j-a-s-p-e-r schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 20:08:
De invoerrechten vanuit de USA op zo'n lage bestelling zijn er niet, of ze zijn nihil. Al moet ik zeggen dat bestellen uit hongkong altijd mijn voorkeur heeft, ik heb mijn freeduino uit USA en moest er toen bijna 5 weken op wachten maar de arduino uit hongkong (kant en klaar met shipping voor 23 euro) was er binnen 10 dagen.
De grens ligt op iets van €32 incl verzendkosten dacht ik. Vanaf december wordt het €150 oid. En meestal ben ik ongeduldig en lap ik liever paar euro meer om het snel te hebben

@Fuzzilogic;
Ik ben nu met jouw (oude) code bezig met de processing. Eens kijken wat ook X10 zoals de lucht in gooit, er interessant. Helaas zit ik bij m'n ouders waar ik bijna geen electrozooi heb dus het meeste blijft een beetje beperkt tot proberen. Hoe gaat het met jouw VW omgeving? Ik ben erg benieuwd!
Is wireless X10 gestandaardiseerd? En eigenlijk zou een 2-way protocol fijner zijn, zodat je ook kunt controleren of de lamp ook echt uit is. A10 bijv. Maar ik heb geen idee hoe open/prijzig/lastig dat dat allemaal is...
De Virtual Machine bevatte ontzettend veel bugs, zo bleek

Java debuggen is makkelijker, maar debuggen op de Arduino valt tegen; even door je code 'steppen' kan wel dacht ik, maar vereist toch ook weer hardware en software die ik niet heb. Trial and error dus vooral, maar inmiddels kan de VM ook aardig wat debug-info over de COM-poort versturen.
Maar het lijkt nu allemaal best goed te werken. Momenteel dus aan het prutsen met de RS232-communicatie vanuit Java, zodat je het ding vanuit een Java-omgeving kunt programmeren. Daar boek ik wat vooruitgang mee. The hard part is het maken van een GUI rondom de compiler vrees ik. En eigenlijk wil ik nog een simulator maken, zodat je je code kunt simuleren in een GUI op je desktop alvorens te uploaden naar de arduino.
Overigens zit er nog geen specifieke support voor 433MHz-spul in. Mijn idee is om een generiek systeem te maken, dat makkelijk uit te breiden is met extra functies. Daarvoor is er een EXTERNAL opcode, waarmee je gewoon normale C-functies kunt aanroepen die gewoon in flashrom staan.
Klinkt complex, maar is het uiteindelijk niet. Hoop ik

Ik ben zelf een beetje aan een systeem aan het denken waarbij de arduino een signaal kan 'leren' op basis van herkenning ipv decodering. Dat moet dat door worden gestuurd naar de computer onder een normale 'naam' zodat de automatiseringssoftware het weer op kan pakken.
Klinkt als wat Shorty aan het doen is met zijn ArduinoHA-project.
Het valt me trouwens tegen van java dat het niet standaard een compoort ondersteund! Beetje jammer. Moet nog eens kijken of er dan nog een beter alternatief is qua multiplatformheid.
Erg jammer ja. Maar RXTX doet het wel. Er is ook een JD2XX-project, waarmee je de FTDI-chipjes directer kunt aansturen. Werkt onder Windows en Linux, maar helaas geen MacOS, iets dat RXTX wel doet.
Niet moeilijk. In feite meet je gewoon de lengte van de eentjes en nulletjes. Iets wat mijn code om een KaKu-signaal te decoderen (zie eerder in deze thread) ook al doet. Het ontvangen signaal opnieuw uitzenden is dan een heel koud kunstje met Arduino.
Het grootste probleem is echter het beperkte geheugen. De nieuwe KaKu remotes gebruiken een veel langer signaal dan de oude. Ik denk dat je 1, hooguit 2 verschillende signalen in het RAM-geheugen kunt opslaan. Je zou ze nog in FLASH kunnen opslaan, maar dat wordt aanzienlijk lastiger...
Vanavond kwam ik nog langs deze
real time clock en memory/datalogger. Een RTC zal voor mijn uiteindelijke doel (stand-alone home automation) een must zijn. De datalogger-module biedt echter ook interessante features: je zou er dus je ontvangen signalen in op kunnen slaan, maar m'n VM zou het zelfs ook kunnen gebruiken als programmageheugen