De wijzen komen uit het Oosten!
Dit zijn mijn huidige waardes, die me overigens gewoon goed lijken:

De reden dat ik het niet gewoon test is dat ik een CD moet branden en die moet ik eerst nog kopen
Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Bij de spin up hoor ik in de meeste gevallen een pieptoon, en de drive wordt vervolgens niet herkend. Na een aantal pogingen lukt het meestal wel om te booten, en dan blijft hij werken totdat de drive opnieuw moet opstarten (spin up).
In een ander systeem vertoont diezelfde drive hetzelfde verschijnsel. En ja, het geluid komt echt uit de drive..
Ter illustratie: http://www.youtube.com/v/S678bIdyqUc
Iemand dezelfde ervaring? Ik ga ervan uit dat het een gevalletje RMA is (ben nu de data van die drive aan het veiligstellen).
Arme Dell trekt het niet_Arthur schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 14:27:
8 maal Samsung F1 1TB in raid5 op een Dell Perc 5/i met 512mb cache:
[afbeelding]
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
Heb jij hem nou op 150mb/s gekregen doormiddel van die jumper?
Want als ik dan weer naar andere reacties kijk zeggen ze dat het niet mogelijk is.
Ik vraag dit namelijk omdat de software patch hier bij mij gewoon niet wil werken.
[ Voor 31% gewijzigd door BrainSmasher op 01-06-2008 09:15 ]
Kijk, dat zijn goede berichten_Arthur schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 14:27:
8 maal Samsung F1 1TB in raid5 op een Dell Perc 5/i met 512mb cache:
[afbeelding]
deze week moet er voor mij ook een Perc 5/i binnenkomen, de 3 schijven zijn er al:)
hoe lang duurde het initialiseer proces bij jou, dus builden van de array enzo?
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Dunno, niet opgelet. En heb de machine gewoon een nacht aanlaten staan.LinuZZ schreef op zondag 01 juni 2008 @ 10:16:
Kijk, dat zijn goede berichten
deze week moet er voor mij ook een Perc 5/i binnenkomen, de 3 schijven zijn er al:)
hoe lang duurde het initialiseer proces bij jou, dus builden van de array enzo?
Inderdaad. Daarom staat een Areca 1222 in bestelling
De controller is een PCI-e 8x, het slot waar hij in steekt is een PCI-e 16x slot.NoepZor schreef op zondag 01 juni 2008 @ 13:01:
Ligt de controller dwars of je PCI-E verbinding? 2x PCI-e geeft namelijk ook 300MB/s
De ~300mb/sec grens komt meer door de IOP 333 die op de Dell Perc 5/i zit.
Anoniem: 239845
Ziet je BIOS de schijf wel?BrainSmasher schreef op zondag 01 juni 2008 @ 01:03:
@ Arie Atari
Heb jij hem nou op 150mb/s gekregen doormiddel van die jumper?
Want als ik dan weer naar andere reacties kijk zeggen ze dat het niet mogelijk is.
Ik vraag dit namelijk omdat de software patch hier bij mij gewoon niet wil werken.
Anoniem: 47200
hier hetzelfde probleem, de software truc werkt niet. BIOS herkent de schijf dan ook niet (heb een VT8237 op mijn via bordje (mini-itx). Mijn schijf spint niet eens op als ik hem aansluit (en dat vind ik nog het vreemdste), als ik enkel stroom aansluit spint hij wel op namelijk.
Ik heb even een jumper geprobeerd maar dat zijn blijkbaar weer andere jumpers want de standaard jumpers zijn een milimeter te hoog ofzo, dus ik weet nog steeds niet of dit de truc is...
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 47200 op 01-06-2008 14:28 ]
In de computer waar die in moet komen ziet hij hem niet (VT8377), daarom moet hij ook omlaag gepatched worden.
Dit dan in een andere computer geprobeerd die hem wel herkend, maar heeft niet geholpen.
Daarom zit ik nou te twijfelen of het nou wel met een jumper kan zoals hierboven te zien is.
Anoniem: 47200
Dit zijn dus ook exact mijn ervaringen, spint hij bij jou uberhaupt wel op?BrainSmasher schreef op zondag 01 juni 2008 @ 14:34:
[...]
In de computer waar die in moet komen ziet hij hem niet (VT8377), daarom moet hij ook omlaag gepatched worden.
Dit dan in een andere computer geprobeerd die hem wel herkend, maar heeft niet geholpen.
Daarom zit ik nou te twijfelen of het nou wel met een jumper kan zoals hierboven te zien is.
Ik heb nooit geweten dat SATA ook controle heeft over het wel/niet opspinnen van een schijf
Ja hij spint wel op.Anoniem: 47200 schreef op zondag 01 juni 2008 @ 14:54:
[...]
