nieuw thuisnetwerk aanleggen (hardware vragen)

Pagina: 1
Acties:
  • 4.876 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bvos
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-05-2025
1.1 Inleiding

Omdat we binnenkort een nieuwbouwwoning gaan betrekken, is het tijd voor een compleet nieuw thuisnetwerk. Deze zou moeten voldoen aan de volgende eisen:
• Stabiel
• Snel
• Veilig
• Mogelijkheid om video en audio te streamen
• Mogelijkheid om VoIP te gebruiken
• Op termijn uit te breiden met PVR functionaliteit

Ik bezit momenteel erg weinig kennis van netwerken. ‘k heb via GoT en wikipedia etc. wel wat theoretische kennis opgedaan, maar echt goede keuzes kan ik naar mijn mening nog niet maken. Dit wordt voor mij daarom zowel een stap in de ideale richting qua netwerk als ook een enorm leermoment voor wat betreft het aanleggen van een netwerk.

1.2 Wat is al voorhanden

Alhoewel ik van mijn huidige netwerkje een overzicht zou kunnen maken, schiet dat eigenlijk tekort voor de nieuwe situatie. Daarom leek het me handiger om de huidige hardware op te sommen, zodat er een beeld ontstaat van de uitgangssituatie.

• Thompson Speedtouch 510 modem
• Linksys WRT54G breedband router
• 2 laptops
• 1 linux experimentbakje (PIII...)
• 1 pc

1.3 Beschrijving nieuwe situatie
In het nieuwe huis heb ik in elke kamer een aantal UTP punten in een wandcontactdoos laten plaatsen. Deze komen allemaal (24 stuks) in de meterkast uit. De bekabeling heb ik dmv CAT5E laten uitvoeren, zodat ik eventueel ook een Gigabit netwerk zou kunnen inrichten.
Eigenlijk is dit het enige dat nu al vaststaat. Behalve de bestaande hardware zijn er eigenlijk geen dingen die op voorhand al vaststaan (zelfs de bestaande modem en router kunnen eventueel nog vervangen worden mocht dat nodig zijn).
Voor het streamen van de audio en video, zat ik te denken aan een NAS en een tweetal Netgear EVA8000 kastjes. Op termijn zou ik het audio gedeelte eventueel kunnen ‘upgraden’ naar een Sonos set.
Voor VoIP wil ik eigenlijk een aantal draadloze telefoons (bijv Siemens C450) gaan gebruiken met het basisstation in de meterkast.
1.4 Nieuwe situatie ?

Om de nieuwe situatie stabiel te houden, zat ik te denken aan degelijke netwerkcomponenten met een lange levensduur (en garantie, dit zegt naar mijn idee toch ook iets over het vertrouwen dat de fabrikant in zijn product heeft) die goed gekoeld kunnen worden. Wens hierbij is wel dat dit zo stil mogelijk (liefst passief) gebeurt, aangezien de boel in de meterkast komt.
De snelheid zou bereikt moeten worden door ‘alvast’ een gigabit netwerk aan te leggen of minimaal hierop voorbereidt te zijn. Met de CAT5E bekabeling zou dit in de basis geregeld moeten zijn. Als de nieuwe hardware dit ook zou zijn, is de snelheid volgens mij redelijk geborgt.
De veiligheid zou middels een firewall op de router (en eventueel op het modem) en de individuele clients redelijk moeten zijn geregeld. Het wireless deel via een WPA (-FSK) beveiliging.
Het streamen van de video en audio (ook internet radio) wilde ik oplossen met een NAS (Netgear ReadyNAS+) waar alle data op zou komen te staan en een paar mediagateways (Netgear EVA8000).
De telefoons heb ik al aangegeven welke ik zou willen gebruiken. Volgens mij is hiervoor verder geen aanvullende hardware nodig.
Verder wil ik graag van PVR functionaliteit gebruik maken om het centraal op de NAS op te slaan en het dan te kunnen streamen. Ik heb momenteel nog geen PVR recorder kunnen vinden die ook op een netwerk locatie kan opslaan en vervolgens toestaat dat het via bijvoorbeeld de mediagateway wordt afgespeeld.
Hieronder volgt een schema van hoe ik het in gedachten had :

Afbeeldingslocatie: http://i15.tinypic.com/6llq2ht.jpg

1.5 Vragen , onduidelijkheden , advies

Ondanks bovenstaand plaatje heb ik wel een hoop vragen die ik zelf na zoeken op GoT, google en navragen bij leveranciers niet beantwoord krijg. Ik zal ze hier kort even opsommen en aangeven waar mijn vraag precies zit.
1. De modem.
2. De (wireless) router
3. De switch.
4. De PVR functionaliteit.
5. De opbouw van het netwerk
1). Een van de meest fundamentele voor Internet Access in het gehele netwerk lijkt me een stabiele en snelle modem.

