Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Electronica niveau

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede-tweakers.

Wie van jullie heeft er op school allemaal natuurkunde gehad?
Het valt mij op dat zeer weinig tweakers een klein beetje benul hebben van hoe spanning en stroom, oftewel elektronica werkt.

Bij die baybussen die iedereen maakt is er of kortsluiting, of de koelers lopen gewoon omdat de LEDs niet goed aangesloten zijn.
Kijk eens op mn homepage,
daar staat al het een en ander uitgelegd over allerlei schema's. Ik zal donderdag even besteden om m wat up te daten.
Groeten en succes!!
>:)>:)>:)>:)>:)>:) daNpy >:)>:)>:)>:)>:)>:)

Verwijderd

uh ? =)
Ik kan heeeeeeeel goed schema's maken hoor ! =))
Dus nie zo zeuren tegen mij =)

Verwijderd

Laat maar...

Verwijderd

Topicstarter
... of klik op het "home" symbooltje.
maar goed, kijk maar eens bij de laatste 2 topics over baybussen... ik wor nie goe man!

http://crash.to/danpy

Verwijderd

?? wat denk je wel apekop, ik heb anders wel mijn MTS electronica-diploma....snaak!

Met je LOI cursus huis-tuin en keukenelectronica!

EDIT: Noem je dat een pcb? je kan net zo goed een stift en fotoprint pakken!

Download 1st layo maar ofzo..

Verwijderd

Ik weet er genoeg over hoor..
Ben bevoegd eerste monteur elektro, heb de MBO Technische Informatica gedaan.. dus heb ervaring zat :)

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-11 18:29

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

en de enigen die reageren zijn mensen die er wel wat vanaf weten, leuk om te zien

Verwijderd

Okee okee :)

Ik beschouw mezelf wel als een 'leek' op elektronica-gebied. Heb er eerlijk gezegd nooit veel van begrepen (maar dat lag natuurlijk aan de leraren >:))

Goed, de basis snap ik wel een beetje maar als we het moeilijk gaan maken verschijnt er al gauw een grote ? boven m'n hoofd...

Ik ben inmiddels wel van school af, maar de elektro boeken heb ik wel bewaard. Ik wil het wel kunnen :)

'k heb trouwes wel met succes (en in 1 poging) zo'n HDD led looplicht in elkaar gezet :P

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08 15:55
ik heb wel verstand van electronica, ik vind dat op jou site het niet altijd even duidelijk staat. no offence

Audi A8 W12 6.0

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hmz zo te zien heb je dat schemaatje uit je electronica-practicum boek van de mts ofzo geript.. >:)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:30

Exirion

Gadgetfetisjist

Hallo bijdehandje.. Je zat heel 'boeiende' kritiek op mijn doodsimpele schema'tje te leveren, maar het raakt kan noch wal. Ga nou niet doen alsof je veel van electronica weet, want je weet amper waar je over praat. Bouw m'n schema'tje nou maar, en dan zie je dat het werkt. Maar als je een beetje kan nadenken dan weet je nu al dat het werkt.

Voor geinteresseerden:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/126444

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Hmm bij het verkleinen van je schema voor de Automatische case-koeler aansturing zijn een paar lijntjes weg gevallen. Ernstiger is dat er geen hysteresis is ingebouwd, wat irritant vaak schakelen van je relais tot gevolg heeft. Waarom zou je trouwens een relais gebruiken? Iemand met een beetje verstand van electronica kan dat makkelijk solid-state oplossen!
Snap je die 'voltage regeling door middel van temparatuur' een beetje? Ik daag je uit om vanavond nog een volledige uitleg te posten >:)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 14 februari 2001 19:46 schreef bugsy het volgende:
Hmm bij het verkleinen van je schema voor de Automatische case-koeler aansturing zijn een paar lijntjes weg gevallen. Ernstiger is dat er geen hysteresis is ingebouwd, wat irritant vaak schakelen van je relais tot gevolg heeft. Waarom zou je trouwens een relais gebruiken? Iemand met een beetje verstand van electronica kan dat makkelijk solid-state oplossen!
Snap je die 'voltage regeling door middel van temparatuur' een beetje? Ik daag je uit om vanavond nog een volledige uitleg te posten >:)
LOL!! Oei, nou maak je 't 'm wel lastig >:)

Ik vind het allemaal maar amateuristisch gepruts, en dan nog commentaar hebben op een ander ook... :D