Dit zijn dus ook exact mijn ervaringen, spint hij bij jou uberhaupt wel op?
Ik heb nooit geweten dat SATA ook controle heeft over het wel/niet opspinnen van een schijf
De software patch heb ik nog niet geprobeerd.
Je moet de hardeschijf in de computer stoppen waar Sata-II wel werkt, en alle andere hardeschijven ontkoppelen.
Vervolgens heb ik SSpeed_iso.zip, ES tool van de samsung site op een cd gebrand, en vervolgens hiervanaf geboot.
Nu was het wel mogelijk hem naar 1.5G/s om te zetten, en hem het vervolgens gecontroleerd met de ES tool.
Na het omzetten werd de hardeschijf direct door mijn moederbord herkent en hij werkt nu perfect.
Ik hoop dat iemand hier wat aan heeft.
Nog handige tips hierover? Ik ga nu even de raid faq doornemen want dit wordt mijn 1e (hopenlijk positieve) ervaring met RAID-0
E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0
Anoniem: 242096
ik heb mezelf een hd103uj 1tb schijfke aangeschaft.
nu; ik installeer deze in men pc, geen probleem. Bios herkend de schijf direct.
Ik kom in windows, schijf wordt onmiddellijk herkend en ook bij apparaatbeheer staat de schijf direct.
Ik ga naar computerbeheer > Opslagbeheer om mijn schijf een letter & partitie toe te kennen. Ook daar zie ik de schijf staan en begin met het toekennen, ik geef de letter, naam, en grootte.
Ik druk op start en van de moment dat de schijf wilt starten met formatteren krijg ik een foutmelding en de schijf verdwijnt uit opslagbeheer...
De schijf wordt wel nog herkend door apparaatbeheer alsook in bios zie ik ze nog.
ik ben zo dom geweest om geen screen te pakken van de foutmelding

Maar weet iemand misschien raad?
Alvast bedankt!
(zo ziet het er nu uit trouwens)
http://s126.photobucket.c...tion=view¤t=hdd.jpg
edit: de rest van mijn setup
Gigabyte p^35-dq6
E8400@4.2ghz
4.1gb crucials pc 6400
160gb schijfje met xp&vista erop
edit:
Edit2: ik heb screenshots kunnen maken van de fouten in vista (zijn dezelfde als in xp)
http://i126.photobucket.com/albums/p105/ThaSmitch/hdd-1.jpg
http://i126.photobucket.com/albums/p105/ThaSmitch/hdd2.jpg
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 242096 op 02-06-2008 20:06 ]
Wat betreft RAID met 750 GB : Doe jezelf een lol en zet daar een gedeelte van in RAID 0 en niet alles !!
Rest gewoon laten voor wat het is of anders RAID 1 of 5 draaien.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Heb t geinstalleerd, wel alles in RAID 0.nero355 schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 11:26:
Eerder in dit topic stond er dat er issues zijn met de P35 moederborden van GigaByte en dat het via een BIOS Flash opgelost kan worden
Wat betreft RAID met 750 GB : Doe jezelf een lol en zet daar een gedeelte van in RAID 0 en niet alles !!
Rest gewoon laten voor wat het is of anders RAID 1 of 5 draaien.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0
Anoniem: 208095
Ik heb een Asrock AM2NF3-VSTA moederbord. Allebei nieuw.
De bios ziet de F1 alleen niet als ik opnieuw start. Als windows al gestart is.
Maar als ik hem aan en uit doe ziet ie de F1 wel. Ik heb eerst in de bios boot vanaf schijf gedaan. Nog steeds dezelfde probleem. Na heel wat gegoogle kwam ik dus achter dat de F1 3.0Gbps is en de moederbord 1.5Gbps is. Staat hiro http://www.samsung.com/gl...iew.do?b2b_bbs_msg_id=126
Wat hier onder staat staat dus in de link:
** Symptom *
If SATA 3.0Gbps is connected with some mainboards which can only support
SATA 1.5Gbps,
the system should be stopped or hanged up.
** Cause *
When SATA 3.0Gbps is connected with some mainboards which for only SATA
1.5Gbps, the mainboard is applied to it by SATA 1.5Gbps automatically.
But some kind of mainboards can't support it.
** Solution *
1. Patch File to be offered by Samsung electronics can change HDD's
transmission mode 3.0Gbps to 1.5 Gbps compulsory.
2. Some models that are impossible to adjust the mode by the patch file
can be controled to change the jumper pin.
- Target model : HD161JJ
**If you execute the patch file, you can see the Jumper method for the
models which can not be adjusted by the patch file.
[Attachment and How to use]
1) SATA 3.0 Gbps setting
- SATA1.5G.zip : for FDD use
: Prepare the booting floppy diskette to extract the patch file.
