3 cilinder vs 4 cilinder

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 37.458 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 06:49
Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 15:23:
Tenzij je natuurlijk constant tegen de begrenzer aan zit te beuken. Maar mijn ervaring is dat als je dan een sterkere motor hebt je dat nog steeds doet :P
Dat is dus mijn probleem :(
Maar een 3cyl wilt wel, en mensen die meerijden schrikken als je zegt dat het een 4 cylinder is. Merken ze totaal niet. En geluid, hoor je ook niks van. Hij draait alleen veel toeren als je 160 constant rijd op de snelweg, maar irritant is het niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Don3k schreef op woensdag 21 november 2007 @ 15:58:
[...]

Dat is dus mijn probleem :(
Maar een 3cyl wilt wel, en mensen die meerijden schrikken als je zegt dat het een 4 cylinder is. Merken ze totaal niet. En geluid, hoor je ook niks van. Hij draait alleen veel toeren als je 160 constant rijd op de snelweg, maar irritant is het niet :)
Dat laatste heeft meer met de overbrengingsverhoudingen te maken dan met de vraag of het een 3 of 4 pitter is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Klopt, ik draai grofweg evenveel toeren bij 120kph als de Avensis van pa/ma met z'n 1.8L motor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Om nog even wat blokken hout op het vuur te smijten: Een kleinere motor is ook in een zwaardere auto nog altijd zuiniger.

Het grootste gedeelte van de tijd rij je een constante snelheid rond de 100 km/h daarbij vreet ook een kleine motor uit z'n neus.

Met acceleren moet je het pedaal vol intrappen, maar omdat hij kleinere cylinders heeft zal hij minder brandstof hoeven in te spuiten dan een grotere motor om dezelfde acceleratie te bewerkstelligen. Over het algmeen geld hoe kleiner de motor hoe minder velies aan bewegende delen etc. Dus een kleinere motor is bijna altijd efficienter.

Tenzij je natuurlijk constant tegen de begrenzer aan zit te beuken. Maar mijn ervaring is dat als je dan een sterkere motor hebt je dat nog steeds doet :P
En omdat zo'n klein blok VEEL minder hard accelereert geef je langer en meer gas....

Heeft ook een computer!

• Don3k
Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 17:37:
[...]

Dat laatste heeft meer met de overbrengingsverhoudingen te maken dan met de vraag of het een 3 of 4 pitter is ;)
Ja idd. Ik zit op 130km/h met 4000 toeren. Bak is relatief kort. Gedaan om acceleratie ten goede te brengen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:56

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ik heb geen zin alle vorige reacties te bekijken maargoed mijn mening over 3 vs 4 cilinders;

99% van de 3 cilinders lopen rauw, trillen vervelden en zijn bijzonder traag. Ik zou absoluut geld over hebben voor een veel comfortabel lopende 4 cilinder.
De huidige 3 cilinders zijn overigens wel wat beter geworden dan eerder (mijn moeders oude Coure uit 1997 liep echt als een tractor :D) echt super vind ik het nog steeds niet.

Na een aantal bijzonder leuke auto's is mijn moeder weer terug bij een Daihatsu Serion 1.0 uit 1999 met ook een 3 cilinder erin (hoe diep kun je dalen naar een aantal bijzonder leuke auto's, vrouwen 8)7 ). Ook deze motor trilt echt vervelend, reageert best lomp op het gas, maakt een hoop lawaai en is echt sloom (te sloom voor autobaan werk naar mijn mening).
Om nog even wat blokken hout op het vuur te smijten: Een kleinere motor is ook in een zwaardere auto nog altijd zuiniger.

Het grootste gedeelte van de tijd rij je een constante snelheid rond de 100 km/h daarbij vreet ook een kleine motor uit z'n neus.

Met acceleren moet je het pedaal vol intrappen, maar omdat hij kleinere cylinders heeft zal hij minder brandstof hoeven in te spuiten dan een grotere motor om dezelfde acceleratie te bewerkstelligen. Over het algmeen geld hoe kleiner de motor hoe minder velies aan bewegende delen etc. Dus een kleinere motor is bijna altijd efficienter.

Inprincipe haalt een verbrandings motor zijn beste rendament volgas, aangezien de stromings verliezen dan het minste zijn. Een motor met minder inhoud (lees vermogen) zal dus altijd zuiniger kunnen zijn als eentje met wat meer inhoud.
Bertus schreef op woensdag 21 november 2007 @ 18:37:
[...]

En omdat zo'n klein blok VEEL minder hard accelereert geef je langer en meer gas....
En zal die minder hard accelererende motor alsnog zuiniger zijn ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Tortelli op 24-11-2007 02:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

B-lennium schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 22:05:
bij een 4 cilinder heb je elke 180 graden een ontbranding, deze duurt maximaal 180 graden.
een 6 cilinder heeft elke 120 graden een ontbranding, er is dus een overlap van 60 graden wat er voor zorgt dat de motor soepeler loopt.

zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Straight-6
Is een V12 dan eigenlijk een double Straight-6?