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-11 14:15

SG

SG surft naar info hardewaren

Ik heb ook MTS Electronica

en nog een ander mts motorVT
ik weet wat 'n ledje is :+ goed he

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• F0kke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-07 10:00
Volgens mij heeft ie idd wel een beetje gelijk. Maar er zijn waarschijnlijk ook wel tweakers die wel verstand van elektronica hebben. En die reageren dus wel! Ik zet toch dit er maar ff bij:Mijn Fanbus

Verwijderd

ik vind dat je op dit forum helemaal geen hoog niveau hoeft te hebben van wat dan ook.

als we alles al wisten dan hadden we ook geen forum nodig.

iedereen weet wel iets op een gebied ,en door te vragen leren we allemaal ,en worden we steeds beter.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 14 februari 2001 20:07 schreef EvilFox het volgende:
Volgens mij heeft ie idd wel een beetje gelijk. Maar er zijn waarschijnlijk ook wel tweakers die wel verstand van elektronica hebben. En die reageren dus wel! Ik zet toch dit er maar ff bij:Mijn Fanbus
Netjes afgewerkt :)

• Dennis Nijhuis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-03 12:22
'k heb er ook wel een (klein) beetje verstand van. Dus ik MOEST ook ff reageren toen ik dat zag...

Bestuh!!

Verwijderd

ik doe elektro.... dus niet fucken met mij ;) :P

Verwijderd

Ach, ik studeer een beetje electro aan de TU in Delft. Daar leer je mischien net welke kant van de soldeerbaud heet wordt ;) Ik ben alleen al iets van de helft van m'n korte leventje bezig met zo'n ding, dus ik heb ook nog eens practijk ervaring.
Ik zal het alleen nooit hardop zeggen en de rest een beetje als amateur uit maken. Iedereen begint toch als een complete nono met electronica! Je eerste zelfgemaakte schakelingetjes zijn allemaal rook-generatoren, voor eenmalig gebruik. Op een gegeven moment komt de handigheid vanzelf.

• razor-x
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-07 08:33
ik doe ook elektro, het is even dat je het weet :9~

Verwijderd

mja, ik zie het probleem niet, ik heb zelf ff schema gemaakt en het werkt allemaal super!

Verwijderd

Een opleiding electronica zegt nog niets...
Ik heb met figuren op de MTS gezeten die perfecte cijfers haalden maar amper een schema wisten te lezen.

Maar ook ik doe veel in de hobby met electronica en vind het idd zielig dat er hier op het forum figuren zitten die alles willen maar er geen reet verstand van hebben.

Soms wil ik wel een helpende hand toereiken :)

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Is dit niet precies waar het hier op het forum precies om draait? Delen van kennis? (8>

Ik doe HTS elektro, weet dus alles van elektro (of zou moeten weten :) ) maar ik weet dus niets van scripting of whatever...

• im_ik
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-07 11:24

im_ik

dat ben ik dus

Op donderdag 15 februari 2001 15:23 schreef rht het volgende:
Een opleiding electronica zegt nog niets...
Ik heb met figuren op de MTS gezeten die perfecte cijfers haalden maar amper een schema wisten te lezen.
Hier ben ik het helemaal mee eens :)
Een vriend van mijn heeft bij "rens en rens" MBO-electronika gehaalt,
en nu is die bezig met zijn HBO.
Maar ik lul hem er nog steeds met gemak er uit..oke niet met formules heb er een hekel aan.

Hij had een digitaal schakelingekje gebouwdt met een druk-schakelaar.
Hij deed het niet helemaal goed.
Ik kom kijken, pak zijn electronica-voorraad,
rip er een condesator uit, en zet deze parallel over de schakelaar.
En het werkte.
Je had hem moeten zien kijken 8-)

Wat mijn punt is :
- met x-jaar praktijk ervaring kom je er ook.
- En je moet natuurlijk de basis snappen.

Laaste paar jaar doe ik niet zoveel meer met
analoge-electonica..(8jaar gedaan)
Tegenwoordig met ik met digi-bezig, dat echt veel leuker(IMHO).

