[DIY] 21" subwoofer

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 8.392 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
teacher schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 22:28:
En even over de toonzetting in een aantal post: ik snap dat er een paar mensen nu vertwijfeld naar hun 6" logitech subje kijken... Trust me: Dit is echt andere koek.
Ja, dat zou ook niet best zijn als deze subwoofer werd vergeleken met een Logitech. Beetje appels met peren vergelijkt. You pay what you get. (Ook hier zijn wel uitzonderingen, zeker in audioland. (lees: non-diy)). Dus eigelijk zou je dan de afweging moeten maken wat je krijgt voor het geld.

Portfolio

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Seers schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 22:16:
[...]
Waarom zou dat zo zijn? En waar kunnen een XXLS12 of Eminence LAB12 ook behoorlijk wat van?
Behoorlijk rendament, lage vervorming, diepgang, etc.. Eigenlijk alles wat jouw 21incher ook kan. Maar dan wat minder, in verhouding tot de afmetingen van de driver én de luisterruimte.
Ik zeg niet dat Scanspeak en consorten prul maken, maar het klinkt gewoon niet zo fijn en mooi als een grote woofer. Voor mij is dat een feit.
Het e.e.a. hangt natuurlijk ook sterk af van het volume waar je mee draait. Zelf vind ik 85dB(A) genoeg om van mijn muziek te kunnen genieten. En mijn 6,5 inchers houden dat prima bij, zonder vervorming of ''moeite'' te horen. Nu heb ik heb natuurlijk niet over het echte sub-laag, maar daar wordt aan gewerkt. En misschien dat dit topic wel voor een beetje inspiratie zorgt :)

Daarnaast moet je zo'n woofer echt wel 'temmen', dat heb je zelf al meerdere malen aangegeven:
Feedback Destroyer ding voor te hangen, anders gaat het natuurlijk mis.
Als versterking dacht ik eerst aan een UcD400 maar ik denk dat ik daar te weinig aan ga hebben (voordat mensen beginnen te schreeuwen: Deze 21" moet enorm bijgeboost worden. Hierdoor ga je heel veel van de versterker vragen, en op het moment dat je een 'eigenlijke' 1 watt input geeft trek je de 200 watt die de UcD voor 8 Ohm over heeft er al bijna uit. Dat wil ik niet. Dus ik wil er een Crown XLS602 aanhangen, of anders een mooie behringer versterker, of iets anders met een grote voeding en groot vermogen.
Tony Gee had er ook nog een leuke uitspraak over maar die zal ik hier maar niet uiten. :z
Vertel! Ik ben behoorlijk fan van zijn bouwsels :D

[ Voor 4% gewijzigd door Barry|IA op 15-01-2008 23:06 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10 16:24
Barry|IA schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 23:04:
[...]

Behoorlijk rendament, lage vervorming, diepgang, etc.. Eigenlijk alles wat jouw 21incher ook kan. Maar dan wat minder, in verhouding tot de afmetingen van de driver én de luisterruimte.
Ik denk niet dat je begrijpt wat ík persoonlijk zo mooi vind aan grote coni.
Het e.e.a. hangt natuurlijk ook sterk af van het volume waar je mee draait. Zelf vind ik 85dB(A) genoeg om van mijn muziek te kunnen genieten. En mijn 6,5 inchers houden dat prima bij, zonder vervorming of ''moeite'' te horen. Nu heb ik heb natuurlijk niet over het echte sub-laag, maar daar wordt aan gewerkt. En misschien dat dit topic wel voor een beetje inspiratie zorgt :)
Ja, die moeite die hoor je pas zodra je er iets groters naast zet. Iemand hier van GoT heeft ook het verschil gehoord tussen een REL Quake en een 12" bouwsel van mij. Het laatste klonk losser en makkelijker. Zo ook met de stap naar 21".
Vertel! Ik ben behoorlijk fan van zijn bouwsels :D
Door het hoge rendement hoef je juist amper te boosten en moet je voornamelijk dempen aan de bovenkant. De 21LW1400 zit bij 50Hz al op 90dB bij 1 watt in een 110 liter gesloten kast. Een XXLS-12 is circa 4dB zachter. Bij 20Hz zijn ze gelijk, dus in het sublaag zijn ze vergelijkbaar wat betreft benodigd versterker vermogen en de hoeveelheid boost. Daar staat tegenover dat de 21LW1400 veel meer konusoppervlakte heeft - als je eenmaal 20Hz van een 21" woofer hebt gehoord, dan zijn de Peerless subwoofers eigenlijk maar speelgoed.
Nog eentje dan, omdat je ze zo'n fan van hem bent:
Mijn ervaring met grote woofers (18" en 21") is dat alles zoveel vanzelfsprekender klinkt, diep laag is gewoon daar. Kleine woofers van 10"of 12" klinken naar verhouding gecomprimeerd.
Edit: Misschien handig erbij te zeggen dat dit niet bepaald mijn eerste subje is die ik bouw. Volgens mij staat de teller op zeven. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Seers op 15-01-2008 23:14 ]

Verwijderd

En dan was ik blij met m'n mini-doosje :'( . Maar goed, deze woofer kost al meer dan m'n complete sub bij elkaar en produceert meer dan genoeg laag voor m'n kleine kamertje. Hell, ik zou niet eens fatsoenlijk een 110liter kast kwijt kunnen 8)7 . Neemt niet weg dat als ik een grotere kamer zou hebben ik ook een grotere sub zou willen :). Hoewel 21" toch wel behoorlijk overdreven is voor huiskamer gebruik. Je zou ook stereo kunnen draaien met 2 12"-ers. Er zijn echt tig mogelijkheden om leuk laag te krijgen, en ik denk niet dat er 1 beste manier is.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2008 23:35 ]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Seers schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:29:
Alle dingen die laag gaan zijn groot. Zo ook subwoofers, denk ik dan.
Dat is een redenering die met bepaalde hormonen te maken heeft denk ik. Het gaat niet alleen om laag maar ook de geluidsdruk die bij dat laag opgebouwd kan worden. Om een voorbeeld te geven: ik heb 2 Focal woofers liggen van 11" met een Fs van 27Hz en een moving mass van 48 gram. Dat kan heel laag gaan en nog leuk wat druk opbouwen. Een SLS400 van Peerless (voodooless, heb je daar nog wel eens iets mee gedaan?) heeft geloof ik een Fs van 23Hz en ongetwijfeld een stuk lichtere conus dan die joekel van jou. In een hok van 10m2 ga je de meerwaarde van 21" echt niet merken, want die blaas je bij <25Hz met kleinere conussen ook wel vol. Je hebt wel de _nadelen_ van zo'n zwaargewicht.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Barry|IA
Seers, ik begrijp je verhaal, maar de waarheid ligt ergens in het midden. Ik haal nogmaals de LAB12 erbij, die klinkt ook ''gemakkelijk'', gedetaileerd en snel. Maar die hoef je weer niet (of weinig) te temmen.

Ik zelf zie het nut van grote woofers wel in, maar dan wel compomisloos en niet alsnog in combinatie met een Behringer Feedback Destroyer en een Behringer amp. Voordat we over vooroordelen beginnen, ik heb zo'n beetje alles van Behringer gehoord.

Ik zie liever een Velodyne SMS-1 in combinatie met een goed gebouwde UcD700 :)

Maar nogmaals, verder begrijp ik je verhaal en ik ga er zeker wat informatie uit putten voor mijn DIY sub. Wat mij betreft mag je nu je schuur in en terugkomen met foto's :P

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Seers
Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 23:24:
En dan was ik blij met m'n mini-doosje :'( . Maar goed, deze woofer kost al meer dan m'n complete sub bij elkaar en produceert meer dan genoeg laag voor m'n kleine kamertje. Hell, ik zou niet eens fatsoenlijk een 110liter kast kwijt kunnen 8)7 . Neemt niet weg dat als ik een grotere kamer zou hebben ik ook een grotere sub zou willen :)
Tuurlijk produceert het genoeg laag. Daar gaat het mij dan ook niet om.
Dat is een redenering die met bepaalde hormonen te maken heeft denk ik. Het gaat niet alleen om laag maar ook de geluidsdruk die bij dat laag opgebouwd kan worden. Om een voorbeeld te geven: ik heb 2 Focal woofers liggen van 11" met een Fs van 27Hz en een moving mass van 48 gram. Dat kan heel laag gaan en nog leuk wat druk opbouwen. Een SLS400 van Peerless (voodooless, heb je daar nog wel eens iets mee gedaan?) heeft geloof ik een Fs van 23Hz en ongetwijfeld een stuk lichtere conus dan die joekel van jou. In een hok van 10m2 ga je de meerwaarde van 21" echt niet merken, want die blaas je bij <25Hz met kleinere conussen ook wel vol. Je hebt wel de _nadelen_ van zo'n zwaargewicht.
Jij doet nu net alsof ik die 21" heb om de scheuren in mijn muur te kunnen trekken. Omdat ik wil voelen hoe het is 8,8 liter te horen verschuiven. Tweemaal nee! Met twee Focal woofers (WX-serie?) ga je in gesloten bij films echt tekortkomen (wat jij natuurlijk gaat tegenspreken) want bij 10Hz gerommel gieren die dingen vooruit. Ik heb genoeg ervaring voor mezelf vind ik. Ik heb woofers gehoord (bij subwoofers) van 8, 10, 12, 15 en 18". De tendens blijft dat groter = mooier. Tuurlijk is een SLS400 leuk, maar heb je gezien wat voor kast je daarvoor nodig hebt? Die wissel ik liever in voor een nette BMS 15" woofer. Die speelt qua vervorming de SLS wel zoek. Op knijterhard luistervolume in OB zit de H3 nog op -40 dB op 40Hz.

