[XP] Startup Probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 678 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Blokmeister
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-02 18:24
Ik heb vanochtend XP geintstalleerd, maar vlak nadat hij het XP opstartscherm gaf (XP vlaggetje met laadbalkje eronder) geeft de pc een BSOD, waarna deze opnieuw opstart. Ik kan deze BSOD niet nader bekijken omdat het systeem direct reboot.
Verder doet de safe mode, of last known configuration het ook niet, omdat XP nog niet eens klaar is met installeren.
Hij is dus bezig met de eerste reboot, en hangt daar. Is er misschien een mogelijkheid om via de recovery console de autoreboot on BSOD uit te zetten? of is er misschien een andere oplossing?

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Het zou handig zijn moesten we de BSOD toch te zien krijgen, kan je geen foto nemen ?

En ja zei dat het probleem zich voordoet bij een nieuwe installatie van Windows, is het dan niet makkelijker om gewoon terug een format te doen en opnieuw te proberen te installeren ?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Blokmeister
Ik heb geprobeerd een foto te nemen, maar het beeld flitst, het is bijna onmogelijk om er een foto van te maken, het beeld blijft echt maar een paar honderste van een seconde in beeld.
Verder heb ik geprobeerd een opname te maken van de BSOD met een videocamera, maar deze kan er geen goede focus van maken omdat het beeld zo kort te zien blijft.

Verder heb ik een nieuwe install geprobeerd, maar die geeft precies hetzelfde probleem.

• Mr.Wop
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 14:20
Wat voor hardware heb je allemaal in je kast zitten?
Misschien is het een idee om eerst WinXP te installeren met het minimum aan hardware en dan een voor een de extra spullen te installeren.

• Blokmeister
Ik heb een laptop (asus a8sc)
Ik heb een filmpje gemaakt van de BSOD, en die bekeken. het was een 0x000078 of een 0x000070 error.
Ik kon het verder niet goed lezen, en kon geen onderscheid maken tussen nullen en achten.
in deze BSOD werd mij aangeraden om een chkdsk /f te doen, maar dit wil niet, dus voer ik nu een chksk /r uit, ik informeer jullie over de resultaten.

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-02 15:23
Blijf even op F8 rammen voordat het windows xp laadschermpje komt.
Kies dan voor "automatisch opnieuw opstarten na foutmelding uitschakelen" (ofzoiets) en dan voor normaal opstarten.

Post dan een foto of de belangrijke tekst (zie de FAQ) hier in het topic.

Succes

[ Voor 6% gewijzigd door ChessSpider op 29-12-2007 18:22 ]

• Blokmeister
okey.. ik heb het dankjewel spider!

blabla bsod crap

Technical information:

*** STOP: 0x0000007B (0xBACCF524, 0xC0000034, 0x0000000, 0x0000000)

dat was het. ik ga nu de faq checken

• Blokmeister
Ik heb gecheckt op de site van MS. Het komt erop neer dat mijn HDD niet ondersteund wordt door XP. Dit kan kloppen, aangezien ik een sata HDD heb (volgens mij was het sata) en een normale XP ondersteund dit niet. (ik heb al een andere XP geprobeerd, maar deze deed het niet). Nou heb ik een speciale XP met SP2 included, en zegt sata te ondersteunen, in ieder geval vindt deze mijn HDD, en kan ik de eerste stappen van de installatie voortzetten.

Nu kan ik een andere driver gebruiken, maar ik heb geen floppy drive in mijn laptop. Ik heb iets gehoord over slipstreamen, maar wat is dit, en hoe doe ik dit? Is het anders misschien mogelijk om het via een USB stickje te doen? Aangezien mijn externe HD wel wordt herkent door XP als ik deze aangesloten heb tijdens de installatie.

• ChessSpider
Ga de BIOS in (F12 of DEL) bij het opstarten, en kijk of je AHCI uit kan schakelen. Dan schakel je wel wat geavanceerdere features uit van je harde schijf (NCQ, etc), maar dat weegt niet op tegen het uitzoeken hoe je moet slipstreamen en opnieuw branden en etc.
Mocht je het toch willen doen, is google of de GoT search je grote vriend :).

Voor de volgende keer als je een BSOD krijgt, wil je ook de beschrijvende tekst in hoofdletters erbij zetten. Bijvoorbeeld IRQL_NOT_EQUAL_OR_LESS.

• Blokmeister
Ik zit nu in de bios, en ik zie nergens AHCI staan.

• ChessSpider
Nemesix schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 19:27:
Ik zit nu in de bios, en ik zie nergens AHCI staan.
Kijk of je bij beschrijvingen of etc iets kan vinden over (hard) disk opties, kijk voor S-ATA of IDE of dat soort keywoorden. Misschien bij geavanceerde opties.

Het zal er zeer waarschijnlijk wel bijstaan, maar bij mijn laptop heeft het ook een andere benaming dan op mijn desktop. Om het makkelijk te houden :).

