Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kostgeld, wat is gebruikelijk anno 2007/2008?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 25.998 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-11 10:55

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

dr snuggles schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 15:26:
[...]

Ik zou graag willen dat je aan slechts een zak aardappelen, een pot sperziebonen en een lapje vlees per week genoeg hebt. De meeste mensen eten echter drie of meer keer per dag, waarvan vlees (vleeswaren/kip/vis/vlees) het duurste is. Als je gezond en dus gevarieerd wil eten, ben je echt wel meer kwijt dan 100 euro per maand. Hoe ongezonder je eet, hoe goedkoper het wordt.

Voorbeeldje wat ik als hongerige student binnen haal excl bier:
0.75 brood
0.10 hartig broodbeleg
0.60 melk
0.25 kwark
1.50 vleeswaren
1.50 vlees/kip/vis
0.50 groente
0.20 rijst
1.00 fruit
2.00 noten
0.50 overig
-----------
8.90 per dag = 267 euro per maand

Overigens: Vlees kun je maar één keer invriezen, de tweede keer sloop je de eiwitten. Meestal koop je het al ingevroren, dus invriezen is geen optie.
Dan leef jij ook wel luxe voor een student om eerlijk te zijn:

Kwark?
2.00 noten?
1.50 vleeswaren (eet jij een ons vleeswaren per dag?)

Ok, misschien eet ik sober, laten we zeggen 200 a 225; gulden middenweg, want wat jij opsoms is volgens mij heel erg luxe; fruit etc...ik bedoel het is nodig, maar veel studenten leeft niet zoals jij het opsomt..........maar toch wel gezond; groenten, vlees, pasta's, etc en ik leef sober (gewoon bruinbrood met paar plakken gouda en 2 blikken cola als lunch is voor mij genoeg)

Daarnaast koop ik altijd gewoon gekoeld vlees: d.w.z wat bij de AH in de koeling ligt; 5 a 6 euro voor 2 lappen schnitzel; kun je dus 2 keer van eten. Invriezen is geen probleem. Als ik eten voor mezelf maak (omdat me huisgenoten weg zijn) dan maak ik bewust eten klaar voor 15 a 20 euro, zodat ik daar zo'n 5 a 6 keer van kan eten; ik weet dat het niet om zo goedkoop mogelijk eten gaat, maar op die manier is in je eentje koken betaalbaar; anders kan het makkelijk 12 euro zijn, omdat alles op zijn minst voor met zijn 2-en a 3-en verpakt is en dus rest weggooit.

Enfin, het zal vast iets hoger liggen, maar 10-tje per dag is niet waar. ZOals ik al state eten mijn huisgenoten en ik gemiddeld 4 a 5 euro voor avond eten (normaal, gezond avond eten), en 2.50 voor rest (een brood 1.5 euro, beleg doe je meerdere dagen mee).

T60P Widescreen

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:01

St@m

@ Your Service

Ik betaal een symbolisch bedrag van €75,- p/m
Ik ben eigenlijk nog maar 3 dagen in de week thuis, de rest van de tijd woon ik bij mijn vriendin.
Op deze manier vergoed ik het eten een beetje... en de wasmachine :P
Mijn ouders hebben het geld niet nodig, dus zijn we dit bedrag overeengekomen, zo kan ik straks met een volle portemonnee het huis uit ;)

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Spitie schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 23:41:
Mocht er trouwens iemand zijn die toevallig weet of het ook gebruikelijk is om het collegeld & boeken geld ook terug te betalen, hoor ik dit ook graag. :)
Met geld heb ik (en mijn ouders toendertijd ook) een principe: je spreekt vooraf de regels af en gegeven is gegeven. Als je hebt afgesproken dat je het zou moeten terugbetalen bij afbreken studie: prima, maar anders is het nergens op gebaseerd. Volgens dat principe zouden je ouders namelijk voor een willekeurige aanleiding X terugbetaling van Y kunnen eisen. De relatie tussen X en Y leggen is een kwestie van een woordenspel en zou ook niets met redelijkheid te maken moeten hebben in mijn ogen, maar met wat je hebt afgesproken.
Dit topic geniet de goedkeuring van Dido
Sinds wanneer heeft die wat te vertellen over Werk en Inkomen :+

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-11 23:56

ajhaverkamp

gewoon Arjan

St@m schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 15:51:
Ik betaal een symbolisch bedrag van €75,- p/m
Ik ben eigenlijk nog maar 3 dagen in de week thuis, de rest van de tijd woon ik bij mijn vriendin.
Op deze manier vergoed ik het eten een beetje... en de wasmachine :P
Mijn ouders hebben het geld niet nodig, dus zijn we dit bedrag overeengekomen, zo kan ik straks met een volle portemonnee het huis uit ;)
Zo ging het bij mij ook. Ik betaalde € 100 per maand. Mijn moeder zei altijd: ik heb liever dat je het met mij opmaakt, dan dat je het opmaakt na mijn dood. Omdat mijn vader overdag met de auto weg was naar zijn werk (boer), speelde ik bv ook voor chauffeur als mijn moeder ergens heen wilde en ik thuis was. Zo hielpen we elkaar allemaal een beetje. Mijn ouders weten dat ik mijn geld niet over de balk smijt en vonden het dus prima dat ik zo wat extra kon sparen. Dus kon ik inderdaad met een hele volle portemonnee vertrekken en een appartement in A'dam kopen. Tijdens mijn studie heb ik geen kostgeld hoeven te betalen, pas toen ik begon te werken.

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Volledig eens wat betreft proportionaliteit.

Die kerel is 18 of zo 8)7 Zeker als hij daarna nog iets anders zal studeren, is dit overdreven. Dit is gewoon een overbruggings jobje om niet helemaal niets te doen, iets op de cv te hebben en nog wat te kunnen genieten.

Ze mogen al blij zijn dat hij niet gewoon 6 maand ergens gaat hangen in afwachting van z'n volgende studie en dat hij er nog iets van wil maken.

Als je niet studeert, de last op de ouders wat verzachten, daar ben ik het mee eens. Maar dat is precies wat hij doet door te gaan werken en z'n eigen gsm kosten en andere uitgaven te voorzien.

Het is geen permanente regeling, dus er mag wat soepeler met de regels omgesprongen worden. Als hij nu zwaar werkt en weinig ervoor terug krijgt, dan is de kans dat hij in een demotivatie dipje sukkelt, nog voor hij z'n andere studie begint, heel groot. Als student heb je immers nog minder tijd om te werken en nog minder geld om uit te geven. Dus alles wat hij nu spaart kan dan nuttig zijn om af en toe eens een extraatje te veroorloven. (denk aan pc hardware/dvd's/films/uitgaan) En dat heb je als student óók nodig.

150 euro per maand overhouden als je én studeert én werkt om te studeren, daar kan je blij mee zijn. Niet als je enkel werkt.

Ik ben het eens met een symbolisch bedrag, maar dan echt maar max 100-150 euro, zonder terugbetaling van het studiegeld of boeken. (of althans nu nog niet, zeg dat jedat in het eerste jaar na afstuderen zal betalen)

Verwijderd

ik erger me aan sommige reacties hier. Sorry, maar ik heb ook een tijdje 100 euro kostgeld moeten betalen om mijn ouders financieel te steunen. Dus het is heus niet altijd alleen opvoedkundig. Niet alle ouders hebben een spaarrekening voor hun kinderen op kunnen bouwen hoor!!

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2008 @ 13:17:
ik erger me aan sommige reacties hier. Sorry, maar ik heb ook een tijdje 100 euro kostgeld moeten betalen om mijn ouders financieel te steunen. Dus het is heus niet altijd alleen opvoedkundig. Niet alle ouders hebben een spaarrekening voor hun kinderen op kunnen bouwen hoor!!
Ik ben het hier mee eens, niet iedereen heeft even veel inkomen dat je gemakkelijk rond komt. Als je met een loon die tegen de minimun loon aanzit kinderen moet onderhouden dan is kostgeld zeker geen luxe. Zo'n financiele steun valt (meestal) nog wel mee als je kijkt naar wat je ouders betalen voor eten en huisvesting.

Naar mijn inzicht is zo'n 150 euro gemiddeld een normaal bedrag voor kostgeld, maar dit ligt ook geheel wat je verdient.

[ Voor 7% gewijzigd door Fox op 14-01-2008 13:27 ]

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2008 @ 13:17:
En niemand zegt toch ook dat die ouders/families/situaties niet bestaan? ALs je de openingspost leest dan lees je echter dat het in de TS gaat om opvoedkundig en niet omdat de ouders het niet kunnen betalen........

Ik zie het probleem -nog- niet zo eigenlijk.

Als de ouders van de TS het geld niet hadden, had ik er al vele minder moeilijk over gedaan; extra lenen bij IB (zoals mijn huisgenoot dat doet) etc om toch rond te kunnen komen.

Overigens als je thuis woont; je ouders kunnen wel je onderdak betalen als je op middelbare school zit, maar niet als je hoge school doet??????? Ik bedoel, ik zeg niet dat ze je boeken en school moeten betalen, aar waarom kunnen ouders 18 jaar wel voor je onderdak zorgen en als je dan naar HBO/Uni/MBO gaat dan moet er ineens kostgeld betaald worden????

Dat vind ik wel krom eigenlijk.

T60P Widescreen

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Seesar schreef op maandag 14 januari 2008 @ 15:09:
[...]

En niemand zegt toch ook dat die ouders/families/situaties niet bestaan? ALs je de openingspost leest dan lees je echter dat het in de TS gaat om opvoedkundig en niet omdat de ouders het niet kunnen betalen........

Ik zie het probleem -nog- niet zo eigenlijk.

Als de ouders van de TS het geld niet hadden, had ik er al vele minder moeilijk over gedaan; extra lenen bij IB (zoals mijn huisgenoot dat doet) etc om toch rond te kunnen komen.

Overigens als je thuis woont; je ouders kunnen wel je onderdak betalen als je op middelbare school zit, maar niet als je hoge school doet??????? Ik bedoel, ik zeg niet dat ze je boeken en school moeten betalen, aar waarom kunnen ouders 18 jaar wel voor je onderdak zorgen en als je dan naar HBO/Uni/MBO gaat dan moet er ineens kostgeld betaald worden????

Dat vind ik wel krom eigenlijk.
Door de Kinderbijslag.

Er zijn genoeg mensen die gewoon simpelweg niet genoeg geld hebben om rond te komen nadat hun kind 18 jaar wordt. Zo'n financiele bijdrage lijkt mij daarom ook niet verkeerd.

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

SniperFox schreef op maandag 14 januari 2008 @ 15:17:
[...]

Door de Kinderbijslag.

Er zijn genoeg mensen die gewoon simpelweg niet genoeg geld hebben om rond te komen nadat hun kind 18 jaar wordt. Zo'n financiele bijdrage lijkt mij daarom ook niet verkeerd.
true that, die was ik vergeten.....ik kan me voorstellen dat dat dan net de drempel is. Overigens ben ik -nogmaals- van mening dat het goed voor opvoeding (financieel, huishoudkundig etc) is om op kamers te gaan na je high-school. NIet alleen ben je op die leeftijd heel makkelijk en flexibel; je heb leeftijdsgenoten in het zelfde schuitje en je leert stap voor stap (op kamers wonen heeft minder verantwoordelijkheden dan compleet huis huren/kopen) het zelfstandige leven leren kennen. Ik bedoel; je komt van high school en dan is voor mij altijd de logische stap geweest het huis uit te gaan; je zult vroeg of laat toch moeten en om op je 25e een keer het huis uit te gaan, dan heb je voor mijn gevoel een hele grote stap en leuke tijd overgeslagen. Heb aantal vrienden die nog thuis woenen, en die leven sociaal gezien toch anders dan ik. Ik weet niet of het beter is, maar ik weet wel dat e manier waarop ik leef fijner vind.

Als je dan toch kostgeld moet betalen, dan lijkt mij dit al helemaal een logische stap. NIet iedereen kan het betalen, maar als je de kosten 1 op 1 gaat zetten om je oujders te vergoeden (zoals Dion_b suggereert) dan is het goedkoper/quitte om op kamers te gaan.

Ik denk al met al, dat kostgeld van 150 euro redelijk is. Dat zijn de bedragen die ik bij mijn vrienden zie langs komen; groot verbruik zoals bier en chips wordt door henzelf betaald.

School/boekengeld is compleet afhankelijk wat de deal met je ouders is/was. Ik zou daar niet zoveel op tegen hebben, zeker niet als je gestopt bent;

ik heb zelf niets hoeven betalen, maar nu ik een 0.75 jaar uitloop heb, moet ik die uitloop zelf betalen, omdat ik te lamballerig in jaar 3 was; daar sluit ik me 100% bij aan, en ik weet dat ik de schuld die ik daarmee opbouw, later makkelijk terugverdient heb; hoewel ik niet graag leef op schulden: nooit geld uitgeven wat je niet hebt, behalve een huis en gezondheid.

T60P Widescreen

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:21
Na mijn studie heb ik eerst nog een jaartje thuisgewoond.Toen ik eenmaal aan het werken was en de renteloze lening van mijn autotje had afbetaald kreeg ik van mijn ouders de keuze of minimaal 400 euro per maand sparen of datzelfde als kostgeld betalen. Ik heb uiteraard voor het eerste gekozen maar weet zeker dat mijn ouders het anders voor mij gespaard hadden en ik het terug gekregen had als ik uit huis ging. Was op zich wel een mooie methode om een slechte spaarder aan het sparen te krijgen.

Volgend verhaal:
Mijn neefje zit op kamers en studeerd en heeft deze een aantal malen zonder echt goede reden onderbroken. De financiele bijdrage hebben zijn ouders toen ook terrecht stopgezet. Met de redenatie als je niet studeert kun je best werken.

Verwijderd

SniperFox schreef op maandag 14 januari 2008 @ 15:17:
[...]

Door de Kinderbijslag.

precies. Ik moet erbij zeggen dat ik een klein bedrag bijleen, om de incidentele uitgaven te kunnen betalen, en ik verdien + - 250 euro per maand bij. Wat ik overhoud van mn lening, gaat naar mijn spaarrekening. Ooit betaalde ik er rijlessen van, tot ik ermee stopte dan.
En trouwens; nu mijn broertje naar het MBO gaat wordt ik weer 80 euro gekort op mijn stufi. Geen idee waar het op slaat, want waarschijnlijk houdt hij het niet vol, maar toch.

Gelukkig hebben mijn ouders het nu iets breder. Het valt me echt op met welk gemak jongeren auto rijden, uitgaan ed, zonder zelf voor hun eigen studiekosten op te hoeven draaien. Ik ken zelfs een jongen die elke maand 300 euro kamerhuur van zn ouders krijgt!! Klinkt misschien stom uit de mond van een student, maar ik vind dat je als je student bent best mag voelen wat het kost.

• Lipton16
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 12:04
Wat ik voorstel, is kijken wat je lasten ten opzichte van je ouders zijn, bijvoorbeeld het overnemen van de kosten van internet. Maar ook een hele goeie is een vast bedrag per maand sparen, dat geld kan je latr altijd weer gebruiken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Seesar schreef op maandag 14 januari 2008 @ 17:07:
[...]

