Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Spitie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Spitie

Ondertitel

Topicstarter
-

[ Voor 106% gewijzigd door Spitie op 04-01-2020 01:53 ]

Signature

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Is het momenteel nog gebruikelijk om kostgeld te rekenen als een student is uitgevallen van zijn of haar studie, en gaat werken om de tijd te overbruggen tot de start van de nieuwe studie?
Het wel of geen kostgeld betalen is per situatie natuurlijk verschillend. Ik heb tijdens m'n studie niets hoeven lappen, toen ik fulltime ging werken overigens ook niet.

Mijn ouders hadden het niet nodig (en enkel m'n pa werkte).

Ik kan me overigens best voorstellen als de ouder/ouders het niet breedt hebben, om een bijdrage te vragen van een (studerend) kind. Of deze nu between studie is, of niet lijkt me niet relevant. Al is dat dus wel je vraag.

Op het moment dat iemand niet studeerd, en een eigen inkomsten gereneerd, kan het zelfs voor een laag-inkomen gezin dingen veranderen, zoals bijvoorbeeld huurtoeslag, er is immers een extra inkomen binnen het gezin. Dit zijn dus zeker factoren die meespelen.

Als ik even uit ga van een ideale situatie: Ouders verdienen bakken met geld, en kind lapt niets, en vangt ook nog eens stufi en de studie wordt nog eens betaald door de ouders. Waarom dan kostgeld vragen, ze teren toch al volledig op je centen.

Van een ander perspectief gezien, of een kind nu studeerd of niet, het consumeerd. Kleding, voedsel, etc..etc.. Dus ja, waarom zou je niet mogen vragen, zeker op het oog op het leren van hebben van vaste lasten wat on ontkombaar is als je op je zelf gaat wonen.

Kostgeld hoeft niet zozeer een financiele nood te zijn, en kan dus ook princiepieel worden ingesteld natuurlijk.

Tot dusver mijn gedachtengang

NB: Ik med dat ik nooit kostgeld heb betaald, maar dat heeft een rede, en ja, ook deze is persoonlijk; Mij is de optie voorgelegd, 1) kostgeld betalen, of 2) vast bedrag per maand sparen. Ik heb gekozen voor optie 2. Had ik gekozen voor optie 1, hadden mijn ouders het geld gespaard, en zou ik het betaalde kostgeld bij het uit huis gaan terug krijgen.

Ey!! Macarena \o/

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik kan me voorstellen dat je ouders je niet onbeperkt willen blijven sponsoren, zeker niet als je dik geld gaat verdienen. Aan de andere kant zie ik net dat je pas 18 bent, dus zo oud ben je nou ook weer niet.
De enige die kan bepalen of het redelijk is ben je zelf en hou er dan rekening mee dat een beetje studentenkamer €300 per maand kost + nog zo'n €100 per maand om van te eten + het feit dat je elke dag zelf mag gaan koken en elke week zelf je was staat te doen :Y)

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-10 16:55

KatirZan

Wandelende orgaanzak

ik heb zelf nooit kostgeld hoeven betalen, terwijl ik zelfs al een fulltime baan had ;)

Een hoop vrienden om mij heen hebben dit wel moeten doen, varierend van (omgerekend naar euro's) 150 euro tot en met 300 euro per maand

Vraag eens aan je ouders hoeveel zij verwachten dat jij aan hun betaald ;) Op internet zal je hier namelijk niets van vinden ;)

Wabbawabbawabbawabba

• Spitie
  • Niet online

Spitie

Ondertitel

Topicstarter
-

[ Voor 161% gewijzigd door Spitie op 04-01-2020 01:53 ]

Signature

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Omdat m'n vorige post door de edit nogal teniet is gedaan (NoFi hoor :P)..

Ik zou, mocht m'n voortplantingsverbod worden ingetrokkken, puur door de educatieve werking ervan, ongeveer rond 1/3 van de inkomsten opeisen van de kids..

Dit dus ongeacht of deze schoolgaand is, full-time werkend, of between studies.. Wij willen knaken zien :P

Dit om alvast te kunnen wennen en leren omgaan met geld en wat je ongeveer kwijt bent als je op je eigen benen komt te staan.

Mocht ik zelf die centen van het kroost niet nodig hebben, zou ik (net als mijn ouders toen) het betaalde kostgeld teruggeven... Dan hebben ze in iedergeval ter zijner tijd een leuk centje om bij het uithuis de handel aan te kleden.

[ Voor 8% gewijzigd door RaZ op 10-01-2008 00:12 ]

Ey!! Macarena \o/

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Spitie schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:01:
De hoofdvraag blijft natuurlijk wel of het momenteel nog gebruikelijk is als uitgevallen student kostgeld te betalen?
Maar waarom is dat nou zo interessant? Je doet het alleen als anderen het ook doen? En als je hier hoort dat anderen het niet hoeven te doen, dan is het opeens van de baan?

Het gaat er toch om hoe jij en je ouders tegen geld/opvoeding aankijken? Wat maakt je ouders het nou uit of mijn vrienden en ik het ook moeten betalen :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:08
Het kostgeld is niet nodig om enkele financiele reden dan ook, ze doen het alleen voor het opvoedkundige aspect.

Om het specifieker te maken in mijn geval:

Het zou gaan om 300 euro kostgeld, ik zou ook zelf mijn volledige zorgverzekering moeten betalen, tevens moet ik mijn collegegeld (750 euro) en boekengeld (ongeveer 300 euro) terugbetalen.

De hoofdvraag blijft natuurlijk wel of het momenteel nog gebruikelijk is als uitgevallen student kostgeld te betalen?

Het bovenste heb ik nu ook vermeldt in de startpost (bedankt RaZ :))
Het terug betalen van schoolgeld en boeken is in mijn ogen zeer redelijk. Vooral omdat jij zelf eerst een keuze maakt waar je op terug komt. Je ouders bieden dus aan om je studie te betalen, maar vervolgens wil jij in eens wat anders. Veel mensen om mij heen moeten iig zelf hun boeken betalen, en krijgen 4 jaar (of in ieder geval de normale doorlooptijd van de opleiding) college geld betaalt door hun ouders. En alles wat ze er langer over doen, moet zelf betaald worden.

Verder het kostgeld, ik heb zelf het geluk gehad dat ik dit niet heb hoven te betalen maar zoals je zelf al zegt ga je zo meteen wel gewoon fulltime werken. Qua opvoedkundige kant kan ik dan ook zeker begrijpen dat je ouders willen dat je kostgeld gaat betalen, en indien je ouders nog enigzins ouderwets zijn (je weet maar nooit) dan is 18 jaar om kostgeld te gaan betalen vrij normaal....

Strava

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-11 10:55

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Het kostgeld is niet nodig om enkele financiele reden dan ook, ze doen het alleen voor het opvoedkundige aspect.

Om het specifieker te maken in mijn geval:

Het zou gaan om 300 euro kostgeld, ik zou ook zelf mijn volledige zorgverzekering moeten betalen, tevens moet ik mijn collegegeld (750 euro) en boekengeld (ongeveer 300 euro) terugbetalen.

Het bovenste heb ik nu ook vermeldt in de startpost (bedankt RaZ :))
als het niet financieel nodig is vind ik dat veels teveel. Ik bedoel, ik ken hoop vrienden die inderdaad die bedragen moeten betalen, maar die hebben dan ook ouders die heel laag inkomen hebben. Gecombineerd met hogere stufi (400 euro in de maand ipv 250 ofzo) is dit reeeler.

Ik heb zelf ook nooit wat hoeven betalen, maar ik ging na highschool meteen op kamers. Ik ben relatief verwend als ik naar mijn omgeving kijk (school betaald, extra toelage vanuit me ouders + stufi, en boeken betaald door ouders + kamer) maar aan de andere kant doe ik heel veel in en om het huis voor me ouders. Website bouwen, computers repareren, boodschappen doen als ik in het weekend langskom.

De bedragen die jij noemt vind ik erg hoog. Ik vind het redelijk als je 150 euro in de maand + eigen alcohol zou betalen. Gas water licht is verwaarloosbaar: CV staat toch wel aan met of zonder jouw.

eten is echt niet zo duur als men denkt en zolang je je eigen spullejte betaald (schriften, snacks voor ind emagnetron, dvdtje huren) dan denk ik dat 150 meer dan genoeg is.

Of je ook voor school/boeken moet betalen is puur wat je ouders "vinden". D.w.z. ik ken mensen die alles krijgen (zoals ik), maar ook mensen die alles voor school zelf moeten betalen ondanks dat de ouders het kunnen veroorloven. Om eerlijk te zijn vind ik het niet echt eerlijk en ben ik opgevoed dat ook je hogeschool/hbo/uni nog deel is van je ouders verantwoordelijkheid (tenzij je stopt). D.w.z. op die manier maken ze het mogelijk voor je om en goede tijd te hebben (ze proberen me te stimuleren om naast studeren ook veel van de wereld te zien) en geld te hebben voor je vrijetijds bestedingen met vrienden, ipv 24/7 werken dan wel aan school, dan wel voor je geld en weinig/kort sociaal leven (wat ik bij vele zie die er echt hard aan moeten trekken).

Bij mij zou het wel wat minde rmogen en heb ik al aangeven bij me ouders, maar ze willen daar niets van weten. Bij jouw zou het wel wat meer mogen. D.w.z. opvoedkundig vind ik da tje best iets mag betalen (zou ik ook willen als ik bij me ouders woon, direct of indirect: boodschappen doen/betalen of bier/wijn voorraad op pijl houden zonder dat ze het vragen). Maar 300 + alles terugbetalen vind ik opvoedkundig een beetje onzin. D.w.z. op die manier ben je destijds ook niet begonnen.

Kort maar krachtig:

150 euro + eventuele grootverbruik zoals chips/bier/condooms en entertainment zoals dvdtjes huren.

School zou ik vinden dat zij het betalen: als ze he tkunnen dan vind ik dat dat gestimuleerd moet worden door ouders. Je krijgt immers maar 90 euro stufi en niet de uitwonende samen met gescheiden of laaginkomen ouders stufi.........

T60P Widescreen

• Spitie
  • Niet online

Spitie

Ondertitel

Topicstarter
-

[ Voor 100% gewijzigd door Spitie op 04-01-2020 01:54 ]

Signature

Verwijderd

Seesar schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:23:
[...]

Om eerlijk te zijn vind ik het niet echt eerlijk en ben ik opgevoed dat ook je hogeschool/hbo/uni nog deel is van je ouders verantwoordelijkheid (tenzij je stopt). D.w.z. op die manier maken ze het mogelijk voor je om en goede tijd te hebben (ze proberen me te stimuleren om naast studeren ook veel van de wereld te zien) en geld te hebben voor je vrijetijds bestedingen met vrienden, ipv 24/7 werken dan wel aan school, dan wel voor je geld en weinig/kort sociaal leven (wat ik bij vele zie die er echt hard aan moeten trekken).
Dat is echt een luxeprobleem, niet iedereen kan zich dat veroorloven. Dat is heel mooi dat ze je kosteloos de wereld rondsturen, maar dit is niet voor iedereen weggelegd.

Dat ze school betalen ben ik het mee eens, maar daarbuiten wil ik daar toch heel voorzichtig in zijn. Je bent op dat moment ouder dan 18, dus als je wil autorijden/reizen/weet ik veel, dan hoor je dat toch echt zelf te betalen. (kleinigheidjes zijn ok, digicam of zo, of af en toe een extraatje)

Zij zijn in principe niet verplicht om om stappen en ontspanning te betalen. Je zit daar om je studie af te ronden, niets meer niets minder. (dat je er meer van maakt is prima, maar dat betaal je dan zelf)

Ik ken genoeg van die gastjes, en daar heb ik eigenlijk een echte hekel aan :p Altijd de flashy golden boy uithangen, super duur gekleed, auto betaald door de ouders, en bij elke mogelijke gelegenheid op skireis/strandvakantie betaald door de ouders uiteraard. Zo is er echt niets aan om te studeren. Het is je gegund hoor, ik ben niet jaloers, maar goed studeren is wel degelijk moeilijk als je minder extraatjes kan veroorloven. En dan kijken zij heel ongebrijpend op je neer als je soms wat uitgeblust overkomt :z

trouwens: kom nu, als je thuis bent effe inkopen helpen doen, of het vuilnis buitenzetten/klusjes is echt wel het minste dat je kan doen :) Ze betalen je duidelijk veel meer dan wat een equivalente wederdienst waard kan zijn. Even de barkast bijvullen staat in het niets tot alle extra voordelen en luxe die je van hen ontvangt. Beetje klussen en helpen doe je gewoon vanzelfsprekend, zonder daarvoor betaling te verwachten (of dat te beschouwen als een inlossing van betalingsschuld). Maar dat is dan gewoon opvoeding :p (en schuldgevoel, want als je niet zou studeren zouden ze wél de auto sneller kunnen vervangen/eens een mooie reis maken, enz enz..)

Toch ben ik van mening dat, zolang je thuis woont of studeert je in feite niets aan je ouders zou moeten betalen. Ze hebben voor kinderen gekozen, en hoger onderwijs hoort daar ook bij. (maar wel enkel de basics: de kamer/boeken/inschrijving, enz...) Later, na een paar jaar werken kan je eventueel wel een kleine lening terugbetalen als 'gesture of good will' maar dat is volledig op eigen initiatief

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2008 00:39 ]

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Spitie schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:31:
[..]
Daarom probeer ik d.m.v. feiten te kijken hoe het nu werkelijk zit.
En daar ga je de mist in.

Je ouders kiezen voor een methode van opvoeden, en zolang je in hun huis woont, geniet je hier van.

Ik ben door m'n moeder christelijk opgevoed, vloeken stond de doodstraf op. Maar is vloeken werkelijk een feit voor de doodstraf? Wie zegt dat je nu wel of niet mag vloeken? Juist, de regels die in huis gelden, en die regels bepalen je ouders...

Als je het niet eens bent met de regels van je ouders, dan ga je toch lekker je eigen regels maken, in je eigen woning/kamer. Zolang jij thuis woont, hebben hun het voor het zeggen, en dat is de feitelijk werkelijkheid.

Vooral op je laatste post begint dit meer richting een opsom-topic te worden, een wellus-nietus gedoe. Kostgeld lappen is persoonlijk, of het financiele noodzaak is of simpel weg discipline of educatieve doeleinde.

Ey!! Macarena \o/

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik snap het topic niet? Ik lees namelijk, simpel gezegd: hoi, mijn ouders willen dat ik kostgeld ga betalen voor periode x maar gezien de hoeveelheid geld die ermee gemoeid is, zoek ik argumenten om dit zo hard mogelijk te downplayen bij het eerstvolgende familie-diner.

No offence maar val ons er niet mee lastig. Of het antwoord nou is "100% van de mensen moet minimaal 400 Euro betalen" of "3% van de mensen betaalt maximaal 30 Euro" zal niets afdoen aan de wensen/eisen die in je ouderlijk huis gelden. En ja, als je het er niet mee eens bent; ga buiten de deur wonen.

*edit*
Je bent "uitgevallen" van studie? Als in; je bent klaar met je studie of je hebt niet voldaan aan richtlijnen en moet dus wat anders gaan doen? Mijn ouders vonden in het laatste geval ook dat ik dan moest gaan meebetalen in huis. Ben dus voor die tijd mooi ergens anders gaan wonen.

[ Voor 20% gewijzigd door MAX3400 op 10-01-2008 00:45 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Spitie
  • Niet online

Spitie

Ondertitel

Topicstarter
-

Signature

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:36:
[...]

Dat is echt een luxeprobleem, niet iedereen kan zich dat veroorloven. Dat is heel mooi dat ze je kosteloos de wereld rondsturen, maar dit is niet voor iedereen weggelegd.

Ik ken genoeg van die gastjes, en daar heb ik eigenlijk een echte hekel aan :p Altijd de flashy golden boy uithangen, super duur gekleed, auto betaald door de ouders, en bij elke mogelijke gelegenheid op skireis/strandvakantie betaald door de ouders uiteraard. Zo is er echt niets aan om te studeren. Het is je gegund hoor, ik ben niet jaloers, maar goed studeren is wel degelijk moeilijk als je minder extraatjes kan veroorloven. En dan kijken zij heel ongebrijpend op je neer als je soms wat uitgeblust overkomt :z
[offtopic]

voor alle duidelijkheid, ik betaal alles zelf aangaande vrijetijds besteding, maar ik kan het dus makkelijker betalen omdat ik dus niet en school, en boeken, en college geld, en kamer etc hoe te betalen. D.w.z. ik hoop niet geassocieerd te worden met die rijkeluis pappa kindjes, ik werk voor me geld, maar kan het net wat breder hebben doordat een aantal lasten afvallen. Zodoende kan ik dus nu in de VS afstuderen waar ik een jaar voor gespaard heb (ipv me school betalen) wat hetgeen is wat me ouders willen stimuleren.

Tis heel wisselend, ik denk dat er heel veel verschillende tewakers met opvattingen en meningen hier zijn, maar ik denk dat wat jij voorgeschoteld hebt gekregen in 80% van de gevallen de medetweakers wel veel vinden, alleen ovor thuis wonen (300 euro; hoe kun je dat verantwoorden als oudres waaraan dat opgemaakt wordt???)

T60P Widescreen

Verwijderd

Het topic is wat gebruikelijk is, heb geen idee zelf reken ik helemaal niets maar dat zal vast niet de doorsnee zijn.

• MAX3400

MAX3400

Tja, ongeacht hoe ouders de besteding van het kostgeld (moeten/mogen) verantwoorden; ik vermoed even dat wat jij de komende maanden gaat afdragen aan je ouders echt een druppel op een gloeiende plaat is afgezet tegen wat ze in jou hebben geinvesteerd de afgelopen jaren. Misschien melancholisch, maar vind je het dan een punt van discussie?

Verwijderd

Is het momenteel nog gebruikelijk om kostgeld te rekenen als een student is uitgevallen van zijn of haar studie, en gaat werken om de tijd te overbruggen tot de start van de nieuwe studie?
Ik zal eerst even mijn eigen ervaring vertellen

5jaar geleden ben ik op de Haagse Hogeschool begonnen aan de opleiding 'accountancy', volledig betaald door mijn ouders. Het 1e jaar doorlopen, ouders betaalde alles (schoolgeld, boeken). Toen ben ik het 2e jaar ingegaan maar naar een paar maanden (begin december) stelde ik voor mezelf vast dat de studie toch echt niet was wat ik er van verwachte.

