Ik_ben_Mark3 schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 15:34:
ok ik dacht dat het vooral om 720p DVD's ging dat hij het niet kon. Ik nam aan dat er nog wel verschil tussen verschillende videosoorten onderling zat. Dat de ene 720p makkelijker gaat dan de andere. Maar dat is dus blijkbaar niet, 720p=720p ongeacht de bron en enige conversie of compressie die erachter zit.
Maar als dat allemaal niet kan.. waarom kan ik dan wel kiezen voor 720p bij dat apple gedoe? Dan kunnen ze toch beter die functie weglaten? (of kan dat script ook gebruikt worden op andere multimedia systemen dat hij daar daarom wel bij zit)
720p is alleen maar de resolutie. Je kunt een film van 720p van 1 uur in het formaat van 10Gbyte hebben maar ook in het formaat van 10Mbyte (in theorie). Je zult zelf wel een vermoeden hebben hoe die van 10Gb er qua kwaliteit uit ziet en hoe die van 10Mbyte. Voor die van 10Gbyte moet de processor heeeel veel rekenen om zoveel data per seconde aan beeld te verwerken. Voor die van 10Mb is er heel weinig rekenkracht nodig. Dit laatste kan de Xbox met gemak.
Het hangt er dus een beetje vanaf hoe sterk gecomprimeerd (hoeveel data/seconde) de file is. Maar het probleem is dat dit heel laag moet zijn wil de Xbox het nog kunnen verwerken. Je hebt dan een hoge resolutie maar een lage bitrate en dus is de totale kwaliteit nog niet echt hoog. Meestal heeft een lagere resolutie met een hogere bitrate de voorkeur en geeft algemeen gezien een betere resultaat. De 720p bestanden die er "te verkrijgen" zijn, zijn in een te hoge bitrate en zijn daarmee wel in verhouding tot de resolutie maar dus ongeschikt voor de Xbox.
Conclusie; 3 opties (in volgorde van mijn persoonlijke voorkeur);
1 - vergeet 720p en hou het bij 2 cd versies (hoge bitrate) van de "normale" 576i films.
2 - vergeet de Xbox en stap over naar een andere mediaplayer en speel hiermee de echte 720p's af.
3 - zet alles voordat je gaat kijken om van een 720p met hoge bitrate in 720p met lage bitrate (heeel veel werk en het resultaat is niet beter (naar mijn idee)).
Hopelijk dat dit een beetje duidelijk is.
Voor meer info, lees je eens in in de algemene info van bestanden en compressie (bijvoorbeeld via wikipedia).
Maar hoe komt het dan dat hij bij 1080i de videostreams van Uitzendinggemist niet kan afspelen? Deze worden toch ook gewoon geupscaled? Of kost de upscaling naar 1080i zoveel meer rekenkracht dat hij dat gewoon niet aankan? Kan ik er niet voor kiezen dat het hele XBMC gebeuren in 1080i gaat en dat het afspelen van in 720p gaat?
Klopt, upscalen naar 1080i kost iets meer rekenkracht maar dat valt in verhouding wel mee. Ik zou zeggen dat Xot (uitzendinggemist) gewoon afgespeeld moet kunnen worden in 1080i. Misschien een issue aanmaken op de site GBW (maker van Xot), geeft hier dan duidelijk aan dat het wel lukt om bijvoorbeeld een RTL4 stream middels 720p weer te geven en niet middels 1080i. Geef ook of je Xot start als script of als plugin en als het kan de uzg.log file er bij
[
Voor 3% gewijzigd door
berties op 06-06-2008 16:13
]