[RMA] Garantie vervalt als het product 2e hands is?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 6.127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Bor de Wollef schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 10:53:
[...]

Lees het nog een keer zou ik zeggen: ik heb het duidelijk over de "extended" garantie die winkels zoals Dixons vaak aanbieden. In werkelijkheid is deze extended garantie (dus de periode die ingaat na de reguliere garantie) in verzekering die op naam staat en niet overdraagbaar is. Dit staat dan natuurlijk als het goed is ook in de voorwaarden. Ik heb het dus duidelijk niet over fabrieksgarantie of de normale wettelijke garantietermijn die je krijgt bij een product.
Of het een verlengde garantie is of niet, het is geen verzekering, en prima overdraagbaar. Wel een bon meenemen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bor de Wollef schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 10:53:
[...]

Lees het nog een keer zou ik zeggen: ik heb het duidelijk over de "extended" garantie die winkels zoals Dixons vaak aanbieden. In werkelijkheid is deze extended garantie (dus de periode die ingaat na de reguliere garantie) in verzekering die op naam staat en niet overdraagbaar is. Dit staat dan natuurlijk als het goed is ook in de voorwaarden. Ik heb het dus duidelijk niet over fabrieksgarantie of de normale wettelijke garantietermijn die je krijgt bij een product.
Het maakt mij niets uit hoe jij het noemt, extended garantie, verlengde garantie, verzekerde garantie.

Ik wist dit niet, en ik blijf het onzin vinden. Het is toch te zot voor woorden? Je betaald voor een langere garantieperiode, wat is het nou voor flauwekul als je als 2e eigenaar geen enkel beroep op kan doen.

Dit lijkt mij juridisch te winnen, er zit geen enkele logica achter het vervallen van de garantie tijdens de fabrieksgarantie of verlengde garantie.

Gelukkig neem ik nooit extended garantie. Ik vertrouw er namelijk op dat de fabrieksgarantie voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koffie schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 09:16:
Ik ben zeer benieuwd wat hier uit gaat komen.

Ik heb een Logitech Harmony van iemand overgekocht. Deze was enkele dagen oud maar beviel niet.
De bon was hij inmiddels kwijt.
Kort daarna bleek er een probleempje mee te zijn. Ik dus contact opgenomen met Logitech; ze zouden het gaan regelen.
Totdat ze dus opeens op de proppen kwamen met het verhaal dat ik 'm 2e hands gekocht heb en dat ze dus geen garantie verlenen.
Zit je dan met je kreupele product.
Je hebt sowieso weinig met logitech te maken; zij waren nieteens partij bij de overeenkomst tussen de originele koper en verkoper.
Wettelijke garantie gaat gewoon mee, "winkel-garantie" gaat in principe mee (kwalitatief recht), maar als de overeenkomst inhield dat dit persoonlijk van aard is (door dus. bijv. op te nemen dat het vervalt bij doorverkoop) gaat het niet over. Dat kan bijv. in de AV staan.
Beide gelden in principe tussen de koper (indien overdraagbaar dus de nieuwe eigenaar) en de originele verkoper (dat is dus niet logitech, maar de winkelier).

imho :p

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2008 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dat is zo ja, echter is het in de hardware wereld een tikje anders.
De ene fabrikant neemt alle garantie afhandeling rechtstreeks op zich (bijvoorbeeld Logitech, welke doorgaans bijzonder goed is), en een ander verwijst alles door naar de retailer (zoals dus bijv. Asus).

Dat heeft wel als gevolg dat een winkel je bij Logitech bijna altijd doorverwijsd naar Logitech zelf.
Nu ging dat in principe ook goed en ze gingen zelfs vervangen. Totdat ze dus kwamen met de melding dat garantie niet overdraagbaar is.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee..in de hardwarewereld is het niet anders. We hebben echt geen ander wettelijk stelsel voor computerzaken hoor 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koffie schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 12:48:
Nu ging dat in principe ook goed en ze gingen zelfs vervangen. Totdat ze dus kwamen met de melding dat garantie niet overdraagbaar is.
En toen deed jij verder niks meer? Staat het ook ergens zwart op wit dat het niet overdraagbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 12:51:
nee..in de hardwarewereld is het niet anders. We hebben echt geen ander wettelijk stelsel voor computerzaken hoor 8)7
:D _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 12:41:
[...]
[...] als de overeenkomst inhield dat dit persoonlijk van aard is (door dus. bijv. op te nemen dat het vervalt bij doorverkoop) gaat het niet over. Dat kan bijv. in de AV staan.
Is het ook wettelijk toegestaan? We weten wel dat in AV's van alles kan staan, maar vaak ook vernietigbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PcDealer schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 15:22:
[...]

Is het ook wettelijk toegestaan? We weten wel dat in AV's van alles kan staan, maar vaak ook vernietigbaar.
Dat is een beetje de vraag :p. (leest niemand het topic meer door :?)

zie Monografiën Nieuw BW: Consumentenkoop p. 96 ("Een tweede vereiste"... tot "...uitgesloten is").
Het zou vernietigbaar kunnen zijn als een onredelijk beding.

Gelukkig is dat feitelijk gezien vaak redelijk irrelevant; van wettelijke garantie kan sowieso niet uitgesloten worden dat deze overdraagbaar is, en gezien het feit dat "winkeliers-garantie" in de meeste gevallen toch een wassen neus is die weinig meer rechten biedt dan wettelijke garantie...

