In het Ziggo topic geven meerdere mensen aan problemen te hebben met usenet snelheden i.c.m. de D-Link
655 en/of de Ubee modem. Ik heb dat probleem ook en heb even wat zitten testen.
Provider: Ziggo Ai1 Extra
Usenet: Astraweb, geen limiet
Modem: Ubee
Router: D-Link
DIR-
655 A4 1.21EU
Usenet client: SABNZBD 0.4.11
Onderstaand screenshot laat eerst zien wat er gebeurt wanneer ik verbonden ben via de router, daarna ben ik rechtstreeks verbonden aan de modem:
Verbonden via router: eerste paar sconden volle snelheid, daarna pieken en dalen met een gemiddelde van ongeveer 4.6 MB/s.
Rechtstreeks via modem: Vrijwel continu de volle snelheid van 5.7 MB/s, op wat dipjes na. Die dipjes heb je altijd wel volgens mij, komt denk ik door de manier waarop er via usenet wordt gedownload (meerdere kleine pakketjes, etc.).
Ik heb al gekeken of het aanpassen van de instellingen van de D-Link uitmaakt, maar dit geeft geen verschil. Factory defaults, QOS aan/uit, you name it en ik heb gekeken of invloed heeft.
Ik heb trouwens ook nog met AltBinz getest, maar daar heb ik precies hetzelfde probleem. Het ligt dus niet aan de usenetclient.
Het lijkt er op dat de D-Link
655 de bottleneck is. Vraag is nu alleen:
Is dit alleen een probleem met de D-Link? (Dan zouden veel meer mensen hier last van moeten hebben.)
Is dit een combinatieprobleem van de D-Link en de Ubee modem? (Dan zouden mensen met Ziggo, de Arris modem en de D-Link
655 er geen probleem mee moeten hebben)
Edit: Ik bedenk me net iets. Wanneer ik de modem rechtstreeks aansluit dan ben ik verboden via Gigabit LAN. Wanneer ik aangesloten ben via de router is het 100 Mbit LAN. Ik ga nog eens testen of dit het probleem misschien veroorzaakt.
Edit 2: Ben nu via Gbit LAN verbonden en dat maakt wel degelijk een verschil. Download nu met vrijwel de volledige snelheid! Nog niet helemaal maxed, maar dat heeft misschien te maken met aantal threads e.d. Wel vreemd dat 100 Mbit blijkbaar niet voldoende is voor de 50 Mbit
Edit 3:
Probleem (soort van) opgelost 1 Gbit LAN en 8 threads en hij gaat met 5.9 MB/s vooruit.
[
Voor 16% gewijzigd door
VanRoyal op 22-08-2009 12:07
]