Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

[XP] CONFIG\SYSTEM missing*

Pagina: 1
Acties:
  • 486 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
toen ik vanochtend mijn pc opstarte kreeg ik dit scherm:

"Windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden:
\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM

U kunt proberen om dit bestand te repareren door Windows Setup te starten vanaf de originele cd-rom met installatiebestanden.
Kies 'R' in het eerste scherm om de reparatieprocedure te starten".

Dus laten we dan maar eens die R en de CD gebruiken...
maar mijn computer heeft andere plannen
ik druk op R en hij start gewoon opnieuw op en krijg weer dit zelfde scherm, dit kan ik doen tot in het oneidige...

heeft iemand een sugestie wat ik moet doen?

ps. ja, ik weet toevallig wel wat google is
pps. als jullie systeem eigenschappen nodig hebben, moet je het zeggen

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Probeer de exacte foutmelding eens door Google te fietsen. Zodoende krijg je onnoemelijk veel hits, wat komt doordat dit een bekend probleem is. Even doorklikken en je vindt ook de oplossing.

[ Voor 8% gewijzigd door Rone op 19-01-2008 22:09 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

Topicstarter
ja dat heb ik geprobeert en ik hier ook gezocht maar er staan alleen maar forum met bijna hetzelfde probleem maar mijn probleem is dat het niet reageerd op die R hij start gewoon op nieuw op en krijg gewoon weer dezelfde fout melding

het maakt trouwens niet uit op welke toets je klik hij start gewoon op nieuw op...

Verwijderd

Topicstarter
bedoel je op R of ook google?
als je google bedoelt kun je me heel heel mischien een link sturen
niet dat ik lui ben maar ik kan het gewoon niet vinden

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Stel in het BIOS in dat de pc moet opstarten van CD-ROM. In veel gevallen wil het Recovery Console dan wel te voorschijn komen. Als dat is gelukt kun je verder.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

Topicstarter
let's try that...

• potatox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-10 19:42

potatox

unz unz unz

De melding betekend dat je Windows register kapot/corrupt is. Een aantal kennissen waar ik hun computer onthoud hebben hier wel eens last van gehad. Wat vaak helpt is om checkdisk te draaien en zo fouten op te sporen en te fixen. Dit kan d.m.v een BartPE cd (http://www.nu2.nu/pebuilder/). Wanneer dit niet werkt, zou je het volgende nog kunnen proberen (Het systeem herstellen bij een beschadigd register waardoor Windows XP niet kan worden gestart). Zelf raad ik aan wanneer checkdisk niet werk om Windows opnieuw erop te zetten. Succes.

--

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-12-2024
Welkom op GoT!

Druk je in het eerste windows setup scherm direct op R? Dit is namelijk voor de Recovery Console, wat jij waarschijnlijk niet zoekt...

Ik denk dat je in de eerste instantie je bestaande installatie van windows wilt repareren. Hiervoor zul je dus in het eerste windows setup scherm op enter moeten drukken. Hierna gaat de setup zoeken naar bestaande installaties, hier zul je (waarschijnlijk) je oude installatie terug vinden. Op dit moment moet je kiezen voor 'repair'.
Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 22:12:
bedoel je op R of ook google?
als je google bedoelt kun je me heel heel mischien een link sturen
niet dat ik lui ben maar ik kan het gewoon niet vinden
offtopic:
Gebruik de edit functie om iets toe te voegen aan je vorige post, i.p.v. nog eens te posten ;)

[ Voor 31% gewijzigd door wasted247 op 19-01-2008 22:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
r00n schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 22:14:
Stel in het BIOS in dat de pc moet opstarten van CD-ROM. In veel gevallen wil het Recovery Console dan wel te voorschijn komen. Als dat is gelukt kun je verder.
ik ben wat verder
ik heb nou de moederbord cd er bij in gedaan en krijg nou dit als ik op R druk:

a) make VIA RAID Driver Disk
b) FreeDOS Command Promt
please choos a~b:

welke moet ik kiezen

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 22:24:

ik ben wat verder

b) FreeDOS Command Promt
please choos a~b:

welke moet ik kiezen
In dat geval zou je voor B kunnen kiezen, waarna je via een DOS-prompt de instructies uit eerdergenoemd Microsoft Knowledgebase-artikel kunt uitvoeren, maar dan alleen de commando's die betrekking hebben op het SYSTEM-bestand.