Ik zoek hierbij niet echt een ‘slim’ modem, want de router en switch hebben alle additionele functionaliteit wel. Volgens mij kan ik ‘gewoon’ mijn huidige modem behouden. Enige waar ik over twijfel is het feit dat deze enkel ADSL ondersteund en geen ADSL2+. Nu heeft mijn wijkcentrale überhaupt nog geen ADSL2+ mogelijkheden, dus volgens mij kan ik voorlopig het huidige modem beter aanhouden.
Eerste vraag is of ik hier goed aan doe. Ik twijfel namelijk over het VoIP gedeelte. Dit wordt niet ondersteund door mijn huidige modem.
Als alternatief (wel ADSL2+ en VoIP) heb ik een Zytel 2602R-D1 modem uitgekozen. Is dit een goede keuze ? Zijn er (betere) alternatieven ? Zijn er mensen met ervaringen met deze modem ?

2) Voor de router heb ik een nieuw alternatief voor mijn bestaande Linksys WRT54G breedband router gevonden: de Linksys WRVS4400N. Hiermee heb ik gelijk Gigabit netwerk basis gelegd plus daarbij gelijk een ‘upgrade’ naar WiFi draft 802.11n (MIMO). Dat laatste zou meer bandbreedte en range moeten verzorgen.
Is dit een goede keuze ? Zijn er (betere) alternatieven ? Zijn er mensen met ervaringen met deze router?

3) De switch is voor mij het meest moeilijke punt. Ik verwacht hiervan dat deze probleemloos 1Gbit per poort kan leveren, stabiel is en 24 poorts of meer is. Bij voorkeur dient deze passief gekoeld te zijn of erg stil. Ik heb liever dat deze door actieve koeling beter presteert dan dat deze passief gekoeld is maar onstabiel / traag is.

Verder heb ik behoefte aan gigabit om zo snel bestanden naar de NAS te kunnen zetten en daarvandaan te kunnen streamen.

Dan , hoeveel poorts ? Rekening houdend met alle UTP poortjes in de kamers (24) en de NAS (1) en de poort die nodig is voor de ethernet modem kom ik in totaal op 26. Al gauw kwam ik op 48 poorts switches uit en dat lijkt me veel te veel van het goede.

Zelf dacht ik aan een Linksys SRW2024 Gigabit switch, omdat ik over Linksys goede dingen heb gelezen. Echter, ik weet helaas weer niet of dit een goede keus is. Groot nadeel is dat ik bij deze switch een aantal UTP punten niet zal kunnen aansluiten. Een alternatief zou een 28 poorts switch van 3com zijn. Van wat ik heb gehoord en gelezen is 3com normaal gezien wel een vrij betrouwbaar en goed merk , voor maar schijnt de linksys beter te zijn???

Ook hierbij geGoT en gegoogled maar op GoT vond ik met name threads van +- 3 jaar oud waar de discussie was of het 10 of 100mbit moest zijn... Hier kon ik helaas niet zoveel mee. Een nuttige link vond ik: http://www.smallnetbuilder.com/content/view/29915/51/. Hier kwam Linksys als goede switch naar voren. Wat mijn goede gevoel voor de SRW2024 deed toenemen.
Is dit een goede keuze ? Zijn er (betere) alternatieven ? Zijn er mensen met ervaringen met deze switch ?
4) Voor de PVR functionaliteit ben ik op zoek naar een HD-recorder met twee tuners en een Ethernet aansluiting met de mogelijkheid om de bestanden undecoded op de NAS te kunnen zetten. Dit ben ik nog nergens tegen gekomen. Alle tips zijn daarom welkom 
5) Wat betreft de opbouw van het netwerk twijfel ik nog of ik de NAS bijvoorbeeld wel in de meterkast neer moet zetten i.v.m. warmte en geluid. Verder de opzet van het netwerk als geheel. Gezien mijn geringe (geen!) ervaring met het opzetten van een netwerk zou ik graag tips of verbeteringen van jullie ontvangen. Ook tips of ervaringen met de EVA8000 zie ik tegemoet. Hiervoor heb ik echter al het één en ander aan positieve ervaringen op www.mpcclub.com kunnen lezen. Wat me nu al doet uitkijken om het te mogen proberen.

1.6 Dankwoord

Ik zou alvast iedereen die de moeite heeft gedaan om deze thread te lezen hartelijk willen bedanken. Verder heb ik geprobeerd alles zo helder mogelijk te formuleren en het zo kort mogelijk te houden , ik hoop dat dit wat duidelijkheid schept. Alvast hartelijk bedankt voor alle kritiek / reacties / adviezen !

Verwijderd

Wat een verhaal! Zal het vanavond/morgen even doorlezen en proberen je vragen te beantwoorden.

Mvg,
Orkie

Btw, met wat heb je dat schema gemaakt?!