Edit: Jejking, leer lezen :X

[ Voor 3% gewijzigd door Jejking op 24-11-2007 02:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THIJZEL
  • Niet online
soepkip schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 11:05:
[...]

Maar toch moet je je afvragen waarom er nog zo veel oude cuore's rondrijden
Én Citroen Ax-jes & 205jes? Die zie je nog veel meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Tortelli schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 02:47:

En zal die minder hard accelererende motor alsnog zuiniger zijn ;)
Waarom... wat een 2.0 kan met kwart gas kan een 1.1 pas met volgas en veel toeren

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
Maar wat ik mij afvraag, uit een liter benzine haal je toch een bepaalde hoeveelheid energie. Hoe je die verbrand maakt toch weinig uit? Bij een kleinere motor moet je meer kracht halen door flink gas te geven, hij zal dan even zuinig/onzuinig lopen als de grotere motor met minder gas maar die op dat moment evenveel vermogen levert.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik heb toch liever dat die energie op het asfalt belandt dan verloren gaat aan wrijving in de motor enzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Bertus schreef op maandag 26 november 2007 @ 20:22:
[...]

Waarom... wat een 2.0 kan met kwart gas kan een 1.1 pas met volgas en veel toeren
Stromings verliezen etc etc zijn veel lager bij die 1.1 motor die veel meer belast word.
NoepZor schreef op maandag 26 november 2007 @ 23:04:
Maar wat ik mij afvraag, uit een liter benzine haal je toch een bepaalde hoeveelheid energie. Hoe je die verbrand maakt toch weinig uit? Bij een kleinere motor moet je meer kracht halen door flink gas te geven, hij zal dan even zuinig/onzuinig lopen als de grotere motor met minder gas maar die op dat moment evenveel vermogen levert.
Een verbrandings motor heeft een bepaald gebied waarop de vullingsgraad het meest ideaal is; hij waarschijnlijk zijn max koppel levert en het gunstigste specifieke brandstof verbruik heeft, dit alles geld onder vol last (gas op de bodem dus >:) ). Hoe dichter je hierbij in de buurt rij, hoe gunstiger je brandstof verbruik is.
Bij die kleine 1.1 motor kom je over het geheel genomen een stuk dichter in de buurt van zijn ideale werkgebied omdat die motor stukken minder vermogen levert en bij 120km/h b.v. al wel 60-70% belast wordt (in tegenstelling tot een dikke 6.0 V12 die nog geen 10% belast zal worden).

Er worden tegenwoordig een hoop manieren bedacht de motor ook bij deellast (alles tussen stationair en vollast) een gunstiger rendement te laten leveren door directe injectie, variabele kleptiming, inlaatspruitstukken etc etc. Ook het verlies in al het drijfwerk (krukas/drijfstang, zuigers) en klepbediening moet niet onderschat worden. Iedereen die eens een nokkenas heeft rond proberen te draaien zal dat wel begrijpen ;).

[ Voor 71% gewijzigd door Tortelli op 27-11-2007 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
hmm.. met mijn laatste tank 1 op 10 gereden =S
iets klopt niet helemaal denk ik...
maar hij rijd als normaal, dus best wel vaag :(
hoeveel invloed heeft een filter op de verkeerde plaats invloed op het benzineverbruik?
na het plaatsen van een aftermarket filter en alle plastic eraf is hij duidelijk sneller bovenin...
alleen zuipt hij nu zoveel lijkt het 8)7 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:47

-tom-562

Oliesjeik

Ligt dat niet aan je rechtervoet? Omdat het mooier klinkt ga je meer gasgeven?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Tortelli schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 00:43:
[...]
Stromings verliezen etc etc zijn veel lager bij die 1.1 motor die veel meer belast word.

Een verbrandings motor heeft een bepaald gebied waarop de vullingsgraad het meest ideaal is; hij waarschijnlijk zijn max koppel levert en het gunstigste specifieke brandstof verbruik heeft,
Max koppel toerental (+-3000-4000rpm voor benzine) ligt meestal behóórlijk ver van het meest zuinige punt af. Dat is gewoon de snelheid waarop je in de hoogste versnelling kunt rijden zonder dat 'ie begint te bokken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
-tom-562 schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 09:48:
Ligt dat niet aan je rechtervoet? Omdat het mooier klinkt ga je meer gasgeven?
Nja, hij had ook tijd stationair staan draaien. Had koelvloeistof verwisseld, even ontluchten. Volgende tank maar eens nog een keer checken. 1 op 10 is beetje veel (te veel voor 3 cyl.). Morgen retourtje Rotterdam - Groningen. Theoretisch zou ik het moeten halen met een volle tank. Maar tank op de terugweg 40km voor Rotterdam altijd weer. We zullen zien =p Ik rij meestal niet zo hard, schakel bij 2500rpm. Alleen op de snelweg hou ik een snelheid van gemiddeld 140 aan. Zal morgen maar eens 120 blijven rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neographikal schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 09:48:
[...]

