Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

baybus 4 fans, 1 schakelaar 12/7 volt?

Pagina: 1
Acties:
  • 363 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Matched: fans, voor
Ik loop me een breuk te zoeken naar zo'n baybus. Ik weet niet of ze te koop zijn zoals ik ze wil, maar met search kan ik niet vinden wat ik wil:

aan de voorkant 1 schakelaar met 2 standen (12/7 volt)waarmee ik zo'n 4 120mm fans op 12 of 7 volt schakelen. 5 volt ipv 7 zal ook wel goed zijn denk ik. Ik heb nu een systeem met 1 cpu en nog zo'n kleine als exhaustfan en dat loopt ook dus het is eigenlijk alleen maar voor de heb.

Ik vind het pure onzin om daar 4 aparte schakelaars voor te maken, daar zie ik dus echt het nut niet van in.

zelf maken is voor mij niet geen optie, ik heb nog nooit wat met electro gedaan en ik snap van al die schema's hier veel te weinig. (bovendien moet het wel een beetje mooi worden, daar gaat het tenslotte om)

(ik wil zo'n antec kast aanschaffen en daar zo'n 4 120 mm in zetten, weet nog niet hoe ik die plaats maar goed)

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Matched: fanbus, fans
www.fanbus.com

En op 1 zo'n schakelaar kun je gewoon al die fans zetten...alle plussen aan de plus en alle minnen aan de min ;)

I reject your reality, and substitute my own.

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
ik heb geen donder verstand van electro maar als ik al die dingen op de + en - aansluit, draaien de fannetjes dan idd op 12 volt of word dat verdeeld over de 4 stuks? (electronewbie)

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Matched: fans, voor
Op dinsdag 19 maart 2002 12:20 schreef miessie het volgende:
ik heb geen donder verstand van electro maar als ik al die dingen op de + en - aansluit, draaien de fannetjes dan idd op 12 volt of word dat verdeeld over de 4 stuks? (electronewbie)
Hmm dan wordt het toch moeilijk vrees ik. Een BEETJE kennis van elektro is wel handig als je zoiets wil fabriceren.

De simpelste manier om het uit te leggen is:
Als je zorgt dat je alle pluspolen van de fans aan de pluspool van de voeding hangt, en de minpolen van de fans aan de aarde, krijgen alle fans hetzelfde voltage voor hun kiezen (je voeding zorgt vervolgens automatisch voor de juiste stroomsterkte). Dit heet 'parallel schakelen'.

edit: alle fans draaien dus even hard

I reject your reality, and substitute my own.

Verwijderd

Topicstarter
mjah zover ging mijn kennis nog, parrallel ken ik, maar het is allemaal zo lang geleden. :P op fanbus.com heb ik zo'n din gevonden waar je 4 fans in een blokie prikt en dan aansluit op je voeding, het vervelende is, dat is maar 1 vast voltage, ik weet neit welk voltage dat is maar daarmee kan ik niet via 1 knop alle fans op 12 of 7 volt zetten, en dat is nou juist wat ik wil.

Verwijderd

Matched: fanbus, fans, voor
En als je dan verder kijkt op fanbus.com zie je een schema staan voor een 12V/7V schakeling, plaats dat kastje ertussen, en je hebt de complete oplossing.

BTW: 5V dan hebben een aantal 120MM fans moeite met opstarten, dwz ze willen niet gaan draaien, dus 7V is wat beter :)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 maart 2002 12:38 schreef Hieronymus het volgende:
En als je dan verder kijkt op fanbus.com zie je een schema staan voor een 12V/7V schakeling, plaats dat kastje ertussen, en je hebt de complete oplossing.

BTW: 5V dan hebben een aantal 120MM fans moeite met opstarten, dwz ze willen niet gaan draaien, dus 7V is wat beter :)
Afbeeldingslocatie: http://www.fanbus.com/gallery/4switchblue.jpg

deze bedoel je? maar dan heb ik dus 4 schakelaars :( beetje overbodig als 1 schakelaar hetzelfde doet.

Ik denk zelfs dat ik het hou bij 2 x 120 mm. dat is wel genoeg. Met 4 120 fans moet ik em aan de ketting leggen anders stijgt ie op

Verwijderd

Topicstarter
*kick*

wat heb ik tot nu toe heb gevonden/gelezen:

fanbus.com:
- fanbus: 4 fans aansluiten op 1 plug, die dus altijd draaien op vast voltage(boeing-modus)
- fanbay: 4 schakelaars voor onafhankelijk besturen van 4 fans.

wat wil ik:

fanbay: 1 schakelaar 12/7 volt (met daarboven een 2 kleurig ledje) voor besturing van 2 120mm fans. de fans dus parrallel aangesloten. Is dit niet kant en klaar te koop? Zoals ik al had gezegd heb ik dus geen idee hoe ik dit moet aansluiten, zeker niet met die 7 volt grap erin.