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2007 16:45 ]

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-03 13:14

pistole

Frutter

Kleine opmerking over je switch: je kan (om kabels trekken eenvoudig te houden) op elke verdieping 1 switch neerzetten waarop je de kamers e.d. aansluit. Deze switches krijgen ieder een kabeltje naar je meterkast. Kost je dan 3x een goedkope(re) switch ipv 1x een hele dure. Tevens kan je dan per verdieping bepalen of je genoeg hebt aan 100mbit.

@hierboven: Visio ;)

Ik frut, dus ik epibreer

• TeGek
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-12-2025

TeGek

Engineer in hart en nieren.

Een hele mooie start post.

Ik ga dit topic goed in de gaten houden en kan je alvast een beetje opweg helpen met het PVr gedeelte

Je kan voor de PVR naar een Dreambox 600/7000/8000 kijken,Dit zijn PVR's die een netwerk mount kunnen maken naar je NAS/Media NAS en hier hun data als .Vob(Mpeg-2) opslaan,De 7000 en 8000 zijn dual tuners PVR's.

Voor switches kan ik je heel wat voorstellen, Je kan bijvoorbeeld al voor 130 euro aan een cisco GB-lan switch komen.

Ik heb zelf op het moment de GS116 van netgear draaien(X2,1 als backbone) en deze hebben ze ook in een 24 poorts variant.

Deze switch kan jumbo frames, draait erg stabiel en is passief gekoelt.

Ik wens je alvast heel veel succes,

Oh ja! je moet trouwens ook er rekening mee houden dat het 1Gb in theorie is, Waarschijnelijk kom je rond de 20% useage hiervan,En misschien nog wat minder met Windows verkenner.

PoSh Fan? Automation? RMM? blog - op zoek naar een nieuwe job? kijk dan hier.

• bvos
Verwijderd schreef op zondag 30 december 2007 @ 16:45:
Wat een verhaal! Zal het vanavond/morgen even doorlezen en proberen je vragen te beantwoorden.

Mvg,
Orkie

Btw, met wat heb je dat schema gemaakt?!
Thanks!

Schema heb ik met visio gemaakt. (netwerk diagram)

• bvos
TeGek schreef op zondag 30 december 2007 @ 16:57:
Een hele mooie start post.

Ik ga dit topic goed in de gaten houden en kan je alvast een beetje opweg helpen met het PVr gedeelte

Je kan voor de PVR naar een Dreambox 600/7000/8000 kijken,Dit zijn PVR's die een netwerk mount kunnen maken naar je NAS/Media NAS en hier hun data als .Vob(Mpeg-2) opslaan,De 7000 en 8000 zijn dual tuners PVR's.

Voor switches kan ik je heel wat voorstellen, Je kan bijvoorbeeld al voor 130 euro aan een cisco GB-lan switch komen.

Ik heb zelf op het moment de GS116 van netgear draaien(X2,1 als backbone) en deze hebben ze ook in een 24 poorts variant.

Deze switch kan jumbo frames, draait erg stabiel en is passief gekoelt.

Ik wens je alvast heel veel succes,

Oh ja! je moet trouwens ook er rekening mee houden dat het 1Gb in theorie is, Waarschijnelijk kom je rond de 20% useage hiervan,En misschien nog wat minder met Windows verkenner.
Dank je voor de PVR tip! Ik zal de dreambox ff gaan googlen :-)

ik zal de netgear ook even nakijken :-)

• bvos
pistole schreef op zondag 30 december 2007 @ 16:52:
Kleine opmerking over je switch: je kan (om kabels trekken eenvoudig te houden) op elke verdieping 1 switch neerzetten waarop je de kamers e.d. aansluit. Deze switches krijgen ieder een kabeltje naar je meterkast. Kost je dan 3x een goedkope(re) switch ipv 1x een hele dure. Tevens kan je dan per verdieping bepalen of je genoeg hebt aan 100mbit.

@hierboven: Visio ;)
Dank voor de snelle reactie!
Kabels liggen er allemaal al. Dus 'k kan inderdaad voor meerdere switches kiezen in de meterkast of 1 grotere. twijfel slaat toe... :-)

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-03 13:14

pistole

Frutter

bvos schreef op zondag 30 december 2007 @ 17:03:
[...]

Dank voor de snelle reactie!
Kabels liggen er allemaal al. Dus 'k kan inderdaad voor meerdere switches kiezen in de meterkast of 1 grotere. twijfel slaat toe... :-)
Als je alles al naar de meterkast hebt lopen (wil ik ook :p ) dan kan je beter voor een enkele 48 poorts switch gaan.

Ik frut, dus ik epibreer

• bvos
pistole schreef op zondag 30 december 2007 @ 17:07:
[...]

Als je alles al naar de meterkast hebt lopen (wil ik ook :p ) dan kan je beter voor een enkele 48 poorts switch gaan.
Met het risico of totaal (voor zover al niet het geval was) door de mand te vallen: waarom is dit beter??

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hou er wel rekening mee dat je helemaal niks aan gigabit hebt om snel bestanden op zo'n NAS te kunnen zetten. Die dingen halen misschien net 10MB/sec. Dan is 100mbit ook genoeg.
bvos schreef op zondag 30 december 2007 @ 17:17:
[...]