Als iemand een CSS woofer koopt met een Mms van ~280 gram en een BL van 16 hoor je niemand miepen, alleen maar lof en hulde. Is het een 21" met een Mms van 296 gram en een BL van 33,5 dan is het opeens boe en traag. Waarbij de 21" de helft hoeft te bewegen. Leuke daarvan is dat je gewicht van de kast niet extreem hoeft te zijn tengevolge van actie=-reactie.
Ik zie liever een Velodyne SMS-1 in combinatie met een goed gebouwde UcD700 :)
Je weet neem ik aan ook wat dat kost?

• Gurbe de n00b
Seers schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 23:43:
Met twee Focal woofers (WX-serie?) ga je in gesloten bij films echt tekortkomen (wat jij natuurlijk gaat tegenspreken) want bij 10Hz gerommel gieren die dingen vooruit.
Persoonlijk vind ik het idee om 10 Hz in een kamer van 10m2 te produceren compleet gestoord.
Je moet ook bedenken waar je de sub voor maakt; muziek of films. Vaak word hier een compromis in gesloten. Persoonlijk vind ik < 20 hertz voor muziek vrij zinloos. Voor films daarintegen is het na mijn mening wel prettig (De buren denken daar waarschijnlijk net even iets anders over).

Trouwens, de Peerless SLS 400 is een woofer, geen subwoofer. Appels met peren vergelijken.

[ Voor 23% gewijzigd door Gurbe de n00b op 15-01-2008 23:55 ]

Portfolio

• Barry|IA
Seers schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 23:43:
Je weet neem ik aan ook wat dat kost?
Totaal zo'n 1500 euro. Maar dan heb je wel compromisloos. Dan heb je wel een setje waarmee je zo'n beetje alle subs deftig aanstuurt. En zoals je zelf al zei, de teller staat nu op 7, dat worden er vast meer :)

Misschien is 2e hands een optie :)

• Seers
Gurbe de n00b schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 23:54:
[...]

Persoonlijk vind ik het idee om 10 Hz in een kamer van 10m2 te produceren compleet gestoord.
Je moet ook bedenken waar je de sub voor maakt; muziek of films. Vaak word hier een compromis in gesloten. Persoonlijk vind ik < 20 hertz voor muziek vrij zinloos. Voor films daarintegen is het na mijn mening wel prettig (De buren denken daar waarschijnlijk net even iets anders over).

Trouwens, de Peerless SLS 400 is een woofer, geen subwoofer. Appels met peren vergelijken.
Jep, Qts vandie dingen is hoog, dat maakt ze erg geschikt voor open baffle.

In films en dergelijke zitten best 10 Hz dingen. Ik had het er niet over dat ik een sinus ga uitsturen op 10 Hz. Als je een BR-sub dat laat doen gaan ze erg vervormen (hetzij een LLT wellicht). Het is allemaal informatie, en die wil je houden. Je wilt de headroom houden, maar nogmaals, ik heb deze subwoofer niet omdat ik harder wil draaien dan mijn buurman, dieper wil gaan dan ome sjonnie om de hoek of op afstand bestuurbare servieskast te hebben.

Als iemand een ferrari gewend is, ga je toch ook niet zeggen dat een suzuki alto beter is om te nemen, omdat je er net zo snel mee naar je werk komt, en je de nadelen van een ferrari niet hebt?

Ik heb de ervaring dat grotere woofers mooier klinken, óók in een kleinere ruimte. Als mensen die dit nog nooit gehoord hebben gekkenwerk vinden, of dom, of slecht dan moeten ze dat maar lekker vinden.
Als het tegenvalt, dan heb ik het tenminste geprobeerd. Dan heb ik ervan geleerd. Dan kan ik uit ervaring spreken in plaats van wat rondkakelen van wat je denkt dat goed voor me zou zijn.

Ik bedoel kritiek is leuk maar nu lijkt het alsof jullie er alles aan doen om te laten lijken dat mijn oren niet goed zijn en dat mijn geluidssmaak niet in het hokje van GoT past en zodoende 'geassimileerd' moet worden. Als mijn oren inferieur zijn, so be it, maar voor mij is dit de weg naar mooi laag, gebaseerd op persoonlijke ervaring ik onderstreep het nóg maar eens.

• Barry|IA
Seers schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 00:08:
[...]

Jep, Qts vandie dingen is hoog, dat maakt ze erg geschikt voor open baffle.

In films en dergelijke zitten best 10 Hz dingen. Ik had het er niet over dat ik een sinus ga uitsturen op 10 Hz. Als je een BR-sub dat laat doen gaan ze erg vervormen (hetzij een LLT wellicht). Het is allemaal informatie, en die wil je houden. Je wilt de headroom houden, maar nogmaals, ik heb deze subwoofer niet omdat ik harder wil draaien dan mijn buurman, dieper wil gaan dan ome sjonnie om de hoek of op afstand bestuurbare servieskast te hebben.

Als iemand een ferrari gewend is, ga je toch ook niet zeggen dat een suzuki alto beter is om te nemen, omdat je er net zo snel mee naar je werk komt, en je de nadelen van een ferrari niet hebt?

Ik heb de ervaring dat grotere woofers mooier klinken, óók in een kleinere ruimte. Als mensen die dit nog nooit gehoord hebben gekkenwerk vinden, of dom, of slecht dan moeten ze dat maar lekker vinden.
Als het tegenvalt, dan heb ik het tenminste geprobeerd. Dan heb ik ervan geleerd. Dan kan ik uit ervaring spreken in plaats van wat rondkakelen van wat je denkt dat goed voor me zou zijn.

Ik bedoel kritiek is leuk maar nu lijkt het alsof jullie er alles aan doen om te laten lijken dat mijn oren niet goed zijn en dat mijn geluidssmaak niet in het hokje van GoT past en zodoende 'geassimileerd' moet worden. Als mijn oren inferieur zijn, so be it, maar voor mij is dit de weg naar mooi laag, gebaseerd op persoonlijke ervaring ik onderstreep het nóg maar eens.
Gelijk heb je en ik (we?) kijk(en) uit naar je project :)

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-12 08:58
Ey weer een projectje van je :) het wordt ook steeds groter en beter he. Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken, vooral met het oog op je vorige speakers/subwoofers die er wel goed uitzagen en ook uitstekend in elkaar zaten.

De wijzen komen uit het Oosten!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:20

voodooless

Sound is no voodoo!

Gurbe de n00b schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 23:54:
Vaak word hier een compromis in gesloten.
In dit geval dus niet ;) Al hoewel, die 21" heeft geen mega Xmax. Op 10 Hz komen er ook nog "maar" maximaal 91 dB uit in een gesloten kist
Waar haal je die info vandaan? De SLS serie zijn gewoon de budget subwoofers van peerless.
Exirion schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 23:28:
Een SLS400 van Peerless (voodooless, heb je daar nog wel eens iets mee gedaan?) heeft geloof ik een Fs van 23Hz en ongetwijfeld een stuk lichtere conus dan die joekel van jou.
Dat valt wel mee. Nog geen 300 gramm is voor zo'n joekel nog eigenlijk best acceptabel. Komt nog de enorme motor aan die dat weer goedmaakt :)

De SLS400 staat bij mij nog even te rusten tot ik weer tijd heb om er verder mee te knutselen. Ik ga er uiteindelijk wel 4 gebruiken (in dipool opstelling), dus dat is heel wat anders dan een normale sub.
In een hok van 10m2 ga je de meerwaarde van 21" echt niet merken, want die blaas je bij <25Hz met kleinere conussen ook wel vol. Je hebt wel de _nadelen_ van zo'n zwaargewicht.
Ik ben het met je eens dat een dergelijke sub behoorlijk overkill is voor zo'n kleine ruimte ;) Maar dat is ook niet de hoofdreden dat Seers dit ding maakt volgens mij.

Op gebied van vervorming wint de grote woofer vrijwel altijd van de kleine. Je hebt weinig uitslag nodig en dus kun je in een veel linearer gebied werken. Tevens hoef je dus minder op en neer, en derhalve hoef je dus minder aftand in zelfde tijd af te leggen. Dat grote woofers traag zijn is gewoon een onzinverhaal.

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 16-01-2008 10:35 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Gurbe de n00b
Seers schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 00:08:

Ik zou ook niet vergeten dat de smaak van muziek altijd iets persoonlijks is.

Ik denk dat iedereen zich een beetje aangevallen voelt omdat je het op een manier brengt van: 'Zo! moet je eens kijken wat ik heb! Dit overtreft al dat logitech/peerless speelgoed'. Het is natuurlijk een manier van brengen, maar ik kan me best voorstellen dat mensen zich een beetje aangevallen voelen.
Om even een voorbeeld te brengen:
Seers schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 19:44:
Zo, even wat tegengewicht neerzetten voor al die minisubwoofertjes hier. :+
Mensen reageren hierop iets vijandig, en jij reageert ook vrij fel terug. De situatie escaleert een beetje. Ik wil hier niet de Rouvoet gaan uithangen maar als je gewoon ieder zijn ding met wat meer respect behandeld. Dus niet alle sub < 18 inch de grond inbranden, maar ook niet oordelen vellen over dingen die je nog nooit hebt gehoord.