Als je dan toch kostgeld moet betalen, dan lijkt mij dit al helemaal een logische stap. NIet iedereen kan het betalen, maar als je de kosten 1 op 1 gaat zetten om je oujders te vergoeden (zoals Dion_b suggereert) dan is het goedkoper/quitte om op kamers te gaan.
:(

Dit is al de derde keer dat je beweert dat ik dat suggereer. Ik zou ondertussen een cursus begrijpend lezen voorstellen...

Enige reden dat ik voorstelde om eens daadwerkelijk uit te rekenen wat je *echt* kost als inwonend kind, is om het voorsgestelde bedrag in perspectief te plaatsen en eens ipv alleen maar vanuit jezelf ook eens vanuit het oogpunt van je ouders te kijken. Dat betekent nadrukkelijk niet dat je dan maar dat bedrag moet betalen - je moet alleen beseffen dat een voltijd werkende met EUR 300 voor kost en inwoning niet afgezet wordt maar juist flink gematst :o

Oslik blyat! Oslik!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Mensen in de bijstand worden zelfs min of meer verplicht om hun kinderen kostgeld te laten betalen: zodra het thuiswonende kind een eigen inkomen heeft, word de ouder ruim € 125 per maand gekort op de uitkering. Daarnaast vervalt (een deel van) de huurtoeslag en vervalt het recht op kwijtschelding van gemeentelijke heffingen en uitwaterende sluizen.

Zodra een kind 18 word vervallen tevens een aantal belastinginkomsten (kinderkorting, sinds 1-1-08 kindertoeslag) en in geval van een alleenstaande ouder kan dat oplopen tot € 300 per maand.

Ook bij een schuldenregeling word het kind geacht "kosten-neutraal" te zijn, en dus zijn werkelijke eigen kosten te betalen (incl. deel van de huur en overige vaste lasten).

Persoonlijk vind ik het idioterie als een kind geen kostgeld hoeft te betalen - zelfs al het studeert of werkloos is. Vanaf 18 jaar word iemand geacht financieel zelfstandig te zijn, ben dat dan ook. Ik snap dan ook niet dat er nog zoveel studenten zijn die hun handje nog bij hun ouders durven op te houden voor kosten die ze heel goed zelf kunnen dragen. Goed, voor het deel van de aanvullende beurs wat je ouders op grond van hun inkomen geacht worden te betalen, ja, dat snap ik, maar de rest? Nee. De boodschap die je zo'n kind meegeeft is (in mijn ogen) 'n hele slechte: "nee hoor, je hoeft niet voor jezelf de verantwoordlijkheid te dragen".

Dus ook 't terug betalen van je studiekosten vind ik niet vreemd. Als je ouders 't geld in eerste instantie al niet gehad hadden, had je 't ook ergens moeten lenen, of ervoor hebben moeten sparen. Je bent toch 18? Toch zelfstandig?

't Is 'n "ruike-lui's"probleem, waarvan ik goed kan begrijpen dat 't voor kinderen makkelijker is om te studeren, maar ik me de redenatie van de ouders niet kan voorstellen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Verwijderd

@ardana ik vind dat toch wel een beetje érg kort door de bocht. Hoeven jouw ouders als ze gepensioneerd zijn en ze zouden het geld kunnen gebruiken niet bij je aan te kloppen omdat ze maar voor zich zelf moeten kunnen zorgen en ze anders maar geld hadden moeten sparen :? Je investeert als ouders ook indirect in je eigen toekomst, en daarnaast is ben je tot het 21-ste levensjaar gewoon onderhoudsplichtig.

Wat natuurlijk niet betekent dat ik niet erken dat je toch zelfstandig moet gaan worden, maar daarentegen kan ik bést begrijpen dat je als ouders het geld hebt, je je kroost liever nog die paar jaar die kwaliteitstijd gunt. Als je werkt is het toch gedaan met een hoop mogelijkheden die je als student nog wel hebt.

Ik kan net zoveel begrip op brengen voor de ouder die het geld kan missen en dus het kind een groot deel tegemoedkomt als voor de ouder die het misschien niet zo breed heeft en waar het kind dus wel mee moet betalen. Als je als ouder de insteek hebt dat het goed is voor de verzelfstandiging voor je kind vind ik dat ook een prachtig argument, maar van mij moet het allemaal kunnen; de ouders zijn toch zélf ook verantwoordelijk voor hun (financiele) keuzes.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2008 12:24 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2008 @ 18:49:
[...]
Het valt me echt op met welk gemak jongeren auto rijden, uitgaan ed, zonder zelf voor hun eigen studiekosten op te hoeven draaien.
Een (officiële) studie is niet zo heel duur natuurlijk. €1500 per jaar of iets in die richting? Dat is €125 per maand, en daar komt je stufi nog eens bij waardoor je op een paar tientjes uitkomt. Kan me dan best voorstellen dat ouders dat bedrag willen betalen voor hun kind, waardoor je als student minder hoeft te werken (en dus meer tijd over houdt voor de studie) en toch hetzelfde kunt kopen.

Zo doen mijn ouders het in ieder geval bij mijn zusje.
Ik ken zelfs een jongen die elke maand 300 euro kamerhuur van zn ouders krijgt!!
Misschien moet die jongen 2 dagen per week werken naast zijn studie om zelf die huur te betalen en is het iemand die dan niks meer gedaan krijgt qua studie? Dan lijkt het me nuttig dat je ouders je op die manier helpen, als ze het kunnen missen.
Klinkt misschien stom uit de mond van een student, maar ik vind dat je als je student bent best mag voelen wat het kost.
Het kost dus niet zoveel, maar omdat je weinig tijd hebt en slecht betaalde baantjes hebt is het gewoon vervelend om zelf alles te moeten betalen. Later heb je nog tientallen jaren dat je alles zelf mag betalen, dus waarom zo krampachtig vasthouden aan het idee dat je het tijdens je studententijd ook allemaal op eigen kracht moet doen?

De situatie hier thuis trouwens:

Zusje: WO studie, €1538 per jaar + boeken etc. Levert haar stufi in, ouders betalen wat er over blijft
Ik: HBO-achtige studie van €5000 per jaar + €2000 aan apparatuur. Krijg geen stufi, werk 20 uur per week, betaal alle studiedingen zelf.

We hoeven beiden geen kostgeld te betalen (ook al zou ik het makkelijk kunnen betalen). We kunnen beiden goed met geld omgaan en mijn ouders hebben liever dat we het sparen om straks degelijk uit huis te kunnen gaan, leuke dingen te doen etc.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 12:21:
@ardana ik vind dat toch wel een beetje érg kort door de bocht. Hoeven jouw ouders als ze gepensioneerd zijn en ze zouden het geld kunnen gebruiken niet bij je aan te kloppen omdat ze maar voor zich zelf moeten kunnen zorgen en ze anders maar geld hadden moeten sparen :? Je investeert als ouders ook indirect in je eigen toekomst, en daarnaast is ben je tot het 21-ste levensjaar gewoon onderhoudsplichtig.
Goed punt, mijn studie wordt nu ook grotendeels betaald. (dus ook 'kamerhuur' en vaste kosten, inschrijving..., geen 'extra's'). Maar uiteraard zal dat ruimschoots gecompenseerd worden wanneer ik zal moeten bijspringen als ze op pensioen zijn. Want wat kan je tegenwoordig nog met die belachelijke pensioenen. Dan zal ik ze vast ook wel wat extra's willen geven om nog te genieten na een leven van dienstbaarheid aan hun kinderen.

Dat is echt wel het minste. En ik verwacht tegen die tijd dergelijke bijdragen niet al te moeilijk te kunnen betalen.

Tegelijk werken en studeren kan het in sommige gevallen extra moeilijk maken. (ook al heb je meer dan tijd genoeg). Bij 'studeren' hoort ook een bepaalde levensstijl, je zal nog de rest van je leven vanalles mogen betalen. In overgangsperiodes tussen studies hoor je idd wel te werken imo. En als student kan je ook, als je dat wil, een paar uur per week extra werken, maar het moet niet je leven gaan overheersen. Full time werken en dan studieverplichtingen moeten missen, daar schiet niemand iets mee op.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Je moet kostgeld gaan betalen en je weet niet wat redelijk zou zijn?

Ik stel voor 1/3 van je netto inkomen. Zeker gezien het opvoedkundige karakter. In reallife ben je dat ook kwijt aan huur/netto hypotheek.

LinkedIn WoT Cash Converter

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PcDealer schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 17:28:
Je moet kostgeld gaan betalen en je weet niet wat redelijk zou zijn?

Ik stel voor 1/3 van je netto inkomen. Zeker gezien het opvoedkundige karakter. In reallife ben je at ook kwijt aan huur/netto hypotheek.
Dan woon jij goedkoper of verdien jij meer dan menigeen...

Meeste mensen zijn ruim helft van hun nettosalaris kwijt aan vaste lasten (en niet alleen arme starters ofzo, ook m'n moeder met haar 6.5K/m (bruto) in haar laatste jaar voor haar pensioen was ruim haar halve nettosalaris kwijt).

Oslik blyat! Oslik!

• krvabo
  • Laatst online: 20-11 19:54

krvabo

MATERIALISE!

Ardana schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 12:15:
Mensen in de bijstand worden zelfs min of meer verplicht om hun kinderen kostgeld te laten betalen: zodra het thuiswonende kind een eigen inkomen heeft, word de ouder ruim € 125 per maand gekort op de uitkering. Daarnaast vervalt (een deel van) de huurtoeslag en vervalt het recht op kwijtschelding van gemeentelijke heffingen en uitwaterende sluizen.

Zodra een kind 18 word vervallen tevens een aantal belastinginkomsten (kinderkorting, sinds 1-1-08 kindertoeslag) en in geval van een alleenstaande ouder kan dat oplopen tot € 300 per maand.

Ook bij een schuldenregeling word het kind geacht "kosten-neutraal" te zijn, en dus zijn werkelijke eigen kosten te betalen (incl. deel van de huur en overige vaste lasten).
Bovenstaande klopt.
Mijn moeder zit op een gekorte bijstand omdat ze niet _kan_ werken met haar knie, rug en gewrichtsproblemen. Ze wordt elk jaar zo'n 2x 'hardhandig' gekeurd door de keuringsarts om maar te kijken of ze het schamele bedrag wat ze krijgt nog verder kunnen korten. (noot: ze kan daarna 2 dagen bijna niet/zeer moeilijk lopen). Ze krijgt nu nog 700!! euro per maand. Daar moet dan nog de huur van af, stroom, gas en water. Alles wat ze overhoudt of terugkrijgt van de belasting wordt ingenomen door schuldeisers. Aangezien ik niet geheel kostenneutraal ben (ja, sorry, ik studeer) is er dus mooi elke maand een flinke opgave om te eten.

Nouja het is ook niet zo dat ik mijn handje ophoud. Ik betaal mijn eigen opleiding (150 euro per maand, 10 maanden per jaar), betaal mijn eigen ziektekosten, telefoon en andere kosten. Ik krijg sinds mijn 13e al geen zakgeld of kleedgeld meer. Ik regel dus al mijn geldzaken zelf. Ook de kosten voor internet heb ik op me genomen aangezien ik de grootste gebruiker ben.

Omdat ik alles zelf regel probeer ik uiteraard ook zo goedkoop mogelijk uit te zijn. Ik krijg aangevulde stufi (~150 euro per maand) en iets van 120 euro allimentatie. Dit zorgt er dus mooi voor dat mijn collegegeld en verzekering betaald zijn. Dan heb ik nog zo'n 50 euro vaste maandlasten.
Ik heb naast mijn studie anderhalf jaar een bijbaan gehad op mijn hogeschool. Dit was voor het grootste deel 9 uur per week en een paar maanden 18 uur per week. Met 10 euro per uur zorgde dit er mooi voor dat ik een redelijke buffer van 2000 euro heb kunnen sparen in een jaar. Dan had ik nog zo'n 1500 euro besteed aan een nieuwe pc + monitor want dat was hoog tijd.

Met de rest (zo'n 2500 euro) heb ik voor mijn moeder rekeningen betaald die zij niet kon betalen. Dit gaat dus over gas, elektro, water, tandarts, etc. Ook de kosten voor de dierenarts (laatst weer 300 euro) neem ik op me. Sinds September heb ik deze baan niet omdat ik een half jaar pauze heb genomen van mijn studie. Dit houdt dus in dat ik komende februari weer verderga. In deze tijd hoef ik geen kostgeld te betalen. Nooit niet. Ik zou het ook achterlijk vinden als ik dat ook nog zou moeten doen aangezien ik behoorlijk veel geld uitgeef voor mijn moeder terwijl ik het zelf echt niet breed heb. Je kunt wel zeggen dat mijn spaarrekening ondertussen weer bijna de 0 aantikt. Mijn moeder heeft trouwens wel de intentie om het geld wat ze bij mij leent terug te betalen zodra ze het kan. Dit is dus ondertussen al opgelopen naar 3300 euro in 2 jaar. Als je dat als 'kostgeld' zou zien zou je uitkomen op 140 euro per maand.

Om op de vraag van de TS in te haken: 300 euro is mijns inziens hoog als je de andere kosten ook moet terugbetalen. Als je nou de kosten voortaan op je zou nemen had ik het niet zo'n hoog bedrag gevonden. Probeer inderdaad je ouders zover te krijgen dat je het mag sparen. Ik kan wel zeggen dat het sparen het slimste was dat ik ooit heb gedaan. Ik heb dus nu een periode van 6-7 maanden waarin ik niet hoef te schooien en gewoon rustig aan kan doen. Uiteraard ben ik wel ondertussen bezig met enkele websites om toch enige inkomsten te krijgen ;)

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Verwijderd

Gizz schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 12:24:
[...]

Een (officiële) studie is niet zo heel duur natuurlijk. €1500 per jaar of iets in die richting? Dat is €125 per maand, en daar komt je stufi nog eens bij waardoor je op een paar tientjes uitkomt. Kan me dan best voorstellen dat ouders dat bedrag willen betalen voor hun kind, waardoor je als student minder hoeft te werken (en dus meer tijd over houdt voor de studie) en toch hetzelfde kunt kopen.

Zo doen mijn ouders het in ieder geval bij mijn zusje.

dat snap ik, zeker als je nog MBO doet, maar je moet je als ouder ook afvragen of je alles wel WIL betalen. En sorry, maar ik denk dat er toch echt veel mensen die het zijn die het WEL 100% zelf moeten doen, of wiens ouders het niet kunnen betalen. Dat geldt dat bijvoorbeeld ook voor boeken, materialen en ziektekosten.

[...]

Misschien moet die jongen 2 dagen per week werken naast zijn studie om zelf die huur te betalen en is het iemand die dan niks meer gedaan krijgt qua studie? Dan lijkt het me nuttig dat je ouders je op die manier helpen, als ze het kunnen missen.

nee, nu heb je echt een te rooskleurig beeld, hoor. Er zijn nog steeds mensen die hun HELE studie krijgen,en er nauwelijks bijwerken. De jongen die ik bedoel heeft afentoe een fotoshoot waar hij dan +- 500 euro mee verdient, en daarvan koopt hij dan mooie designdingen enzo. Dat vind ik dus een rare houding voor een student.