Ik snap trouwens iets niet. Want hoe heb je XP nu geinstalleerd?
Als je Windows XP op een S-ATA harde schijf wilt installeren zonder de juiste drivers, krijg je de foutmelding dat hij geen compatible harde schijven heeft gevonden. Uit jouw verhaal begrijp ik dat de bestanden op de harde schijf gekopieerd zijn, maar dat de echte installatie (waar je ook datum & tijd, license key moet invullen) crashed?

• Blokmeister
Ik heb nu HDD opties gevonden, maar ik zie niets staan als AHCI. Ik zie: Type, LBA/Large Mode, Block (Multi-Sector Transfer), PIO Mode, DMA Mode, S.M.A.R.T., 32Bit Data Transfer.

En op je antwoord, ja. De eerste reboot crasht.

EDIT:
Verder heb ik een chkdsk gedaan, hij zegt dat hij fouten heeft gevonden, en die gerepareerd heeft, maar dit zonder succes.

[ Voor 22% gewijzigd door Blokmeister op 29-12-2007 20:45 ]

• ChessSpider
Dat is raar, als ik XP op een S-ATA harde schijf probeer te installeren gaat hij nooit verder dan het blauwe scherm nadat hij alle drivers heeft geladen.
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/wos/plaatjes/XPF6/02_nodisk.jpg

Welke laptop gebruik je? En zou je even de preciese BSOD foutmelding hier kunnen neerzetten, inclusief de beschrijving, foutcode en -als het er bij staat- de bestandsnaam?

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/wos/howto/bsodguide/bsod_big.gif

Neem ook even de Windows Clients - FAQ door en kijk of je daar wijzer van word.

• Blokmeister
Ik gebruik een asus a8sc laptop.
Er is geen omschrijvende melding, en ook geen bestandsnaam.

Alleen dus de technical information.

EDIT:
Verder heb ik volgens mij al een geslipstreamde versie van windows.
Ik heb deze gekregen omdat mijn oude windows cd het niet meer doet (zit een barst in, en als ik hem nog meer gebruik, ben ik bang dat hij ontploft, (ja dat kan wel, heb het al wel eens vaker gehad)) en dit is een nieuwe versie met vista theme en sp2 pre install, en hij hoort een sata en raid driver te hebben.

[ Voor 59% gewijzigd door Blokmeister op 29-12-2007 21:26 ]

• ChessSpider
Nemesix schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 21:18:
Ik gebruik een asus a8sc laptop.
Er is geen omschrijvende melding, en ook geen bestandsnaam.

Alleen dus de technical information.
Okay, dus je wilt in plaats van Windows Vista, Windows XP gaan gebruiken?
Als er nog geen bestanden op de laptop staan die je wilt bewaren, stel ik voor om de installatie van Windows XP opnieuw te beginnen. Eerst alle bestaande partities verwijderen, en dan opnieuw aanmaken (formatteren als NTFS natuurlijk).

Als je windows xp en windows vista in dualboot wilt hebben, weet ik even niet wat je moet doen. Normaal gesproken moet je namelijk eerst XP installeren en dan Vista, maar Vista staat er natuurlijk al op bij jou dus dat gaat niet op...

• Blokmeister
Ik heb hiervoor een dual boot geprobeerd, maar ik heb mijn hele pc verneukt.
Ik heb alle bestanden weggegooid, de hele schijf geformatteerd en 2 partities aangemaakt, die beide NTFS zijn.
Verder staat er dus geen enkele OS op, en hoef ik geen dual boot.

• ChessSpider
Hmm..
Ik heb even voor je gekeken op de super snelle asus site, en er is een nieuwe BIOS versie voor je laptop uit.

Versie 205, met als beschrijving:
Add BIOS setup item “SATA Operation Mode” for Windows XP.

http://support.asus.com/d...Language=en-us&model=A8Sc

Ik denk dat je die moet gaan installeren mocht je Windows XP willen gebruiken. Ik denk dat je met die instelling de AHCI van SATA uit kan schakelen. Ik denk namelijk niet dat je de Windows XP drivers voor de AHCI kan vinden voor jouw laptop.
De drivers die mee geinstalleerd zijn werken blijkbaar maar half.

Ik weet alleen niet hoe je jouw BIOS moet flashen. Waarschijnlijk kan je dat alleen doen vanuit een operating system. Bij BIOS-Utilities staat namelijk maar één ding, en dat is AFLASH2 utility, voor windows vista (die ik trouwens hier op Windows Vista 64bit niet geopend krijg).

Houd er rekening mee dat je waarschijnlijk geen garantie hebt als het flashen van de BIOS mis gaat.

• Blokmeister
Wat gebeurd er als het flashen van de bios mis gaat?

• ChessSpider
Nemesix schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 21:52:
Wat gebeurd er als het flashen van de bios mis gaat?
Dan start je laptop niet meer op.

• Blokmeister
en ik denk niet dat ik dat wil XD

Is het dan mogelijk om dat te fixen?