Met het risico of totaal (voor zover al niet het geval was) door de mand te vallen: waarom is dit beter??
Zie het zo: Je hebt 24 huizen, elk huis is aangesloten op een riool wat weer naar de zee gaat. Je kan met 24 buizen die van die huizen rechtstreeks naar de zee gaan meer water vervoeren, dan als die 24 buizen allemaal aansluiten op 1 buis, en van daaruit naar de zee gaan. Nou werkt dit wel als die ene buis een hele grote buis is, maar dat heb je niet.

[ Voor 62% gewijzigd door Glashelder op 30-12-2007 17:22 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Dutchtraveller
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-11-2025
Volgens mij ga je die 24 aansluitingen nooit allemaal gebruiken dus een grote switch is overkill.
Verder gebruiken gigabit poorten meer stroom dan 100Mbit poorten en over de levensduur van je installatie loopt dat nogal op. Dus gebruik alleen gigabit poorten waar je ze echt nodig hebt.
Ik zou beginnen met een goedkope Asus 8 poorts gigabit switch.
Daarmee heb je voorlopig voldoende.
Hardware wordt nog steeds goedkoper dus je kunt de rest van je investering beter uitstellen.
Ik gebruik zelf de Asus gigaX 1108N.
pricewatch: Asus GigaX 1108N (8x1Gbps, RJ-45)

Als je dan nog meer poorten wilt zou ik er een 8 poorts (bijv. pricewatch: Asus GigaX 1008B (8x 100Mbps, RJ-45)) of een 16 poorts (bijv: pricewatch: Asus GigaX 1016D (16x100Mbps, RJ-45)) bij aanschaffen.
Nog mooier is een switch uit de GigaX 1024 reeks, die hebben 1 of 2 gigabit poorten.

Dan sluit je je spullen die de hoogste snelheid nodig hebben aan op de gigabit switch en de rest op de 10/100.
Met deze oplossing kom je op de laagste kosten uit.

Het enige nadeel dat ik bij de GigaX 1108N heb gevonden is dat hij langzamer wordt met jumboframes. Tussen snelle systemen haal ik tot 70MB per seconde over deze switch zonder jumboframes.

• Dutchtraveller
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-11-2025
Bij de aanschaf van zaken die altijd aan staan zoals je netwerk switches loont het de moeite om op het stroomverbruik te letten. Elke Watt die permanent aan staat kost je met de huidige tarieven ongeveer 2 euro per jaar. En de tarieven zullen de komende jaren nog stijgen.
Nog een reden om geen 48 poorts switch te kopen...

De GigaX 1108N verbruikt minder dan 10W.
De GigaX 1024 verbruikt minder dan 12W.
Uitgaande van een levensduur van 5 jaar kom je voor deze beide apparaten samen uit op 220 euro aan stroom terwijl de aanschafkosten van beide samen ongeveer 120 euro bedragen.
Dus meer kosten voor de electra dan voor de aanschaf.
Dit geldt voor bijna alles wat permanent aan staat.

Als je voor je huis nog nieuw witgoed gaat kopen denk daar dan ook aan.
Er is een site waar je kunt zien welke apparaten het meest energiezuinig zijn:
http://www.top10.hier.nu/index.html

• bvos
Dank voor de tip traveller! Eerlijk gezegd niet meegenomen in de overweging, maar idd, ook electraverbruik tikt uiteindelijk behoorlijk aan.

Toch wil ik in eerste instantie voor de meest geschikte oplossing gaan en dan eventueel ' downgraden' ivm kosten. (alhoewel ik moet toegeven dat onnodig electraverbruik niet op mijn verlanglijstje staat :-) )

• bvos
TeGek schreef op zondag 30 december 2007 @ 16:57:
...
...
Ik heb ff gekeken, maar moet nog verder kijken hoor. Maar heb ik het mis als de dreambox 7000 & 8000 in eerste plaatst satellietreceivers zijn? Je moet toch een DVB-C tuner (of 2 zelfs als dat al kan) erbij kopen voor bijvoorbeeld digitale tv van @Home?

'k heb inmiddels ff verder gekeken. Er moeten inderdaad 2 DVB-C tuners worden bijgekocht. Verder zijn er verschillende modellen in de 7000 range. (wel / geen twin tuner, HD ondersteuning etc). Voor de geïnteresseerde meelezer: kijk ff goed wat je allemaal wilt.

Ik las trouwens wel iets over problemen met het real-time opnemen op een NAS? Iemand daar ervaringen mee? Mijn doel is om het ongecodeerd op de NAS te zetten zodat ik het later via dreambox, EVA8000 of pc weer kan bekijken.