[...]

Het kost dus niet zoveel, maar omdat je weinig tijd hebt en slecht betaalde baantjes hebt is het gewoon vervelend om zelf alles te moeten betalen. Later heb je nog tientallen jaren dat je alles zelf mag betalen, dus waarom zo krampachtig vasthouden aan het idee dat je het tijdens je studententijd ook allemaal op eigen kracht moet doen?

De situatie hier thuis trouwens:

Zusje: WO studie, €1538 per jaar + boeken etc. Levert haar stufi in, ouders betalen wat er over blijft
Ik: HBO-achtige studie van €5000 per jaar + €2000 aan apparatuur. Krijg geen stufi, werk 20 uur per week, betaal alle studiedingen zelf.

We hoeven beiden geen kostgeld te betalen (ook al zou ik het makkelijk kunnen betalen). We kunnen beiden goed met geld omgaan en mijn ouders hebben liever dat we het sparen om straks degelijk uit huis te kunnen gaan, leuke dingen te doen etc.
"Later heb je nog tientallen jaren dat je alles zelf mag betalen, dus waarom zo krampachtig vasthouden aan het idee dat je het tijdens je studententijd ook allemaal op eigen kracht moet doen?" ehm, misschien omdat je ouders geen geld hebben, of ze niet 40 uur kunnen werken? En trouwens, denk je dat het niet enorm tegen gaat vallen, als je ineens alles 100% zelf moet betalen? Besef dat je je echt in een luxepositie begeeft. Je krijgt geen studiefinanciering maar werkt wel 20 uur? :? Is dat een deeltijd? Ik moet blij zijn als ik per week iets van 10 uur kan werken, hoor. Daarom leen ik erbij voor onvoorziene uitgaven. (computer, camera, en ander spul) En van dat kostgeld sparen, wat zal ik er over zeggen.. Ik heb een periode van ongeveer 1,5 jaar mijn ouders 100 euro per maand gegeven. Er was toen echt geen mogelijkheid om te sparen.

Verwijderd

Als je met een normale studie niet 10 uur per week een bijbaantje kan hebben heb je óf andere prioriteiten (geen tijd omdat je andere dingen náást je studie belangrijker vindt), je stelt je aan of je spendeert veel meer tijd aan je studie dan de gemiddelde nederlandse student.
In de eerste twee gevallen heb je imo geen reden om te roepen dat je niet kunt bijbeunen en in het tweede geval is die persoonijke situatie écht geen realistische weerspiegeling van de werkelijkheid van de gros van de studenten; je doet dan denk ik een studie boven niveau en/of je stopt er ruim bovengemiddelde hoeveelheiden tijd in.

Laten we dus alsjeblieft wel duidelijk houden dat een bijbaantje van een paar uur per week voor de gemiddelde student geen probleem moet zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2008 19:51 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 19:40:
Als je met een normale studie niet 10 uur per week een bijbaantje kan hebben heb je óf andere prioriteiten (geen tijd omdat je andere dingen náást je studie belangrijker vindt), je stelt je aan of je spendeert veel meer tijd aan je studie dan de gemiddelde nederlandse student.
In de eerste twee gevallen heb je imo geen reden om te roepen dat je niet kunt bijbeunen en in het tweede geval is die persoonijke situatie écht geen realistische weerspiegeling van de werkelijkheid van de gros van de studenten; je doet dan denk ik een studie boven niveau en/of je stopt er ruim bovengemiddelde hoeveelheiden tijd in.

Laten we dus alsjeblieft wel duidelijk houden dat een bijbaantje van een paar uur per week voor de gemiddelde student geen probleem moet zijn.
dat is ook zo, hoor, je hoort mij niet zeggen dat dat niet lukt. Er zijn altijd nog vakanties en café's, waar je fijn de avonduurtjes kunt draaien. Of poetswerk, dat soort dingen lenen zich prima voor avonden.

haha, ik zet ff te kijken, bij mij wisselt het echt van 6 tot 12 uur per week. Zoiets is ook gerelateerd aan je rooster, en hoe druk het kwartaal is enzo.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2008 20:28 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 19:40:

Is dat op mij bedoeld? Ik geef je notabene nog gelijk dat je in de normale gang van zaken (bijspringen bij pensioen) je ouders ruimschoots vergoedt voor de 'studie-investering' op een moment waarop je het zelf makkelijker kan betalen en op een moment dat het voor je ouders ook nuttiger is.

Dat is maar een voorbeeld van hoe het de twee kanten op kan werken, en dan nog eentje dat mijns inziens wel goed in elkaar steekt.
Tegelijk werken en studeren kan het in sommige gevallen extra moeilijk maken. (ook al heb je meer dan tijd genoeg). Bij 'studeren' hoort ook een bepaalde levensstijl, je zal nog de rest van je leven vanalles mogen betalen.
Ik zeg toch dat je meer dan tijd genoeg hebt als student. Maar ik heb geen zin om nu al m'n vrije tijd te spenderen aan werken, vermits ik dat later nog genoeg zal kunnen doen. Ik heb het niet per se nodig om zelf te werken (ik heb ook niet veel 'extra's nodig). Je hebt geen normaal studentenleven als je elke avond niet beschikbaar bent omdat je ergens aan het kuisen bent. Filmpje kijken met anderen, relaxen, afspreken, that's what students do.

In het weekend is het een andere zaak. Waarschijnlijk zal ik volgend semester ook wat baantjes zoeken in het weekend om m'n spaarpot wat aan te dikken voor ik afstudeer.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 20:50:
[...]

Is dat op mij bedoeld? Ik geef je notabene nog gelijk dat je in de normale gang van zaken (bijspringen bij pensioen) je ouders ruimschoots vergoedt voor de 'studie-investering' op een moment waarop je het zelf makkelijker kan betalen en op een moment dat het voor je ouders ook nuttiger is.

Dat is maar een voorbeeld van hoe het de twee kanten op kan werken, en dan nog eentje dat mijns inziens wel goed in elkaar steekt.

[...]

Ik zeg toch dat je meer dan tijd genoeg hebt als student. Maar ik heb geen zin om nu al m'n vrije tijd te spenderen aan werken, vermits ik dat later nog genoeg zal kunnen doen. Ik heb het niet per se nodig om zelf te werken (ik heb ook niet veel 'extra's nodig). Je hebt geen normaal studentenleven als je elke avond niet beschikbaar bent omdat je ergens aan het kuisen bent. Filmpje kijken met anderen, relaxen, afspreken, that's what students do.

In het weekend is het een andere zaak. Waarschijnlijk zal ik volgend semester ook wat baantjes zoeken in het weekend om m'n spaarpot wat aan te dikken voor ik afstudeer.
Nee, niemand wil naast zijn studie 5 avonden werken. *is toevallig net aan het solliciteren voor een nieuwe bijbaan*

Verwijderd

Nee was niet op jouw bedoeld, maar n.a.v. de reactie van Sophietje. Was sowieso niet direct tegen iemand bedoeld, maar een algemeen iets. Studenten hebben nu eenmaal de neiging om te klagen, terwijl het allemaal best mee valt ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:04:
[...]

Nee was niet op jouw bedoeld, maar n.a.v. de reactie van Sophietje. Was sowieso niet direct tegen iemand bedoeld, maar een algemeen iets. Studenten hebben nu eenmaal de neiging om te klagen, terwijl het allemaal best mee valt ;)
haha, dat is wel zo, inderdaad. :P ach, als je studeert mag je toch best afentoe klagen, of niet?

het lijkt me trouwens raar, als ik over een paar jaar werk, dat ik dan ineens zoveel geld overhoud. Raar, als je nu bedenkt dat je rondkomt van enkele honderden euro's per maand. Of hebben jullie dat niet?

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

dion_b schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 17:32:
[...]

Dan woon jij goedkoper of verdien jij meer dan menigeen...

Meeste mensen zijn ruim helft van hun nettosalaris kwijt aan vaste lasten (en niet alleen arme starters ofzo, ook m'n moeder met haar 6.5K/m (bruto) in haar laatste jaar voor haar pensioen was ruim haar halve nettosalaris kwijt).
Als ik in een gemiddeld "Wat verdient de IT-er" topic kijk, zie ik brutobedragen van EUR 2.200,00+ Als dan de huur EUR 500,00 is (mijn huur is trouwens 487 of zo), klopt mijn stelling toch redelijk?

Maar enkel de post "huur" is natuurlijk niet hetzelfde als "vaste lasten", dan komt er uiteraard meer bij kijken.

Verwijderd

@ sophietje: ja. Meest lullige is natuurlijk dat je op dat moment 10x minder tijd hebt om het uit te geven aan leuke dingen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2008 21:11 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:11:
@ sophietje: ja. Meest lullige is natuurlijk dat je op dat moment 10x minder tijd hebt om het uit te geven aan leuke dingen ;)
klopt. Maar ja, kun je mooi je vaste lasten betalen en eventuele leningen aflossen. En leuke inrichting kopen enzo.. Maar eerst een fatsoenlijk huisje natuurlijk :*)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PcDealer schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:11:
[...]

Als ik in een gemiddeld "Wat verdient de IT-er" topic kijk, zie ik brutobedragen van EUR 2.200,00+ ALs dan de huur EUR 500,00 is (mijn huur is trouwens 487 of zo), klopt mijn stelling toch redelijk?

Maar enkel de post "huur" is natuurlijk niet hetzelfde als "vaste lasten", dan komt er uiteraard meer bij kijken.
EUR 2200 is een redelijke starterssalaris (toevallig exact wat m'n vriendin verdient - en zij werkt minder dan 12m). Maar goed, dan krijg je netto iets van EUR 1650. Daar moet EUR 500 kale huur vanaf, EUR 150 gas/water/licht, EUR 50 gemeentebelastingen enzo, EUR 50 internet/telefonie/televisie. En vervolgens nog verzekeringen voor het een en ander en vaak ook studieschuld afbetalen a EUR 100. Dus dan zit je al gauw aan EUR 850 vaste lasten. En dat is meer dan 50% :z

Oslik blyat! Oslik!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-11 21:15

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Wat vinden jullie van de deze situatie.
Ik woon thuis(lees:slaap 4 nachten thuis). Ik werk van 8 tot half 6. Daarna het nodige sporten enz. Kom dus pas om half 11 thuis. Zet half uur pc aan en gan pitten. Mijn vader verwacht van mij kostgeld. 150 euro.heb hem duidelijk gemaakt dat het dat niet gaat worden.ik leef op de zolder zonder verwarming, gebruik dus alleen wat stroom sávonds, en douche me 4 keer in de week bij hem a 5 min. In het weekend leef ik bij mijn vriendin. Ik vind het een absurde vraag van hem. Aangezien ik alles zelf betaal.Verzekeringen, eten, enzenz. of ben ik nu onredelijk?
verdiensten: 1300eurie

Keep it calm...en lek mig de zuk

Verwijderd

kromme schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:25:
Ik woon thuis(lees:slaap 4 nachten thuis). Ik werk van 8 tot half 6. Daarna het nodige sporten enz. Kom dus pas om half 11 thuis. Zet half uur pc aan en gan pitten. Mijn vader verwacht van mij kostgeld. 150 euro.heb hem duidelijk gemaakt dat het dat niet gaat worden.ik leef op de zolder zonder verwarming, gebruik dus alleen wat stroom sávonds, en douche me 4 keer in de week bij hem a 5 min. In het weekend leef ik bij mijn vriendin. Ik vind het een absurde vraag van hem. Aangezien ik alles zelf betaal.Verzekeringen, eten, enzenz. of ben ik nu onredelijk?
sorrie, maar ik ga redelijk zijn nu. Gezien je verdiensten vind ik dat je best 150 euro mee kunt betalen. Je bent immers welkom, vergeet dat niet, en betaal je wel echt alles zelf? Ga dat eens na. Ik vind het argument "in het weekend leef ik bij mijn vriendin" niet zo heel sterk. 1300 euro lijkt mij best veel, ik snap dat daar je lasten afgaan. Maar 150 euro vind ik dan nog niet veel als je daarvoor thuis nog terecht kunt.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Jij hebt het over vaste lasten, ik over huur. Dat zijn nogmaals verschillende zaken. TS vraagt wat redelijk is, ik denk wat je kwijt zou zijn aan huur, dus niet vaste lasten. :)

• kromme

kromme

Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:30:
[...]

sorrie, maar ik ga redelijk zijn nu. Gezien je verdiensten vind ik dat je best 150 euro mee kunt betalen. Je bent immers welkom, vergeet dat niet, en betaal je wel echt alles zelf? Ga dat eens na. Ik vind het argument "in het weekend leef ik bij mijn vriendin" niet zo heel sterk. 1300 euro lijkt mij best veel, ik snap dat daar je lasten afgaan. Maar 150 euro vind ik dan nog niet veel als je daarvoor thuis nog terecht kunt.
Ik betaal dus echt alles zelf.Gebruik een beetje stroom en water. Ik vind het gewoon achterlijk dat ik moet gaan betalen. Kleine meer uitleg van de situatie. mijn vaders huidige vriendin heeft 3 kinderen. Een van 6, een van 7 en 18. Die van 18 zit werkeloos thuis zonder diploma. En die moet evenveel betalen. Ik werk mijn reet eraf. Oneerlijk?

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06-2022

Cheetah

Try to live without WWW ;)

kromme schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:25:
Ga na wat je kwijt zou zijn voor een kamer als je niet bij je pa zou wonen.
Kom je al snel op een heeeeeeel eind meer dan die 150 Euri's. Dat je in het weekend bij je vriendin bent is niet zo relevant. Je kan ook niet tegen een huisbaas zeggen dat je 2 maanden met vakantie bent en in die periode dus geen huur wenst te betalen... tenminste, je kunt het wel zeggen, maar accoord zal die er niet mee gaan. Thuis wonen = thuis wonen.

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

Verwijderd

kromme schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:46:
[...]

Ik betaal dus echt alles zelf.Gebruik een beetje stroom en water. Ik vind het gewoon achterlijk dat ik moet gaan betalen. Kleine meer uitleg van de situatie. mijn vaders huidige vriendin heeft 3 kinderen. Een van 6, een van 7 en 18. Die van 18 zit werkeloos thuis zonder diploma. En die moet evenveel betalen. Ik werk mijn reet eraf. Oneerlijk?
ik snap dat, ik heb ook een puberbroertje thuis die waarschijnlijk van school wordt getrapt, en die betaalt niets en doet niets. Maar goed, jij bent wel ouder, dus ook verstandiger, in die zin.

Wie betaalt internet? Praat je echt alleen over stroom (pc, enz) en die paar keer douchen? Kun je dan niet gewoon een weekbedrag afspreken? Helpt het om voor te stellen de helft te betalen?
Weet je je vaders motief? Weinig geld/opvoedkundig/gewoon handiger? Dat verduidelijkt de boel een beetje.. En verder vind ik eerlijk gezegd wel dat je de regels van je vader moet blijven hanteren, zolang je thuis woont. Dus eist hij kostgeld, geef hem dat dan..