Extract patch file at the booting floppy diskette.
Insert the diskette in the floppy disk.
Type the command of "Run" in A:\> and press the "Enter" key
- SATA1.5G(iso).zip : for CD-Rom use
: Extract "SATA15G.zip" file on the available folder
Burn the CD to use CD recording software.
After booting the computer with CD, type "Run" and press the "Enter" key
in prompt
- BDM_SATA1.5G1.0.zip : Making booting available floppy diskette and Patch
: Extract "BDM_SATA1.5G1.0.zip" and execute it
Then the booting floppy diskette is created and the patch is saved.
Type the command of "Run" in A:\> and press the "Enter" key
Dus ik heb dit gedaan SATA1.5G(iso).zip : for CD-Rom use
: Extract "SATA15G.zip" file on the available folder
Burn the CD to use CD recording software.
After booting the computer with CD, type "Run" and press the "Enter" key
in prompt
Maar ja heb ik eerst in de bios boot via cd booten gedaan. opnieuw opgestart en dan krijg ik dit te voorschijn: no drives found, can't open cd driver SHSUCDX can't install.
Heeft iemand hier ervaring mee? Wat moet ik nu doen? Ben een beetje moe aan het worden......

Ik denk dat ik wat over het hoofd heb gezien...
En ja als je SHSUCDX googeld kom je http://www.geocities.com/jadoxa/shsucdx/index.html hier op uit. Maar ja welke moet ik installeren dan? Zou dat dan een oplossing zijn? Ik zal het vandaag nog met een floppy zal proberen.
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 208095 op 04-06-2008 05:51 ]
Anoniem: 203121
Eergisteren de Spinpoint F1 1TB binnengekomen en naast mijn andere 3 HD's geplaatst.
Alles opnieuw geinstalleerd en het werkte.
De dag erna start ik mijn computer op en deze geeft de melding dat ik de WindowsBoot er opnieuw in moet doen.
Uiteindelijk heel veel geklooid maar die Spinpoint HD die stoort volgens mij de rest
Als ik de Spinpoint er niet in doe, dan herkent de BIOS de andere schijven wel. Doe ik hem er wel in dan herkent hij alleen een Seagate..
Naast die heb ik 2 x 320 GB Seagate ( S-ATA II ) en 1x ( S-ATA I )
Hebben julllie misschien ideeen waar dit aan kan liggen?
Computer verder:
CPU: Core2Duo e6850
Voeding: 520W
Moederboord: Gigabit GA-P35-DS4
Videokaart: 8800 GTS
RAM: OCZ 4GB.
Installatie verneukt dus

Weet niet hoe het komt, ga nu eerst maar eens updaten naar de F8 bios
Heb mijn bios geupdate naar versie F8, hierdoor zouden problemen als deze opgelost moeten zijn.NoepZor schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 22:06:
Jammer dat ik alle problemen hier zo lees, het zijn bloedsnelle schijven maar niet compatible met alles, geouwehoer met maar 32MB kunnen zien en dergelijke. Gelukkig werken mijn 750's zonder problemen.
Ben verder met mijn setup ook zeer tevreden hoor
Anoniem: 221115
Ze zijn ook zeer stil trouwens, je hoort ze slechts heel zachtjes tikken tijdens een write.
1 platter = stil, koel, zuinig en snel!

Ik zit te denken om 4 320GB F1's te kopen en in RAID5 te zetten om mijn 3 Seagates 500GB 7200.10's in RAID5 te vervangen.
Waar heb jij de 320's gekocht ?
Dit omdat ze zeer moeilijk verkrijgbaar zijn.
Of inladen van een usb stick (werkt niet op xp, wel op vista).Lightning89 schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 14:24:
Ziet er netjes uit. Op een P35-DS4 zo te zien. Heb je windows opnieuw geinstalleerd met raid drivers? Heb namelijk een DS3R (v1.0) En ben ook van plan ze te kopen. je moet die raid drivers slipstreamen dacht iK?
Mobo driver CD erin -> Lege floppy erin, en dan dat programmatje van de cd gebruiken om een driver op de diskette te zetten (blz. 87 van je handboekje)
Dan ff drives inbouwen en aansluiten natuurlijk (duh) en dan in je bios SATA RAID/AHCI mode op raid zetten
Dan rebooten en net zoveel op ctrl+i drukken tot je een raid menuutje krijgt, dan maak je een raid-array van de schijven (ik heb bijv raid-0 / 598GB / stripe size 128KB)
Dan windows xp cd'tje erin, en je floppy klaar houden, zodra hij van de win-xp cd gaat booten, doe je de floppy erin en begin je op F6 te drukken totdat je een menutje ziet waar je dan vanaf je A: drive de driver voor je ICH9R installeren. Dan gaat de rest zoals normaal.
