Fake USB sticks

Pagina: 1
Acties:
  • 1.900 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Op eBay dacht ik een leuke goedkope 2 GB USB stick gevonden te hebben. M'n vriendin bestelde er meteen ook een "omdat ze hem in het paars hadden".
Na ontvangst uiteraard meteen getest, en wat bleek: het is een 1 GB stick (die in het 1 GB gebied ook nog data corruptie geeft), die zich voordoet als 2 GB aan het OS. De verkopers (ik noem even geen namen) komen weg met 99,5% positieve feedback, want hoeveel mensen testen een USBstick nou volledig door hem vol te zetten en terug te lezen voor ze feedback geven...
Na openmaken en Google bleek er een 8 Gbit chip in te zitten, en nog een klein chipje (het fake-chipje?) waarvan ik het typenummer niet terug kon vinden.
Na enig aandringen hebben de verkopers het bedrag terugbetaald, waarna ze alsnog negatieve feedback hebben gekregen. Hierna kwam de verwachte negatieve feedback terug (no communication blabla) direct gevolgd door de verwachte "trek de negatieve feedback aub wederzijds in" (wat ik niet doe want dan is het waarschuw-effect weg).

Google leerde ondertussen dat dit zeer veel voorkomt:
Fake USB Memory Keys
Fake USB Drives Sleuthing
How to check storage capacity of fake USB flash drive (link naar eBay zelf geeft een Http/1.1 Service Unavailable)
BEWARE of FAKE 1GB/2GB/4GB/8GB USB Flash Drives on eBay
Om deze reden heb ik bij eBay een klacht ingedient, maar het lijkt er op dat het ze simpelweg niet kan schelen dat duizenden mensen worden opgelicht! Ze verdienen er aan, en verschuilen zich achter "wij kunnen niet controleren wat iemand verkoopt".

Ook GoT had al wat topics: 32 gb usb-stick en usb stick hacked memory 8gb = 4gb probleem bijvoorbeeld.

Waarom nu dit topic? Eigenlijk gewoon alleen als waarschuwing en voor meer ervaringen. Zo las ik eerder dat ze in Beverwijk ook fake sticks verkopen op de bazaar. Hoe het met (web)winkels zit weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-06 13:17

SeatRider

Hips don't lie

Mja, mijn eerste gedachte, waarom niet eerst gezocht op internet alvorens te bestellen? Verkopers op eBay zijn ook geen filantropische instellingen, het kan daar niet ineens de helft goedkoper zijn als in de winkel.

En dat eBay niet elke melding persoonlijk achterna zit; heb je enig idee hoeveel er dagelijks wordt geplaatst? En erger nog, hoeveel klachten er binnenkomen?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:13

Haan

dotnetter

Hoeveel moest je dan betalen voor die 2GB?

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:44
Heb zelf ook een keer een soortgelijke ervaring gehad maar da was met een winkel.

Wilde een simpele USB stick en deze was simpel en prijstechnisch goed.
Was 2GB mooie schrijf en leessnelheid.

Thuis aangekomen wilde ik de data eropzetten die ik erop wou. Kreeg ik de melding dat deze vol was. Dit vond ik vreemd dus naja eerst maar formatteren dan. Maar na de 2e poging was dit nogzo. Toen kwam ik erachter dat er telkens maar 960MB erop paste (ongeveer).

Terug naar de winkel gegaan en die deed toen heel moeilijk. Uiteidnelijk heb ik een nieuwe gekregen. Deze bleek hetzelfde "probleem" te hebben. Gelukkig liet ik de man testen in de winkel zelf. Toen kreeg ik mijn geld terug en gelukkig was toen een leuke aanbieding elders en had ik alsnog een euke 2GB stick...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
SeatRider schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 10:14:
Mja, mijn eerste gedachte, waarom niet eerst gezocht op internet alvorens te bestellen? Verkopers op eBay zijn ook geen filantropische instellingen, het kan daar niet ineens de helft goedkoper zijn als in de winkel.
99,5% feedback leek me voldoende, en 11 dollar voor 2 GB zou gewoon moeten kunnen.
En dat eBay niet elke melding persoonlijk achterna zit; heb je enig idee hoeveel er dagelijks wordt geplaatst? En erger nog, hoeveel klachten er binnenkomen?
Dit is niet echt relevant, als klant heb ik er niets mee te maken hoeveel er geplaatst wordt, eBay verdient namelijk ook miljarden, dus enige klantvriendelijkheid mag best!
Deze verkopers duperen duizenden mensen.
Ter vergelijking: een VeRO-klacht zorgt er voor dat een verkoper z'n hele eBay-account direct kwijt is! Blijkbaar kan het wel als er voor eBay juridische consequenties aan zitten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:27

