ernaar maar kan het nergens vinden. Ik ben in het bezit van
xps 1330
Intel® Core™2 Duo T7500 Processor (2,2 GHz, 800 MHz, 4 MB L2-cache)
Legitieme Windows Vista® Home Premium - Nederlands
Tuxedo Black & camera met 0,3 megapixel voor WLED-beeldscherm
Thin & light 13.3" UltraSharp™ WXGA (1280x800) White-LED Display (300 nits) with TrueLife™
No Biometric Fingerprint Reader
2.048 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 1.024]
160 GB SATA harde schijf (5.400 rpm)
128 MB nVidia® GeForce® 8400M GS
Vast 8x DVD+/-RW-station , inclusief SW
9-cel lithium-ion hoofdbatterij (56 W/h)
Externe 56K/V90-modem (USB) inclusief kabel en adapter - Nederlands

Wat ik wil is mijn computer iets sneller maken. Ik had een begrepen (correct me if iam wrong) dat je dit het makkelijkste kunt doen door er wat geheugen bij te stoppen.

Qua geheugenuitbreiding weet ik niet hoe veel je er mee op schiet qua snelheid. Het verschil in snelheid tussen 2 en 3 GB zal niet bijster groot zijn tenzij je heel veel applicaties tegelijk draait.

Zelf heb ik mijn geheugen trouwens uitgebreid van 2 naar 4 GB. Dit heb ik bewust gedaan omdat ik een 64 bit installatie wilde met veel virtual machines. Ik heb dus geen spijt, maar de snelheid van mijn computer is niet bijzonder veel vooruit gegaan. Wel kan ik nu zonder problemen 2 GB toekennen aan een virtual machine, wat (voor mij) veel voordelen heeft met Visual Studio.

Als ik jou was zou ik beginnen met diverse tweak sites te bekijken om te zien wat je (softwarematig) aan Vista kan aanpassen. Er zijn een hele hoop tweaks te vinden waardoor Vista sneller gaat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bamsebjorn, TOP!
Hier kan ik wat mee.
Heb je eventueel nog een goeie tip (link) waar ik wat kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamsebjorn
Ik zelf heb veel tweaks op deze site gevonden: http://www.tweakvista.eu/
Gebruik inmiddels zelf geen vista meer, maar een aantal van de tweaks op die site kwamen mij zeer goed uit.

Wat je ook kan doen is vLite downloaden. Het wordt niet door Microsoft ondersteund, maar je kan dit programma gebruiken om dingen uit Vista te slopen waardoor het (veel) sneller/stabieler gaat lopen. Je sloopt hiermee wel functionaliteit, maar in Vista zit een hoop spul dat je toch niet nodig hebt voor de meeste taken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Geheugen kun je er inderdaad bij stoppen, en een schone installatie (mocht je dat nog niet hebben gedaan) zal ook een hoop schelen.

En tweaks, genoeg te vinden via Google: http://articles.techrepub...100-10877_11-6153509.html bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:59
Ik heb 1330 nu een tijdje (vanaf november 2007) en had ooit eens gepost dat ik de kwaliteit van het toetsenbord tegen vond vallen. Ik moet hier toch even op terugkomen.
Ik heb hier momenteel 4 laptops liggen (ik weet het, staat een beetje overdreven, ik ben net van baan veranderd en heb weer een nieuwe laptop gekregen)
Als ik al deze laptops naast elkaar zet, waaronder de nieuwste HP 8510W, kan ik zeggen dat ik de 1330 de fijnste laptop vind. Ondanks de veel hogere resolutie van de HP, en een betere videokaart, is het scherm van de Dell echt vele malen mooier (LED versie) en is het toetsenbord van de 1330 een stuk beter.

Het enige wat ik tot nu toe ben tegengekomen is dat de afdekplaat van de palmrest aan de rechterkant wat los zit.

Maar na al die maanden ben ik zeer te spreken over dit apparaat !

Dit even ter info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FezzFest
  • Niet online
Misschien handige tip voor mensen die hun m1330 willen formateren en Vista/XP opnieuw willen installeren: zorg ervoor dat bluetooth en wifi ingeschakeld zijn vooraleer je het OS opnieuw installeert, dit zal je veel last besparen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FezzFest schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 19:45:
Misschien handige tip voor mensen die hun m1330 willen formateren en Vista/XP opnieuw willen installeren: zorg ervoor dat bluetooth en wifi ingeschakeld zijn vooraleer je het OS opnieuw installeert, dit zal je veel last besparen!
Ligt dit is verder toe? Ik heb buiten de standaard problemen (drivers streamen), niks anders ondervonden bij het installeren van xp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FezzFest
  • Niet online
Mijn m1330 stond vol bloatware van dell. Een reinstall van het OS was wenselijk. Daar ik enkel op batterij werkte had ik bluetooth uitgeschakeld (wifi stond aan). Format en daarna Vista opnieuw geinstalleerd. Alle drivers installeren lukte prima, alleen diegene voor bluetooth wilde niet installeren. Ik kreeg de melding "Activate bluetooth with fn+f2 or radio on/off control". Geen van beide methoden wilde bluetooth activeren (bluetooth stond aan in bios). op notebookreview.com vond ik een oplossing. Je moet naar c:\dell\bluetoothdriver gaan en in de map vista32 (naam ontgaat me even, iets in die aard) de setup uitvoeren. Zo lukte het alsnog om het bluetooth device te activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FezzFest
  • Niet online
Heb via HDMI mijn panasonic HDTV aangesloten. Beeld wordt netjes weergegeven en geluid loopt zonder problemen via HDMI. Bij het afspelen van een film zie ik soms horizontale lijnen: alsof het bovenste beeld al ietsjes verder zit an het onderste. Dit lijkt enkel voor te komen bij snelle camera beweging.
Is dit een vorm van ghosting of heeft het iets met de refreshrate ta maken? ik output 720p beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jensbn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-12-2018
Hoe goed is het geluid?

Ik denk er over na om de XPS1330 te gaan kopen, maar ik wil wel weten of het geluid deugt (en vooral de uitgang, niet de speakers). Heeft iemand ervaring?
  • Is er veel ruis als de volume hard zet?
  • Klinkt het goed als je goede oordopjes aansluit of een hi-fi installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamsebjorn
Met de meegeleverde (Creative) oordopjes vind ik het geluid perfect. Heb geen last van ruis, maar ik heb het volume nooit te hard staan met oordopjes in omdat het geluid dan wel erg hard klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MKY
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-03-2024

MKY

Mijn XPS M1330 wordt morgen eindelijk geleverd! Gezien ik het op 5 februari heb besteld, vind ik 21 februari leveren nog meevallen. Nu hopen dat het ook echt morgen wordt geleverd. :)

Wat ik me wel afvraag is wat er allemaal extra meegeleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bamsebjorn schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 13:23:
Met de meegeleverde (Creative) oordopjes vind ik het geluid perfect. Heb geen last van ruis, maar ik heb het volume nooit te hard staan met oordopjes in omdat het geluid dan wel erg hard klinkt.
Hier heb ik dus ook last van, op de een of andere manier kan je wanneer je de oordopjes gebruikt niet het volume regelen. Of bedoel jij wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Owkee, daar ben ik weer!

Laptop is (zoals ik al verwachtte) op maandag volledig uit elkaar geweest. Het mannetje van Carpac heeft het weer helemaal gefikst. De dubbel geleverde batterij heb ik netjes terug gestuurd in de doos waarin hij kwam. Ik vond het wel vaag dat het retouradres zo onduidelijk was, maar het stond er wel op. Nu komt het leuke.

De buurvrouw belt net aan dat er een pakketje voor mij was. En wat blijkt, de batterij die ik richting Dell heb gestuurd heeft er precies twee dagen over gedaan om.... weer terug te komen bij mij!

Heeft iemand ervaring met het retourneren van spullen naar Dell??? Ik weet nu eerlijk gezegd niet wat ik moet doen. Ik heb netjes voldaan aan het etiket wat op de doos staat. Weet iemand of Dell echt heel fanatiek achter zijn spullen aangaat of hoor je hier nooit meer wat van?

Toch lekker om een extra accu te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Laatst online: 13:17
@paddo: een oude Dell windows XP cd doet het vaak prima ;) (op een vostro 1500 moest ik echter wel even de IDE/SATA mode in de bios veranderen anders zag de installer de controller niet). Mijn ervaring met retourneren: als je niks meer hoort gewoon ook niks laten horen, een collega heeft nog steeds zo'n brandbom liggen, wel retourformulier maar nooit geretourneerd en niks meer van gehoord. Krijg je ineens toch een factuur dan gewoon je verhaal doen en opnieuw proberen te retourneren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleh
  • Laatst online: 09-09-2024
Voor diegene dit dit graag zouden weten.
Ik heb een dell met normaal scherm en mijn broer heeft onlangs een gekocht met wled scherm.

Verschil:
Wled is ongeveer 4mm dunner
qua brightness is het ongeveer hetzelfde (op eerste zicht leek het wled iets minder zelfs)

indien gewenst zal ik wel eens fotos plaatsen

• pim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-09 17:05

pim

Kun je op deze laptop ook 2 tft schermen tegelijkertijd aansluiten?

• Aakab
Ik heb de bestelling geplaatst! (1 week geleden) Hij word 7 maart geleverd. Nu vraag iuk me af of ik ook een6 cell erbij krijg? Ik heb namelijk een 9 cell besteld, en zag op sommige sites dat je dan ook een 6je erbij krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MKY
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-03-2024

MKY

Eindelijk mijn XPS m1330 binnen.

Beetje zitten klooien met het opnieuw installeren van Vista.

Nou heb ik een probleempje met de Fingerreader. Ik heb de 1e keer mijn middelvinger gescand voor de grap, maar heb daarna Vista opnieuw geinstalleerd.

Nu wil ik wederom mijn finger laten scannen, krijg ik een bericht dat ik mijn vinger al eens gescand heb en dat ik dus een andere vinger moet kiezen. Gezien de wijsvinger het makkelijkste is, zou ik dit graag willen wissen.

Weet iemand hoe je dus opgeslagen fingerafdrukken kan wissen?

Groeten,

Mike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
jensbn schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 13:15:
Hoe goed is het geluid?

Ik denk er over na om de XPS1330 te gaan kopen, maar ik wil wel weten of het geluid deugt (en vooral de uitgang, niet de speakers). Heeft iemand ervaring?
  • Is er veel ruis als de volume hard zet?
  • Klinkt het goed als je goede oordopjes aansluit of een hi-fi installatie?
Het blijft een subjectieve kwestie, maar ik heb hem hier o.a. aangesloten op een set studiomonitoren en vind het zeker acceptabel klinken. Het dynamisch bereik is niet meer dan 'gemiddeld' te noemen, maar de ruis/vervorming is ook op hogere volumes zeker redelijk (het blijft natuurlijk moeilijk om storing helemaal te elimineren in zo'n volgepropt apparaatje).

En als je het belangrijk genoeg vindt kan je altijd een losse high-end usb-audio adapter erbij kopen natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er nog actie codes voo de laptops beschikbaar ? :X O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
^^ Doe eens wat moeite. Staat nota bene nog tussen de actieve topics in CSL....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roamor schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 18:57:
^^ Doe eens wat moeite. Staat nota bene nog tussen de actieve topics in CSL....
ew had het niet gezien, 8)7

sorru :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Andere vraag:
Zou het via dell mogelijk zijn om laptop zonder besturingssysteem te bestellen? Bijvoorbeeld via telefoon.
Of heeft niemand hier nog ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 19:32:
Andere vraag:
Zou het via dell mogelijk zijn om laptop zonder besturingssysteem te bestellen? Bijvoorbeeld via telefoon.
Of heeft niemand hier nog ervaring mee?
Waarom zou je dat willen? Een Windows OS kost Dell 10 euro ofzo. Dan zou je hooguit 10 euro terugkrijgen (niet dat je uberhaupt geld ervoor krijgt natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

silmaril8 schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 19:45:
[...]

Waarom zou je dat willen? Een Windows OS kost Dell 10 euro ofzo. Dan zou je hooguit 10 euro terugkrijgen (niet dat je uberhaupt geld ervoor krijgt natuurlijk).
Dacht dat ze gewone prijs ervoor rekende? heb al eigen versie van vista dus..vandaar .. maar ben ik weer wat wijzer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aakab
Kan iemand nog mijn vraagje beantwoorden :$ ?
krijg je bij 9 cell ook een 6 cell erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

product red is wel gelijk 200 euro duurder....
Op de meeste producten betaal je ongeveer 10 tot 50 euro meer voor Bono en zijn actie, maar 200 euro vind ik toch veel te ver gaan.

rood is natuurlijk wel een seksie kleur, maar voor 200 euro....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
Aakab schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 20:47:
Kan iemand nog mijn vraagje beantwoorden :$ ?
krijg je bij 9 cell ook een 6 cell erbij?
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aakab
Jammer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oftopic: besteldatum 13-02-2008, verwachte levertijd 12-3-08. Geleverd: 21-2-2008.
Wow, dat is nog eens snel zeg!

Eerst maar eens VoipStunt geinstalleerd. Ik gebruik de Senheisser PC 166 usb.
Helaas, als ik dichtbij de laptop blijf zitten is het geluid prima, maar zodra ik op
grotere afstand van mijn laptop ga zitten, wordt het geluid minder/zwakker. Dit ben
ik nog niet eerder tegen gekomen op mijn Shuttle XPC amd 64 desktop. Iemand een
optie? Ik zal zelf ook nog even googlen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapWillem

JaapWillem

h0ning member

Na de laptop een paar maanden in bezit te hebben ben ik inmiddels tegen het volgende aangelopen:

De eerste laptop had zoveel probleempjes dat hij omgewisseld is.
De 2é kwam binnen met een bol toetsenbord en een missend merklogo. Ik heb hiervoor nieuwe onderdelen laten opsturen door Dell. Een nieuw toetsenbord, wat ik anders gemonteerd heb met wat ringetjes er tussen, en een nieuw schermlijstje.

Sinds gisteren is zijn de letters aan de buitenkant van het scherm er af gevallen. En inmiddels begint de palmrest zijn eerste sporen van slijtage te tonen. Het aluminium is erg gevoelig voor krasjes en kleine putjes die ontstaan door bv het dragen van horloges of ringen.

Na Dell gebeld te hebben ( in het weekend krijg je de amerikaanse afdeling blijkbaar aan de lijn, dit bevalt me wel) heb ik een afspraak kunnen maken voor maandag om mijn lcd cover te laten verwisselen voor een ander.

Softwarematige valt vista me niet direct tegen, al is het niet zo stabiel als xp voor mijn gevoel. Soms reageert de laptop niet meer als ik er een langere tijd niets mee gedaan heb. Dit komt meestal door drivers die nog niet lekker werken.

Al met al vind ik de bouwkwaliteit op sommige punten echt tegenvallen terwijl het op andere punten weer uitblinkt.
Weet iemand toevallig of ze de productiemethode voor de letters inmiddels hebben aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Wat JaapWillem zegt kan ik eigenlijk alleen maar be-amen. Ik heb nog geen last van afvallende letters en de palmrest ziet er ondanks het dragen van een horloge nog best uit.

De Dell M1330 "voelt" gewoon af en toe niet echt lekker. Dat zal voor een groot deel door Vista komen wat ook voor mijn gevoel niet zo lekker draait als XP met SP2. Regelmatig zie je dat de laptop (ondanks een T7100 en 2 gieg geheugen) "iets" doet, terwijl je vervolgens niets meer met het ding kan. In 99 van de 100 gevallen is het gewoon een kwestie van rustig wachten, maar dit soort gezeur heb ik niet met mijn oude P4 bak met Windows XP SP2.

Hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat de M1330 een slechte laptop is, maar gevoelsmatig kan het allemaal nog net even beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FezzFest
  • Niet online
Ik heb windows vista 64 business editie geinstalleerd en ik kan dit iedereen aanbevelen! M'n m1330 reageert veel vlotter en is merkbaar sneller (al weet ik niet goed waarom). Ik heb nu 2GB ram maar ik plan dit uit te breiden naar 4GB. Als iemand problemen heeft met drivers, wil ik graag helpen. Het enige dat ik niet heb is de software voor vingerafdruktoestel. De driver heb ik echter wel. Nu is dit voor mij geen probleem aangezien ik het toch niet gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu mijn XPS 1330 al meer dan een maand.
Hij bevalt me uitstekend, de eerdere afsluit problemen met Vista zijn verholpen.

Alleen ik heb nu nog 1 heel irritant probleem:

Ik heb last van een harde tik geluid dat afkomstig is linksonderin,
voor zover ik nu kan opmerken komt de tik regelmatig voor als ik de HD gebruik,
(voorbeelden: wanneer ik een film convert/film van mn HD afspeel)

Het gebeurt NIET als ik de CPU belast (test met CPU burn).

Dus ik denk dat het met mn HD te maken heeft, gek genoeg geven alle testen van HD Tune aan dat alles in orde zou moeten zijn.

Iemand suggesties? Is mn HD defect? Dat 'tikkend' geluid is dus hard én vooral irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 24 februari 2008 @ 22:45:
Ik heb nu mijn XPS 1330 al meer dan een maand.
Hij bevalt me uitstekend, de eerdere afsluit problemen met Vista zijn verholpen.

Alleen ik heb nu nog 1 heel irritant probleem:

Ik heb last van een harde tik geluid dat afkomstig is linksonderin,
voor zover ik nu kan opmerken komt de tik regelmatig voor als ik de HD gebruik,
(voorbeelden: wanneer ik een film convert/film van mn HD afspeel)

Het gebeurt NIET als ik de CPU belast (test met CPU burn).

Dus ik denk dat het met mn HD te maken heeft, gek genoeg geven alle testen van HD Tune aan dat alles in orde zou moeten zijn.

Iemand suggesties? Is mn HD defect? Dat 'tikkend' geluid is dus hard én vooral irritant.
Notebook Hardware Control installeren, en de HD op Performance zetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roamor schreef op zondag 24 februari 2008 @ 22:47:
[...]

Notebook Hardware Control installeren, en de HD op Performance zetten. :)
Met Notebook Hardware Control ook niet echt wijzer geworden
HD op Performance gezet, geen effect, harde klik blijft terugkomen :(

Iemand nog suggesties? bvd

ps. Het ziet er naar uit dat het de HD is, geluid komt van links onder, iemand die kan bevestigen dat daar de HD zit weggestopt?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2008 23:51 ]

Pagina: 1 2 ... 18 Laatste

Let op:
De CSL policy geldt ook voor ervaringen topics zoals deze! Dat wil dus zeggen dat de zogenaamde 'welke moet ik nemen?'-vragen hier niet gewenst zijn. Dit is vaak uitzoekwerk en met een beetje nazoeken is het meeste snel genoeg gevonden; uiteindelijk moet je de keuze dus zélf maken.