maximale grootte partitie windows 98/me

Pagina: 1
Acties:
  • 2.061 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wie weet de maximale grootte van een partitie en/of een harde schijf onder Windows 98 SE c.q. Windows ME. Ik heb de besturingsprogramma's geinstalleerd op een computer met een 1130 MHz Pentium III en een VIA chipset Apollo Pro 133T op een Shuttle AV 18E2 moederbord. Ik heb 2 maxtor hardeschijfen van 80 GB geinstalleerd. Windows ziet niet de juiste grootte en het systeem is instabiel.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2008 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:20

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Het ligt er aan als je FAT32/FAT16/NTFS gebruikt, dat is per bestandssysteem verschillend.
Met NTFS moet je gemakkelijk boven de 80GB uitkomen (namelijk max 16 miljard GB) :)
Check mijn onderste link in deze post, daar staat je antwoord netjes kant en klaar.

Kijk in ieder geval deze linkjes in de FAQ door:
Mijn schijfruimte klopt voor geen meter, hoe komt dat?
NTFS vs FAT32

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:12
Windows 98 en ME ondersteunen volgens mij geen NTFS....

Windows 2000 of XP kunnen maximaal FAT32-partities formatteren tot 32 GB en FAT32 kan tot 2 TB aan schijf grote aan. 80GB zou dus geen probleem moeten zijn.

[ Voor 59% gewijzigd door R.E. op 16-01-2008 08:39 ]

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar met bestanden groter dan 4GB kom je in de problemen mee op Fat32. Ik denk dat je beter afbent met Windows 2000, die heeft wel deze features, NTFS, Groter dan 4GB bestandsondersteuning , etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

R.E. schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 08:36:
Windows 98 en ME ondersteunen volgens mij geen NTFS....

Windows 2000 of XP kunnen maximaal FAT32-partities formatteren tot 32 GB en FAT32 kan tot 2 TB aan schijf grote aan. 80GB zou dus geen probleem moeten zijn.
Dat klopt, staat ook netjes in de FAQ uitgekauwt. Zie ook de WOS FAQ: Welk filesystem/bestandssysteem kan ik het beste gebruiken? ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De reden dat ik windows 98 of me nog wil gebruiken en geen windows 2000 of xp. Is dat ik nog graag anno 1602 en red alert speel. Die spellen willen niet op windows xp of windows 2000. Ik heb de partities in fat 32 geformatteerd omdat windows 98/me niet nfts ondersteund. Mijn probleem is dat als ik een partitie van 80 gb maak op bijde schijfen het niet stabiel word en vast kan lopen als ik er iets af wil halen. Nou is mijn vraag wat kan ik hier aan doen en wat is de maximale grootte van een patitie die goed werkt onder windows98/me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zover ik wist was er ooit een nieuwe patch gemaakt voor red alert, die ook onder 2k/XP te draaien valt. Zelfs die nieuwe release van Westwood/EA met die dvd vol al die games, kan je op elk platform spelen nu :)

Weet je zeker dat de schijf niet stuk aan het gaan is? Wellicht is indelen tot op 40GB per partitie niet iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 13:43:
De reden dat ik windows 98 of me nog wil gebruiken en geen windows 2000 of xp. Is dat ik nog graag anno 1602 en red alert speel. Die spellen willen niet op windows xp of windows 2000. Ik heb de partities in fat 32 geformatteerd omdat windows 98/me niet nfts ondersteund. Mijn probleem is dat als ik een partitie van 80 gb maak op bijde schijfen het niet stabiel word en vast kan lopen als ik er iets af wil halen. Nou is mijn vraag wat kan ik hier aan doen en wat is de maximale grootte van een patitie die goed werkt onder windows98/me.
Heb je uberhaupt mijn links doorgenomen? Daar staat het eigenlijk kant-en-klaar uitgelegd voor je hoe groot een partitie maximaal mag zijn.

Maak de partities dan 40GB per stuk, dat moet gewoon werken.

[ Voor 2% gewijzigd door Outerspace op 16-01-2008 13:52 . Reden: dit staat wat subtieler ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 13:46:
Zover ik wist was er ooit een nieuwe patch gemaakt voor red alert, die ook onder 2k/XP te draaien valt. Zelfs die nieuwe release van Westwood/EA met die dvd vol al die games, kan je op elk platform spelen nu :)

Weet je zeker dat de schijf niet stuk aan het gaan is? Wellicht is indelen tot op 40GB per partitie niet iets?
Ik heb red alert ook nog wel op xp aan de praat gekregen maar dan kan je geen netwerk spellen doen. Ik heb ook nog een windows 95 met red alert er op dus zo speel ik tegen iemand anders.
Ik heb de hardeschijf ook al ingedeeld in 40gb patities en als ik dan ga formateren in wndows 98 zet hij na het formateren dat de gegevens die ik op de schijf ga zetten instabiel kunnen worden voer schijf controle uit. maar die vind geen fouten. Met windows xp werken deze schijven prima op die computer met fat 32 patities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je even die schijf opnieuw in moet delen. De reden is denk ik omdat het door iets anders gepartioneerd is dan Win98 zelf.

Dus even dosmodus in, fdisken, partitie(s) verwijderen, en opnieuw aanmaken / formatteren. Vergeet van te voren niet je gegevens even te backuppen , want dat zou lullig zijn als je alles kwijtraakt ;)

Het zou wellicht kunnen helpen. Indelen met allerlei andere tools zoals Partition magic, of Windows 2000 etc, gaat problemen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
Je kan ook gewoon een spel runnen in 'compatibility-mode'. Kort samengevat: je fopt het spel door tegen het spel te zeggen dat je een Win95/98/2000 instalatie hebt terwijl je gewoon XP/Vista draait. Op die manier kan je ieder spel nog gewoon spelen, ga je games uit de prehistorie draaien (DOS-games) kan je via een DOSBox ook die games prima draaien onder XP/Vista.

Heb nog nooit geprobeerd die games over een LAN te spelen dus daar weet ik niks vanaf.

Compatiblity-mode 'aanzetten' ga je naar de .exe van de game --> eigenschappen --> compabiliteit --> en daar je gewenst OS selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, nu je het zegt.

Je kan games niet onder de command-prompt fatsoenlijk draaien in XP of 2K. Dat kan wel met Dosbox. Het was mij ook gelukt om zo Windows 1.1 op XP te laten draaien (alleen al voor de nostalgie :P ). Probeer het eens zou ik zeggen :) Met dosbox heb je namelijk wel de 'realtime-protected' modus die je nodig hebt met oudere dosgames.

Hoewel Red-alert alsmede die internetservices weer Windows 98 nodig hebben. Als je een langame op XP starten kan met dat spel, dan moet je dat ook via hamachi kunnen en zo vervolgens over internet een lan-game simuleren.

Hoop worksarounds, maar ik denk met deze oplossingen je een heel eind komt :)
Pagina: 1