In overleg met mijn ouders toen besloten om meteen met de studie te stoppen: stoppen voor 1 januari betekende dat ik de helft van het collegegeld terug zou krijgen (mijn ouders dus). Hoewel mijn ouders al wel allemaal boekengeld etc hadden betaald hoefde ik dit niet terug te betalen: een aantal boeken waren tweedehands en we hebben eigenlijk alle boeken weer verkocht via marktplaats/etc

Toen ben ik vanaf december full-time gaan werken tot het volgende schooljaar, alle vakanties en gewoon doordeweeks. Ik maakte dus ook gewoon weken van 40u en verdiende goed.

Toen ben ik het volgende jaar in september met mijn huidige studie begonnen, die ook weer volledig (dus studiegeld, boekengeld) door mijn ouders wordt betaald.

Nu komt de clue: ik hoef thuis geen kostgeld te betalen. Mijn ouders vinden dit onzinnig: zij hebben het geld niet nodig en ik later wel. Mijn hele leven thuis geld eigenlijk al de regel dat ik de helft moet sparen van wat ik verdien: op 16jarige leeftijd verdiende ik bijvoorbeeld 100 gulden in de maand en hiervan moest ik dus minimaal 50gulden overmaken op mijn spaarrekening!

Ipv kostgeld maakte ik dus ook de helft over van wat ik verdiende tijdens dit overbrugginsjaar: op deze manier kon ik alvast sparen voor later en dat vonden mijn ouders nuttiger dan hun geld geven wat ze niet nodig hebben.

Nu even mijn mening:
Ik vind kostgeld persoonlijk, tot op zekere hoogte (als je klaar zou zijn met een studie en fulltime aan het werk gaat dan ben ik wel voor kostgeld) onzin. Ik vind dat je als ouder de verantwoordelijkheid hebt en de keuze hebt genomen om voor je kind te zorgen. Zolang een kind nog thuis woont en studeerd hoor je support te zijn voor je kinderen. Als het financieel niet nodig is om je kind kostgeld te laten betalen moet je dit niet doen.

Nu ligt het natuurlijk ook aan het type 'student' (zo noem ik je even nu, niet negatief). Als ik erg makkelijk met geld om zou gaan (elk weekend stappen en al mijn geld verbrassen aan drank/roken/drugs/whatever) dan zou ik ook kostgeld hebben moeten betalen als 'bescherming'. Als ouders het financieel niet nodig hebben maar toch denken dat het geld verspild wordt, spreek dan met je ouders af dat je maandelijks 200 euro (ik noem maar wat, gewoon de helft van wat je verdient ofzo) op een spaarrekening zet! Als je later een huis koopt heb je dan mooi geld achter de hand (eventueel betaal je je ouders dit geld en zetten zij het op hun rekening vast voor jou later)!!
quote: Raz
Mocht ik zelf die centen van het kroost niet nodig hebben, zou ik (net als mijn ouders toen) het betaalde kostgeld teruggeven... Dan hebben ze in iedergeval ter zijner tijd een leuk centje om bij het uithuis de handel aan te kleden.
Eigenlijk dus hiermee, als ouders het niet nodig hebben gewoon vastzetten voor later :) Heeft opvoedkundig dezelfde werking en is beter voor de toekomst (en als ouder wil je toch het beste voor je kind!)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2008 00:51 ]

Verwijderd

MAX3400 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:47:
Tja, ongeacht hoe ouders de besteding van het kostgeld (moeten/mogen) verantwoorden; ik vermoed even dat wat jij de komende maanden gaat afdragen aan je ouders echt een druppel op een gloeiende plaat is afgezet tegen wat ze in jou hebben geinvesteerd de afgelopen jaren. Misschien melancholisch, maar vind je het dan een punt van discussie?
Je kunt mazzel hebben en dan hebben ze geen zin al dat rekenen, heb je pech dan betaal je gewoon een bijdrage.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Er zijn geen gebruikelijke bedragen. Het hangt veelal af van factoren, en met name de factor: "hoe voeden de ouder hun kind op".

Aangezien daar geen wetten of iets voor zijn, is dit dus vrij in te vullen door 'ouder'. In mijn ogen heeft 'kind' dan 2 opties: Lappen, of exit.

Als je wordt opgevoed om netjes bij het avond eten aan tafel te zitten, maar je wilt met je tostie voor de buis hangen, tjah... wat is gebruikelijk? Ik kan er zat die dan wel netjes aan een gedekte tafel zitten, en ook zat die alleen maar op de bank zitten voor de TV.
Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:49:
[...]

Ik vind dat je als ouder de verantwoordelijkheid hebt en de keuze hebt genomen om voor je kind te zorgen. Zolang een kind nog thuis woont en studeerd hoor je support te zijn voor je kinderen. Als het financieel niet nodig is om je kind kostgeld te laten betalen moet je dit niet doen.
[..]
Die mening deel ik ook. Ik ben dan wel van een opvoeding dat moeders altijd thuis was. s'Ochtends stond het onbtijd klaar, kopie thee er bij. en tussen de middag naar huis om te eten, tafel was gedekt, vers glas melk en als ik uit school kwam, stond er limonade klaar, snoepie er bij, en dan... Zo RaZ, wat heb je allemaal gedaan op school.

Mar wat zie je tegenwoordig:

De kinderopvang kan de aanvraag niet aan, omdat beide ouders moeten werken, anders redden ze het financieel niet. En dan nog te zwijgen over de zogenaamd sleutel-kinderen. Gescheiden ouders, moeder die ook werkt, en er nooit is voor de koters.

Nu ken ik iemand die eigenlijk amper werkt, "Ik heb niets nodig". Studie wordt wel zelf betaald. Maar sparen ho maar. Tot op het moment dat die het huis uit gaat, is er gewoon geen ene cent te makken. Makkelijk inrichten met een spaarpot die vet op 0,0 staat.

Het heeft vooral een educatieve werking dat je al leert dat je niet al verdiende centen in computers, of andere meuk te stoppen. Deed ik vroeger wel, maar nu gaat het meeste geld op richting andere zaken... Je kan dus wel zeggen, het is mijn eigen geld, en ik doe ermee wat ik zelf wil. Maar om nu je hele maandsalaris er door heen te jassen, ga je later merken dat het net ff in de realiteit heel anders loopt.

[ Voor 61% gewijzigd door RaZ op 10-01-2008 01:03 ]

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

RaZ schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:50:
Er zijn geen gebruikelijke bedragen. Het hangt veelal af van factoren, en met name de factor: "hoe voeden de ouder hun kind op".
Daar komt 't op neer.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

MAX3400 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:44:
Ik snap het topic niet? Ik lees namelijk, simpel gezegd: hoi, mijn ouders willen dat ik kostgeld ga betalen voor periode x maar gezien de hoeveelheid geld die ermee gemoeid is, zoek ik argumenten om dit zo hard mogelijk te downplayen bij het eerstvolgende familie-diner.

No offence maar val ons er niet mee lastig. Of het antwoord nou is "100% van de mensen moet minimaal 400 Euro betalen" of "3% van de mensen betaalt maximaal 30 Euro" zal niets afdoen aan de wensen/eisen die in je ouderlijk huis gelden. En ja, als je het er niet mee eens bent; ga buiten de deur wonen.
Alhoewel wat hard gesteld ben ik het in essentie wel eens met MAX3400. Het is irrelevant of andere mensen wel of geen kostgeld hoeven te betalen, of hoeveel. Het is een keuze die je ouders maken in je opvoeding. Kostgeld is altijd nog minder dan je kwijt bent als je zelfstandig gaat wonen, en is een bijdrage in de kosten die voor jouw toekomst worden gemaakt. De keuze ligt bij jou, wil je zelfstandig gaan wonen? :)

Ik heb toendertijd (20 jaar terug :D ) een andere afspraak met mijn ouders gemaakt: zij betaalden collegegeld, boeken etc, en ik diende mijn thuiswonende studiebeurs grotendeels af te dragen :) .
De vraag:

Het zal je niet verrassen dat mijn antwoord een volmondig "ja" is. Het uitvallen van de studie is niet erg relevant, het hebben van een eigen inkomen eigenlijk ook niet, al kan dat nog leiden tot een hogere bijdrage ;)

[ Voor 14% gewijzigd door gambieter op 10-01-2008 00:56 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Spitie
  • Niet online

Spitie

Ondertitel

Topicstarter
-

[ Voor 110% gewijzigd door Spitie op 04-01-2020 01:54 ]

Signature

Verwijderd

Spitie schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:57:
[...]

Briljante post :)

Tevens wil ik, als ik hier genoeg over weet, het met mijn ouders over hebben.

Als het niet meer dan redelijk is om kostgeld te betalen, dan betaal ik dat, maar als het nergens op slaat en onrealistisch is dan natuurlijk niet.

Hoe educatief is het om mij kostgeld te laten betalen dat niet reeel is?
Hoe educatief? Dat ligt helemaal aan jou

Als jij een hoop geld verkwist aan roken, drinken, stappen, 'leuke' dingen doen met vrienden, etc dan vind ik het zeer educatief en mogen ze wel wat meer gaan vragen. Als jij bij wijze van maar 100 euro per maand uitgeeft buiten je verzekering om dan vind ik dat het geen educatieve functie heeft... Ik zou zeggen: lees mijn lange verhaal even door een paar posts hierboven :)

Het is educatief als je er iets van leert en het is dus educatief als je het geld zou missen en je door het kostgeld bewuster met je geld om moet gaan ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2008 01:02 ]

• MAX3400

MAX3400

[...]Maar nee, dit topic is niet om te onderzoeken hoe snel mogelijk ik het kostgeld omlaag kan trekken. het topic is bedoeld om een goed beeld te krijgen hoe vaak momenteel gekozen wordt om studenten die gestopt zijn met een studie kostgeld te laten betalen, dit omdat ik veel verhalen uit mijn omgeving hoor waaruit blijkt dat dit niet zo vaak gebeurd.
Ik denk dat dit onder andere afhankelijk is van 2 factoren (die je natuurlijk weer kan onderverdelen)

a) Normen en waarden van je ouders in de opvoeding
b) Financieel-technisch in gebruik van "een huishouden"

Eerste punt hebben meerderen al aangegeven dus daar ga ik verder niet op in. Tweede punt is misschien een symbolische vergoeding voor alles wat je gebruikt in huis. Dus niet alleen "gas, water en licht" maar ook afvalheffingen, milieuheffingen, eten/drinken (?), noem maar op. Je kijkt er nog van op hoeveel je eigenlijk kost, ondanks dat je ouders het huis volledig in eigen bezit hebben (geen hypotheeklasten meer).

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Kijk eens bij het Nibud. Die hebben een heleboel informatie over kostgeld, of bijvoorbeeld Nibudjong. Je kunt een heleboel informatie over kostgeld vinden, en dat aan je ouders geven ter informatie :) .

[ Voor 13% gewijzigd door gambieter op 10-01-2008 01:08 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

gambieter schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 01:08:
Kijk eens bij het Nibud. Die hebben een heleboel informatie over kostgeld, of bijvoorbeeld Nibudjong. Je kunt een heleboel informatie over kostgeld vinden, en dat aan je ouders geven ter informatie :) .
N.B: Het Nibud vraagt voor het gebruik van deze rekenmodule een kleine bijdrage van € 1,00. Het Nibud ontvangt voor de Kostgeldberekenaar geen subsidie en heeft de opbrengsten nodig om de bouw en het onderhoud te financieren.
offtopic:
Ouders die via die calculator kostgeld gaan berekenen zouden imho zelf kostgeld aan hun kinderen moeten gaan betalen om te leren op een goede manier met geld om te gaan :P

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

[...]
Reeel... het gros verwoont 1/3 van het salaris, dus paas je ouders 1/3 van je inkomsten. Doe daar eens 60 euro per maand bij voor gas/licht/water. Pak niets uit de koelkast wat je niet zelf hebt gekocht. En regel je eigen eten en doe de was en het strijkwerk ook zelf.

Dan zit je ongeveer wel een beetje op het idee wat je straks ook moet gaan lappen. Kijk anders een wat een kamer kost. Denk daar dan ook even bij, dat je gelijk niet meer 'beneden' gezellig bij je ouders gaat zitten, want op kamers is geen woonkamer.

Als jij all-in voor een pak hem beet 300 moet dokken, je nog erg gematst zit hoor. Op kamers of geheel op jezelf ben je veel duurder uit.

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Seesar schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:45:
[...]

[offtopic]

voor alle duidelijkheid, ik betaal alles zelf aangaande vrijetijds besteding, maar ik kan het dus makkelijker betalen omdat ik dus niet en school, en boeken, en college geld, en kamer etc hoe te betalen. D.w.z. ik hoop niet geassocieerd te worden met die rijkeluis pappa kindjes, ik werk voor me geld, maar kan het net wat breder hebben doordat een aantal lasten afvallen. Zodoende kan ik dus nu in de VS afstuderen waar ik een jaar voor gespaard heb (ipv me school betalen) wat hetgeen is wat me ouders willen stimuleren.
Dat is iets anders natuurlijk. Ik had het ook met opzet wat scherp gesteld omdat er wel degelijk dergelijke types rondlopen :)

Alles wat je zelf verdient, is extra door het niet te moeten uitgeven aan de vaste lasten die je als student hebt. (huisvesting/boeken/collegeld/eten) en zo kan je je wel eens een extra'tje veroorloven. Dat vind ik helemaal niet verkeerd. Zo heb je ook zelf kunnen sparen voor dat jaar dat je nu in de US zit (en die auto die je daar gekocht hebt, i presume :p )

Bij mij worden ook de vaste studiegerelateerde kosten betaald. (zoals het wel hoort imo, je bent nog te jong om dat soort kosten volledig zelf te dragen, zeker als student)

Er zijn echter ook studenten die ook de extra's door thuis betaald krijgen. Ze rijden dan natuurlijk zorgeloos rond in hun bmw mini, gaan zorgeloos op reis zonder ook maar de minste financiêle bekommernis en zitten te studeren op heuse appartementen, ipv kamers... Je kan niet zeggen dat zo iemand het niet erg gemakkelijk gemaakt wordt (daar heb ik in principe niets op tegen, ik ben geen jaloers type). Alleen het onbegrip tov studenten die niet op die manier ''verwend' worden en het daardoor (qua motivatie of burn out) wel wat moeilijker hebben, daar heb ik het soms moeilijk mee :) Alsof hun bevoordeelde situatie de norm is. Dergelijke types zijn ook totaal onuitstaanbaar.

Afgezien van deze extra's krijgen ze dan vaak nog een gigantische maandelijkse 'allowance' om dure clubs en eten mee te betalen....
Tis heel wisselend, ik denk dat er heel veel verschillende tewakers met opvattingen en meningen hier zijn, maar ik denk dat wat jij voorgeschoteld hebt gekregen in 80% van de gevallen de medetweakers wel veel vinden, alleen ovor thuis wonen (300 euro; hoe kun je dat verantwoorden als oudres waaraan dat opgemaakt wordt???)
300 euro is echt te veel. In principe verliezen ze niets, want het huis staat er al, verwarming moet toch aan, dus eigenlijk is het extra efficiënt als je dat met meerdere deelt. Je kan hoogstens een bijdrage leveren in eten/diensten (je eigen kledij zelf wassen bvb)

300 euro is meer dan wat je in België voor een redelijke studentenkamer betaalt. (ik zou bvb zelf niet weten hoe ik mijn eigen kamer zou moeten betalen....)

Zoals gezegd kan je over een aantal jaar, als je genoeg verdient, een deel van het studiebedrag terugbetalen (maar dat is dan volledig een eigen keuze), wat niet meer zou zijn als goed fatsoen. (of toch op zijn minst de jaren die je extra hebt nodig gehad voor het afronden van de studie)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 01:10:
[...]
offtopic:
Ouders die via die calculator kostgeld gaan berekenen zouden imho zelf kostgeld aan hun kinderen moeten gaan betalen om te leren op een goede manier met geld om te gaan :P
Verrek, zover was ik niet gegaan :D . Dat is inderdaad een beetje vreemd... Dan is de Nibudjong site misschien iets zinvoller :P

Van de Nibud site haalde ik dit overzicht over een 16-jarige scholier:
Wat kost Bert in 2006 per maand?
Uitgavenpost Bedrag (€ per maand)
Elektriciteit apparaten (400W x 4 uur x 30) € 9
Douchen (30 x 0,47) € 8
Telefoon € 20
Schoolkosten € 75
Kleding en schoenen € 40
Muzieklessen € 60
Voetbalclub € 20
Fietsreparaties € 10
Slijtage meubelen € 10
Sparen computer, audio, etc. € 30
Zakgeld € 25
Schoolexcursie Londen € 20
Eten/drinken thuis € 80
Eten/drinken op school € 20
Persoonlijke verzorging € 5
Totaal € 442
Tel uit je winst O-)

• MAX3400

MAX3400

gambieter schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 01:14:
[...]

Verrek, zover was ik niet gegaan :D . Dat is inderdaad een beetje vreemd... Dan is de Nibudjong site misschien iets zinvoller :P

Van de Nibud site haalde ik dit overzicht over een 16-jarige scholier:

[...]

Tel uit je winst O-)
LOL... Mooi voorbeeld trouwens maar het Nibud leeft nog in 1982?

Kleding + schoenen? 40 Euro?
Zakgeld? 25 Euro?

Leuk bedacht van het Nibud maar toen ik 16 was (in '92, dacht ik zo), zat ik al rond 100 gulden aan kleedgeld. Misschien niet reeel voor die tijd maar het Nibud mag ook wel wat inflatiecorrectie toepassen?

Verwijderd

MAX3400 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 01:16:
[...]

LOL... Mooi voorbeeld trouwens maar het Nibud leeft nog in 1982?

Kleding + schoenen? 40 Euro?
Zakgeld? 25 Euro?

