Ik heb een panaroma proberen te maken door meerdere losse foto's aan elkaar te zetten met Autstitch. Dit is eigenlijk heel goed geluk, maar de foto's verschillen nog van kleur verschil, dit zie je natuurlijk goed terug in het resultaat van Autostitch. Hoe is dit te voorkomen, dat je duidelijk de overgangen van de verschillende foto's ziet?
Verwijderd
Ik ken geen Autostitch, maar andere programma's doen dit iig automatisch voor je (die optie is er iig). Kijk ff via de search, er zijn al wat topics langsgekomen met stitch-programma's die de laatste tijd veel worden gebruikt.
Kijk bijv eens naar PTGui (http://www.ptgui.com/)
Kijk bijv eens naar PTGui (http://www.ptgui.com/)
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2007 19:58 ]
De meeste camera's hebben een knop waardoor je de belichtingstijd en diafragma (en focus!) vastlegt zodat deze iig dezelfde hoeveelheid licht opvangt. Indien je dat niet hebt moet je zelf maar je settings vastleggen (aka 1 foto maken, de settings onthouden en dan de serie erop beter doen.
Ik heb trouwens geen positieve ervaringen met kleurbeleid van autostitch, die deed nogal moeilijk en het moest perfect overeenkomen.
The Panorama Factory: een klein overzicht.
Ik heb trouwens geen positieve ervaringen met kleurbeleid van autostitch, die deed nogal moeilijk en het moest perfect overeenkomen.
The Panorama Factory: een klein overzicht.
Idd zelfde instellingen, maar ook zoveel mogelijk foto's maken, dan krijg je meer overlap en kan de software makkelijker "lijmen". Uiteraard sowieso dmv een statief omdat er anders al geen bijna beginnen aan is.
Verwijderd
Ik heb al een aantal pano's met autostitch gemaakt. Dat gaat uitstekend en er mag wel wat kleurverschil in de foto's zitten, maar ik zorg er altijd wel voor dat ik ruim voldoende overlap heb.
Ik laat mijn foto's dus ongeveer een kwart tot een derde van de breedte overlappen.
Ik schiet pano's overigens vaak zonder statief. Dat betekent wel dat je op moet letten dat je niet te veel op en neer wiebelt, anders wordt je panoramma erg breed en helemaal niet hoog.
Op mijn D80 heb ik elf scherpstel velden en ik kijk dus gewoon of ik een bepaald punt netjes in een scherpstel veld heb staan in foto X en dan probeer ik die ook weer netjes in een scherpstelveld te krijgen voor foto X+1. Uiteraard staan mijn rasterlijnen aan om het geheel lekker makkelijk horizontaal te houden.
Ik laat mijn foto's dus ongeveer een kwart tot een derde van de breedte overlappen.
Ik schiet pano's overigens vaak zonder statief. Dat betekent wel dat je op moet letten dat je niet te veel op en neer wiebelt, anders wordt je panoramma erg breed en helemaal niet hoog.
Op mijn D80 heb ik elf scherpstel velden en ik kijk dus gewoon of ik een bepaald punt netjes in een scherpstel veld heb staan in foto X en dan probeer ik die ook weer netjes in een scherpstelveld te krijgen voor foto X+1. Uiteraard staan mijn rasterlijnen aan om het geheel lekker makkelijk horizontaal te houden.
Ik gebruik zelf Hugin voor OSX (tot nu toe de enige goede tool die gratis en opensource is en ook beschikbaar voor win,linux), gebaseerd op panorama tools . 't is een redelijk brute tool, die soms tot een uur of 10 staat te rekenen op een stitch van 10-12 fotos, maar dat kan aan de hardware liggen (een simpel iBook G4-tje). Bij het plannen van een panorama houd ik (vaak) rekening met een aantal zaken om tot een zo goed mogelijk resultaat te komen:
* ik ga net even van de maximale groothoek afzitten om vignettering door de lens te verminderen.
* belichting laat ik automatisch doen voor de eerste foto, eventueel met compensatie afhankelijk van het gewenste effect. Deze lichtwaarde draai ik daarna met exposure-lock of manual in voor de rest van de foto's.
* Ik ga voor laagste ISO-waarde en kleinste diafragma (scherpste fotos, grootste scherpte diepte).
* De foto's neem ik met een kwart tot een derde overlap
* ik houd waar mogelijk rekening met de "entrance pupil" van de lens/camera
Bij het uitwerken in Hugin ga ik over het algemeen als volgt te werk:
basis uitgangspunt is dat ik alles uitwerk per foto. Dus in een overlappende serie a-b-c-d-e doe ik de onderstaande stappen voor elke foto die ik toevoeg. Ik begin dus met een stitch van a-b, voeg dan c toe, daarna d en e.
* ik definieer overlappings punten alleen per naast elkaar liggend paar, dus in een overlappende serie a-b-c-d definieer ik overlap-punten voor a-b, b-c en c-d. Dus niet voor a-c en b-d.
* Ik begin met basis optimalisatie en ga door tot alle parameters geoptimaliseerd zijn.
* Daarna ga ik de punten weer bij langs en bewerk alle overlappunten die een grotere distance hebben dan gemiddelde+ 1x standaard deviatie. Ik pas ze aan tot het resultaat beter wordt of verwijder ze.
* daarna een finale optimalisatie, laat de optimale dimensies berekenen, en het optimale field of view.
Als alles naar wens is, render ik de laatste keer in tiff, die dan automatisch door de blender gehaald wordt zodat de naden en kleurverschillen keurig weggeblend worden.
* ik ga net even van de maximale groothoek afzitten om vignettering door de lens te verminderen.
* belichting laat ik automatisch doen voor de eerste foto, eventueel met compensatie afhankelijk van het gewenste effect. Deze lichtwaarde draai ik daarna met exposure-lock of manual in voor de rest van de foto's.
* Ik ga voor laagste ISO-waarde en kleinste diafragma (scherpste fotos, grootste scherpte diepte).
* De foto's neem ik met een kwart tot een derde overlap
* ik houd waar mogelijk rekening met de "entrance pupil" van de lens/camera
Bij het uitwerken in Hugin ga ik over het algemeen als volgt te werk:
basis uitgangspunt is dat ik alles uitwerk per foto. Dus in een overlappende serie a-b-c-d-e doe ik de onderstaande stappen voor elke foto die ik toevoeg. Ik begin dus met een stitch van a-b, voeg dan c toe, daarna d en e.
* ik definieer overlappings punten alleen per naast elkaar liggend paar, dus in een overlappende serie a-b-c-d definieer ik overlap-punten voor a-b, b-c en c-d. Dus niet voor a-c en b-d.
* Ik begin met basis optimalisatie en ga door tot alle parameters geoptimaliseerd zijn.
* Daarna ga ik de punten weer bij langs en bewerk alle overlappunten die een grotere distance hebben dan gemiddelde+ 1x standaard deviatie. Ik pas ze aan tot het resultaat beter wordt of verwijder ze.
* daarna een finale optimalisatie, laat de optimale dimensies berekenen, en het optimale field of view.
Als alles naar wens is, render ik de laatste keer in tiff, die dan automatisch door de blender gehaald wordt zodat de naden en kleurverschillen keurig weggeblend worden.
[ Voor 10% gewijzigd door AntoonH op 27-12-2007 14:09 . Reden: hugin is FOSS! ]
Zoals AntoonH al zegt: Hugin... Geweldig programma! Heb het nu ook gebruikt onder windows! Het is echt geweldig! Zie voor een voorbeeldje de laatste post in http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1255579
Used to be Down Under... Foto gallery
Pagina: 1