Ben al een tijdje bezig met een simple cpu ontwerp ... dat rocks :o

Maar ja.... dat een leuk verhaaltje ga nu weer verder werken :(

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-11 22:25
he, nie focken met mij jongeuh, ik heb zelf van alles gemaakt (zonder opleiding elektronica)
Ben nu bezig met een parralel -> licht interface, waar je 32 lichten op aan kan sluiten

Verwijderd

Nu we het toch over projecten hebben. Op school heb ik toen (15 jaar terug) bezig gehouden met een digitaal weerstation. Ik heb ook toendetijd een digitale klok naar eigen ontwerp in elkaar genutselt.
De laatste tijd kom ik er amper aan toe om nog iets te doen maar ben nog steeds bezig om de telemetrie van mijn RC auto te perfectioneren. Lekker op afstand op een laptop de snelheden, temperaturen, toerentallen etc van mijn 1:8 RC auto'tje in kaart brengen en ook echt uitlezen/analiseren om betere prestaties eruit te persen :)

Verwijderd

Topicstarter
Deze post is dus bedoeld voor de mensen die echt nix snappen!
Er is al 100x gepost over fanbussen. Deze zijn van zeer eenvoudig tot zeer geavanceerd te maken. Voor de mensen die een fanbus met succes hebben gemaakt, heb ik ook ZEER VEEL RESPECT. Verder klik ik elke post met voeding/fanbus/koeling aan, omdat ik ook zoveel mogelijk mensen wil helpen, maar goster waren er 2 bijna dezelfde posts met schema's die niet klopten!!!

En Exirion, jou schema werkt NIET!! Er zal altijd stroom lopen door de eerste LED en dus ook via de 2e LED en naar de koeler!!

Op 14-02-'01 kon ik 's avonds helaas niet reageren want ik was bij mn vriendin!! :P

De automatische koelerregeling wordt waarschijnlijk teruggekoppeld dmv het aantal toeren vd fan!! dan een verschilversterker met de sensor. Erachter komt weer een inverterende versterker voor de fans.
Ik ben nog steeds bezig met dat geval... alleen komen er projecten van school tussen door :(!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 15 februari 2001 16:40 schreef rht het volgende:
Nu we het toch over projecten hebben. Op school heb ik toen (15 jaar terug) bezig gehouden met een digitaal weerstation. Ik heb ook toendetijd een digitale klok naar eigen ontwerp in elkaar genutselt.
De laatste tijd kom ik er amper aan toe om nog iets te doen maar ben nog steeds bezig om de telemetrie van mijn RC auto te perfectioneren. Lekker op afstand op een laptop de snelheden, temperaturen, toerentallen etc van mijn 1:8 RC auto'tje in kaart brengen en ook echt uitlezen/analiseren om betere prestaties eruit te persen :)
KEWL!! :P
/me heeft ook een 1/8 auto, en meerdere gehad. Ik maak vanavond foto's enz.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op donderdag 15 februari 2001 16:47 schreef daNpy het volgende:
En Exirion, jou schema werkt NIET!! Er zal altijd stroom lopen door de eerste LED en dus ook via de 2e LED en naar de koeler!!
Jezus, ben jij scheel ofzo? Kijk verdomme nou eens goed naar dat schema'tje!!!! Als de schakelaar de ene kant op staat dan staat er 12V op de fan en brandt het ene LEDje, en als de schakelaar de andere kant op staat dan staat er 5V over de fan en brandt het andere LEDje. Je bewijst met dit koppige gedoe gewoon hoe weinig je van deze materie af weet!! |:(

Als je het niet meer kan vinden:

Ik zit hier echt te koken bijna, want jij beweer Mister know-it-all te zijn op dit gebied, terwijl je er blijkbaar geen zak van af weet!! Dan beweer je vervolgens ook nog dat mijn schema troep is terwijk ik het hier toch echt FEILLOOS heb werken, en bovendien zou ik geen reden kunnen bedenken waarom het theoretisch niet zou kunnen werken. Het is immers ook zo simpel dat een pikkie uit de tweede klas met natuurkunde het zou kunnen bedenken ;)

Verwijderd

Op donderdag 15 februari 2001 16:52 schreef Exirion het volgende:

[..]

Jezus,.... ...hoe weinig je van deze materie af weet!! |:(

Als je het niet meer kan vinden:

Ik zit hier echt te koken bijna, want jij beweer Mister know-it-all te zijn op dit gebied, terwijl je er blijkbaar geen zak van af weet!! Dan beweer je vervolgens ook nog dat mijn schema troep is terwijk ik het hier toch echt FEILLOOS heb werken, en bovendien zou ik geen reden kunnen bedenken waarom het theoretisch niet zou kunnen werken. Het is immers ook zo simpel dat een pikkie uit de tweede klas met natuurkunde het zou kunnen bedenken ;)
:) Schematje van Exirion is prima, natuurlijk loopt er stroom door een ledje alsie brandt.. t'is geen kaars. Als het andere ledje maar uit is. najah laatmaar.