Leuk bedacht van het Nibud maar toen ik 16 was (in '92, dacht ik zo), zat ik al rond 100 gulden aan kleedgeld. Misschien niet reeel voor die tijd maar het Nibud mag ook wel wat inflatiecorrectie toepassen?
Ik had dezelfde bedenking toen ik dat lijstje zag. Eten op school per maand voor 20 euro? Ik dacht het niet. Al lang niet meer zelfs.

Nu is het in het geval van de TS ook zo dat hij de volgende 6 maand geen studiegerelateerde kosten heeft. Enkel basic 'onderhoud'. Eten, elektriciteit, gas, kledij.

Als je zelf werkt ga ik er ook van uit dat je zelf de gsm rekening betaalt (zeker als 18+)

Dus in principe zou hij zijn ouders minder moeten kosten dan een 16 jarige puber die telkens een nieuwe gsm/gigantische gsm rekeningen/nieuwe hardware/nieuwe games moet hebben :)

In mijn opinie is het:
-Of studeren, en bijna alles betaald worden (dus ook gsm ed, behalve 'ontspannings en hobby extra's) De voorwaarde is dan ook dat je je concentreert op de studies.
-Of zelf werken en niet meer parasiteren op de ouders wat betreft gsm geld en andere extra's.

Op zich kan ik het standpunt van z'n ouders wel begrijpen, om hem uit educatief standpunt te laten betalen. Maar dan eerder 'symbolisch'. En dan dat bedrag op een rekening te zetten die hij terugkrijgt als hij het huis verlaat. Is meteen een exta boost als beginnende jongere, en je hebt er nog eens zelf voor gewerkt ook. Dus meer uit het principe van verantwoordelijk bijbrengen voor gebruikte diensten, en leren geld opzij zetten....

• Spitie
  • Niet online

Spitie

Ondertitel

Topicstarter
-

[ Voor 129% gewijzigd door Spitie op 04-01-2020 01:54 ]

Signature

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:54
RaZ schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:38:
[...]

En daar ga je de mist in.

Je ouders kiezen voor een methode van opvoeden, en zolang je in hun huis woont, geniet je hier van.

Ik ben door m'n moeder christelijk opgevoed, vloeken stond de doodstraf op. Maar is vloeken werkelijk een feit voor de doodstraf? Wie zegt dat je nu wel of niet mag vloeken? Juist, de regels die in huis gelden, en die regels bepalen je ouders...

Als je het niet eens bent met de regels van je ouders, dan ga je toch lekker je eigen regels maken, in je eigen woning/kamer. Zolang jij thuis woont, hebben hun het voor het zeggen, en dat is de feitelijk werkelijkheid.

Vooral op je laatste post begint dit meer richting een opsom-topic te worden, een wellus-nietus gedoe. Kostgeld lappen is persoonlijk, of het financiele noodzaak is of simpel weg discipline of educatieve doeleinde.
Meen eens. Je woont in dus moet je je aan de regels houden :)
Al wil ik er toch bij zeggen dat ik toch wel vreemd vind om collegegeld en boekengeld (van het laatste schooljaar dan?) te moeten terugbetalen, zeker als de ouders het geld niet echt nodig hebben. Als je gaat werken, vind ik het wel normaal dat je kostgeld moet betalen. Ook als het maar om de tijd te overbruggen is naar een nieuwe studie al zou ik het ook niet leuk vinden ;) Maar het leven is nu éénmaal niet gratis en jouw ouders willen jou dat gewoon bij brengen. € 300 vind ik persoonlijk een aanvaardbaar bedrag; 5 jaar geleden betaalde ikzelf ongeveer €250. Betaal eens huur en rekeningen en dan zal je zien hoe duur alles is en dat € 300 peanuts is. Ik heb werkende vrienden van dezelfde leeftijd die sindsdien nog steeds bij hun ouders in wonen, niet moeten betalen en zelfs wekelijks/maandelijk nog geld krijgen van hun ouders! Dat vind ik dan weer niet normaal. Anderzijds ken ik iemand die zijn studies volledig zelf moest betalen door al het geld dat hij verdiende met vakantiejobs thuis af te geven. En éénmaal hij ging werken, moest ook een redelijk groot bedrag betaald worden. Vond ik persoonlijk ook wat overdreven maar ik ken de financiële situatie niet dus wie ben ik dan om te oordelen?
Spitie schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:45:
Het is inderdaad waar dat mijn ouders de regels bepalen, en dat ik me dien hieraan te houden zolang ik bij hun thuis woon.

Echter is het geval dat mijn ouders heel erg open staan voor discussie, als ik het ergens mee onneens ben, en ik kan duidelijk aantonen waarom, heroverwegen ze hun besluit, daarom ben ik nu ook concreet op zoek naar cijfers (percentages) van mensen in eenzelfde situatie, in de hoop ze hiermee te overtuigen, en in te laten zien dat ze fout zitten.
Waarom zouden ze fout zitten? In jouw ogen zitten ze fout. Maar sommige moeten geen kostgeld betalen. Anderen moeten het wel doen omdat de ouders het zelf lastig hebben om de touwtjes aan elkaar te knopen. En anderen zoals jijzelf moeten het doen uit principe. Er zullen altijd mensen zijn die meer hebben dan jou. Maar er zijn er veel die veel minder hebben en zelf het geluk niet hebben om studies te kunnen/mogen doen.
Maar nee, dit topic is niet om te onderzoeken hoe snel mogelijk ik het kostgeld omlaag kan trekken. het topic is bedoeld om een goed beeld te krijgen hoe vaak momenteel gekozen wordt om studenten die gestopt zijn met een studie kostgeld te laten betalen, dit omdat ik veel verhalen uit mijn omgeving hoor waaruit blijkt dat dit niet zo vaak gebeurd.
Een goed beeld ga je hier heus niet krijgen hoor! De één zegt zus, de ander zegt zo en jij leest enkel wat je wil horen. ;)
Als het niet meer dan redelijk is om kostgeld te betalen, dan betaal ik dat, maar als het nergens op slaat en onrealistisch is dan natuurlijk niet.
De door jou genoemde bedragen zijn totaal niet onrealistisch. Zoals hier al door velen gezegd is, is zelfstandig gaan wonen vele malen duurder.
Wees gerust, het is realistisch! De huur van een appartement kost al meer dan € 300.
Kijk, na de aftrek van die € 300 zal je nog wel een redelijk bedrag over houden dus wat is het probleem dan? Je zal niks te kort hebben? En je zegt zelf dat jouw ouders dat geld niet echt nodig hebben dus er is kans dat je het door jou betaalde geld terug zal zien als financiële bijdrage wanneer je huwt; zelfstandig gaat wonen of een woning koopt.

Verwijderd

Spitie schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 01:23:
Maar er zijn nergens concrete cijfers te vinden over het aantal personen die kostgeld moeten betalen? En dit in vergelijking met het aantal personen die het niet hoeven?

Het gaat me dus niet om de hoogte van het bedrag, maar het gaat erom of het redelijk is dat dit bedrag uberhaupt moet worden betaald.

Als ik alle reactie's zo lees, is hier op tweakers ook duidelijk een meningsverschil over, een paar mensen vinden van niet, anderen van wel. Ik vermoedt dat dit juist typerend is voor dit onderwerp.

Daarom hoopte ik dat hier concrete cijfers over zouden zijn.
Directe cijfers zul je niet vinden, maar probeer even op de verschillende mensen te reageren zodat hij onze *mening* kunnen geven of het bedrag wel redelijk is...

- hoeveel zal je ongeveer gaan verdienen per maand
- hoeveel geef je per maand uit aan verzekering(en)
- hoeveel geef je per maand aan nodige levensonderhoud uit (reiskosten, etc)
- hoeveel geld geef je uit aan 'luxe' zoals stappen met vrienden, bioscoopbezoeken, CD's, snackbar, etc etc

En dan de belangrijkste vraag:
Zul je door het betalen van 300 euro op een bewustere en 'betere' manier met je geld omgaan? In andere woorden: veranderd je uitgavenspatroon? Voor 300 euro kun je ook een ander bedrag invullen, het gaat mij niet om het directe bedrag maar meer om de bewustwording en 100 euro zou al even leerzaam kunnen zijn als 300 euro bij wijze van..

offtopic:
Ik gaat nu in ieder geval slapen dus verwacht geen snelle reactie van mij

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2008 01:33 ]

• Spitie
  • Niet online

Spitie

Ondertitel

Topicstarter
-

[ Voor 143% gewijzigd door Spitie op 04-01-2020 01:54 ]

Signature

• MAX3400

MAX3400

Spitie schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 01:29:
[...]Vindt trouwens alle reactie's fijn om te lezen, zo krijg ik wel een andere kijk hierop.
Even off-topic: Denis Leary over kinderen en dingen in het huis.. Gehele show is trouwens ook de moeite waard; "Lock 'n Load".
[...]
Bij deze dan de cijfers:

Ik ga ongeveer 6-7 euro per uur verdienen, in weken van 38 uur, dit kan ik nog 4,5 maand doen.

Hiervan moet ik 300 euro uitgeven aan kostgeld, 110 euro aan verzerkering, 25 euro voor telefoon, tevens moet ik daarbij mijn boekengeld (a 300 euro - marktplaats waarde) + studiegeld (775 euro) terugbetalen.
In die context vind ik het wel de moeite om wat dingen terug te rekenen:

6 Euro x (4x38) x 4.5 = 4100 Euro
4100 - (4.5 x 300) - (4.5 x 110) - (4.5 x 25) - (300) - (775) = 1100
1100 / 4.5 = 244 per maand wat je overhoudt

Tja, als ik het zo goed bereken, dan is 300 Euro best wel veel, zeker met alle terugbetalingen/uitgaven erbij.

[ Voor 49% gewijzigd door MAX3400 op 10-01-2008 01:41 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

[...]
Bij deze dan de cijfers:

Ik ga ongeveer 6-7 euro per uur verdienen, in weken van 38 uur, dit kan ik nog 4,5 maand doen.

Hiervan moet ik 300 euro uitgeven aan kostgeld, 110 euro aan verzerkering, 25 euro voor telefoon, tevens moet ik daarbij mijn boekengeld (a 300 euro - marktplaats waarde) + studiegeld (775 euro) terugbetalen.
Of het terugbetalen van het studiegeld redelijk is, dat is moeilijk te beoordelen. We weten niet waarom je met je studie gestopt bent, en of je de oorspronkelijke keuze te lichtvaardig gemaakt hebt, of dat je te ambitieus bent geweest, het hard genoeg geprobeerd hebt, etc. Als de "schuld" daarvoor bij jezelf ligt, dan is dat niet onredelijk :) . Ik heb gedurende mijn tweede studiejaar ook ernstig getwijfeld of ik wel door wilde gaan omdat de manier waarop de studie (medische biologie) me zwaar tegenstond, maar heb doorgebeten en werk nog steeds in dit vakgebied 18 jaar later.

Het kostgeld is imo wat hoog. Zoals anderen al in dit topic gesuggereerd hebben zou ik er zelf op inzetten dat een deel van dit geld apart wordt gezet voor huis/trouwerij etc etc, dwz voor jou wordt bewaard :) .

Edit:
als ik je bericht zo lees, dan vermoed ik dat je ouders eigenlijk al wel hebben besloten dat je kostgeld gaat betalen. Dan is het misschien realistischer om niet tegen de bierkaai te gaan vechten en juist aan te geven dat je wel achter het principe staat, maar het bedrag erg hoog of te hoog vind. Dan kun je mogelijk de onderhandelingen wat beter voeren, en toon je ook je ouders dat je er goed over hebt nagedacht :)

[ Voor 15% gewijzigd door gambieter op 10-01-2008 02:05 ]

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

En wie zegt dat de TS in 4 maanden tijd een studie van 1050 moet terug betalen?

Lijkt me niet meer dan logisch dat ie dat in 1 jaar ook wel kan doen.

Dus bij die 1100 tel ik een 1050 bij op: 2150, delen door 4 maanden : 537,50 per maand

1050 / 12 voor studie: 87,50 per maand.

Inkomsten - vaste lasten - kostgeld (300) - studie (in 12 termijn) hou je 450 over per maand.

En daar gaat weer 120 euro reizen en stappen van af.. 330 euro vrij te besteden.

Er zijn mensen die in de maand minder te besteden hebben hoor... Ik zou dus niet klagen..

Ey!! Macarena \o/

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

overigens vind ik als het om educatieve redenen is, beter om die 300 pleuro per maand jouw op een rekening te laten storten die je dan pas o pje 25e mag aanbreken; d.w.z als je ouders het geld niet nodig hebben (en dus "ruim" zitten) dan lijkt het me juist eigne bescherming en belang dat je dan verplicht moet sparen in de vorm van huishoudgeld. Daar kan je dan later een verbouwing, goede auto of furnituren van kopen.

Geld aan je ouders geven vind ik dan weer zo; tis educatief, maar eignelijk willen we gewoon geld zien........zoiets zouden mijn ouders althans met die redenen verzinnen.

T60P Widescreen

• feej
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-11 12:51

feej

giraffemeisje

Ik ben in 2002/2003 een jaar niet naar school geweest en toen fulltime gewerkt, en toen hebben m'n ouders mij geen kostgeld laten betalen. Wat ze wel meteen zeiden is dat ik al m'n eigen uitgaven, dus verzekeringen, telefoon, internet etcetera zelf moest gaan betalen en uiteindelijk heb ik geloof ik inderdaad de gemiste huursubsidie vergoed.

Wat ze wel zeiden is dat ik maar moest gaan sparen voor mijn eigen studiekosten, zodat ze die niet hoefden te betalen. Bovendien, als ik in september dat volgende jaar niet was gaan studeren had ik wel kostgeld moeten betalen en dan wel fiks wat, eigenlijk alles wat ik kostte (dus 1/3 van de huur, 1/3 van de vaste lasten en 1/3 van het boodschappengeld).

Imho was de oplossing die zij hadden wel ok, 't voelt nu iig flink goed om zelf mn studie betaald te kunnen hebben ipv dan een jaar kostgeld en nu leven op mijn ouders :).

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
MAX3400 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:44:
Hier sluit ik me bij aan!
Ga gewoon met je ouders om de tafel zitten. En als je toch maar 5 maanden gaat werken, waarom zou je dan je collegegeld moeten terugbetalen? Hieruit leidt ik namelijk af dat je ouders je collegegeld over 5 maanden weer gaan betalen, stel anders voor om gewoon te sparen en daarna wat minder je hand te hoeven ophouden.

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-11 21:52
RaZ schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 02:07:
Inkomsten - vaste lasten - kostgeld (300) - studie (in 12 termijn) hou je 450 over per maand.

En daar gaat weer 120 euro reizen en stappen van af.. 330 euro vrij te besteden.

Er zijn mensen die in de maand minder te besteden hebben hoor... Ik zou dus niet klagen..
120 euro p/maand reizen en stappen. Ik weet niet waar jij woont of wat je doet in het weekend?? maar dat geef ik in één weekend uit aan alleen stappen en dan drink ik alleen bier. Neem de zaterdag: taxi, minimaal 10 euro. entree disco: 10 euro bonnen: 30 euro (1,70p/stuk). Tevoren in de kroeg 15 euro.

Dan ben ik alleen op zaterdag 65 euro kwijt met een goedkope taxi. De vrijdag en zondag moeten we dan ook nog tellen. Op vrijdag gaan we wel met de fiets en geen entree. Zondags alleen kroeg.

Stappen kost me minimaal 400 euro per maand. Misschien is dat wat meer als het gemiddelde, maar zeg dat je in zijn levensfase toch zeker 2x per week doet stappen zit je toch wel tegen de 300 euro aan en dan doe je niks geks.

[ Voor 8% gewijzigd door wiene op 10-01-2008 14:40 ]

• feej
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-11 12:51

feej

giraffemeisje

wiene schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 14:39:
Stappen kost me minimaal 400 euro per maand. Misschien is dat wat meer als het gemiddelde, maar zeg dat je in zijn levensfase toch zeker 2x per week doet stappen zit je toch wel tegen de 300 euro aan en dan doe je niks geks.
Gast, welkom in de echte wereld. Wat jij uitgeeft aan stappen is de helft van mijn maandinkomen :).

Wie het breed heeft laat het breed hangen laat maar zeggen. Als je op jezelf woont en geld zat hebt moet je lekker doen wat je zelf wilt, maar als je bij je paps en mams woont vind ik persoonlijk het schandalig als je niks betaalt aan kostgeld maar wel zoveel stukslaat in de kroeg 8)7.

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:55

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

wiene schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 14:39:
[...]

120 euro p/maand reizen en stappen. Ik weet niet waar jij woont of wat je doet in het weekend?? maar dat geef ik in één weekend uit aan alleen stappen en dan drink ik alleen bier. Neem de zaterdag: taxi, minimaal 10 euro. entree disco: 10 euro bonnen: 30 euro (1,70p/stuk). Tevoren in de kroeg 15 euro.
Deze post is ongeveer net zo vaag als de vraag hoeveel kostgeld je moet betalen.

Ik ga 1 keer per maand naar de kroeg en ben dan op een avond 30 euro kwijt of zo. Meestal bob'en we. Ik ga 2 keer naar de bios. En ga 1 keer per 2 maanden uit eten oid. Ik kom daarmee zelfs onder de 120 euro per maand. Dus net als met het kostgeld: dit is per situatie verschillend en kun je niet op de massa spiegelen.

Voor wat betreft het kostgeld: niet teveel miepen en gewoon betalen. Pas als het echt heel onredelijk wordt kun je er wat van zeggen. Wat je wel kunt doen (als het toch louter opvoedkundig bedoeld is) is om de helft te betalen en de helft te sparen. Dit komt vrij vaak voor als "kostgeld-model". :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11 16:50

Glewellyn

is er ook weer.

Ook ik ben ooit halverwege het jaar gestopt met een studie. Mijn ouders hebben mij toen niet het studie- en boekengeld laten terugbetalen. Wel verwachtten ze van mij dat ik fl 500,- aan kostgeld per maand betaalde.

Na mijn (volgende) studie heb ik ook nog een tijdje thuisgewoond, ook toen heb ik hetzelfde kostgeld betaald.

