-
[ Voor 106% gewijzigd door Spitie op 04-01-2020 01:53 ]
Signature
[ Voor 106% gewijzigd door Spitie op 04-01-2020 01:53 ]
Signature
Het wel of geen kostgeld betalen is per situatie natuurlijk verschillend. Ik heb tijdens m'n studie niets hoeven lappen, toen ik fulltime ging werken overigens ook niet.Is het momenteel nog gebruikelijk om kostgeld te rekenen als een student is uitgevallen van zijn of haar studie, en gaat werken om de tijd te overbruggen tot de start van de nieuwe studie?
Ey!! Macarena \o/
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Wabbawabbawabbawabba
[ Voor 161% gewijzigd door Spitie op 04-01-2020 01:53 ]
Signature
[ Voor 8% gewijzigd door RaZ op 10-01-2008 00:12 ]
Ey!! Macarena \o/
Maar waarom is dat nou zo interessant? Je doet het alleen als anderen het ook doen? En als je hier hoort dat anderen het niet hoeven te doen, dan is het opeens van de baan?Spitie schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:01:
De hoofdvraag blijft natuurlijk wel of het momenteel nog gebruikelijk is als uitgevallen student kostgeld te betalen?
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Het terug betalen van schoolgeld en boeken is in mijn ogen zeer redelijk. Vooral omdat jij zelf eerst een keuze maakt waar je op terug komt. Je ouders bieden dus aan om je studie te betalen, maar vervolgens wil jij in eens wat anders. Veel mensen om mij heen moeten iig zelf hun boeken betalen, en krijgen 4 jaar (of in ieder geval de normale doorlooptijd van de opleiding) college geld betaalt door hun ouders. En alles wat ze er langer over doen, moet zelf betaald worden.Spitie schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:01:
Het kostgeld is niet nodig om enkele financiele reden dan ook, ze doen het alleen voor het opvoedkundige aspect.
Om het specifieker te maken in mijn geval:
Het zou gaan om 300 euro kostgeld, ik zou ook zelf mijn volledige zorgverzekering moeten betalen, tevens moet ik mijn collegegeld (750 euro) en boekengeld (ongeveer 300 euro) terugbetalen.
De hoofdvraag blijft natuurlijk wel of het momenteel nog gebruikelijk is als uitgevallen student kostgeld te betalen?
Het bovenste heb ik nu ook vermeldt in de startpost (bedankt RaZ)
als het niet financieel nodig is vind ik dat veels teveel. Ik bedoel, ik ken hoop vrienden die inderdaad die bedragen moeten betalen, maar die hebben dan ook ouders die heel laag inkomen hebben. Gecombineerd met hogere stufi (400 euro in de maand ipv 250 ofzo) is dit reeeler.Spitie schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:01:
Het kostgeld is niet nodig om enkele financiele reden dan ook, ze doen het alleen voor het opvoedkundige aspect.
Om het specifieker te maken in mijn geval:
Het zou gaan om 300 euro kostgeld, ik zou ook zelf mijn volledige zorgverzekering moeten betalen, tevens moet ik mijn collegegeld (750 euro) en boekengeld (ongeveer 300 euro) terugbetalen.
Het bovenste heb ik nu ook vermeldt in de startpost (bedankt RaZ)
T60P Widescreen
[ Voor 100% gewijzigd door Spitie op 04-01-2020 01:54 ]
Signature
Verwijderd
Dat is echt een luxeprobleem, niet iedereen kan zich dat veroorloven. Dat is heel mooi dat ze je kosteloos de wereld rondsturen, maar dit is niet voor iedereen weggelegd.Seesar schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:23:
[...]
Om eerlijk te zijn vind ik het niet echt eerlijk en ben ik opgevoed dat ook je hogeschool/hbo/uni nog deel is van je ouders verantwoordelijkheid (tenzij je stopt). D.w.z. op die manier maken ze het mogelijk voor je om en goede tijd te hebben (ze proberen me te stimuleren om naast studeren ook veel van de wereld te zien) en geld te hebben voor je vrijetijds bestedingen met vrienden, ipv 24/7 werken dan wel aan school, dan wel voor je geld en weinig/kort sociaal leven (wat ik bij vele zie die er echt hard aan moeten trekken).
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2008 00:39 ]
En daar ga je de mist in.Spitie schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:31:
[..]
Daarom probeer ik d.m.v. feiten te kijken hoe het nu werkelijk zit.
Ey!! Macarena \o/
[ Voor 20% gewijzigd door MAX3400 op 10-01-2008 00:45 ]
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Signature
[offtopic]Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:36:
[...]
Dat is echt een luxeprobleem, niet iedereen kan zich dat veroorloven. Dat is heel mooi dat ze je kosteloos de wereld rondsturen, maar dit is niet voor iedereen weggelegd.
Ik ken genoeg van die gastjes, en daar heb ik eigenlijk een echte hekel aanAltijd de flashy golden boy uithangen, super duur gekleed, auto betaald door de ouders, en bij elke mogelijke gelegenheid op skireis/strandvakantie betaald door de ouders uiteraard. Zo is er echt niets aan om te studeren. Het is je gegund hoor, ik ben niet jaloers, maar goed studeren is wel degelijk moeilijk als je minder extraatjes kan veroorloven. En dan kijken zij heel ongebrijpend op je neer als je soms wat uitgeblust overkomt
T60P Widescreen
Verwijderd
Verwijderd
Ik zal eerst even mijn eigen ervaring vertellenIs het momenteel nog gebruikelijk om kostgeld te rekenen als een student is uitgevallen van zijn of haar studie, en gaat werken om de tijd te overbruggen tot de start van de nieuwe studie?
Eigenlijk dus hiermee, als ouders het niet nodig hebben gewoon vastzetten voor laterquote: RazMocht ik zelf die centen van het kroost niet nodig hebben, zou ik (net als mijn ouders toen) het betaalde kostgeld teruggeven... Dan hebben ze in iedergeval ter zijner tijd een leuk centje om bij het uithuis de handel aan te kleden.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2008 00:51 ]
Verwijderd
Je kunt mazzel hebben en dan hebben ze geen zin al dat rekenen, heb je pech dan betaal je gewoon een bijdrage.MAX3400 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:47:
Tja, ongeacht hoe ouders de besteding van het kostgeld (moeten/mogen) verantwoorden; ik vermoed even dat wat jij de komende maanden gaat afdragen aan je ouders echt een druppel op een gloeiende plaat is afgezet tegen wat ze in jou hebben geinvesteerd de afgelopen jaren. Misschien melancholisch, maar vind je het dan een punt van discussie?
Die mening deel ik ook. Ik ben dan wel van een opvoeding dat moeders altijd thuis was. s'Ochtends stond het onbtijd klaar, kopie thee er bij. en tussen de middag naar huis om te eten, tafel was gedekt, vers glas melk en als ik uit school kwam, stond er limonade klaar, snoepie er bij, en dan... Zo RaZ, wat heb je allemaal gedaan op school.Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:49:
[...]
Ik vind dat je als ouder de verantwoordelijkheid hebt en de keuze hebt genomen om voor je kind te zorgen. Zolang een kind nog thuis woont en studeerd hoor je support te zijn voor je kinderen. Als het financieel niet nodig is om je kind kostgeld te laten betalen moet je dit niet doen.
[..]
[ Voor 61% gewijzigd door RaZ op 10-01-2008 01:03 ]
Ey!! Macarena \o/
Verwijderd
Daar komt 't op neer.RaZ schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:50:
Er zijn geen gebruikelijke bedragen. Het hangt veelal af van factoren, en met name de factor: "hoe voeden de ouder hun kind op".
Alhoewel wat hard gesteld ben ik het in essentie wel eens met MAX3400. Het is irrelevant of andere mensen wel of geen kostgeld hoeven te betalen, of hoeveel. Het is een keuze die je ouders maken in je opvoeding. Kostgeld is altijd nog minder dan je kwijt bent als je zelfstandig gaat wonen, en is een bijdrage in de kosten die voor jouw toekomst worden gemaakt. De keuze ligt bij jou, wil je zelfstandig gaan wonen?MAX3400 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:44:
Ik snap het topic niet? Ik lees namelijk, simpel gezegd: hoi, mijn ouders willen dat ik kostgeld ga betalen voor periode x maar gezien de hoeveelheid geld die ermee gemoeid is, zoek ik argumenten om dit zo hard mogelijk te downplayen bij het eerstvolgende familie-diner.