Dit staat ook allemaal op blz 75-91 in het handboekje van GA-P35 bordjes
Kun je 4 schijven in raid-5 zetten? ik dacht dat dat altijd 3/6/9 moest zijn en dat 4 schijven raid-10 was?abusimbal schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 14:27:
@kazakas
Ik zit te denken om 4 320GB F1's te kopen en in RAID5 te zetten om mijn 3 Seagates 500GB 7200.10's in RAID5 te vervangen.
Waar heb jij de 320's gekocht ?
Dit omdat ze zeer moeilijk verkrijgbaar zijn.
[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 221115 op 05-06-2008 15:19 ]
http://www.quickspot.nl/s...-16mb-35inch-p-25343.html
Meerdere mensen hier last van?
Ik krijg verschillende soorten errors, vooral write errors.
#FFTB #CRO validator Kingstaker
RAID FAQ over RAID 5 De rest ook leuk om te lezen trouwens.Anoniem: 221115 schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 15:17:
Kun je 4 schijven in raid-5 zetten? ik dacht dat dat altijd 3/6/9 moest zijn en dat 4 schijven raid-10 was?
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Hoe komt het dat mijn score lager is? door de 750GB versie? Heb Gigabyte P35C-DS3R met F8 (nieuwste) biosAnoniem: 221115 schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 11:30:
Hier zijn mijn HDtune resulaten van twee HD322HJ schijven in RAID-0
Ze zijn ook zeer stil trouwens, je hoort ze slechts heel zachtjes tikken tijdens een write.
1 platter = stil, koel, zuinig en snel!
[afbeelding]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ok excuses dan.nero355 schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 15:53:
Jij hebt minder snelle platters, zoals al vele malen genoemd in dit topic
Verder wel een normale score?
Mja ... het is niet slecht, maar als je effe wat onnodige meuk sloopt die je HDD accessed heel de tijd dan zou het nog betere metingen weergevenEl Snorro schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 16:07:Ok excuses dan.
Verder wel een normale score?
Je access tijd is vooral erg goed voor Samsung begrippen (Meestal 13.x/14.x en bijna nooit 12.x tenzij je alleen aan het begin van de schijf meet!! )
Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say
Ik heb nu weer een nieuwe F1 1TB, nu kan ik hem wel formatteren maar geeft hij alleen maar 32 mb aan?hesr schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 15:29:
Ik heb dus al 5x een F1 1TB gehad, en ze werken allemaal niet
Meerdere mensen hier last van?
Ik krijg verschillende soorten errors, vooral write errors.
#FFTB #CRO validator Kingstaker
Zoek en je zult vinden, je bent niet alleenhesr schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 18:54:
[...]
Ik heb nu weer een nieuwe F1 1TB, nu kan ik hem wel formatteren maar geeft hij alleen maar 32 mb aan?
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
Oh no, ik heb deze net en ze zijn nu al weer bjina verouderd?Gianni Rombios schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 15:22:
Zo te zien moet de raid versie (320GB) ook over een paar weken eindelijk uitkomen:
http://www.quickspot.nl/s...-16mb-35inch-p-25343.html
De raid versie is volgens mij zo goed als dezelfde alleen hebben die dacht ik een hoger mtbf.Anoniem: 221115 schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 21:50:
[...]
Oh no, ik heb deze net en ze zijn nu al weer bjina verouderd?
edit: ben ik trouwens de eerste met 2 320Gb schijfjes?
[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 221115 op 05-06-2008 22:26 ]
Anoniem: 208095
Deze methode werkt idd prima. Ik heb op deze manier mijn 2 750 schijven in raid 0 gezet en het werkt sindsdien perfect. Helaas was ik in het begin vergeten de support aan te zetten voor mn usb keyboard; kwas me toch een tijd aan het klungelen tot mijn gezond verstand het bios onderzochtAnoniem: 221115 schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 15:17:
ik heb ze bij afuture vandaan, daar waren ze een paar euro duurder maar wel goed leverbaar. btw: op een gigabyte P35 mobo en Win-XP moet je een diskettedrive hebben. of slipstreamen maar dat schijnt wat lastiger te zijn. Ik heb het zo gedaan:
Mobo driver CD erin -> Lege floppy erin, en dan dat programmatje van de cd gebruiken om een driver op de diskette te zetten (blz. 87 van je handboekje)
Dan ff drives inbouwen en aansluiten natuurlijk (duh) en dan in je bios SATA RAID/AHCI mode op raid zetten
Dan rebooten en net zoveel op ctrl+i drukken tot je een raid menuutje krijgt, dan maak je een raid-array van de schijven (ik heb bijv raid-0 / 598GB / stripe size 128KB)
Dan windows xp cd'tje erin, en je floppy klaar houden, zodra hij van de win-xp cd gaat booten, doe je de floppy erin en begin je op F6 te drukken totdat je een menutje ziet waar je dan vanaf je A: drive de driver voor je ICH9R installeren. Dan gaat de rest zoals normaal.
