Toon posts:

Water of lucht for High-end systeem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vanplan een dikke pc te gaan bouwen.
Laatste niewe c2q extreme met ddr3 boardje.
Nu weet ik niet zekker of ik nou better
voor bijv. de cpu een dikke lucht koeler erop
te zetten of een water setje...

Ik zekker wel gaan oc'en.
Kunnen jullie my vertellen wat de beste koel
oplossing is water of lucht. Geld is geen probleem.

Alvast heel erg bedankt voor alle reacties.
Ik heb het nodig ;) de info, thx.

Verwijderd

De beste koeloptie is naar de noordpool gaan. ;)

Nee het hangt er natuurlijk vanaf welk luchtkoeling t.o.v. welke waterkoeling. Tegenwoordig moet je al een deftige performance waterkoeling hebben om de high-end luchtkoelers nog voor te kunnen blijven. Dus ik zou zeggen hou het bij luchtkoeling, tenzij je de eventuele waterkoeling echt goed en performancegericht wilt aanpakken (in de zin van kwalitatieve blokjes, zware pomp, minstens 3*120mm rad etc). Ok anders zal het ook wel werken, maar ga je luchtkoeling niet echt ontlopen.

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-01 21:36

BTS

Als geld geen probleem is kijk dan is hier:
[Ervaringen] Deel 2 - Waterkoeling en onderdelen/setjes
en hier:
[Ervaringen] Waterkoeling en onderdelen/setjes

Hier staat een hoop info over waterkoeling.
En wat mensen aanraden voor bijvoorbeeld pomp, cpu blok en al.

En voor lucht kun je een thermalright ultra 120 extreme gebruiken, zou je ongeveer 200 euro schelen als je dit zou doen inplaats van een highend waterkoelingsetje.

www.highflow.nl

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-01 15:36

makje

Professioneel prutser

Belangrijker dan de vraag: hoeveel mag het kosten, zij de vragen:

- hoeveel moeite wil je ervan hebben?
- hoeveel lawaai mag het maken?

De eerste is de meest ingrijpende. Ga je enkel voor de maximale overklok dan kun je eens kijken naar droog ijs, vapochill etc. Droog ijs is echter niet erg gebruiksvriendelijk wanneer je spellen wilt spelen...

Waterkoeling is op zich goed te doen, kan zowel erg goed koelend gemaakt worden, alswel relatief goed koelend + stil. Maar waterkoeling heeft af en toe wel onderhoud nodig. Eens per jaar toch echt wel water verversen/aanvullen, lekken controleren etc.

Luchtkoeling is verreweg het gemakkelijkst, maar de allerbeste luchtkoeling is de allergrootste ventilator met het hoogst aantal rondjes per minuut, en die maken lawaai... Natuurlijk halen die het dan nog niet bij droog ijs voor de koeling...

Hoe serieus is je vraag overigens? je spelling en zinsbouw suggereert weinig aandacht/betrokkenheid?

[ Voor 4% gewijzigd door makje op 15-01-2008 18:53 ]

9800x3d

Verwijderd

Begin dan meteen goed en simpel, neem een standaard Phase Change unit. Bijv. de Mach II. Of je neemt natuurlijk waterkoeling, hangt er vanaf hoever je wil gaan met OC'en. Quad's zijn over het algemeen niet de aller koelste cpu's op dit moment, dus als je wil OC'en zou ik zeker waterkoeling nemen. (is het niet voor de oc dan is het wel voor de eyecandy ;) ) Maar als je heel ver wil gaan zou ik in 1 keer goed beginnen zeker als geld geen probleem is, omdat die Mach II geen goedkoop ding is.
Ik raad je aan ook eens in Die Hard Overclocken te kijken.