No offence maar val ons er niet mee lastig. Of het antwoord nou is "100% van de mensen moet minimaal 400 Euro betalen" of "3% van de mensen betaalt maximaal 30 Euro" zal niets afdoen aan de wensen/eisen die in je ouderlijk huis gelden. En ja, als je het er niet mee eens bent; ga buiten de deur wonen.
Het zal je niet verrassen dat mijn antwoord een volmondig "ja" is. Het uitvallen van de studie is niet erg relevant, het hebben van een eigen inkomen eigenlijk ook niet, al kan dat nog leiden tot een hogere bijdrageDe vraag:
Is het momenteel nog gebruikelijk om kostgeld te rekenen als een student is uitgevallen van zijn of haar studie, en gaat werken om de tijd te overbruggen tot de start van de nieuwe studie?
[ Voor 14% gewijzigd door gambieter op 10-01-2008 00:56 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
[ Voor 110% gewijzigd door Spitie op 04-01-2020 01:54 ]
Signature
Verwijderd
Hoe educatief? Dat ligt helemaal aan jouSpitie schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:57:
[...]
Briljante post![]()
Tevens wil ik, als ik hier genoeg over weet, het met mijn ouders over hebben.
Als het niet meer dan redelijk is om kostgeld te betalen, dan betaal ik dat, maar als het nergens op slaat en onrealistisch is dan natuurlijk niet.
Hoe educatief is het om mij kostgeld te laten betalen dat niet reeel is?
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2008 01:02 ]
Ik denk dat dit onder andere afhankelijk is van 2 factoren (die je natuurlijk weer kan onderverdelen)Spitie schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:57:
[...]Maar nee, dit topic is niet om te onderzoeken hoe snel mogelijk ik het kostgeld omlaag kan trekken. het topic is bedoeld om een goed beeld te krijgen hoe vaak momenteel gekozen wordt om studenten die gestopt zijn met een studie kostgeld te laten betalen, dit omdat ik veel verhalen uit mijn omgeving hoor waaruit blijkt dat dit niet zo vaak gebeurd.
[ Voor 13% gewijzigd door gambieter op 10-01-2008 01:08 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Verwijderd
gambieter schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 01:08:
Kijk eens bij het Nibud. Die hebben een heleboel informatie over kostgeld, of bijvoorbeeld Nibudjong. Je kunt een heleboel informatie over kostgeld vinden, en dat aan je ouders geven ter informatie.
N.B: Het Nibud vraagt voor het gebruik van deze rekenmodule een kleine bijdrage van € 1,00. Het Nibud ontvangt voor de Kostgeldberekenaar geen subsidie en heeft de opbrengsten nodig om de bouw en het onderhoud te financieren.
Reeel... het gros verwoont 1/3 van het salaris, dus paas je ouders 1/3 van je inkomsten. Doe daar eens 60 euro per maand bij voor gas/licht/water. Pak niets uit de koelkast wat je niet zelf hebt gekocht. En regel je eigen eten en doe de was en het strijkwerk ook zelf.Spitie schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:57:
[...]
Hoe educatief is het om mij kostgeld te laten betalen dat niet reeel is?
Ey!! Macarena \o/
Verwijderd
Dat is iets anders natuurlijk. Ik had het ook met opzet wat scherp gesteld omdat er wel degelijk dergelijke types rondlopenSeesar schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:45:
[...]
[offtopic]
voor alle duidelijkheid, ik betaal alles zelf aangaande vrijetijds besteding, maar ik kan het dus makkelijker betalen omdat ik dus niet en school, en boeken, en college geld, en kamer etc hoe te betalen. D.w.z. ik hoop niet geassocieerd te worden met die rijkeluis pappa kindjes, ik werk voor me geld, maar kan het net wat breder hebben doordat een aantal lasten afvallen. Zodoende kan ik dus nu in de VS afstuderen waar ik een jaar voor gespaard heb (ipv me school betalen) wat hetgeen is wat me ouders willen stimuleren.
300 euro is echt te veel. In principe verliezen ze niets, want het huis staat er al, verwarming moet toch aan, dus eigenlijk is het extra efficiënt als je dat met meerdere deelt. Je kan hoogstens een bijdrage leveren in eten/diensten (je eigen kledij zelf wassen bvb)Tis heel wisselend, ik denk dat er heel veel verschillende tewakers met opvattingen en meningen hier zijn, maar ik denk dat wat jij voorgeschoteld hebt gekregen in 80% van de gevallen de medetweakers wel veel vinden, alleen ovor thuis wonen (300 euro; hoe kun je dat verantwoorden als oudres waaraan dat opgemaakt wordt???)
Verrek, zover was ik niet gegaanVerwijderd schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 01:10:
[...]
offtopic:
Ouders die via die calculator kostgeld gaan berekenen zouden imho zelf kostgeld aan hun kinderen moeten gaan betalen om te leren op een goede manier met geld om te gaan
Tel uit je winstWat kost Bert in 2006 per maand?
Uitgavenpost Bedrag (€ per maand)
Elektriciteit apparaten (400W x 4 uur x 30) € 9
Douchen (30 x 0,47) € 8
Telefoon € 20
Schoolkosten € 75
Kleding en schoenen € 40
Muzieklessen € 60
Voetbalclub € 20
Fietsreparaties € 10
Slijtage meubelen € 10
Sparen computer, audio, etc. € 30
Zakgeld € 25
Schoolexcursie Londen € 20
Eten/drinken thuis € 80
Eten/drinken op school € 20
Persoonlijke verzorging € 5
Totaal € 442
LOL... Mooi voorbeeld trouwens maar het Nibud leeft nog in 1982?gambieter schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 01:14:
[...]
Verrek, zover was ik niet gegaan. Dat is inderdaad een beetje vreemd... Dan is de Nibudjong site misschien iets zinvoller
![]()
Van de Nibud site haalde ik dit overzicht over een 16-jarige scholier:
[...]
Tel uit je winst
Verwijderd
Ik had dezelfde bedenking toen ik dat lijstje zag. Eten op school per maand voor 20 euro? Ik dacht het niet. Al lang niet meer zelfs.MAX3400 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 01:16:
[...]
LOL... Mooi voorbeeld trouwens maar het Nibud leeft nog in 1982?
Kleding + schoenen? 40 Euro?
Zakgeld? 25 Euro?
Leuk bedacht van het Nibud maar toen ik 16 was (in '92, dacht ik zo), zat ik al rond 100 gulden aan kleedgeld. Misschien niet reeel voor die tijd maar het Nibud mag ook wel wat inflatiecorrectie toepassen?
[ Voor 129% gewijzigd door Spitie op 04-01-2020 01:54 ]
Signature
Meen eens. Je woont in dus moet je je aan de regels houdenRaZ schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:38:
[...]
En daar ga je de mist in.
Je ouders kiezen voor een methode van opvoeden, en zolang je in hun huis woont, geniet je hier van.
Ik ben door m'n moeder christelijk opgevoed, vloeken stond de doodstraf op. Maar is vloeken werkelijk een feit voor de doodstraf? Wie zegt dat je nu wel of niet mag vloeken? Juist, de regels die in huis gelden, en die regels bepalen je ouders...
Als je het niet eens bent met de regels van je ouders, dan ga je toch lekker je eigen regels maken, in je eigen woning/kamer. Zolang jij thuis woont, hebben hun het voor het zeggen, en dat is de feitelijk werkelijkheid.
Vooral op je laatste post begint dit meer richting een opsom-topic te worden, een wellus-nietus gedoe. Kostgeld lappen is persoonlijk, of het financiele noodzaak is of simpel weg discipline of educatieve doeleinde.
Waarom zouden ze fout zitten? In jouw ogen zitten ze fout. Maar sommige moeten geen kostgeld betalen. Anderen moeten het wel doen omdat de ouders het zelf lastig hebben om de touwtjes aan elkaar te knopen. En anderen zoals jijzelf moeten het doen uit principe. Er zullen altijd mensen zijn die meer hebben dan jou. Maar er zijn er veel die veel minder hebben en zelf het geluk niet hebben om studies te kunnen/mogen doen.Spitie schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:45:
Het is inderdaad waar dat mijn ouders de regels bepalen, en dat ik me dien hieraan te houden zolang ik bij hun thuis woon.
Echter is het geval dat mijn ouders heel erg open staan voor discussie, als ik het ergens mee onneens ben, en ik kan duidelijk aantonen waarom, heroverwegen ze hun besluit, daarom ben ik nu ook concreet op zoek naar cijfers (percentages) van mensen in eenzelfde situatie, in de hoop ze hiermee te overtuigen, en in te laten zien dat ze fout zitten.
