XP installatie op nieuwe "vista"Laptop Geen HDD gevonden

Pagina: 1
Acties:
  • 784 views sinds 30-01-2008

• Fantomaz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-05-2025
Voor een familielid heb ik een nieuwe Laptop (ACER) in behandeling genomen.

Op het apparaat staat standaard Windows Vista, maar door alle toeters en bellen daaromheen hebben we besloten hier Windows XP op te installeren.
(Familielid betreft oudere dame van achterin de 60. Die zit niet te wachten op allemaal onzinnige toolbars die ook nog eens in het Engels zijn)

Anyway,
Toen ik Windows XP probeerde te installeren gaf deze tijdens het installatieproces, vlak nadat je met Enter te kennen geeft dat je Windows XP wilt installeren, dat er geen HDD gevonden is.

Wat is hier aan de hand?
Hoe kan ik dit oplossen?

NB
Ik begrijp de goed bedoelde tips om Vista gebruiksvriendelijker te krijgen.
Maar ik blijf bij mijn plan om XP te installeren :P

Verwijderd

Waarschijnlijk staat je HDD modus in AHCI/RAID, je moet deze in de BIOS even op IDE (native) instellen.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:52
XP heeft geen driver voor je harddisk controller.
Modbreak:Je laatste opmerking helpt de topicstarter niet veel verder. Laat die voortaan maar weg dus. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Laurent op 05-01-2008 21:01 ]

• Fantomaz
Nielson schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 11:34:
Gewoon zoeken hier op het forum of in de faq, dit is al zo vaak langs gekomen.
OK...
Ik had al even gezocht op "Vista AND Herinstallatie AND HD" maar niets gevonden tussen de 19 hits.

Ik zal het even uitzoeken.

Tx People.

Zijn er nog zoektermen waaronder ik kan zoeken in de FAQ?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:52
Fantomaz schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 11:43:
[...]Zijn er nog zoektermen waaronder ik kan zoeken in de FAQ?
Windows Clients - FAQ

'k Zou eerst kijken naar de suggestie van *geanonimiseerd*, is makkelijk dan gaan hanessen met een usb floppy drive of aangepast xp cd'tje moeten maken.

/edit: Zou je nog willen aanraden om voordat je verder gaat eerst de Acer recovery-dvd aan te maken, mocht je dat willen kun je altijd nog weer terug.

[ Voor 17% gewijzigd door Nielson op 05-01-2008 11:51 ]

Verwijderd

controllerprobleem ->van vista naar xp met acer aspire 5920

Hoop offtopic geloof ik en veel berichten met andere problemen, maar misschien staan er wat nuttige reacties op voor je

• Kortfragje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-02 12:54

Kortfragje

......

Laptop fabrikanten bieden tegenwoordig (ik weet dat het bij Sony en Asus zo is) drivers aan op hun website voor downgraden naar XP. Zou gewoon even naar de website surfen en zoeken naar een HDD driver. (dan met F6 tijdens installatie installeren) en tevens in je Bios HDD mode op legacy / ide zetten.

Inderdaad wat Dennis zegt, de intel matrix storage raid controller doet het prima in XP (heb ik hier ook) maar je moet wel ff de driver installeren, in jouw geval waarsch de mobile versie.

[ Voor 24% gewijzigd door Kortfragje op 05-01-2008 11:53 ]

http://www.gjpvanwesten.nl

Verwijderd

Kortfragje schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 11:51:
Laptop fabrikanten bieden tegenwoordig (ik weet dat het bij Sony en Asus zo is) drivers aan op hun website voor downgraden naar XP. Zou gewoon even naar de website surfen en zoeken naar een HDD driver. (dan met F6 tijdens installatie installeren) en tevens in je Bios HDD mode op legacy / ide zetten.
Dit kan je achteraf gewoon doen, dan ben je niet afhankelijk van die (rot)floppy's. Zo bied lenovo een inf installertje (werkt hoogstwaarschijnijk ook op andere merken) aan die deze kan installeren nadat je het met IDE hebt geinstalleerd. Zodra je de inf installer hebt gedraait reboot je met AHCI/RAID zonder BSOD en dan installeer je Intel Matrix Storage Manager voor betere prestaties :P.

• Fantomaz
Nog even een zijstraatje:
De winkel verkondigt dat wanneer ik er XP op zet, Alle garantie vervalt!
Hmmm.... Beetje té veel ingedekt denk ik.

Kan ik van het besturingssysteem zo een Image maken in deze Vista situatie?
Zodat ik deze terug kan zetten naar een orignele staat, of is dat met Vista óók weer anders? :)

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Fantomaz schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 18:20:

Kan ik van het besturingssysteem zo een Image maken in deze Vista situatie?
Zodat ik deze terug kan zetten naar een orignele staat, of is dat met Vista óók weer anders? :)
Dat wat je zegt kan inderdaad, aangezien je dmv een image een *exacte* kopie maakt van je data. Zelf zou ik gewoon een andere winkel opzoeken.

🌞🍃

• Fantomaz
Datafeest schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 18:25:
Dat wat je zegt kan inderdaad, aangezien je dmv een image een *exacte* kopie maakt van je data. Zelf zou ik gewoon een andere winkel opzoeken.
Ach... Oudere vrouw...
Beperkte financiele middelen en toch mee willen doen met het internet gebeuren, wat op zich al een kunst is op die leeftijd.
Een simpele Laptop voor 500 euro...
Dan neem je de houding van die Kenau van de "Scheer en Foppen" Drachten wel even voor lief.

Ik zal proberen een image te maken en de hierboven vermeldde adviezen opvolgen.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Fantomaz schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 18:20:
Onzin dat je garantie vervalt. Je moet alleen niet rekenen op de support met vragen over de software, daar je niet met het standaard OS werkt. Maar hardware garantie heb je nog gewoon, al is ook dat bij Acer zeer minimaal. Er zou eigenlijk een waarschuwingssticker op Acers moeten komen...

Voor de installatie van XP, zie de Serial ATA FAQ. Hier staat uitgelegd wat je moet doen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Intussen zijn de meest zinvolle tips al gegeven: "Hoe installeer ik Windows op een schijf aan een externe controller?" en "Hoe installeer ik Windows op een schijf aan mijn SATA controller?" moeten je genoeg vertellen over het installeren van Windows XP op je disk. Hier staan ook links naar informatie over het slipstreamen (een image maken met de driver van je satacontroller ingebakken). :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.