Wat mij betreft is het helemaal terecht dat jouw ouders jou om een bijdrage vragen. Ik vind dat iedereen in het huishouden een inspanningsverplichting heeft. Of je gaat naar school, of je studeert, of je werkt of je doet het huishouden (combinaties zijn natuurlijk ook prima). Op het moment dat je nog studeerde heb je ervan geprofiteerd dat jouw ouders geld inbrengen. Sterker nog, jouw ouders brengen meer geld in dan dat voor zichzelf nodig is, ze onderhouden jou ervan!

Uiteraard zijn jouw ouders dat ook verplicht, zij hebben vanaf voor jouw geboorte de taak op zich genomen jou op te voeden en te begeleiden naar volwassenheid. Een pijnlijke conclusie die je nog niet hardop hebt uitgesproken is dat ze die taak inmiddels eigenlijk al volbracht hebben. Je bent oud genoeg om op eigen benen te staan, en ook heb je genoeg vaardigheden om een eigen inkomen te vergaren.

Jouw ouders geven je de kans om jezelf verder te ontwikkelen, ze stellen je in staat om je vaardigheden te vergroten en daarmee in de toekomst meer geld te verdienen. Jij bent met je studie gestopt en je gaat nu zelf geld verdienen. Het lijkt me toch niet te veel gevraagd op z'n minst je eigen kosten vergoed.

Waarover je met je ouders zou kunnen onderhandelen is meer een principiele kwestie, het terugbetalen van je collegegeld en boeken. Zelf zou ik, als ik jouw vader was, je zelf laten betalen voor het komende studiejaar. Laat maar zien dat je weer wil, een foute studiekeuze kan ik je best door de vingers zien, maar laat dan maar blijken dat je gemotiveerd bent om weer aan de slag te gaan!

*zucht*

Verwijderd

Ik heb tijdens mijn studie nooit kostgeld hoeven te betalen..
maar vanaf dag 1 dat ik full-time aan het werk ging moest ik 125 euro per maand betalen.
verdiende toen zo'n 1000 euro netto. (jaar 2002)

dit vond ik zeer redelijk.

Na 7-8 maanden ben ik het huis uit gegaan en heb ik al mijn kostgeld wat ik had afgestaan als oprot premie mee gekregen van me ouders :9

Soort van extra spaar potje hadden ze ervan gemaakt.

Mijn zusje woont nog thuis en werkt al 4-5 jaar full-time en betaalt nu 150 euro per maand.
en verdient rond de 2500 euro netto.

Ze lacht haar ballen uit de broek met wat ze in de maand over houd (onee ze heeft geen ballen ;) )

Mocht ik ooit kinderen krijgen zullen ze ook gewoon kostgeld moeten betalen (wat ik dan voor hun spaar tot ze het huis uit gaan) hoogte weet ik nog niet. ligt aan het uitgave patroon van mijn toekomstige kinderen. zijn het big spenders dan vraag ik meer kostgeld dan dat ze goed kunnen sparen uit zichzelf..

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 17:15:
Ik heb tijdens mijn studie nooit kostgeld hoeven te betalen..
maar vanaf dag 1 dat ik full-time aan het werk ging moest ik 125 euro per maand betalen.
verdiende toen zo'n 1000 euro netto. (jaar 2002)

dit vond ik zeer redelijk.

Na 7-8 maanden ben ik het huis uit gegaan en heb ik al mijn kostgeld wat ik had afgestaan als oprot premie mee gekregen van me ouders :9

Soort van extra spaar potje hadden ze ervan gemaakt.

Mijn zusje woont nog thuis en werkt al 4-5 jaar full-time en betaalt nu 150 euro per maand.
en verdient rond de 2500 euro netto.

Ze lacht haar ballen uit de broek met wat ze in de maand over houd (onee ze heeft geen ballen ;) )

Mocht ik ooit kinderen krijgen zullen ze ook gewoon kostgeld moeten betalen (wat ik dan voor hun spaar tot ze het huis uit gaan) hoogte weet ik nog niet. ligt aan het uitgave patroon van mijn toekomstige kinderen. zijn het big spenders dan vraag ik meer kostgeld dan dat ze goed kunnen sparen uit zichzelf..
om eerlijk te zijn wel kanzlooz om 4-5 jaar nog bij je ouders te wonen als je 2500 in de maand verdient (das redelijk veel voor een starter) met een vaste fulltime job :X..........niet alleen omdat het redelijk onvolwassen is (in mijn opinie), maar ook omdat ik weet dat me ouders blij zijn dat ze nu eindelijk het rijk voor zichzelf hebben. Na 18 jaar poepluiers, pubers, ruzies (naast natuurlijk de leuke momenten) willen ze nu rustiger aan doen: minder werken, samen leuke dingen doen; geen luide muziek van mij met me vrienden etc........maar ja, das natuurlijk ieder voor zich.

T60P Widescreen

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Ik denk inderdaad dat gewoon de meningen over dit onderwerp erg verschillen, hier op tweakers, hier in nederland, en zo ook hier bij mij thuis.

Daarom vroeg ik me af of er concrete cijfers over zijn :)

[...]

Bij deze dan de cijfers:

Uitgaven aan stappen e.d. zijn ongeveer 20 euro per maand.
Reiskosten 100 euro per maand (naar werk & vriendin)
Daar moet dan nog kleding e.d. bij.
Dat is dus allemaal vanuit jouw optiek berekend.

Keer het eens om: reken eens uit hoeveel het zou kosten om een kamer ter formaat van waar jij van geniet te huren in een huis met gedeelde voorzieningen zoals bij jullie thuis aanwezig zijn. Dat kan makkelijk op deze site:
http://www.woonbond.nl/rekenen/maxhuur_o.php

Daarmee bereken je trouwens de maximaal redelijke huur. De minimale redelijke huur bedraagt (volgens de fiscus) 55% van dat maximumbedrag.

Let vervolgens op dat bovenstaande gaat over kale huur. Daar moet dus nog gas/water/electra bijkomen. In het geval van een gemeenschappelijke huishouding is het meestal redelijk om het totaalbedrag dat je ouders betalen te delen door het aantal inwoners, tenzij iemand in het huis echt aantoonbaar hoger verbruik veroorzaakt (zonnebed ma, wietplantage pa op zolder, serverpark van jou etc.).

Daarna moet je naar andere diensten kijken waar je mede van geniet- denk daarbij aan je internetverbinding, telefoon-, televisie- en krantabonnement, dat soort zooi. Ook daar jouw deel van berekenen.

Tenslotte ga ik ervan uit dat je niet zelf je eten hoeft te kopen en koken. Even los van de arbeid die (vermoedelijk) je moeder verricht daarvoor kost al dat eten ook aardig wat. Vaak houdt een redelijk welgesteld gezin niet bij exact wat het allemaal kost, maar reken op minstens EUR 50/w, allicht een stuk meer dan dat.

Dat bij elkaar komt een beetje in de buurt van wat het leven waar jij thuis van geniet werkelijk kost. Ik ken de specifieke getallen voor jouw situatie niet, maar het zou me sterk verbazen als het onder de EUR 500 zou uitkomen. Bekijk je standpunt tegenover de EUR 300 in dat licht...

Overigens zie ik niet zo in waarom je overal de nadruk op legt dat je ex-student of uitgevallen student bent. Dat is IMHO volstrekt irrelevant. Jij bent momenteel werkende die bij anderen in huis woont (toevallig je ouders). En van een werkende kun je prima verwachten dat hij bijdraagt aan het gezamelijke huishoudspotje. In dit geval niet omdat dat geld an sich zo nodig is, maar omdat je anders nogal een reality-check mist.

Tegenvoorbeeld:
Mijn broertje heeft een jaar of 8 geleden z'n VBO niveau A gehaald. Sindsdien werkte hij soms, maar nooit meer dan een paar maanden achtereen. Hij heeft hier en daar wat certificaatjes gehaald, maar geen vervolgopleiding gedaan. Al die tijd woonde hij bij onze moeder in en hoefde hij geen kostgeld te betalen. Gevolg was dus dat hij ondanks relatief lage en wisselvallige inkomen relatief veel geld ter beschikking had en sowieso nooit de consequenties van z'n vaak erg domme keuzes hoefde te dragen.
Iets meer dan een jaar terug overleed onze moeder. Toen moest hij opeens noodgedwongen op eigen benen staan. Dat beviel erg slecht. Hij snapte aanvankelijk niet dat je IRL echt gewoon moet werken of als je geen werk hebt voltijd op zoek moet naar werk. Hij snapte niet dat als je leidinggevende iets onaangenaams zei (terwijl je er zit op uitzendbasis, dus zonder enige bescherming) je niet een grote bek terug moest opzetten. Dagelijks op tijd komen was ook een hele uitdaging. Dus hij maakte schulden en raakte depressief omdat het allemaal te moeilijk was...

Ondertussen begint hij er langzaam bovenop te komen, maar hij is een heel jaar kwijt geweest aan een paar harde levenslessen.

Nu is dit een wat dramatisch voorbeeld, maar het principe van gratis kost+inwoning alleen als je daadwerkelijk leert/studeert is een erg gezonde. En nee, het is niet makkelijk, je zult vaak zat "leuke" dingen moeten overslaan omdat je er geen geld voor hebt, maar zodoende leer je prioriteiten stellen (en misschien ga je ook eens uitkijken naar werk dat beter betaalt, EUR 6/u is peanuts...). Dat zijn vaardigheden waar je ook bij je studie en later bij 'echt' werk baat bij gaat hebben :)

Oslik blyat! Oslik!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

dion_b schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 18:03:
[...]

Dat is dus allemaal vanuit jouw optiek berekend.

Keer het eens om: reken eens uit hoeveel het zou kosten om een kamer ter formaat van waar jij van geniet te huren in een huis met gedeelde voorzieningen zoals bij jullie thuis aanwezig zijn. Dat kan makkelijk op deze site:
http://www.woonbond.nl/rekenen/maxhuur_o.php

Daarmee bereken je trouwens de maximaal redelijke huur. De minimale redelijke huur bedraagt (volgens de fiscus) 55% van dat maximumbedrag.

Let vervolgens op dat bovenstaande gaat over kale huur. Daar moet dus nog gas/water/electra bijkomen. In het geval van een gemeenschappelijke huishouding is het meestal redelijk om het totaalbedrag dat je ouders betalen te delen door het aantal inwoners, tenzij iemand in het huis echt aantoonbaar hoger verbruik veroorzaakt (zonnebed ma, wietplantage pa op zolder, serverpark van jou etc.).

Daarna moet je naar andere diensten kijken waar je mede van geniet- denk daarbij aan je internetverbinding, telefoon-, televisie- en krantabonnement, dat soort zooi. Ook daar jouw deel van berekenen.

Tenslotte ga ik ervan uit dat je niet zelf je eten hoeft te kopen en koken. Even los van de arbeid die (vermoedelijk) je moeder verricht daarvoor kost al dat eten ook aardig wat. Vaak houdt een redelijk welgesteld gezin niet bij exact wat het allemaal kost, maar reken op minstens EUR 50/w, allicht een stuk meer dan dat.

Dat bij elkaar komt een beetje in de buurt van wat het leven waar jij thuis van geniet werkelijk kost. Ik ken de specifieke getallen voor jouw situatie niet, maar het zou me sterk verbazen als het onder de EUR 500 zou uitkomen. Bekijk je standpunt tegenover de EUR 300 in dat licht...

Overigens zie ik niet zo in waarom je overal de nadruk op legt dat je ex-student of uitgevallen student bent. Dat is IMHO volstrekt irrelevant. Jij bent momenteel werkende die bij anderen in huis woont (toevallig je ouders). En van een werkende kun je prima verwachten dat hij bijdraagt aan het gezamelijke huishoudspotje. In dit geval niet omdat dat geld an sich zo nodig is, maar omdat je anders nogal een reality-check mist.

Tegenvoorbeeld:
Mijn broertje heeft een jaar of 8 geleden z'n VBO niveau A gehaald. Sindsdien werkte hij soms, maar nooit meer dan een paar maanden achtereen. Hij heeft hier en daar wat certificaatjes gehaald, maar geen vervolgopleiding gedaan. Al die tijd woonde hij bij onze moeder in en hoefde hij geen kostgeld te betalen. Gevolg was dus dat hij ondanks relatief lage en wisselvallige inkomen relatief veel geld ter beschikking had en sowieso nooit de consequenties van z'n vaak erg domme keuzes hoefde te dragen.
Iets meer dan een jaar terug overleed onze moeder. Toen moest hij opeens noodgedwongen op eigen benen staan. Dat beviel erg slecht. Hij snapte aanvankelijk niet dat je IRL echt gewoon moet werken of als je geen werk hebt voltijd op zoek moet naar werk. Hij snapte niet dat als je leidinggevende iets onaangenaams zei (terwijl je er zit op uitzendbasis, dus zonder enige bescherming) je niet een grote bek terug moest opzetten. Dagelijks op tijd komen was ook een hele uitdaging. Dus hij maakte schulden en raakte depressief omdat het allemaal te moeilijk was...

Ondertussen begint hij er langzaam bovenop te komen, maar hij is een heel jaar kwijt geweest aan een paar harde levenslessen.

Nu is dit een wat dramatisch voorbeeld, maar het principe van gratis kost+inwoning alleen als je daadwerkelijk leert/studeert is een erg gezonde. En nee, het is niet makkelijk, je zult vaak zat "leuke" dingen moeten overslaan omdat je er geen geld voor hebt, maar zodoende leer je prioriteiten stellen (en misschien ga je ook eens uitkijken naar werk dat beter betaalt, EUR 6/u is peanuts...). Dat zijn vaardigheden waar je ook bij je studie en later bij 'echt' werk baat bij gaat hebben :)
das toch helemala neit eerlijk om het zo te beredeneren; ik bedoel, leg de grens eens vast dat je wel en niet moet betalen? Zodra je gaat werken moet je volle pond betalen omdat je graag je vrije tijd nuttig wil besteden totdat je studie weer begint?

Je ouders moeten ook op zekere hoogte voor je zorgen en daar hoort onderdak bij. ZEker als het educatief is, dan snap ik niet waarom het vanuit dat standpunt moet? Je gaat je kinderen toch ook niet vragen te helpen hypotheek af te lossen, administratie etc????

Maar ja, zal wel mijn opvoeding zijn.

T60P Widescreen

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Seesar schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 17:32:
[...]
om eerlijk te zijn wel kanzlooz om 4-5 jaar nog bij je ouders te wonen als je 2500 in de maand verdient (das redelijk veel voor een starter) met een vaste fulltime job :X..........niet alleen omdat het redelijk onvolwassen is (in mijn opinie), maar ook omdat ik weet dat me ouders blij zijn dat ze nu eindelijk het rijk voor zichzelf hebben. Na 18 jaar poepluiers, pubers, ruzies (naast natuurlijk de leuke momenten) willen ze nu rustiger aan doen: minder werken, samen leuke dingen doen; geen luide muziek van mij met me vrienden etc........maar ja, das natuurlijk ieder voor zich.
Beetje kort door de bocht om zo negatief te oordelen, je weet verder niets van de situatie. Niet elke ouder zit er op te wachten dat de kinderen eindelijk oprotten...

Ik was de eerste van de kinderen die het huis uit ging, en moeders was er helemaal niet blij mee. Vader wel, maar die vond mijn eerste kamer werkelijk vreselijk en is er maar 3x geweest in anderhalf jaar. Een keertje om helpen spullen te brengen, een keertje met mijn slecht ter been zijnde oma (4 hoog, smalle trap) en een keer om mijn spullen naar de nieuwe kamer te verhuizen ;) .

Het hangt er dus mede vanaf hoe vervelend je bent als kind :P .

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Seesar schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 18:11:
[...]

das toch helemala neit eerlijk om het zo te beredeneren; ik bedoel, leg de grens eens vast dat je wel en niet moet betalen? Zodra je gaat werken moet je volle pond betalen omdat je graag je vrije tijd nuttig wil besteden totdat je studie weer begint?

Je ouders moeten ook op zekere hoogte voor je zorgen en daar hoort onderdak bij. ZEker als het educatief is, dan snap ik niet waarom het vanuit dat standpunt moet? Je gaat je kinderen toch ook niet vragen te helpen hypotheek af te lossen, administratie etc????

Hoezo is dat niet eerlijk? Dit is juist een erg harde, eerlijke berekening. Dat betekent niet dat ouders daadwerkelijk zo'n hoog bedrag als kostgeld moeten rekenen, maar als kostgeldbetaler kan het geen kwaad om te beseffen hoeveel je echt kost.

En als je geen opleiding meer volgt, waarom zouden je ouders je dan nog subsideren :? Kijk, ik ben grote voorstander van het als ouders zorgen voor de betaling van alle vaste lasten als een kind gaat studeren. Zo zijn ze niet gedwongen om tijd dat aan studeren besteed zou moeten worden te verspillen met werken. Werken hoeft dan alleen als ze ook nog eens de beest willen uithangen :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Seesar schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 18:11:
[...]

Ik vind dat ouders voor kinderen kiezen en daarbij komen ook een aantal plichten. Niet alleen kleding, ruimte, etc voor je kind maar ook studie...

Ouders zijn dan ook naar mijn mening verantwoordelijk voor het betalen van de studie van het kind. Hierbij denk ik aan basisschool, voortgezet onderwijs en een hoger beroepsonderwijs/universiteit... Haakt het kind na 1jaar af en gaat hij een andere studie doen? Dan heeft het kind imho nog 3jaar recht op betaling van schoolgeld/boekengeld van de ouders: dit zouden ze toch kwijt zijn en 4jaar is toch de normale tijd die voor een studie staat.

Dit wel op voorwaarde dat het financieel haalbaar is voor de ouders, maar als moeder werkloos thuis zit omdat ze geen zin heeft in werken vind ik dat je als opvoeder slecht bezig bent. Je wilt immers het beste voor je kinderen: zorg er verdorie dan ook voor dat je dit kan bieden als het mogelijk is.

Als kostgeld financieel niet nodig is voor de ouders dan blijven er 2 opties over
1. helemaal niks als ouders over het geld vertellen
2. kostgeld laten betalen of het geld op een andere manier van het kind 'weghalen'. Hierbij denk ik dus aan het verplicht laten storten van een X bedrag of een XX% van het inkomen naar een spaarrekening die ze pas mogen gebruiken als ze uit huis zijn.