Een goed beeld ga je hier heus niet krijgen hoor! De één zegt zus, de ander zegt zo en jij leest enkel wat je wil horen.Spitie schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:57:
Maar nee, dit topic is niet om te onderzoeken hoe snel mogelijk ik het kostgeld omlaag kan trekken. het topic is bedoeld om een goed beeld te krijgen hoe vaak momenteel gekozen wordt om studenten die gestopt zijn met een studie kostgeld te laten betalen, dit omdat ik veel verhalen uit mijn omgeving hoor waaruit blijkt dat dit niet zo vaak gebeurd.
De door jou genoemde bedragen zijn totaal niet onrealistisch. Zoals hier al door velen gezegd is, is zelfstandig gaan wonen vele malen duurder.Als het niet meer dan redelijk is om kostgeld te betalen, dan betaal ik dat, maar als het nergens op slaat en onrealistisch is dan natuurlijk niet.
Wees gerust, het is realistisch! De huur van een appartement kost al meer dan € 300.Hoe educatief is het om mij kostgeld te laten betalen dat niet reeel is?
Verwijderd
Directe cijfers zul je niet vinden, maar probeer even op de verschillende mensen te reageren zodat hij onze *mening* kunnen geven of het bedrag wel redelijk is...Spitie schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 01:23:
Maar er zijn nergens concrete cijfers te vinden over het aantal personen die kostgeld moeten betalen? En dit in vergelijking met het aantal personen die het niet hoeven?
Het gaat me dus niet om de hoogte van het bedrag, maar het gaat erom of het redelijk is dat dit bedrag uberhaupt moet worden betaald.
Als ik alle reactie's zo lees, is hier op tweakers ook duidelijk een meningsverschil over, een paar mensen vinden van niet, anderen van wel. Ik vermoedt dat dit juist typerend is voor dit onderwerp.
Daarom hoopte ik dat hier concrete cijfers over zouden zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2008 01:33 ]
[ Voor 143% gewijzigd door Spitie op 04-01-2020 01:54 ]
Signature
Even off-topic: Denis Leary over kinderen en dingen in het huis.. Gehele show is trouwens ook de moeite waard; "Lock 'n Load".Spitie schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 01:29:
[...]Vindt trouwens alle reactie's fijn om te lezen, zo krijg ik wel een andere kijk hierop.
In die context vind ik het wel de moeite om wat dingen terug te rekenen:Spitie schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 01:29:
[...]
Bij deze dan de cijfers:
Ik ga ongeveer 6-7 euro per uur verdienen, in weken van 38 uur, dit kan ik nog 4,5 maand doen.
Hiervan moet ik 300 euro uitgeven aan kostgeld, 110 euro aan verzerkering, 25 euro voor telefoon, tevens moet ik daarbij mijn boekengeld (a 300 euro - marktplaats waarde) + studiegeld (775 euro) terugbetalen.
[ Voor 49% gewijzigd door MAX3400 op 10-01-2008 01:41 ]
Of het terugbetalen van het studiegeld redelijk is, dat is moeilijk te beoordelen. We weten niet waarom je met je studie gestopt bent, en of je de oorspronkelijke keuze te lichtvaardig gemaakt hebt, of dat je te ambitieus bent geweest, het hard genoeg geprobeerd hebt, etc. Als de "schuld" daarvoor bij jezelf ligt, dan is dat niet onredelijkSpitie schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 01:29:
[...]
Bij deze dan de cijfers:
Ik ga ongeveer 6-7 euro per uur verdienen, in weken van 38 uur, dit kan ik nog 4,5 maand doen.
Hiervan moet ik 300 euro uitgeven aan kostgeld, 110 euro aan verzerkering, 25 euro voor telefoon, tevens moet ik daarbij mijn boekengeld (a 300 euro - marktplaats waarde) + studiegeld (775 euro) terugbetalen.
[ Voor 15% gewijzigd door gambieter op 10-01-2008 02:05 ]
Ey!! Macarena \o/
T60P Widescreen
Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+
Hier sluit ik me bij aan!MAX3400 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:44:
Ik snap het topic niet? Ik lees namelijk, simpel gezegd: hoi, mijn ouders willen dat ik kostgeld ga betalen voor periode x maar gezien de hoeveelheid geld die ermee gemoeid is, zoek ik argumenten om dit zo hard mogelijk te downplayen bij het eerstvolgende familie-diner.
120 euro p/maand reizen en stappen. Ik weet niet waar jij woont of wat je doet in het weekend?? maar dat geef ik in één weekend uit aan alleen stappen en dan drink ik alleen bier. Neem de zaterdag: taxi, minimaal 10 euro. entree disco: 10 euro bonnen: 30 euro (1,70p/stuk). Tevoren in de kroeg 15 euro.RaZ schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 02:07:
Inkomsten - vaste lasten - kostgeld (300) - studie (in 12 termijn) hou je 450 over per maand.
En daar gaat weer 120 euro reizen en stappen van af.. 330 euro vrij te besteden.
Er zijn mensen die in de maand minder te besteden hebben hoor... Ik zou dus niet klagen..
[ Voor 8% gewijzigd door wiene op 10-01-2008 14:40 ]
Gast, welkom in de echte wereld. Wat jij uitgeeft aan stappen is de helft van mijn maandinkomenwiene schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 14:39:
Stappen kost me minimaal 400 euro per maand. Misschien is dat wat meer als het gemiddelde, maar zeg dat je in zijn levensfase toch zeker 2x per week doet stappen zit je toch wel tegen de 300 euro aan en dan doe je niks geks.
Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+
Deze post is ongeveer net zo vaag als de vraag hoeveel kostgeld je moet betalen.wiene schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 14:39:
[...]
120 euro p/maand reizen en stappen. Ik weet niet waar jij woont of wat je doet in het weekend?? maar dat geef ik in één weekend uit aan alleen stappen en dan drink ik alleen bier. Neem de zaterdag: taxi, minimaal 10 euro. entree disco: 10 euro bonnen: 30 euro (1,70p/stuk). Tevoren in de kroeg 15 euro.
Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.
*zucht*
Verwijderd
om eerlijk te zijn wel kanzlooz om 4-5 jaar nog bij je ouders te wonen als je 2500 in de maand verdient (das redelijk veel voor een starter) met een vaste fulltime jobVerwijderd schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 17:15:
Ik heb tijdens mijn studie nooit kostgeld hoeven te betalen..
maar vanaf dag 1 dat ik full-time aan het werk ging moest ik 125 euro per maand betalen.
verdiende toen zo'n 1000 euro netto. (jaar 2002)
dit vond ik zeer redelijk.
Na 7-8 maanden ben ik het huis uit gegaan en heb ik al mijn kostgeld wat ik had afgestaan als oprot premie mee gekregen van me ouders![]()
Soort van extra spaar potje hadden ze ervan gemaakt.
Mijn zusje woont nog thuis en werkt al 4-5 jaar full-time en betaalt nu 150 euro per maand.
en verdient rond de 2500 euro netto.
Ze lacht haar ballen uit de broek met wat ze in de maand over houd (onee ze heeft geen ballen)
Mocht ik ooit kinderen krijgen zullen ze ook gewoon kostgeld moeten betalen (wat ik dan voor hun spaar tot ze het huis uit gaan) hoogte weet ik nog niet. ligt aan het uitgave patroon van mijn toekomstige kinderen. zijn het big spenders dan vraag ik meer kostgeld dan dat ze goed kunnen sparen uit zichzelf..
T60P Widescreen
Dat is dus allemaal vanuit jouw optiek berekend.Spitie schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 01:29:
[...]
Ik denk inderdaad dat gewoon de meningen over dit onderwerp erg verschillen, hier op tweakers, hier in nederland, en zo ook hier bij mij thuis.
Daarom vroeg ik me af of er concrete cijfers over zijn![]()
[...]
Bij deze dan de cijfers:
Uitgaven aan stappen e.d. zijn ongeveer 20 euro per maand.
Reiskosten 100 euro per maand (naar werk & vriendin)
Daar moet dan nog kleding e.d. bij.
Oslik blyat! Oslik!
das toch helemala neit eerlijk om het zo te beredeneren; ik bedoel, leg de grens eens vast dat je wel en niet moet betalen? Zodra je gaat werken moet je volle pond betalen omdat je graag je vrije tijd nuttig wil besteden totdat je studie weer begint?dion_b schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 18:03:
[...]
Dat is dus allemaal vanuit jouw optiek berekend.
