[software] "plak" programma voor panorama's

Pagina: 1
Acties:
  • 278 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PrinsEdje80
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-01 15:26

PrinsEdje80

Holographic, not grated...

Topicstarter
(Misschien hoort deze in SA?!? Maar ik dacht dat hier de experts rondlopen. Anyway...)

Ik ben op zoek naar (bij voorkeur gratis) software om foto's aan elkaar te plakken. Ik heb bij mijn compact camera (Powershot A70) ooit PhotoStitch gekregen. Dit werkt vrij goed wanneer ik het gebruik in de modus waar je zelf kunt aangeven welke delen van foto's met elkaar overlappen.

Recentelijk heb ik een DSLR (Olympus E510) gekocht en daar zit ook een panorama modus op. De bijgeleverde software Olympus Master 2 doet het vrij goed, maar faalt hier en daar toch. En dat vind ik jammer van de panorama's die ik had willen maken, want ik kan niet altijd zo terug naar waar ik de foto's oorspronkelijk gemaakt heb.

Waar ik dus naar op zoek ben is een programma dat min of meer hetzelfde kan als PhotoStitch (dus zelf aangeven welke delen matchen), maar net een tikkie beter *en* niet specifiek voor 35mm lens (maw mijn A70) werkt.

Wat zijn jullie suggesties? Gebruiken jullie de bovenstaande software? Hebben jullie iets specifieks gekocht? Is er gratis software beschikbaar dat kan wat ik wil? Ik ben heel erg benieuwd!

[ Voor 0% gewijzigd door PrinsEdje80 op 03-11-2007 07:00 . Reden: typo ]

Used to be Down Under... Foto gallery

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Deze? Ik heb er geen ervaring mee, echter is het wel een heel bekende. Er is een 30 dagen trial versie. Maar dat had je zelf ook kunnen vinden met een zoekactie.

This footer is intentionally left blank

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Ik gebruik Canon PhotoStitch dat bij m'n camera meegeleverd werd maar hier zijn meer alternatieven:
panoguide.com

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

Verwijderd

Photoshop. Wel meer werk maar dan ook wel het beste resultaat.

Afbeeldingslocatie: http://www.basandra.nl/photo/albums/China%202007/normal_honkong.jpg
zelf gemaakt uit 3 foto's

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:51

Exirion

Gadgetfetisjist

Als je het heel simpel wil houden (maar wel met opvallend goed resultaat voor iets dat automagisch werkt): AutoStitch :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
ajhaverkamp schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 08:57:
Deze? Ik heb er geen ervaring mee, echter is het wel een heel bekende. Er is een 30 dagen trial versie. Maar dat had je zelf ook kunnen vinden met een zoekactie.
PTgui is idd een heerlijke panotool. Corrigeert automatisch belichting en witbalans zodat je hele foto dezelfde omstandigheden heeft en je niet van die stitch-strepen krijgt.

Als hij er naast zit kan je dan vaak zelf weer punten aangeven waar ie ongeveer op moet stitchen, en ben je ook weer klaar.

Voorbeeldje, waarbij ik de exposure btw wel vast had staan, maar de WB niet.
Afbeeldingslocatie: http://www.henkvandergiesen.nl/files/Fotos/071005-Mist/export2resthumb.jpg

edit: ouder voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/139/345722142_3245ccad9d.jpg?v=0

[ Voor 9% gewijzigd door Henk op 03-11-2007 10:48 ]

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01:11
Exirion schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 10:05:
Als je het heel simpel wil houden (maar wel met opvallend goed resultaat voor iets dat automagisch werkt): AutoStitch :)
Kan ik beamen, prima programma! En gratis ook nog ;)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 09:46:
Photoshop. Wel meer werk maar dan ook wel het beste resultaat.

[afbeelding]
zelf gemaakt uit 3 foto's
Diezelfde foto heb ik in één keer gemaakt: http://flickr.com/photos/mhw/1157260109/

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-01 21:08

qless

...vraag maar...