Ik vraag ik mij af hoe een subwoofer als deze presteert tegenover andere kastontwerpen zoals een Hoorn of een gesloten kast met meerdere (X)XLS'en.

Portfolio

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Gurbe de n00b schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 10:33:Ik vraag ik mij af hoe een subwoofer als deze presteert tegenover andere kastontwerpen zoals een Hoorn of een gesloten kast met meerdere (X)XLS'en.
Je hebt meer dan 3 XXLS12's nodig om zelfde conus oppervlak te krijgen als een 21" woofer :+ Dat gaat dan wel veel harder omdat ze meer bijna dubbel zoveel Xmax hebben. Ik denk dat het wel heel erg in de buurt zal komen kwa beleving, maar 't is wel duurder ;) (en je hebt mee kast nodig)

Een hoorn zal ook iets vergelijkbaars teweeg brengen, maar je wil niet weten hoe idioot groot dat gaat worden ;)

• Gurbe de n00b
Ik weet geen exacte cijfers wat de 21LW1400 heeft gekost. Maar 3x XXL 12" heb je voor zo'n € 540. Maar ik denk dat je op het gebied van versterkerking misschien nog wel wat kunt besparen.
Gezien de behuizing zal de 21LW1400 het wel beter doen denk ik, voor de XXLS heb je dan zo'n behuizing nodig van zo'n 186 Liters.
voodooless schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 09:50:
Waar haal je die info vandaan? De SLS serie zijn gewoon de budget subwoofers van peerless.
Nou, zoals Seers ook al aangeeft. Volgens mij als je hem in een dipool gebruikt dan functioneert hij meer als woofer dan subwoofer. Daarbij komt dat de SLS serie niet een erg stijve cone heeft, is alleen mogelijk in TL of dipool e.d. te gebruiken. Teminsten, dat vind ik..

Portfolio

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Gurbe de n00b schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 10:59:
Ik weet geen exacte cijfers wat de 21LW1400 heeft gekost. Maar 3x XXL 12" heb je voor zo'n € 540. Maar ik denk dat je op het gebied van versterkerking misschien nog wel wat kunt besparen.
Klopt, je hebt minder boost nodig voor de XXLS'jes. De 21" kost zo'n € 450,- ongeveer 100 euro goedkoper dus.
Nou, zoals Seers ook al aangeeft. Volgens mij als je hem in een dipool gebruikt dan functioneert hij meer als woofer dan subwoofer. Daarbij komt dat de SLS serie niet een erg stijve cone heeft, is alleen mogelijk in TL of dipool e.d. te gebruiken. Teminsten, dat vind ik..
Heb je hem gezien? Ik kan je ook vertellen dat de conus erg stijf is. Hij is inderdaad geschikt voor een TL, en ook uitermate geschikt voor dipool. Maar dat wil nog niet zeggen dat je daar geen sub mee kan maken natuurlijk. Een mooie W dipool sub kan prima, evenals een mooie TL die flink diep gaat.

Niet alles wat sub is, is een Bassreflex of gesloten kast :)

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 16-01-2008 11:50 ]

• Gurbe de n00b
voodooless schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 11:45:
Heb je hem gezien? Ik kan je ook vertellen dat de conus erg stijf is. Hij is inderdaad geschikt voor een TL, en ook uitermate geschikt voor dipool. Maar dat wil nog niet zeggen dat je daar geen sub mee kan maken natuurlijk. Een mooie W dipool sub kan prima, evenals een mooie TL die flink diep gaat.

Niet alles wat sub is, is een Bassreflex of gesloten kast :)
Ik heb een TL van 2 SLS 315's gehad. Prima sub, alleen wat aan de grote kant ;). Persoonlijk vond ik de cones niet erg stijf. Ik weet niet of er nog veel verschil zit in de 315 of de 400. Dat er meer is dan alleen basreflex en gesloten kan heb je zeker gelijk

[ Voor 7% gewijzigd door Gurbe de n00b op 16-01-2008 12:09 ]

Portfolio

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-12 14:20

Younes

Wie, Wat, Waar?

Heel veel suc6 gewenst jongen! Ik benieuwd hoe dat gaat klinken. Wat zeiden jouw ouders toen ze dat dingen zagen? :+

...en waarom?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Gurbe de n00b schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 11:57:
Ik heb een TL van 2 SLS 315's gehad. Prima sub, alleen wat aan de grote kant ;). Persoonlijk vond ik de cones niet erg stijf. Ik weet niet of er nog veel verschil zit in de 315 of de 400. Dat er meer is dan alleen basreflex en gesloten kan heb je zeker gelijk
Gezien het prijsverschil van 180,- t.o.v 68,- kan je verwachten dat het verschil toch wel meer is dan alleen het getalletje ;) De SLS400 is eigenlijk een afstammeling van een PA woofer die eigenlijk ook flink duurder is. Verder heeft er een behoorlijk lange ontwikkeltijd in gezeten. Dus het zit echt wel goed met dat ding.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:22

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Jongens, kunnen we stoppen met die zinloze discussie? Dan kan Seers aan z'n sub beginnen en zullen we alleen maar sneller het resultaat zien :+

Persoonlijk vind ik die sub wat aan de grote kant, vooral omdat z'n kist van 110l fysiek gewoon bijzonder aanwezig zal zijn in een kamer van 10m2. Mijn eigen woonkamer/keuken is zo'n 30m2 en ik zou al niet weten waar ik zo'n enorme kist kwijt zou moeten... Zelfs een subje van zo'n 50l wordt al een uitdaging... Maar qua geluid wil ik best geloven dat deze als een dijk zal klinken.

Op het moment wil ik ook een leuk subje hebben... maar dat komt meer door de super (ahum) kwaliteit van m'n speakers...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

110 liter voor 21" is niet eens zo super groot: dat is ongeveer 55x55x40 cm.

Misschien is het leuk om een keer een shootout te houden van subs van verschillende formaten en prijsklassen. Van logitech setje tot deze 21" woofer :)

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:39
Leuk woofertje voor een kamer van 10m2, dat is net 3 bij 3 meter, ik kan me niet voorstellen dat het in zo'n klein kamertje zo geweldig gaat klinken. Maar ja, anders gebruik je em toch als ventilator in de zomer :P :)

Wat voor versterker ga je hier voor gebruiken eigenlijk?
Misschien een leuke overweging, maak je sub van gewapend beton :)
Eerst een malleltje timmeren, staaldraad overal tussendoor en gieten maar..wedden dat zo'n box beter dempt dan een houten kissie.

Mijn YouTube Channel

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

'T doel was juist om het ding redelijk transportabel te houden :+

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

voodooless schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 15:52:
110 liter voor 21" is niet eens zo super groot: dat is ongeveer 55x55x40 cm.
Inderdaad niet echt groot nee. Voor de Focal kom ik met 1 unit in een sub al op 120L uit.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Exirion schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 20:34:
[...]

Inderdaad niet echt groot nee. Voor de Focal kom ik met 1 unit in een sub al op 120L uit.
sommige 15" drivers zijn berekend op 120L. 100L is een kast van 50x50x20. Daar past deze sub niet eens in dus je hebt de kast niet berekend. 21" heeft een enorme kast nodig van 400+ liter bij een gesloten kast. Dan hebben we het nog niet over een open kast die nog veel groter zou moeten zijn.

Dan heb je een enorme speaker met weinig rendement. Bij elke verdubbeling van het vermogen stijgt de geluidsdruk met ongeveer 2,7db. Het simpelweg verdubbelen van het aantal speakers levert 3 db op. En meerdere spreekspoelen per hoeveelheid luchtverplaatsing zorgt voor een veel nauwkeurige weergave.

Het is hoe kleiner hoe mooier het geluid maar hoe zachter (soms onhoorbaar). Hoe groter hoe harder het geluid maar van mindere kwaliteit. 15" hooguit 18" zijn een mooi compromis, daarna moet je simpelweg gewoon drivers toevoegen als je harder wilt gaan. Een goede 15" redt de 20Hz ook met een goed rendement.

21" drivers zijn zeldzaam omdat ze bijna nooit gebruikt worden vanwege bovenstaande redenen.

Bij evenementen en concerten gebruiken ze daarom ook liever 20 x 15/18 inch dan 10 x 21"...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 21:11:
sommige 15" drivers zijn berekend op 120L. 100L is een kast van 50x50x20. Daar past deze sub niet eens in dus je hebt de kast niet berekend. 21" heeft een enorme kast nodig van 400+ liter bij een gesloten kast. Dan hebben we het nog niet over een open kast die nog veel groter zou moeten zijn.
Je kunt aan het formaat simpelweg niet zien hoe groot de kast moet zijn. Simuleer het ding: 110 Liter is een perfecte behuizing voor deze woofer.
Dan heb je een enorme speaker met weinig rendement.
Het rendement is juist helemaal niet zo laag. In het laag hou je in verhouding zeker minder over dan een kleinere woofer, maar dat ligt niet aan het formaat, maar aan het feit dat de woofer relatief licht is. Effectief is het rendement nog altijd relatief hoog. Dat heeft verder ook niets met het formaat te maken, maar met de parameters van de woofer.
Het simpelweg verdubbelen van het aantal speakers levert 3 db op.
Zelfs 6 dB als je de halvering van de impedantie meerekent.
En meerdere spreekspoelen per hoeveelheid luchtverplaatsing zorgt voor een veel nauwkeurige weergave.
Onderbouwing :?
Het is hoe kleiner hoe mooier het geluid maar hoe zachter (soms onhoorbaar). Hoe groter hoe harder het geluid maar van mindere kwaliteit.
En dat is omdat :?
Bij evenementen en concerten gebruiken ze daarom ook liever 20 x 15/18 inch dan 10 x 21"...
Dat heeft vaak ook te maken met het gemak om die dingen te verplaatsen. Dat is met 21" gewoon minder makkelijk. Daarnaast zijn 21" woofers gewoon laster om te crossen in een echte PA omgeving omdat ze gewoon niet zo lang doorgaan als een 15" of 18" model.