Keer het eens om: reken eens uit hoeveel het zou kosten om een kamer ter formaat van waar jij van geniet te huren in een huis met gedeelde voorzieningen zoals bij jullie thuis aanwezig zijn. Dat kan makkelijk op deze site:
http://www.woonbond.nl/rekenen/maxhuur_o.php
Daarmee bereken je trouwens de maximaal redelijke huur. De minimale redelijke huur bedraagt (volgens de fiscus) 55% van dat maximumbedrag.
Let vervolgens op dat bovenstaande gaat over kale huur. Daar moet dus nog gas/water/electra bijkomen. In het geval van een gemeenschappelijke huishouding is het meestal redelijk om het totaalbedrag dat je ouders betalen te delen door het aantal inwoners, tenzij iemand in het huis echt aantoonbaar hoger verbruik veroorzaakt (zonnebed ma, wietplantage pa op zolder, serverpark van jou etc.).
Daarna moet je naar andere diensten kijken waar je mede van geniet- denk daarbij aan je internetverbinding, telefoon-, televisie- en krantabonnement, dat soort zooi. Ook daar jouw deel van berekenen.
Tenslotte ga ik ervan uit dat je niet zelf je eten hoeft te kopen en koken. Even los van de arbeid die (vermoedelijk) je moeder verricht daarvoor kost al dat eten ook aardig wat. Vaak houdt een redelijk welgesteld gezin niet bij exact wat het allemaal kost, maar reken op minstens EUR 50/w, allicht een stuk meer dan dat.
Dat bij elkaar komt een beetje in de buurt van wat het leven waar jij thuis van geniet werkelijk kost. Ik ken de specifieke getallen voor jouw situatie niet, maar het zou me sterk verbazen als het onder de EUR 500 zou uitkomen. Bekijk je standpunt tegenover de EUR 300 in dat licht...
Overigens zie ik niet zo in waarom je overal de nadruk op legt dat je ex-student of uitgevallen student bent. Dat is IMHO volstrekt irrelevant. Jij bent momenteel werkende die bij anderen in huis woont (toevallig je ouders). En van een werkende kun je prima verwachten dat hij bijdraagt aan het gezamelijke huishoudspotje. In dit geval niet omdat dat geld an sich zo nodig is, maar omdat je anders nogal een reality-check mist.
Tegenvoorbeeld:
Mijn broertje heeft een jaar of 8 geleden z'n VBO niveau A gehaald. Sindsdien werkte hij soms, maar nooit meer dan een paar maanden achtereen. Hij heeft hier en daar wat certificaatjes gehaald, maar geen vervolgopleiding gedaan. Al die tijd woonde hij bij onze moeder in en hoefde hij geen kostgeld te betalen. Gevolg was dus dat hij ondanks relatief lage en wisselvallige inkomen relatief veel geld ter beschikking had en sowieso nooit de consequenties van z'n vaak erg domme keuzes hoefde te dragen.
Iets meer dan een jaar terug overleed onze moeder. Toen moest hij opeens noodgedwongen op eigen benen staan. Dat beviel erg slecht. Hij snapte aanvankelijk niet dat je IRL echt gewoon moet werken of als je geen werk hebt voltijd op zoek moet naar werk. Hij snapte niet dat als je leidinggevende iets onaangenaams zei (terwijl je er zit op uitzendbasis, dus zonder enige bescherming) je niet een grote bek terug moest opzetten. Dagelijks op tijd komen was ook een hele uitdaging. Dus hij maakte schulden en raakte depressief omdat het allemaal te moeilijk was...
Ondertussen begint hij er langzaam bovenop te komen, maar hij is een heel jaar kwijt geweest aan een paar harde levenslessen.
Nu is dit een wat dramatisch voorbeeld, maar het principe van gratis kost+inwoning alleen als je daadwerkelijk leert/studeert is een erg gezonde. En nee, het is niet makkelijk, je zult vaak zat "leuke" dingen moeten overslaan omdat je er geen geld voor hebt, maar zodoende leer je prioriteiten stellen (en misschien ga je ook eens uitkijken naar werk dat beter betaalt, EUR 6/u is peanuts...). Dat zijn vaardigheden waar je ook bij je studie en later bij 'echt' werk baat bij gaat hebben
T60P Widescreen
Beetje kort door de bocht om zo negatief te oordelen, je weet verder niets van de situatie. Niet elke ouder zit er op te wachten dat de kinderen eindelijk oprotten...Seesar schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 17:32:
[...]
om eerlijk te zijn wel kanzlooz om 4-5 jaar nog bij je ouders te wonen als je 2500 in de maand verdient (das redelijk veel voor een starter) met een vaste fulltime job..........niet alleen omdat het redelijk onvolwassen is (in mijn opinie), maar ook omdat ik weet dat me ouders blij zijn dat ze nu eindelijk het rijk voor zichzelf hebben. Na 18 jaar poepluiers, pubers, ruzies (naast natuurlijk de leuke momenten) willen ze nu rustiger aan doen: minder werken, samen leuke dingen doen; geen luide muziek van mij met me vrienden etc........maar ja, das natuurlijk ieder voor zich.
Hoezo is dat niet eerlijk? Dit is juist een erg harde, eerlijke berekening. Dat betekent niet dat ouders daadwerkelijk zo'n hoog bedrag als kostgeld moeten rekenen, maar als kostgeldbetaler kan het geen kwaad om te beseffen hoeveel je echt kost.Seesar schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 18:11:
[...]
das toch helemala neit eerlijk om het zo te beredeneren; ik bedoel, leg de grens eens vast dat je wel en niet moet betalen? Zodra je gaat werken moet je volle pond betalen omdat je graag je vrije tijd nuttig wil besteden totdat je studie weer begint?
Je ouders moeten ook op zekere hoogte voor je zorgen en daar hoort onderdak bij. ZEker als het educatief is, dan snap ik niet waarom het vanuit dat standpunt moet? Je gaat je kinderen toch ook niet vragen te helpen hypotheek af te lossen, administratie etc????
Maar ja, zal wel mijn opvoeding zijn.
Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
Ik vind dat ouders voor kinderen kiezen en daarbij komen ook een aantal plichten. Niet alleen kleding, ruimte, etc voor je kind maar ook studie...Seesar schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 18:11:
[...]
das toch helemala neit eerlijk om het zo te beredeneren; ik bedoel, leg de grens eens vast dat je wel en niet moet betalen? Zodra je gaat werken moet je volle pond betalen omdat je graag je vrije tijd nuttig wil besteden totdat je studie weer begint?
Je ouders moeten ook op zekere hoogte voor je zorgen en daar hoort onderdak bij. ZEker als het educatief is, dan snap ik niet waarom het vanuit dat standpunt moet? Je gaat je kinderen toch ook niet vragen te helpen hypotheek af te lossen, administratie etc????
Maar ja, zal wel mijn opvoeding zijn.
Een oud-collega woonde tot op z'n 27e in Hotel Mamma en moeder was niet blij met het feit dat 'ie uit ging checken.gambieter schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 18:14:
[...]
Beetje kort door de bocht om zo negatief te oordelen, je weet verder niets van de situatie. Niet elke ouder zit er op te wachten dat de kinderen eindelijk oprotten...
Hmmm.... moederskindje?Ik was de eerste van de kinderen die het huis uit ging, en moeders was er helemaal niet blij mee. Vader wel, maar die vond mijn eerste kamer werkelijk vreselijk en is er maar 3x geweest in anderhalf jaar. Een keertje om helpen spullen te brengen, een keertje met mijn slecht ter been zijnde oma (4 hoog, smalle trap) en een keer om mijn spullen naar de nieuwe kamer te verhuizen.
Het hangt er dus mede vanaf hoe vervelend je bent als kind.
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
Nah, moeders moest er gewoon aan wennen. Bij de andere twee broers ging het al een stuk makkelijker
daar heb je gelijk in, maar ik had al overwogen dat zij misschien zorg draagt voor (invalide?) moeder ofzo, maar op de manier waarop hij het schrijft :"ze lacht de ballen uit de broek hoeveel ze per maand overhoud" weet ik wel dat er weinig verantwoordingen aan het htuis wonen hangt.gambieter schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 18:14:
[...]
Beetje kort door de bocht om zo negatief te oordelen, je weet verder niets van de situatie. Niet elke ouder zit er op te wachten dat de kinderen eindelijk oprotten...