• ChessSpider
Nemesix schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 21:59:
en ik denk niet dat ik dat wil XD

Is het dan mogelijk om dat te fixen?
Nee, niet echt.
Het is alleen wel zo dat je wel ongelooflijk ongelukkig moet zijn als het flashen verkeerd gaat. Ik heb mijn desktop pc iets van 5-6 keer geflashed vanuit Windows XP met het Asus standaard tooltje, waar sommige tweakers een halve hartverzakking zal van krijgen als je ze dat zal vertellen. Vanuit Windows flashen met het Asus tooltje staat namelijk niet positief te boek, echter is het mij keer op keer goed gelukt.

Als het flashen vanuit een OS misgaat, is hetgene wat je absoluut niet moet doen de computer uitschakelen of opnieuw opstarten. Ook hibernate en standby moet je vermijden.

Een beetje informatie over flashen staat hier. Ookal kan je vast meer vinden als je gaat zoeken.

Zo te zien is de eerste stap echter die je moet doen als je wilt flashen, is windows Vista weer opnieuw installeren.

Lees trouwens ook Verwijderd in "[Ervaringen] Asus A8 serie deel 1".

Later zegt hij:
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 17:20:
Finally 8) het is gelukt.

Ik heb het volgende gedaan: van de asus site de bios flash utility gedownload, en de nieuwste (205) bios. Deze heb ik met nero op een bootable dvd gezet. Toen deze dvd gebruikt om te booten en zo de flashutility te runnen en de nieuwe bios te flashen. Let hierop dat de bios flash utility op een andere drive staat dan de bootable dvd. In de nieuwe bios kon ik inderdaad de SATA op compatible zetten en ik ben nu windows xp aan het installeren.
Dus blijkbaar moet je de flash utility vanuit een DOS omgeving opstarten. Als je geen DVD-ROM wilt opofferen kan je ook een USB drive gebruiken. Een tijdje geleden heb ik daar een tutorial voor gemaakt, zie: ChessSpider in "[Ervaringen] Compal IFL90 / BTO 15W25(+)...".

Als je problemen of vragen hebt met flashen of etc, stel ik voor dat je die thread doorleest en ook je vragen daar stelt. Ze zijn daar meer op zijn plek dan hier.

Succes!

[ Voor 31% gewijzigd door ChessSpider op 29-12-2007 22:09 ]

• Blokmeister
ik denk dat ik in dat geval wel gewoon windows vista er standaard op zet, en dat hele sata gedoe maar laat. Ik ben net blij met mijn laptop, redelijk nieuw, en ben bang om die te verliezen.
Toch bedankt voor je hulp (:

• ChessSpider
Nemesix schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 22:14:
ik denk dat ik in dat geval wel gewoon windows vista er standaard op zet, en dat hele sata gedoe maar laat. Ik ben net blij met mijn laptop, redelijk nieuw, en ben bang om die te verliezen.
Toch bedankt voor je hulp (:
Vanuit DOS flashen is zo veilig als het maar kan. Ik vind het ook spannend elke keer, maar de kans dat het mis gaat is echt heel klein. Als je echt Windows XP wilt draaien is het denk ik wel de moeite waard.

• Blokmeister
XP is wat lichter, maar verder dacht ik het meer vanuit het oogpunt van: laat ik het maar eens proberen. Verder weet ik niet wat precies nou de voordelen eraan zijn. Vista heeft nu zoveel updates gekregen dat het toch wel fijn is om ermee te werken.

• ChessSpider
Nemesix schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 22:25:
XP is wat lichter, maar verder dacht ik het meer vanuit het oogpunt van: laat ik het maar eens proberen. Verder weet ik niet wat precies nou de voordelen eraan zijn. Vista heeft nu zoveel updates gekregen dat het toch wel fijn is om ermee te werken.
Ik zweer nu voor de dagelijkste dingen ook bij Vista. Zeker omdat het een stuk lichter is dan mijn XP installatie, die nu helemaal vol zit. Ook het superfetch komt met mijn geheugen wel goed van pas.

Echter voor werk is XP denk ik handiger. Daar word veel meer support op geleverd en zijn de programma's voor gemaakt, in plaats van (als je geluk hebt) aangepast.Op mijn schoollaptop zit ik dus ook alleen maar op XP.

• Blokmeister
Ik gebruik mijn laptop vooral voor dagelijkse dingen, zo nu en dan wat gamen, ook audio editting via cubase om nummers op te nemen voor mijn band. Verder kijk ik gewoon veel fimpjes, en gebruik ik 2 beeldschermen, dus vista werkt ook goed voor mij, maar XP lijkt mij gewoon wat sneller.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Hmm, waarom niet gewoon XP ? Opmijn Medion laptopje draait het echt véél beter, minder lang opstarten, etc. Een BIOS flash vanuit DOS gaat zo goed als nooit mis, heb het al een stuk of 20 keer gedaan, en werkte ALTIJD perfect ! Ben nog altijd XP aanhanger...

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Pagina: 1