Verwijderd

De speaker steekt 26cm diep en heeft een doorsnede van 54,5 cm. Wat zijn dan de formaten van de kast bij 110L?

Deze speaker is niet gebouwd om in een ruimte van 10m3 op een realistisch nivo te spelen.

Dit is moeilijk te onderbouwen. Mijn vraag is: Waarom zou deze speaker beter klinken dan een kleinere speaker met hetzelfde frequentiebereik en de zelfde gevoeligheid? Ik denk gewoon dat een kleinere woofer van betere kwaliteit voor de zelfde prijs beter klinkt, en bovendien belast kan worden met een vermogen waar de speaker voor ontworpen is.

Dat verandert voor mij niets aan het feit dat het een brute speaker is met een hoog tweaker-gehalte. }:O

• Seers
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 22:07:
De speaker steekt 26cm diep en heeft een doorsnede van 54,5 cm. Wat zijn dan de formaten van de kast bij 110L?
60x60x50 ongeveer denk ik. Buitenmaten. En als ie wat groter is - ach.
Deze speaker is niet gebouwd om in een ruimte van 10m3 op een realistisch nivo te spelen.
Klopt, helemaal waar. Deze speaker is gemaakt om in arena's te knallen. Maar dan wel in basreflex/bandpass/hoorn. En dat doe ik niet. Ik 'misbruik' hem door hem in gesloten te vrotten.
Dit is moeilijk te onderbouwen. Mijn vraag is: Waarom zou deze speaker beter klinken dan een kleinere speaker met hetzelfde frequentiebereik en de zelfde gevoeligheid? Ik denk gewoon dat een kleinere woofer van betere kwaliteit voor de zelfde prijs beter klinkt, en bovendien belast kan worden met een vermogen waar de speaker voor ontworpen is.
Mij kan het echt niet schelen waarom hij beter zou klinken. Dat is voor mij gewoon de ervaring. Misschien is het iets met de koppeling aan de lucht, waardoor de lucht minder vervomt, misschien heeft het te maken met geleidertheorieën, ik weet het niet. Ik weet wel dat in mijn oren wel beter klinkt.
Dat verandert voor mij niets aan het feit dat het een brute speaker is met een hoog tweaker-gehalte. }:O
Het ziet er zonder meer imposant uit. Ik zal eerdaags eens wat leuk hout gaan kopen. Heeft teacher ook weer wat leuke fotootjes. :)

Verwijderd

Als ik naar bepaalde feiten (laws of nature ;)) kijk denk ik: dit kan de kwaliteit nooit ten goede komen. Aan de andere kant gaat het erom wat voor gevoel je bij het geluid krijgt.

Dit wordt ook weinig geprobeerd dus ervaringen zijn er nog niet echt en zeker niet met dit kameroppervlak.

Ik ben wel benieuwd naar het resultaat. >:)

• Seers
voodooless schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 15:52:
Misschien is het leuk om een keer een shootout te houden van subs van verschillende formaten en prijsklassen. Van logitech setje tot deze 21" woofer :)
Helemaal voor. :) Wel eerst de buren inlichten.

Het is sowieso gezellig maar ook nog eens erg leerzaam zulke dingen aan te horen. Wie neemt zijn CSS SDX 15 + 2x 18" Slave mee? >:)

Verwijderd

das leuk voor in de auto 8)7

wat ik mijn afvraag, wat is nou ongeveer het kostenplaatje van zo'n miniwoofer? :X

• Seers
Misschien zelfs wel ja. Wordt door de roomgain de curve precies opgetrokken. Dan heb je wel een autowoofer met rendement. Kom je aanzetten met je 20 watt versterker. :+
wat ik mijn afvraag, wat is nou ongeveer het kostenplaatje van zo'n miniwoofer? :X
Ik heb hem voor 437,95 inclusief verzenden gekocht.

Dan komt er nog een hoop bij qua amp en hout, maar dat is meer van het kaliber van maak het zo duur als je wilt. Tweedehands goed rondspeuren scheelt je een hoop geld.

Maar qua wooferniveau hoop ik een beetje op dezelfde niveau te staan als een Velodyne DD-18 maar liefst hoger. Want de 18" woofers die ik heb gehoord speelde iets boven het niveau van de DD-18 (ik bedoel geen volume trouwens).

Ik spaar veel geld uit door parket te nemen voor mijn hardhout. Dit vind ik ook beter qua ethiek. Afrormosia is namelijk niet het 'schoonste' hout dat je kunt kopen. Eiken is ook om wat te compenseren. :P

Maarja zoals ik al zei: als het niet bevalt dat verkoop ik het weer maar ik denk dat ik voorlopig het toch op de 400 Watt UcD ga proberen. Een andere amp kopen kan altijd nog.

• Snowwie
Kun je eens een foto tonen waar de woofer z'n werk moet gaan doen? Van de kamer dus? :)

Mijn YouTube Channel

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Seers, je hebt toch van de week geleerd met trillingen en golven. ;)

Geluidssterkte in W/m^2. Met een groter oppervlak heb je dus veel minder te pompen dan een klein oppervlak om dezelfde hoeveelheid lucht in beweging te brengen.

Met een beetje inzicht kan je dus wel voorstellen dat daardoor een kleine woofer ook meer vervorming meegeeft, omdat hij die luchtverplaatsing moet compenseren door "harder" te draaien (lees meer uitwijken, meer xmax).

Uiteraard is dit nogal grof gezegd, maar met een beetje inzicht kan je dus wel voorstellen dat het ergens in die hoek zit.

Ik snap dan ook niet waarom Evillian zegt dat dit volgens de zogenaamde "wetten der natuurkunde" (jah je hebt er ook een Nederlandse benaming voor hoor :P) dit nooit ten goede kan komen.

Je hebt gewoon een groot oppervlak waar je gemakkelijk heel wat SPL's kan uit hoesten.
De vervorming is ziek laag van de 21LW1400. Met de FS zit het ook wel goed.
En een 110Liter kist is ook goed (Dat is al te zien aan e VAS die niet al te groot is EN simuleer het maar eens, dan zie je het ook zo terug).

Al met al een prima keuze met een verbluffend resultaat.
Ik heb ze persoonlijk in dipole stereo gehoord en je merkt gewoon het gemak en de rust die deze drivers neer zetten.
Een stuk beter dan een wapperende 10incher.

Hoewel je motor (dus je versterker) wel flink moet zijn om zo'n heftige mannetje lekker in zijn vel te willen laten zitten.

[ Voor 50% gewijzigd door B_FORCE op 17-01-2008 16:48 ]

One World Concepts

• Seers
Snowwie schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 12:45:
Kun je eens een foto tonen waar de woofer z'n werk moet gaan doen? Van de kamer dus? :)
Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/DTS59.jpg

Niet de hele kamer uiteraard, maar je hebt een impressie. De subwoofer zou links van de buissubwoofer met Jatoba komen te staan.

Intussen heb ik 40 euro aan hout gehaald (da's dus vrij goedkoop imo voor zulk hout).

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Subzilla5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Subzilla6.jpg

Edit: Het afrormosia zijn de langste stroken op de eerste foto in het midden, en het eiken is hetzelfde maar dan op de onderste foto. Verder zijn er soorten als purperhart(!), mutenye, wenge, esdoorn, noten en nog iets anders te zien, maar die hebben hiermee verder weinig te maken.

[ Voor 19% gewijzigd door Seers op 17-01-2008 16:56 ]

Verwijderd

Leuk project zeg ;) . Ben benieuwd hoe het nou is om de muziek echt te voelen ipv te horen >:)

• Seers
Denk dat dat meevalt hoor. Maar ach we gaan het merken.

Als echte tweaker heb ik dat ding natuurlijk geen week standaard gelaten:

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Subzilla7.jpg

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-12 10:58
Je hebt alleen dempingsrubbers op het ijzer gezet :S ?

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-12 00:32
dat is toch niet origineel laten dus ja ik snap je probleem niet..

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Seers
luccie schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 19:34:
Je hebt alleen dempingsrubbers op het ijzer gezet :S ?
Het is loodbitumen. Ja, je moet niet denken dat er lichtjes bijkomen ofzo. :P

Maar eigenlijk wil ik nog de binnenranden helemaal met Sikaflex indruipen.

Verwijderd

Mooi project. Ik volg je projecten al best lang, en ik ben blij voor je dat het er eindelijk van komt. Jammer dat sommige mensen er wat negatief op reageren. Wat dat betreft volg ik je project wel op Htf. Zelf denk ik erover iets te gaan doen met die 15'' CSS ;) , op jou aanraden trouwens.

