[Laptop IDE-Disk] WD Scorpio of Samsung SpinPoint

Pagina: 1
Acties:
  • 666 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JunkieXP
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-02 19:01

JunkieXP

Missing the BB10 Flow =)!

Topicstarter
Gezien ik nu eindelijk zeker weet dat de controller van mijn Hitachi 60GB IC25N060ATMR04-0 er echt de brui aan heeft gegeven ben ik opzoek gegaan naar een vervanger.
Probleem Beschrijving:

Dit komt nogal geregeld voor bij dit type dus als je tijdens je zoektocht op Problemen betreffende die schijf hier beland kan het best zijn dat ook jou schijf er de brui aan heeft gegeven.

Het probleem kenmerkt zich door @ Random uit te vallen en het tonen van een Blue Screen, wanneer je dan opnieuw opstart zie je in je bios iets als IC25N!!!!!!!!!! en krijg je een knipperend streepje of Operating System not Found in plaats van de Gebruikelijke Windows LoadScreen. Wanneer je de Schijf los Haalt en opnieuw inplugged of het de volgende dag probeert kan het zijn dat het systeem ineens weer werkt (bij mij duurde het soms wel 2u:30m voordat hij weer uitviel) overweeg dit dus dat je HDD best Defect kan zijn...
De Schijven die ik op het oog heb zijn onder andere:
- Samsung SpinPoint M60, 120GB 120GB ATA 8MB 5400 € 60,90
- Samsung SpinPoint M80, 120GB 120GB ATA 8MB 5400 € 61,52

Echt verschil hiertussen viel mij niet op maar M60/M80 zal vast ergens voor staan.

- Western Digital Scorpio WD1200BEVE 120GB ATA 8MB 5400 € 63,86

Ik heb gehoord dat de Samsung stiller is en volgens deze vergelijking (van kleine schijven maar zelfde type) komt samsung ook als betere uit de bus, echter ben ik zelf voorstander van Western Digital gezien mijn goede ervaringen maar heb ook weer geen Ervaring met Samsung.

Hitachi komt volgens die test het beste naar voren echter snap je vast wel waarom ik geen Hitachi wil :).

Andere Suggesties zijn overigens van harte welkom. De laptop in kwestie is een Acer TM 4001WLMI, maar dat zal er niet echt toe doen lijkt me.

Desktop: Wacom Intuos Pro | Logitech Z2300
Gadgets: iPhone 13 Mini
Earcandy: Sony WH1000XM3 & Beats Pro

Het Algemene Screen-Protector Topic

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:55
Waar haal je die prijzen weg? Welke winkel?

Ik zit eigenlijk een beetje met dezelfde kwestie.

Er zit ook nog verschil in rpm (rotations per minute) hé.

5400rpm is redelijk standaard voor laptops, maar er zijn ook 7200rpm laptopschijven te krijgen. In combinatie met een 8MB cache heb je dan een lekker snelle schijf.

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

Kijk ook eens naar de Samsung M5S serie. Tot 160GB voor 75euro ofzo met single platter. Hoogste dichtheid voor een schijf van 160GB dacht ik. Western Digital heeft ook 160GB platters maar dan heb je er gelijk 2 voor 320GB

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• JunkieXP

JunkieXP

Topicstarter
volgens mij is zowel 7200RPM als M5s alleen voor Sata...overigens zijn dat de laagste prijzen via de tweakers pricewatch dus uiteindelijk kom je er iets boven uit...zal je ff linkje geven van het overzicht wat ik had kun je zien om welke winkels het gaat.

http://tweakers.net/price...rSort=asc&orderSpecId=109

Dit zijn wel zowel ATA als S-ATA Schijven, hier moet je dus op letten :)...

• JunkieXP

JunkieXP

Topicstarter
Iemand enige ervaring met een van de in de TS genoemde Schijven? Of een reden om hem aan, dan wel af te raden?

• JunkieXP

JunkieXP

Topicstarter
Ik ben maar gaan zoeken en de sites komen het algemeen hier het goedkoopste uit:

Echter zijn deze kwa type/beschrijving wat vaag.

Zo heb je van Samsung:

- Samsung 120GB ATA-6: http://www.zercom.nl/inde....php?p=35&f=1&s=1&a=67348
Wat is ATA-6?

- SAMSUNG HDNB 2 5 PATA IDE:120GB 5400rpm UDMA 100 PATA 12ms Spinpoint M Serie: http://www.zercom.nl/inde....php?p=35&f=1&s=1&a=88139

Welke van deze lijkt volgens jullie het beste gezien de type nummers zou ik voor de bovenste gaan.

Van Western Digital dacht ik aan de WD1200BEVE als ik dit opzoek op de Tweakers Site blijkt dit een ATA Schijf te zijn en is de WD1200BEVS de SATA, echter op deze Verkoopsite zegt men dat de BEVE versie ook een SATA is?

- Dit is de site in kwestie: http://www.zercom.nl/inde....php?p=35&f=1&s=1&a=71068

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:11
Hoi Junkie XP,

Ik heb exact hetzelfde probleem als jou (Exact dezelfde schijf stopt ermee, en ik ben mij ook aan exact dezelfde schijven gaan orienteren). Ik heb een iets ruimer Budget, maar ik zit ook met de merkenkwestie. Wat zijn nou goede Laptopschijven. Ook ik twijfel tussen de WD en de Samsung.

Thuis in mijn eigen PC heb ik zowel Samsung als WD schijven. De Samsungschijven (spinpoint modellen) staan erg bekend om het feit dat ze erg stil zijn. De WD schijf (Ik heb een Raptor) vind ik zelf enorm betrouwbaar. Ik weet echter niet hoe dit bij de laptopschijven zit.

Ik ben overigens in het bezit van een Medion MD41300. Eerst hadden ik en mijn expert het moederbord in gedachten als probleemgeval dat de schijf zo raar deed, maar na uitgebreid testen zijn we er uit gekomen dat het toch de harde schijf is.

Hopelijk heeft iemand meer ervaringen met deze merken laptopschijven en kan ons van een goed advies voorzien!

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat is google-baar.
Volgens mij staat dat zelfs in de OM FAQ
Van Western Digital dacht ik aan de WD1200BEVE als ik dit opzoek op de Tweakers Site blijkt dit een ATA Schijf te zijn en is de WD1200BEVS de SATA, echter op deze Verkoopsite zegt men dat de BEVE versie ook een SATA is?
Mja.
Waar denk je zelf dat de S voor staat in de type-aanduiding? :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• JunkieXP

JunkieXP

Topicstarter
@alt-92: Ik vatte de E idd op als E-IDE en S als SATA, maja het zal wel gewoon een fout zijn op die website en daar zal ik morgen dan maar even contact over opnemen voor het geval dat, die site zet namelijk vaak onduidelijke info op die site maar is daarentegen wel goedkoop en dus interessant.

Het gaat om de 6de Generatie ATA Standaard, sorry dat ik dit niet zelf had opgezocht maar zoals hierboven vermeld geeft die site nogal wat vage info en tevens had ik nog nooit iets dergelijks gezien en heb ik me toch al een 10tallen keren verdiept in IDE Schijven maja zo blijf je iedere keer weer iets nieuws leren (wat je vorige keuzes weer in twijfel trekt maar ach).

Pagina: 1