[ Voor 29% gewijzigd door bvos op 31-12-2007 09:25 ]

• _-_bram_-_
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-03 16:28
Over die switch: niet twijfelen en onmiddellijk voor 24 poorten gaan, dan moet je achteraf geen kabels meer versteken... En je schrijft dat je bij een 24-poorts switch enkele poorten te weinig hebt, maar je router heeft wss ook een ingebouwde switch van 4 poorten (waarvan één ingenomen wordt door je 24-poorts switch, blijven er nog 3 over op je router: 24 + 3 = 27 poorten).

edit: en dus wss ook een poortje kwijt op je 24-poorts switch om aan te sluiten op de router dus 26 poorten... ;)

[ Voor 13% gewijzigd door _-_bram_-_ op 31-12-2007 11:43 ]

• TeGek
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-12-2025

TeGek

Engineer in hart en nieren.

_-_bram_-_ schreef op maandag 31 december 2007 @ 09:38:
Over die switch: niet twijfelen en onmiddellijk voor 24 poorten gaan, dan moet je achteraf geen kabels meer versteken... En je schrijft dat je bij een 24-poorts switch enkele poorten te weinig hebt, maar je router heeft wss ook een ingebouwde switch van 4 poorten (waarvan één ingenomen wordt door je 24-poorts switch, blijven er nog 3 over op je router: 24 + 3 = 27 poorten).
bvos schreef op maandag 31 december 2007 @ 08:48:
[...]

Ik heb ff gekeken, maar moet nog verder kijken hoor. Maar heb ik het mis als de dreambox 7000 & 8000 in eerste plaatst satellietreceivers zijn? Je moet toch een DVB-C tuner (of 2 zelfs als dat al kan) erbij kopen voor bijvoorbeeld digitale tv van @Home?

'k heb inmiddels ff verder gekeken. Er moeten inderdaad 2 DVB-C tuners worden bijgekocht. Verder zijn er verschillende modellen in de 7000 range. (wel / geen twin tuner, HD ondersteuning etc). Voor de geïnteresseerde meelezer: kijk ff goed wat je allemaal wilt.

Ik las trouwens wel iets over problemen met het real-time opnemen op een NAS? Iemand daar ervaringen mee? Mijn doel is om het ongecodeerd op de NAS te zetten zodat ik het later via dreambox, EVA8000 of pc weer kan bekijken.
Ik heb zelf een 600C, Ik stel voor dat je je vragen ook even stelt op het dreambox forum

De 7000 series kan je zelf de tuner kaart in bepalen,Je kan hem dus zonder halen en dan en sat tuner in zetten, Of en cable tuner.

Er zit ook verschil in de 7000 series ja,Maar dan verwijs ik je toch weer even door naar de Dreamboxclub; Daar zitten mensen die er meer van weten als ik.

PoSh Fan? Automation? RMM? blog - op zoek naar een nieuwe job? kijk dan hier.

Verwijderd

Ik heb als NAS 2x de 500GB WD MyBook. Zo ziet mijn netwerk er thuis uit ( is ook voor mijn Cisco opleiding ):

Afbeeldingslocatie: http://www.squ1zzy.nl/Netwerk.jpg

De NAS staat er nog niet op.

Edit: Wat al word aangegeven is een 1GB switch. Dit is na mijn idee ook overbodig. Ik zou zelf voor een 3550 Cisco gaan die je 2e hands al hebt voor 400 euro. Kan er niets aan doen, maar Cisco is subliem speelgoed!

Maar, vanwaar 24 ports switch? Heb je 24 kamers of heb je 8 aansluitingen per kamer? Een Cisco 24 ports switch hoef niet veel te kosten namelijk.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2007 10:56 ]

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Verwijderd schreef op maandag 31 december 2007 @ 10:47:

Edit: Wat al word aangegeven is een 1GB switch. Dit is na mijn idee ook overbodig. Ik zou zelf voor een 3550 Cisco gaan die je 2e hands al hebt voor 400 euro. Kan er niets aan doen, maar Cisco is subliem speelgoed!

Maar, vanwaar 24 ports switch? Heb je 24 kamers of heb je 8 aansluitingen per kamer? Een Cisco 24 ports switch hoef niet veel te kosten namelijk.
Ik denk niet dat het voor de TS nodig is om cisco apparatuur aan te schaffen, een switch van bijvoorbeeld ASUS, USR of linksys zal prima voldoen voor de TS en ze zijn een stuk goedkoper...

Ik zou trouwens gewoon gaan voor een gigabit switch, het aantal poorten zou ik af laten hangen van het aantal apparaten dat je in de eerstkomende tijd aan zou willen sluiten (prijsverschil tussen een 8 poorts en 24 poorts gigabit switch is op dit moment nogal wat geloof ik).
En gigabit lijkt me niet echt overkill, afhankelijk van wat je met je interne netwerk doet is het zeker de moeite waard. Maar al gaat het maar om het kopieren van een video van de ene PC naar een andere, dan shceelt het al een hoop kwa snelheid vergeleken met 100Mbit..