• ksi
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-09 20:59

ksi

Waarvoor gaat die dienen?
Muziek/film? Beide!?

• Seers
ksi schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 21:13:
Waarvoor gaat die dienen?
Muziek/film? Beide!?
Zo goed als alleen muziek. Maar hij moet het wel kunnen hoor, een stukkie film. Waar basreflexwoofers ophouden gaat deze nog even door natuurlijk.

• luccie
  • Laatst online: 09-12 10:58
Maar ik bedoelde eigenlijk, wat heeft het voor zin? :P

Want wat doet dat loodbitumen extra? :P

• Younes
  • Laatst online: 03-12 14:20

Younes

Wie, Wat, Waar?

luccie schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 21:19:
Maar ik bedoelde eigenlijk, wat heeft het voor zin? :P

Want wat doet dat loodbitumen extra? :P
Die verzwaren de boel een beetje...

...en waarom?

• Seers
Ik hoopte de ribben wat doder te maken. Ze 'zingen' nu een beetje als je ertegenaan tikt. Nu is dat niet zo'n bijster probleem maar aangezien in nog best veel loodbitumen heb liggen kon het geen kwaad.

• fluppie007
  • Laatst online: 19-12 17:20
idd, goed tegen staande golven en omlaagbrengen van de resonantiefreq van het ijzer.

Ziet er een leuk project uit. Ik heb zelf ( voor in de auto wel ) een 10", 12" & 15" Sub.
Allemaal in gesloten behuizingen ( hoor ik persoonlijk het liefste ), soms vind ik de 10" beter klinken dan de 12" en weer andersom ( wissel vaak van woofer ). De 15" durf ik geen goed oordeel over te geven omdat ik denk dat die mechanisch ergens defect is, schuurt, versleten, ik weet het niet. Ben benieuwd naar je eindresultaat en hoe het zal klinken... ik volg !

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Succes met klussen.

En om even terug te komen op de groot/klein discussie. De TS is er van overtuigd dat groter beter is, dan is dit project een soort van "ultieme" poging om dat te bewijzen. Zo'n topic hoort hier duidelijk thuis op GoT... geen half werk ;).

Alleen bekruipt mij wel het gevoel van "compensatie drang :+ ", zeker met de fanatieke reacties die hier boven allemaal staan.

Misschien een ideeetje voor een "Show" Topic: Zet je Sub op de keukentafel, leg hem er naast en maak een foto. Dan kunnen we een echte discussie houden of groter ook beter is of dat het vooral grootspraak is :D

• tbusquet
  • Laatst online: 06-08 11:23
Sjonge jonge, wat een ontzettend geneuzel weer hier zeg, die jongen maakt iets moois en wil dat hier met iedereen delen, eerlijk is eerlijk er zijn erg weinig mensen die het aandurven om een sub met een 21" driver te gaan bouwen.

Hij heeft genoeg kennis en ervaring opgedaan met zelfbouwen en snapt dus ook wel waar het over gaat.
Seers schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 21:27:
Ik hoopte de ribben wat doder te maken. Ze 'zingen' nu een beetje als je ertegenaan tikt. Nu is dat niet zo'n bijster probleem maar aangezien in nog best veel loodbitumen heb liggen kon het geen kwaad.
Verander je op deze manier de FS van de driver niet ? Of geldt dat alleen voor de conus ?

Btw: gewoon niets van al dat gezeur aantrekken, ik vind het een mooi project en je wilde het al een hele poos! Ik zou graag wel eens willen komen luisteren als hij af is!

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Seers
tbusquet schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 18:58:
Verander je op deze manier de FS van de driver niet ? Of geldt dat alleen voor de conus ?
De fs is afhankelijk van de compliantie van de ophanging (Cms) en het conusgewicht (Mms). Verder niets. :)

Het is ook niets anders dan een veer, welke van eenzelfde parameters afhangt wat betreft resonantiefrequentie.

• fluppie007
Seers schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 19:18:
[...]

De fs is afhankelijk van de compliantie van de ophanging (Cms) en het conusgewicht (Mms). Verder niets. :)

Het is ook niets anders dan een veer, welke van eenzelfde parameters afhangt wat betreft resonantiefrequentie.
Oh, ik dacht dat Fs bepaald werd door de spreekspoel. Want een spreekspoel is eigenlijk een R-L-C keten in parallel, elke reële spoel is een RLC in parallel.

Reële spoel:

Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/on4cp/cursus/images/freqre2.gif

Resonantiefrequentie van een RLC keten:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/math/e/3/c/e3c2bf12245bac63bf2c7940d870eb24.png

Ik ging er dus vanuit dat er op een bepaalde frequentie ( Fs ) heel veel stroom door de spreekspoel(en) gaat lopen en daardoor een vergroot magnetisch veld, met als gevolg dat de woofer meer uitslaat.

Of zit ik er nu helemaal naast ?

[ Voor 7% gewijzigd door fluppie007 op 19-01-2008 03:04 ]

• Stinger666
  • Laatst online: 28-11 15:10
fluppie007 schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 01:25:
[...]

Oh, ik dacht dat Fs bepaald werd door de spreekspoel. Want een spreekspoel is eigenlijk een R-L-C keten in parallel, elke reële spoel is een RLC in parallel.

Reële spoel:

[afbeelding]

Resonantiefrequentie van een RLC keten:

[afbeelding]

Ik ging er dus vanuit dat er op een bepaalde frequentie ( Fs ) heel veel stroom door de spreekspoel(en) gaat lopen en daardoor een vergroot magnetisch veld, met als gevolg dat de woofer meer uitslaat.

Of zit ik er nu helemaal naast ?
Nope helemaal waar...

• Snowwie
Ik zou ook wel graag wat meer willen weten over zelfbouw in het algemeen, maar deze materie is dusdanig uitgebreid dat ik eigenlijk niet weet waar ik zou moeten beginnen.

Is er niet een boek verkrijgbaar over zelfbouw speakers waarin zelf een volledige n00b stap voor stap kan zien, en begrijpen hoe een (eenvoudige) luidspreker wordt gebouwd? Hoe je zelf een filter maakt uit onderdelen, zodat je bv. zelf de componenten bij elkaar kan zoeken..? Hoe je met simulatoren de inhoud kunt berekenen enz enz. Maar wel op een begrijpelijke manier waarin stap voor stap alles wordt uitgelegd.

Mijn YouTube Channel

• Seers
Ga eens naar de bibliotheek en leen hét boek van Vance Dickason.

• Jivecar
  • Laatst online: 12-11 07:00
Geweldig al die meningen. Iedereen roept er vrolijk op los!
fluppie007 schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 05:01:
idd, goed tegen staande golven en omlaagbrengen van de resonantiefreq van het ijzer.

Ziet er een leuk project uit. Ik heb zelf ( voor in de auto wel ) een 10", 12" & 15" Sub.
Allemaal in gesloten behuizingen ( hoor ik persoonlijk het liefste ), soms vind ik de 10" beter klinken dan de 12" en weer andersom ( wissel vaak van woofer ).
En hier haak ik dan op in; ik heb geen ervaring met een 21" subwoofer in de huiskamer. Ik doe het relatief rustig met een gebandpassde 2 x 8" actieve subwoofer. Past mooi genoeg in mijn set (tot er iets leuks op mijn weg komt).

In de auto heb ik wel ervaringen van 10" tot 15" subwoofers; en zoals fluppie aangeeft vind ik muziektechnisch de 10" of 12" het fijnst klinken.

Nadeel van groter is de controleerbaarheid van de conus, hoe kleiner hoe beter. Hoe groter hoe theoretischer gezien je meer lucht kunt verplaatsen. Waar je in het verleden ook monstersubwoofers tegenkwam (tot 70cm diameter uit mijn hoofd) in auto's is daarna de trend ingegaan op een hogere X-max. En de X-max van deze luidspreker is maar beperkt. Dit is logisch, een grote X-max gaat leiden tot een oncontroleerbare conus in dit formaat.

Maar ik ben wel benieuwd naar het eindresultaat! Succes!

Btw, een prijs van nog geen 400 euro is in de car-hifi wereld nog écht niet duur.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• Gurbe de n00b
Jivecar schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 11:27:
Geweldig al die meningen. Iedereen roept er vrolijk op los!
Gezellig dat je even meedoet :)
Jivecar schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 11:27:
Nadeel van groter is de controleerbaarheid van de conus, hoe kleiner hoe beter. Hoe groter hoe theoretischer gezien je meer lucht kunt verplaatsen. Waar je in het verleden ook monstersubwoofers tegenkwam (tot 70cm diameter uit mijn hoofd) in auto's is daarna de trend ingegaan op een hogere X-max. En de X-max van deze luidspreker is maar beperkt. Dit is logisch, een grote X-max gaat leiden tot een oncontroleerbare conus in dit formaat.
Volgens mij is het gewicht van de conus, zoals Seers ook al eerder aangeeft erg van belang. Deze woofer heeft voor een 21" inch een relatief lichte conus.