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-11 20:35
Als ik jou was, zou ik ervoor kiezen om de originele Windows Xp Cd in de cd speler te plaatsen, dan kom je vermoedelijk een stuk verder, en komen de instructies ook overeen met het getoonde.

edit: hmm, ik zie net dat je je windows cd al had geprobeerd, excuus, ik heb er overheen gelezen

[ Voor 20% gewijzigd door Teddy op 19-01-2008 22:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
r00n schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 22:33:
[...]

In dat geval zou je voor B kunnen kiezen, waarna je via een DOS-prompt de instructies uit eerdergenoemd Microsoft Knowledgebase-artikel kunt uitvoeren, maar dan alleen de commando's die betrekking hebben op het SYSTEM-bestand.
Als ik B doe krijg ik dit:
Welcom to FreeDOS (http://www.freedos.org)!
A:\>_

wat moet ik nou precies typen... 8)7
volgens heb ik geen schijf A en ook geen floppy...

• Teddy
type "c:" om op je c schijf terecht te komen

Verwijderd

Topicstarter
hij doet het niet
moet ik typen:
C:
''C:''
C:\>

andere sugesties typ aub als antwoord wat ik moet typen (voor de duidelijkheid)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 22:24:
ik ben wat verder
Maar nog niet ver genoeg.

De DriverCD van je moederbord gaat je hier niet bij helpen, want (free)DOS kan niet lezen en schrijven van en naar NTFS partities (en gezien je waarschijnlijk XP draait zal dat wel zo zijn).
Je moet dus de Windows CD gebruiken.

Je vraag wordt overigens ook beantwoord in de FAQ en ook in de Microsoft Knowledge Base kun je deze procedure vinden.

Dat zijn de eerste plaatsen waar je hoort te kijken vóór je een topic gaat openen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
dat weet ik maar toen had ik nog het probleem dat als ik op R drukte hij gewoon opnieuw opstarte en niets gebeurde toen heb ik de moederbord cd erin gedaan toen ik toen op R drukte kreeg ik:a) make VIA RAID Driver Disk
b) FreeDOS Command Promt
please choos a~b:

toen ik B deed kreeg ik:

toen vroeg ik hoe ik hem naar C:\> krijg (maar ik nog steeds niet achter ben)
hier zit ik nou vast

en die hele tijd zat de Windows CD erin

ps. ik weet hier niets van dus daarom vraag ik het
dat was natuurlijk nadat ik de fout bij google had ik getikt

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2008 00:10 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 20 januari 2008 @ 00:08:

en die hele tijd zat de Windows CD erin
Je hebt een Driver CD van je moederbord in je lade zitten, geen Windows XP CD.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
ik heb 2 lade's

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:19
Ik heb het idee dat je nog niet van je Windows CD hebt geboot. Heb je dit scherm ooit gezien tijdens je pogingen om het probleem op te lossen?
http://www.geekstogo.com/misc/XPWelcome.gif

Verwijderd

Topicstarter
nee eigelijk niet
volgens mij is doet mijn doel om daar te komen maar ik zit nou nog bij dat FreeDOS vast...

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2008 11:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dat scherm ook nog nooit gezien

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-11 09:48

Sebazzz

3dp

Zeg, gebruik eens een edit knopje, de React devs hebben niet voor niets een edit mogelijkheid in React gemaakt :)

Haal die moederbord CD uit je ding en stop alleen de Windows XP installatie CD in je computer.
Of heb je dat niet, want je hebt een OEM/merkcomputer zoals Dell, HP, Acer, Compaq, Tulip, ...?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Topicstarter
ja ik weet het van die edit knop maar zo komt dit forum weer boven aan, en zie ik heb gelijk reactie:P
nee ik heb wel de cd maar als je goed leest kom je erachter dat ik zonder de moederbord CD niet ver kom
als ik doe moederbord CD eruit haal als ik bij FreeDOS ben zegt de comp:
error reading from drive A: DOS area: drive not ready
(A)bort, (I)gnore, (R)etry, (F)ail?

hij doet het pas weer als ik de moederbord er weer in stop

• Teddy
je moet dus eigenlijk wel booten van je windows xp cd, en pas als de pc daarvan is opgestart, moet je op "r" drukken, om daarna de beschreven stappen te volgen in het linkje van r00n

Dus windows cd erin,
opnieuw opstarten,
dan komt je pc volgens mij met de melding "druk op een toets om can de windows cd te starten" -->druk op een toets.
je pc ratelt wat en is even bezig.
nu zou je het scherm dat jorikc linkte moeten zien.