De 2e optie is voor als ouders het idee hebben dat het educatief is omdat ze vinden dat hun kind geld 'verspild'. Ik las hierboven iets van iemand die elk weekend € 100,- uitgeeft aan stappen: in zo een geval zou ik later als ouder zijnde dus mooi kostgeld gaan berekenen zodat het kind leert dat het niet allemaal lol is.

Geeft mijn zoon maar € 100,- per maand uit en houdt hij elke maand € 450,- over heeft het in mijn ogen totaal geen zin om kostgeld te gaan bereken aangezien er dan helemaal niks 'educatiefs' aan is. Het kind weet dan al wat het is om te sparen en kan dat geld later mooi gebruiken voor zijn/haar huisje.

offtopic:
Die € 100,- hanteer ik omdat mijn ouders dat als 'richtbedrag' hebben voor wat ik maandelijks zou moeten uitgeven, uitzonderingen daargelaten

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:08

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

gambieter schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 18:14:
[...]

Beetje kort door de bocht om zo negatief te oordelen, je weet verder niets van de situatie. Niet elke ouder zit er op te wachten dat de kinderen eindelijk oprotten...
Een oud-collega woonde tot op z'n 27e in Hotel Mamma en moeder was niet blij met het feit dat 'ie uit ging checken. ;)
Ik was de eerste van de kinderen die het huis uit ging, en moeders was er helemaal niet blij mee. Vader wel, maar die vond mijn eerste kamer werkelijk vreselijk en is er maar 3x geweest in anderhalf jaar. Een keertje om helpen spullen te brengen, een keertje met mijn slecht ter been zijnde oma (4 hoog, smalle trap) en een keer om mijn spullen naar de nieuwe kamer te verhuizen ;) .

Hmmm.... moederskindje? :+

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Nah, moeders moest er gewoon aan wennen. Bij de andere twee broers ging het al een stuk makkelijker :P

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

gambieter schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 18:14:
[...]

daar heb je gelijk in, maar ik had al overwogen dat zij misschien zorg draagt voor (invalide?) moeder ofzo, maar op de manier waarop hij het schrijft :"ze lacht de ballen uit de broek hoeveel ze per maand overhoud" weet ik wel dat er weinig verantwoordingen aan het htuis wonen hangt.

I.i.g. ik wil geen mensen voor hun hoofd stoten en ik heb zelf ook aantal vrienden die (te) lang bij hun ouders woonden, en dat merk je nu gewoon. D.w.z. als ik keertje wil langsdroppen mag het niet van zijn ouders omdat het al na 10-en is (kerel is 25 8)7 ); ik bedoel, als je die vent bent WIL je toch ook gewoon uit huis........

Verder vind ik het niet eerlijk: tot welke leeftijd wordt alles betaald en wat is de grens dat ineens hypotheken, gas water elektra, elke broodsnede en koekje berekend mag worden?

Daarnaast kan het wel een mooie zwart/wit afweging zijn dat je betaald wat je verbruikt, maar aan de andere kant vraag jij je ouders toch ook geen 30 eu per uur om even een virusscanner voor ze te installeren? Seesar: kun je als je uit de stad komt ook even rol tape meenemen: hoppatee, weer 3 euro berekenen aan benzine en tijd kosten aan je ouders.
(en ja 30 eu weegt niet op tegen de ksoten van studeren, maar de verhouding mama/pappa salaris en verantwoordingen zijn nog altijd anders dan die van een 18 jarige).

Ik weet het tis, beetje over de limit mijn voorbeeld, maar zo hoort ook jouw vorobeeld in mijn ogen; best om kostgeld te betalen (al aangeven dat ik daar achter sta), maar elk dubbie berekenen vind ik eigenlijk ziek....

Het verschil is alleen al dat een 18 jarige zo'n 7 a 8 netto verdient en je ouders tesamen per uur zo'n 40 a 50 met middelmatige baan: prijzen zijn dus relatief veel anders voor een 18 jarige.

T60P Widescreen

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Seesar schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 19:03:
[...]
Ik weet het tis, beetje over de limit mijn voorbeeld, maar zo hoort ook jouw vorobeeld in mijn ogen; best om kostgeld te betalen (al aangeven dat ik daar achter sta), maar elk dubbie berekenen vind ik eigenlijk ziek....
offtopic:
mijn voorbeeld? Welke dan?

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Seesar schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 19:03:
[...]

Verder vind ik het niet eerlijk: tot welke leeftijd wordt alles betaald en wat is de grens dat ineens hypotheken, gas water elektra, elke broodsnede en koekje berekend mag worden?
Hoezo heeft leeftijd er iets mee te maken :?

Betalen voor onderwijs (school, studie) van een kind is overduidelijk een investering in de toekomst van dat kind. Het is dan contraproductief om geld te vragen ervoor. Maar zodra een kind niet meer leert of studeert, dan is geld erin steken geen investering meer. Op dat moment is er nog een ding wat een kind moet leren dat het niet op school leert, namelijk (financieel) op eigen benen leren staan, echt zelfstandig worden. En een kennismaking met de werkelijke kosten van het leven hoort daar zeker bij :o

Sterker nog, het kan ook een probaat middel zijn om te zorgen dat kinderen niet te snel hun school/studie opgeven - want zodra je niet meer leert moet je betalen. Zorg er dus voor dat je blijft leren tot je zoveel kunt verdienen dat je geen moeite hebt met het betalen :z

Oslik blyat! Oslik!

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-11 22:50
Ik meot het wel gaan betalen binnenkort

Mijn alimentatie en stufi afstaan, samen ongeveer €250

Maar mijn moeder betaald dan wel nog mijn zorgdings twv ongeveer €100

Dus ik emot het wel betalen, en zodra ik 21 wordt meot ik meer gaan betalen en me eigen zorgtoeslag.

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik ben 2x gestopt met mijn studie, heb nooit kostgeld betaald. (2x halfjaar gewerkt)
Echter, zowel mijn studie, rijbewijs, boeken, kleren, zorgverzekering, deo etc., cadeautjes en alles heb ik altijd zelf moeten betalen. Ik kreeg wel € 75 kleedgeld (tot mijn 22e, laatste 4 jaar ook niet meer). Na afronden van mijn 3e studie ben ik overigens direct het huis uit gegaan.
Verder heb ik altijd gewoon gewerkt en een kleine schuld opgebouwd bij zowel het IBG als mijn ouders, maar die los je als je fulltime werkt vrij snel af.
Ik vind als je fulltime werkt én thuis woont, je zeker bij mag dragen.
Helemaal als je studie afgerond is.
Klusjes als wassen/boodschappen etc. zien als terugbetaling is natuurlijk van de zotte.

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

gambieter schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 19:10:
[...]

offtopic:
mijn voorbeeld? Welke dan?
offtopic:
was referentie naar Dion_b, niet naar jouw...sorry voor onduidelijkheid ;)

@ Dion_b, maar als je thuis woont he en fulltime werkt voor 7 euro per uur....om een half jaartje te overbruggen totdat nieuwe studie begint, is het dan nog steeds zo fair? Ik kan dus beter besluiten om niet fulltime te werken = weinig geld = dus geen reden om 600 euro in de maand aan je ouders te lappen. Lekker hangen en op je ouders kosten beetje vertieren is dus beter dan full-time werken en er ook voor beloond worden, ipv alles af te dragen aan je ouders. Ik weet i.i.g. wel dat we hier niet in een 3e wereld land of VS leven waarbij ieder muntje om gedraait moet worden.

Verantwoordelijkheid is goed, maar er is een grens. D.w.z 18 is niet zo spectaculair oud en in mijn optiek kun je die kinderen ook verantwoordelijkheid leren door ze een symbolisch bedrag te laten betalen of i.i.g op een spaarrekening zetten.

Naja, ik zal wel te vrij/verwend zijn opgevoed, maar ik zou precies hetzelfde met mijn kinderen doen: of persee laten sparen (x % van fulltime job) of 150 a 200 euro max laten betalen omdat de ouders het echt niet kunnen betalen.

Overigens ben ik sterk van mening dat wanneer je full-time werkt en geen toekomstplannen voro studie hebt om het huis uit te gaan; dat zet pas echt zoden aan de dijk aangaande verantwoordelijkheden; daar kan geen kost geld tegen op en leert je kinderen dan ech tomgaan met echte verantwoordelijkheden:

Rekeningen betalen
Contracten onderhouden
Huis onderhouden
Boodschappen doen

En dat zal uitindelijk nog goedkoper zijn ook dan 600 euro in de maand (i.i.g. op kamers):
240 kamer, 100 verzekering, 20 abbonement tel, 150 eten = totaal 500, maar dan woon je wel op jezelf, zonder je ouders.

Dit zou ook veel beter aansluiten met jouw lijn van opvoeding; er is meer dan alleen betalen; geld en financieen kunnen onderhouden is belangrijk, maar je huishouden "netjes" onderhouden vind ik eigenlijk nog veel belangrijker. Dus als ik jouw statement zou doortrekken: full-time is betalen, dan vind ik dat je eigenlijk je kind moet motiveren de deur uit te gaan. D.w.z. er moet ook iets noemenswaardig voor terug te krijgen zijn, want hij kiest er niet voor om in een losstaand huis, met garage, tuin en oversized CV te wonen. (m.a.w. 1/3 van de kosten is niet reeel).

Ik zou het voor min kinderen belangrijker vinden dat ze kunnen wassen, strijken, huis schoonhouden en dat zonder problemen of uitstel; als ik soms de bende zie die mijn huisgenoten kunnen maken of mijn vrienden thuis hebben in eigen aangekocht huis dan begin ik bijna te huilen.

[ Voor 36% gewijzigd door Seesar op 10-01-2008 20:13 ]

T60P Widescreen

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:08

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

gambieter schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 18:32:
[...]

Nah, moeders moest er gewoon aan wennen. Bij de andere twee broers ging het al een stuk makkelijker :P
offtopic:
Het ging me er meer om dat je moeder er veel moeite mee had dat je wegging en je pa het wel mooi vond. ;)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Seesar schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 19:55:
[...]

@ Dion_b, maar als je thuis woont he en fulltime werkt voor 7 euro per uur....om een half jaartje te overbruggen totdat nieuwe studie begint, is het dan nog steeds zo fair?
Eh, wie kiest ervoor om te stoppen met studeren? Dat die keuze consequenties draagt is in de echte wereld nogal vanzelfsprekend...
Ik kan dus beter besluiten om niet fulltime te werken = weinig geld = dus geen reden om 600 euro in de maand aan je ouders te lappen. Lekker hangen en op je ouders kosten beetje vertieren is dus beter dan full-time werken en er ook voor beloond worden, ipv alles af te dragen aan je ouders.
Zoals ik al schreef, ik zou voorstander zijn van kostgeld zodra je niet studeert. Of je werkt of niet is jouw zaak, maar geen kostgeld betalen = niet "op je ouders kosten beetje vertieren"...
Ik weet i.i.g. wel dat we hier niet in een 3e wereld land of VS leven waarbij ieder muntje om gedraait moet worden.
Ook in NL zijn er genoeg mensen die dat wel moeten (heb zelf eea op dat vlak meegemaakt en m'n broertje leert het nu ook van dichtbij). Misschien ga je de luxe hebben dat je nooit in die positie terechtkomt, maar dan nog is het leren prioritiseren (dus dat het soms "of" is en niet "en" als je twee dingen wilt doen) geenzins overbodig.
Verantwoordelijkheid is goed, maar er is een grens. D.w.z 18 is niet zo spectaculair oud en in mijn optiek kun je die kinderen ook verantwoordelijkheid leren door ze een symbolisch bedrag te laten betalen of i.i.g op een spaarrekening zetten.
Zeker, maar dat is dus iets wat je *kinderen* aanleert, lang voordat ze meer inkomen hebben dan wat zakgeld. Zoals ik al zei, de leeftijd doet er niet zoveel toe, het gaat om de inkomsten.
Naja, ik zal wel te vrij/verwend zijn opgevoed, maar ik zou precies hetzelfde met mijn kinderen doen: of persee laten sparen (x % van fulltime job) of 150 a 200 euro max laten betalen omdat de ouders het echt niet kunnen betalen.
Kostgeld is er niet voor de ouders, althans niet in het geval van de TS. Het is voor de kinderen om eea te leren. Als de ouders het wel ruim hebben is het erg mooi als ze leuke dingen voor hun kind doen ermee, maar wat dan ook ze ermee doen, belangrijkste is dat hun kind leert dat hij IRL een significant deel van z'n inkomen gewoonweg kwijt is aan vaste lasten.
Overigens ben ik sterk van mening dat wanneer je full-time werkt en geen toekomstplannen voro studie hebt om het huis uit te gaan; dat zet pas echt zoden aan de dijk aangaande verantwoordelijkheden; daar kan geen kost geld tegen op en leert je kinderen dan ech tomgaan met echte verantwoordelijkheden:
De helft van die lijst gaat voor een volwassen thuiswonende net zo goed als voor een uitwonende. Muv huur- en energiecontracten is er namelijk geen verschil. En een vast bedrag voor wonen is een vrij redelijke benadering van de realiteit van huur.
En dat zal uitindelijk nog goedkoper zijn ook dan 600 euro in de maand (i.i.g. op kamers):
240 kamer, 100 verzekering, 20 abbonement tel, 150 eten = totaal 500, maar dan woon je wel op jezelf, zonder je ouders.
Voor EUR 240 huur je een bezemkast. En dan nog negeer je hier nog genoeg kosten:

- andere verzekeringen (WA, inboedel, reis)
- gemeentelijke belastingen
- internet
- telefoonabo
Reken voor die rits minimaal EUR 100 erbij, mogelijk meer.

Plus dat EUR 150/m eten niet meevalt, althans niet als je dus ook ontbijt, lunch en tussendoortjes meerekent.
[...]

D.w.z. er moet ook iets noemenswaardig voor terug te krijgen zijn, want hij kiest er niet voor om in een losstaand huis, met garage, tuin en oversized CV te wonen. (m.a.w. 1/3 van de kosten is niet reeel).
1) welk kind wil niet *EINDELIJK* eens van z'n ouders af zijn en zelf bepalen hoe/wat/waar hij woont?
2) volgens mij snap je nog steeds niet dat ik geen voorstander ben om de volledige kosten die ik hierboven noemde als kostgeld in rekening te brengen. Ik vind alleen dat TS ze uit moet rekenen voordat hij zo zielig doet over die EUR 300. Voor iemand die voltijd werkt is EUR 300 aan vaste lasten peanuts :o
Ik zou het voor min kinderen belangrijker vinden dat ze kunnen wassen, strijken, huis schoonhouden en dat zonder problemen of uitstel;
Ik ook, maar dat nog wel ruim voordat uit huis gaan ueberhaupt ter sprake komt...

* dion_b is al bezig z'n dochter van vier daar enthousiast voor te krijgen :z
als ik soms de bende zie die mijn huisgenoten kunnen maken of mijn vrienden thuis hebben in eigen aangekocht huis dan begin ik bijna te huilen.
Tja, vergeet niet dat er een verschil is tussen kunnen en willen. Dat is juist de grote charme van op jezelf wonen: als je de boel niet wilt opruimen hoeft dat niet. Maar dan zit je wel zelf tussen de zooi.

Oslik blyat! Oslik!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hillie schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 20:46:
[...]
offtopic:
Het ging me er meer om dat je moeder er veel moeite mee had dat je wegging en je pa het wel mooi vond. ;)
offtopic:
Ah, I see. Dat was wat ongelukkig verwoord, mijn vader vond het best maar niet omdat hij me weg wilde hebben. Het was meer dat hij het een logische stap vond, en mijn vaders kant van de familie is heel nuchter terwijl mijn moeders kant veel emotioneler is :P

• Spitie
  • Niet online

Spitie

Ondertitel

Topicstarter
-

Signature

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Spitie schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 01:59:
[...]
Voor de duidelijkheid, het gaat totaal niet om de hoogte van het bedrag, of wat dan ook, het gaat erom of het tegenwoordig gebruikelijk is om kostgeld te betalen in een dergelijke situatie.
Dat antwoord zal je toch ondertussen wel hebben? De meeste mensen hier vinden het redelijk, en de discussie gaat vooral over de hoogte van het bedrag :) .
En natuurlijk, als je stopt met een studie moet je zelf de consequenties dragen, dat ben ik ook van mening, maar het is niet zo dat ik lukraak een studie heb gekozen, na meerder meeloopdagen, introductiedagen, gesprekken met studenten, vrienden die de studie hebben gedaan, een intakegesprek te hebben gehad bleek het nog steeds mogelijk dat de studie niet strookte met het beeld dat ik er van heb gekregen, tevens valt rond de 50% uit op het hbo. Als ik gestopt was met een studie, waar ik niet of nauwelijks onderzoek naar zou hebben gedaan a la, dan is het volledig mijn eigen schuld, maar in dit geval lijkt me toch dat het iets anders ligt.
Maar je bent na een half jaar gestopt? Dat lijkt me eerlijk gezegd nogal vroeg, het eerste jaar van een studie hoeft helemaal niet representatief te zijn voor een studie. Speelt dat misschien mee bij de beslissing van je ouders om je dat terug te laten betalen, dwz vinden ze dat je deze beslissing te lichtvaardig hebt genomen? Ik zou je zeker hebben aangeraden even door te bijten, maar misschien ligt de zaak wat anders/genuanceerder?

Dat 50% uitvalt op het HBO zou best kunnen, maar dat is toch niet relevant? Dat kan betekenen dat er veel mensen boven hun macht hebben gekozen, of toch de motivatie niet blijken te hebben :) .

• Serpie
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-07-2023
Het hangt toch helemaal af van je ouders, iedereen denkt daar anders over en je ouders zullen er wel een reden voor hebben. Daar kun je dan met je ouders over in discussie.

Maar ook al is het niet gebruikelijk dan is dat nog niet een steekhoudend argument om het niet te betalen, het veranderd namenlijk niets aan het feit of het goed is voor je ontwikkeling. Ik denk dat je toch betere argumenten zal moeten hebben dan "60% betaald in zo'n situatie geen kostgeld". Tja so what, de redenen dat zij denken dat het goed voor je is blijven hetzelfde. En behalve wat statistieken heb je nog geen steekhoudend argument om hun te overtuigen dat het voor jouw goed zou zijn om het niet te betalen.