Ik citeer:
Seers schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 20:54:
Het is alleen het geval dat deze woofer een sterke magneet heeft (33,5 Tm) en een relatief lichte conus (296 gram). Dit maakt dat de woofer bijzonder snel kan uitslaan, en door de stugge rolrand staat hij ook snel weer stil. Tel hierbij op dat de woofer minimaal hoeft uit te slaan (5 keer zo weinig als een 10") en je weet dat je hier een woofer hebt die juist wél heel subtiel speelt, en er jusit géén brei van maakt.
Overigens vind ik niet dat je alle subwoofers kunt categoriseren met behulp van de diameter van de conus.Of dat je de vergelijking kunt trekken van auto / hifi subwoofers. Met alle respect; deze subwoofer is van een heel ander niveau dan de gemiddelde auto subwoofer.

Portfolio

• Seers
Waarbij ik een aantal dingen wil aanvullen:

Het hele andere niveau dat Gurbe hier voorstelt moet je imo echt zien als anders, en niet hoger. Het is natuurlijk een PA-woofer, en daar hangen een paar dingen aan die anders zijn dan bij Car-woofers.
1) Het uiterlijk maakt echt geen drol uit, je betaalt alleen maar voor de performance.
2) Mensen in die wereld zijn er echt niet in geïnteresseerd of een woofer wel 5000 watt aankan, maar de woofer moet in die business gewoon hard kunnen, en juist met liefst zo weinig mogelijk watts.
3) De woofer moet echt op zijn flikker kunnen krijgen zonder stuk te gaan. Dit is mechanisch maar ook elektrisch. Dit zie je terug in de Xmech die vele malen hoger is dan de lineaire X-max. Ook is de conus tegen water beschermd. Hij moet dronken-student-proof zijn om het zo te zeggen.

Je ziet ook leuk het verschil als je kijkt naar de site met de specs. Bij de PA-woofers staat er precies hoe ze aan het aantal watts komen, op welke methode het gemeten is, en bij de meeste auto-woofers staat er groot hoe zwaar de magneet is, hoeveel watt hij thermisch eventueel zou kunnen hebben en mooie opgepoetste glimmende plaatjes van een mooie woofer. Dat is het grote verschil.

Daarbij wil ik nog een paar dingen die echt van belang zijn:
Gisteravond heb ik met iemand snel een open baffle kastje in elkaar geragd (L-frame :P) en hem een klein beetje op zijn tenen getrapt (verder dan 5mm kwamen we niet echt). Maar de dingen die me opvielen waren toch hetgene dat voorspeld was: enorm vanzelfsprekend, en retestrak. Bij een stukje elektronische muziek (stijl Clicks 'n Cuts) kon je voelen en horen dat de woofer echt direct stilstond. :o

De akoestische koppeling blijft mooier. Ook heb ik de conus aan de tand gevoeld. Echt bikkelhard. Daarna de Adire DPL-12 gepakt, en zelfde methode gebruikt (duimen aan beide zijden van conus net naast elkaar en dan drukken) en dat was net boter zo zacht. Je kunt ook zien want aan de voorkant zie je ribbels maar die zijn aan de achterkant door het houtpulp helemaal weggespoten. Ja enkel de pulpresten zijn er zo op blijven liggen. Maar die conus is gewoon echt knijterstijf hoor. Leuk was ook dat die 12" Adire ernaast echt speelgoed leek. :P

• JAHRASTAFARI
  • Laatst online: 14-12 17:51
Seers, mooi diy project met lef..... _/-\o_

Aangezien ik vroeger vaker in aanraking ben gekomen met PA subs en zelfbouw, kan ik beamen dat een grote speaker idd echt anders is. Jarenlang heb ik ook zelf subs gehad met 15 inch electro voice speakers, ongeveer deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.copystars.com/images_products/electro_voice_dl15st_s16908.jpg

En verder nog Tannoy dual concentric's gehad met 15 inch speakers.

Het laag is met grote speakers gewoonweg anders, strakker met meer druk, zeer brede uitstekende weergave van krukdroge knallende trommelvellen tot moddervette baslijnen 8) .

Hulde dus voor dit project, ik zal het zeker volgen!

Verwijderd

Beste Seers
Ik ben blij dat er meer "mafkezen" bestaan die 1 of 2 21" luidsprekers voor de bas gebruiken. Voor hifi in de huiskamer.
Ik gebruik ook de 21lw1400 in een tl kast en ik moet zeggen het gaat verschrikkelijk laag op ongeveer 5m kan ik nog 15 Hz horen met een toongenerator.
Ik heb het topic vluchtig door gelezen en ik kom ook tot de conclussie dat je de bas er als het ware in moet pompen om het ook bij een laag geluids volume lekker te laten klinken.
Ik gebruik van dbx driverack pa. Dat is een 2-3 weg digitaal stereo crossover met een instelbare bas processor
Voor de rest ben ik er van overtuigd dat een hoop speaker bouwers ook elektronishe foefjes gebruiken om hun speaker laag te laten klinken. Denk aan sony met mfb principe voor somige subwoofers.
Laat je ook niet ompraten van wat je doe is overdreven etc. Ik ben er van overtuigd dat jij wel het verschil in je (slaap)kamer hoort tussen een 15" en een 21" Er zijn weer mensen die een hobby hebben van een auto opvoeren etc. En daar kunnen wij ons weer afvragen of zoiets ook niet overdreven is.
Zo hebben we allemaal onze eigen hobby's en ga zo door.
gr

• Seers
Een 21" in een TL? _/-\o_

Hoe groot is dat wel niet? Dat moet echt enorm zijn, maar ook qua weergave verpletterend. Daar kan je wel een paar dinosaurusvoetjes realistisch laten klinken of niet?

• Gurbe de n00b
Verwijderd schreef op zondag 20 januari 2008 @ 13:51:
Ik gebruik ook de 21lw1400 in een tl kast ...
Dit vraagt echt om een foto :D

Portfolio

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Dit is ziek, maar wel leuk. :D

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Seers
Ik heb hem net nog even free-air laten wapperen (inspelen is wel goed nodig bij zulke units). Dus gelijk een beetje rondspelen met de toongenerator. Blijkt dat de woofer pas bij ~2,5 Hz ophoudt met wapperen. Op 3 Hz krijg je nog een mooie sinusvorm eruitgetoverd (die duidelijk te zien is vanaf anderhalve meter afstand), maar wat meer daaronder slaat de woofer dood (op 1 Hz is er niet veel movement te zien). Nu kan dat ook wat te maken hebben dat de geluidskaart dat niet meer zo goed doet. Maar hij heeft lekker met ~1cm p-p lopen spelen op 10 Hz een uurtje lang. Samen met eerdere sessies zal hij nu toch wel een beetje los zijn gekomen. Met de huidige amp kan ik die woofer helaas niet op zijn flikker geven, de amp clipt daarvoor teveel.

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Leuk project, ben erg benieuwd naar de resultaten. Zelf heb ik een Adire Shiva mk4 12" in een ~83 liter br zitten. Voor mij meer dan zat, speelt nu in een woonkamer van 24m2, maar verhuis binnenkort en komt dan in een ruimte van 35m2 te staan. Verwacht dat ook daar de 12" meer dan genoeg kan produceren. :)

Maak ook eens een filmpje, zou graag eens willen zien hoe weinig X je hebt bij een aardig volume.

Divide and conquer.

• fluppie007
Seers schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 13:42:
Waarbij ik een aantal dingen wil aanvullen:

Het hele andere niveau dat Gurbe hier voorstelt moet je imo echt zien als anders, en niet hoger. Het is natuurlijk een PA-woofer, en daar hangen een paar dingen aan die anders zijn dan bij Car-woofers.
1) Het uiterlijk maakt echt geen drol uit, je betaalt alleen maar voor de performance.
2) Mensen in die wereld zijn er echt niet in geïnteresseerd of een woofer wel 5000 watt aankan, maar de woofer moet in die business gewoon hard kunnen, en juist met liefst zo weinig mogelijk watts.
3) De woofer moet echt op zijn flikker kunnen krijgen zonder stuk te gaan. Dit is mechanisch maar ook elektrisch. Dit zie je terug in de Xmech die vele malen hoger is dan de lineaire X-max. Ook is de conus tegen water beschermd. Hij moet dronken-student-proof zijn om het zo te zeggen.

Je ziet ook leuk het verschil als je kijkt naar de site met de specs. Bij de PA-woofers staat er precies hoe ze aan het aantal watts komen, op welke methode het gemeten is, en bij de meeste auto-woofers staat er groot hoe zwaar de magneet is, hoeveel watt hij thermisch eventueel zou kunnen hebben en mooie opgepoetste glimmende plaatjes van een mooie woofer. Dat is het grote verschil.