Max koppel toerental (+-3000-4000rpm voor benzine) ligt meestal behóórlijk ver van het meest zuinige punt af. Dat is gewoon de snelheid waarop je in de hoogste versnelling kunt rijden zonder dat 'ie begint te bokken :)
Correct! Dat de motor het meeste draaimoment genereerd hoeft niet te betekenen dat bij dat toerental ook daadwerkelijk het zuinigst is.

Voorbeeld: Honda S2000

max. vermogen 177 kW (240 pk)
8300tpm
max. koppel 208 Nm
7500tpm

Dat betekent dus absoluut neit dat je 7500 toeren moet draaien om zuinig te rijden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:21

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Tortelli schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 02:47:

99% van de 3 cilinders lopen rauw, trillen vervelden en zijn bijzonder traag. Ik zou absoluut geld over hebben voor een veel comfortabel lopende 4 cilinder.
De huidige 3 cilinders zijn overigens wel wat beter geworden dan eerder (mijn moeders oude Coure uit 1997 liep echt als een tractor :D) echt super vind ik het nog steeds niet.
Ik rij zelf een 1400 TDI met 80 paardjes onder de kap. Bij een koude motor is het idd net of je op vierkante wielen rijdt. Eenmaal warm is er niets vervelends aan.

Ook is de auto niet traag, bij het stoplicht ben ik sneller als mijn vaders 2.0 DTi (100pk Opel, zuiplap die motor) en al helemaal vergeleken bij mijn broers 1.6 benzine (115pk Opel Astra bouwjaar 2007) wat natuurlijk te verklaren valt door het hoge koppel onderin.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MisteRMeesteR schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 16:20:
[...]

Ik rij zelf een 1400 TDI met 80 paardjes onder de kap. Bij een koude motor is het idd net of je op vierkante wielen rijdt. Eenmaal warm is er niets vervelends aan.

Ook is de auto niet traag, bij het stoplicht ben ik sneller als mijn vaders 2.0 DTi (100pk Opel, zuiplap die motor) en al helemaal vergeleken bij mijn broers 1.6 benzine (115pk Opel Astra bouwjaar 2007) wat natuurlijk te verklaren valt door het hoge koppel onderin.
Zo natuurlijk is dat niet, want het kost een 115pk benzine motor een zeer geringe tijd om in de eerste versnelling tot een acceptabel aantal toeren te acceleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:21

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Dan kan mijn broer niet rijden ;) Natuurlijk, of niet :P

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
Wat ik wel merk, diesels kunnen niet zolang doortrekken? Want ik hoor ze redelijk vroeg schakelen, en dat is denk ik een zwakte punt. Ze worden best wel snel klein zo :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Don3k schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 23:09:
Wat ik wel merk, diesels kunnen niet zolang doortrekken? Want ik hoor ze redelijk vroeg schakelen, en dat is denk ik een zwakte punt. Ze worden best wel snel klein zo :$
Doorgaans zijn de versnellingen iets korter relatief gezien dan bij een benzine auto. (snelheidsbereik) daadwerkelijk zijn de versnellingen veel langer omdat ze minder toeren draaien.

Om de werkelijke acceleratie van een auto te weten kun je beter naar het vermogen en het gewicht kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Don3k schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 08:44:
hmm.. met mijn laatste tank 1 op 10 gereden =S
iets klopt niet helemaal denk ik...
maar hij rijd als normaal, dus best wel vaag :(
hoeveel invloed heeft een filter op de verkeerde plaats invloed op het benzineverbruik?
na het plaatsen van een aftermarket filter en alle plastic eraf is hij duidelijk sneller bovenin...
alleen zuipt hij nu zoveel lijkt het 8)7 :?
Heb je een auto met injectie?
neographikal schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 09:48:
[...]

Opzich heb je absoluut gelijk, maar een auto met veel minder vermogen draait een stuk dichter het punt waar hij zijn maximale rendement levert en zal daardoor een stuk zuiniger zijn als die dikke 6.0 V12 in zijn 6e versnelling met 120km/h ;). Dat is het hele punt wat ik probeer uit te leggen, maargoed dit is helemaal niet zulke eenvoudige stof zonder jullie een hoop vage theorien te besparen.
Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 10:27:
[...]

Correct! Dat de motor het meeste draaimoment genereerd hoeft niet te betekenen dat bij dat toerental ook daadwerkelijk het zuinigst is.