Ik was de eerste van de kinderen die het huis uit ging, en moeders was er helemaal niet blij mee. Vader wel, maar die vond mijn eerste kamer werkelijk vreselijk en is er maar 3x geweest in anderhalf jaar. Een keertje om helpen spullen te brengen, een keertje met mijn slecht ter been zijnde oma (4 hoog, smalle trap) en een keer om mijn spullen naar de nieuwe kamer te verhuizen.
Het hangt er dus mede vanaf hoe vervelend je bent als kind.
T60P Widescreen
Seesar schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 19:03:
[...]
Ik weet het tis, beetje over de limit mijn voorbeeld, maar zo hoort ook jouw vorobeeld in mijn ogen; best om kostgeld te betalen (al aangeven dat ik daar achter sta), maar elk dubbie berekenen vind ik eigenlijk ziek....
Hoezo heeft leeftijd er iets mee te makenSeesar schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 19:03:
[...]
Verder vind ik het niet eerlijk: tot welke leeftijd wordt alles betaald en wat is de grens dat ineens hypotheken, gas water elektra, elke broodsnede en koekje berekend mag worden?
Oslik blyat! Oslik!
[ Voor 36% gewijzigd door Seesar op 10-01-2008 20:13 ]
T60P Widescreen
gambieter schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 18:32:
[...]
Nah, moeders moest er gewoon aan wennen. Bij de andere twee broers ging het al een stuk makkelijker
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
Eh, wie kiest ervoor om te stoppen met studeren? Dat die keuze consequenties draagt is in de echte wereld nogal vanzelfsprekend...Seesar schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 19:55:
[...]
@ Dion_b, maar als je thuis woont he en fulltime werkt voor 7 euro per uur....om een half jaartje te overbruggen totdat nieuwe studie begint, is het dan nog steeds zo fair?
Zoals ik al schreef, ik zou voorstander zijn van kostgeld zodra je niet studeert. Of je werkt of niet is jouw zaak, maar geen kostgeld betalen = niet "op je ouders kosten beetje vertieren"...Ik kan dus beter besluiten om niet fulltime te werken = weinig geld = dus geen reden om 600 euro in de maand aan je ouders te lappen. Lekker hangen en op je ouders kosten beetje vertieren is dus beter dan full-time werken en er ook voor beloond worden, ipv alles af te dragen aan je ouders.
Ook in NL zijn er genoeg mensen die dat wel moeten (heb zelf eea op dat vlak meegemaakt en m'n broertje leert het nu ook van dichtbij). Misschien ga je de luxe hebben dat je nooit in die positie terechtkomt, maar dan nog is het leren prioritiseren (dus dat het soms "of" is en niet "en" als je twee dingen wilt doen) geenzins overbodig.Ik weet i.i.g. wel dat we hier niet in een 3e wereld land of VS leven waarbij ieder muntje om gedraait moet worden.
Zeker, maar dat is dus iets wat je *kinderen* aanleert, lang voordat ze meer inkomen hebben dan wat zakgeld. Zoals ik al zei, de leeftijd doet er niet zoveel toe, het gaat om de inkomsten.Verantwoordelijkheid is goed, maar er is een grens. D.w.z 18 is niet zo spectaculair oud en in mijn optiek kun je die kinderen ook verantwoordelijkheid leren door ze een symbolisch bedrag te laten betalen of i.i.g op een spaarrekening zetten.
Kostgeld is er niet voor de ouders, althans niet in het geval van de TS. Het is voor de kinderen om eea te leren. Als de ouders het wel ruim hebben is het erg mooi als ze leuke dingen voor hun kind doen ermee, maar wat dan ook ze ermee doen, belangrijkste is dat hun kind leert dat hij IRL een significant deel van z'n inkomen gewoonweg kwijt is aan vaste lasten.Naja, ik zal wel te vrij/verwend zijn opgevoed, maar ik zou precies hetzelfde met mijn kinderen doen: of persee laten sparen (x % van fulltime job) of 150 a 200 euro max laten betalen omdat de ouders het echt niet kunnen betalen.
De helft van die lijst gaat voor een volwassen thuiswonende net zo goed als voor een uitwonende. Muv huur- en energiecontracten is er namelijk geen verschil. En een vast bedrag voor wonen is een vrij redelijke benadering van de realiteit van huur.Overigens ben ik sterk van mening dat wanneer je full-time werkt en geen toekomstplannen voro studie hebt om het huis uit te gaan; dat zet pas echt zoden aan de dijk aangaande verantwoordelijkheden; daar kan geen kost geld tegen op en leert je kinderen dan ech tomgaan met echte verantwoordelijkheden:
Voor EUR 240 huur je een bezemkast. En dan nog negeer je hier nog genoeg kosten:En dat zal uitindelijk nog goedkoper zijn ook dan 600 euro in de maand (i.i.g. op kamers):
240 kamer, 100 verzekering, 20 abbonement tel, 150 eten = totaal 500, maar dan woon je wel op jezelf, zonder je ouders.
1) welk kind wil niet *EINDELIJK* eens van z'n ouders af zijn en zelf bepalen hoe/wat/waar hij woont?[...]
D.w.z. er moet ook iets noemenswaardig voor terug te krijgen zijn, want hij kiest er niet voor om in een losstaand huis, met garage, tuin en oversized CV te wonen. (m.a.w. 1/3 van de kosten is niet reeel).
Ik ook, maar dat nog wel ruim voordat uit huis gaan ueberhaupt ter sprake komt...Ik zou het voor min kinderen belangrijker vinden dat ze kunnen wassen, strijken, huis schoonhouden en dat zonder problemen of uitstel;
Tja, vergeet niet dat er een verschil is tussen kunnen en willen. Dat is juist de grote charme van op jezelf wonen: als je de boel niet wilt opruimen hoeft dat niet. Maar dan zit je wel zelf tussen de zooi.als ik soms de bende zie die mijn huisgenoten kunnen maken of mijn vrienden thuis hebben in eigen aangekocht huis dan begin ik bijna te huilen.
Oslik blyat! Oslik!
Hillie schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 20:46:
[...]
offtopic:
Het ging me er meer om dat je moeder er veel moeite mee had dat je wegging en je pa het wel mooi vond.
Signature
Dat antwoord zal je toch ondertussen wel hebben? De meeste mensen hier vinden het redelijk, en de discussie gaat vooral over de hoogte van het bedragSpitie schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 01:59:
[...]
Voor de duidelijkheid, het gaat totaal niet om de hoogte van het bedrag, of wat dan ook, het gaat erom of het tegenwoordig gebruikelijk is om kostgeld te betalen in een dergelijke situatie.
Maar je bent na een half jaar gestopt? Dat lijkt me eerlijk gezegd nogal vroeg, het eerste jaar van een studie hoeft helemaal niet representatief te zijn voor een studie. Speelt dat misschien mee bij de beslissing van je ouders om je dat terug te laten betalen, dwz vinden ze dat je deze beslissing te lichtvaardig hebt genomen? Ik zou je zeker hebben aangeraden even door te bijten, maar misschien ligt de zaak wat anders/genuanceerder?En natuurlijk, als je stopt met een studie moet je zelf de consequenties dragen, dat ben ik ook van mening, maar het is niet zo dat ik lukraak een studie heb gekozen, na meerder meeloopdagen, introductiedagen, gesprekken met studenten, vrienden die de studie hebben gedaan, een intakegesprek te hebben gehad bleek het nog steeds mogelijk dat de studie niet strookte met het beeld dat ik er van heb gekregen, tevens valt rond de 50% uit op het hbo. Als ik gestopt was met een studie, waar ik niet of nauwelijks onderzoek naar zou hebben gedaan a la, dan is het volledig mijn eigen schuld, maar in dit geval lijkt me toch dat het iets anders ligt.
Niet meevalt? Volgens mij is het compleet onmogelijk om voor 150 euro per maand gezond te eten.dion_b schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 22:29:
Plus dat EUR 150/m eten niet meevalt, althans niet als je dus ook ontbijt, lunch en tussendoortjes meerekent.
De hoogte van het kostgeld haalt naar mijn mening nogal uit, omdat sommige bedragen in bepaalde situaties heel reëel zijn.Spitie schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 01:59:
[...]
Voor de duidelijkheid, het gaat totaal niet om de hoogte van het bedrag, of wat dan ook, het gaat erom of het tegenwoordig gebruikelijk is om kostgeld tebetalen in een dergelijke situatie.