Daarbij wil ik nog een paar dingen die echt van belang zijn:
Gisteravond heb ik met iemand snel een open baffle kastje in elkaar geragd (L-frame :P) en hem een klein beetje op zijn tenen getrapt (verder dan 5mm kwamen we niet echt). Maar de dingen die me opvielen waren toch hetgene dat voorspeld was: enorm vanzelfsprekend, en retestrak. Bij een stukje elektronische muziek (stijl Clicks 'n Cuts) kon je voelen en horen dat de woofer echt direct stilstond. :o

De akoestische koppeling blijft mooier. Ook heb ik de conus aan de tand gevoeld. Echt bikkelhard. Daarna de Adire DPL-12 gepakt, en zelfde methode gebruikt (duimen aan beide zijden van conus net naast elkaar en dan drukken) en dat was net boter zo zacht. Je kunt ook zien want aan de voorkant zie je ribbels maar die zijn aan de achterkant door het houtpulp helemaal weggespoten. Ja enkel de pulpresten zijn er zo op blijven liggen. Maar die conus is gewoon echt knijterstijf hoor. Leuk was ook dat die 12" Adire ernaast echt speelgoed leek. :P
Ik heb nou geen shiny car woofers en mijn installatie is heel SQ gericht, het gaat voldoende luid +- 100dB zonder vervorming. Dit vind ik meer dan voldoende, hoef geen 180 dB. Het klinkt heel zuiver en detailrijk ( heb DLS Ultimate speakers, UP6 voor en UP5 achter ) enkel ben ik steeds nog op zoek naar DE woofer... Ik heb er, zoals ik eerder vermeld heb, 3. Ik heb nog steeds niet kunnen beslissen welke ik vast ga inbouwen. Het is echt moeilijk vind ik om een geschikte sub te vinden. De ene boomt te veel, de andere vind ik dan weer niet voldoende aanwezig... Ik weet niet of het een idee is om HiFi of PA woofers te gaan gebruiken om tot een voldoening te komen ?
Mijn 10" heeft een Xmax van 14mm, Qts van 0,41, Fs op 29hz, Mms van 228g.
Voor de geïnteresseerden, datasheet van de RFD2110 ( linkse tabel )
Meer specs op http://www.coiffurealain.be/RFD2110-2210.pdf

Ik ben momenteel ook even "het noorden kwijt" waar ik moet naar kijken om de juiste woofer voor bij mijn installatie te vinden...

• Seers
100 dB zou ik zelf nooit op willen luisteren. :P Dat is wel akelig luid. Ik weet niet wat je budget is maar een standaard Peerless XLS10/12 niets voor je? (Met de slave uiteraard). Of een mooie Dayton uit de reference series, alhoewel die misschien te afwezig voor je zijn.

Ik denk dat als je hier de NSD12" scoort en ook de PB12NSD versterker dat je hebt wat je wilt. Dan heb je voor 275 euro de hoofdcomponenten voor iets dat in de winkel normaal meer dan 700 euro kost.

Maargoed da's eigenlijk wel offtopic.

• fluppie007
Seers schreef op maandag 21 januari 2008 @ 10:35:
100 dB zou ik zelf nooit op willen luisteren. :P Dat is wel akelig luid. Ik weet niet wat je budget is maar een standaard Peerless XLS10/12 niets voor je? (Met de slave uiteraard). Of een mooie Dayton uit de reference series, alhoewel die misschien te afwezig voor je zijn.

Ik denk dat als je hier de NSD12" scoort en ook de PB12NSD versterker dat je hebt wat je wilt. Dan heb je voor 275 euro de hoofdcomponenten voor iets dat in de winkel normaal meer dan 700 euro kost.

Maargoed da's eigenlijk wel offtopic.
Een klein beetje ;), maar hij moet ook in een zelfbouw kistje, maar wel in een kleintje ( 12-18L ofzo ), gesloten. Versterker heb ik al, 350W RMS bij 4 ohm, ja echte Watts RMS, geen piekrommel.
Probleem is, 100dB in een auto is niet zo veel, ik heb bij 120km/h heel veel rijgeluiden. Ik probeer deze allemaal te overstemmen ( vooral windgeruis boven de 90 is een "hel" ). Kan die NSD 12" in een kleine kist ? Of is die peerless daar beter voor ? Budget is max een 200-250 euro voor de woofer.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

12 tot 18 liter is een heel erg lastige maat om een subwoofer voor te vinden. Dat is gewoon extreem klein. Die RFD2110 is daar prima geschikt voor, en vanaf 30 Hz kom je ook makkelijk boven de 100 dB, al helemaal in de auto.

Verwijderd

fluppie007 schreef op maandag 21 januari 2008 @ 12:38:
[...]

Een klein beetje ;), maar hij moet ook in een zelfbouw kistje, maar wel in een kleintje ( 12-18L ofzo ), gesloten. Versterker heb ik al, 350W RMS bij 4 ohm, ja echte Watts RMS, geen piekrommel.
Probleem is, 100dB in een auto is niet zo veel, ik heb bij 120km/h heel veel rijgeluiden. Ik probeer deze allemaal te overstemmen ( vooral windgeruis boven de 90 is een "hel" ). Kan die NSD 12" in een kleine kist ? Of is die peerless daar beter voor ? Budget is max een 200-250 euro voor de woofer.
Open anders even je eigen topic :)

Verwijderd

file:///G:/DSCN15650001.JPG
DSCN15650001.JPG (JPEG-afbeelding, 1024x768 pixels) - Geschaald (62%)
Ik hoop dat het gelukt is om de foto te plaatsen.(zo niet heb ik even hulp nodig)
Mijn installatie bestaat uit 2 21LW1400, 2 12LW801, 2 6ND430 van 18 sound en cp 22 van beyma.
crossover freq 0-70 Hz voor de 21"
50-500 Hz voor de 12" en 150 Hz tot 20 kHz voor de 6" en de cp 22.
De cp 22 is passief gecrosst. Dit alles geeft voor mijn gehoor het beste geluid.
De eindversterkers zijn van Master audio de dx serie. 2 dx 2000 worden gebrugd dus dat geef 2600W per bas luidspreker
Dit is een budget versterker maar voldoet prima voor mijn situatie.
Met dit soort luidsprekers moet je geen hifi versterkers gebruiken die kunnen ze niet voldoende aansturen en onder controle houden. Voor het midden en hoog zie ik geen probleem hoor.
En voor we een discussie krijgen van is dit hifi?
Kan ik het volgend melden. :)
Wat voor de 1 hifi is is voor een ander geen hifi men kan hierover discussieren tot men een ons weegt daar komen we toch nooit uit.
Alles wordt aangestuurd door een Marantz versterker met pre outs
Omdat ik van mening ben dat de meeste mengpanelen goed klinken maar iets agressiever klinken dan een goede voorversterker voor huiskamer gebruik.
En ik wilde ook nog surround dus dan is de keuze niet zo moeilijk.
heeft u vragen of opmerkingen hoor ik het graag.
En Seers op 1hz je luidspreker los spelen lijkt mij niet zo verstandig want dit is bijna DC.
Als je ze een beetje belast zijn ze na een tijdje ook los gespeelt.
gr

• B_FORCE
  • Niet online
1Hz bijna DC ? Pardon ?

Das is alles behalve DC (je zou zelfs kunnen zeggen dat een heel hoge freq bijna DC evenaart, maar dat is niet helemaal waar), maar wel een lage freq waar je amp + sub serieuze klappen krijgen.

Je laatje doet het overigens niet hier ? (de verwijzing is ook nogal vreemd)

@fluppie007
Voor dat volume ken ik eigenlijk enkel de Mivoc, die kan in 15Liter, is alleen niet echt een high-end woofer.
(en is "maar" 10inch)

[ Voor 12% gewijzigd door B_FORCE op 21-01-2008 14:47 ]

One World Concepts

• fluppie007
Zolang je binnen het gespecifeerd vermogen van je speaker blijft kan die 1hz volgens mij helemaal geen kwaad. En je natuurlijk de Xmax niet overschrijdt.

• Gurbe de n00b
@APJ

Je moet de afbeelding eerst naar het internet uploaden.
Bijvoorbeeld bij http://imageshack.us/.

Ben benieuwd :)

Portfolio

Verwijderd

Bij deze ik hoop dat het nu gelukt is.http://img166.imageshack.us/content.php?page=done&l=img166/5928/dscn15650001qe7.jpg

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Misschien moet je even: Overzicht van UBB-codes lezen ;)

• fluppie007
Dit is hem dus mensen ( van APJ ) :

Afbeeldingslocatie: http://img166.imageshack.us/img166/5928/dscn15650001qe7.jpg

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-12 13:25
Zo, dat ziet eruit als pure boeren lompheid zeg... dan denkt zeker 99% van de bevolking, dat goat lekker hard jong..

|>

Verwijderd

Simon schreef op maandag 21 januari 2008 @ 17:06:
Zo, dat ziet eruit als pure boeren lompheid zeg... dan denkt zeker 99% van de bevolking, dat goat lekker hard jong..
Wat denk jij dan? Dat hij alleen maar heel zacht kan ;) Volgens mij probeert hij daar een PA set bij elkaar te zetten, het zal er dan indd wel op gericht zijn heel hard te gaan.

• fluppie007
Seers, heb je al wat verder ontwikkeld aan je 22" sub ? Ben benieuwd hoe het er gaat uitzien, vooral de afwerking dan. Daar doe je altijd leuke dingen mee. Zelf ben ik momenteel ook een kistje aan het bouwen ;)

• Seers
fluppie007 schreef op maandag 28 januari 2008 @ 09:40:
Seers, heb je al wat verder ontwikkeld aan je 22" sub ? Ben benieuwd hoe het er gaat uitzien, vooral de afwerking dan. Daar doe je altijd leuke dingen mee. Zelf ben ik momenteel ook een kistje aan het bouwen ;)
Niet overdrijven hè, 21" is genoeg. ;)

Had ik niet al verteld hoe het eruit ging zien? Skai over de voor/boven/achter/onderkant en op de zijkanten afrormosia met een toefje eiken. En eronder komen pootjes van zwart belgisch hardsteen. (=beter dan graniet).

• fluppie007
Ja maar met zien bedoelde ik fotootjes ;)

• Seers
Kijk op pagina twee, de onderste subwoofer gaat er erg op lijken. Alleen dan de verhnoudingen iets anders en natuurlijk in plaats van bubinga afrormosia met een randje eiken (en die foto's hebben jullie ook al kunnen zien).