Dit staat ook allemaal op blz 75-91 in het handboekje van GA-P35 bordjes
De raid drivers voor je floppy kan je overigens ook van de gigabyte site halen (ik heb ook een ds3r), het is slecht 28kb.
If you don’t agree or understand why it makes sense for people what they say, do or think, it is not because they are behaving really strangely, bizarrely, or erroneously, it is because your perspective is different
Anoniem: 140651
Meteen ingebouwd in mijn server: wat een zee van ruimte zeg (h).
Ga ze nog wel even benchen maar dat heeft voor jullie weinig meerwaarde aangezien ze over het netwerk via een gigabit ethernet netwerk benadert worden. de vorige schijven gingen met 45 MB/s maarja dat waren wel oude 2,5" SATA schijven. Dit gaat vast wel lekker (de switch is een D-Link 1224T 19" 24poorts + 2 fiber) Ben benieuwd
Op http://www.siliconimage.c...t/index.aspx?pid=0&cid=0& staat het nieuwe bios, deze is niet te vinden op de site van sitecom. Als je het bios geupdate hebt (in windows device manager --> properties --> flash bios) , moet je ook nog de nieuwe drivers installeren anders ziet windows na het rebooten je controller (en dus je schijf) niet.
Het bios updaten werkt waarschijnlijk ook voor andere kaarten met dezelfde chipset.
edit: ik zie dat er een raid-editie is welke hiervoor geschikt is. Zijn er bij deze schijf nog valkuilen bij het draaien in een non-raid omgeving (zoals TLER op de RE en Raptor schijven van WD)?
[ Voor 30% gewijzigd door HarmoniousVibe op 07-06-2008 00:46 ]
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Meer benches hier >klik<.
Anoniem: 199538
[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 199538 op 07-06-2008 23:34 ]
Alleen nu wil ik deze graag in raid0 hangen, omdat ik begrepen heb dat de schijven dan sneller werken, maar ik heb geen flauw idee hoe ik dat moet doen <- nooit eerder gedaan.
In de handleiding van mn moederbord, Asus Maximus Extreme, staat wel dat ik de raid-drivers op een floppy of USB stick moet zetten dmv zo'n tooltje van ASUS, maar dat tooltje werkt helemaal niet.
Weet iemand of er toevallig nog een andere manier is om de twee schijven in raid0 te hangen?
Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR
Het klinkt alsof je eigenlijk geen idee hebt wat je aan het doen bent. Realiseer je je dat raid 0 met x schijven de kans op dataverlies x keer zo groot maakt?Rakkerzero schreef op zondag 08 juni 2008 @ 13:40:
Ik heb gisteren een splinternieuw pc gekocht met o.a. twee van deze schijven van 750GB groot.
Alleen nu wil ik deze graag in raid0 hangen, omdat ik begrepen heb dat de schijven dan sneller werken, maar ik heb geen flauw idee hoe ik dat moet doen <- nooit eerder gedaan.
In de handleiding van mn moederbord, Asus Maximus Extreme, staat wel dat ik de raid-drivers op een floppy of USB stick moet zetten dmv zo'n tooltje van ASUS, maar dat tooltje werkt helemaal niet.
Weet iemand of er toevallig nog een andere manier is om de twee schijven in raid0 te hangen?
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Dat kan wel zijn, maar hoe groot is de kans dat dataverlies in Raid0 voorkomt? Volgens mij, valt dat wel mee.LB06 schreef op zondag 08 juni 2008 @ 15:31:
[...]
Het klinkt alsof je eigenlijk geen idee hebt wat je aan het doen bent. Realiseer je je dat raid 0 met x schijven de kans op dataverlies x keer zo groot maakt?
Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR
Meestal moet je het in de bios of bij het opstarten (een special scherm) om een raid aanmaken. Het is wel zo als je raid0(stripping) gebruikt en 1 van de schijven is onbruikbaar. Dat je al je data kwijt ben. In jou geval ben je dan zo 1.5TB aan data kwijt.Rakkerzero schreef op zondag 08 juni 2008 @ 13:40:
Ik heb gisteren een splinternieuw pc gekocht met o.a. twee van deze schijven van 750GB groot.
Er was een hele tijd geleden op tweakers een bericht over dat het geen zin heeft om raid0 te gebruiken om dat er maar heel weinig winst had. (kan het bericht nu ff niet vinden)
Heeft het een speciale reden waarom je raid0 wilt hebben? Of is het alleen maar omdat het sneller is?
