Toon posts:

Aanmaak problemen voor een RAID-1

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers kan iemand mij ff helpen

Ik ben een Systeem aan het Installeren voor mn Pa dat systeem heeft een RAID-1 nodig,

Systeem:
-Antec Sonata 3
-Gigabyte P35-DS3R rv1.0
-2x Samsung spinpoint T166 500GB
-Conroe E6750
-Sapphire HD2600XT
-Kingston HyperX PC6400, 800Mhz
-``Mine'' CPU koeler
-Brander en DVD van Samsung
-Diskette
-Windows Xp Pro OEM

ik wil raid 1 maken,
ik heb dit in eerste instantie hardware matig geprobeerd maar daar liep ik vast

via Hardware:
Ik heb alles volgens boekje gedaan, eerst array gemaakt en
ik liep vast op het bootable maken via diskette daar lukte het me niet, ik heb meerdere malen bij de site geweest en een diskette gemaakt zoals stond beschreven in de handleiding maar tevergeefs kon ik A maar niet benaderen terwijl station A wel gwn in bios stond??? ook de array was op none dus installeren van xp kon vervolgens ook niet... :(

heb vervolgens maar array verwijdert, xp ge installeert op schijf 1 en wou raid1 dan maar op de software matige manier maken
maar daar veel over gelezen te hebben en vervolgens zelf dit te doen kom ik ook hier niet helemaal uit,

Situatie Nu :Link
http://album.zoom.nl/user/daanvanmarle/Tester/3854324/full/

als ik nou beide schijven dynamisch wil maken is ie weer niet opstartbaar :?
moet ik er nu een derde schijf inhangen en daar dan xp pro opnieuw opzetten?
het liefst wil ik gwn met twee schijven zoals overal staat met 2schijven, dat de ene het roer overneemt als de ander uitvalt... moet ik daarvoor opnieuw beginnen op de hardware manier??

aan de hand van die link, wat moet ik nu doen?
ik kom hier nu echt niet uit kan iemand mij ff helpen dit onderdeel heb ik nog nooit gedaan ;)

reacties en suggesties zijn van harte welkom hier :)
alvast bedankt

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:01
Ik snap niet waarom je met een diskette in de weer moet voor het bootable maken van je RAID-array. Ik vermoed dat het puur drivers zijn die je op diskette moet zetten voor de setup van XP.

Kort samengevat maak je een raid-array aan in het BIOS van je raid-controller. Dan boot je van CD, en drukt op F6 als setup daarom vraagt. Vervolgens laad je de drivers van diskette en kun je de XP setup verder doorlopen.

Verwijderd

Topicstarter
Fauna schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 14:46:
Ik snap niet waarom je met een diskette in de weer moet voor het bootable maken van je RAID-array. Ik vermoed dat het puur drivers zijn die je op diskette moet zetten voor de setup van XP.

Kort samengevat maak je een raid-array aan in het BIOS van je raid-controller. Dan boot je van CD, en drukt op F6 als setup daarom vraagt. Vervolgens laad je de drivers van diskette en kun je de XP setup verder doorlopen.
ja drivers bedoel ik voor het ``opstartbaar'' maken van de raid, en juist net dat laden van de drivers van diskette lukt niet omdat ie de diskette niet vind, moet ik daarvoor een bepaalde combinatie van toetsen bij indrukken ofzo, in de handleiding staat daar niets over... :?

• Fauna
Nogal wiedes dat hier niets over in je handleiding staat, dit kan voor ieder besturingssysteem weer anders zijn. Bij windows XP is dat F6, zoals ik hierboven al zei.

Tot waar kom je in mijn korte samenvatting?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb die F6 hier nog niet voor gebuikt, ik overweeg nou het helemaal opnieuw te gaan doen, (xp eraf, schone lei) dan kan ik hopelijk/eventueel stap voor stap op weg geholpen worden :)

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2008 15:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Fauna schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 15:16:
Nogal wiedes dat hier niets over in je handleiding staat, dit kan voor ieder besturingssysteem weer anders zijn. Bij windows XP is dat F6, zoals ik hierboven al zei.