Twazerty

AVCHDCoder developer

zelf heb ik het gehad met een mp3/mp4 speler. Bleek ook maar 960MB op te passen ipv 4Gig. Helft van et bedrag teruggekregen. Had zelf de software veranderd zodat ik er niet meer als 960 mb op kan zetten. Er zijn echt duizenden mensen zo opgelicht. Er is ergens een website waar je je kunt bij aansluiten dat je opgelicht bent. Weet zo de site niet meer. Deze word een keer aan ebay overhandigd. Hopelijk kunnen ze zo de chinese oplichters de deur uit werken.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen797
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:32
Heb ooit eens een Sony 4GB Memorystick Pro Duo gekocht voor 60 euro op martkplaats. Evenlater thuis bleek hij het niet te doen. Na veel gekloot kreeg ik de memorystick eindelijk werkend en wat bleek, niks 4 GB maar 2 GB. Ik naar de verkoper gebeld en na veel gezeur de helft van me geld teruggekregen. Toen een half jaar later werkte de Memorystick niet meer dus ik hem naar Sony opgestuurd. Na 2 weken kreeg ik hem netjes terug met een brief erbij dat ze hem niet repareerde omdat het een neppert was. Er bleken chips in te zitten die Sony nooit gebruikte. Ik nogmaals naar de verkoper gebeld (hij had nogsteeds advertenties met memorysticks op marktplaats staan) om hem dit te melden en de rest van het aankoopbedrag terug te eisen. Hij werkt vervolgens zeer boos en begon te schelden dat het gewoon goede kaartjes waren en dat IK HEM WOU OPLICHTEN. Hij gooide boos de hoorn op de telefoon en heeft daarna nooit meer op telefoontjes/e-mails gereageerd.
Helemaal klote is dan dat je geen poot om op te staan hebt. Ik had geen bon oid gekregen als "bewijs" dat ik de memorystick van hem had dusjah :S

Nu koop ik gewoon memorysticks e.d. gewoon bij echte betrouwbare (web)winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 219587

Hoe test je dan of ie echt of nep is? Behalve door hem vol met data te zetten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Anoniem: 219587 schreef op zondag 06 januari 2008 @ 18:17:
Hoe test je dan of ie echt of nep is? Behalve door hem vol met data te zetten dan.
(volledig) formatteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Jeroen797 schreef op zondag 06 januari 2008 @ 18:11:

Nu koop ik gewoon memorysticks e.d. gewoon bij echte betrouwbare (web)winkels.
Juist. Met dat soort zaken --> gewoon in de winkel kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
azerty1234 schreef op zondag 06 januari 2008 @ 17:58:
zelf heb ik het gehad met een mp3/mp4 speler. Bleek ook maar 960MB op te passen ipv 4Gig. Helft van et bedrag teruggekregen. Had zelf de software veranderd zodat ik er niet meer als 960 mb op kan zetten. Er zijn echt duizenden mensen zo opgelicht. Er is ergens een website waar je je kunt bij aansluiten dat je opgelicht bent. Weet zo de site niet meer. Deze word een keer aan ebay overhandigd. Hopelijk kunnen ze zo de chinese oplichters de deur uit werken.
Doe eens een md5sum/diff/compare op die files... Grote kans dat die goedkope chipjes alsnog bitjes kwijtraken, om die reden is mijn USBstick nu compleet waardeloos, zelfs met kleinere partitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Anoniem: 219587 schreef op zondag 06 januari 2008 @ 18:17:
Volzetten en teruglezen van de data is de enige methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richeh
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-11-2023
Inderdaad de vraag (afgezien van het paarse kleurtje ;) ), waarom niet in de winkel? Zo geweldig duur zijn de usb sticks tegenwoordig niet meer 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
richeh schreef op zondag 06 januari 2008 @ 18:54:
Inderdaad de vraag (afgezien van het paarse kleurtje ;) ), waarom niet in de winkel? Zo geweldig duur zijn de usb sticks tegenwoordig niet meer 8)7
We hebben nu hele mooie sticks uit de Winkel (4 GB Philips van de Makro en 2 GB van de Mycom). Maar dat was niet het doel van dit topic, ik heb het wel geleerd ondertussen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:14

ByteDelight

Retro computing is alive!

Ik heb enkele weken geleden een 8GB stick via eBay besteld (bij microvault), die maar 989 MB bleek te zijn (getest met dat duitse tooltje - h2testw).