Als je een 1 normale harde schijf hebt en die gaat helemaal kapot ben je die data kwijt. Heb je 2 losse HD's (dus niet in raid) en er gaat er 1 kapot, dan kan je natuurlijk nog gewoon bij de data van de andere HD. Wanneer de HD's in raid0 staan en er gaat één HD kapot dan kan je ook niet meer bij de data op de andere HD. En de kans dat één van de 2 HD's ooit is kapot gaat is niet heel klein.Rakkerzero schreef op zondag 08 juni 2008 @ 16:40:
[...]
Dat kan wel zijn, maar hoe groot is de kans dat dataverlies in Raid0 voorkomt? Volgens mij, valt dat wel mee.
Nou bij RAID 0 met 2 HDDs is de kans op data verlies precies 2x zo groot als gewoon met HDD.Rakkerzero schreef op zondag 08 juni 2008 @ 16:40:
[...]
Dat kan wel zijn, maar hoe groot is de kans dat dataverlies in Raid0 voorkomt? Volgens mij, valt dat wel mee.
En een HDD kan het altijd begeven. Hij kan na 5 dagen kapot gaan maar ook 5 jaar lang zonder probleem draaien.
@Rakkerzero
RAID 0 geeft eigenlijk alleen voordelen als je vaak met grote bestanden werkt (schrijven of lezen)
ontopic: Het valt me op dat de 320gb idioot slecht leverbaar is:s iemand enige idee hoe dat nou komt?
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Waarschijnlijk ligt het toch aan mijn fantastische nForce 4-chipset.

Enig idee of dit logisch is?
edit: afbeelding
[ Voor 4% gewijzigd door Chris03 op 09-06-2008 22:36 ]
De HTPC draait overigens 24/7. De vorige Samsung werken na 2,5 jaar nog steeds goed. Iemand al enige ervaring met deze schijven qua betrouwbaarheid?
[ Voor 23% gewijzigd door Munchkin op 10-06-2008 10:01 ]

[ Voor 86% gewijzigd door Hekking op 10-06-2008 15:30 ]
Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say
Het is niet erg logisch omdat tot nu toe de gedachte was dat de 750GB was opgebouwd uit drie 250GB platters. Twee maanden geleden was er ook al iemand met een vergelijkbare 750GB schijf. Het plaatje is niet meer beschikbaar, maar die schijf haalde ongeveer dezelfde resultaten:Chris03 schreef op maandag 09 juni 2008 @ 22:30:
Enig idee of dit logisch is?
E-RIC schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 11:46:
...De eerste 50% is heel vlak en de schijf haalt regelmatig pieken tot net boven de 100MB/s... Ook is de minimum transferrate heel hoog met 62MB/s... Daarnaast is de gemiddelde transferrate met 91MB/s gelijk aan 333GB/platter schijven
bij anderen lukt dit duidelijk wel (zie sreenshots hierboven) en mijn Seagate leest hij wel uit.
[ Voor 3% gewijzigd door pafdaddy op 11-06-2008 00:22 ]
Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.
hij ondersteund wel hot plugging (er staat nu altijd een remove hardware icoon in de taskbar), dus nam ik aan dat alles goed werkt
snelheid zit ook goed (al wordt het maximum beperkt door de pci bus)
edit: de controller kan blijkbaar geen smart waarden uitlezen
[ Voor 51% gewijzigd door catfish op 12-06-2008 08:34 ]
(ik heb nu een Samsung 500GB en die is behoorlijk still)
jaja, ik ben zo Dyslectish als een baksteen.
In het kort: 1 platter (320 GB) heel stil, 3 platters (1 TB) nog steeds stil.
Anoniem: 225107
Wat bedoel je met log?Anoniem: 225107 schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 15:39:
...
draadje over geopend maar niemand die mij wat kan vertellen. waarom genereert chkdsk geen log als het vanuit windows zelf wordt gedraaid? bij mij niet iig. en niemand die daar een antwoord op heeft of
...
Als je vanuit start - run/uit uitvoeren - chkdsk intypt verdwijnt het command window meteen na het uitvoeren. Als je eerst een command window opent (start - run/uit uitvoeren - cmd ) en daar chkdsk intypt zie je wat eruit komt.
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Ja de schijf is erg stil, lees hier maar:TonyTone schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 10:27:
Zijn de Samsung 1TB schijven een beetje stil? Ik wil em in me HTPC stoppen, vandaar.
(ik heb nu een Samsung 500GB en die is behoorlijk still)
http://www.silentpcreview.com/article843-page2.html
21dba idle en 22dba load. zie de rest van het tabel maar voor de vergelijking
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
bij uitvoeren intypen: 'cmd /k chkdsk' kan ookfmb schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 19:45:
[...]