Wat IK van electronica weet ?? 9's en 10'en voor natuurkunde, vanaf m'n 9e met electronica bezig, en zendmachtiging (C) gehaald en toen niks meer met die machtiging gedaan.

Misschien dat niet ALLE tweakers veel van electronica weten, maar dat daNpy nou zoveel er van begrijpt... Afbeeldingslocatie: http://www.3fatchicks.com/ubb//spinning.gif

Nou effe een testje dan, hoe laat je een fan op 8,7 volt draaien i.p.v. 12 volt, met behulp van een zenerdiode..????

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op donderdag 15 februari 2001 17:28 schreef daNpy het volgende:
kijk zelf eens:
/image http://members.chello.nl/~h.vleeshouwers/danpy/foute%20fanbus.gif
/image
Fout!! De schakelaar sluit in beide standen 1 van de LEDjes kort, zodat de betreffende LED niet brandt. Pfff... Geloof je het nu eindelijk?

Verwijderd

Topicstarter
zener van 3.3V in serie met koeler, of zener van 8.7//koeler in serie met R.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 15 februari 2001 17:39 schreef Exirion het volgende:

[..]

Fout!! De schakelaar sluit in beide standen 1 van de LEDjes kort, zodat de betreffende LED niet brandt. Pfff... Geloof je het nu eindelijk?
gheheh ja. Mara als tie in het midden staat? want je tekent hem als een 3 polige schakelaar :+

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op donderdag 15 februari 2001 17:41 schreef daNpy het volgende:

[..]

gheheh ja. Mara als tie in het midden staat? want je tekent hem als een 3 polige schakelaar :+
Hij is ook driepolig, maar hij verbindt of pen 1 en 2 met elkaar, of 2 en 3 ;)

Gewoon een standaard tuimelschakelaartje.

Verwijderd

Topicstarter
dan is ie dus 2 polig
1.: 1-2 of
2.: 1-3
;)

Verwijderd

Op donderdag 15 februari 2001 17:39 schreef daNpy het volgende:
zener van 3.3V in serie met koeler, of zener van 8.7//koeler in serie met R.
heb je het nog steeds niet beschreven...
volle uitleg of scheme is requiered. 8-)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op donderdag 15 februari 2001 17:55 schreef Hooi het volgende:

[..]

heb je het nog steeds niet beschreven...
volle uitleg of scheme is requiered. 8-)
Ahhhh, Je drijft die arme jongen helemaal in het nauw... >:)

Verwijderd

Tsjah ik zit er niet mee. Daarmee heb ik allang een Delta 60HP getemd naar casefan >:)

tsss in het nauw.. pffff :+

Verwijderd

Oké, geslaagd. Van de basics van electronica snap je echt wel iets.
(Schema 1 verdient de voorkeur, zonder weerstand)

;) Proficiat.

Sorry, was niet lullig bedoeld, maar als er wordt gezemeld over electronica kennis wel of niet..

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben niet gek, maar ook weer geen professional (daar heb ik 's pap voor)
Ik doe ook MBO niveau 4, jaar 3, CIT
us heb wel wat verstand van electronica. Heb vanmiddag mn digitaal tellertje in elkaar gezet (zaten toch nog wel wat foutjes in :()
(voor school).

Ow ja, in 1 avond 100 hits op mn site >:)

Verwijderd

Ahha , daar doe je het dus voor.. :)

Verwijderd

Topicstarter
Nee, maar is wel leuk om te zien.
Bovendien is het toch wel een voldoening dat er een klein beetje nuttigs op mn site staat :)

Verwijderd

Op donderdag 15 februari 2001 16:40 schreef rht het volgende:
RC car Cool 8-)
Héé......kerel waar rij jij??
wat voor rccar hebbie??