Tot waar kom je in mijn korte samenvatting?
uit jou samenvatting komt mij echter te boven dat ik misschien paar handelingen verkeert heb gedaan
zou dit het beste zijn hardware matig opnieuw te beginnen of kan ik ``software -matig'' nog verder? (zie linje)
alvast wel erg bedankt voor je hulp ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2008 15:34 ]

• Fauna
Het is zowieso slim om met een schone lei te beginnen.

Ik zou je aanraden om eens goed de FAQ door te lezen, en met name dit stuk: OM FAQ / Beleid - Hoe installeer ik Windows op een schijf aan een externe controller?

Verwijderd

Topicstarter
ok dan ga ik ff lezen, wellicht kom ik hier later nog met vragen...

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 15:28:
dan kan ik hopelijk/eventueel stap voor stap op weg geholpen worden :)
Nou............ reken daar maar niet op.

PC BIOS op RAID instellen voor de juiste chipset
Kabels op de juiste controller aansluiten
Booten en RAID BIOS instellen configureren
Controleren of de RAID-ARRAY correct is
Bootinstellingen op first boot from CD, second HD

En maak maar >10 FD's klaar want het is een algemeen bekend verschijnsel dat pas na herhaaldelijk wisselen van FD er eentje werkt.

NB:
Waarom een nieuw topic als je gewoon in Raid :error bij aanmaken raid-1....? verder kunt? Crossposting is "not done"op GoT.

[ Voor 11% gewijzigd door Guardian Angel op 02-01-2008 15:41 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 15:39:
[...]

Nou............ reken daar maar niet op.

PC BIOS op RAID instellen voor de juiste chipset
Kabels op de juiste controller aansluiten
Booten en RAID BIOS instellen configureren
Controleren of de RAID-ARRAY correct is
Bootinstellingen op first boot from CD, second HD

En maak maar >10 FD's klaar want het is een algemeen bekend verschijnsel dat pas na herhaaldelijk wisselen van FD er eentje werkt.

NB:
Waarom een nieuw topic als je gewoon in Raid :error bij aanmaken raid-1....? verder kunt? Crossposting is "not done"op GoT.
sorry ik bedoelde er niets slechts mee dit nieuw topic te starten omdat ik dacht het oudere topic
inmiddels te veroudert was en bovendien kon ik hem in eerste instantie niet terug vinden... :D

ik heb inmiddels het probleem gevonden waarop ik uit het tot nog toe gehele verhaal op vast liep:
ik krijg een error bij het overzetten van de juist drivers van de cd naar diskette (op ander systeem zoals in boekje staat), nou heb ik diezelfde
drivers van giga-byte.com gehaald, op flop gezet en vervolgens zoals de bedoeling is op F6 tokkelen bij het laden van de xp cd, nou krijg ik deze foutmelding ``kan het bestand txtsetup.oem niet vinden druk op een toets om door te gaan.

wat nu te doen? is dit een los bestandje die ik erbij moet zetten ofzo of verkeerde bestanden :?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Wat op de diskette staat, wel niet in een map zetten anders vind hij de file niet.

Verwijderd

Topicstarter
ok ik ben erdoorheen ik heb de ``gbb363 raid conroller (windows 2k/xp/2003'') erop gekregen
maar nu ik xp wil instaleren krijg ik deze foutmelding:

Setup kan geen vaste-schijfstations in uw computer vinden.

Zorg ervoor dat vaste-schijfstations zijn ingeschakeld en op de juiste wijze zijn verbonden met uw computer en dat de hardwareconfiguratie voor schijven correct is ingesteld. U dient hiervoor mogelijk een door een Fabrikant geleverd diagnostisch of installatieprogramma uit te voeren.

Setup kan niet doorgaan. Druk op F3 om Setup af te sluiten."

wat doe ik nu fout? ik heb uiteindelijk met succes gedaan wat er in de handleiding stond, juiste drivers erop gezet... maar nu herkent ie geen schijf :? oke zodra ik een array aanmaakte dan stond idd in bios de schijfjes op none maar dat leek mij normaal bij het aanmaken van deze array, maar daarvoor was toch die (opstart) driver die ik net hiervoor installeerde??

kan iemand mij vertellen wat ik nou fout doe? zolangzamerhand weet ik het ook ff niet meer
het is toch normaal dat bij het maken van een array de schijven uit het bios verdwijnen of niet??
dat had ik vroeger bij raid0 volgens mij ook maar die ging wel veel makkelijker dan dit :) ?
Pagina: 1