Toon posts:

Raid :error bij aanmaken raid-1....?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers kan iemand mij ff helpen,

Ik ben een systeem aan het bouwen en installeren voor mn pa en wil hem in raid 1 zetten
voor 1 op 1 kopie (vanwege 100% save voor zn bestanden)
nou heb ik een aantal stappen al doorlopen (BIOS) maar nu in het ``main menu'' voor het aanmaken van de Raid komt na het willen bevestigen tot uitvoeren van
aanmaken de foutmelding `` Not enough availibe space to create a volume'' wat nu??
ik zelf heb dezelfde mobo en had dit probleem echter niet bij raid 0,

enige waar ik aan kan denken is dat mijn harde schijven al geformatteerd waren voor dat ik ze in
raid 0 maakte,
deze komen rechtstreeks uit de verpakking de kast in.... maar toch

iemand een idee wat ik nu moet doen??

systeem :
-Sonata 3
-antec NeoHE 500 watt
-Gigabyte GA-P35-DS3R
-Kingston hyperX 2x2gb pc6400, 800mhz
-Core 2 Duo E6750
-Scythe Mine
-Sapphire Radeon HD2600XT
-2x Samsung 500GB
-Floppy
-asus Dvd
-Samsung Brander
-win xp pro

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

ten eerste: Het is niet hetzelfde als een back up maken! Dat moet je evengoed doen. Na een overspanningspiek kan je bijv heel eenvoudig beide hdds naar de andere wereld helpen.

ten tweede: Je kan net zo goed windows de RAID 1 setting laten maken. Scheelt qua performance niet zoveel. De meeste onboard RAID controllers doen namelijk ook alles via de CPU.

Kan je instellen in schijfbeheer.

Verwijderd

Topicstarter
Hann1BaL schreef op zondag 23 december 2007 @ 14:50:
ten eerste: Het is niet hetzelfde als een back up maken! Dat moet je evengoed doen. Na een overspanningspiek kan je bijv heel eenvoudig beide hdds naar de andere wereld helpen.

ten tweede: Je kan net zo goed windows de RAID 1 setting laten maken. Scheelt qua performance niet zoveel. De meeste onboard RAID controllers doen namelijk ook alles via de CPU.

(tweede) dat heb ik hiervoor geprobeerd maar het kan aan mij liggen maar hoe moet ik dat in schijfbeheer doen? :D waar staat die configuratie ik kon het niet vinden :?

• Hann1BaL

Hann1BaL

(misschien overbodig:) Om naar schijfbeheer te gaan is dit het makkelijkst: Rechtermuisknop op Deze Computer -> beheren.

Dan zie je schijfbeheer staan.
Dan klik je met de rechtermuisknop op de 2e schijf (heet waarschijnlijk schijf 1 en de ander heet schijf0) Klik je op converteren naar dynamische schijf. Dan kan je daarna kiezen om een nieuw spanned volume te creëren. Succes

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:38
XP kan volgens mij standaard geen raid vanuit het OS, volgens mij moet je dan een hack uitvoeren.
en spanned is dus al helemaal geen raid, das jbod.

[ Voor 21% gewijzigd door DukeBox op 23-12-2007 15:06 ]

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
Kan je in het menu van de raid niet eens al je schijven op non-raid zetten (of verwijderen uit raid) en dan opnieuw proberen? Misschien dat er iets verkeerd ingesteld staat.

En normaal in de BIOS zeggen dat het raid moet zijn; dan reboot; dan in de utility en dan zou het moeten lukken om een RAID-array aan te maken.

Zo heb ik het althans kunnen doen (op een intel-bord)

Ofwel via een tool: vb bij Intel-bord de Intel Matrix Storage software

[ Voor 8% gewijzigd door Simke op 23-12-2007 15:15 ]

Simke

• Hann1BaL

Hann1BaL

DukeBox schreef op zondag 23 december 2007 @ 15:05:
XP kan volgens mij standaard geen raid vanuit het OS, volgens mij moet je dan een hack uitvoeren.
en spanned is dus al helemaal geen raid, das jbod.
xp prof ondersteunt zowel RAID 0 als 1. RAID 5 kan alleen dmv een hack worden toegepast. Ik deed het even uit mn hoofd, dus misschien moet de TS eerst wel even goed kijken wat voor opties hij heeft in schijfbeheer. Alleen moet je je schijven wel eerst omtoveren tot dynamische schijven.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-02 15:34
Hann1BaL schreef op zondag 23 december 2007 @ 14:50:

Volgens mij kan windows nog steeds niet softwarematig zijn eigen OS bootdisk raid maken hoor...
Want hoe moet hij dan drivers laden net na het opstarten van de BIOS?
Windows in raid1/0 zetten werkt alleen met de half hard/software raid oplossingen. (en dus een controller)
Pagina: 1