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2008 21:51 ]

• Cheetah

Cheetah

[...] van 18 zit werkeloos thuis zonder diploma. En die moet evenveel betalen. Ik werk mijn reet eraf. Oneerlijk?
Het is gebruikelijk dat je meebetaald naar draagkracht.
Ik vermoed dat diegene die momenteel geen werk heeft het juist oneerlijk vind dat jij momenteel niets hoeft te lappen en hij 150 Euri's moet betalen terwijl hij geen inkomen heeft. En ik ben eerder geneigd hem gelijk te geven hier, want jij hebt veel meer financiele draagkracht dan hem ;)

Als je het er niet mee eens bent kun je toch altijd op je zelf gaan? Kijken wat je dan kwijt bent ;)
Ik vraag me werkelijk af waarom mensen er defacto vanuit gaan dat ze als ze bij hun ouders wonen niets hoeven bij te dragen aan het huishouden. Ik vind het echt niet meer dan logisch als je een inkomen hebt.

PS: Dit is even er van uitgaande dat die ander niet gewoon te beroerd is om aan 't werk te gaan natuurlijk.

[ Voor 21% gewijzigd door Cheetah op 15-01-2008 21:58 ]

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Full Specz

• kromme

kromme

Cheetah schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:54:
[...]
Ik vermoed dat diegene die momenteel geen werk heeft het juist oneerlijk vind dat jij momenteel niets hoeft te lappen en hij 150 Euri's moet betalen terwijl hij geen inkomen heeft. En ik ben eerder geneigd hem gelijk te geven hier, want jij hebt veel meer financiele draagkracht dan hem ;)

Als je het er niet mee eens bent kun je toch altijd op je zelf gaan? Kijken wat je dan kwijt bent ;)
Het is een zij, en ze heeft op haar 16de besloten te kappen met school. Ze doet geen eene flikker en doet niet eens moeie om werk te zoeken.ze staat om 1 op, douched pakt de bus naar stad om 4 uur(voor iedereen thuiskomt) of na het eten.en komt om 1 uur snachts weer thuis. Zij draait wassen met 3 broeken, douched iedere dag 45min, en laat de verwarming branden. En daar moet ik voor dokken. Dat zij maar meer betaald.

[ Voor 7% gewijzigd door kromme op 15-01-2008 22:00 ]

Verwijderd

Cheetah schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:54:
[...]

ik heb dat eens overwogen, toen ik mijn ouders onredelijk vond (ze vroegen 100 euro per maand, ik verdien +-250 /300 euro per maand, ex stufi). Mijn vriend woont op kamers, dus ik zal je een beeld schetsen:

kamerhuur: 300,- / 350,- (groffe schatting, hopelijk all in)
eten: 100,- / 200,-
internet (evt): 20,-
telefoon: ? (persoonlijk)

En dan heb ik het niet over inrichting. Je gebruikt namelijk neem ik aan ook de wasmachine, koelkast, pannen, kastjes.. Je moet eventueel nog een nieuw bed, andere kasten, en schilderen en gordijnen ofzo. Ik denk dat 500,- dan eerlijk gezegd weinig is.

En gezien het feit dat je dus geen uitwonende stufi meer krijgt (je werkt) vind ik dat toch veel geld i.v.m die 150,-.

en trouwens: kun je je zusje d'r stand van zaken niet eens overleggen?

• kromme

kromme

Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:59:
[...]

en trouwens: kun je je zusje d'r stand van zaken niet eens overleggen?
Zo vaak geprobeert. Mijn vader is blind van liefde. Ik denk serieus dat uit huis gaan het beste is.Heb een boven woning aangeboden gekregen voor 200 euro all in.(het is alleen boven kroeg).

Verwijderd

kromme schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 22:03:
[...]

Zo vaak geprobeert. Mijn vader is blind van liefde. Ik denk serieus dat uit huis gaan het beste is.Heb een boven woning aangeboden gekregen voor 200 euro all in.(het is alleen boven kroeg).
hoe groot? gemeubileerd of niet? moet je schilderen? is er een koelkast/wasmachine/vriezer/magnetron? Ik denk toch dat geldt: "bezint er gij begint".. Maar als je het thuis echt niet meer uithoudt.. Dan snap ik je. Ik ben zelf gezegend met supertoffe ouders, een lastig broertje en een grote kamer (+- 20m2 zeker wel).. Dus ja, toen ze 100 euro kostgeld vroegen, vond ik dat niet meer dan redelijk. Moet wel zeggen dat ik al aan het sparen ben voor als ik op kamers ga, heb denk al wel 8 dozen met zooi op zolder :P Maar geen serieuze plannen ofzo.

Wat ik wil zeggen: laat die 150 euro niet de reden zijn van je vertrek, dan ben je verkeerd bezig.

• kromme

kromme

Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 22:06:
[...]

hoe groot? gemeubileerd of niet? moet je schilderen? is er een koelkast/wasmachine/vriezer/magnetron? Ik denk toch dat geldt: "bezint er gij begint".. Maar als je het thuis echt niet meer uithoudt.. Dan snap ik je. Ik ben zelf gezegend met supertoffe ouders, een lastig broertje en een grote kamer (+- 20m2 zeker wel).. Dus ja, toen ze 100 euro kostgeld vroegen, vond ik dat niet meer dan redelijk. Moet wel zeggen dat ik al aan het sparen ben voor als ik op kamers ga, heb denk al wel 8 dozen met zooi op zolder :P Maar geen serieuze plannen ofzo.

Wat ik wil zeggen: laat die 150 euro niet de reden zijn van je vertrek, dan ben je verkeerd bezig.
ben nog niet geweest kijken. Donderdag misschien. Boven kroeg heeft nadelen.(geluid, plus kantoor ligt ook boven). Ik zit nu op 20m2, maar mag geen vrienden ontvangen omdat stiefzus dat een tijd heeft gedaan en de verkeerde boven waren. Kortom ik ben de dupe van haar acties. en nu hij vraagt om geld, geeft dat voor mij een doorslag om te vertrekken..

maar dit begint redelijk offtopic te raken

• Cheetah

Cheetah

Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:59:
kamerhuur: 300,- / 350,- (groffe schatting, hopelijk all in)
eten: 100,- / 200,-
internet (evt): 20,-
telefoon: ? (persoonlijk)

En dan heb ik het niet over inrichting. Je gebruikt namelijk neem ik aan ook de wasmachine, koelkast, pannen, kastjes.. Je moet eventueel nog een nieuw bed, andere kasten, en schilderen en gordijnen ofzo. Ik denk dat 500,- dan eerlijk gezegd weinig is.
I know ;)
Ik heb een tijd 150 gulden, toen 150 Euro, en later 225 Euro aan kostgeld betaald (meer naarmate mijn salaris steeg). Dacht destijds ook dat dat pittig was, totdat ik een eigen woning kocht. Je bent dan direct een veelvoud van dat bedrag kwijt.
kromme schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 22:03:
Ik zou persoonlijk niet uit huis gaan om 150 Euro...
Je zou kunnen overwegen zelf te besparen op je eigen eetgeld door meer thuis te eten. Scheelt ook weer, en daarmee haal je een deel van die 150 Euri's terug.

200 Euro is inderdaad een leuk bedrag voor een woning, maar hou er rekening mee dat gemeentelijke lasten (belastingen), woonverzekeringen, internet etc er niet bij in zitten. Dat tikt behoorlijk aan. 'All-in' is inclusief gas/electra/water? Anders komt dat er ook nog bij...

Trouwens, boven een kroeg is het vermoedelijk erg slecht slapen. Houd daar rekening mee. Het is waarschijnlijk om die reden zo goedkoop. Weinig vervelender dan een slechte nachtrust.
Misschien een idee om je stiefzus gewoon te negeren ipv je eraan te ergeren...

Full Specz

Verwijderd

kromme schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:58:
[...]

Het is een zij, en ze heeft op haar 16de besloten te kappen met school. Ze doet geen eene flikker en doet niet eens moeie om werk te zoeken.ze staat om 1 op, douched pakt de bus naar stad om 4 uur(voor iedereen thuiskomt) of na het eten.en komt om 1 uur snachts weer thuis. Zij draait wassen met 3 broeken, douched iedere dag 45min, en laat de verwarming branden. En daar moet ik voor dokken. Dat zij maar meer betaald.
wat vind je nou erger: dat je 150e moet betalen, of dat je hetzelfde moet betalen als je zusje? Het klinkt een beetje als dat tweede. Dat kan ik me best voorstellen, maar vanuit het perspectief van je ouders is het waarschijnlijk expres zo gedaan dat jullie allebei evenveel moeten betalen juist om gezeik van "hij/zij hoeft minder/meer te betalen" te voorkomen.
150 euro is natuurlijk niet zo'n groot bedrag als je zo veel verdient. Zelfs al slaap je er alleen (wat natuurlijk niet zo is; je gebruikt ook gewoon de voorzieningen) is het geen absurd bedrag.

• kromme

kromme

Cheetah schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 22:17:
[...]
Je zou kunnen overwegen zelf te besparen op je eigen eetgeld door meer thuis te eten. Scheelt ook weer, en daarmee haal je een deel van die 150 Euri's terug.
Ik ben veel te laat thuis van mijn werk voor mee te eten. Daarbij komt dat ze absoluut niet kan koken.
[
200 Euro is inderdaad een leuk bedrag voor een woning, maar hou er rekening mee dat gemeentelijke lasten (belastingen), woonverzekeringen, internet etc er niet bij in zitten. Dat tikt behoorlijk aan. 'All-in' is inclusief gas/electra/water? Anders komt dat er ook nog bij...

Trouwens, boven een kroeg is het vermoedelijk erg slecht slapen. Houd daar rekening mee. Het is waarschijnlijk om die reden zo goedkoop. Weinig vervelender dan een slechte nachtrust.
Misschien een idee om je stiefzus gewoon te negeren ipv je eraan te ergeren...
de slaapkamer is op de zolder en heb ik naar horen weinig last van de kroeg. Dit bedrag is all in. Ik ga donderdag kijken, desnoods een weekendje een matras erneer leggen.
Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 22:20:
[...]

wat vind je nou erger: dat je 150e moet betalen, of dat je hetzelfde moet betalen als je zusje? Het klinkt een beetje als dat tweede. Dat kan ik me best voorstellen, maar vanuit het perspectief van je ouders is het waarschijnlijk expres zo gedaan dat jullie allebei evenveel moeten betalen juist om gezeik van "hij/zij hoeft minder/meer te betalen" te voorkomen.
150 euro is natuurlijk niet zo'n groot bedrag als je zo veel verdient. Zelfs al slaap je er alleen (wat natuurlijk niet zo is; je gebruikt ook gewoon de voorzieningen) is het geen absurd bedrag.
ik val erover dat zij de kosten maakt overdag en dat ik daarvoor moet dokken. Evenveel als haar.

[ Voor 26% gewijzigd door kromme op 15-01-2008 22:24 ]

• Cheetah

Cheetah

kromme schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 22:21:
ik val erover dat zij de kosten maakt overdag en dat ik daarvoor moet dokken. Evenveel als haar.
Ik denk dat je het niet moet zien als 'je stiefzusjes kosten betalen' maar gewoon moet zien als huur... en zij betaald ook gewoon huur. 150 Euro per maand voor een kamer (all in, incl. voorzieningen en wat je tussendoor te eten pakt) is echt niet duur.

Als ik je pa was zou ik er eerlijk gezegd ook niet aan beginnen om jullie verschillende kosten te rekenen... dat gaat gegarandeerd nog meer gedonder geven als ik 't zo aanhoor ;)

Bovendien moet je je wellicht ook afvragen of die 150 Euro's maandelijks het waard zijn om de verstandhouding tussen jou en je pa in problemen te brengen. Ik denk oprecht dat het gewoon redelijk is dat je meebetaald aan de huishouding, en je pa denkt er vrm net zo over

[ Voor 23% gewijzigd door Cheetah op 15-01-2008 22:45 ]

Full Specz

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 19:32:
ehm, misschien omdat je ouders geen geld hebben, of ze niet 40 uur kunnen werken? En trouwens, denk je dat het niet enorm tegen gaat vallen, als je ineens alles 100% zelf moet betalen?
Ehm, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar jij deed afkeurend over wat je bij andere ziet, dat bijvoorbeeld de huur van een kamer voor iemand werd betaald. Ik stelde alleen maar dat zijn ouders het dan blijkbaar kunnen betalen en dat ik het dan voor die jongen nuttig vind. Ik heb nergens gezegd dat alle ouders dat moeten doen, ook al kunnen ze het niet betalen :z
Besef dat je je echt in een luxepositie begeeft. Je krijgt geen studiefinanciering maar werkt wel 20 uur? :?
Deels een keus natuurlijk. Ik had ook een standaard HBO/WO opleidingen kunnen kiezen waar ik niet zoveel naast kan werken.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

dion_b schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 11:53:
[...]

:(

Dit is al de derde keer dat je beweert dat ik dat suggereer. Ik zou ondertussen een cursus begrijpend lezen voorstellen...

Enige reden dat ik voorstelde om eens daadwerkelijk uit te rekenen wat je *echt* kost als inwonend kind, is om het voorsgestelde bedrag in perspectief te plaatsen en eens ipv alleen maar vanuit jezelf ook eens vanuit het oogpunt van je ouders te kijken. Dat betekent nadrukkelijk niet dat je dan maar dat bedrag moet betalen - je moet alleen beseffen dat een voltijd werkende met EUR 300 voor kost en inwoning niet afgezet wordt maar juist flink gematst :o
ah ok.....maar blijft dan wel een kromme redenatie om te zeggen dat 300 goedkoop is omdat je eignelijk 600 euro kost....en dus niet moet zeuren....laat ik het dan anders vragen: waarom dat statement maken als je niet van mening bent deze kosten te vragen.....met deze redenatie kun je dus ook 500 euro verantwoorden omdat je eignelijk 600 euro kost en dus 100 uitspaart.

Ik wist wat je schreef, maar ik was niet zo zorgvuldig in aanhalen denk ik ;).

T60P Widescreen

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mijn reden om voor te stellen zo alles te berekenen is dat de TS daarvoor alleen maar van zichzelf uit gegaan was - wat hij wilde, wat hij kon, wat hij ging doen. Het is vaak erg handig bij een discussie om je in de andere partij te verplaatsen - niet eens om het openlijk te doen, maar om zo een betere inzicht in de motivatie en argumentatie van de ander te kunnen krijgen. Dan kun je ook beter inschatten welke suggesties het wel eens goed zouden doen bij die ander.

Zoals Sun Tzu al schreef: Ken uzelf en uw vijand en zelfs in honderd gevechten bent u nog niet in gevaar. Wanneer u de vijand niet kent, maar uzelf wel, zijn de kansen om te winnen of verliezen gelijk. Als je jezelf noch de vijand kent, zul je in elk gevecht in gevaar zijn.