PTgui zonder twijfel de beste....en als 2e de Canon stitch die je bij de camera's van Canon krijgt. (die ik dus ook heb,maar toch PTGui gekocht)

Voorbeeldje van van PTGui ook kan:
Plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.hierzo.net/qt/puymary.jpg
URL voor Quicktime VR
klik

[ Voor 38% gewijzigd door qless op 03-11-2007 15:23 ]

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• DW-ike
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-07-2025
ik gebruik een combinatie van 2 freeware tools:
autopanosift
en Hugin (waarbij je autopano-SIFT ook nog kunt integreren) met Enblend.
resultaten kun je hier bekijken (let niet op de rotzooi aub).
het voordeel van hugin is oa dat je panorama's van meerder lagen hoog kunt verwerken en het kan zelfs perspectief corrigeren (bijvoorbeeld bij een wandschildering het gezichtpunt aanpassen naar recht van voren)

Why run? you'll only die tired......

• Eusebius
  • Niet online
qless schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 15:19:
PTgui zonder twijfel de beste....en als 2e de Canon stitch die je bij de camera's van Canon krijgt. (die ik dus ook heb,maar toch PTGui gekocht)

Voorbeeldje van van PTGui ook kan:
Plaatje:
[afbeelding]
URL voor Quicktime VR
klik
Cool gedaan :) I kheb nog geen overlap kunnen ontdekken. Heb je in één baan 360 in de rondte gefotografeerd of ook nog een tweede baan wat hoger genomen voor de lucht? En met welke lens? [edit] lijjkt me met de 10-22

==
hoi

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 23:08
Ik gebruik gewoon Photoshop (automate>photomerge), die doet het prima en maakt de belichting ook kloppend mocht je die niet vast hebben gezet.
Daarmee heb ik ook Panorama's van ruim 100 megapixel gemaakt zonder veel problemen. :)

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-01 18:57
-DG- schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 21:04:
Ik gebruik gewoon Photoshop (automate>photomerge), die doet het prima en maakt de belichting ook kloppend mocht je die niet vast hebben gezet.
Ik maakte panorama's ook een tijd met de photomerge-functie, maar sinds ik het door DW-Ike genoemde Hugin heb ontdekt raak ik de photomerge-functie niet meer aan. Wellicht maakt het met perfect bronmateriaal niet uit, maar zodra er voor helderheid of perspectief gecorrigeerd moet worden behaalt Hugin in mijn ervaring stukken betere resultaten.

• Fuzzillogic
  • Laatst online: 01-07-2025
Photoshop is natuurlijk bijzonder prijzig... Ik ben zelf ook erg tevreden met Hugin. Erg veel mogelijkheden voor correcties. Voor het tonen van 360-graden foto's gebruik ik veel en veel liever PTViewer ipv bloatware QuickTime. Er zijn ook flash-varianten, maar vziw is pas vanaf Flash 9 de mogelijkheid gekomen om dat ook zonder vervormingen te kunnen doen.

Voorbeeldje met PTViewer. Er is een PTViewer-versie waarmee zelfs HDR-afbeeldingen bekeken kunnen worden. Erg stoer! Maar zelf nooit mee gewerkt.

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-01 21:08

qless

...vraag maar...

Eusebius schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 19:25:
[...]

Cool gedaan :) I kheb nog geen overlap kunnen ontdekken. Heb je in één baan 360 in de rondte gefotografeerd of ook nog een tweede baan wat hoger genomen voor de lucht? En met welke lens? [edit] lijjkt me met de 10-22
8 foto's rondom en 1 voor de lucht met een 8mm fisheye(Peleng). Normaal zijn 4 foto's rondom al zat, maar nu liepen er wat mensen heen en weer dus maar wat extra gemaakt...

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-01 19:15

YellowCube

Wait...what?

FGA --> FGW

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• PrinsEdje80

PrinsEdje80

Topicstarter
Mijn dank is groot!! Ik vind PTGui toch iets te prijzig om heel eerlijk te zijn. Als het iets van E20 had gekost, dan had ik het er waarschijnlijk wel voor over gehad.

Autostitch ziet er goed uit en hetzelfde voor Hugin. Ik zal deze komend weekeinde een testrit geven en kijken of ik misschien wat resultaten hier kan laten zien :)

• PrinsEdje80

PrinsEdje80

Topicstarter
Hugin is geweldig!!! Nog een klein beetje een "black box" maar dat komt later wel. Hier een voorbeeldje: Afbeeldingslocatie: http://www.mso.anu.edu.au/~westra/tweakers/LondonBridgeSmall.jpg Dit is de London Bridge, een rotsformatie in de buurt van de 12 Apostelen aan de Great Ocean Road in Victoria, Australie.

Genomen met een Olympus E510, focal length 42mm (84 mm 35mm equivalent), 1/125 sec, F6.3, ISO 100, circulair polarisatie filter.

Pagina: 1