Voorbeeld: Honda S2000

max. vermogen 177 kW (240 pk)
8300tpm
max. koppel 208 Nm
7500tpm

Dat betekent dus absoluut neit dat je 7500 toeren moet draaien om zuinig te rijden 8)7
Leuk voorbeeld heb je gegeven :D
Mijn vader heeft sinds een 7-8 maand een S2000 :9~ O+ . In eerst instantie als auto voor mijn moeder (omdat ze het idioot vond 3 auto's met zijn 2en te hebben) maar nu als auto voor erbij omdat mijn moeder hem nogal onpraktisch, te laag en voornamelijk te onoverzichtelijk vond (zicht achteruit is echt heel slecht). S2000 staat sinds vandaag (eigelijk gister ;) ) bij mijn vader in winteropslag @ werk nadat ik hem vandaag eerst eens een goeie was beurt gegeven heb.

Overigens valt het verbruik van de S2000 best mee, zolang je een beetje aan de voorgeschreven snelheden hou en wat langere stukken rij kun je gewoon 1:12 rijden (1x gelukt ;) )> Wat vooral te weiden is aan het geniale VTEC systeem, waardoor de motor onderin toeren (tot de 5800rpm) als ware loopt als een "150"pk" 2.0. Daarboven gaat hij over op de snelle nokkenas en komt het echte vermogen los (tot 9000rpm in de begrenzer _/-\o_ ).

Bijna alle moderne benzine motoren hebben wel een soort van VTEC systeem om de motor onderin toeren wat gunstiger te laten lopen. En zijn dus wat minder gericht op het top vermogen zoals een S2000.

[ Voor 95% gewijzigd door Tortelli op 28-11-2007 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:57

Floor-is

5.2

GaMeOvEr schreef op woensdag 07 november 2007 @ 00:56:
Ik vergeet helemaal niets, dit zijn praktijkvoorbeelden, die door meerdere mensen gestaafd kunnen worden (nee, ik heb even geen onderzoeken online bij de hand) dat een ondergemotoriseerde auto, bij "gemiddeld" gebruik, gewoon meer verbruikt dan een fatsoenlijk gemotoriseerde auto.

Als je dus zeg, 1200 kilo aan auto hebt (tegenwoordig standaard gewicht voor wat men in NL een "middenklasser" noemt zoals een Golf of een Astra) en je hebt de keuze tussen een 1.4 met 75PK of een 1.6 met 100PK, dan zal de 1.6 door dezelfde bestuurder bereden, zuiniger zijn dan de 1.4. (Behalve als de bestuurder een trage slak is. ;) )

Als je dan diezelfde auto neemt met een 2.0 met 150PK, die zal dan weer meer verbruiken.

In situaties waar je met de 1.4 zeg maar 3 kwart of zelfs vol gas moet geven (stel, een inhaalmanouvre op een B-weg of op de snelweg) kun je met de 1.6 met half gas uit. Als je met beide auto's strak 120 gaat rijden, zal de 1.4 natuurlijk voordeliger zijn, echter zo werkt het niet in de praktijk, er zit altijd acceleratie en dergelijke bij. De "winst" van de 1.4 met constante snelheid, gaat ruimschoots verloren in de acceleratie, waardoor de 1.6 alsnog zuiniger is.

Toegegeven, voor iemand die 80% constante snelheid op de snelweg zit, zal dit niet opgaan, dat is echter geen realistische situatie. :)
Even praktijkvoorbeeldje :P

Ik had een Renault Clio 1.5DCI met 65pk, deed gemiddeld 5,2l/100km
Ik heb nu een Renault Clio 1.5DCI met 80pk, doe gemiddeld 4,5l/100km

In de eerste heb ik ruim 35.000km gereden (in 6,5 maand :X), de huidige heb ik nu vier weken en heeft inmiddels zo'n 6.700km mogen rijden... Mijn rijstijl is niet echt veranderd en hoewel de 65pk-versie meer deuren had, is het verschil verder nihil. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
Tortelli schreef op woensdag 28 november 2007 @ 01:04:
[...]

Heb je een auto met injectie?
Jep. Monopoint injectie. Ik kom net van mijn 600km rit, en na 480km is de tank echt leeg. Dat bij constant 120km/h rijden @ 3500-4000rpm. 1 op 16 dus. Deze week filter ombouwen naar origineel, want dit kan echt niet. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Don3k schreef op donderdag 22 november 2007 @ 09:11:
[...]

Ja idd. Ik zit op 130km/h met 4000 toeren. Bak is relatief kort. Gedaan om acceleratie ten goede te brengen denk ik.
Inderdaad. En dat is ook de reden dat (te) kleine motortjes vaak tóch minder zuinig zijn. Je maakt bij 130km/h al 4000 toeren omdat er een korte versnellingsbak in gemonteerd zit, hebt meer wrijving in de motor dus verloopt het verbrandingsproces minder efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 23:55:
[...]

Doorgaans zijn de versnellingen iets korter relatief gezien dan bij een benzine auto. (snelheidsbereik) daadwerkelijk zijn de versnellingen veel langer omdat ze minder toeren draaien.
Alle haren al uit het hoofd getrokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 02 december 2007 @ 18:45:
[...]