En los daarvan, die ikke ikke ikke houding vond ik wat gortig en kortzichtig. Vandaar dus een andere insteek om even bij de andere kant van het verhaal stil te staan.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Ik vind het een beetje belachelijk om kostgeld te betalen, en zo denkt m'n ouder (Woon bij m'n moeder) er ook over.
Mijn ouders hebben er toen voor gekozen om een kind te nemen, dan moet je hem/haar ook verzorgen tot hij/zij het huis uit gaat. Los staat hiervan dat je alles moet kopen wat ze willen.
Hier is bijvoorbeeld de "regel", dat ik zelf mijn extra verzorgingsproducten moet kopen en het extra eten dat ik wil. Denk dan bijvoorbeeld aan de McDonalds, een zak chips, deodorant, aftershave etc.
Producten die ik dagelijks nodig heb zoals tandpasta/zeep/shampoo/wattenstaafjes worden door ouder gekocht. Zo betaal ik m'n zorgverzekeraar zelf, m'n auto ( Aanschafprijs, Verzekering,belasting,onderhoud,benzine) telefoonkosten, internetabonnement en de rest wat ik wil hebben. Achteraf gezien is m'n moeder zo veel goedkoper uit.
Maandelijks kostgeld betalen 150,-
Wat moet m'n moeder met dat geld, de zorgverzekeraar kost al 104,- dat schiet toch niet op?
Dan kies ik liever voor het 2e, ik ben dan zelf wel 400 euro in de maand kwijt, maar ik leer wel m'n rekeningen betalen, om gaan met geld (Duur product of goedkoop product kopen?), wat heb ik nog om uit te geven? heb ik nog wat te snoepen voor het weekend? is m'n deo op? heb ik genoeg benzine?
Daar komt ook nog eens bij dat m'n moeder meer "bespaart" in de maand, want ik betaal op enkele dingen na alles zelf.

Goede reactie eigenlijk @Kromme

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:04

Kid Buu

Huh, Pietje?

Ben het wel grotendeels eens met Ramon. Hoewel ik wel vind dat er wel grenzen gesteld kunnen worden aan de leeftijd. Zo zou ik het niet onredelijk vinden dat iemand van 30 die nog thuis woont kostgeld moet betalen.

Maar om een 19 jarige kostgeld te laten betalen vind ik onzin. Als ik later kinderen heb zullen dat soort dingen zeker niet gebeuren.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 01:41:
Mijn ouders hebben er toen voor gekozen om een kind te nemen, dan moet je hem/haar ook verzorgen tot hij/zij het huis uit gaat.
Muhahaha. Alsof een kind een huisdier of een zuigeling is... :z . En dat kind mag beslissen wanneer die weggaat :P ?

Sorry, maar dat schiet allemaal weer veel te ver de andere kant op, die van de verzorgings/vertroetelingsstaat ;) . Van een kind mag je ook verwachten dat deze zijn best gaat doen om bij te dragen op welke manier dan ook. Dus als je studeert en geen inkomsten hebt, dan mogen de ouders verwachten dat je je stinkende best doet om de studie zo goed en snel mogelijk af te ronden. Studeer je niet (zoals de TS op dit moment), dan mogen de ouders verwachten dat je gaat werken om bij te dragen aan de kosten van levensonderhoud :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:04

Kid Buu

Huh, Pietje?

Dat was natuurlijk een beetje overdreven. Maar als een kind zo'n beetje als al zelf betaalt (verzekeringen, onderhoud, kleren, etc.) zie ik zelf niet de noodzaak om ook nog eens kostgeld op te leggen. En eerlijk gezegd zie ik zelf ook niet waarom er een onderscheid gemaakt moet worden tussen een kind dat studeert en een kind dat er voor kiest om te gaan werken. Iemand die studeert kan toch ook makkelijk een bijbaan er naast nemen?

Ik zelf zit in een situatie dat ik mijn studie (heel vroegtijdig) afgekapt heb. Tot 2 keer toe zelfs. Maar ik was voordat ik begon aan die studies al begonnen aan mijn eigen zaak. Ik heb uiteindelijk voor dat laatste gekozen. Ik betaal thuis geen kostgeld, wel betaal ik dingen als verzekeringen, kleren, verzorgingsproducten etc. allemaal zelf. Ik heb een broer die er 2 studies op nahoudt, en dat zelfde geldt ook voor hem. Binnekort ga ik mijn eigen appartement kopen, maar tot dan hoef ik geen kostgeld te betalen :P

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-11 17:07
Ik sta echt te kijken van sommige posts in dit topic, mijn vader en moeder hebben nooit kostgeld gevraagd. Ik had er sinds 2 jaar geleden eigenlijk niet eens van gehoord ( :O ) Ik betaal; schoolgeld, zorg-verzekering, tandarts, rijbewijs, men mob telefoon en deel van het internet. En soms financiele steun (lees leengeld zonder rente) aan mijn ouders. Voor de rest natuurlijk al m'n andere uitgaves zoals uitgaan, gadgets en computers. Kleding, eten, onderdak (lees: 7 dagen thuis) krijg ik van m'n pa en ma. Ik verdien zo rond de 230,- hou 75,- per maand over. :) En dat is sparen voor schoolgeld. En mijn ouders zorgen weer dat mijn spaar rekening gevuld blijft. _/-\o_

Schiet tussen de palen en je scoort!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En stel dat je ouders morgen onder de trein vallen. Wie zorgt dan dat je "spaar rekening" [sic] gevuld blijft? Jouw situatue klinkt verdacht als dat van mijn broertje, die ook thuis woonde, nooit geleerd heeft om zelf te zorgen voor lange-termijnplanning, kleding en eten enzo. En toen overleed onze moeder en is m'n broertje dus al ruim een jaar lang in de shit wegens financiele realiteit niet snappen.

Wederom, dat wil niet zeggen dat je dan per se kostgeld moet betalen, laat staan dat het de daadwerkelijke kosten die je ouders aan je hebben moet dekken, maar met name dat je je eigen spaargeld niet eens beheert is nogal zorgwekkend...

[ Voor 22% gewijzigd door dion_b op 16-01-2008 11:38 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 11:37:
En stel dat je ouders morgen onder de trein vallen. Wie zorgt dan dat je "spaar rekening" [sic] gevuld blijft? Jouw situatue klinkt verdacht als dat van mijn broertje, die ook thuis woonde, nooit geleerd heeft om zelf te zorgen voor lange-termijnplanning, kleding en eten enzo. En toen overleed onze moeder en is m'n broertje dus al ruim een jaar lang in de shit wegens financiele realiteit niet snappen.

Wederom, dat wil niet zeggen dat je dan per se kostgeld moet betalen, laat staan dat het de daadwerkelijke kosten die je ouders aan je hebben moet dekken, maar met name dat je je eigen spaargeld niet eens beheert is nogal zorgwekkend...
100% eens. Ik denk zelfs dat je vanaf een bepaalde leeftijd niet eens moet wíllen dat je ouders alles voor je regelen. Vul je wel eens een declaratie zelf in? Nee? Dan weet je toch ook niet wat je kost? Lange termijnplanning is idd een goed woord, en daarom is kostgeld wel degelijk nuttig. En dat heeft echt niets met de verantwoordelijkheid van de ouders te maken. Een kind baren betekent niet het kind tot en met z'n 25e oneindig in de watten leggen. Het betekent dat je het kind moet leren omgaan met lusten en lasten!

en @ xzaz: kleding van je ouders? Ik wil zoiets toch echt zelf betalen, maar neem me niet kwalijk dat ik dat zeg. En een goedgevulde spaarrekening, tjah, sorry. Ik wil niet eens dat mijn ouders die aanvullen. Dan win ik liever een fotowedstrijd of ga extra werken. Financieel onafhankelijk is financieel onafhankelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2008 17:46 ]

• xzaz
dion_b schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 11:37:

Waarom zou ik uberhaupt geld sparen als ik morgen onder de trein kan vallen. Zulke extreme veranderingen hou ik geen rekening mee. Ik betaal alles zo'n beetje zelf. Ik vind het heel normaal dat mijn ouders eten/kleding voor mij kopen om dit te doen om alleen "opvoed kundig" te doen vind ik gewoon geldklopperij. :/
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 17:42:

en @ xzaz: kleding van je ouders? Ik wil zoiets toch echt zelf betalen, maar neem me niet kwalijk dat ik dat zeg. En een goedgevulde spaarrekening, tjah, sorry. Ik wil niet eens dat mijn ouders die aanvullen. Dan win ik liever een fotowedstrijd of ga extra werken. Financieel onafhankelijk is financieel onafhankelijk.
Alles voor me regelen? Ze regelen niks meer voor me alleen eten en kleding. Met welk geld zou ik het moeten aanvullen, ik zit op school en de rest van de dagen werk ik part-time. Straks stage en nu net een nieuwe job dus mijn inkomsten gaan wel omhoog. Ik hou mijn centen scherp in de gaten en mijn ouders storten soms wat op mijn spaar rekening. Wanneer ik hogere inkomsten stopt dat zowiezo. Mijn zussen krijgen het iig niet meer.

Verder vindt ik het niet loyaal van mijn ouders als ze om kostgeld te vragen, zij hebben mij in huis (lees: op de wereld) gezet. But thats just my point of view.

[ Voor 5% gewijzigd door xzaz op 16-01-2008 19:14 ]

Verwijderd

xzaz schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 19:09:
[...]

Waarom zou ik uberhaupt geld sparen als ik morgen onder de trein kan vallen. Zulke extreme veranderingen hou ik geen rekening mee. Ik betaal alles zo'n beetje zelf. Ik vind het heel normaal dat mijn ouders eten/kleding voor mij kopen om dit te doen om alleen "opvoed kundig" te doen vind ik gewoon geldklopperij. :/
[...]
Alles voor me regelen? Ze regelen niks meer voor me alleen eten en kleding. Met welk geld zou ik het moeten aanvullen, ik zit op school en de rest van de dagen werk ik part-time. Straks stage en nu net een nieuwe job dus mijn inkomsten gaan wel omhoog. Ik hou mijn centen scherp in de gaten en mijn ouders storten soms wat op mijn spaar rekening. Wanneer ik hogere inkomsten stopt dat zowiezo. Mijn zussen krijgen het iig niet meer.

Verder vindt ik het niet loyaal van mijn ouders als ze om kostgeld te vragen, zij hebben mij in huis (lees: op de wereld) gezet. But thats just my point of view.
vergeet niet dat het soms moet door ouders met ineens minder werk/minder geld/iets anders. Maar je houd dus maar 75 euro over? das ook idd te weinig om te sparen, dat moet ik toe te geven.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2008 19:36 ]

Verwijderd

Ik vind het wel redelijk als ik een euro of 200 zou moeten betalen, het is nu niet aan de orde, dus het is speculatie over wat ze wel en niet willen.
Dat bedrag basseer ik op het altijd in huis hebben van bier, eten in de vorm pizza's, chips en snacks, een moeder die kookt, de was doet en strijkt. Ook is mijn energieverbruik redelijk hoog, mag graag in bad en naast m'n pc staat ook vaak mijn tv te draaien.

Het om leren met geld vind ik een beetje een bullshit argument, want als je op je 23ste (mijn leeftijd) nog geen besef hebt van wat 'dingen' kosten ben je in mijn ogen heel fout bezig.
Ik zie het meer als eerlijke vergoeding voor de uitstekende service die al jaren voor mij wordt verzorgd.

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 20:22:
Ik vind het wel redelijk als ik een euro of 200 zou moeten betalen, het is nu niet aan de orde, dus het is speculatie over wat ze wel en niet willen.
Dat bedrag basseer ik op het altijd in huis hebben van bier, eten in de vorm pizza's, chips en snacks, een moeder die kookt, de was doet en strijkt. Ook is mijn energieverbruik redelijk hoog, mag graag in bad en naast m'n pc staat ook vaak mijn tv te draaien.

Het om leren met geld vind ik een beetje een bullshit argument, want als je op je 23ste (mijn leeftijd) nog geen besef hebt van wat 'dingen' kosten ben je in mijn ogen heel fout bezig.
Ik zie het meer als eerlijke vergoeding voor de uitstekende service die al jaren voor mij wordt verzorgd.
100% eensch......ik vind opvoedkundig ook beetje raar argument. Zeg dan dat ze moeten gaan sparen ofzo, want 200 euro overmaken aan je ouders, daarmee weet je nog niet wat je verzekering kost, hoeveel je tv per maand aan el. kost. Sterker nog, een garnaal die het niet weet die denkt daarna dat alles per maand 200 euro in de maand kost??

Overigens Sophietje, ik kan je situatie wel begrijpen, maar je doet nu ineens of we allemaal zwaar verwend zijn en alleen iets te zeggen hebben als je echt alles zelf betaald. Tja sommige ouders hebben het breder, en tja sommige kinderen kregen toen ze jong waren meer dan voor hun verjaardag dan vriendjes....belangrijker is dat je beseft wat je krijgt, hoeveel het waard is en wat het jouw kost om eenzelfde te krijgen.

Ik krijg veel van mijn ouders, d.w.z. kamer, verzekeringen, school, boeken, en nog een add-on. Ik besef heel goed dat dit -erg- bovengemiddeld is, maar aan de andere kant heb ik hen al meerdere malen aangeboden zelf dingen te gaan betalen (ik woon opmezelf). Ik betaal me eigen eten, kook zelf, doe de was (niet meenemen) etc etc. Desondanks vinden zij dat ik het geld wat ik eventueel over heb beter zelf moet sparen dan aan hun betalen; zij geven zelf ook al aan dat ze het klaarblijkelijk kunnen betalen en vind het belangijker om voor iets goeds te sparen, dan maar in een of ander donker gat te gooien zonder te weten waar die 200 euro nou eigenlijk voor staat.

Daarentegen stimuleren ze mij dus wel om te sparen voor mijn stage in buitenland, sparen voor een hobby. Ook heb ik mijn vakantie zelf betaald terwijl ik met mijn vader op vakantie ging (niet gebruikelijk lijkt mij?). Alle luxe betaal ikzelf; al het "leven" wordt betaald. Overigens moet ik alles zelf gaan betalen na mijn afstuderen. D.w.z. als ik in april mijn diploma heb wordt ik geacht op eigen benen te staan. Daar staat tegenover dat ik heel veel in mijn eentje regel: stage in de VS, financieen, visum, bijbanen, etc etc.........enige waar ik nog op steun is de financiele bijdrage van mijn ouders. Verder ben ik 100% zelfstandig, wat in mijn ogen belangrijk is, omdat ik nu niet de tijd heb om 100% financieel onafhankelijk te kunnen zijn (volwaardige hbo opleiding). Waarom een lening afsluiten via IB-groep om het te kunnen bolwerken als je ouders het renteloos kunnen "geven", "aanvullen" of "lenen" (ik heb geleend van mijn ouders voor mijn stage in buitenland, niet omdat ik niet genoeg gespaard heb, maar om niet iets te hoeven laten nu ik eindelijk na 24 jaar in het land ben waar ik altijd heb willen zijn).