Ik vind het heel redelijk dat je kostgeld moet betalen tussen 2 studies in, als je niet meer thuis woont en je zit tussen 2 banen in oid, dan zul je het ook moeten doen met een lager inkomen voor een tijdje.

• dr snuggles
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 22:29:
Plus dat EUR 150/m eten niet meevalt, althans niet als je dus ook ontbijt, lunch en tussendoortjes meerekent.
Niet meevalt? Volgens mij is het compleet onmogelijk om voor 150 euro per maand gezond te eten.

Ik heb het dubbele nodig (10'tje per dag = 300 per maand) :D. Als ik om mij heen vraag aan mensen die wat anders dan alleen pizza's eten, dan zijn die ook zoiets per maand kwijt aan eten. Dus als je maar 300 euro kostgeld hoeft te vragen en verder klaar bent, zou je blij moeten zijn.

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Spitie schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 01:59:
[...]
Voor de duidelijkheid, het gaat totaal niet om de hoogte van het bedrag, of wat dan ook, het gaat erom of het tegenwoordig gebruikelijk is om kostgeld tebetalen in een dergelijke situatie.
De hoogte van het kostgeld haalt naar mijn mening nogal uit, omdat sommige bedragen in bepaalde situaties heel reëel zijn. ;)
Overigens ben ik niet iemand die snel zeurt oid. Ik heb jaren geleefd van 20 euro per maand, dit is tot & met mijn 17 zo geweest, heel veel van mijn geld spaarde ik. Wat dat betreft ben ik snel tevreden. En 300 euro vaste lasten is weinig. Maar wellicht, als je beter had gelezen, was je duidelijk geworden dat die vaste lasten hoger zullen liggen. Ongeveer om en nabij de 810 euro, en dat is op een inkomen van 950 best veel afaik.

(Kostgeld + Verzekering + Kleding + Aflossen boekengeld + Aflossen Collegeld + Strippenkaarten naar werk)
Bedenk hierin hoe je kunt bezuinigen. Je kunt makkelijk 14 km fietsen naar je werk (kost je een uur), of misschien is een auto (ook in jouw geval!) wel goedkoper, mits je geen nieuwe auto koopt natuurlijk. ;)
Maar nogmaals, dit is niet de discussie, ik wil gewoon graag weten hoe jullie aankijken tegen het betalen van kostgeld in een dergelijke positie, dit wil ik omdat hier geen duidelijke cijfers over zijn.

Concreet, ik doe niet zielig over 300 euro, al was het 500 euro prima. Ik zeg ook niet dat ik tegen kostgeld oid ben. Ik wil gewoon weten hoe de mensen tegenwoordig hier tegenaan kijken. Noem me dan alsjeblieft niet iemand die "zielig doet over 300 euro kostgeld", zo iemand ben ik namelijk niet, en ik hoop dat dat door dit bericht de wereld uit geholpen kan worden.
Je bent niet zielig, maar je klaagt wel dat je wel wat meer over mag houden. ;) Concreet hou je 140 euro in de maand over voor leuke dingen, wat naar mijn mening best netjes is. Heb je al met je ouders overlegd dat kostgeld vaak opzij wordt gezet door de ouders, en heb je dan ook gevraagd of hun dat ook willen doen? Per Saldo spaar je dan 300 euro per maand, wat na een half jaar al een leuke 1800 euro is geworden. Bij de Ikea kun je daar heel wat spullen voor kopen. Bovendien raak je jouw ouders op hun zwakke punt: elke ouder wil dat hun kind goed start, en als je ouders het geld niet nodig hebben, zullen ze snel instemmen met in ieder geval een gedeelte van dit bedrag. Zie het als een investering voor later, niet als last. :)
Tuurlijk, als je stopt met een studie moet je zelf de consequenties dragen, dat ben ik ook van mening, maar het is niet zo dat ik lukraak een studie heb gekozen, na meerder meeloopdagen, introductiedagen, gesprekken met studenten, vrienden die de studie hebben gedaan, een intakegesprek te hebben gehad bleek het nog steeds mogelijk dat de studie niet strookte met het beeld dat ik er van heb gekregen, tevens valt rond de 50% uit op het hbo. Als ik gestopt was met een studie, waar ik niet of nauwelijks onderzoek naar zou hebben gedaan a la, dan is het volledig mijn eigen schuld, maar in dit geval lijkt me toch dat het iets anders ligt.
Als je jezelf heel erg verdiept in een studie, maar niet in andere, kun je nog steeds een slechte keuze maken. Daarnaast is het gras bij de buren altijd groener, de studies die snel leuke stages/excursies/vakken hebben, zijn dan opeens veel interessanter. Daarnaast, en dat is al eerder gezegd, is een studie in een half jaar niet meteen leuk. Simpele basisdingen moeten geleerd worden, maar zijn nu eenmaal niet interessant.

Overigens ben ik van mening dat een tegemoetkoming in de kosten altijd gevraagd mag worden, als je ouders moeite hebben met de eindjes aan elkaar te knopen. Je deelt mee in de voordelen (warm, droog, huis, lekker eten, internet, enz), dan mag je daar best iets voor neerleggen. Als je op jezelf woont ben je vrijwel altijd duurder uit. Bovendien heb je zelf ook mogelijkheden om bij te dragen door middel van een bijbaantje, en al helemaal als je fulltime werkt.

Als je ouders ook makkelijk zonder bijdrage af kunnen, wordt het anders. Ik zou dan kiezen voor een regeling waarin het kind moet sparen, danwel voor een regeling zodat de ouder voor het kind spaart. Niet alleen is dit goed voor het kind (het leert om met mate uit te geven, en dat er ook iets als vaste lasten bestaan), maar ook zorg je er voor dat het kind als het uit huis gaat, een zakcentje meekrijgt. Eventueel zou ik als ouder (mits de situatie het toelaat) het sparen stimuleren door het bedrag te verdubbelen, zodat sparen helemaal aantrekkelijk wordt. Helaas ben ik nog maar 19. ;)

Ik krijg zelf alle mogelijkheden rond mijn studie, zoals boeken, dictaten, en studiegeld. Studiegeld krijg ik voor de duur van ijn studie, nu dus vier jaar. De vertraging mag ik zelf bekostingen. Als ik hierna een tweede studie ga doen, krijg ik die ook vergoed, weer voor de duur van de studie. Ook krijg ik de zorgverzekering vergoed, maar daar moet ik wel mijn zorgtoeslag voor inleveren. Mijn basisbeurs (90 euro) mag ik houden voor zaken zoals kleding. Ook mag ik kosteloos in de auto van mijn ouders rijden, mits mijn ouders hem niet nodig hebben (we hebben maar 1 auto thuis). Vrijwel alle overige zaken, zoals kleding, telefoon, uitgaan, enz betaal ik zelf. Ik vind mijzelf hierin bevoorrecht, maar ik dnek dat de meeste mensen dat met mij eens zijn. ;) Overigens help ik wel regelmatig in het huis(houden), zoals met afdrogen, stofzuigen, gras maaien, e.d.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Edjaaah
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-02-2016
Ik ben op dit moment bezig met afstuderen. Wanneer ik afgestudeerd ben en een vaste baan heb, moet ik ook kostgeld gaan betalen.

Ik betaal vanaf dag 1 zelf mijn studie, koop mijn eigen kleding en betaal mijn eigen telefoonrekening. Mijn ouders betalen op dit moment de zorgverzekering nog, tegen afdracht van de zorgtoeslag. Wanneer ik een full-time baan heb, ga ik ook dat zelf betalen.

Mijn ouders hebben het kostgeld echt niet nodig, maar ik vind het niet meer dan normaal dat je zelf voorziet in je primaire levensbehoeften. Iemand die thuis woont zal financieel altijd beter af zijn met het betalen van kostgeld, ook al is het €300,- p/m, dan iemand die op zichzelf woont.

Democratie kost een Fortuyn

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

dr snuggles schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 09:40:
[...]

Niet meevalt? Volgens mij is het compleet onmogelijk om voor 150 euro per maand gezond te eten.

Ik heb het dubbele nodig (10'tje per dag = 300 per maand) :D. Als ik om mij heen vraag aan mensen die wat anders dan alleen pizza's eten, dan zijn die ook zoiets per maand kwijt aan eten. Dus als je maar 300 euro kostgeld hoeft te vragen en verder klaar bent, zou je blij moeten zijn.
als je normaal aardappels vlees en groente eet dan is dat goed te doen; zkeer als je voor meerdere dagen in 1 keer bereid en invriest. Lasagna, spagetti, kip tandori, witlof etc etc, is per mailtijd goed voor 3 a 4euro te maken. Ga je gek doen met biefstukken en exclusieve kruiden tja.....maar dan wordt het ook meer bijna hobby dan "gewoon" eten.

Zak aardappels doe je (5 kg ;in je eentje ) zo'n weekje mee: 5.99, pot sperziebonenen , 1.49, lapplie vlees (altijd per 2 :( dus 2 dagen) ): 6 euro, krop sla en potje kruiden per week (dwz aanschaf is duur, maar je doet er makkelijk maand mee (Naast zout en peper).

MOet makkelijk kunnen, maar je moet wel invriezen wat je teveel kookt. ALs je indd lekker exclusief gaat koken met asperges, met daarop kaas, ham op een bedje van gedresseerde sla, gedroogde tomaten etc; tja dan ben je indd makkelijk 300 kwijt.

EN kamer voor 240 euro kippenhok? Mijn huisgenoten betalen 200 tot 250 voor kamers van resp. 18 t/m 240. Ik betaal voor 45m2 300 inlc, maar dat is een zolder kamer met schuindak en CV.

En als 18 jarige is een studentenkamer een goede instap voor het op jezelf wonen.
Je bent niet zielig, maar je klaagt wel dat je wel wat meer over mag houden. Concreet hou je 140 euro in de maand over voor leuke dingen, wat naar mijn mening best netjes is. Heb je al met je ouders overlegd dat kostgeld vaak opzij wordt gezet door de ouders, en heb je dan ook gevraagd of hun dat ook willen doen? Per Saldo spaar je dan 300 euro per maand, wat na een half jaar al een leuke 1800 euro is geworden. Bij de Ikea kun je daar heel wat spullen voor kopen. Bovendien raak je jouw ouders op hun zwakke punt: elke ouder wil dat hun kind goed start, en als je ouders het geld niet nodig hebben, zullen ze snel instemmen met in ieder geval een gedeelte van dit bedrag. Zie het als een investering voor later, niet als last.
daar ben ik het helemaal mee eens, maar 140 euro na een 40 uurige werkweek overhouden vind maar erg schraal. Dat zou mij i.i.g. niet meer motiveren en de vinger geven. Ik bedoel, dan zou ik cursussen gaan volgen; als excuus om niet te werken en zodoende "ineens" geen huishoudgeld te betalen omdat ik daar geen tijd voor heb.

M.a.w. ik ben eens dat kostgeld betaald moet worden, maar van de 1100 euro die ik verdien, maar 140 overhouden zou mij juist demotiveren om te werken..........140; das nog geen 1 keer in de maand stappen/biertje drinken/relaxen en een kleding stuk kopen (trui/jas/broek) of dagje amsterdam......; als je 1 keer iets leuks hebt zoals qlimax (wat makkelijk 150 tot 200 euro in totaal kan zijn), dan moet je daarvoor 2 maanden niet uitgaan, geen dvd-tjes huren, geen biertje in sportkantine..........maar wel 40 uur werken.

DIe kerel verdient geen 2500 euro in de maand; die lasten zijn "astronomisch" (overdreven natuurlijk) hoog als je dit reflecteert naar de "grote mensen wereld". Betalen: eensch, maar 1 op 1 zetten met de daadwerkelijk kosten vind ik raar. Stel dat hij minimum loon verdient, maar wel een job die hij super leuk vind / goed voor CV en de schoolboeken net even wat duurder zijn, en gas/water/elektra ook voor de hottub en zwembad zijn:

met Dion_b's beredenatie zou hij zelfs in de "schulden" komen omdat zijn maandelijks loon minder is, dan hij 1 op 1 zou genieten in zijn ouders huis.

Hij kan nog beter vrijwillgerswerk gaan doen, wat nog beter op je CV staat, en wat heel leuk kan zijn (meehelpen bouw grote projecten ofzo) en dan die 140 maar laten voor wat het is...........

Familie's die een totaal inkomen hebben van 1800 euro netto, wonen in een 30 onder 1 kap, hebben 2 slaapkamers, een kleine tuin; een strak afgeregelde thermostaat, gaan niet uren lang douchen, kopen eten bij de lidl/aldi ipv bij de AH en eten al helemala niet elke avond een luxe vers lapje vlees.

Ik bedoel: ik zeg niet dat de TS zijn ouders elke dag biefstuk eten, maar wel dat die waarschijnlijk een levensstandaard hebben die veel hoger ligt dan de TS fair zou kunnen betalen. Hij kiest daar niet voor; hij eet wat de pot schaft; als zijn moeder/vader dus nodig vind om een gerecht te koken die 10 a 15 pp kost staat dat niet in verhouding met wat hij daadwerkelijk verantwoord kan betalen.

Daarom vind ik niet dat je 1 op 1 de kosten mag vergelijken. Als je vergelijkt met de consequentie die hij krijgt als hij daadwerkelijk op zichzelf zou wonen (en als 18 jarige is een studentenkamer een normale "luxe") dan zou het kostenplaatje er al heel anders uitzien:

Ik kom rond van

300 eu kamer
24 eu bier per maand (1 krat ah-pilsener per/week)
150 eu eten (samen met 4 huisgenoten kun je makkelijk voor 5 eu pp eten; zo wijst ook de huishoud lijst uit, gemiddeld tussen 4 a 5 euro); goede "normale" maaltijden, dus geen pizza of spaggeti elke dag)
100 verzekering
20 telefoon
10 internet

Totaal = 600. Maar dan woon ik wel op mezelf en heb ik een 45m2 kamer voor mezelf 5 min fietsen van hartje Eindhoven. Geen gezeur van ouders, geen tuin die gemaait moet worden; al het huishoud wordt door 5-en gedeeld.

1100 in de maand verdienen, dan houd ik dus 500 euro over: en DAT zou mij wel motiveren om fulltime te werken tot mijn volgende studie.

Ik zou IB-groep/stufi lening laten staan, en laten door lopen bij vervolg studie. Op dat moment dus zo'n 1400 euro schuld, maar als je na je studie een "echte" baan hebt, a.d.v. je HBO diploma, dan heb je dat slippertje binnen 3 maanden terugverdient. Dan leef je nu "normaal"; dus geen 40 uur werken en dan nog steeds geen geld om in het weekend te relaxen en tegen die tijd zijn het peanuts om terug verdienen.

Overigens vind ik het raar/laf dat je ineens je schoolgeld en boeken moet terugbetalen. D.w.z. als deze afspraken VOOR je studie gemaakt zijn, ben ik het helemaal eens (die afspraak heb ik), maar als je ineens teruggefloten wordt, omdat zo verstandig bent om te gaan werken ipv lamballen NADAT het al gebeurt is, waarbij dat nooit tersprake kwam voor die tijd.......weining educatief. Wat leer je daar nou van? Dat afspraken/gunsten van te voren nooit lijken wat ze zijn?

[ Voor 74% gewijzigd door Seesar op 11-01-2008 15:37 ]

T60P Widescreen

• dr snuggles
  • Niet online
Seesar schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 15:11:
Zak aardappels doe je (5 kg ;in je eentje ) zo'n weekje mee: 5.99, pot sperziebonenen , 1.49, lapplie vlees (altijd per 2 :( dus 2 dagen) ): 6 euro, krop sla en potje kruiden per week (dwz aanschaf is duur, maar je doet er makkelijk maand mee (Naast zout en peper).

MOet makkelijk kunnen, maar je moet wel invriezen wat je teveel kookt.
Ik zou graag willen dat je aan slechts een zak aardappelen, een pot sperziebonen en een lapje vlees per week genoeg hebt. De meeste mensen eten echter drie of meer keer per dag, waarvan vlees (vleeswaren/kip/vis/vlees) het duurste is. Als je gezond en dus gevarieerd wil eten, ben je echt wel meer kwijt dan 100 euro per maand. Hoe ongezonder je eet, hoe goedkoper het wordt.

Voorbeeldje wat ik als hongerige student binnen haal excl bier:
0.75 brood
0.10 hartig broodbeleg
0.60 melk
0.25 kwark
1.50 vleeswaren
1.50 vlees/kip/vis
0.50 groente
0.20 rijst
1.00 fruit
2.00 noten
0.50 overig
-----------
8.90 per dag = 267 euro per maand

Overigens: Vlees kun je maar één keer invriezen, de tweede keer sloop je de eiwitten. Meestal koop je het al ingevroren, dus invriezen is geen optie.

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

dr snuggles schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 15:26:
[...]

Ik zou graag willen dat je aan slechts een zak aardappelen, een pot sperziebonen en een lapje vlees per week genoeg hebt. De meeste mensen eten echter drie of meer keer per dag, waarvan vlees (vleeswaren/kip/vis/vlees) het duurste is. Als je gezond en dus gevarieerd wil eten, ben je echt wel meer kwijt dan 100 euro per maand. Hoe ongezonder je eet, hoe goedkoper het wordt.

Voorbeeldje wat ik als hongerige student binnen haal excl bier:
0.75 brood
0.10 hartig broodbeleg
0.60 melk
0.25 kwark
1.50 vleeswaren
1.50 vlees/kip/vis
0.50 groente
0.20 rijst
1.00 fruit
2.00 noten
0.50 overig
-----------
8.90 per dag = 267 euro per maand

Overigens: Vlees kun je maar één keer invriezen, de tweede keer sloop je de eiwitten. Meestal koop je het al ingevroren, dus invriezen is geen optie.
Dan leef jij ook wel luxe voor een student om eerlijk te zijn:

Kwark?
2.00 noten?
1.50 vleeswaren (eet jij een ons vleeswaren per dag?)