[ Voor 29% gewijzigd door Borizz op 31-12-2007 11:33 ]

If I can't fix it, it ain't broken.

• ms76
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-11-2025
Ik heb hier een Linksys SR2024 draaien. Prima apparaat voor thuisgebruik. Het enige nadeel dat ik kan verzinnen is het geluid van de fans in het apparaat ;) En in jouw geval mis je 1 poort ivm de uplink naar je router.

• bvos
TeGek schreef op maandag 31 december 2007 @ 10:15:
[...]

[...]

Ik heb zelf een 600C, Ik stel voor dat je je vragen ook even stelt op het dreambox forum

De 7000 series kan je zelf de tuner kaart in bepalen,Je kan hem dus zonder halen en dan en sat tuner in zetten, Of en cable tuner.

Er zit ook verschil in de 7000 series ja,Maar dan verwijs ik je toch weer even door naar de Dreamboxclub; Daar zitten mensen die er meer van weten als ik.
Thanks voor de link! Ik zal daar ook even verder neuzen naar de Dreambox. (Nog) niet de hoogste prioriteit, eerst maar het netwerk goed inrichten. Zodra er dan (weer) $$ over is, gaan we verder met de Dreambox :-) Wellicht dat dan ook de 8000 serie uit is ;-)

• bvos
ms76 schreef op maandag 31 december 2007 @ 11:32:
Ik heb hier een Linksys SR2024 draaien. Prima apparaat voor thuisgebruik. Het enige nadeel dat ik kan verzinnen is het geluid van de fans in het apparaat ;) En in jouw geval mis je 1 poort ivm de uplink naar je router.
Zou je misschien kunnen aangeven of je verwacht dat ik dat ding als in eenmaal in de meterkast zit ook door de deur heen hoor???

En hoe zit ie qua warmte? Meterkast heeft bij mij namelijk geen airco ;-) en de ruimte is niet al te groot... 'k zit hierbij ook te denken aan de NAS die natuurlijk ook de nodige warmte zal gaan genereren.

Verder zat ik te denken aan de SRW2024. Volgens mij grotendeels hetzelfde, alleen wel (web)managed switch. Dat lijkt me beter (?) aangezien ik dat prio aan bepaalde poorten zou kunnen geven (bijv NAS en EVA8000 kastjes).

[ Voor 14% gewijzigd door bvos op 31-12-2007 12:16 ]

• bvos
_-_bram_-_ schreef op maandag 31 december 2007 @ 09:38:

edit: en dus wss ook een poortje kwijt op je 24-poorts switch om aan te sluiten op de router dus 26 poorten... ;)
Wow, daar blijkt mijn n00b gehalte haha, inderdaad de Linksys WRVS4400N heeft 4 extra poorten, dus daar kan ik de NAS wel aan hangen.

Ik las trouwens ergens dat de Linksys problemen heeft met een piepsignaal en/of zelfs na een aantal maanden er de brui aan geeft? Iemand ervaringen?
trouwens: goed getest door winmag. zie: http://www.winmag.nl/arti...ction=OPEN&ACG=17&ID=2446

[ Voor 5% gewijzigd door bvos op 31-12-2007 12:32 ]

• ms76
Ik heb hem hier in een rack hangen met gesloten deuren in een ruimte waarvan de deur ook gesloten is. Je kan hem horen maar niet irritant/storend.

Qua warmte... De switch heeft eigen ventilatie, dus zal het wel voldoende koelen. Hier hangt hij samen met 2 servers en ik heb geen problemen.

Webmanaged. Ik ga er van uit dat een switch met 24 poorten over voldoende bandbreedte zal beschikken. Zeker in een thuissituatie, waar zeker niet alle poorten tegelijk gebruikt zullen worden. Dus buiten het eerder genoemde zie ik er geen voordelen van.
bvos schreef op maandag 31 december 2007 @ 12:14:
[...]

Zou je misschien kunnen aangeven of je verwacht dat ik dat ding als in eenmaal in de meterkast zit ook door de deur heen hoor???

En hoe zit ie qua warmte? Meterkast heeft bij mij namelijk geen airco ;-) en de ruimte is niet al te groot... 'k zit hierbij ook te denken aan de NAS die natuurlijk ook de nodige warmte zal gaan genereren.

Verder zat ik te denken aan de SRW2024. Volgens mij grotendeels hetzelfde, alleen wel (web)managed switch. Dat lijkt me beter (?) aangezien ik dat prio aan bepaalde poorten zou kunnen geven (bijv NAS en EVA8000 kastjes).

• bvos
ms76 schreef op maandag 31 december 2007 @ 12:40:
Webmanaged. Ik ga er van uit dat een switch met 24 poorten over voldoende bandbreedte zal beschikken. Zeker in een thuissituatie, waar zeker niet alle poorten tegelijk gebruikt zullen worden. Dus buiten het eerder genoemde zie ik er geen voordelen van.

