Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

6 fans op 1 fanbus

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
na nog maar is een heele tijd tussen de zoekresultaten te zoeken heb ik nog steeds niet wat ik nodig heb

baybus 4 fans, 1 schakelaar 12/7 volt?
met dit topic zou ik al ergens geraaken als de afbeeldingen nog zouden werken en de link naar fanbus maar helaas
en hier zou ik zelf al iets mee kunnen doen als de afbeeldingen er nog waren
[CM] Mijn eerste electro-modje: Fanbus (18pics=790KB)

ik ben dus op zoek naar een fanbusschema waarmee ik met één potmeter voor de regeling van de snelheid en de andere nodige componenten (noob) men 6 fans allemaal tergelijkertijd kan laten draaien.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

De simpelste fancontroller is een schakelaar, die je fans schakelt tussen 7V, 0V en 12V. Zie hier voor meer info. Als je het per se met een potmetertje wil doen, kan je dit schema opbouwen: (bron)
Afbeeldingslocatie: http://www.cpemma.co.uk/graphics/317sch.gif
Het heeft wel het nadeel dat de fans nooit helemaal voluit gezet kunnen worden (scheelt in de praktijk niet veel tho') maar het is wel traploos regelbaar. Als je meer fans aan dezelfde knop wilt hangen kan je ze gewoon parallel zetten: plussen aan elkaar, minnen aan elkaar en gaan met die banaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Sprite_tm op 29-12-2007 14:33 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Topicstarter
dank je vriendelijk daar zat ik op te wachten.

als ik met deze gegevens naar een elektronikazaak gaan kunnen ze me dan voorthelpen?

alvast bedankt nu kom ik ergens

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:44

RvL

Dat ligt er aan wat je onder electronicazaak verstaat: It's, Expert e.d. -> no go

Je moet echt naar een electronica zaak waar ze weerstandjes, condensatortjes, ICtjes en aanverwante artikelen verkopen.

Overigens nog wel een tipje. Regel niet zover terug dat de fans net niet gaan draaien. Gaat je fans kosten. Motortje zal zijn best doen om de fan toch te laten draaien, maar de spanning/stroom is te laag waardoor dit hem niet lukt. Dit kan leiden tot het doorbranden van de fan.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11 21:36
Sprite_tm schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 14:32:
De simpelste fancontroller is een schakelaar, die je fans schakelt tussen 7V, 0V en 12V. Zie hier voor meer info. Als je het per se met een potmetertje wil doen, kan je dit schema opbouwen: (bron)
[afbeelding]
Het heeft wel het nadeel dat de fans nooit helemaal voluit gezet kunnen worden (scheelt in de praktijk niet veel tho') maar het is wel traploos regelbaar. Als je meer fans aan dezelfde knop wilt hangen kan je ze gewoon parallel zetten: plussen aan elkaar, minnen aan elkaar en gaan met die banaan.
Kan die schakeling genoeg amperes leveren? Met 6 fans kan het aantal amperes aardig oplopen.

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:44

RvL

6 * 0.2 = 1.2A.

De LM317 kan 1.5A leveren, mits goed gekoeld. Dus dat kan wel.

Daar komt nog bij dat bij een lagere spanning die fans geen 0.2A meer trekken, dus de stroom lager zal zijn.

Anders neem je zo

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Verwijderd

Topicstarter
ja ik ga naar een elektronikazaak die zo van die condensatortjes enzo heeft

het gaat wel lukken op deze manier hoor ik wacht alleen nog op een printplaatje maar dat heb ik op men werk besteld

en ze zijn in de case gebouwd dus kan ik wel niet zien of de fans nog draaien

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-11 19:28

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

HK-reacties horen in de HK, niet hier :(

[ Voor 23% gewijzigd door naftebakje op 07-01-2008 19:06 ]

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10 18:19
Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2008 @ 15:54:
ja ik ga naar een elektronikazaak die zo van die condensatortjes enzo heeft

het gaat wel lukken op deze manier hoor ik wacht alleen nog op een printplaatje maar dat heb ik op men werk besteld

en ze zijn in de case gebouwd dus kan ik wel niet zien of de fans nog draaien
Is het niet wat voordeliger om een fancontroller te kopen? Dr zijn tegenwoordig hele mooie, ook voor 6 fans.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ben je nou een tweaker, of niet? :?

Verwijderd

Topicstarter
Xtresis schreef op maandag 07 januari 2008 @ 16:00:
[...]

Is het niet wat voordeliger om een fancontroller te kopen? Dr zijn tegenwoordig hele mooie, ook voor 6 fans.
men bedoeling is om ze allemaal tegelijk te regelen... de draden kan ik dan ook netjes wegwerken integenstelling tot 6 keer meer draden

en daarbij kopen kun je alles, het is een uitdaging om het zelf te maken ook al ben ik op dit vlak nog niet zo thuis....

Verwijderd

Topicstarter
nog even een vraag, mag ik draadjes aan de potmeter zetten zodat ik het printplaatje ergens achter kan zetten of geeft dit verlies.... en kan ik de printplaat rechstreeks op alluminium zetten of geleid dit

bedankt

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

tuurlijk mag je draadjes aan de potmeter zetten is geen probleem. ik zou de printplaat niet rechtstreeks op het aluminium, tenzij je een rookmachine wil. aluminium geleid namelijk best goed

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Verwijderd

Topicstarter
een mopje slicone tussendoen dan ?

en die draajes mogen toch een 40 cm lang zijn dan? of is dat te lang
:?

_/-\o_

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2008 17:24 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

40cm mag best, alsj e draadje maar lang genoeg is.
Probeer het eens met pootjes, zoals bij moederborden enzo. Die zijn ook langer te krijgen bij de electroboer.

Verwijderd

Topicstarter
al een poging ondernomen er gebeurde niet zo veel... nog is probeeren van de week nieuwe componenten halen

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-11 00:00
ik heb een site gevonden waar ze schema's hebben
siteje: www.fullcustom.es/ele_esq_01.html
Pagina: 1