Ok, misschien eet ik sober, laten we zeggen 200 a 225; gulden middenweg, want wat jij opsoms is volgens mij heel erg luxe; fruit etc...ik bedoel het is nodig, maar veel studenten leeft niet zoals jij het opsomt..........maar toch wel gezond; groenten, vlees, pasta's, etc en ik leef sober (gewoon bruinbrood met paar plakken gouda en 2 blikken cola als lunch is voor mij genoeg)

Daarnaast koop ik altijd gewoon gekoeld vlees: d.w.z wat bij de AH in de koeling ligt; 5 a 6 euro voor 2 lappen schnitzel; kun je dus 2 keer van eten. Invriezen is geen probleem. Als ik eten voor mezelf maak (omdat me huisgenoten weg zijn) dan maak ik bewust eten klaar voor 15 a 20 euro, zodat ik daar zo'n 5 a 6 keer van kan eten; ik weet dat het niet om zo goedkoop mogelijk eten gaat, maar op die manier is in je eentje koken betaalbaar; anders kan het makkelijk 12 euro zijn, omdat alles op zijn minst voor met zijn 2-en a 3-en verpakt is en dus rest weggooit.

Enfin, het zal vast iets hoger liggen, maar 10-tje per dag is niet waar. ZOals ik al state eten mijn huisgenoten en ik gemiddeld 4 a 5 euro voor avond eten (normaal, gezond avond eten), en 2.50 voor rest (een brood 1.5 euro, beleg doe je meerdere dagen mee).

T60P Widescreen

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:04

St@m

@ Your Service

Ik betaal een symbolisch bedrag van €75,- p/m
Ik ben eigenlijk nog maar 3 dagen in de week thuis, de rest van de tijd woon ik bij mijn vriendin.
Op deze manier vergoed ik het eten een beetje... en de wasmachine :P
Mijn ouders hebben het geld niet nodig, dus zijn we dit bedrag overeengekomen, zo kan ik straks met een volle portemonnee het huis uit ;)

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Spitie schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 23:41:
Mocht er trouwens iemand zijn die toevallig weet of het ook gebruikelijk is om het collegeld & boeken geld ook terug te betalen, hoor ik dit ook graag. :)
Met geld heb ik (en mijn ouders toendertijd ook) een principe: je spreekt vooraf de regels af en gegeven is gegeven. Als je hebt afgesproken dat je het zou moeten terugbetalen bij afbreken studie: prima, maar anders is het nergens op gebaseerd. Volgens dat principe zouden je ouders namelijk voor een willekeurige aanleiding X terugbetaling van Y kunnen eisen. De relatie tussen X en Y leggen is een kwestie van een woordenspel en zou ook niets met redelijkheid te maken moeten hebben in mijn ogen, maar met wat je hebt afgesproken.
Dit topic geniet de goedkeuring van Dido
Sinds wanneer heeft die wat te vertellen over Werk en Inkomen :+

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-11 23:56

ajhaverkamp

gewoon Arjan

St@m schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 15:51:
Ik betaal een symbolisch bedrag van €75,- p/m
Ik ben eigenlijk nog maar 3 dagen in de week thuis, de rest van de tijd woon ik bij mijn vriendin.
Op deze manier vergoed ik het eten een beetje... en de wasmachine :P
Mijn ouders hebben het geld niet nodig, dus zijn we dit bedrag overeengekomen, zo kan ik straks met een volle portemonnee het huis uit ;)
Zo ging het bij mij ook. Ik betaalde € 100 per maand. Mijn moeder zei altijd: ik heb liever dat je het met mij opmaakt, dan dat je het opmaakt na mijn dood. Omdat mijn vader overdag met de auto weg was naar zijn werk (boer), speelde ik bv ook voor chauffeur als mijn moeder ergens heen wilde en ik thuis was. Zo hielpen we elkaar allemaal een beetje. Mijn ouders weten dat ik mijn geld niet over de balk smijt en vonden het dus prima dat ik zo wat extra kon sparen. Dus kon ik inderdaad met een hele volle portemonnee vertrekken en een appartement in A'dam kopen. Tijdens mijn studie heb ik geen kostgeld hoeven te betalen, pas toen ik begon te werken.

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Volledig eens wat betreft proportionaliteit.

Die kerel is 18 of zo 8)7 Zeker als hij daarna nog iets anders zal studeren, is dit overdreven. Dit is gewoon een overbruggings jobje om niet helemaal niets te doen, iets op de cv te hebben en nog wat te kunnen genieten.

Ze mogen al blij zijn dat hij niet gewoon 6 maand ergens gaat hangen in afwachting van z'n volgende studie en dat hij er nog iets van wil maken.

Als je niet studeert, de last op de ouders wat verzachten, daar ben ik het mee eens. Maar dat is precies wat hij doet door te gaan werken en z'n eigen gsm kosten en andere uitgaven te voorzien.

Het is geen permanente regeling, dus er mag wat soepeler met de regels omgesprongen worden. Als hij nu zwaar werkt en weinig ervoor terug krijgt, dan is de kans dat hij in een demotivatie dipje sukkelt, nog voor hij z'n andere studie begint, heel groot. Als student heb je immers nog minder tijd om te werken en nog minder geld om uit te geven. Dus alles wat hij nu spaart kan dan nuttig zijn om af en toe eens een extraatje te veroorloven. (denk aan pc hardware/dvd's/films/uitgaan) En dat heb je als student óók nodig.

150 euro per maand overhouden als je én studeert én werkt om te studeren, daar kan je blij mee zijn. Niet als je enkel werkt.

Ik ben het eens met een symbolisch bedrag, maar dan echt maar max 100-150 euro, zonder terugbetaling van het studiegeld of boeken. (of althans nu nog niet, zeg dat jedat in het eerste jaar na afstuderen zal betalen)

Verwijderd

ik erger me aan sommige reacties hier. Sorry, maar ik heb ook een tijdje 100 euro kostgeld moeten betalen om mijn ouders financieel te steunen. Dus het is heus niet altijd alleen opvoedkundig. Niet alle ouders hebben een spaarrekening voor hun kinderen op kunnen bouwen hoor!!

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2008 @ 13:17:
ik erger me aan sommige reacties hier. Sorry, maar ik heb ook een tijdje 100 euro kostgeld moeten betalen om mijn ouders financieel te steunen. Dus het is heus niet altijd alleen opvoedkundig. Niet alle ouders hebben een spaarrekening voor hun kinderen op kunnen bouwen hoor!!
Ik ben het hier mee eens, niet iedereen heeft even veel inkomen dat je gemakkelijk rond komt. Als je met een loon die tegen de minimun loon aanzit kinderen moet onderhouden dan is kostgeld zeker geen luxe. Zo'n financiele steun valt (meestal) nog wel mee als je kijkt naar wat je ouders betalen voor eten en huisvesting.

Naar mijn inzicht is zo'n 150 euro gemiddeld een normaal bedrag voor kostgeld, maar dit ligt ook geheel wat je verdient.

[ Voor 7% gewijzigd door Fox op 14-01-2008 13:27 ]

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2008 @ 13:17:
En niemand zegt toch ook dat die ouders/families/situaties niet bestaan? ALs je de openingspost leest dan lees je echter dat het in de TS gaat om opvoedkundig en niet omdat de ouders het niet kunnen betalen........

Ik zie het probleem -nog- niet zo eigenlijk.

Als de ouders van de TS het geld niet hadden, had ik er al vele minder moeilijk over gedaan; extra lenen bij IB (zoals mijn huisgenoot dat doet) etc om toch rond te kunnen komen.

Overigens als je thuis woont; je ouders kunnen wel je onderdak betalen als je op middelbare school zit, maar niet als je hoge school doet??????? Ik bedoel, ik zeg niet dat ze je boeken en school moeten betalen, aar waarom kunnen ouders 18 jaar wel voor je onderdak zorgen en als je dan naar HBO/Uni/MBO gaat dan moet er ineens kostgeld betaald worden????

Dat vind ik wel krom eigenlijk.

T60P Widescreen

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Seesar schreef op maandag 14 januari 2008 @ 15:09:
[...]

En niemand zegt toch ook dat die ouders/families/situaties niet bestaan? ALs je de openingspost leest dan lees je echter dat het in de TS gaat om opvoedkundig en niet omdat de ouders het niet kunnen betalen........

Ik zie het probleem -nog- niet zo eigenlijk.

Als de ouders van de TS het geld niet hadden, had ik er al vele minder moeilijk over gedaan; extra lenen bij IB (zoals mijn huisgenoot dat doet) etc om toch rond te kunnen komen.

Overigens als je thuis woont; je ouders kunnen wel je onderdak betalen als je op middelbare school zit, maar niet als je hoge school doet??????? Ik bedoel, ik zeg niet dat ze je boeken en school moeten betalen, aar waarom kunnen ouders 18 jaar wel voor je onderdak zorgen en als je dan naar HBO/Uni/MBO gaat dan moet er ineens kostgeld betaald worden????

Dat vind ik wel krom eigenlijk.
Door de Kinderbijslag.

Er zijn genoeg mensen die gewoon simpelweg niet genoeg geld hebben om rond te komen nadat hun kind 18 jaar wordt. Zo'n financiele bijdrage lijkt mij daarom ook niet verkeerd.

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

SniperFox schreef op maandag 14 januari 2008 @ 15:17:
[...]

Door de Kinderbijslag.

Er zijn genoeg mensen die gewoon simpelweg niet genoeg geld hebben om rond te komen nadat hun kind 18 jaar wordt. Zo'n financiele bijdrage lijkt mij daarom ook niet verkeerd.
true that, die was ik vergeten.....ik kan me voorstellen dat dat dan net de drempel is. Overigens ben ik -nogmaals- van mening dat het goed voor opvoeding (financieel, huishoudkundig etc) is om op kamers te gaan na je high-school. NIet alleen ben je op die leeftijd heel makkelijk en flexibel; je heb leeftijdsgenoten in het zelfde schuitje en je leert stap voor stap (op kamers wonen heeft minder verantwoordelijkheden dan compleet huis huren/kopen) het zelfstandige leven leren kennen. Ik bedoel; je komt van high school en dan is voor mij altijd de logische stap geweest het huis uit te gaan; je zult vroeg of laat toch moeten en om op je 25e een keer het huis uit te gaan, dan heb je voor mijn gevoel een hele grote stap en leuke tijd overgeslagen. Heb aantal vrienden die nog thuis woenen, en die leven sociaal gezien toch anders dan ik. Ik weet niet of het beter is, maar ik weet wel dat e manier waarop ik leef fijner vind.

Als je dan toch kostgeld moet betalen, dan lijkt mij dit al helemaal een logische stap. NIet iedereen kan het betalen, maar als je de kosten 1 op 1 gaat zetten om je oujders te vergoeden (zoals Dion_b suggereert) dan is het goedkoper/quitte om op kamers te gaan.

Ik denk al met al, dat kostgeld van 150 euro redelijk is. Dat zijn de bedragen die ik bij mijn vrienden zie langs komen; groot verbruik zoals bier en chips wordt door henzelf betaald.

School/boekengeld is compleet afhankelijk wat de deal met je ouders is/was. Ik zou daar niet zoveel op tegen hebben, zeker niet als je gestopt bent;

ik heb zelf niets hoeven betalen, maar nu ik een 0.75 jaar uitloop heb, moet ik die uitloop zelf betalen, omdat ik te lamballerig in jaar 3 was; daar sluit ik me 100% bij aan, en ik weet dat ik de schuld die ik daarmee opbouw, later makkelijk terugverdient heb; hoewel ik niet graag leef op schulden: nooit geld uitgeven wat je niet hebt, behalve een huis en gezondheid.

T60P Widescreen

• Refro
  • Nu online
Na mijn studie heb ik eerst nog een jaartje thuisgewoond.Toen ik eenmaal aan het werken was en de renteloze lening van mijn autotje had afbetaald kreeg ik van mijn ouders de keuze of minimaal 400 euro per maand sparen of datzelfde als kostgeld betalen. Ik heb uiteraard voor het eerste gekozen maar weet zeker dat mijn ouders het anders voor mij gespaard hadden en ik het terug gekregen had als ik uit huis ging. Was op zich wel een mooie methode om een slechte spaarder aan het sparen te krijgen.

Volgend verhaal:
Mijn neefje zit op kamers en studeerd en heeft deze een aantal malen zonder echt goede reden onderbroken. De financiele bijdrage hebben zijn ouders toen ook terrecht stopgezet. Met de redenatie als je niet studeert kun je best werken.

Verwijderd

SniperFox schreef op maandag 14 januari 2008 @ 15:17:
[...]

Door de Kinderbijslag.

precies. Ik moet erbij zeggen dat ik een klein bedrag bijleen, om de incidentele uitgaven te kunnen betalen, en ik verdien + - 250 euro per maand bij. Wat ik overhoud van mn lening, gaat naar mijn spaarrekening. Ooit betaalde ik er rijlessen van, tot ik ermee stopte dan.
En trouwens; nu mijn broertje naar het MBO gaat wordt ik weer 80 euro gekort op mijn stufi. Geen idee waar het op slaat, want waarschijnlijk houdt hij het niet vol, maar toch.

Gelukkig hebben mijn ouders het nu iets breder. Het valt me echt op met welk gemak jongeren auto rijden, uitgaan ed, zonder zelf voor hun eigen studiekosten op te hoeven draaien. Ik ken zelfs een jongen die elke maand 300 euro kamerhuur van zn ouders krijgt!! Klinkt misschien stom uit de mond van een student, maar ik vind dat je als je student bent best mag voelen wat het kost.

• Lipton16
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 12:04
Wat ik voorstel, is kijken wat je lasten ten opzichte van je ouders zijn, bijvoorbeeld het overnemen van de kosten van internet. Maar ook een hele goeie is een vast bedrag per maand sparen, dat geld kan je latr altijd weer gebruiken.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Seesar schreef op maandag 14 januari 2008 @ 17:07:
[...]

Als je dan toch kostgeld moet betalen, dan lijkt mij dit al helemaal een logische stap. NIet iedereen kan het betalen, maar als je de kosten 1 op 1 gaat zetten om je oujders te vergoeden (zoals Dion_b suggereert) dan is het goedkoper/quitte om op kamers te gaan.
:(

Dit is al de derde keer dat je beweert dat ik dat suggereer. Ik zou ondertussen een cursus begrijpend lezen voorstellen...

Enige reden dat ik voorstelde om eens daadwerkelijk uit te rekenen wat je *echt* kost als inwonend kind, is om het voorsgestelde bedrag in perspectief te plaatsen en eens ipv alleen maar vanuit jezelf ook eens vanuit het oogpunt van je ouders te kijken. Dat betekent nadrukkelijk niet dat je dan maar dat bedrag moet betalen - je moet alleen beseffen dat een voltijd werkende met EUR 300 voor kost en inwoning niet afgezet wordt maar juist flink gematst :o

Oslik blyat! Oslik!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Mensen in de bijstand worden zelfs min of meer verplicht om hun kinderen kostgeld te laten betalen: zodra het thuiswonende kind een eigen inkomen heeft, word de ouder ruim € 125 per maand gekort op de uitkering. Daarnaast vervalt (een deel van) de huurtoeslag en vervalt het recht op kwijtschelding van gemeentelijke heffingen en uitwaterende sluizen.

Zodra een kind 18 word vervallen tevens een aantal belastinginkomsten (kinderkorting, sinds 1-1-08 kindertoeslag) en in geval van een alleenstaande ouder kan dat oplopen tot € 300 per maand.

Ook bij een schuldenregeling word het kind geacht "kosten-neutraal" te zijn, en dus zijn werkelijke eigen kosten te betalen (incl. deel van de huur en overige vaste lasten).

Persoonlijk vind ik het idioterie als een kind geen kostgeld hoeft te betalen - zelfs al het studeert of werkloos is. Vanaf 18 jaar word iemand geacht financieel zelfstandig te zijn, ben dat dan ook. Ik snap dan ook niet dat er nog zoveel studenten zijn die hun handje nog bij hun ouders durven op te houden voor kosten die ze heel goed zelf kunnen dragen. Goed, voor het deel van de aanvullende beurs wat je ouders op grond van hun inkomen geacht worden te betalen, ja, dat snap ik, maar de rest? Nee. De boodschap die je zo'n kind meegeeft is (in mijn ogen) 'n hele slechte: "nee hoor, je hoeft niet voor jezelf de verantwoordlijkheid te dragen".

Dus ook 't terug betalen van je studiekosten vind ik niet vreemd. Als je ouders 't geld in eerste instantie al niet gehad hadden, had je 't ook ergens moeten lenen, of ervoor hebben moeten sparen. Je bent toch 18? Toch zelfstandig?

't Is 'n "ruike-lui's"probleem, waarvan ik goed kan begrijpen dat 't voor kinderen makkelijker is om te studeren, maar ik me de redenatie van de ouders niet kan voorstellen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Verwijderd

@ardana ik vind dat toch wel een beetje érg kort door de bocht. Hoeven jouw ouders als ze gepensioneerd zijn en ze zouden het geld kunnen gebruiken niet bij je aan te kloppen omdat ze maar voor zich zelf moeten kunnen zorgen en ze anders maar geld hadden moeten sparen :? Je investeert als ouders ook indirect in je eigen toekomst, en daarnaast is ben je tot het 21-ste levensjaar gewoon onderhoudsplichtig.

Wat natuurlijk niet betekent dat ik niet erken dat je toch zelfstandig moet gaan worden, maar daarentegen kan ik bést begrijpen dat je als ouders het geld hebt, je je kroost liever nog die paar jaar die kwaliteitstijd gunt. Als je werkt is het toch gedaan met een hoop mogelijkheden die je als student nog wel hebt.

Ik kan net zoveel begrip op brengen voor de ouder die het geld kan missen en dus het kind een groot deel tegemoedkomt als voor de ouder die het misschien niet zo breed heeft en waar het kind dus wel mee moet betalen. Als je als ouder de insteek hebt dat het goed is voor de verzelfstandiging voor je kind vind ik dat ook een prachtig argument, maar van mij moet het allemaal kunnen; de ouders zijn toch zélf ook verantwoordelijk voor hun (financiele) keuzes.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2008 12:24 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2008 @ 18:49:
[...]
Het valt me echt op met welk gemak jongeren auto rijden, uitgaan ed, zonder zelf voor hun eigen studiekosten op te hoeven draaien.
Een (officiële) studie is niet zo heel duur natuurlijk. €1500 per jaar of iets in die richting? Dat is €125 per maand, en daar komt je stufi nog eens bij waardoor je op een paar tientjes uitkomt. Kan me dan best voorstellen dat ouders dat bedrag willen betalen voor hun kind, waardoor je als student minder hoeft te werken (en dus meer tijd over houdt voor de studie) en toch hetzelfde kunt kopen.