Wat bedoel je met log?
Als je vanuit start - run/uit uitvoeren - chkdsk intypt verdwijnt het command window meteen na het uitvoeren. Als je eerst een command window opent (start - run/uit uitvoeren - cmd ) en daar chkdsk intypt zie je wat eruit komt.
Welke firmware heeft de Areca en de Samsung disks?_Arthur schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 09:35:
Areca 1222, 256mb cache, raid5, 250gb, HDTach Full Bench Read+Write. 8 stuks Samsung F1 1TB.
[afbeelding]
Meer benches hier >klik<.
Heb je NCQ uitgeschakeld staan?
Er zijn momenteel veel problemen met alle Samsung F1 schijven dat Areca en volgens mij 3Ware ook de F1 serie voorlopig als incompatibel heeft verklaard, helemaal i.c.m. NCQ, maar ook andere issues.
A friendship founded on business is better than a business founded on friendship
Anoniem: 225107
Ik heb laatst onder schijf-eigenschappen/Tools/error cheking utgevoerd.fmb schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 19:45:
[...]
Wat bedoel je met log?
Overal op internet lees ik dat er dan een log (winlogon entry) moet bestaan onder control panel/adminstartive tools/eventviewer. Maar die is er dus niet. Ik weet dat de commandline wel een log schrijft (dat je dat kan instellen) maar vanuit xp zelf schrijft chkdsk dus geen log en zegt ook geen reet na afloop? Het was echt van. Error checking finished. klaar. Ik was zo benieuwd wat de uitslag was, maar zie het nergens.
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 225107 op 13-06-2008 23:21 ]
Bedoel je deze?Anoniem: 225107 schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 23:20:
[...]
Ik heb laatst onder schijf-eigenschappen/Tools/error cheking utgevoerd.
...maar zie het nergens.
Rechtsklik op deze computer - beheren - logboeken (linker window)?
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Controller Name ARC-1222John2B schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 21:49:
Welke firmware heeft de Areca en de Samsung disks?
Firmware Version V1.45 2008-3-14
BOOT ROM Version V1.45 2008-3-14
SAS Firmware Version 4.1.13.2
Firmware van een F1 1TB drive is: 1AA01110
De SAS Firmware is oorspronkelijk voor de 1680 bedoelt. Op aanraden van een andere tweaker die er ingekiept.
Jep.Heb je NCQ uitgeschakeld staan?
Met de stock firmware dropte de drives vrolijk uit de array. Nu met bovenstaande firmware in de controller nog geen enkel probleem.Er zijn momenteel veel problemen met alle Samsung F1 schijven dat Areca en volgens mij 3Ware ook de F1 serie voorlopig als incompatibel heeft verklaard, helemaal i.c.m. NCQ, maar ook andere issues.
[ Voor 6% gewijzigd door _Arthur op 14-06-2008 09:41 ]
Dat moet je mij toch eens uitleggen hoe je 1 fysische disk gaat onderverdelen in verschillende RAID'sOutlandos schreef op zondag 25 november 2007 @ 20:17:
[...]
Ik ga voor de 1TB 32MB Cache...
één schijf groot genoeg om in verschillende raids te verdelen en lekker snel, wat wil je nog meer!

Je bedoelt gewoon verdelen in verschillende "partities" zeker...
Gedaan:
Jumpersetting heeft dus geen zin op een F1.
Bootfloppy gemaakt met daarop de SFLASH27 utility, maar die geeft geen melding terug dat het gelukt is. Helemaal geen melding trouwens, dus ook niet dat het niet gelukt is.
Op mijn andere PC met SATA2 werkt het wel.
Moet je de HD persé flashen op een SATA1-bord, of kun je de HD naar SATA1 flashen op een SATA2-bord?
@Zabimaru:
sorry, post gewijzigd terwijl je aan het antwoorden was...
Ja dat snap ik, maar de BIOS ziet de schijf helemaal niet en ik heb op een andere SATA2-schijf in die PC een jumpetje gezet om m op SATA1 te laten lopen. Dat moet op één of andere maniet met de F1 toch ook kunnen.
[ Voor 45% gewijzigd door GeeBee op 15-06-2008 18:02 ]
Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
Anoniem: 159836
SFLASH27 detecteert de schijf helemaal niet. Wel de schijf op de andere SATA-poort. Ook het omwisselen van de beide SATA-schijven heeft geen effect.
Ook ESTOOLS herkent niets.
Dus als iemand nog een idee heeft...
En hoe doe ik dat? Welke setting is dat precies?wortelsoft schreef op zondag 15 juni 2008 @ 19:58:
Heb je de sata poort al eens in ide mode geprobeerd bij werkte de F1 toen wel.