Alle haren al uit het hoofd getrokken?
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Don3k schreef op woensdag 28 november 2007 @ 21:15:
[...]

Jep. Monopoint injectie. Ik kom net van mijn 600km rit, en na 480km is de tank echt leeg. Dat bij constant 120km/h rijden @ 3500-4000rpm. 1 op 16 dus. Deze week filter ombouwen naar origineel, want dit kan echt niet. |:(
Die oudere monopoint injectie systemen passen zich vrij slecht aan op andere luchtfilters uitlaten etc etc. Meestal heb je alleen maar vermogens verlies en een hoog verbruik.
Door het wat spannendere geluid denkt iedereen dat de auto sneller is geworden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
Tortelli schreef op maandag 03 december 2007 @ 01:02:
[...]

Die oudere monopoint injectie systemen passen zich vrij slecht aan op andere luchtfilters uitlaten etc etc. Meestal heb je alleen maar vermogens verlies en een hoog verbruik.
Door het wat spannendere geluid denkt iedereen dat de auto sneller is geworden 8)7
ahahaha, met alle plastic zooi eraf schiet hij zo over de 160 =). Dit weekend weer alles opgebouwd, heeft moeite om de 140 te halen, maar hij rijd weer 1 op 20+ :D. Dus het is echt afwegen =|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MisteRMeesteR schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 16:20:
Ik rij zelf een 1400 TDI met 80 paardjes onder de kap.
...
bij het stoplicht ben ik sneller als mijn vaders 2.0 DTi (100pk Opel, zuiplap die motor) en al helemaal vergeleken bij mijn broers 1.6 benzine (115pk Opel Astra bouwjaar 2007) wat natuurlijk te verklaren valt door het hoge koppel onderin.
Dan wordt er toch niet juist mee gereden lijkt mij :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 03 december 2007 @ 09:25:
[...]

Dan wordt er toch niet juist mee gereden lijkt mij :o
Het is wel degelijk mogelijk, dat je met een diesel sneller weg bent...
Heeft met het hogere koppel te maken, en met de vertanding in de versnellingsbak.

En ontopic:

M'n moeder heeft een Aygo 3 cilinder 1000cc...en dat ding klink als een foute motorfiets...verschrikkelijk!
Pap zijn straight BMW 6 cilinder klinkt toch wel wat lekkerder :P
Een 4 pitter loopt gewoon veel rustiger, en zal ook wat meer koppel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Om weer eens wat onzin uit de wereld te helpen, koppel is helemaal niet belangrijk. Als je snel wilt zijn heb je maar 1 ding nodig, en dat zijn pk's (of eigenlijk kilowatts)!. Het draaimoment aan die wielen, wat de reden is dat je vooruit komt kun je met de juiste vertraging namelijk zo maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tortelli schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 01:20:
Om weer eens wat onzin uit de wereld te helpen, koppel is helemaal niet belangrijk. Als je snel wilt zijn heb je maar 1 ding nodig, en dat zijn pk's (of eigenlijk kilowatts)!. Het draaimoment aan die wielen, wat de reden is dat je vooruit komt kun je met de juiste vertraging namelijk zo maken.
Blijkbaar heb je de relatie tussen koppel en vermogen niet door. Koppel is gelijk aan vermogen / toerental, dus veel vermogen betekent automatisch veel koppel.

En wat je wil is veel koppel bij lage toerentallen omdat je dan bij lage toerentallen een groter vermogen ontwikkeld. Bedenk twee extreme vermogensontwikkelingen: eentje die kwadratisch oploopt en eentje die met een wortelfunctie oploopt. In de laatste heb je bij lage toerentallen veel meer vermogen dan bij de eerste. En daardoor trek je dus bij elk toerental sneller op.
Als je dan de koppelkromme van beide vermogens berekent zie je dat de tweede een veel hoger koppel bij lagere toerentallen heeft.
Dus het is gewoon heel simpele natuurkunde: het is bij een bepaald maximum vermogen beter om een hoog koppel bij een laag toerental te hebben. Daarom zal een turbomotor met hetzelfde maximum vermogen sneller optrekken dan een non-turbomotor. Simpelweg vanwege het feit dat de turbomotor bij lagere toerentallen meer koppel heeft (ofwel: meer vermogen heeft).

