G-PHREAK schreef op zondag 06 januari 2008 @ 23:48:
[...]
17,6 sec is toch wel heel erg traag hoor..
kan je daar wel fatsoenlijk mee invoegen op een snelweg met korte invoegstrook of kom je dan echt met 70/80 de baan op? hoe verlopen inhaalacties als je met 90 een vrachtwagen wil inhalen?
als je het mij vraagt erg gevaarlijk en hinderlijk voor mede weggebruikers.
ja, ik heb ook in dieseltjes gereden die er zo lang over deden maar daar vermijdt ik toch liever wel de snelweg mee

Je hoeft niet vanaf 0 op te trekken om naar de 120km/h te komen. Invoegen gaat gewoon zodra daar ruimte voor is en ik een redelijke snelheid heb. De ene keer is dat 130km/h, de andere keer is dat 100km/h. Invoegen met 70/80km/h heb ik eerlijk gezegd alleen op zeer korte invoegstroken of bij invoegacties achter ander traag verkeer hoeven doen.
Inhalen is ook niet echt een probleem, gewoon gas instampen en dat ding trekt wel op, evt terugschakelen naar de 4e versnelling als de snelheid onder de 100 is is wel aan te raden.
Verder heb ik mijn auto sportief laten uitlijnen. Dat ding ligt bij bochten een stuk beter op de weg dan voorheen en bochten die ik voorheen met 80km/h kon nemen kan nu gerust 10-15km/h sneller, voorzover weersomstandigheden en wegdek dat toelaten. Door met een hogere snelheid de invoegstrook al op te komen hoef je ook minder op te trekken om naar de 120km/h te komen.
Wat betreft snelwegrijden, ja, je moet iets meer anticiperen op je medeweggebruikers, maar daar ben je redelijk snel aan gewend. Persoonlijk rijd ik veel liever snelweg dan 2-baans aangezien je bij 2-baans juist extra goed je best moet doen om met je trage auto in dat kleine gaatje te duiken om in te kunnen halen voor je tegenligger bij je is. Inhalen op 2-baans doe ik dus alleen als daar ruim voldoende ruimte voor is.
Overigens vraag ik mij af of mijn auto nog volgens specificaties rijdt. Het motorblok heeft al flink wat slijtage achter de rug met 405.000km, ik rijd er redelijk sportief mee en ik kan bij sommige pompen goed merken dat de diesel van mindere kwaliteit is na een tankbeurt, mijn auto is in dat geval nml helemaal niet vooruit te branden.
@HlpDsk hierboven:
Het gaat hierbij om een Golf III 1.9D die in het platte Nederland geen enkel probleem heeft om op eigen kracht op snelheid te blijven. Het is niet de modernste auto qua stroomlijning, maar het is zeker niet zo'n koektrommel als een Opel Combo die zoveel wind vangt dat ie bijna achteruitrijdt als je geen gas geeft.
[
Voor 7% gewijzigd door
_JGC_ op 07-01-2008 00:34
]