Dat zou inderdaad mooi zij als dat kon, maar de utility geeft op de PC met SATA-2 moederbord dus geen reactie. Op de PC met SATA-1 krijg ik in ekl geval nog een lijstje met geïnstallerde HD's exclusief dus de F1. Zelfs dat lijstje krijg ik niet te zien...Lekkere Kwal schreef op zondag 15 juni 2008 @ 20:11:
Die VIA Sata controller op jouw bordje (en veel bordjes van Asus uit die tijd) veel schijven niet detecteren, zelfs als ze correct staan ingesteld op Sata 1. Je kan inderdaad dat flash programma op de schijf gebruiken op een Sata 2 bord (lijkt me ook logisch want hoe kan je hem anders flashen?).
Ik heb nog een Asus A7N8X-E Deluxe liggen. Kijken of ik de F1 daarop wel op SATA-1 aan de praat kan krijgen. Klusje voor volgend weekend
De F1 zit inmiddels in de SATA2-PC en verzamelt daar inmiddels de nodige TVseries
[ Voor 65% gewijzigd door GeeBee op 15-06-2008 22:42 ]
Ik heb hier een a7n8x deluxe revision 2.0 staan net een sil 3112A controller en daar werkt het gewoon niet. Bespaar je de moeite, deze schijf werkt dus alleen op sata2 contollers.....GeeBee schreef op zondag 15 juni 2008 @ 22:00:
[...]
Ik heb nog een Asus A7N8X-E Deluxe liggen. Kijken of ik de F1 daarop wel op SATA-1 aan de praat kan krijgen. Klusje voor volgend weekend
De F1 zit inmiddels in de SATA2-PC en verzamelt daar inmiddels de nodige TVseries
Dit mainboard draait als tijdelijke vervanging nadat ik mijn via epia gesloopt had met een mislukte biosupgrade. Maar ik wilde eigenlijk nog even wachten totdat ik weer een nieuw bordje zou gaan kopen. Helaasch moet dat dus nu als wil ik de schijf kunnen gebruiken.
Ik stink niet, ik ruik gewoon anders
Ik heb een maand terug een Samsung Spinpoint F1 van 1TB aangeschaft. Het formatteren verliep voorspoedig. De performance in zowel Windows XP als in Vista was zeer onregelmatig. Af en toe ging alles snel, dan volgde er een algehele bevriezing van de werking van de PC gedurende een seconde of 20 en daarna ging alles weer vlotjes verder voor een minuut of 3. En dan begon het opnieuw. Om compleet mesjogge van te worden.
Het moederbord was uiteraard geflasht met de laatste BIOS beschikbaar van de Asus website. Alle onderdelen in de PC hadden de laatste firmware en of drivers, waaronder ook de laatste nForce 4 drivers.
Op vooral Duitse fora wordt gezegd dat je bij problemen met de Spinpoint F1 het beste deze drivers kunt deinstalleren, maar dit vind ik geen optie omdat deze drivers het bij sommigen bekende incompatabiliteits probleem tussen nForce4 met Maxtor HDs had opgelost. (Tweede harddisk is een Maxtor 320 GB Sata2)
Vervolgens zegden anderen dat je met behulp van een Samsung tool ofwel NCQ kan uitzetten als ook de harddisk op SATA 1 kan zetten. Dit zou dit probleem ook oplossen.
Omdat ik het niet zag zitten om een nieuwe harddisk vleugellam te maken, heb ik besloten het moederbord te vervangen door een Asus Rampage Formula X48. Spreekt voor zich dat ik dan ook een andere CPU, cooler en geheugen nodig had. En ook de voeding bleek niet compatibel met het nieuwe moederbord. Tja, dan ook maar een nieuwe grafische kaart. Leuk grapje zo een nieuwe harddisk....
Enfin, op het nieuwe moederbord werkt de nieuwe harddisk inmiddels al een maand lang perfect. Dus wat mij betreft zijn er maar twee opties als je problemen hebt met een Spinpoint F1: De disk terugbrengen naar de winkel of een nieuw moederbord erin. Een nieuwe SATA insteek-kaart vond ik geen optie want die kost namelijk de helft van de prijs van een gloednieuw moederbord. (Zie pricewatch)
Thanks! .. ik heb zo'n Asus en zal dan waarschijnlijk niet deze disk aanschaffen.Luke Skywalker schreef op maandag 16 juni 2008 @ 21:09:
Mogelijk wat nuttige informatie voor mensen met een Asus A8N-SLI Deluxe met nForce 4 chipset en Sata II (3,0 GBps).
...
Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk
Let op: dit topic gaat over de Samsung Spinpoint F1. Discussieren over WD schijven kan je in het algemene Western Digital topic doen.