Goed, de enige situatie dat het niet uit maakt is als je een variomatic hebt waarbij je bij elke snelheid de motor op het maximum vermogen kunt laten draaien. Bij een auto met een handmatige of automatische versnellingsbak heb je liever meer koppel.
Ook al omdat je dan lagere toeren kunt draaien om toch een bepaald vermogen te hebben, en dat betekent dat je minder geluidsproductie en minder slijtage hebt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 08:42:
[...]
Blijkbaar heb je de relatie tussen koppel en vermogen niet door. Koppel is gelijk aan vermogen / toerental, dus veel vermogen betekent automatisch veel koppel.
Nee veel vermogen betekend veel draaimoment aan de wielen. Of dat komt door een bijzonder grote slag/boring of door het draaien van veel toeren maakt niet uit.
En wat je wil is veel koppel bij lage toerentallen omdat je dan bij lage toerentallen een groter vermogen ontwikkeld.
Wat je wilt is puur afhankelijk van wat je applicatie vereist. Veel koppel onderin is helemaal niet per definitie sneller, en dat een turbomotor met hetzelfde vermogen maar meer koppel sneller optrekt is ook niet altijd correct.

Doorgaans wil je juist op hoge toeren veel koppel dan kan je daar naargelang de versnellingen op aan passen.

Al met al is het vermogen een veel meer zeggende folderwaarde dan het draaimoment aan de krukas.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2007 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Ik heb een poosje geleden op een ander forum precies dezelfde discussie gehad, en een mooie vergelijking gemaakt;
Gepost door mezelf op een ander (2 wieler) forum ;)
Koppel is helemaal niet zo boeiend, ik zal een poging doen het uit te leggen.
Vermogen [in watts] = koppel [newtons] x toerental [in rotaties per seconden] x 2pie

Hieruit kun je eigenlijk concluderen dat het niets uitmaakt hoeveel koppel je hebt, maar het aantal pk's veel belangrijker is. Koppel aan de wielen kun je gewoon krijgen met de juiste vertraging.

Anders zou de S2000 van mijn ouders ook voorbijgereden worden door iedere willekeurige Golf TDI die minimaal wel een 300nm leveren, tegen de 208Nm van de S2000 @ 7500rpm.

Ik zal dit meteen maar gaan bewijzen; een vergelijking tussen een S2000 en een Golf 5 TDI (140pk @ 4000rpm/320nm @ 1750rpm);
Stel dat de wielen van een auto 200rpm moeten draaien om een x snelheid te halen. Ik ga hieronder uitrekenen hoeveel draaimoment beide auto's aan die wielen overhouden uitgaande van het punt waarop ze hun max koppel leveren wat niet helemaal eerlijk is zoals zal blijken;

Golf:
1750/200=8.75 zou de vertraging moeten zijn om de wielen 200rpm te laten draaien.
Toerental verlagen is koppel vergroten;
320nm*8.75=2800Nm

S2000
7500/200=37.5 zou de vertraging moeten zijn om de wielen 200rpm te laten draaien.

208Nm*37.5=7800Nm :W

Ik ga er hierbij natuurlijk vanuit dat je met de S2000 7500rpm draai, terwijl de golf nog heel ver onderin toeren zit. Het is wat eerlijker te rekenen op het punt waarbij ze het maximale vermogen leveren. De Golf verliest dan overigens nog dik ;).

Zal hetzelfde verhaal nog eens doen op het punt waarbij de auto's hun maximale vermogen leveren;
Golf:
Koppel op het punt waar de motor zijn max vermogen levert; 245nm

S2000;
Koppel op het punt waar de motor zijn max vermogen levert; 203nm
formule is overigens (2pie*toerental)/ vermogen (in watt!!!)

Golf:
4000/200=20 zou de vertraging moeten zijn om de wielen 200rpm te laten draaien.
245nm*20=4900Nm

S2000
8300/200=41.5 zou de vertraging moeten zijn om de wielen 200rpm te laten draaien.
208nm*41.5=8632Nm

Golf word dus nog steeds heel hard geowned. Verschil in koppel aan de wielen is precies de verhouding die er tussen zit qua topvermogen, wat een toeval :p

Ik hou natuurlijk geen rekening met versnellingsbak verhoudingen etc etc, het is dus de ideale situatie voor beide auto's!.
Enige interesante bij een auto is de breedte van de vermogens band, en die kan bij de s2000 nog wel eens een stuk groter zijn dan bij zo'n golf die alleen tussen de 2000 en 3500rpm een beetje leuk vooruit komt.

[ Voor 3% gewijzigd door Tortelli op 05-12-2007 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08 20:56
Ik heb ook zo'n Polo 1.4 TDI'tje. Zoals al aangegeven best pittig, maar wel rumoerig en trillerig (ook als ie warm is). Echt een tractortje.
Vergelijken kan ik met een C3 1.4 diesel (4 cil.) die ik hiervoor reed. Die was wat minder pittig, maar veel stiller/rustiger. (verder is een C3 een prutauto btw)

De C3 was ook iets zuiniger. Daar reed ik ongeveer 1:20 mee itt 1:18 á 1:19 nu. (maar dat kan ook komen doordat je met de Polo wat makkelijker boven de 120 rijdt => die zwabbert dan niet zo)

Ik ben eigenlijk blij dat ik volgend jaar 'promoveer' naar een auto van een klasse hoger zodat ik geen 3-pitter meer kan krijgen. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Hyp Hyper op 05-12-2007 13:45 ]

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:40
Ook ik bezit een 1.4 TDI van de VAG-groep (VW POLO 6n2).