Bedenk hierin hoe je kunt bezuinigen. Je kunt makkelijk 14 km fietsen naar je werk (kost je een uur), of misschien is een auto (ook in jouw geval!) wel goedkoper, mits je geen nieuwe auto koopt natuurlijk.Overigens ben ik niet iemand die snel zeurt oid. Ik heb jaren geleefd van 20 euro per maand, dit is tot & met mijn 17 zo geweest, heel veel van mijn geld spaarde ik. Wat dat betreft ben ik snel tevreden. En 300 euro vaste lasten is weinig. Maar wellicht, als je beter had gelezen, was je duidelijk geworden dat die vaste lasten hoger zullen liggen. Ongeveer om en nabij de 810 euro, en dat is op een inkomen van 950 best veel afaik.
(Kostgeld + Verzekering + Kleding + Aflossen boekengeld + Aflossen Collegeld + Strippenkaarten naar werk)
Je bent niet zielig, maar je klaagt wel dat je wel wat meer over mag houden.Maar nogmaals, dit is niet de discussie, ik wil gewoon graag weten hoe jullie aankijken tegen het betalen van kostgeld in een dergelijke positie, dit wil ik omdat hier geen duidelijke cijfers over zijn.
Concreet, ik doe niet zielig over 300 euro, al was het 500 euro prima. Ik zeg ook niet dat ik tegen kostgeld oid ben. Ik wil gewoon weten hoe de mensen tegenwoordig hier tegenaan kijken. Noem me dan alsjeblieft niet iemand die "zielig doet over 300 euro kostgeld", zo iemand ben ik namelijk niet, en ik hoop dat dat door dit bericht de wereld uit geholpen kan worden.
Als je jezelf heel erg verdiept in een studie, maar niet in andere, kun je nog steeds een slechte keuze maken. Daarnaast is het gras bij de buren altijd groener, de studies die snel leuke stages/excursies/vakken hebben, zijn dan opeens veel interessanter. Daarnaast, en dat is al eerder gezegd, is een studie in een half jaar niet meteen leuk. Simpele basisdingen moeten geleerd worden, maar zijn nu eenmaal niet interessant.Tuurlijk, als je stopt met een studie moet je zelf de consequenties dragen, dat ben ik ook van mening, maar het is niet zo dat ik lukraak een studie heb gekozen, na meerder meeloopdagen, introductiedagen, gesprekken met studenten, vrienden die de studie hebben gedaan, een intakegesprek te hebben gehad bleek het nog steeds mogelijk dat de studie niet strookte met het beeld dat ik er van heb gekregen, tevens valt rond de 50% uit op het hbo. Als ik gestopt was met een studie, waar ik niet of nauwelijks onderzoek naar zou hebben gedaan a la, dan is het volledig mijn eigen schuld, maar in dit geval lijkt me toch dat het iets anders ligt.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
Democratie kost een Fortuyn
als je normaal aardappels vlees en groente eet dan is dat goed te doen; zkeer als je voor meerdere dagen in 1 keer bereid en invriest. Lasagna, spagetti, kip tandori, witlof etc etc, is per mailtijd goed voor 3 a 4euro te maken. Ga je gek doen met biefstukken en exclusieve kruiden tja.....maar dan wordt het ook meer bijna hobby dan "gewoon" eten.dr snuggles schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 09:40:
[...]
Niet meevalt? Volgens mij is het compleet onmogelijk om voor 150 euro per maand gezond te eten.
Ik heb het dubbele nodig (10'tje per dag = 300 per maand). Als ik om mij heen vraag aan mensen die wat anders dan alleen pizza's eten, dan zijn die ook zoiets per maand kwijt aan eten. Dus als je maar 300 euro kostgeld hoeft te vragen en verder klaar bent, zou je blij moeten zijn.
daar ben ik het helemaal mee eens, maar 140 euro na een 40 uurige werkweek overhouden vind maar erg schraal. Dat zou mij i.i.g. niet meer motiveren en de vinger geven. Ik bedoel, dan zou ik cursussen gaan volgen; als excuus om niet te werken en zodoende "ineens" geen huishoudgeld te betalen omdat ik daar geen tijd voor heb.Je bent niet zielig, maar je klaagt wel dat je wel wat meer over mag houden. Concreet hou je 140 euro in de maand over voor leuke dingen, wat naar mijn mening best netjes is. Heb je al met je ouders overlegd dat kostgeld vaak opzij wordt gezet door de ouders, en heb je dan ook gevraagd of hun dat ook willen doen? Per Saldo spaar je dan 300 euro per maand, wat na een half jaar al een leuke 1800 euro is geworden. Bij de Ikea kun je daar heel wat spullen voor kopen. Bovendien raak je jouw ouders op hun zwakke punt: elke ouder wil dat hun kind goed start, en als je ouders het geld niet nodig hebben, zullen ze snel instemmen met in ieder geval een gedeelte van dit bedrag. Zie het als een investering voor later, niet als last.
[ Voor 74% gewijzigd door Seesar op 11-01-2008 15:37 ]
T60P Widescreen
Ik zou graag willen dat je aan slechts een zak aardappelen, een pot sperziebonen en een lapje vlees per week genoeg hebt. De meeste mensen eten echter drie of meer keer per dag, waarvan vlees (vleeswaren/kip/vis/vlees) het duurste is. Als je gezond en dus gevarieerd wil eten, ben je echt wel meer kwijt dan 100 euro per maand. Hoe ongezonder je eet, hoe goedkoper het wordt.Seesar schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 15:11:
Zak aardappels doe je (5 kg ;in je eentje ) zo'n weekje mee: 5.99, pot sperziebonenen , 1.49, lapplie vlees (altijd per 2dus 2 dagen) ): 6 euro, krop sla en potje kruiden per week (dwz aanschaf is duur, maar je doet er makkelijk maand mee (Naast zout en peper).
MOet makkelijk kunnen, maar je moet wel invriezen wat je teveel kookt.
Dan leef jij ook wel luxe voor een student om eerlijk te zijn:dr snuggles schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 15:26:
[...]
Ik zou graag willen dat je aan slechts een zak aardappelen, een pot sperziebonen en een lapje vlees per week genoeg hebt. De meeste mensen eten echter drie of meer keer per dag, waarvan vlees (vleeswaren/kip/vis/vlees) het duurste is. Als je gezond en dus gevarieerd wil eten, ben je echt wel meer kwijt dan 100 euro per maand. Hoe ongezonder je eet, hoe goedkoper het wordt.
Voorbeeldje wat ik als hongerige student binnen haal excl bier:
0.75 brood
0.10 hartig broodbeleg
0.60 melk
0.25 kwark
1.50 vleeswaren
1.50 vlees/kip/vis
0.50 groente
0.20 rijst
1.00 fruit
2.00 noten
0.50 overig
-----------
8.90 per dag = 267 euro per maand
Overigens: Vlees kun je maar één keer invriezen, de tweede keer sloop je de eiwitten. Meestal koop je het al ingevroren, dus invriezen is geen optie.
T60P Widescreen
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Met geld heb ik (en mijn ouders toendertijd ook) een principe: je spreekt vooraf de regels af en gegeven is gegeven. Als je hebt afgesproken dat je het zou moeten terugbetalen bij afbreken studie: prima, maar anders is het nergens op gebaseerd. Volgens dat principe zouden je ouders namelijk voor een willekeurige aanleiding X terugbetaling van Y kunnen eisen. De relatie tussen X en Y leggen is een kwestie van een woordenspel en zou ook niets met redelijkheid te maken moeten hebben in mijn ogen, maar met wat je hebt afgesproken.Spitie schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 23:41:
Mocht er trouwens iemand zijn die toevallig weet of het ook gebruikelijk is om het collegeld & boeken geld ook terug te betalen, hoor ik dit ook graag.
Sinds wanneer heeft die wat te vertellen over Werk en InkomenDit topic geniet de goedkeuring van Dido
Zo ging het bij mij ook. Ik betaalde € 100 per maand. Mijn moeder zei altijd: ik heb liever dat je het met mij opmaakt, dan dat je het opmaakt na mijn dood. Omdat mijn vader overdag met de auto weg was naar zijn werk (boer), speelde ik bv ook voor chauffeur als mijn moeder ergens heen wilde en ik thuis was. Zo hielpen we elkaar allemaal een beetje. Mijn ouders weten dat ik mijn geld niet over de balk smijt en vonden het dus prima dat ik zo wat extra kon sparen. Dus kon ik inderdaad met een hele volle portemonnee vertrekken en een appartement in A'dam kopen. Tijdens mijn studie heb ik geen kostgeld hoeven te betalen, pas toen ik begon te werken.St@m schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 15:51:
Ik betaal een symbolisch bedrag van €75,- p/m
Ik ben eigenlijk nog maar 3 dagen in de week thuis, de rest van de tijd woon ik bij mijn vriendin.