[...]
Maar als ik spullen wil streamen en er loopt net een backup-actie van bijvoorbeeld een DVD of zelfs een harddisk, krijg ik dan geen problemen??

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-03 16:16
bvos schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 10:37:
[...]

Maar als ik spullen wil streamen en er loopt net een backup-actie van bijvoorbeeld een DVD of zelfs een harddisk, krijg ik dan geen problemen??
Je moet je ook af gaan vragen hoe het zit met zo'n situatie waar je verkeer heengaat.

Een switch heeft per poort een 100Mbit bandbreedte (of minder of meer hangt af wat je kiest). Als je naar een pc een image schrijft dan zit de poort waar die op aangesloten zit voor een deel vol je kan vaak wel wat meer erbij zetten aan taken maar de harde schijf/ pc moet dit ook aankunnen he. En als je overgins voor GB gaat raad ik je wel aan om goede netwerkkaarten te hebben geen Realtek. Met Realtek heb je zoveel extra CPU belasting heb ik gemerkt daar wordt je niet vrolijk van.

Of je problemen krijgt... is niet echt te zeggen. Het kan maar hoeft niet.

• bvos
Gezien het geluidsniveau dat een aantal mensen meldt, zit ik te denken om de Linksys SRW2024 te vervangen door een 'stil' alternatief, namelijk de HP ProCurve Switch 1800-24G. Deze is passief gekoeld, dus zal qua lawaai denk ik de betere optie zijn. Verder ook nog iets goedkoper :)

Iemand ervaring / mening of dit idd de 'betere' optie is?

Verwijderd

hoeveel ethernet aansluitingen plan je te gaan gebruiken (afgezien van routers, draadloos en modems)

• bvos
Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 11:28:
hoeveel ethernet aansluitingen plan je te gaan gebruiken (afgezien van routers, draadloos en modems)
Ik denk erover om het advies van Bram (_-_bram_-_ in "nieuw thuisnetwerk aanleggen (hardware v...") te gaan volgen en voor een 24 poorts te gaan, mocht je daarop doelen. Ik heb 24 poortjes in mijn woning zitten (oorspronkelijk 12 gepland, maar door dubbele uitvoering uiteindelijk 24 geworden). Om geen gedoe te krijgen zoals 'is deze nu wel of niet aangesloten' etc. Ga ik maar voor 24 poorts.

• Robin__130
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-12-2025
Een paar mensen in dit topic geven het idee om een kleine GB-switch te kopen en daarnaast een wat grotere 100Mbit-switch met GB-uplink ernaast te gebruiken.
Als je dit overweegt is het misschien ook ewel een idee om te overwegen de 24 kabels aan te sluiten op een patch-paneeltje (24-poorts patch-paneel is makkelijk 2ehands ergens vandaan te vissen). Dan kan je per netwerk-aansluiting met een kabeltje bepalen of hij een aansluiting krijgt en zoja, hoe snel.

Als je een 24xGbit-switch van Linksys koopt, zou je even kunnen kijken voor een switch die uitbreidbaar is met mini-Gbics, er zijn er een paar in de serie die jij aangaf. Een zo'n Gbic erin en je zit op de 25 (24 + een keer naar router).

Ik lees net page 2 van het topic, en ik zie dat die Procurve ook uit te breiden is met mini-Gbics.

Slechts een paar ideeen, kijk maar of je er wat mee doet :)

• ms76
Op de Linksys switch zijn de Gbic's gedeeld met 2 van de poorten, ( Ik meen poort 12 en 24 ) dus je blijft maar 24 poorten houden. Effectief 23, omdat deze serie geen aparte uploadpoort hebben. ;)

Edit: Ik zie net dat dit ook geldt voor de Hp van een paar posts terug. (2 dual-personality ports)
bvos schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 11:17:
Gezien het geluidsniveau dat een aantal mensen meldt, zit ik te denken om de Linksys SRW2024 te vervangen door een 'stil' alternatief, namelijk de HP ProCurve Switch 1800-24G. Deze is passief gekoeld, dus zal qua lawaai denk ik de betere optie zijn. Verder ook nog iets goedkoper :)

Iemand ervaring / mening of dit idd de 'betere' optie is?
In de specs op de site wordt een operating temp vermeld van 0°C tot 40°C. Ik weet niet in hoe ver dit een probleem gaat worden. Maar stil is het zeker wel :)
Verder staat er in de specs dat deze switch een switching capacity van 48 Gbps heeft, dus 2 Gbps per poort. De switch zal hier geen bottleneck zijn, eerder de NIC's die gebruikt gaan worden. ( Zoals eerder vermeld )

• bvos
Ik denk dat ik aan die 24 genoeg heb, ook zonder GBICS. De paar extra poortjes haal ik wel van mijn routertje. Desnoods zet ik de NAS niet in de meterkast, maar ik de ruimte waar mijn (main) PC ook staat. Misschien ook wel zo verstandig met de warmteontwikkeling in de meterkast.