Inderdaad, er zijn wel rustiger blokjes te bedenken maar de trekkracht is prima voor mekaar, en het verbruik valt echt mee.

In normaal verkeer rijdt ie 1:23, op de lange baan (constant 120 richting het zuiden van het land) haal ik 1:25.

Ooit zelfs 1:27,3 gehaald, moet ik er wel bij zeggen dat je dan rijdt als een opa.. :)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
hesselbeertje schreef op maandag 10 december 2007 @ 23:07:
Ook ik bezit een 1.4 TDI van de VAG-groep (VW POLO 6n2).

Inderdaad, er zijn wel rustiger blokjes te bedenken maar de trekkracht is prima voor mekaar, en het verbruik valt echt mee.

In normaal verkeer rijdt ie 1:23, op de lange baan (constant 120 richting het zuiden van het land) haal ik 1:25.

Ooit zelfs 1:27,3 gehaald, moet ik er wel bij zeggen dat je dan rijdt als een opa.. :)
wtf! 8)7 Dat haal ik niet eens met mijn 3 cyl. die nog zelfs stuk langzamer is! =.= Wat is je top?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp Hyper
Don3k schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 10:20:
[...]

wtf! 8)7 Dat haal ik niet eens met mijn 3 cyl. die nog zelfs stuk langzamer is! =.= Wat is je top?
Euhm.. de 1.4 TDI ís een 3-cilinder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Don3k schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 10:20:
[...]
Mijn 3 cylinder is nog veel zuiniger (VW Lupo 3L), jij denkt dat er een rechtstreeks verband zitten tussen aantal cylinder/verbruik en topsnelheid? Verbruik hangt toch echt voor het overgrote deel af van de bestuurder. Die van mij verbuikt tussen de 1:25 en de 1:42, naar gelang mijn inzet.
Top is ooit geklokt op 174 km/u met de TomTom, Duitsland, lange weg die langzaam afliep. Officiciele top is 165 km/u.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:26
Don3k schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 23:09:
Diesels kunnen ook flink doortrekken. Dit gaat gepaard met veel lawaai en uiteindelijk zit er weinig rek meer in. Een diesel heeft veel kracht in de lage toeren. Dus waarom zou je tot 100 in de 3 doortrekken als je bij 70 in de 4 net zoveel of meer kracht hebt om op gang te komen?

Ik kan ook gewoon volgas van een rotonde optrekken naar 60km/h in de 2e versnelling. Stuk kabaal dat eraf komt en uiteindelijk is het niet veel sneller dan wanneer ik bij 40km/h al naar de 3e versnelling was gegaan.

Overigens heb ik het dan wel over een 1.9D motor die een stuk blik van 1050kg mag trekken, een motor met veel teveel inhoud voor het gewicht wat ie moet trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp Hyper
ajhaverkamp schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 11:25:
[...]

Mijn 3 cylinder is nog veel zuiniger (VW Lupo 3L), jij denkt dat er een rechtstreeks verband zitten tussen aantal cylinder/verbruik en topsnelheid? Verbruik hangt toch echt voor het overgrote deel af van de bestuurder. Die van mijn verbuikt tussen de 1:25 en de 1:42, naar gelang mijn inzet.
Top is ooit geklokt op 174 km/u met de TomTom, Duitsland, lange weg die langzaam afliep. Officiciele top is 165 km/u.
Het verbruik hangt voor het grootste deel af van de cilinderinhoud, gevolgd door het te verplaatsen gewicht, de brandstofsoort natuurlijk en vervolgens het rijgedrag. Je moet wel héél erg je best doen om met jouw motortje (1.2 TDI als ik me niet vergis?) 1:8 te rijden, terwijl dat met een benzinemotor van een paar liter zo gedaan is. Het hangt dus niet voor het overgrote deel van de bestuurder af. :P
Wel voor een deel natuurlijk. Als ik de airco niet altijd aan zou hebben en altijd rustig zou rijden, zou ik ook vast 1:20 of beter scoren.