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2008 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 15:31:
[...]

Dat is een beetje de vraag :p. (leest niemand het topic meer door :?)
.
Het ging mij voornamelijk om:
Wettelijke garantie gaat gewoon mee, "winkel-garantie" gaat in principe mee (kwalitatief recht), maar als de overeenkomst inhield dat dit persoonlijk van aard is (door dus. bijv. op te nemen dat het vervalt bij doorverkoop) gaat het niet over. Dat kan bijv. in de AV staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"winkel-garantie" gaat dus niet door als een bepaling in de AV deze persoonsgebonden maakt, tenzij je die AV weet te vernietigen op dat punt. (of hij is nietig, of de boel wordt ontbonden.. ). Als het kernbeding zelf de boel onoverdraagbaar maakt, dan houdt het verhaal daar al op.

De vernietiging kan daarbij denk ik nog wel een lastige zijn; immers wordt de 2ehandskoper geen contractpartij; de 1e koper zal dus vernietiging moeten inroepen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2008 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aan de ene kant ben ik blij dat ik geen last heb van dit soort taferelen. Aan de andere kant zou het weleens, in juridische zin, leuk zijn om je in één van deze winkels vast te bijten :).

Monografiën Nieuw BW: Consumentenkoop is nu in de uitverkoop ;).

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2008 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op zondag 20 januari 2008 @ 22:25:
Aan de ene kant ben ik blij dat ik geen last heb van dit soort taferelen. Aan de andere kant zou het weleens, in juridische zin, leuk zijn om je in één van deze winkels vast te bijten :).

Monografiën Nieuw BW: Consumentenkoop is nu in de uitverkoop ;).
Boek is uit 2004 (los exemplaar) is het nog wel actueel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PcDealer schreef op maandag 21 januari 2008 @ 10:56:
[...]

Voor zover ik weet is dit boek voor het overgrote deel nog actueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 22:23
PcDealer schreef op maandag 21 januari 2008 @ 10:56:
[...]

Yep.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Op verantwoording van StevenK besteld ;)

Bij nl.bol.com ook te bestellen voor die prijs, maar met een levertijd van 2-3 weken. Ik weet niet wat de levertijd is bij Kluwer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PcDealer schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 23:24:
[...]

Op verantwoording van StevenK besteld ;)

Bij nl.bol.com ook te bestellen voor die prijs, maar met een levertijd van 2-3 weken. Ik weet niet wat de levertijd is bij Kluwer...
Volgens de website van Kluwer, je kunt zelf ook even kijken, meestal binnen 2 werkdagen.

Edit: Het is ook inderdaad 2 dagen :). Snelle levering.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2008 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 16:41

KoffieNT

banaan

Een paar weken terug heb ik mijn verhaaltje hier ook bij gezet:

[RMA] Garantie vervalt als het product 2e hands is?

Ik heb de videokaart terug kunnen sturen naar de winkel. Ze zouden voor mij de kaart naar XFX sturen omdat ik alleen bij garantie heb.

Ik heb de kaart opgestuurd naar hun. Een aantal dagen later kreeg ik een mailtje van de orginele koper, dat de kaart defect was geconstateerd door de winkel en dat hij een nieuwe zou krijgen.

Ik vind dat wel raar want ik ben degene die de winkel heeft gemailed over de situatie. Ook heb ik mijn adres bij elke mail vermeld, ook in de doos met de RMA.

Toch krijgt de eerste verkoper dan die mail, en ook de kaart. Wel leuk, gratis kaartje...

Gelukkig heeft de eerste verkoper me gemailed en wacht ik even op antwoord dat hij de kaart heeft ontvangen zodat hij vervolgens weer naar mij kan.

Ik heb wel melding gemaakt bij de winkel dat ik het een rare zaak vind dat ik geen garantie heb bij hun. Ik heb gister een mail naar ze gestuurd of de kaart al verstuurd was want het duurt vrij lang.

edit:

Ik heb de kaart eergisteren ontvangen. Ik heb gewoon een nieuwe nieuwe gekregen binnen ongeveer 2 weken dus ik vind dit zeer netjes van de winkel (netjes omdat ik dit niet van veel winkels kan zeggen)

Het rare is dat de bon die ik er bij kreeg op naam stond van de 1e eigenaar en met mijn adres..

Ik weet dus niet of de winkel dit zo bedoeld heeft, heeft lopen goochelen met dingetjes zodat ZIJ het voor me op konden lossen (wat ik dus netjes vind) of gewoon een foutje en dat ze denken dat ik de 1e eigenaar ben.

Al met al, raar, maar wel opgelost en mijn kaartje werkt 100% :).

[ Voor 21% gewijzigd door KoffieNT op 31-01-2008 16:30 ]

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 02:39:
[...]

Volgens de website van Kluwer, je kunt zelf ook even kijken, meestal binnen 2 werkdagen.
Kon het niet bij het product zien.
Edit: Het is ook inderdaad 2 dagen :). Snelle levering.
Ik heb het gisteren ontvangen (zaterdag). Zat alleen een pakbon bij en hoewel bedrijfsmatige koop opgegeven, staat er op consumentenlevering. Wacht wel factuur af...
Winkel is prutser.

Pagina: 1 2 Laatste