Ik die eBayer een bericht gestuurd - volledig bedrag de volgende dag teruggekregen!

Het stickje koste slechts 12 pond (18 euro ofzo) incl. verzendkosten, maar gij zijt gewaarschuwd!

Overigens, ik vermoed dat de verkoper eerlijk niet op de hoogte was van dit euvel, net als enkele shops waarover ik op GoT las die ook fake usb sticks verkocht hebben.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:30
bverstee schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 10:34:
Het stickje koste slechts 12 pond (18 euro ofzo) incl. verzendkosten, maar gij zijt gewaarschuwd!

Overigens, ik vermoed dat de verkoper eerlijk niet op de hoogte was van dit euvel, net als enkele shops waarover ik op GoT las die ook fake usb sticks verkocht hebben.
Mja, ze verkopen een 8GB stick incl. verzenden voor 18 Pond en ze weten niet dat het fake sticks zijn...? Sure. Wel mooi om te zien dat er nog mensen zijn met zoveel vertrouwen in een ander ;)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 22:41
Kan makkelijk 8GB voor 18 pond hoor:
http://www.alternate.nl/h...Opslagmedia&l2=USB-Sticks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Ook fake ;)

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:23

MsG

Forumzwerver

Ik heb ook eens een (mogelijk) fake Sandisk MMC van 4Gb gekocht van een shop welke ook in de pricewatch staat. Deed het wel gewoon maar vond het wel verdacht en semi oplichterig.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Dus jij zegt dat Alternate fake USB sticks verkoopt? Das best een behoorlijke beschuldiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-06 01:33
Ik heb begin dit jaar ook via Ebay een USB stick van 8GB gekocht waarbij je niet meer dan 4GB kon opslaan. De rest raakte corrupt. Ik heb de stick teruggestuurd en een andere gekregen maar die had hetzelfde probleem. Het lijkt wel of ze een soort afgekeurde modellen verkopen en aannemen dat de meeste mensen niet de moeite nemen om ze terug te sturen. Dat kost immers vaak meer dan de stick koste. Wat ook opviel was dat het een noname stick was.

Mocht je dus via Ebay een memorystick willen kopen, koop dan bij voorkeur niet in Hong Kong of dergelijke landen en koop verzegelde merkartikelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:46
Waarom zou je voor een zo goedkoop item als een usb stick het risico nemen van te kopen via marktplaats/ebay of wat dan ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-06 01:33
USB sticks zijn pas de laatste maanden zo heel erg scherp in prijs gedaald. Toen ik die 8GB stick kocht waren die echt meer dan de helft goedkoper vergeleken met de prijzen in de winkel. Het scheelde echt meer dan 20 Euro. En ik dacht: een stick is een stick, als die maar goed werkt. Maar ja, dat deed die dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:46
Ik kocht pakweg 2 jaar geleden de snelste stick van dat moment, 1gb OCZ Rally, voor 18 euro bij Zercom.
Dus hoe kan iemand nu de dag van vandaag echt "enorm" veel geld besparen op een usb stick?
Tenzij je eentje van 128gb wil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:27

Twazerty

AVCHDCoder developer

misschien ook aardig om te vermelden.Ik heb 2 cardreaders. 1 cardreader kan geen SD's lezen boven de 1 GB. Is het een 2 GB dan kan ik hem alleen formateren maar dan als 1GB. Andere reader de volle 2 GB. Dus wellicht is niet elk kaartje fake. Maar meestal wel. Ik bestel iig nooit geen chips meer in hong kong. Wel andere spulletjes ;)

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Twazerty schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 22:00:
misschien ook aardig om te vermelden.Ik heb 2 cardreaders. 1 cardreader kan geen SD's lezen boven de 1 GB. Is het een 2 GB dan kan ik hem alleen formateren maar dan als 1GB. Andere reader de volle 2 GB. Dus wellicht is niet elk kaartje fake. Maar meestal wel. Ik bestel iig nooit geen chips meer in hong kong. Wel andere spulletjes ;)
Dit topic gaat over USB sticks, niet over SD cards.

offtopic:
Het niet ondersteunen van SD cards boven 1 GB is een ingewikkeld probleem. Zie verhaaltje op Wikipedia: Secure Digital card
Toevallig een discussie met Belkin support desk gehad over mijn card reader die geen 2 GB ondersteunt. Helaas krijg ik geen nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-06 09:52
SeatRider schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 17:22:
[...]

Dus jij zegt dat Alternate fake USB sticks verkoopt? Das best een behoorlijke beschuldiging.
Er staat een smily bij, ironisch cq sarcastich bedoelt.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Pagina: 1