Nogmaals, ik ben het best eens met kostgeld, maar ik vind dat je het iets teveel overdrijft; d.w.z. als je ouders het niet kunnen betalen is daar weinig aan te doen, maar mensen op die manier bekritiseren waarvan de ouders het wel kunnen vind ik niet echt heel netjes. (ik voel me half aangesproken en vind ook niet dat ik in jouw geschetste plaatje pas).

[ Voor 10% gewijzigd door Seesar op 16-01-2008 20:54 ]

T60P Widescreen

• Jofel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 12:41
Tja, ik ben met 18 jaar uit huis gegaan m.n. voor mijn studie en die studie hebben mijn ouders voor een deel betaald, in totaal zo'n 4,5 jaar voor een studie die op papier 4 jaar duurde. Dit was inclusief de huur, collegegeld en boeken. De rest was voor mijn rekening. Uiteindelijk heb ik 7 jaar over mijn studie gedaan maar dit heb ik zelf betaald aangezien ik dit als mijn probleem beschouwde.
Ik wilde ook met 18 jaar op mijn zelf wonen dus thuis studeren was voor mijn geen optie. Ik wilde de wijde wereld in en op mijn eigen beentjes staan.

Ik kreeg zak- en kleedgeld tot en met mijn 16e en aangezien ik destijds zoveel verdiende (netto 1000 gulden per maand) vonden mijn ouders het niet nodig dat ik ook nog zakgeld kreeg.

Ik heb de "zakelijke" houding van mijn ouders altijd fair gevonden. De verhalen die ik hier lees klinkt mij verwend in de oren. Ik was al blij dat mijn ouders een deel van mijn studie betaalden!

Tot je 25e thuis wonen? Zowel mijn broer als zus zijn met 18 jaar uit huis gegaan en niet omdat zij gingen studeren. Gewoon omdat je dan oud en wijs genoeg bent om op je eigen benen te gaan staan. Opvoeden is een kwestie van je kinderen zo ver krijgen dat je voor zichzelf kunnen zorgen en dat lukt zeker prima met 18 jaar.

Dus aan de TS: ik zou dat kostgeld gewoon betalen en blij zijn dat je je ouders financieel eens wat terug kunt geven.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Jofel schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 22:53:
Tot je 25e thuis wonen? Zowel mijn broer als zus zijn met 18 jaar uit huis gegaan en niet omdat zij gingen studeren. Gewoon omdat je dan oud en wijs genoeg bent om op je eigen benen te gaan staan. Opvoeden is een kwestie van je kinderen zo ver krijgen dat je voor zichzelf kunnen zorgen en dat lukt zeker prima met 18 jaar.
Tja, natuurlijk kan het. Maar daarom hoeft het toch niet? Als het qua geld/gezelligheid/steun aan elkaar leuker is om nog even bij elkaar te blijven wonen, waarom dan zo geforceerd doen van "18 jaar? De deur uit!"?

• Jofel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 12:41
Nee, dat hoeft niet, maar ik vind het wel verstandig. Met 18 jaar ben je oud en wijs genoeg om dit te doen en dat is uiteindelijk ook het doel van een opvoeding.

Mijn ouders ouders vonden ook niet dat dit moest. Maar dat vonden wij, de kinderen, toevallig allemaal. Ik had de indruk dat toen mijn zusje uit huis ging (de laatste van het nest) mijn moeder haar nog liever wat jaartjes thuis had gehad. Ik denk het welbekende gat als de kinderen uit huis gaan.

Mijn repliek is m.n. bedoeld als tegenhanger voor de vele posts die ik nu zie van mensen die het schijnbaar normaal vinden om thuis te wonen tot bijvoorbeeld 25 jaar. Dat doet mij denken aan de Italiaans bambino's.

• xzaz
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 19:30:
[...]

vergeet niet dat het soms moet door ouders met ineens minder werk/minder geld/iets anders. Maar je houd dus maar 75 euro over? das ook idd te weinig om te sparen, dat moet ik toe te geven.
Ik had het meer over kostgeld p/maand. Ze mogen mijn hele spaarrekening plunderen als ze het echt nodig hebben. Wanneer ouders kostgeld gaan vragen voor de "opvoeding" sorry maar dit vind ik echt bullshit. No offence.
Jofel schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 23:30:
Mijn repliek is m.n. bedoeld als tegenhanger voor de vele posts die ik nu zie van mensen die het schijnbaar normaal vinden om thuis te wonen tot bijvoorbeeld 25 jaar. Dat doet mij denken aan de Italiaans bambino's.
Wat is er daar nou mis mee 8)7 Sommige kinderen/volwassenen vinden het thuis leuk en gemakkelijk. Dat heeft niks te maken met verantwoordelijkheid nemen of niet zelfstandig kunnen zijn. Nee dat is gewoon een slimme manier. Jij wilt het je ouders willen het iedereen happy. Echt zelfstandig leven leer je pas wanneer je echt zelfstandig leeft.
Jofel schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 22:53:
Een zakelijke band met je ouders, 8) Dan zie ik gelijk een lamp en een klein tafeltje in een donkere kamer voor me. Laten we zeggen je bent 18, je hebt alles gekregen via de 'zakelijke' manier van je ouders. Dan nog moet je uit huis en de praktijk leren, het is een beetje de stage van het leven/wonen op je zelf. Sommige mensen hebben het gewoon fijn thuis en dit is niet qua verwend zijn maar meer een goede band met je ouders hebben.

[ Voor 64% gewijzigd door xzaz op 17-01-2008 04:09 ]

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-10 10:47
Ik woon samen met mijn vriendin bij haar ouders in huis en we betalen €400 euro per maand inclusief eten / gwe / etc aan haar ouders, komt in totaal denk ik op zo'n €450 aangezien we ook weleens een boodschapje doen en iets voor het avondeten ff ophalen enzo. Ik verdien zelf zo'n 1285 netto per maand, en mijn vriendin zit momenteel zonder werk i.v.m. omstandigheden.

Gisteren telefoontje van de woningstichting gehad dat we een appartementje kunnen krijgen met 1 slaapkamer en een woonkamer en een klein badkamertje en keukentje voor 216 p/m. Kunnen we misschien volgende week al wel de sleutel van krijgen. Zal misschien eerst wel krap worden met de centen en zuinig aan doen aangezien mijn vriendin momenteel geen inkomen heeft, maar moet wel gaan lukken denk ik.

Als je voor 150 euro bij je pa kan wonen zou ik i.i.g. niet klagen, vind ik een net bedrag ook al ben je er niet zo vaak, er word toch een kamer voor je vrij gehouden. Ik kan me voorstellen dat als de omstandigheden thuis niet zo goed zijn dat je veel liever gewoon 3x zoveel kwijt bent en dat je dan op jezelf kan.

Het verhaal over dat het opvoedkundig goed is zal allemaal wel, maar vind ik toch een beetje een stom argument van ouders. Je kost gewoon geld, en als je zelf inkomen hebt kun je daar gewoon in bijdragen, je ouders werken er ook voor. En van "Mijn ouders hebben voor kinderen gekozen dus dan betalen ze er ook maar voor" vind ik ook een erg kinderachtig argument, je bent toch geen hamster ofzo waar ze maar voor moeten zorgen? Dan kun je ook wel zeggen dat ze maar moeten zorgen dat jij tot je dood genoeg geld hebt om je hele leven door te komen. Je zal toch op een gegevenmoment zelfstandig moeten worden en dat begint al bij je ouders thuis zogauw je eigen inkomsten hebt.

[ Voor 39% gewijzigd door hypz op 17-01-2008 10:07 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

xzaz schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 03:59:
[...]

Wat is er daar nou mis mee 8)7 Sommige kinderen/volwassenen vinden het thuis leuk en gemakkelijk. Dat heeft niks te maken met verantwoordelijkheid nemen of niet zelfstandig kunnen zijn. Nee dat is gewoon een slimme manier. Jij wilt het je ouders willen het iedereen happy. Echt zelfstandig leven leer je pas wanneer je echt zelfstandig leeft.
1) dat is als zeggen dat je pas leert zwemmen als je in het diepe gegooid wordt zonder armbandjes en dat het daarom zinloos is om van tevoren in het ondiepe te oefenen.
2) je hebt wel gelijk dat je pas *echt* zelfstandig leert leven als je ermee geconfronteerd worden. Sommige mensen doen dat op hun 18e, sommigen op hun 30e, anderen leren het nooit. Gek genoeg ken ik geen succesvolle politieke, zakelijke of kunstzinnige leiders die in die laatste twee categorieen zitten. Zelfs Harry PotterBalkenende ging op z'n 18e het huis uit 8)7

Succes is een keuze. Zelf keuzes durven nemen is een van de voorwaarden voor succes...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 20:22:

sorry, maar wat een nonargument is dat!! Ik weet niet, maar vanaf mijn 15e was en strijk ik al zelf, vanwege het feit dat ik veel kleren heb en mijn moeder daar helemaal niet mee op WIL zadelen. Bier, pizza's, chips en snacks? Het klinkt echt alsof je je te goed voelt om het zelf te kopen. Besef je wel dat je dan heel snel boven de 200 euro zit? :S En dat is ook wat hier bedoeld wordt. Dat het nog maar de vraag is of je met zo'n houding straks in staat bent om het 100% zelf te rooien. En dan bedoel ik echt alles, dus niet alleen de pizza's.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 14:40:
Dat het nog maar de vraag is of je met zo'n houding straks in staat bent om het 100% zelf te rooien.
Mwah, hij houdt natuurlijk nu wel geld meer voor later omdat hij nu niet de hoofdprijs hoeft te betalen, dus in dat opzicht zou het zelfs gunstig kunnen werken ;)

Snap trouwens niet wat strijken van kleding met volwassen financiële onafhankelijkheid te maken heeft. Dat je zelf je kleren strijkt betekent niet dat je weet hoe het met verzekeringen zit, hoe je moet budgetteren, hoe je omgaat met financiële tegenslagen etc.

Overigens vind ik dat je erg fel reageert op mensen die (al dan niet toevallig) minder hoeven te betalen dan jij. Als de ouder(s) en het kind het best vinden zo, wat schiet je er dan mee op om het even flink af te lopen keuren?

[ Voor 15% gewijzigd door Gizz op 17-01-2008 14:53 ]

Verwijderd

Gizz schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 14:52:
[...]

Mwah, hij houdt natuurlijk nu wel geld meer voor later omdat hij nu niet de hoofdprijs hoeft te betalen, dus in dat opzicht zou het zelfs gunstig kunnen werken ;)

Snap trouwens niet wat strijken van kleding met volwassen financiële onafhankelijkheid te maken heeft. Dat je zelf je kleren strijkt betekent niet dat je weet hoe het met verzekeringen zit, hoe je moet budgetteren, hoe je omgaat met financiële tegenslagen etc.

Overigens vind ik dat je erg fel reageert op mensen die (al dan niet toevallig) minder hoeven te betalen dan jij. Als de ouder(s) en het kind het best vinden zo, wat schiet je er dan mee op om het even flink af te lopen keuren?
Het gaat echt om het idee hoor, ik voel hier gewoon een vorm van luiheid, dat mag ik toch wel zeggen? Het heeft te maken met verantwoordelijkheid, en dat is in deze kwestie ook wel belangrijk, volgens mij.

En dat felle reageren: sorry, ik ben gewoon geschokt door sommige reacties en het feit dat geld voor sommigen blijkbaar (nog) geen rol schijnt te spelen. En dat ze dat dan de normaalste zaak van de wereld vinden. Maar dat moet iedereen natuurlijk voor zich weten.

• cable-one
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-11 09:58
als ik me het goed kan herinneren is er op de site van de NIBUD een berekenign te maken.
Hier kan de hoogte van het bedrag oa mee worden vastgesteld.

Verwijderd

cable-one schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 15:05:
als ik me het goed kan herinneren is er op de site van de NIBUD een berekenign te maken.
Hier kan de hoogte van het bedrag oa mee worden vastgesteld.
trouwens nog een tip voor de TS: mijn ouders en ik hebben indertijd een soort boekje aangevraagd; kostte een tientje ofzo, maar het is wel nuttig, het geeft een idee van bedragen enzo.

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 15:01:
[...]

Het gaat echt om het idee hoor, ik voel hier gewoon een vorm van luiheid, dat mag ik toch wel zeggen? Het heeft te maken met verantwoordelijkheid, en dat is in deze kwestie ook wel belangrijk, volgens mij.

En dat felle reageren: sorry, ik ben gewoon geschokt door sommige reacties en het feit dat geld voor sommigen blijkbaar (nog) geen rol schijnt te spelen. En dat ze dat dan de normaalste zaak van de wereld vinden. Maar dat moet iedereen natuurlijk voor zich weten.
met alle respekt (alweer), maar om eerlijk te zijn vind ik jouw eerder in uitzondering van wat ik zie in mijn vriendenkring (en nee dat is geen uptown-ballenkoor) dan de mensen die hier wat zeggen over al dan niet wel of niet kostgeld betalen. Ook jouw statements zet zich redelijk af van wat hier gemiddeld gezegd wordt.

Op je 15e wassen en strijken en op je 18e alles zelf betalen heb ik eigenlijk nog nooit bij iemand gezien. Ik snap dat je vanuit jouw opvoeding anders tegen deze argumenten aankiijkt, maar je inleven in iemand anders zou geen kwaad kunnen. Je mag het verwend vinden, zeker als je zelf gedisciplineerd (opgevoed) bent, maar begrijp dat er ook mensen zijn die er komen zonder op een 18e al compleet onafhankelijk zijn.

Ik vind (zoals al eerder aangegeven) dat je ondanks dat 18 jaar officieel volwassen is, dit nog niet echt de leeftijd is om compleet onafhankelijk te kunnen/moeten zijn. Ik ben eens met kostgeld en nemen van je verantwoordelijkheden, maar als iemand zegt dat 200 euro per maand kostgeld normaal vind sluit ik me daar 100% bij aan. Ik bedoel; tis ook soort van "liefde"/"gunnen" wat ouders doen als ze geen kostgeld vragen of besluiten jouw school/boeken/verzekering te betalen. Ander voorbeeld; ik zou voor mijn vrouw of kinderen mijn rekening plunderen als haar dat gelukkig maakt (niet dat ik val op materialistische, oppertunistische vrouwen) om gezondheid of goede leefomgeving af te kopen. Echter zou ik gemiddeld dit voor mijn vrienden niet doen; d.w.z. ik gun het mijn naaste en kroos alles; tja dus ook die paar euro zakgeld en zeker een goede opleiding waar je niet keihard voor hoeft te zwoegen om daarna nog tot 12 uur in de supermarkt te werken; tenminste zolang ik het kan betalen.

Overigens zou ik ook degene zijn die de lening aangaat als mijn kinderen het niet kunnen rooien en mijn werk niet voldoende betaald om mijn kinderen gelukkig te laten studeren. Gelukkig zie ik als meer dan een opleiding volgen en daarnaast keihard moeten werken om alle eindjes aan elkaar te knopen; ik ben nog altijd eindverantwoordelijk als vader zijn. Ik vind het belangrijk dat min kinderen gaan werken, maar dat moet dan ook beloond worden zodat ze op vakantie kunnen; met vrienden dagje amsterdam/efteling; kadootje kopen voor vriend(in) etc.

