How-To 4Sided op HTC Touch
Voor iedereen die 3 zijdes niet genoeg vind, hier de handleiding om 4 zijdes op je HTC Cube te krijgen. Let op om alle te kunnen uitvoeren moet je jezelf wel registreren op XDA en PPCGeeks forum, of je neemt dit ene zipje dat ik heb gemaakt
HTC_Touch_4Side_Cube.zip
Dingetjes om te weten:
- De cube wordt alleen opnieuw geladen bij opstarten (of na soft-reset), wijzingen worden dan dus ook pas toegepast.
- De nieuwe cube werkt niet meer PNG plaatjes, maar met BRN plaatjes. Let hiermee op bij het uitzoeken van andere icoontjes.
- De 6side verschilt in theorie heel weinig van de 4side. Ik gok (don't schoot me) dat je hiervoor hetzelfde proces moet doorlopen als wat ik hier beschrijf, en alleen bij het aanpassen, niet 2 schermpjes hebt die je moet vullen, maar 4.
Om te starten, upgraden:
Er moeten een paar dingen geupgrade worden wil alles werken. Je moet je 3side cube upgraden naar de variant die ook op de HTC Touch Enhanced draait. De files die je daarvoor nodig hebt vind je in deze post:
http://forum.xda-develope...p?p=1741167&postcount=128 Je moet hier het zipje Files4GSM.zip hebben. Kopieer dit zipje (of de inhoud) naar je Touch.
Hierin staan 3 files, kopieer de 2 files
APLauncher.exe, Biotouch.exe uit dit zip mbv een goede file explorer (niet de standaard dus) naar je \windows map.
LET OP! Hiermee overschrijf je de oude files. Backup ze eerst als je ze niet kwijt wil.(En stuur ze even naar mij door, ik ben ze kwijt
) Ik zou na het vervangen van de bestanden even een soft-reset doen om te controleren of alles nog werkt
4side cube installeren:
Nu hebben we de geupdate 3side cube draaien en gaan we daar 4side van maken. Op het PPCGeeks forum heeft de user Polen een 4side en een 6side ("vista") cube gemaakt voor de Touch Enhanced (aka Touch Vogue aka Sprint Touch). Deze werkt na de aanpassingen die we net gedaan hebben ook op de normale touch! (eh das leuk voor ons

) Dit alles is te vinden in dit topic:
http://forum.ppcgeeks.com/showthread.php?t=12798
Uit dit topic heb je voor de 4side cube allen de volgende file maar nodig, VistaCubeDefaults4Sides.zip. Kopieer deze cabfile naar de touch en installeer hem. Hierna voer je weer een soft-reset uit om alles te initialiseren. Je zult nu merken dan je cube veranderd is naar een 4side cube waar de QuickDial is zoals hij was, alleen met andere icoontjes, je MediaHubMini (die met die brede stroken) was en werkt zoals het was, en er daarnaast nog 2 schermen zijn die leeg zijn. Het oude launch schermpje met Email,SMS,Internet,Taken,Comm Manager en Agenda is verdwenen.
Aangezien wij maar een 4side cube willen zijn er een paar bestanden die je kunt verwijderen:
APLauncher3.exe en
APLauncher4.exe. Deze zijn te vinden in je \Windows map. Deze heb je alleen maar nodig als je de 6side cube wil hebben.
4side cube aanpassen voor gebruik:
Die gaan we nu eens terug toveren en het 2e extra knoppen scherm inrichten. Je hebt om deze dingen aan te passen verschillende programma's, sommige voor de 3side op de Touch (
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=324556) (hiermee kun je wel de "nieuwe" MediaHub aanpassen) en sommige voor 4side op de Enhanced (
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=348418). Maar helaas voor onze wonderlijke configuratie heb ik er nog geen gevonden die ook echt werkt

. Daarom moeten we dus zelf in het registry gaan zitten werken. Dit is echt niet zo gevaarlijk als het lijkt, en al helemaal niet als je het secuur doet.
Gebruik een registry editor (zoals PHM RegEdit) om je registry te bewerken. De waardes die we moeten aanpassen bevinden zich onder
\HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\HTC\BioTouch. Hier vind je alles dat betrekking heeft op je ActionScreen (als je deze hebt), je APlauncher (de 6 knops schermen) en de MediaHubMini(het 3 knops scherm).
Het eerste wat we gaan doen is ff puin ruimen, gooi de register mappen van
APLauncher3 en
APLauncher4 weg. Die hebben we toch niet nodig voor de 4side. Als we nu naar APLauncher en APLauncher2 kijken zien we een paar verschillen, dit verklaart ook gelijk waarom niet alles werkt.