Verwijderd

Topicstarter
dat is nou juist het probleem als die dat hele verhaal zegt en op R moet drukken en je doet dat zonder de CD van het moederbord kom je gewoon weer op het verhaal dat je op R moet drukken, dit kun je heel lang doen zonder einig resultaat, maar als je de moederbord CD erbij in doet kom je op het scherm van:
b) FreeDOS Command Promt
please choos a~b:

toen vroeg ik welke ik moest kiezen a of b (dat werd b)
en nou zit ik nog bij het scherm van

er hier zit ik nog steeds 7(8)7

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-11 09:48

Sebazzz

3dp

Zoals al diverse keren verteld moet je niet de moederbord cd in je pc hebben. Verbrandt hem desnoods ritueel zodat je hem ook niet meer kan gebruiken.
Volgens mij lopen we niet helemaal synchroon. Moet ik een stappenplan maken?
1. Haal alle CDs uit je DVD/CD spelers van je computer.
2. Doe de Windows XP Home Edition CD-ROM erin (die oranje of goud holografische eruit ziet).
3. Druk op de reset knop van je pc zodat de PC opnieuw opstart.
4. Als er in het Engels of Nederlands komt te staan of je vanaf CD-ROM wilt starten moet je op enter drukken.
5. Wachten totdat ie klaar is met laden en je ongeveer zo iets krijgt (zonder de gele tekst):
Afbeeldingslocatie: http://www.geekstogo.com/misc/XPWelcome.gif
6. Druk op R.
ja ik weet het van die edit knop maar zo komt dit forum weer boven aan, en zie ik heb gelijk reactie :P
Dat is dan kicken binnen 24, wat niet toegestaan is op GoT.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Topicstarter
Sebazzz schreef op zondag 20 januari 2008 @ 15:11:
Zoals al diverse keren verteld moet je niet de moederbord cd in je pc hebben. Verbrandt hem desnoods ritueel zodat je hem ook niet meer kan gebruiken.
Volgens mij lopen we niet helemaal synchroon. Moet ik een stappenplan maken?
1. Haal alle CDs uit je DVD/CD spelers van je computer.
2. Doe de Windows XP Home Edition CD-ROM erin (die oranje of goud holografische eruit ziet).
3. Druk op de reset knop van je pc zodat de PC opnieuw opstart.
4. Als er in het Engels of Nederlands komt te staan of je vanaf CD-ROM wilt starten moet je op enter drukken.
5. Wachten totdat ie klaar is met laden en je ongeveer zo iets krijgt (zonder de gele tekst):
[afbeelding]
6. Druk op R.
1: check
2: check
3: check
maar scherm 4 komt nooit dus stap 5 en 6 ook niet dus daar licht het probleem denk ik 8)7

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 20 januari 2008 @ 16:08:
[...]
1: check
2: check
3: check
maar scherm 4 komt nooit dus stap 5 en 6 ook niet dus daar licht het probleem denk ik 8)7
Staat je CD-ROM/DVD-drive wel als bootable ingesteld? En omdat je er twee hebt, heb je wel de goede gekozen hiervoor? Anders blijft het dweilen met de kraan open. Probeer wat informatiever te zijn uit jezelf, en beschrijf precies wat je ingesteld hebt, en wat je doet.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
we zijn verder ik had de windows cd de heletijd in de verkeerde cd-driver (echt dom)
edit: NEEE, ik heb dit helemaal over getypd:md tmp
copy c:\windows\system32\config\system c:\windows\tmp\system.bak
copy c:\windows\system32\config\software c:\windows\tmp\software.bak
copy c:\windows\system32\config\sam c:\windows\tmp\sam.bak
copy c:\windows\system32\config\security c:\windows\tmp\security.bak
copy c:\windows\system32\config\default c:\windows\tmp\default.bak

delete c:\windows\system32\config\system
delete c:\windows\system32\config\software
delete c:\windows\system32\config\sam
delete c:\windows\system32\config\security
delete c:\windows\system32\config\default

copy c:\windows\repair\system c:\windows\system32\config\system
copy c:\windows\repair\software c:\windows\system32\config\software
copy c:\windows\repair\sam c:\windows\system32\config\sam
copy c:\windows\repair\security c:\windows\system32\config\security
copy c:\windows\repair\default c:\windows\system32\config\default

zoals geschreven maar nee ik ben weer terug in dit scherm:

http://www.geekstogo.com/misc/XPWelcome.gif

iemand nog ideeen?