Het aantal cilinders zal idd niet veel uitmaken. Dat lijkt meer invloed te hebben op het motorgedrag dan het verbruik. Ik denk dat mijn 3 cil. 1.4 TDI ook meer gebruikt doordat deze itt tot het 1.4 C3 dieseltje een intercooler heeft. (en dus ook wat meer vermogen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Hyp Hyper schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 11:34:
[...]
Het verbruik hangt voor het grootste deel af van de cilinderinhoud, gevolgd door het te verplaatsen gewicht, de brandstofsoort natuurlijk en vervolgens het rijgedrag. Je moet wel héél erg je best doen om met jouw motortje (1.2 TDI als ik me niet vergis?) 1:8 te rijden, terwijl dat met een benzinemotor van een paar liter zo gedaan is. Het hangt dus niet voor het overgrote deel van de bestuurder af. :P
Ja joh? Ik bedoelde natuurlijk wel bij vergelijkbare motoren. :) In het bericht waarop ik reageerde werd zo verbaast gereageerd dat iemand anders met ook een 3 cylinder zo'n ander verbruik kon halen.
Mijn motor is inderdaad een 1.2 TDI, 3 cylinder, 61 PK, 140 Nm, 803 KG, en deze maand is hij 7 jaar oud geworden! Kilometerstand staat op 94.999, tjah, krijg je als je lopend naar je werk gaat.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp Hyper
ajhaverkamp schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 11:41:
Ja joh? Ik bedoelde natuurlijk wel bij vergelijkbare motoren. :)
Ja mooi, maar je reageert zelf op iemand die zijn benzinemotortje zit te vergelijken met een dieselmotortje. :P Die zal nooit de door jou genoemde cijfers halen door z'n rijgedrag aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
Morgen ga ik weer naar groningen. Dit keer met standaard luchtfilterbehuizing erop. Nu moet ik 1 op 20 minimaal halen, dus zou in princiepe onderweg 0 keer hoeven te tanken (550km). We zullen zien. Voor de verandering even Euro95 tanken ipv 98. Stuk goedkoper op een volle tank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:47

-tom-562

Oliesjeik

Waarom zou je uberhaupt in een standaard Swift (want die had je toch) euro 98 tanken

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobertJ schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 20:52:
Ik heb een Polo TDI (3 cylinders dus). Maar het ding klinkt koud als een chagrijnige tractor en je hoort van binnen bij stevig gas een grappig roffeltje. Geluidsniveau ligt iig wel hoger als bij een 4 cylinder.
Mijn auto (Volkswagen Caravelle) heeft een 5-cylinder turbodiesel, dat ding wil je ook niet horen als hij koud is. Evenals de 2.0 TDI van Volkswagen, echt een rauw dieselgeluid bij koude motor. 1.9 TDI gaat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:34

_Christiaan_

Master of SOG

Hobbles schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 22:35:
4-cilinder heeft dus qua comfort de voorkeur als ik het hier zo hoor. Mijn gevoel zegt me om voor de 4-cilinder te gaan, mijn portemonnee zegt 3-cilinder O-)

Scheelt 1000€ in totaal in aankoop, en 150€ in verzekering met omnium (België).

Het brandstof verbruik is qua verschil 0,3L/100km volgens de technische specificaties; 4,8 vs 4,5. Wat het werkelijke verbruik is weet je pas als je er zelf mee rijdt maarja :)

Nu ben ik al van een Polo Bluemotion (3,9L-80pk) richting de On Tour (4,5L/4,8L-70pk/100pk) gegaan omdat de Bluemotion pas in maart/april leverbaar is. En zolang kan ik jammer genoeg niet wachten.

Ik vraag me nu dus af of het zin heeft om voor de 4-cilinder te kiezen, en of dat het de 1000€ werkelijk waard is. Ik weet wel dat jullie dit niet voor me kunnen kiezen, vandaar dat ik enkel meningen en/of ervaringen vraag.
Vergeet niet dat je je auto makkelijker weer verkoopt als het een 4-cilinder is i.p.v. een 3-cilinder. Je kan er meer voor vragen.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
-tom-562 schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 12:34:
Waarom zou je uberhaupt in een standaard Swift (want die had je toch) euro 98 tanken
Als ik snelweg rij kan ik opeens ong 100km langer doorrijden. Met 95 is mijn tank toch echt eerder leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik rij op dit moment met een Peugeot 3008, 1.2 L 3 cylinder, ik raad dan ook iedereen eens aan om een testrit met deze is te gaan doen, enorm stil, bij doirtrekken zalig geluidje, koppel direct beschikbaar, verbruik voor zo een wagen gemiddeld 7,2 L, wetende dat het een automaat is, duurzaamheid hangt puur van je rijstijl en onderhoud af. Een heel tevreden 3 cylinder bestuurder 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2017 @ 14:12:
Ik rij op dit moment met een Peugeot 3008, 1.2 L 3 cylinder, ik raad dan ook iedereen eens aan om een testrit met deze is te gaan doen, enorm stil, bij doirtrekken zalig geluidje, koppel direct beschikbaar, verbruik voor zo een wagen gemiddeld 7,2 L, wetende dat het een automaat is, duurzaamheid hangt puur van je rijstijl en onderhoud af. Een heel tevreden 3 cylinder bestuurder 😉
Ik gok dat na 10 jaar het antwoord op dit topic ondertussen wel gevonden is.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Shunt schreef op maandag 15 mei 2017 @ 14:13:
[...]

Ik gok dat na 10 jaar het antwoord op dit topic ondertussen wel gevonden is.
Daar houd ik dan het dan ook bij
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.