Dan leef jij ook wel luxe voor een student om eerlijk te zijn:dr snuggles schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 15:26:
[...]
Ik zou graag willen dat je aan slechts een zak aardappelen, een pot sperziebonen en een lapje vlees per week genoeg hebt. De meeste mensen eten echter drie of meer keer per dag, waarvan vlees (vleeswaren/kip/vis/vlees) het duurste is. Als je gezond en dus gevarieerd wil eten, ben je echt wel meer kwijt dan 100 euro per maand. Hoe ongezonder je eet, hoe goedkoper het wordt.
Voorbeeldje wat ik als hongerige student binnen haal excl bier:
0.75 brood
0.10 hartig broodbeleg
0.60 melk
0.25 kwark
1.50 vleeswaren
1.50 vlees/kip/vis
0.50 groente
0.20 rijst
1.00 fruit
2.00 noten
0.50 overig
-----------
8.90 per dag = 267 euro per maand
Overigens: Vlees kun je maar één keer invriezen, de tweede keer sloop je de eiwitten. Meestal koop je het al ingevroren, dus invriezen is geen optie.
Kwark?
2.00 noten?
1.50 vleeswaren (eet jij een ons vleeswaren per dag?)
Ok, misschien eet ik sober, laten we zeggen 200 a 225; gulden middenweg, want wat jij opsoms is volgens mij heel erg luxe; fruit etc...ik bedoel het is nodig, maar veel studenten leeft niet zoals jij het opsomt..........maar toch wel gezond; groenten, vlees, pasta's, etc en ik leef sober (gewoon bruinbrood met paar plakken gouda en 2 blikken cola als lunch is voor mij genoeg)
Daarnaast koop ik altijd gewoon gekoeld vlees: d.w.z wat bij de AH in de koeling ligt; 5 a 6 euro voor 2 lappen schnitzel; kun je dus 2 keer van eten. Invriezen is geen probleem. Als ik eten voor mezelf maak (omdat me huisgenoten weg zijn) dan maak ik bewust eten klaar voor 15 a 20 euro, zodat ik daar zo'n 5 a 6 keer van kan eten; ik weet dat het niet om zo goedkoop mogelijk eten gaat, maar op die manier is in je eentje koken betaalbaar; anders kan het makkelijk 12 euro zijn, omdat alles op zijn minst voor met zijn 2-en a 3-en verpakt is en dus rest weggooit.
Enfin, het zal vast iets hoger liggen, maar 10-tje per dag is niet waar. ZOals ik al state eten mijn huisgenoten en ik gemiddeld 4 a 5 euro voor avond eten (normaal, gezond avond eten), en 2.50 voor rest (een brood 1.5 euro, beleg doe je meerdere dagen mee).
T60P Widescreen