Encoding fouten PVR-500 ?

Pagina: 1
Acties:

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05-2025
Ik heb recentelijk een mediacenter in elkaar geschroeft, maar ondervind toch nog wat problemen met de opname kwaliteit.

Mijn globale specs:

Vista home premium
AMD Athlon X2 BE-2350
Asus simpel moederbordje
2 GB PC6400
Haupauge PVR-500 dual tuner
Samsung 500 GB SATA
ASUS EAH2400 videokaart

Als ik programmas met wat meer actie/snel veranderend beeld opneem zoals bijvoorbeeld K-1, dan krijg ik iedere 10 seconden ofzo erg hinderlijk geblokt beeld vooral rond en over de actie. Dit lijkt in mijn ogen op een encoding-fout, maar heb geen idee waar dit aan kan liggen. Codeert de kaart dan niet goed, is dat de videokaart die probeert te encoden, of schiet de pc zelf tekort? Misschien zelfs wel een probleem met drivers?

De opnamen zijn van dergelijk slechte kwaliteit dat het storend blijft, zelfs na een half uur stug doorkijken naar de opname, Dit terwijl andere opnames van bijvoorbeeld de gemiddelde serie prima verlopen. Ook werd er ten tijde van de slechte opnames maar 1 programma opgenomen, en werd er geen tv gekeken via het media center.

Iemand een idee wat ik er aan kan doen? Alvast bedankt voor de genomen moeite!

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-02 23:46
Ik kan alleen zeggen: mijn mediacenter 2005 (celeron 2,4 , 512 ram, PVR500 had daar totaal geen problemen mee. Werkte als een tierelier.

Misschien dat er iets met je mpeg2 codecs niet lekker is?

• tss68nl
Vista home premium heeft standaard mpeg2 decoders geinstalleerd als je daar op doelt. Volgens mij is het niet de bedoeling (en zelfs niet eens zomaar te doen) om deze te vervangen.

Ik heb daar vanochtend naar gezocht, maar dat zou betekenen dat ik bijvoorbeeld de powerdvd codecs zou moeten installeren, en deze middels een zelf te compileren .NET applicatie om te zetten. Ik las daarbij erg veel gevallen waar dit mis was gegaan of uberhaupt niets hielp.

Ik heb weinig zin om van allerlei kunstgrepen uit te halen, het moet toch gewoon kunnen functioneren? Kan het zijn dat de kaart te warm word misschien???

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:55
Het zou natuurlijk kunnen dat één van de tuners/encoders van de PVR500 defect is?

Zou je kunnen testen door 2 opnames tegelijk te maken (zelfde kanaal eventueel) en dan te kijken alle 2 de opnames het probleem hebben.
Ook kan je misschien een van de 2 tuners/encoders uitschakelen via hardware beheer.

Is het probleem ook zichtbaar bij het LIVE TV kijken?
Het TV beeld bij MCE gaat namelijk altijd door de Hardware encoder, ook bij rechtstreeks kijken.

Zelf heb ik dit probleem met mijn PVR150 kaartjes nog niet waargenomen. (WINTV2000/XP)

Om echt goed te vergelijken kun je het beste de gemaakte opnames inladen in een editor.
Zelf gebruik ik daarvoor dan altijd VirtualDub MPEG2, deze heeft een eigen MPEG2 decoder ingebouwd.
(gaat natuurlijk weer niet direct werken met die fijne DVR-MS files)

[ Voor 10% gewijzigd door The_Doman op 30-12-2007 16:00 ]

• tss68nl
Ik heb het probleem nog niet gezien bij live TV kijken, dit terwijl het probleem bij de opnames steeds erger lijkt te worden.

Daarnaast weet ik zeker dat in geval van een defecte encoder ze beide defect zijn, aangezien ik al eerder 2 programmas tegelijk heb opgenomen welke beide hetzelfde probleem hebben.
Dit was overigens de eerste keer dat het zich uberhaupt ook voordeed, het heeft een dag of 3 goed gewerkt.

Ik heb ook een opgeslagen file gedownload naar mijn laptop, en afgespeeld met windows media player. Op mijn XP laptop heb ik de blokken niet, maar staat het beeld even stil op de tijden dat media center een geblokt beeld weergeeft. Dit doet mij vermoeden dat er inderdaad in de encoding fase wat mis gaat, en dat de ene decoder er blokken van maakt, de ander het beeld even helemaal niet update. Dat gecombineerd met het feit dat live tv kijken zonder problemen gaat lijkt het hem in het opslaan van de file te zitten?

Ik zit alleen met m'n handen in het haar wat daar nou mis kan gaan? Corrupte SATA schijf/controller misschien? Zou dat aan het licht moeten komen met een soort checkdisk functie? Als de schijf het niet kan bijhouden....zou dat een reden zijn om een gestoorde mpeg over te houden?