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2008 16:57 ]

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Er staat me ook iets van bij dat de CD-ROM-drive waar de CD in zit op Master moet zijn ingesteld.

edit:
Ah, dat heb je inmiddels zelf ook ondervonden...

[ Voor 25% gewijzigd door Rone op 20-01-2008 16:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
is het geen mogelijkheid om bij dat blauwe scherm op:
druk op enter als u windows xp nu wilt installeren

want het maakt me niet uit of ik alle bestanden die op de comp staan verlies, ik ga namelijk toch een nieuwe comp kopen?

Verwijderd

Tjah, als je gewoon een herinstall wou had je dat ook wel vanaf het begin kunnen zeggen he? 8)7

Gewoon even opnieuw installeren incl format lost het probleem nu op, maar als je de oorzaak niet weet dan kan het probleem terug komen natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
dus gewoon op enter drukken bij dat blauwe scherm

Verwijderd

Ik denk dat je echt wel kunt vinden op internet hoe je Windows moet installeren, niemand hier gaat je stap voor stap zeggen op welke knop je moet drukken. |:(

Verwijderd

Topicstarter
jullie moeten hier echt aan de klant vriendelijk werken.
maar ik zal zoeken

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 20 januari 2008 @ 17:19:
maar ik zal zoeken
Je zult toch echt aan de zelfredzaamheid moeten gaan werken. Dit is namelijk geen helpdesk, maar een discussieforum voor gevorderde computergebruikers :) . Een van de testen die we af moeten leggen om gevorderd te worden is zelfstandig Windows XP installeren ;) .

Even serieus: begin eens met FAQs door te lezen en online handleidingen. Dit is namelijk erg standaard werk, en moet je zelfstandig kunnen. Anders zou het misschien toch zinvol zijn om bij computeridee.nl of beginnersweb.nl te gaan kijken :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Verwijderd schreef op zondag 20 januari 2008 @ 17:19:
maar ik zal zoeken
klantvriendelijkheid?? Wij zijn hier geen helpdesk ;)
offtopic:
GMTA ^^

[ Voor 3% gewijzigd door Outerspace op 20-01-2008 17:23 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Topicstarter
en ook een beetje humor zeg, neem niet alles gelijk serieus
HET WAS MAAR EEN GRAPJE
ik snap ook wel dat dit geen helpdesk is

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Lijkt me verstandig :)

We zijn namelijk geen klantenservice of helpdesk maar een forum waar mensen met een meer dan gemiddelde kennis en interesse voor computers graag willen discussieren over zaken.
Dat staat ook in onze
Registratievoorwaarden: http://gathering.tweakers.net/forum/faq
Het algemeen beleid

Wat opvalt is dat de vragen die je stelt met een redelijke inspanning van jouw kant door jezelf zijn te beantwoorden. Dit door logisch na te denken, documentatie na te slaan, de FAQs op GoT te bekijken, elders op Internet te kijken (de GoT-search, www.google.com of support.bedrijf.com bijvoorbeeld), of gewoon door zelf wat te proberen.

Wij zijn echter niet je persoonlijke houd-je-handje-vast-helpdesk - van een tweaker mag worden verwacht dat ie toch wel een bepaalde basiskennis heeft als het om computers gaat, en dat mist in jouw geval hier nog een beetje.
Als dan meer dan de helft van het topic in beslag wordt genomen door iets simpels als de juiste CD in je la te hebben zitten dan denk ik dat we het doel een beetje uit het oog verloren zijn - daarom gaat je topic ook dicht.

Je hebt nu voldoende tips en informatie (links) meegekregen waar je zelf mee aan de slag kan, mocht je dan ergens tegenaan komen waar je met eigen middelen en uitzoekwerk niet meer verder komt, mag je altijd een nieuw topic openen.
Denk dan wel even aan de volgende puntjes:
  • Kies een goede topic titel die je probleem omschrijft, maar ook je OS tussen vierkante haakjes bevat. Voor meer eisen zie de Windows Operating Systems Policy hier ook over.
  • Omschrijf je probleem helder en duidelijk en geef zo veel mogelijk relevante informatie (ook in safe modus, is het veel geheugen in gebruik, sinds wanneer?)
  • Geef aan wat je zelf al geprobeerd hebt om dit probleem op te lossen, en wat je bijvoorbeeld al opgezocht hebt hierover op Google of de GoT search
Succes :)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.