Zo doen mijn ouders het in ieder geval bij mijn zusje.
Ik ken zelfs een jongen die elke maand 300 euro kamerhuur van zn ouders krijgt!!
Misschien moet die jongen 2 dagen per week werken naast zijn studie om zelf die huur te betalen en is het iemand die dan niks meer gedaan krijgt qua studie? Dan lijkt het me nuttig dat je ouders je op die manier helpen, als ze het kunnen missen.
Klinkt misschien stom uit de mond van een student, maar ik vind dat je als je student bent best mag voelen wat het kost.
Het kost dus niet zoveel, maar omdat je weinig tijd hebt en slecht betaalde baantjes hebt is het gewoon vervelend om zelf alles te moeten betalen. Later heb je nog tientallen jaren dat je alles zelf mag betalen, dus waarom zo krampachtig vasthouden aan het idee dat je het tijdens je studententijd ook allemaal op eigen kracht moet doen?

De situatie hier thuis trouwens:

Zusje: WO studie, €1538 per jaar + boeken etc. Levert haar stufi in, ouders betalen wat er over blijft
Ik: HBO-achtige studie van €5000 per jaar + €2000 aan apparatuur. Krijg geen stufi, werk 20 uur per week, betaal alle studiedingen zelf.

We hoeven beiden geen kostgeld te betalen (ook al zou ik het makkelijk kunnen betalen). We kunnen beiden goed met geld omgaan en mijn ouders hebben liever dat we het sparen om straks degelijk uit huis te kunnen gaan, leuke dingen te doen etc.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 12:21:
@ardana ik vind dat toch wel een beetje érg kort door de bocht. Hoeven jouw ouders als ze gepensioneerd zijn en ze zouden het geld kunnen gebruiken niet bij je aan te kloppen omdat ze maar voor zich zelf moeten kunnen zorgen en ze anders maar geld hadden moeten sparen :? Je investeert als ouders ook indirect in je eigen toekomst, en daarnaast is ben je tot het 21-ste levensjaar gewoon onderhoudsplichtig.
Goed punt, mijn studie wordt nu ook grotendeels betaald. (dus ook 'kamerhuur' en vaste kosten, inschrijving..., geen 'extra's'). Maar uiteraard zal dat ruimschoots gecompenseerd worden wanneer ik zal moeten bijspringen als ze op pensioen zijn. Want wat kan je tegenwoordig nog met die belachelijke pensioenen. Dan zal ik ze vast ook wel wat extra's willen geven om nog te genieten na een leven van dienstbaarheid aan hun kinderen.

Dat is echt wel het minste. En ik verwacht tegen die tijd dergelijke bijdragen niet al te moeilijk te kunnen betalen.

Tegelijk werken en studeren kan het in sommige gevallen extra moeilijk maken. (ook al heb je meer dan tijd genoeg). Bij 'studeren' hoort ook een bepaalde levensstijl, je zal nog de rest van je leven vanalles mogen betalen. In overgangsperiodes tussen studies hoor je idd wel te werken imo. En als student kan je ook, als je dat wil, een paar uur per week extra werken, maar het moet niet je leven gaan overheersen. Full time werken en dan studieverplichtingen moeten missen, daar schiet niemand iets mee op.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Je moet kostgeld gaan betalen en je weet niet wat redelijk zou zijn?

Ik stel voor 1/3 van je netto inkomen. Zeker gezien het opvoedkundige karakter. In reallife ben je dat ook kwijt aan huur/netto hypotheek.

LinkedIn WoT Cash Converter

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PcDealer schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 17:28:
Je moet kostgeld gaan betalen en je weet niet wat redelijk zou zijn?

Ik stel voor 1/3 van je netto inkomen. Zeker gezien het opvoedkundige karakter. In reallife ben je at ook kwijt aan huur/netto hypotheek.
Dan woon jij goedkoper of verdien jij meer dan menigeen...

Meeste mensen zijn ruim helft van hun nettosalaris kwijt aan vaste lasten (en niet alleen arme starters ofzo, ook m'n moeder met haar 6.5K/m (bruto) in haar laatste jaar voor haar pensioen was ruim haar halve nettosalaris kwijt).

Oslik blyat! Oslik!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-11 19:54

krvabo

MATERIALISE!

Ardana schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 12:15:
Mensen in de bijstand worden zelfs min of meer verplicht om hun kinderen kostgeld te laten betalen: zodra het thuiswonende kind een eigen inkomen heeft, word de ouder ruim € 125 per maand gekort op de uitkering. Daarnaast vervalt (een deel van) de huurtoeslag en vervalt het recht op kwijtschelding van gemeentelijke heffingen en uitwaterende sluizen.

Zodra een kind 18 word vervallen tevens een aantal belastinginkomsten (kinderkorting, sinds 1-1-08 kindertoeslag) en in geval van een alleenstaande ouder kan dat oplopen tot € 300 per maand.

Ook bij een schuldenregeling word het kind geacht "kosten-neutraal" te zijn, en dus zijn werkelijke eigen kosten te betalen (incl. deel van de huur en overige vaste lasten).
Bovenstaande klopt.
Mijn moeder zit op een gekorte bijstand omdat ze niet _kan_ werken met haar knie, rug en gewrichtsproblemen. Ze wordt elk jaar zo'n 2x 'hardhandig' gekeurd door de keuringsarts om maar te kijken of ze het schamele bedrag wat ze krijgt nog verder kunnen korten. (noot: ze kan daarna 2 dagen bijna niet/zeer moeilijk lopen). Ze krijgt nu nog 700!! euro per maand. Daar moet dan nog de huur van af, stroom, gas en water. Alles wat ze overhoudt of terugkrijgt van de belasting wordt ingenomen door schuldeisers. Aangezien ik niet geheel kostenneutraal ben (ja, sorry, ik studeer) is er dus mooi elke maand een flinke opgave om te eten.

Nouja het is ook niet zo dat ik mijn handje ophoud. Ik betaal mijn eigen opleiding (150 euro per maand, 10 maanden per jaar), betaal mijn eigen ziektekosten, telefoon en andere kosten. Ik krijg sinds mijn 13e al geen zakgeld of kleedgeld meer. Ik regel dus al mijn geldzaken zelf. Ook de kosten voor internet heb ik op me genomen aangezien ik de grootste gebruiker ben.

Omdat ik alles zelf regel probeer ik uiteraard ook zo goedkoop mogelijk uit te zijn. Ik krijg aangevulde stufi (~150 euro per maand) en iets van 120 euro allimentatie. Dit zorgt er dus mooi voor dat mijn collegegeld en verzekering betaald zijn. Dan heb ik nog zo'n 50 euro vaste maandlasten.
Ik heb naast mijn studie anderhalf jaar een bijbaan gehad op mijn hogeschool. Dit was voor het grootste deel 9 uur per week en een paar maanden 18 uur per week. Met 10 euro per uur zorgde dit er mooi voor dat ik een redelijke buffer van 2000 euro heb kunnen sparen in een jaar. Dan had ik nog zo'n 1500 euro besteed aan een nieuwe pc + monitor want dat was hoog tijd.

Met de rest (zo'n 2500 euro) heb ik voor mijn moeder rekeningen betaald die zij niet kon betalen. Dit gaat dus over gas, elektro, water, tandarts, etc. Ook de kosten voor de dierenarts (laatst weer 300 euro) neem ik op me. Sinds September heb ik deze baan niet omdat ik een half jaar pauze heb genomen van mijn studie. Dit houdt dus in dat ik komende februari weer verderga. In deze tijd hoef ik geen kostgeld te betalen. Nooit niet. Ik zou het ook achterlijk vinden als ik dat ook nog zou moeten doen aangezien ik behoorlijk veel geld uitgeef voor mijn moeder terwijl ik het zelf echt niet breed heb. Je kunt wel zeggen dat mijn spaarrekening ondertussen weer bijna de 0 aantikt. Mijn moeder heeft trouwens wel de intentie om het geld wat ze bij mij leent terug te betalen zodra ze het kan. Dit is dus ondertussen al opgelopen naar 3300 euro in 2 jaar. Als je dat als 'kostgeld' zou zien zou je uitkomen op 140 euro per maand.

Om op de vraag van de TS in te haken: 300 euro is mijns inziens hoog als je de andere kosten ook moet terugbetalen. Als je nou de kosten voortaan op je zou nemen had ik het niet zo'n hoog bedrag gevonden. Probeer inderdaad je ouders zover te krijgen dat je het mag sparen. Ik kan wel zeggen dat het sparen het slimste was dat ik ooit heb gedaan. Ik heb dus nu een periode van 6-7 maanden waarin ik niet hoef te schooien en gewoon rustig aan kan doen. Uiteraard ben ik wel ondertussen bezig met enkele websites om toch enige inkomsten te krijgen ;)

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Verwijderd

Gizz schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 12:24:
[...]

Een (officiële) studie is niet zo heel duur natuurlijk. €1500 per jaar of iets in die richting? Dat is €125 per maand, en daar komt je stufi nog eens bij waardoor je op een paar tientjes uitkomt. Kan me dan best voorstellen dat ouders dat bedrag willen betalen voor hun kind, waardoor je als student minder hoeft te werken (en dus meer tijd over houdt voor de studie) en toch hetzelfde kunt kopen.

Zo doen mijn ouders het in ieder geval bij mijn zusje.

dat snap ik, zeker als je nog MBO doet, maar je moet je als ouder ook afvragen of je alles wel WIL betalen. En sorry, maar ik denk dat er toch echt veel mensen die het zijn die het WEL 100% zelf moeten doen, of wiens ouders het niet kunnen betalen. Dat geldt dat bijvoorbeeld ook voor boeken, materialen en ziektekosten.

[...]

Misschien moet die jongen 2 dagen per week werken naast zijn studie om zelf die huur te betalen en is het iemand die dan niks meer gedaan krijgt qua studie? Dan lijkt het me nuttig dat je ouders je op die manier helpen, als ze het kunnen missen.

nee, nu heb je echt een te rooskleurig beeld, hoor. Er zijn nog steeds mensen die hun HELE studie krijgen,en er nauwelijks bijwerken. De jongen die ik bedoel heeft afentoe een fotoshoot waar hij dan +- 500 euro mee verdient, en daarvan koopt hij dan mooie designdingen enzo. Dat vind ik dus een rare houding voor een student.

[...]

Het kost dus niet zoveel, maar omdat je weinig tijd hebt en slecht betaalde baantjes hebt is het gewoon vervelend om zelf alles te moeten betalen. Later heb je nog tientallen jaren dat je alles zelf mag betalen, dus waarom zo krampachtig vasthouden aan het idee dat je het tijdens je studententijd ook allemaal op eigen kracht moet doen?

De situatie hier thuis trouwens:

Zusje: WO studie, €1538 per jaar + boeken etc. Levert haar stufi in, ouders betalen wat er over blijft
Ik: HBO-achtige studie van €5000 per jaar + €2000 aan apparatuur. Krijg geen stufi, werk 20 uur per week, betaal alle studiedingen zelf.

We hoeven beiden geen kostgeld te betalen (ook al zou ik het makkelijk kunnen betalen). We kunnen beiden goed met geld omgaan en mijn ouders hebben liever dat we het sparen om straks degelijk uit huis te kunnen gaan, leuke dingen te doen etc.
"Later heb je nog tientallen jaren dat je alles zelf mag betalen, dus waarom zo krampachtig vasthouden aan het idee dat je het tijdens je studententijd ook allemaal op eigen kracht moet doen?" ehm, misschien omdat je ouders geen geld hebben, of ze niet 40 uur kunnen werken? En trouwens, denk je dat het niet enorm tegen gaat vallen, als je ineens alles 100% zelf moet betalen? Besef dat je je echt in een luxepositie begeeft. Je krijgt geen studiefinanciering maar werkt wel 20 uur? :? Is dat een deeltijd? Ik moet blij zijn als ik per week iets van 10 uur kan werken, hoor. Daarom leen ik erbij voor onvoorziene uitgaven. (computer, camera, en ander spul) En van dat kostgeld sparen, wat zal ik er over zeggen.. Ik heb een periode van ongeveer 1,5 jaar mijn ouders 100 euro per maand gegeven. Er was toen echt geen mogelijkheid om te sparen.

Verwijderd

Als je met een normale studie niet 10 uur per week een bijbaantje kan hebben heb je óf andere prioriteiten (geen tijd omdat je andere dingen náást je studie belangrijker vindt), je stelt je aan of je spendeert veel meer tijd aan je studie dan de gemiddelde nederlandse student.
In de eerste twee gevallen heb je imo geen reden om te roepen dat je niet kunt bijbeunen en in het tweede geval is die persoonijke situatie écht geen realistische weerspiegeling van de werkelijkheid van de gros van de studenten; je doet dan denk ik een studie boven niveau en/of je stopt er ruim bovengemiddelde hoeveelheiden tijd in.

Laten we dus alsjeblieft wel duidelijk houden dat een bijbaantje van een paar uur per week voor de gemiddelde student geen probleem moet zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2008 19:51 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 19:40:
Als je met een normale studie niet 10 uur per week een bijbaantje kan hebben heb je óf andere prioriteiten (geen tijd omdat je andere dingen náást je studie belangrijker vindt), je stelt je aan of je spendeert veel meer tijd aan je studie dan de gemiddelde nederlandse student.
In de eerste twee gevallen heb je imo geen reden om te roepen dat je niet kunt bijbeunen en in het tweede geval is die persoonijke situatie écht geen realistische weerspiegeling van de werkelijkheid van de gros van de studenten; je doet dan denk ik een studie boven niveau en/of je stopt er ruim bovengemiddelde hoeveelheiden tijd in.

Laten we dus alsjeblieft wel duidelijk houden dat een bijbaantje van een paar uur per week voor de gemiddelde student geen probleem moet zijn.
dat is ook zo, hoor, je hoort mij niet zeggen dat dat niet lukt. Er zijn altijd nog vakanties en café's, waar je fijn de avonduurtjes kunt draaien. Of poetswerk, dat soort dingen lenen zich prima voor avonden.

haha, ik zet ff te kijken, bij mij wisselt het echt van 6 tot 12 uur per week. Zoiets is ook gerelateerd aan je rooster, en hoe druk het kwartaal is enzo.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2008 20:28 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 19:40:

Is dat op mij bedoeld? Ik geef je notabene nog gelijk dat je in de normale gang van zaken (bijspringen bij pensioen) je ouders ruimschoots vergoedt voor de 'studie-investering' op een moment waarop je het zelf makkelijker kan betalen en op een moment dat het voor je ouders ook nuttiger is.

Dat is maar een voorbeeld van hoe het de twee kanten op kan werken, en dan nog eentje dat mijns inziens wel goed in elkaar steekt.
Tegelijk werken en studeren kan het in sommige gevallen extra moeilijk maken. (ook al heb je meer dan tijd genoeg). Bij 'studeren' hoort ook een bepaalde levensstijl, je zal nog de rest van je leven vanalles mogen betalen.
Ik zeg toch dat je meer dan tijd genoeg hebt als student. Maar ik heb geen zin om nu al m'n vrije tijd te spenderen aan werken, vermits ik dat later nog genoeg zal kunnen doen. Ik heb het niet per se nodig om zelf te werken (ik heb ook niet veel 'extra's nodig). Je hebt geen normaal studentenleven als je elke avond niet beschikbaar bent omdat je ergens aan het kuisen bent. Filmpje kijken met anderen, relaxen, afspreken, that's what students do.

In het weekend is het een andere zaak. Waarschijnlijk zal ik volgend semester ook wat baantjes zoeken in het weekend om m'n spaarpot wat aan te dikken voor ik afstudeer.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 20:50:
[...]

Is dat op mij bedoeld? Ik geef je notabene nog gelijk dat je in de normale gang van zaken (bijspringen bij pensioen) je ouders ruimschoots vergoedt voor de 'studie-investering' op een moment waarop je het zelf makkelijker kan betalen en op een moment dat het voor je ouders ook nuttiger is.

Dat is maar een voorbeeld van hoe het de twee kanten op kan werken, en dan nog eentje dat mijns inziens wel goed in elkaar steekt.

[...]

Ik zeg toch dat je meer dan tijd genoeg hebt als student. Maar ik heb geen zin om nu al m'n vrije tijd te spenderen aan werken, vermits ik dat later nog genoeg zal kunnen doen. Ik heb het niet per se nodig om zelf te werken (ik heb ook niet veel 'extra's nodig). Je hebt geen normaal studentenleven als je elke avond niet beschikbaar bent omdat je ergens aan het kuisen bent. Filmpje kijken met anderen, relaxen, afspreken, that's what students do.

In het weekend is het een andere zaak. Waarschijnlijk zal ik volgend semester ook wat baantjes zoeken in het weekend om m'n spaarpot wat aan te dikken voor ik afstudeer.
Nee, niemand wil naast zijn studie 5 avonden werken. *is toevallig net aan het solliciteren voor een nieuwe bijbaan*

Verwijderd

Nee was niet op jouw bedoeld, maar n.a.v. de reactie van Sophietje. Was sowieso niet direct tegen iemand bedoeld, maar een algemeen iets. Studenten hebben nu eenmaal de neiging om te klagen, terwijl het allemaal best mee valt ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:04:
[...]

Nee was niet op jouw bedoeld, maar n.a.v. de reactie van Sophietje. Was sowieso niet direct tegen iemand bedoeld, maar een algemeen iets. Studenten hebben nu eenmaal de neiging om te klagen, terwijl het allemaal best mee valt ;)
haha, dat is wel zo, inderdaad. :P ach, als je studeert mag je toch best afentoe klagen, of niet?

het lijkt me trouwens raar, als ik over een paar jaar werk, dat ik dan ineens zoveel geld overhoud. Raar, als je nu bedenkt dat je rondkomt van enkele honderden euro's per maand. Of hebben jullie dat niet?
Pagina: 1 2 Laatste