1 bestelling en ontvangst
Na een kleine uitstelperiode kon ik toch mijn m1330 bestellen, ik koos overal voor de betere hardware zonder op de prijs te letten, de T7500 en de nvidia kaart zijn de belangrijkste factoren. Als hard disk koos ik voor een 160 gig 7200tpm, de toeren voor de snelheid en de disksize omdat ik probeer mijn laptop als werkinstrument te gebruiken en niet als opslagplaats. Een niet al te grote disk verplicht mij ‘vliegende’ data snel op externe schijven te zetten. Bluetooth en N-wifi voor maximale draadloze communicatie. De zes euro extra voor de business vista waren mij ook zeker niet te veel. En het W-led scherm biedt volgens mij enkel voordelen voor die meerprijs. De biometrische vingerafdruklezer is een niet uit te vinken optie (hierover later meer). Dell gaf 3 gig geheugen voor de prijs van 2 dus dat nam ik er ook graag bij. Aangezien de mobiliteit primeerde ook de 9cell batterij en een extra oplader. Verder koos ik voor 3 jaar hardware support en 1 jaar accidental damage.
De bestelling kon niet anders dan aan de telefoon plaatsvinden. Als belg wou ik afstappen van dat idiote azerty toetsenbord. Als programmeur kan je je pink vastlijmen aan de shifttoets en de alt toets verslijt ook goed. Ik kon echter de toetsenbordlay-out niet kiezen op de site dus belde ik even naar de ongelooflijk vriendelijke dell verkoopdienst. Ik vertelde daar ook dat ik een extra adapter wilde. De leveringsdatum was voorzien op 31 januari maar op 24 januari stond de laptop al geleverd. Go dell, werken met een ruime leveringsmarge en toch vroeger leveren wordt denk ik veel met goede respons onthaald, ik ben er alvast tevreden over. In de doos zit de laptop zeer veilig weggestopt in schokvaste houders en in een prachtige hoes. De hoes met de laptop erin neemt net dat ietsje meer volume in en zo zit de laptop ook vaster in mijn samsonite rugzak, gemaakt voor 15 inch laptops. Ook in de doos: de geniale afstandsbediening, een in-ear creative audio setje en de lederen xps map waarin je alle cds en documenten kunt in bewaren. Het openen van de doos alleen al is een feest. Het enige wat ontbreekt en wat ik wel degelijk mis is een beschermingslap die past tussen het toetsenbord en het scherm. De meegeleverde stofdoek is net iets te groot.
5/5
2 eerste indruk
Na het openen zag ik direct door de batterijmeter, onderaan op de batterij, dat deze vol was. Ik heb gewacht met het opstarten van het toestel tot ik zeker wist dat ik de batterij niet eerst moest opladen. Na die eerste opstartbeurt heb ik de sata driver gezocht, die op usb stick gezet en dan de windowsdvd erin gestoken. Dell heeft goede bedoelingen met het volledig klaarzetten van de laptop, maar google desktop is iets wat ik niet nodig heb en ook de andere applicaties gebruikte ik zelden of nooit. Om te vermijden dat er nog verborgen hinderpunten geïnstalleerd waren koos ik voor een clean install. Windows vond mijn harde schijf dus liet ik de sata driver links liggen, na de eerste reboot bleek er echter een probleem te zijn. Een oneindige herstart loop. Ik dacht al snel aan de drivers en installeerde winblows nu met de sata driver, hierna geen problemen. De driver cd vind ik minder goed ontworpen, bvb mijn gigabyte moederbord cdrom installeert alle drivers en apps met 1 druk op de knop, die mogelijkheid vond ik hier niet. Toch staat alles wat je nodig hebt erop. Toen ik bluetooth wou installeren kreeg ik echter de melding dat ik bluetooth mocht inschakelen, wat al lang gebeurd was. Het opstarten van “C:\dell\drivers\R140135\3100_216\Win32\Inst.exe” zoals op google mij leerde leverde het gewenste resultaat. Dit gebeurde allemaal op de levensduur van die 9cell batterij dus daar was ik al tevreden over. Ik verkleinde mijn partitie met de windows vista tool maar die verkleint enkel tot het uiterste gefragmenteerd deel. O&o defrag (of om het even welke andere tool) defragmenteerde mijn schijf netjes en ik kon verkleinen tot de gewenste grootte van 45 gig. Indien ik verder wou gaan kon ik met een partitie tool ook prutsen maar een ervaring van de week ervoor liet me besluiten eerst op de gewone manier te proberen. Daarna ubuntu erop zwieren, een / van 8 gig en een swap van 2 gig leken me voldoende om te prutsen, maar nu ik xp in een virtual box wil draaien zal ik nog eens moeten toveren met schijfruimte. Na herbooten wou ik een data disk maken maar door de eisa en de media direct partitie speelden mij parten. Damn you binary mbr, tot 11 tellen binair is veel te weinig voor een moderne schijf. Ik smeet de eisa en de media direct ervan en herstartte, met een grub bootloader tot gevolg. Ik vertrouwde het zaakje met die partities verspreid over de schijf niet en starte een verse install van vista. Nu had ik veel meer controle over de grootte van mijn partities. De verse install draait naar mijn mening veel beter dan de geïnstalleerde dell “distributie”. Ook al probeerde ik die laatste slechts een paar minuten uit. Vista zelf draait top, die sidebar gebruik ik nooit dus die stond er niet lang, voor de rest draait aero hier netjes zonder problemen.