'k denk toch dat ik maar voor de HP Procurve 1800-24G ga. (met dank aan bartvb voor het laatste zetje :) ).

Zie ook: [Gbit] Betaalbare en goede Gigabit switches draadje.

Nu nog de router en het modem... ;) Iemand daar nog tips / ervaringen / alternatieven voor de hierboven genoemde zaken? Een mogelijk alternatief heb ik zelf gevonden: de D-Link DIR-655. Voor een review klik hier. Enige ervaringen hiermee? Met name de combinatie met VoiP voorzie ik problemen... ISRA->modem->wireless router -> switch. router met DHCP actief, de rest de DHCP uit? switch in LAN poortje router. Modem ook?

Voor de geïnteresseerde meelezer: 3com heeft ook een passief gekoelde gigabit switch met 24 poorten: de 3CBLSG24. De HP lijkt me in dit geval nog steeds beter. Of zijn er tegenreacties?

[ Voor 38% gewijzigd door bvos op 03-01-2008 16:10 ]

• bvos
Uit een ander draadje een mogelijke opzet met behoud van Gigabit netwerk, WiFi en VoIP:

quote:
bvos schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 11:54:
Heb al behoorlijk zitten grasduinen in de Telfort posts, maar nog geen sluitend antwoord kunnen vinden. Ik overweeg Telfort Vast Bellen te nemen, alleen weet ik niet of de volgend constructie zal gaan werken:

ISRA -> standaardmodem in bridged mode (WAN uitgang?)-> D-LINK DIR 655 wifit gigabit router (dhcp aan) -> HP procurve 1800 gigabit switch -> PC en ander poortje Siemens C450 IP telefoon.

Volgens mij zou nu zowel telefonie als internet moeten werken toch? Of zie ik nu iets over het hoofd? Andere nadelen?

Doel is om het gigabit netwerk te behouden met WiFi.

Antwoord:
Als je het basismodem in bridge zet kan je de telefonie poorten niet meer gebruiken. Dan zal je zelf een VoIP toestel of een ATA moeten gaan gebruiken (of een breedbandrouter met voip mogelijkheid).

Je kan wel je basis modem gewoon als router laten staan, dan werkt ook telefonie van je modem gewoon. Er achter kan je dan je D-Link aansluiten, eventueel die niet als router gebruiken maar als bridge door DHCP uit te zetten (server) en hem niet via de WAN/Internet poort aan te sluiten.

• bvos
Een alternatief vond ik in een ander draadje: Adsl modem Zyxel -> Linksys wireless g router probleem

Vandaag is het me gelukt om de Linksys-router te installeren, naast de Zyxel-router/modem (allebei DHCP aan).

Voordeel is dat je alle poorten van de Linksys kan blijven gebruiken, zoals te doen gebruikelijk. Je offert geen LAN-poort op.

Ik heb de kabel van de Zyxel-router dus in de WAN-poort zitten en heb in de overige 4 LAN-poorten PC1, PC2, een HP printer en een netwerkschijf hangen.

Verder heb ik nog 3 computers draadloos aan mijn Linksys WRT150N hangen, met een downloadsnelheid van rond de 16500 kb/s.

Al met al een hele prestatie.

Wanneer je wilt weten hoe dit is gegaan, reageer dan even via een PM.

Ik zal kijken of ik een tutorial kan schrijven voor iedereen, die bij Telfort een Zyxel heeft. Dit gaat wel even wat tijd kosten en ben hier niet bedreven in. Ben ook maar een amateur.

In het kort komt het erop neer dat je in de basis-instellingen Vast IP moet installeren en onder Netwerkinstellingen IP-adres 192.168.2(!!!!!!).1.

De bottomline is dat je de dan in je Linksys een netwerk programmeerd, die vanuit de x.x.2.x-range gaat werken en dus niet bijt met die van de Zyxel, die in de x.x.1.x-range werkt. Hierdoor zijn alle problemen opgelost.

met een extra opmerking van midy922:
Het is zoals Andrew van der Plas schrijft. Alleen hoef je de router geen vast IP adres te geven. Het gaat ook met DHCP aan. Het enige wat je dus moet veranderen is het IP adres van de router in 192.168.2.1
Vervolgens doe je ipconfig /release en renew. En je reboot de computer(niet vergeten!!! 8)7 ).

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

Thing is, als je telefonie via de Zyxel wil blijven gebruiken zal deze moeten routeren en dubbel NAT is niet netjes. Wat hij heeft is een Zyxel-IP aan de WAN kant van de router vermoedelijk ipv. het internet IP.

Het kan wel werken, maar bijv. bij een portmap of veel connecties naar buiten is het -geen- ideale oplossing.

[ Voor 47% gewijzigd door BHQ op 08-01-2008 12:02 ]

• bvos
Ik heb inmiddels de HP Procurve 1800-24G en een DIR-655 wireless gigabit router besteld.

Iedereen dank voor alle hulp / tips / reacties! _/-\o_
Pagina: 1