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06 15:06
gwoon alle fans op 1 aansluiting van die fanbus zetten en de andere 3 schakelaars + leds weglaten (die fans uiteraard wel parallel zetten)

If it ain't broke, fix it till it is...

Verwijderd

Matched: fanbus
http://www.fanbus.com/thelab/Schematics/baybus_schematics.htm

Hier staan enkele schema's hoe je er zelf eentje kunt gaan knutselen.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.fanbus.com/thelab/Schematics/dv_712_bicolor.jpg

Deze heb ik gebruikt voor mijn baybus (pics komen soon, morgen komt me kast en dan bouw ik hem af :))
Als je hier dan ipv de fan, je fanbus met 4 (of 2) fans zet, dan ben je klaar met een schakelaar, en een led :)

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
foutje zie hieronder

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 maart 2002 14:42 schreef miessie het volgende:
hmmz hier was ik bang voor ;( Met zo'n schema kom ik er niet uit. maar als ik die kant enklare zooi koop van fanbus.com dan kan ik dus gewoon de overige 3 schakelaartjes en ledjes eraf trekken? Het liefst wil ik die aansluitingen van dat kastje voor de fans natuurlijk wel gebruiken maar niet de 4 schakelaars, dat moet in 1 keer geschakeld worden.

Ik hou niet zo van een kermis, beetje modden is leuk maar om nou 4 schakelaars in mijn pc te zetten :D

Ik wil het geheel in en antec zetten, liefst zoeen met een gesloten voorkant (dus met deurtje), die zijn mooi, cdspeler, brander en dat drive weggewerkt en lekker groot.

Verwijderd

Topicstarter
Matched: fanbus, voor
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2069428840

ik heb zelf dit getekend. niet electrisch getekend maar klopt dit zo? Ik vrees dat ik toch zelf moet gaan knutselen, zal daarmee wel vanalles slopen maar dat zien we dan wel.

fanbus dus van fanbus.com, de verdeelstekker om 4 fannetjes op aan te sluiten.

Lijkt dit ergens op of maak ik nog een fout?

fannetjes aansluiten voor de schakelaar is een grote fout he? of maakt dat niet uit omdat de schakelaar uiteindelijk het circuit sluit met 7 of 12 volt?

Verwijderd

Matched: voor
Grove fout, omdat je voor de LED's weerstandjes moet zetten, wordt de spanning (en stroom) teruggeregeld, gevolg: Je krijgt een effectief lagere spanning.

Probeer es het schema wat ik postte. Dat zes-potige ding is een schakelaar (DPDT = Dual polarity Dual Throw). Daarmee stuur je eigenlijk tegelijkertijd 2 verschillende schakelingen. Een voor je LED en een voor je Fan(bus).
Je kan hem natuurlijk ook uitrusten met 2 LED's, zoals in dit schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.fanbus.com/thelab/Schematics/dv_712_dual_led.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Matched: voor, 6
ik snap echt eerlijk waar geen zak van dat schema. Ik kan wel lijntjes volgen natuurlijk, dus als ik de spullen ervoor koop en die aan elkaar knoop zoals dat in de figuur staat is het goed?

oh wat erg is dit, hoeveel standen heeft die 6 polige schakelaar? 2 hoop ik? zo van 12 volt 7 volt ? of nog meer? ;(

Verwijderd

Matched: voor, 6
Op dinsdag 19 maart 2002 16:32 schreef miessie het volgende:
ik snap echt eerlijk waar geen zak van dat schema. Ik kan wel lijntjes volgen natuurlijk, dus als ik de spullen ervoor koop en die aan elkaar knoop zoals dat in de figuur staat is het goed?

oh wat erg is dit, hoeveel standen heeft die 6 polige schakelaar? 2 hoop ik? zo van 12 volt 7 volt ? of nog meer? ;(
evcentueel nog 'uit'
dus aan/uit/aan

Verwijderd

Geen matches
DPDT heeft 3 standen, aan/uit/aan.
DPST heeft twee standen (Single Throw) aan/aan

Denk in dat schema alle tekstballonetjes weg, zoveel staat er niet. Dan is het toch niet moeilijk?

Verwijderd

Topicstarter
Matched: 6
Ok ik denk dat ik t maar ga proberen, ik neem het schema gewoon mee en dan komt het wel goed hoop ik.

/offtopic
Ik ga de Chieftec ServerTower type Dragon DA-01W-D bestellen, 67 cm hoog met deurtje. Dat word wat, nou nog een paar koelers ;D

/ontopic

als het niet lukt dan horen jullie dat wel weer ;)
Pagina: 1