Op deze manier vergoed ik het eten een beetje... en de wasmachine![]()
Mijn ouders hebben het geld niet nodig, dus zijn we dit bedrag overeengekomen, zo kan ik straks met een volle portemonnee het huis uit
This footer is intentionally left blank
Verwijderd
Volledig eens wat betreft proportionaliteit.
Verwijderd
Ik ben het hier mee eens, niet iedereen heeft even veel inkomen dat je gemakkelijk rond komt. Als je met een loon die tegen de minimun loon aanzit kinderen moet onderhouden dan is kostgeld zeker geen luxe. Zo'n financiele steun valt (meestal) nog wel mee als je kijkt naar wat je ouders betalen voor eten en huisvesting.Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2008 @ 13:17:
ik erger me aan sommige reacties hier. Sorry, maar ik heb ook een tijdje 100 euro kostgeld moeten betalen om mijn ouders financieel te steunen. Dus het is heus niet altijd alleen opvoedkundig. Niet alle ouders hebben een spaarrekening voor hun kinderen op kunnen bouwen hoor!!
[ Voor 7% gewijzigd door Fox op 14-01-2008 13:27 ]
En niemand zegt toch ook dat die ouders/families/situaties niet bestaan? ALs je de openingspost leest dan lees je echter dat het in de TS gaat om opvoedkundig en niet omdat de ouders het niet kunnen betalen........Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2008 @ 13:17:
ik erger me aan sommige reacties hier. Sorry, maar ik heb ook een tijdje 100 euro kostgeld moeten betalen om mijn ouders financieel te steunen. Dus het is heus niet altijd alleen opvoedkundig. Niet alle ouders hebben een spaarrekening voor hun kinderen op kunnen bouwen hoor!!
T60P Widescreen
Door de Kinderbijslag.Seesar schreef op maandag 14 januari 2008 @ 15:09:
[...]
En niemand zegt toch ook dat die ouders/families/situaties niet bestaan? ALs je de openingspost leest dan lees je echter dat het in de TS gaat om opvoedkundig en niet omdat de ouders het niet kunnen betalen........
Ik zie het probleem -nog- niet zo eigenlijk.
Als de ouders van de TS het geld niet hadden, had ik er al vele minder moeilijk over gedaan; extra lenen bij IB (zoals mijn huisgenoot dat doet) etc om toch rond te kunnen komen.
Overigens als je thuis woont; je ouders kunnen wel je onderdak betalen als je op middelbare school zit, maar niet als je hoge school doet??????? Ik bedoel, ik zeg niet dat ze je boeken en school moeten betalen, aar waarom kunnen ouders 18 jaar wel voor je onderdak zorgen en als je dan naar HBO/Uni/MBO gaat dan moet er ineens kostgeld betaald worden????
Dat vind ik wel krom eigenlijk.
true that, die was ik vergeten.....ik kan me voorstellen dat dat dan net de drempel is. Overigens ben ik -nogmaals- van mening dat het goed voor opvoeding (financieel, huishoudkundig etc) is om op kamers te gaan na je high-school. NIet alleen ben je op die leeftijd heel makkelijk en flexibel; je heb leeftijdsgenoten in het zelfde schuitje en je leert stap voor stap (op kamers wonen heeft minder verantwoordelijkheden dan compleet huis huren/kopen) het zelfstandige leven leren kennen. Ik bedoel; je komt van high school en dan is voor mij altijd de logische stap geweest het huis uit te gaan; je zult vroeg of laat toch moeten en om op je 25e een keer het huis uit te gaan, dan heb je voor mijn gevoel een hele grote stap en leuke tijd overgeslagen. Heb aantal vrienden die nog thuis woenen, en die leven sociaal gezien toch anders dan ik. Ik weet niet of het beter is, maar ik weet wel dat e manier waarop ik leef fijner vind.SniperFox schreef op maandag 14 januari 2008 @ 15:17:
[...]
Door de Kinderbijslag.
Er zijn genoeg mensen die gewoon simpelweg niet genoeg geld hebben om rond te komen nadat hun kind 18 jaar wordt. Zo'n financiele bijdrage lijkt mij daarom ook niet verkeerd.
T60P Widescreen
Verwijderd
precies. Ik moet erbij zeggen dat ik een klein bedrag bijleen, om de incidentele uitgaven te kunnen betalen, en ik verdien + - 250 euro per maand bij. Wat ik overhoud van mn lening, gaat naar mijn spaarrekening. Ooit betaalde ik er rijlessen van, tot ik ermee stopte dan.SniperFox schreef op maandag 14 januari 2008 @ 15:17:
[...]
Door de Kinderbijslag.
Er zijn genoeg mensen die gewoon simpelweg niet genoeg geld hebben om rond te komen nadat hun kind 18 jaar wordt. Zo'n financiele bijdrage lijkt mij daarom ook niet verkeerd.
Seesar schreef op maandag 14 januari 2008 @ 17:07:
[...]
Als je dan toch kostgeld moet betalen, dan lijkt mij dit al helemaal een logische stap. NIet iedereen kan het betalen, maar als je de kosten 1 op 1 gaat zetten om je oujders te vergoeden (zoals Dion_b suggereert) dan is het goedkoper/quitte om op kamers te gaan.
Oslik blyat! Oslik!
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Verwijderd
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2008 12:24 ]
Een (officiële) studie is niet zo heel duur natuurlijk. €1500 per jaar of iets in die richting? Dat is €125 per maand, en daar komt je stufi nog eens bij waardoor je op een paar tientjes uitkomt. Kan me dan best voorstellen dat ouders dat bedrag willen betalen voor hun kind, waardoor je als student minder hoeft te werken (en dus meer tijd over houdt voor de studie) en toch hetzelfde kunt kopen.Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2008 @ 18:49:
[...]
Het valt me echt op met welk gemak jongeren auto rijden, uitgaan ed, zonder zelf voor hun eigen studiekosten op te hoeven draaien.
Misschien moet die jongen 2 dagen per week werken naast zijn studie om zelf die huur te betalen en is het iemand die dan niks meer gedaan krijgt qua studie? Dan lijkt het me nuttig dat je ouders je op die manier helpen, als ze het kunnen missen.Ik ken zelfs een jongen die elke maand 300 euro kamerhuur van zn ouders krijgt!!
Het kost dus niet zoveel, maar omdat je weinig tijd hebt en slecht betaalde baantjes hebt is het gewoon vervelend om zelf alles te moeten betalen. Later heb je nog tientallen jaren dat je alles zelf mag betalen, dus waarom zo krampachtig vasthouden aan het idee dat je het tijdens je studententijd ook allemaal op eigen kracht moet doen?Klinkt misschien stom uit de mond van een student, maar ik vind dat je als je student bent best mag voelen wat het kost.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Verwijderd
Goed punt, mijn studie wordt nu ook grotendeels betaald. (dus ook 'kamerhuur' en vaste kosten, inschrijving..., geen 'extra's'). Maar uiteraard zal dat ruimschoots gecompenseerd worden wanneer ik zal moeten bijspringen als ze op pensioen zijn. Want wat kan je tegenwoordig nog met die belachelijke pensioenen. Dan zal ik ze vast ook wel wat extra's willen geven om nog te genieten na een leven van dienstbaarheid aan hun kinderen.Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 12:21:
@ardana ik vind dat toch wel een beetje érg kort door de bocht. Hoeven jouw ouders als ze gepensioneerd zijn en ze zouden het geld kunnen gebruiken niet bij je aan te kloppen omdat ze maar voor zich zelf moeten kunnen zorgen en ze anders maar geld hadden moeten sparenJe investeert als ouders ook indirect in je eigen toekomst, en daarnaast is ben je tot het 21-ste levensjaar gewoon onderhoudsplichtig.
Dan woon jij goedkoper of verdien jij meer dan menigeen...PcDealer schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 17:28:
Je moet kostgeld gaan betalen en je weet niet wat redelijk zou zijn?
Ik stel voor 1/3 van je netto inkomen. Zeker gezien het opvoedkundige karakter. In reallife ben je at ook kwijt aan huur/netto hypotheek.
Oslik blyat! Oslik!
Bovenstaande klopt.Ardana schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 12:15:
Mensen in de bijstand worden zelfs min of meer verplicht om hun kinderen kostgeld te laten betalen: zodra het thuiswonende kind een eigen inkomen heeft, word de ouder ruim € 125 per maand gekort op de uitkering. Daarnaast vervalt (een deel van) de huurtoeslag en vervalt het recht op kwijtschelding van gemeentelijke heffingen en uitwaterende sluizen.