In de oude APLauncher werden andere register waardes gebruikt dan in de nieuwe, je moet dus van de APLauncher de nieuwe waardes van APLauncher2 invoegen of de oude waardes aanpassen. Ook nog een verschil met de nieuwe APLauncher is dat deze alleen BRN bestanden ondersteund en niet meer de PNG bestanden die in de oude APLauncher gebruikt werden. Je moet dus je bestaande icoontjes omzetten willen ze nog werken.
Om de plaatjes om te zetten van het oude formaat (PNG) naar het nieuwe formaat (BRN) is er een gemakkelijk windows XP tooltje,
BrnConvert. Die is te vinden in dit topic:
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=351551 Het programma kan BMP plaatjes (dus geen PNG plaatjes) omzetten naar BRN plaatjes, en ook meerdere tegelijk. Dit hebben we dus nodig. En ben je op zoek naar andere leuke icoontjes, kijk ook dat topic eens door. Daar staan veel leuke icons in, en ze worden zo goed als allemaal in BMP, PNG en BRN formaat gepost. Ook om zelf icoontjes te maken zijn daar de blanco originele plaatjes te vinden, dus photoshop een eindje weg
Terug naar het registry, als je alle plaatjes die je wilt hebben als BRN plaatje hebt en in je \windows map of een map naar keuze (Mag ook op je geheugenkaart) hebt gezet dan gaan we verder alles aanpassen. (Ik gebruik de map \Icon in de volgende voorbeelden, standaard is \Windows). Als je je plaatjes op je geheugenkaart zet, spaart dit redelijk wat ruimte uit op je interne geheugen.
Even ter informatie, in \HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\HTC\BioTouch\BioTouch\ kun je zien hoeveel APLaunchers er gestart gaan worden en welke applicaties ("Appx") daarbij horen. Daaronder staan ook de "Cubex" variabelen, deze hexadecimale waarden zijn een stuk ingewikkelder en daarom zou ik deze ook niet aanpassen. Hierin staan ook de "Pathxx" variabelen dat de plaatjes zijn van de animatie die je krijgt. (Vooral deze nemen veel ruimte in beslag) Wil je dit aanpassen, kijk eens in dit topic voor meer uitleg over de verschillende icons en hoe je de animatie aan kunt passen:
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=325424
Om alles goed te zetten voor normaal gebruik zorg ervoor dat:
- In der hoofdmap van ieder launcher pagina (APLauncher of APLauncher 2) de waarde background in staat met bijv de waarde:"\Icon\AL_Bkgd.brn".
- In de mappen APLauncher en APLauncher2 moeten de mappen App0 t/m App5 staan. Hernoem in APLauncher dus de oude mappen naar de nieuwe namen. Note: 0 is linksboven, 1 daaronder... 5 rechtsonder
- In elke App map moeten de volgende waarden staan, de vaste waardes heb ik al ingevoerd:
Height | 105 |
IconPath | Pad naar icon, bijv. \Icon\AL_01.brn |
IconPressPath | Pad naar ingedrukt icon, bijv. \Icon\AL_01_HL.brn |
Name | Wat in je scherm komt, bijv. E-mail |
Param | Parameters voor programma, bijv. -service "ActiveSync" |
Path | Het programma, bijv. \Windows\tmail.exe |
Type | 0 |
Width | 119 |
xPos | X positie in je scherm |
yPos | Y positie in je scherm |
X,Y Posities
0,0 | 121,0 |
0,107 | 121,107 |
0,214 | 121,214 |
- Om de waardes in te voeren die je niet hebt een DWORD waarde voor een getal en een string waarde voor een bestandspad.
- APLauncher2 is in principe al goed ingesteld, maar dit zijn allemaal plaatjes zonder icons en er is nog geen verwijzing naar een programma gemaakt. Hier moet je dus alleen de icoontjes vervangen met degene die jij wil en het programma met eventuele parameters invullen.
Pas dus op deze manier APLauncher1 aan en APLauncher2 waar je dit wil. Als al je plaatjes in de goede mappen staan in BRN formaat, zou nu alles moeten kunnen werken.
Doe nog een soft-reset en hierna zal je 4side cube werken. Bij de eerste gebruik na iedere softreset is de cube iets langzamer omdat deze op dat moment de plaatjes gaat inladen. Als dit eenmaal gebeurt is zal hij een stuk sneller zijn.
Zijn er nog dingen onduidelijk, post ze hier en ik zal deze post aanpassen of uitleg in een andere post geven.
Succes