3/5 wegens de verborgen partities, zwakke vista install
3 Algemene ervaring
Het toestel zelf zit stevig in elkaar, geen last van tussenruimtes naast de scharnieren, geen last van lichtlekkage en ook geen cpuwhine. Als de lader in zit hoor ik nu en dan wat gepiep maar ik heb er heel weinig last van. De laptop blijft koel bovenaan en maakt zeer weinig geluid. Onderaan is het toestel iets warmer, de 9cell batterij is een perfect koelelement, ik vraag mij af waarom fabrikanten geen voetjes meer inbouwen in de laptops, waarschijnlijk breken die te snel af. Het toetsenbord maakt iets meer lawaai dan mijn dekstopkeyboard en de touchpad is redelijk klein. Maar dat neem ik er graag bij op een 13 inch laptop. Ik werk toch 90 % van de tijd met een draadloze lazermuis. De ingebouwde muis blijft soms vastzitten bij een hoog processorverbruik (bvb heel soms bij het opstarten een paar seconden). Iets wat technisch gezien bijna niet mogelijk is omdat de hardware interrupts toch voor komen op de software. Of misschien is de dell driver voor deze synaptec touchpad niet zo goed gebouwd. Mijn externe muis is wel nog beweegbaar als de touchpad eventjes bevriest. En volgend min punt is de scharnierhoek van het scherm. Soms sta ik naast de tafel op de laptop te werken en dan had ik liever een grotere hoek gehad. De scharnieren voelen wel heel stevig aan, heel wat anders dan de acer scharnieren die ik gewoon was. De vingerafdruklezer is heel erg handig, ik was van plan de irritante popupsoftware zelfs niet te installeren bij mij cleane install maar ik wou het toch eens proberen. Het werkt perfect en naadloos en de pop-ups kan je afzetten, ik gebruik de fingerprintreader voor windows inloggen en voor mijn exchange mailbox. Inbrowser gebruik ik nog steeds cookies. De meegeleverde afstandsbediening werkt ook in mediaplayer en windvd wat ik ook prettig vind.
Klik voor filmpje. En het is echt wel een leuke feature. Hij werkt perfect voor een powerpointpresentatie maar dan werken enkel de pijltjes toetsen. Voor maximale powerpointbediening kies ik nog steeds mijn gsm met bluetoothverbinding. De lawaaierige dvddrive ben ik ook al lang gewoon van op mijn acer dus veel problemen zie ik er niet mee. De 2 usbpoorten zijn doenbaar maar 3 was wensbaar. Een compacte usbhub loste het dit probleem op. Op ubuntu werkt het meeste out of the box, de fingerprinter en de bluetooth module heb ik nog niet bekeken (er staan tutorials online). De 9cell batterij kreeg een klein broertje, een op ebay bestelde 6cell, die ook prima werk levert.
9/10
Algemeen een 17/20 dus, een prima laptop, een echte aanrader voor wie mobiel wil zijn met een maximaal aan kracht.