Zodra een kind 18 word vervallen tevens een aantal belastinginkomsten (kinderkorting, sinds 1-1-08 kindertoeslag) en in geval van een alleenstaande ouder kan dat oplopen tot € 300 per maand.
Ook bij een schuldenregeling word het kind geacht "kosten-neutraal" te zijn, en dus zijn werkelijke eigen kosten te betalen (incl. deel van de huur en overige vaste lasten).
Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.
Verwijderd
"Later heb je nog tientallen jaren dat je alles zelf mag betalen, dus waarom zo krampachtig vasthouden aan het idee dat je het tijdens je studententijd ook allemaal op eigen kracht moet doen?" ehm, misschien omdat je ouders geen geld hebben, of ze niet 40 uur kunnen werken? En trouwens, denk je dat het niet enorm tegen gaat vallen, als je ineens alles 100% zelf moet betalen? Besef dat je je echt in een luxepositie begeeft. Je krijgt geen studiefinanciering maar werkt wel 20 uur?Gizz schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 12:24:
[...]
Een (officiële) studie is niet zo heel duur natuurlijk. €1500 per jaar of iets in die richting? Dat is €125 per maand, en daar komt je stufi nog eens bij waardoor je op een paar tientjes uitkomt. Kan me dan best voorstellen dat ouders dat bedrag willen betalen voor hun kind, waardoor je als student minder hoeft te werken (en dus meer tijd over houdt voor de studie) en toch hetzelfde kunt kopen.
Zo doen mijn ouders het in ieder geval bij mijn zusje.
dat snap ik, zeker als je nog MBO doet, maar je moet je als ouder ook afvragen of je alles wel WIL betalen. En sorry, maar ik denk dat er toch echt veel mensen die het zijn die het WEL 100% zelf moeten doen, of wiens ouders het niet kunnen betalen. Dat geldt dat bijvoorbeeld ook voor boeken, materialen en ziektekosten.
[...]
Misschien moet die jongen 2 dagen per week werken naast zijn studie om zelf die huur te betalen en is het iemand die dan niks meer gedaan krijgt qua studie? Dan lijkt het me nuttig dat je ouders je op die manier helpen, als ze het kunnen missen.
nee, nu heb je echt een te rooskleurig beeld, hoor. Er zijn nog steeds mensen die hun HELE studie krijgen,en er nauwelijks bijwerken. De jongen die ik bedoel heeft afentoe een fotoshoot waar hij dan +- 500 euro mee verdient, en daarvan koopt hij dan mooie designdingen enzo. Dat vind ik dus een rare houding voor een student.
[...]
Het kost dus niet zoveel, maar omdat je weinig tijd hebt en slecht betaalde baantjes hebt is het gewoon vervelend om zelf alles te moeten betalen. Later heb je nog tientallen jaren dat je alles zelf mag betalen, dus waarom zo krampachtig vasthouden aan het idee dat je het tijdens je studententijd ook allemaal op eigen kracht moet doen?
De situatie hier thuis trouwens:
Zusje: WO studie, €1538 per jaar + boeken etc. Levert haar stufi in, ouders betalen wat er over blijft
Ik: HBO-achtige studie van €5000 per jaar + €2000 aan apparatuur. Krijg geen stufi, werk 20 uur per week, betaal alle studiedingen zelf.
We hoeven beiden geen kostgeld te betalen (ook al zou ik het makkelijk kunnen betalen). We kunnen beiden goed met geld omgaan en mijn ouders hebben liever dat we het sparen om straks degelijk uit huis te kunnen gaan, leuke dingen te doen etc.
Verwijderd
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2008 19:51 ]
Verwijderd
dat is ook zo, hoor, je hoort mij niet zeggen dat dat niet lukt. Er zijn altijd nog vakanties en café's, waar je fijn de avonduurtjes kunt draaien. Of poetswerk, dat soort dingen lenen zich prima voor avonden.Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 19:40:
Als je met een normale studie niet 10 uur per week een bijbaantje kan hebben heb je óf andere prioriteiten (geen tijd omdat je andere dingen náást je studie belangrijker vindt), je stelt je aan of je spendeert veel meer tijd aan je studie dan de gemiddelde nederlandse student.
In de eerste twee gevallen heb je imo geen reden om te roepen dat je niet kunt bijbeunen en in het tweede geval is die persoonijke situatie écht geen realistische weerspiegeling van de werkelijkheid van de gros van de studenten; je doet dan denk ik een studie boven niveau en/of je stopt er ruim bovengemiddelde hoeveelheiden tijd in.
Laten we dus alsjeblieft wel duidelijk houden dat een bijbaantje van een paar uur per week voor de gemiddelde student geen probleem moet zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2008 20:28 ]
Verwijderd
Is dat op mij bedoeld? Ik geef je notabene nog gelijk dat je in de normale gang van zaken (bijspringen bij pensioen) je ouders ruimschoots vergoedt voor de 'studie-investering' op een moment waarop je het zelf makkelijker kan betalen en op een moment dat het voor je ouders ook nuttiger is.Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 19:40:
Als je met een normale studie niet 10 uur per week een bijbaantje kan hebben heb je óf andere prioriteiten (geen tijd omdat je andere dingen náást je studie belangrijker vindt), je stelt je aan of je spendeert veel meer tijd aan je studie dan de gemiddelde nederlandse student.
In de eerste twee gevallen heb je imo geen reden om te roepen dat je niet kunt bijbeunen en in het tweede geval is die persoonijke situatie écht geen realistische weerspiegeling van de werkelijkheid van de gros van de studenten; je doet dan denk ik een studie boven niveau en/of je stopt er ruim bovengemiddelde hoeveelheiden tijd in.
Laten we dus alsjeblieft wel duidelijk houden dat een bijbaantje van een paar uur per week voor de gemiddelde student geen probleem moet zijn.
Ik zeg toch dat je meer dan tijd genoeg hebt als student. Maar ik heb geen zin om nu al m'n vrije tijd te spenderen aan werken, vermits ik dat later nog genoeg zal kunnen doen. Ik heb het niet per se nodig om zelf te werken (ik heb ook niet veel 'extra's nodig). Je hebt geen normaal studentenleven als je elke avond niet beschikbaar bent omdat je ergens aan het kuisen bent. Filmpje kijken met anderen, relaxen, afspreken, that's what students do.Tegelijk werken en studeren kan het in sommige gevallen extra moeilijk maken. (ook al heb je meer dan tijd genoeg). Bij 'studeren' hoort ook een bepaalde levensstijl, je zal nog de rest van je leven vanalles mogen betalen.
Verwijderd
Nee, niemand wil naast zijn studie 5 avonden werken. *is toevallig net aan het solliciteren voor een nieuwe bijbaan*Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 20:50:
[...]
Is dat op mij bedoeld? Ik geef je notabene nog gelijk dat je in de normale gang van zaken (bijspringen bij pensioen) je ouders ruimschoots vergoedt voor de 'studie-investering' op een moment waarop je het zelf makkelijker kan betalen en op een moment dat het voor je ouders ook nuttiger is.
Dat is maar een voorbeeld van hoe het de twee kanten op kan werken, en dan nog eentje dat mijns inziens wel goed in elkaar steekt.
[...]
Ik zeg toch dat je meer dan tijd genoeg hebt als student. Maar ik heb geen zin om nu al m'n vrije tijd te spenderen aan werken, vermits ik dat later nog genoeg zal kunnen doen. Ik heb het niet per se nodig om zelf te werken (ik heb ook niet veel 'extra's nodig). Je hebt geen normaal studentenleven als je elke avond niet beschikbaar bent omdat je ergens aan het kuisen bent. Filmpje kijken met anderen, relaxen, afspreken, that's what students do.
In het weekend is het een andere zaak. Waarschijnlijk zal ik volgend semester ook wat baantjes zoeken in het weekend om m'n spaarpot wat aan te dikken voor ik afstudeer.
Verwijderd
Nee was niet op jouw bedoeld, maar n.a.v. de reactie van Sophietje. Was sowieso niet direct tegen iemand bedoeld, maar een algemeen iets. Studenten hebben nu eenmaal de neiging om te klagen, terwijl het allemaal best mee valt
Verwijderd
haha, dat is wel zo, inderdaad.Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:04:
[...]
Nee was niet op jouw bedoeld, maar n.a.v. de reactie van Sophietje. Was sowieso niet direct tegen iemand bedoeld, maar een algemeen iets. Studenten hebben nu eenmaal de neiging om te klagen, terwijl het allemaal best mee valt
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq