Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eenvoudig fanbus schema'tje

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:47

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/bcobelen/fanbus.gif

De schakelaar schakelt tussen 5V en 12V, dus de fan krijgt uiteraard 5 of 12 V voor z'n kiezen. Als er op blauw 5V staat, dan is de spanning over de ene LED+WEERSTAND dus 7V en over de andere 0V. Als er op blauw 12V staat, dan is het precies andersom en brandt dus de andere LED. Simpeler kan het niet volgens mij. Dit is naar aanleiding van een heleboel moeilijk gedoe dat ik van anderen heb gezien in posts over dit soort schema's *D

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• 8-Track
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-11 22:15

8-Track

Simpeler kan het niet volgens mij.
Is dit niet simpeler?

Afbeeldingslocatie: http://www.fanbus.com/thelab/Schematics/dv_512_no_led.jpg

Of mis ik iets?

Edit: Ja, kut, hier zitten geen leds in...

Deze bedoelde ik en die is niet simpeler...
Afbeeldingslocatie: http://www.fanbus.com/thelab/Schematics/dv_512_dual_led.jpg
Sorry

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Ja, DUHHH :) Maar het gaat nou juist om die LEDjes waar velen mee zitten te klooien ;)

edit:

ok, had je zelf ook al gemerkt

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:20
Afbeeldingslocatie: http://www.homepages.hetnet.nl/~michielvanaalst2%5Csnelfanbus.jpg

het is wat snel gemaakt en daarom niet helemaal goed gelukt maar je zal t wel begrijpen.

die 2 schakelaars is 1 dubbelpolig schakelaar

ik heb een voedingstekkertje zodat ik eventueel ook iets anders aan kan hangen of die standaard koelers uit de winkels

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 10:29
Ik geloof niet dat dat helemaal klopt hoor.

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/bcobelen/fanbus.gif

Wat gebeurt er als je de schakeling met 12V sluit. Dan loopt er 12V over het bovenste ledje, en 12V door de fan. Door het onderste ledje loopt 0V. Dit is ok dus.
Wat gebeurt er echt als je de schakeling op 5V sluit, dan loopt er 5V over de fan, maar door het ledje loopt geen stroom omdat de diode verkeerd om zit. De stroom zal geen cirkeltje maken en langs de goed kant langs de LED gaan. Volgens mij zou het wel moeten werken als je de diode (LED) omdraait. Verder ziet de tekening er wat vreemd uit. Ik heb wat gemaakt met mijn weinige kennis van elektronica, en ik kom tot:
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/w.b.j.baake/fanmetled.jpg

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Op woensdag 14 februari 2001 16:40 schreef as4Raven het volgende:
Wat gebeurt er echt als je de schakeling op 5V sluit, dan loopt er 5V over de fan, maar door het ledje loopt geen stroom omdat de diode verkeerd om zit. De stroom zal geen cirkeltje maken en langs de goed kant langs de LED gaan. Volgens mij zou het wel moeten werken als je de diode (LED) omdraait.
Fout. Als er 5 Volt op blauw staat, dan is 5V de MIN voor het bovenste LEDje, en de 12V leiding is dan de PLUS voor het LEDJE zodat er 7V over de LED staat. Het klopt echt.

Verwijderd

het kleine schematje klopt wel.
in het ene geval loopt de stroom van 12V via schakelaar naar onderste led en weerstand naar 5V (lees -)
in het andere geval loopt stroom van 12V via bovenste led en weerstand dan schakelaar naar 5V (lees -)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Shit, foutje ;) Dubbelpost

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 10:29
Ok, dat had ik niet opgemerkt. www.fanbus.com/thelab/Schematics/baybus_schematics.htm is trouwens erg handig.

Verwijderd

Waarom kent hier nou NIEMAND IETS van elektronica???

Nooit van wet van Kirchhoff gehoord zeker?

Bij schema 1: op de bovenste LED en R staan bepaalde spanningen omdat die geleiden. De stroom verdeelt zich verder over de LED + R en de koeler, hierover staat 12V- Uled+r

(U = Spanning (Volts))
(R = weerstand (Ohm))

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Op woensdag 14 februari 2001 18:13 schreef daNpy het volgende:
Waarom kent hier nou NIEMAND IETS van elektronica???

Nooit van wet van Kirchhoff gehoord zeker?

Bij schema 1: op de bovenste LED en R staan bepaalde spanningen omdat die geleiden. De stroom verdeelt zich verder over de LED + R en de koeler, hierover staat 12V- Uled+r

(U = Spanning (Volts))
(R = weerstand (Ohm))
Ja... En? Theoretisch werkt het, en zelfs in de praktijk werkt het ;)

Maar ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt: Als ik zeg dat er 7 Volt over de LED staat, dan bedoel ik natuurlijk eigenlijk dat er 7 Volt over de LED EN DE WEERSTAND staat. Maar dat snapte je toch zelf ook wel?

Verwijderd

hoezo 12V-led+r

de zaak staat helemaal niet in serie

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:20
pak nu mijn schema maar

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Op woensdag 14 februari 2001 18:44 schreef kneusje het volgende:
hoezo 12V-led+r

de zaak staat helemaal niet in serie
Hij zat te mierenneuken (no offense) over het feit dat ik zei dat er 7 Volt 'over de LED' staat terwijl ik eigenlijk bedoel dat er '7 Volt over de LED+weerstand' staat. Snappie? ;)

Verwijderd

nee hij denkt werkelijk dat de stroom die door de led`s gaat via de fan naar min gaat.

en hier heeft hij nog meer opmerkingen:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/126559

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Op woensdag 14 februari 2001 19:06 schreef kneusje het volgende:
nee hij denkt werkelijk dat de stroom die door de led`s gaat via de fan naar min gaat.

en hier heeft hij nog meer opmerkingen:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/126559
Nah ja, hij probeert geloof ik alleen maar met een paar mooie termen te smijten om te laten zien dat ie er ook iets vanaf weet. Maar of dat ook echt zo is... Ik snap niet waarom er zo ingewikkeld wordt gedaan over zo'n dodelijk eenvoudig schema'tje!! Het klopt gewoon. Punt >:)

Verwijderd

Eén probleem:
Heel af en toe heb je een ventilator die niet op vijf volt wil draaien: dan werkt de schakeling dus niet.

Als de ventilator wel stationair draait op vijf volt, maar niet wil starten op vijf volt, moet je hem altijd eerst op 12 volt zetten.

Voorbeeldje:
Ik heb een ventilator die pas bij >10 volt begint te draaien, maar daarna wél tot 2,5 volt stationair draait.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Op donderdag 15 februari 2001 21:52 schreef augustus het volgende:
Eén probleem:
Heel af en toe heb je een ventilator die niet op vijf volt wil draaien: dan werkt de schakeling dus niet.

Als de ventilator wel stationair draait op vijf volt, maar niet wil starten op vijf volt, moet je hem altijd eerst op 12 volt zetten.

Voorbeeldje:
Ik heb een ventilator die pas bij >10 volt begint te draaien, maar daarna wél tot 2,5 volt stationair draait.
Ja, en? Als je zo'n probleemgeval hebt dan is er geen enkel schema'tje die daar iets aan kan doen. De enige oplossing is om 'm eerst ff op 12V op gang te laten komen en daarna op 5V over te schakelen :+

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:57
Ik heb hier fans met tempsensor die niet op 5V willen, wel op 7V... Heb met een turboswitch uit een 286 een fanbus gemaakt zoals op virtualhideout...

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter

Verwijderd

Als je ventilator niet op 5 volt wil draaien of starten en je vergeet hem eerst op 12 volt te zetten, zal je gekoelde onderdeel misschien wel doorbranden.
En als je het kán vergeten zál je het op een keer vergeten! (Murphy's law)

Maar: de meeste ventilatoren draaien wel op 5 volt.

Waarom sluit je een ventilator met een temperatuursensor aan op 5 of 7 volt? Gebruik gewoon die sensor om de snelheid te regelen!

Verwijderd

ik neem aan dat de weerstanden gewoon 470 Ohm zijn he ?

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 09:24
Ik neem aan dat je op je 12V lijn een andere weerstand voor je LED moet gebruken als op je 5V lijn.

Ik heb even snel een schetsje gemaakt, ik weet alleen niet zeker of dit klopt. Maar denk dat er ier genoeg izjn die dat zo zien;

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/eprui/baybus.jpg

edit:

Mijn excuses. Had niet gezien dat de laatste post in 2001 was 8)7 |:(

[ Voor 16% gewijzigd door frickY op 23-07-2003 13:04 ]

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:33
frickY schreef op 23 July 2003 @ 12:22:
Ik neem aan dat je op je 12V lijn een andere weerstand voor je LED moet gebruken als op je 5V lijn.

Ik heb even snel een schetsje gemaakt, ik weet alleen niet zeker of dit klopt. Maar denk dat er ier genoeg izjn die dat zo zien;

[afbeelding]

edit:

Mijn excuses. Had niet gezien dat de laatste post in 2001 was 8)7 |:(
Dit werkt natuurlijk niet, je sluit beide keren de LED met weerstand met zowel de plus als min op de 5 volt dan wel de 12 volt aan.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-11 21:57

Remy

I usually get 100% accuracy

Ouwe }:O

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.