Je mag vinden wat je wil, maar om eerlijk te zijn zou ik niet in jouw schoenen willen staan. Ongetwijfeld dat het je sterker maakt en dat ik in een way gemakzuchtiger ben (of het geluk heb meer te besteden), maar ik werk net zo goed 40 uur in de week (onbetaald op dit moment als stage), voltooi mijn opleiding en heb een eigen huishouden. Ik ben blij dat mijn ouders er niet voor kiezen om mij te dwingen om te werken na 40 uur onbetaald stage........(ik besef dat jouw ouders het niet kunnen betalen; das uiteraard wel anders); ben ik dan verwend? Tja in jouw ogen vast wel.

T60P Widescreen

Verwijderd

Seesar schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 15:52:
[...]

met alle respekt (alweer), maar om eerlijk te zijn vind ik jouw eerder in uitzondering van wat ik zie in mijn vriendenkring (en nee dat is geen uptown-ballenkoor) dan de mensen die hier wat zeggen over al dan niet wel of niet kostgeld betalen. Ook jouw statements zet zich redelijk af van wat hier gemiddeld gezegd wordt.

Op je 15e wassen en strijken en op je 18e alles zelf betalen heb ik eigenlijk nog nooit bij iemand gezien. Ik snap dat je vanuit jouw opvoeding anders tegen deze argumenten aankiijkt, maar je inleven in iemand anders zou geen kwaad kunnen. Je mag het verwend vinden, zeker als je zelf gedisciplineerd (opgevoed) bent, maar begrijp dat er ook mensen zijn die er komen zonder op een 18e al compleet onafhankelijk zijn.

Ik vind (zoals al eerder aangegeven) dat je ondanks dat 18 jaar officieel volwassen is, dit nog niet echt de leeftijd is om compleet onafhankelijk te kunnen/moeten zijn. Ik ben eens met kostgeld en nemen van je verantwoordelijkheden, maar als iemand zegt dat 200 euro per maand kostgeld normaal vind sluit ik me daar 100% bij aan. Ik bedoel; tis ook soort van "liefde"/"gunnen" wat ouders doen als ze geen kostgeld vragen of besluiten jouw school/boeken/verzekering te betalen. Ander voorbeeld; ik zou voor mijn vrouw of kinderen mijn rekening plunderen als haar dat gelukkig maakt (niet dat ik val op materialistische, oppertunistische vrouwen) om gezondheid of goede leefomgeving af te kopen. Echter zou ik gemiddeld dit voor mijn vrienden niet doen; d.w.z. ik gun het mijn naaste en kroos alles; tja dus ook die paar euro zakgeld en zeker een goede opleiding waar je niet keihard voor hoeft te zwoegen om daarna nog tot 12 uur in de supermarkt te werken; tenminste zolang ik het kan betalen.

Overigens zou ik ook degene zijn die de lening aangaat als mijn kinderen het niet kunnen rooien en mijn werk niet voldoende betaald om mijn kinderen gelukkig te laten studeren. Gelukkig zie ik als meer dan een opleiding volgen en daarnaast keihard moeten werken om alle eindjes aan elkaar te knopen; ik ben nog altijd eindverantwoordelijk als vader zijn. Ik vind het belangrijk dat min kinderen gaan werken, maar dat moet dan ook beloond worden zodat ze op vakantie kunnen; met vrienden dagje amsterdam/efteling; kadootje kopen voor vriend(in) etc.

Je mag vinden wat je wil, maar om eerlijk te zijn zou ik niet in jouw schoenen willen staan. Ongetwijfeld dat het je sterker maakt en dat ik in een way gemakzuchtiger ben (of het geluk heb meer te besteden), maar ik werk net zo goed 40 uur in de week (onbetaald op dit moment als stage), voltooi mijn opleiding en heb een eigen huishouden. Ik ben blij dat mijn ouders er niet voor kiezen om mij te dwingen om te werken na 40 uur onbetaald stage........(ik besef dat jouw ouders het niet kunnen betalen; das uiteraard wel anders); ben ik dan verwend? Tja in jouw ogen vast wel.
ik heb niet gezegd dat ik op mijn achtiende al alles zelf betaalde. Maar wel ziektekosten enzo, en mijn ouders betaalden minder aan school. Toen ik 19 was betaalde ik kostgeld en nu niet meer vanwege extra ziektekosten. En wie zegt dat ik gedisciplineerd ben opgevoed? Poeh, ik heb de meest relaxte ouders die ik ooit ben tegengekomen, en hoef echt níks te doen als mijn kamer schoonhouden. Het gaat ook niet over dwingen ofzo, maar over wat kan of wat niet kan. Nu klinkt het net of ik zo arm ben thuis, dat is helemaal niet zo, maar ik begrijp wel dat wij meer vaste lasten hebben dan gemiddeld (=groot huis). En zielig ben ik ook niet. Ik heb een bijbaan en een lening voor incidentele dingen. En dan hou ik nog makkelijk een paar honderd euro over per maand. Je kunt beter medelijden hebben met de mensen hier met een bijstandsouder, die hebben het zwaarder! :D

Verwijderd

sorry, maar wat een nonargument is dat!! Ik weet niet, maar vanaf mijn 15e was en strijk ik al zelf, vanwege het feit dat ik veel kleren heb en mijn moeder daar helemaal niet mee op WIL zadelen. Bier, pizza's, chips en snacks? Het klinkt echt alsof je je te goed voelt om het zelf te kopen. Besef je wel dat je dan heel snel boven de 200 euro zit? En dat is ook wat hier bedoeld wordt. Dat het nog maar de vraag is of je met zo'n houding straks in staat bent om het 100% zelf te rooien. En dan bedoel ik echt alles, dus niet alleen de pizza's.
Daarom zeg ik ook dat ik het opvoedkundige onderdeel een niet-argument vind ;)
Ik bedoelde slechts een beeld te schetsen van de situatie en dat ik op een vergoeding in de vorm van kostgeld zeer wel op z'n plaats vind.
Uiteraard besef ik mij dat ik mij niet in dezelfde luxe kan bevinden waar ik me nu in bevind zodra ik een huis koop. Ik heb ook vrienden die op zichzelf wonen en denk je dat ik niet met ze praat over hypotheken, vaste lasten en andere vervelende dingen die je liever niet hebt?

En nog wat, mijn ouders kopen met heel veel liefde de hierboven beschreven luxe artikelen. Als ik een krat bier neerzet zegt m'n vader: 'waarom doe je dat nou, had gezegd dat het op was dan had ik een nieuwe gekocht'. Ik heb vanaf mijn 14de gewoon bij baantjes, zoals ieder ander, krantenwijken, pakketjesslaaf bij NPD, AH voor 6,5 jaar, waarvan het laatste half jaar ook nog een baantje als programmeur ergens. Buiten dat om moet ik gewoon hard werken om naast mijn HBO ook nog even wiskunde B1-2 machtig te worden (want ik wil nog een master doen waar ik dergelijke kennis voor nodig heb) en ik kan je vertellen dat dat veel tijd kost en lastig is. Zeker aangezien het zelfstudie is en ik ook nog eens van de MAVO kom. Sorry, maar ik vind mezelf niet lui, dus als je me van luiheid wilt beschuldigen, prima, maar ik voel me er weinig door aangesproken en toch schiet ik in de verdediging ;( .
anderen die het niet raar vinden dat op hun 18e nog steeds bier en chips en pizza door moemsie gekocht wordt!
Ik ben 23, maar mijn ouders hebben altijd gezegd, zolang je thuis woont, woon je bij ons.
Zodoende.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2008 17:20 ]

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 16:34:
[...]

ik heb niet gezegd dat ik op mijn achtiende al alles zelf betaalde. Maar wel ziektekosten enzo, en mijn ouders betaalden minder aan school. Toen ik 19 was betaalde ik kostgeld en nu niet meer vanwege extra ziektekosten. En wie zegt dat ik gedisciplineerd ben opgevoed? Poeh, ik heb de meest relaxte ouders die ik ooit ben tegengekomen, en hoef echt níks te doen als mijn kamer schoonhouden. Het gaat ook niet over dwingen ofzo, maar over wat kan of wat niet kan. Nu klinkt het net of ik zo arm ben thuis, dat is helemaal niet zo, maar ik begrijp wel dat wij meer vaste lasten hebben dan gemiddeld (=groot huis). En zielig ben ik ook niet. Ik heb een bijbaan en een lening voor incidentele dingen. En dan hou ik nog makkelijk een paar honderd euro over per maand. Je kunt beter medelijden hebben met de mensen hier met een bijstandsouder, die hebben het zwaarder! :D
Hmm, k, ik kreeg dan verkeerd beelt denk ik, maar als je andere lui/verwaand/verwent noemt in andere woorden dan is het tegenovergestelde juist gedisciplineerd (ofwel verantwoordelijk)...niets dat daarmee mis is bdw; liever een een overgedisciplineerd iemand dan een 24/7 high layback douchebag, maar je noemtn mensen lui a.d.h.v. je eigen ervaring/opvoeding/kosten. Dat jij je was op je 15e wil doen is je goed recht. Dat jij al die initiatieven neemt is uitstekend en zo'n karakter zou ik goed kunnen gebruiken in mijn bedrijf, maar dat wil niet zeggen dat je daarmee kunt wijzen naar anderen die het niet raar vinden dat op hun 18e nog steeds bier en chips en pizza door moemsie gekocht wordt!

Juist jouw initiatieven zijn buitengewoon voor je leeftijd (mag je denk ik stellen), maar daarmee moet je dus wel beseffen dat anderen dat stadium dus nog niet bereikt hebben; wat reeel is vind ik.

T60P Widescreen

Verwijderd

Seesar schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 16:48:
[...]

Hmm, k, ik kreeg dan verkeerd beelt denk ik, maar als je andere lui/verwaand/verwent noemt in andere woorden dan is het tegenovergestelde juist gedisciplineerd (ofwel verantwoordelijk)...niets dat daarmee mis is bdw; liever een een overgedisciplineerd iemand dan een 24/7 high layback douchebag, maar je noemtn mensen lui a.d.h.v. je eigen ervaring/opvoeding/kosten. Dat jij je was op je 15e wil doen is je goed recht. Dat jij al die initiatieven neemt is uitstekend en zo'n karakter zou ik goed kunnen gebruiken in mijn bedrijf, maar dat wil niet zeggen dat je daarmee kunt wijzen naar anderen die het niet raar vinden dat op hun 18e nog steeds bier en chips en pizza door moemsie gekocht wordt!

Juist jouw initiatieven zijn buitengewoon voor je leeftijd (mag je denk ik stellen), maar daarmee moet je dus wel beseffen dat anderen dat stadium dus nog niet bereikt hebben; wat reeel is vind ik.
is ook, misschien moet ik dat toegeven, sorry daarvoor. Misschien heb ik gewoon teveel discipline i.v.m de gemiddelde jongere hier, kan goed hoor. *is bezig met het plannen van een chinareis*

Een douchebag? :P die neem ik op in mijn van dale, geniaal woord.

Deze douchebag gaat zo douchen ;)

Verwijderd

Ik geloof dat je iets meer South Park moet kijken om de gehele betekenis van douchebag te doorgronden :+

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

offtopic:
heb paar Canadezen vrienden die dus Frans spreken; als we dus geirriteerd zijn en iemand is gewoon een complete lamlul tegen een van ons zeggen we dan ook "Saque-de-Douche"...snappen die gekke Amerikanen niet. Die maten van me dachten dat ik niet wist wat het betekent omdat ze niet wisten dat wij Douchen ipv het woord kunstregen ofzo gebruiken :D

Over algemeen zijn de tweakers douchebags......(computer)nerds, tintje autistisch en a-sociaal. Zeg maar zoon van Bill Gates ofzo :D.

Maar vind het ook een heer-lijk woord. Tis niet echt heel offensive omdat vele oudere niet weten wat het betekent en dus niet kwaad worden als je het roept

OT: Naja, Sophietje, tis meer om iets meer te nuanceren denk ik. Tis overigens zeker niet verkeerd jouw levenswijze. Soms wou ik dat ik die discipline meer had, maar aan de andere kant, als ik vergelijk wat ik gezien heb in andere studentenhuizen en wat me vrienden aan verantwoordelijkheid dragen denk ik dat het (bij mij althans) wel meevalt. Uiteindelijk komen vele wel op hun pootjes terecht; en zo niet, hun en ouders probleem nietwaar?

T60P Widescreen

Verwijderd

Seesar schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 17:41:
offtopic:
heb paar Canadezen vrienden die dus Frans spreken; als we dus geirriteerd zijn en iemand is gewoon een complete lamlul tegen een van ons zeggen we dan ook "Saque-de-Douche"...snappen die gekke Amerikanen niet. Die maten van me dachten dat ik niet wist wat het betekent omdat ze niet wisten dat wij Douchen ipv het woord kunstregen ofzo gebruiken :D

Over algemeen zijn de tweakers douchebags......(computer)nerds, tintje autistisch en a-sociaal. Zeg maar zoon van Bill Gates ofzo :D.

Maar vind het ook een heer-lijk woord. Tis niet echt heel offensive omdat vele oudere niet weten wat het betekent en dus niet kwaad worden als je het roept

OT: Naja, Sophietje, tis meer om iets meer te nuanceren denk ik. Tis overigens zeker niet verkeerd jouw levenswijze. Soms wou ik dat ik die discipline meer had, maar aan de andere kant, als ik vergelijk wat ik gezien heb in andere studentenhuizen en wat me vrienden aan verantwoordelijkheid dragen denk ik dat het (bij mij althans) wel meevalt. Uiteindelijk komen vele wel op hun pootjes terecht; en zo niet, hun en ouders probleem nietwaar?
*denkt aan onhandelbaar broertje* ;) Dat is waar hoor. Toen de huisgenoot van mijn vriend vertrok trokken we letterlijk de dode muizen achter de keukenkastjes vandaan. Ik kom regelmatig in studentenhuizen, en 't is er idd vaak vies enzo (afwas, zooi, enz) maar altijd afhankelijk van de hoeveelheid gebruikers natuurlijk.

Tjah, mijn probleem is meer het tijd voor mezelf maken en rust nemen, maar ach, deze houding heeft me wel geschopt tot waar ik nu ben.. Dus jah..

Southpark kijk ik heel soms. Vind het soms wel leuk maar het lijkt nog steeds een mannending :*)

• xzaz
dion_b schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 14:05:
[...]

1) dat is als zeggen dat je pas leert zwemmen als je in het diepe gegooid wordt zonder armbandjes en dat het daarom zinloos is om van tevoren in het ondiepe te oefenen.
2) je hebt wel gelijk dat je pas *echt* zelfstandig leert leven als je ermee geconfronteerd worden. Sommige mensen doen dat op hun 18e, sommigen op hun 30e, anderen leren het nooit. Gek genoeg ken ik geen succesvolle politieke, zakelijke of kunstzinnige leiders die in die laatste twee categorieen zitten. Zelfs Harry PotterBalkenende ging op z'n 18e het huis uit 8)7

Succes is een keuze. Zelf keuzes durven nemen is een van de voorwaarden voor succes...
En als een beslissing is om nog thuis te (blijven) wonen? Wat is het verschil?