• Snowwie
Wij willen graag foto's zien van alles wat je doet, die 21" vanuit alle hoeken, elke keer dat je zaagt, lijmt, monteert willen we zien..Zelfs als je je achter je oren krabt van "Wa mok nou?" willen we zien... :P

Mijn YouTube Channel

• Seers
Snowwie schreef op maandag 28 januari 2008 @ 16:35:
Wij willen graag foto's zien van alles wat je doet, die 21" vanuit alle hoeken, elke keer dat je zaagt, lijmt, monteert willen we zien..Zelfs als je je achter je oren krabt van "Wa mok nou?" willen we zien... :P
Mocht je nu daar hitsig van worden, dan heb ik nog wel een paar plaatjes voor je maar helaas is de coherentie met de subwoofer laag.

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Houtjes3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Esdoorn1

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Esdoorn2

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Bubinga.jpg

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Bubinga2.jpg

Het zegt wel wat over de afwerking van de subwoofer wat het hout betreft. Op die glimmende lat heb ik niets gedaan daar behalve schuren (tot korrel 2500). Plaatjes zijn dus ook niet in chronologische volgorde.

Ik heb alleen nog geen MDF en dergelijke gehaald. Maar zodra ik het heb zal ik het zeker posten.

• Seers
Snowwie schreef op maandag 28 januari 2008 @ 16:35:
Kickje dan maar:

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Subzilla8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Subzilla9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Subzilla10.jpg

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Subzilla11.jpg

Jeuj naamplaatje! :+

• ksi
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-09 20:59

ksi

HAHahaha,
dat is wel master B-)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:05

Jag

Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2008 @ 14:31:
file:///G:/DSCN15650001.JPG
DSCN15650001.JPG (JPEG-afbeelding, 1024x768 pixels) - Geschaald (62%)
Ik hoop dat het gelukt is om de foto te plaatsen.(zo niet heb ik even hulp nodig)
Mijn installatie bestaat uit 2 21LW1400, 2 12LW801, 2 6ND430 van 18 sound en cp 22 van beyma.
crossover freq 0-70 Hz voor de 21"
50-500 Hz voor de 12" en 150 Hz tot 20 kHz voor de 6" en de cp 22.
De cp 22 is passief gecrosst. Dit alles geeft voor mijn gehoor het beste geluid.
De eindversterkers zijn van Master audio de dx serie. 2 dx 2000 worden gebrugd dus dat geef 2600W per bas luidspreker
Dit is een budget versterker maar voldoet prima voor mijn situatie.
Met dit soort luidsprekers moet je geen hifi versterkers gebruiken die kunnen ze niet voldoende aansturen en onder controle houden. Voor het midden en hoog zie ik geen probleem hoor.
En voor we een discussie krijgen van is dit hifi?
Kan ik het volgend melden. :)
Wat voor de 1 hifi is is voor een ander geen hifi men kan hierover discussieren tot men een ons weegt daar komen we toch nooit uit.
Alles wordt aangestuurd door een Marantz versterker met pre outs
Omdat ik van mening ben dat de meeste mengpanelen goed klinken maar iets agressiever klinken dan een goede voorversterker voor huiskamer gebruik.
En ik wilde ook nog surround dus dan is de keuze niet zo moeilijk.
heeft u vragen of opmerkingen hoor ik het graag.
En Seers op 1hz je luidspreker los spelen lijkt mij niet zo verstandig want dit is bijna DC.
Als je ze een beetje belast zijn ze na een tijdje ook los gespeelt.
gr
Hoe heb je de crossovering gedaan? Analoge crossover (actief)? En hoeveel versterker kanalen gebruik je per kant? Wel interessant om zo'n PA-achtige setup voor thuis te gebruiken. Is er nog iets hoorngeladen of alles direct radiating?
Heb in het verleden 3-weg speakers gebouwd met 18-inch LF (en 5,5-inch MF en 1-inch HF, beide hoorns), (ook?) helemaal actief. Was een leuk project. Heb later 18" BR subjes vervangen door dipool laag met dubbel 15 en ben nog steeds erg tevreden met die keuze (had achteraf qua grootte misschien alleen voor 12" gegaan, ik krijg de woofers nauwlijks aan het bewegen).

Voor de topicstarter: leuk en gewaagd project. Bent benieuwd wat het wordt en hoe het eruit komt te zien. Ik las dat je al open baffle noemde als eventuele optie: dat is idd een goed idee, veel voordelen tov alle monopole ontwerpen, het is alleen wat meer hassle (qua driver keuze, correctie EQ, plaatsing ook een beetje).

[ Voor 49% gewijzigd door Jag op 03-03-2008 12:02 ]

• fluppie007
Seers, Al wat leuks bereikt met je 18sound speeltje ?

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-11 20:24
jezus wat een enorm ding :O:O

heb voor mijn basgitaar hier thuis een 17'' staan en die vond ik al echt enorm bij het eerste aanzicht, maar dit kreng is nog 4'' groter :O
Zou wel een keer willen horen zoiets, moet een leuk geluidje uit komen...

ben erg benieuwd hoe het eruit ziet (en klinkt) zodra deze mod af is

Verwijderd

seers, speelt je woofer al?

Ik ben ook een grote woofer liefhebber. Bij mij spelen 2 van deze johnies.
In een 230 liter 30mm mdf kistje met BR en een Hypex UCD700 lowpas op 225 Hz. Dus ook de slaggebied komt hieruit. Door de oppervlakte van de woofers heerlijk strak en knallend.

http://www.speakertrade.c...e=mivoc&artikel=AWX%20184

• Seers
fluppie007 schreef op donderdag 03 april 2008 @ 16:54:
Seers, Al wat leuks bereikt met je 18sound speeltje ?
Ik heb de ramen weten te laten trillen in volledig open baffle, dus ook zonder plankje eromheen. :P

Maar daar doelde je vast niet op. Ik ben nog niet toegekomen aan het bouwen. Ik moet eerst nog wat anders maken, en dat gaat niet zo hard door school en door het twijfelachtige weer.

@ Darkpluisje: Mod? :?

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-11 20:24
ik heb het voor het gemak even mod genoemd (zit hier vaker in het computerdeel zoals je wel begrijpt :P) maar bedoel DIY basbox maken :P

• Snowwie
Kun je zo'n woofer niet gewoon beter in een inbouw (kleding)kast inbouwen ofzo? Of er een kast om heen metselen? Beton isoleert wel lekker, maar de resonanties naar de buren zijn niet erg fijn imo.
Jammer dat niet meer gotters zich wagen aan een betonbox.

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Snowwie schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 16:21:
Kun je zo'n woofer niet gewoon beter in een inbouw (kleding)kast inbouwen ofzo? Of er een kast om heen metselen? Beton isoleert wel lekker, maar de resonanties naar de buren zijn niet erg fijn imo.
Hier een link naar iemand die ze wel in de muur heeft zitten.

http://www.lampizator.eu/...akers%20project%2012.html

• Seers
Snowwie schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 16:21:
In een kledingkast inbouwen is keizonde van de woofer. Net zoals in een Infinite Baffle zoals hierboven gesuggereerd. Dat moet je lekker met (goedkope) woofers doen met een hoge Qts, die vinden dat dolfijn. Deze woofer hier heeft een sterke magneet en kan zelfs in een Hoorn. In een gesloten kast is al 'niet de bedoeling', maar daardoor kan die slechts met 120 liter toe. Met een paar kuub geven van een kast zou echt jammer zijn.

Beton is moeilijk te gieten en bewerken en af te werken en het is vrij zwaar. Met andere woorden: een hoop werk voor een hoop ellende. Wat heeft beton te maken met resonanties naar de buren? Of bedoel je als je hem in de muur bij je buren bouwt?

• Snowwie
Seers schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 20:49:
[...]
Wat heeft beton te maken met resonanties naar de buren? Of bedoel je als je hem in de muur bij je buren bouwt?
Ik bedoel als jij in de hoeken van je kamer stenen kasten zou metselen, welke dan in direct contact zou staan met je muren die ook doorlopen naar je buren, dat je buren dat wel eens zouden kunnen gaan horen. Beton resoneert misschien niet snel, maar basgeluiden hebben de neiging overal in door te dringen. Zoiets merk je al als je naar de discotheek gaat, in de verte hoor je alleen maar 'boom boom boom'.. :)

Mijn YouTube Channel

• JAHRASTAFARI
  • Laatst online: 14-12 17:51
Even een flinke kick, 3 1/2 jaar verder. Hoe is het met "subzilla"?

• Snowwie
Ja Seers, hoeveel (b)(m)uren heb je nog? :P

Mijn YouTube Channel

• Seers
JAHRASTAFARI schreef op zondag 11 december 2011 @ 18:43:
Even een flinke kick, 3 1/2 jaar verder. Hoe is het met "subzilla"?
Ja.

Het hout staat er nog steeds, de subwoofer is reeds lang geleden verkocht doordat ik er geen zin en tijd meer voor had en wat geld nodig had. Achteraf natuurlijk keihard spijt van gehad, maar zo gaan dit soort dingen.

Helaas heb ik eigenlijk sowieso geen dingen aan speakerbouw gedaan, terwijl ik hier toch nog leuke speakerunits heb rondslingen voor een leuk systeempje.

Maar ja.
Pagina: 1 2 Laatste