• Barracuda
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2023
Op woensdag 14 februari 2001 20:04 schreef SuperG het volgende:
Ik heb ook MTS Electronica

en nog een ander mts motorVT
ik weet wat 'n ledje is :+ goed he
LED = light emitting diode :)

mag ik er nu ook bij

en ik heb me electronica niet eens afgemaakt

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

Verwijderd

De automatische koelerregeling wordt waarschijnlijk teruggekoppeld dmv het aantal toeren vd fan!! dan een verschilversterker met de sensor. Erachter komt weer een inverterende versterker voor de fans.
Toeren regeling??? Ik heb geen tachograaf gezien ;) Hebben we het wel over het zelfde schema? Ik heb waarschijnlijk een makkelijkere uitgezocht.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-11 22:45
maar dat lag natuurlijk aan de leraren
wat een onzin, wij leraren (ik geef toevallig natuurkunde als stagaire zijnde) doen het altijd goed :r oke niet overdrijven, maar goed met mijn electronica-niveau zit het wel goed en anders kan ik mijn vader nog altijd inschakelen (mts electro).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 15 februari 2001 20:55 schreef bugsy het volgende:

[..]

Toeren regeling??? Ik heb geen tachograaf gezien ;) Hebben we het wel over het zelfde schema? Ik heb waarschijnlijk een makkelijkere uitgezocht.
Sommige koelers hebben die zelf ingebouwd (zoals cpu-koeler). Een draadje geeft als het goed is een puls af en afhankelijk van die frequentie laat je hem harder of zachter draaien! Veel effectiever als alleen met voltage-regeling, want dan kan er bijv 3V op de fan staan en loopt ie dus niet aan

Verwijderd

Op donderdag 15 februari 2001 20:01 schreef TiberianHunter het volgende:

[..]

RC car Cool 8-)
Héé......kerel waar rij jij??
wat voor rccar hebbie??
Bij de Baanbrekeres in Rucphen http://www.macdebaanbrekers.nl
(Al kom ik wel uit Sassenheim en is Heemstede dichterbij....)

Mijn auto is een Mugen Sting en ben hard bezig mijn MRX2 aan het opbouwen www.mugenseiki.com

Meer op http://www.euronet.nl/users/tooms

Verwijderd

Op donderdag 15 februari 2001 23:10 schreef rht het volgende:

[..]

Bij de Baanbrekeres in Rucphen http://www.macdebaanbrekers.nl
(Al kom ik wel uit Sassenheim en is Heemstede dichterbij....)

Mijn auto is een Mugen Sting en ben hard bezig mijn MRX2 aan het opbouwen www.mugenseiki.com

Meer op http://www.euronet.nl/users/tooms
Gaaf......
Ik zelf rij Electro TC3 ( 1:10 )bij PKracing en in Laagzwaluwe.
Gave wagen trouwens op je page...ga van de zomer een brandstof karretje halen, ik denk HPI maar ik kijk nog ff verder.

Ik heb geen page dus kan ik je mijn karretje niet laten zien.....

Mazzal en misschien rijd ik u nog eens van de baan......8-)

Verwijderd

Sorry hoor, maar op de HAVO had ik meer sappie van electronica dan mijn natuurkunde leraar. Dat lag niet aan hem, was gewoon omdat ik al langer electronica frummelde dan dat hij (inmiddels de loco burgemeester van Amsterdam) les gaf.

Middelbare school electronica is ook niet zo veel, dat wordt pas wat bij HTS of een echte electronica studie.

Verwijderd

PS ik ben dus inmiddels NIEt burgemeester, alleen maar LOCO Afbeeldingslocatie: http://www.3fatchicks.com/ubb//insane.gif

Verwijderd

Topicstarter
Gaaf......
Ik zelf rij Electro TC3 ( 1:10 )bij PKracing en in Laagzwaluwe.
Gave wagen trouwens op je page...ga van de zomer een brandstof karretje halen, ik denk HPI maar ik kijk nog ff verder.

Ik heb geen page dus kan ik je mijn karretje niet laten zien.....

Mazzal en misschien rijd ik u nog eens van de baan......8-)
[/quote]

Ik reed bij ERCE Eindhoven met een TA03-RS 911 GT1. Heb ik verkocht, heb inmiddels een Toyoto rallybak om te crossen. (zie site)

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:15

botoo

💀 too old to die young

Ik heb geen electronica achter de rug, snap er veel te weinig van, maar ben niet te beroerd om een boek te raadplegen, (logisch) na te denken en zelf dingen uit te vogelen. _Daarna_ ventileer ik mijn bevindingen en vragen hier op GoT en hoop dan dat ik zinnig respons krijg (is meestal ook zo :)).

Zoals gezegd, we zijn hier toch om kennis te delen?

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Pagina: 1