Al met al ik heb het idee dat je relatie met je ouders, de geschiedenis van je familie, oudere voorbeelden, en school factoren zijn waarom je uit huis wilt. Dit is nog naast verantwoordelijkheid nemen. Mijn vriendin wilt graag snel uit huis niet om zelfstandig te worden maar om uit huis te ontsnappen. Verder zijn hiernaast de financiele situatie van je ouders en jouwn eigen financiele situatie hier belangerijk bij om uit huis te willen. Uit huis gaan heeft dan natuurlijk een voordeel dat je die kostgeld niet meer hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door xzaz op 17-01-2008 21:55 ]

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-11 00:47
Ikzelf werk 40 uur per week en doe er nog een part time studie naast.
Ben volgende week 19 en woon nog thuis heb al aangegeven dat ik best wel wil betalen maar mijn ouders vinden het niet nodig. En zelf ga ik ook bewust met me geld om.
Ik denk dat je het beste met je ouders dan iets kan bepalen dan dat hun zeggen dat je zoveel moet lappen. Samen gewoon zoeken naar de beste oplossing

Verwijderd

SmoothTweaker schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 23:00:
Ikzelf werk 40 uur per week en doe er nog een part time studie naast.
Ben volgende week 19 en woon nog thuis heb al aangegeven dat ik best wel wil betalen maar mijn ouders vinden het niet nodig. En zelf ga ik ook bewust met me geld om.
Ik denk dat je het beste met je ouders dan iets kan bepalen dan dat hun zeggen dat je zoveel moet lappen. Samen gewoon zoeken naar de beste oplossing
klopt. Het moet een beetje in balans zijn denk ik.

Iemand noemde dat argument over dat het niet relaxed is om "langs te wippen" bij thuiswonende maten. Nou ja, nou ben ik vrij rustig, maar ik mag thuis wel gewoon alles. Indrinken, vrienden of vriendje langs, feestjes, allemaal geen probleem. Daarin moet je geluk hebben denk ik.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 23:20:
[...]

[...] Daarin moet je geluk hebben denk ik.
Het zal er ook aan liggen hoe je vrienden zijn, hoe je ouders zijn, hoe goed ze je vertrouwen etc.

Verwijderd

PcDealer schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 09:34:
[...]

Het zal er ook aan liggen hoe je vrienden zijn, hoe je ouders zijn, hoe goed ze je vertrouwen etc.
tuurlijk.

• dbzfan
  • Laatst online: 06:28

dbzfan

Nee.

Vorig jaar heb ik ook een jaartje gewerkt tussen mijn studies door. Toen heb ik mijn ouders elke maand 100 pleuro toegeschoven van de 700 die ik toen verdiende.

Verwijderd

Spitie schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:01:
Het kostgeld is niet nodig om enkele financiele reden dan ook, ze doen het alleen voor het opvoedkundige aspect.

Om het specifieker te maken in mijn geval:

Het zou gaan om 300 euro kostgeld, ik zou ook zelf mijn volledige zorgverzekering moeten betalen, tevens moet ik mijn collegegeld (750 euro) en boekengeld (ongeveer 300 euro) terugbetalen.

De hoofdvraag blijft natuurlijk wel of het momenteel nog gebruikelijk is als uitgevallen student kostgeld te betalen?

Het bovenste heb ik nu ook vermeldt in de startpost (bedankt RaZ :))
Sorry hoor maar ik vind dat echt van de zotte. Je ouders hebben een x aantal jaar geleden besloten jou te krijgen als hun kind. Kijk als ze krap zitten oke maar als ze normaal bij kas zitten waarom geld vragen? Lijkt mij een soort bedrijfachtige situatie , niet bepaald iets wat mij fijn lijkt. Ben er daarom ook trots op dat ik het nooit heb hoeven doen thuis.

Ps no offence tegen je ouders ;)

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 17:08:
[...]

Sorry hoor maar ik vind dat echt van de zotte. Je ouders hebben een x aantal jaar geleden besloten jou te krijgen als hun kind.
Je moet het niet zo bekrompen bekijken.
Kijk als ze krap zitten oke maar als ze normaal bij kas zitten waarom geld vragen? Lijkt mij een soort bedrijfachtige situatie , niet bepaald iets wat mij fijn lijkt.
Wat is er mis met een zakelijke afspraak? Ik vind het prima om je te laten zien dat in de praktijk niet normaal is voor mensen die op zichzelf wonen al hun geld gewoon op kunnen brassen. Wennen aan het feit dat je veel van je zuurverdiende geld kwijt bent aan vaste lasten is prima w.m.b.
Ben er daarom ook trots op dat ik het nooit heb hoeven doen thuis.
Zo zo, daar heb jij dan flink de hand er in gehad |:(

• Galoptic
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-10-2024
Spitie schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:45:
Echter is het geval dat mijn ouders heel erg open staan voor discussie, als ik het ergens mee onneens ben, en ik kan duidelijk aantonen waarom, heroverwegen ze hun besluit, daarom ben ik nu ook concreet op zoek naar cijfers (percentages) van mensen in eenzelfde situatie, in de hoop ze hiermee te overtuigen, en in te laten zien dat ze fout zitten.
Ik sta echt te kijken van wat je hierboven schrijft. Het enige wat ik hier lees is dat je GEEN kostgeld wilt betalen en dit topic net zolang blijft aanschoppen totdat je genoeg niet-representatieve reacties hebt van mensen die GEEN kostgeld betalen.

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik heb zelf tot mijn 24e thuisgewoond. Vanaf mijn 21e jaar heb ik fulltime gewerkt. Daarbij verdiende ik best een redelijk bedrag voor die leeftijd. Ik heb toen ook thuis aangeboden om mee te betalen in het huishouden. Dat hoefde ik niet op voorwaarde dat ik af en toe boodschappen zou betalen en enkele kleine huishoudelijke klusjes moest doen. Wat ik dus ook regelmatig heb gedaan.

Daarnaast had ik ook kosten voor mijn eigen auto, terugbetalen studieschuld en een GSM. Maar ik hield gewoon genoeg geld over om af en toe mijn ouders uit eten te nemen en andere dingen te betalen.

• Ardana
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Ik denk dat mijn (eventueel ooit toekomstige) beslissing om mijn kind(eren) kostgeld te laten betalen, afhankelijk is van 2 dingen: hoe ruim zit m'n gezin zelf in de slappe was, en hoe gaat 't kind in kwestie met geld om.

Als je zelf zeer krap zit, ben je soms zelfs verplicht om je kind kostgeld te vragen (verlies huurtoeslag, korting op bijstand bijv.).
En als m'n kind 'n beetje lamzwans zou zijn, zo eentje die de betekenis van de woorden "helpen", "sparen" of "vooruitzien" niet kent, zou ik zeker kostgeld vragen. Maar goed, dan zou ik ook m'n hand in eigen boezem steken, en zou 't 'n vorm zijn van "opvoeding achteraf". Evengoed kan het nog steeds zo zijn dat de opvoeding an sich wel ok was, maar dat 't kind in kwestie gewoon niet wil.

Zeer ruim leven omdat je werkt en bij je ouders thuis woont vind ik echt niet gezond. Als je 'n auto op je 18e kan betalen omdat je geen huurkosten hebt, ben je verkeerd bezig (imho en uitzonderingen daargelaten).

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Verwijderd

Ardana schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 20:52:
Ik denk dat mijn (eventueel ooit toekomstige) beslissing om mijn kind(eren) kostgeld te laten betalen, afhankelijk is van 2 dingen: hoe ruim zit m'n gezin zelf in de slappe was, en hoe gaat 't kind in kwestie met geld om.

Als je zelf zeer krap zit, ben je soms zelfs verplicht om je kind kostgeld te vragen (verlies huurtoeslag, korting op bijstand bijv.).
En als m'n kind 'n beetje lamzwans zou zijn, zo eentje die de betekenis van de woorden "helpen", "sparen"
bedoel je misschien "lapzwans" ?
en als je nou werkt en daardoor geld hebt en je ouders ondersteunen je zodanig dat je iet alleen een auto hebt maar ook nog een boot etc? Dat lijkt me iets waar je per situatie naar moet kijken.

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Zeer ruim leven omdat je werkt en bij je ouders thuis woont vind ik echt niet gezond. Als je 'n auto op je 18e kan betalen omdat je geen huurkosten hebt, ben je verkeerd bezig (imho en uitzonderingen daargelaten).
Daar de stelling die je geeft eigenlijk altijd de uitzonderingen zijn ;).

Ik heb een tijdje geleden kostgeld betaald aan mijn ouders omdat ik niet meer studeerde. Dit ging over 75 euro in de maand. Ik ben tegenwoordig niet echt veel thuis meer om te eten of te slapen (bij vriendin of werk), dus de 75 euro hoefde van mijn ouders niet meer.

En nee ik ben geen vrachtwagenchauffeur :p

Verwijderd

Kickje

Mijn zus woont ook 'weer' bij mijn ouders en zij betaald 300 euro net zoals iemand anders hier. Daarbij komt zorgverzekering, kleding en de verplichte eigen bijdrage (heb net een leuk accepgiro binnen :/ )

Mijn hypotheek is 345 alleen en daar heeft mijn zus een onderdak voor, eten, gezelligheid en psychologische bescherming + 45 euro voor iets anders + het overige geld.

Goed
Zus: WAO is 870 euro - 300 = 570 euro - 105 (vgz) = 465 euro en daar kan ze een klein autootje van rijden, dus rijk of arm, het komt op hetzelfde uit :/

Ik: 1307,65 vriendin 540 uitkering = - 870 (alle vaste automatische lasten).= ongeveer 940 euro over en daarvan gaat af:
Boodschappen 200 euro 2 personen = 740 euro over
Onze verslavinkjes zoals roken en een wijntje zo'n 150 euro voor 2 man = 590 euro over
Dan hebben we nog kleding nodig, geld voor als er iets kapotgaat en geld om ergens op een terrasje te zitten ook al gauw 200 euro, dus 390 euro over
Dan nog geld voor vervoer want we hebben geen auto dus zij moet een goede scooter hebben en ik rij al elektrisch ook al gauw 50 euro (strippen, treinkaartjes, kortingskaart), dus 290 over.

Wat? zo veel?

Van dat geld moet er worden gespaard en dit huis heeft ooit nieuw meubilair nodig en ik wil van de zomer een ander systeem en zij moet een goede scooter hebben, dus daar hebben we lang werk aan gehad en heel vreemd dat we géén 10.000 euro hebben staan hoor.
Maar we zijn blij want we zijn schuldenvrij.

Wij kennen de term zakgeld niet. We kopen wat we nodig hebben en luxe dingen bespreken we met elkaar. Ik een nieuw systeem waar zij ook profijt van zal hebben en zij een nieuwe scooter waar ik ook op zal rijden. Dus, zo werkt dat in Nederland. Niemand van de middenklasse of eronder houdt veel geld over. Het leven kost geld en 300 euro kostgeld vind ik meer dan heel netjes.
Als gaat het om het principe van betalen (kostgeld zonder financiële noodzaak) vind ik een ander verhaal en daar laat ik me liever niet over uit. Geld spekken kan ik zo ook :/

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2008 07:36 . Reden: add ]

Verwijderd

940-200 =! 780 ;)

Ben je weer 40 euro armer :p

wat je zus met het verhaal te maken heeft ontgaat me. Thuis wonen is goedkoper dan zelfstandig wonen: grote dûh

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 14:37:
940-200 =! 780 ;)

Ben je weer 40 euro armer :p

wat je zus met het verhaal te maken heeft ontgaat me. Thuis wonen is goedkoper dan zelfstandig wonen: grote dûh
etterbak ;)

Reken ik nog mis ook, valt me eerlijk gezegt tegen. Ik sta bekend als goed rekenaar (hoe toepasselijk sinds ik in Reek woon)

Nog grotere dûh want je kunt het maar weten en ik heb zoiets van liever iets te veel vertellen dan te weinig of in gebreken blijven want dat voorkomt een hoop vragen, dus wat spaart wat uit? ;)

Verwijderd

Dan ben je een matige Rekenaar, met een grote R ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 14:44:
Dan ben je een matige Rekenaar, met een grote R ;)
Je vat de context verkeerd op.

Rekenaar als zelfstandig naamwoord mag zonder hoofdletter (de ... rekenaar) en als het om een naamsverband gaat is het wél met een hoofdletter (De Rekenaren). Ik hef de grap pas aan tussen haakjes, dus het woord is los ;)

Heb post voor je in orde gemaakt ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2008 07:38 ]

Verwijderd

Mijn vriendin mag zich ook 'indrinken' hier in mijn huis, maar ik stel er wel perk en paal aan want we hebben de afspraak dat we aanspreekbaar moeten blijven en dat uitgaan van Yet wordt minder nu ze ouder wordt. Ik ben 32 en zij een stuk jonger, dus die lusten nog wel een paar breezers.

Ik zal wel weer een zeikerd zijn, maar pas je wel op met alcohol? Het kan heel verkeerd aflopen en je zult als het ooit gebeurt niet de eerste zijn die bij de eerste hulp over de balie hangt zo misselijk als een hond.

Maar nu de vraag adh van dit topic sophie; als je bij je ouders jezelf mag indrinken hoe ga je dat dan aanpakken als je een eigen hut hebt? Heb je dan zoiets van "nu is het feest en morgen zie ik wel weer" of van "hee, nu moet ik het zelf redden en ik moet opletten"

En nee, ik mocht vroeger thuis écht niet indrinken. Vergeet het vlug en als ik met een kater op bed lag werd er naar boven geroepen van "verrek maar met je kater, dat je strondziek mag worden" en dat heeft wel geholpen want nu ben ik daar dankbaar voor want dat leerde ik vlug af.
Dat doe ik bij mijn vriendin niet, die krijgt zuur water te drinken ofwel water met een vitaminde C 1000mg bruistablet. Dat werk onmogelijk vlug tegen een kater.

Ik praat dan ook over 16 jaar geleden en nu is het anders allemaal. Nu komt moeders langs met een volle tas diepvriesprakjes van de lekkerste dingen, maar alcohol neemt ze nooit mee.

Pas goed op jezelf, meid ;)

..... studentenhuis ..... ben er ook ooit geweest, maar dat is inderdaad een zooi. Hier komen geen muizen in huis en hier is het schoon. Als ik bezoek krijg geeft het een fijn gevoel als ze onbezorgt naar het toilet kunnen zonder hem eerst provosorisch te reinigen zoals bij mijn maten thuis. Ik doe daar mijn grote boodschap écht niet. Brrrr.
en zo niet, hun en ouders probleem nietwaar?
Beetje laag begaafde reactie, sorry :/
JIJ moet iets van je leven maken en je ouders helpen je daarbij, maar zijn niet geheel verantwoordelijk voor jouw beslissingen of sta je onder bewindvoering??

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2008 08:17 ]

Pagina: 1 2 Laatste