Ik ben momenteel nog steeds bezig met het zoeken naar een geschikte auto voor binnenkort. Nu ben ik op de Polo On Tour gestuit. Maar motorisch heb ik enkele vraagjes... Natuurlijk kan ik dit bij een dealer ook vragen, maar ben niet zeker of ik daar een objectieve mening kan krijgen.
Er is keuze tussen een 70PK model, een 3-cilinder, of een 100PK model, een 4-cilinder... Nu is mijn vraag wat is het verschil tussen 3-cilinder of 4-cilinder motors, op het hogere verbruik van de 4-cilinder na.
Ps; gelieve niet te beginnen over de PK's, maar de discussie te houden puur over het nut van een 3- of 4-cilinder motor.
Op Google kan ik niet zo direct informatie vinden die ik zoek. Wat ik al heb gevonden is het volgende:
Er is keuze tussen een 70PK model, een 3-cilinder, of een 100PK model, een 4-cilinder... Nu is mijn vraag wat is het verschil tussen 3-cilinder of 4-cilinder motors, op het hogere verbruik van de 4-cilinder na.
Ps; gelieve niet te beginnen over de PK's, maar de discussie te houden puur over het nut van een 3- of 4-cilinder motor.
Op Google kan ik niet zo direct informatie vinden die ik zoek. Wat ik al heb gevonden is het volgende:
Dit stukje gaat nu specifiek over de Fox, maar veronderstel dat dit vergelijkbaar is... Wat zijn de meningen hierover?Toch koos Volkswagen voor slechts 3, in plaats van de gebruikelijke 4 cilinders. Dat heeft een goede reden. Niet alleen maakt een cilinder minder de auto goedkoper in constructie en onderhoud, het verbruik is merkbaar lager.
Een nadeel van een 3 cilinder motor is de minder rustige loop en het rauwe geluid. Door de relatief grote motorinhoud is het eerste nauwelijks merkbaar. Vanaf zo'n 100 km/u wordt de karakteristieke roffel een meer aaneengesloten geluid en klinkt de Fox als iedere andere auto.
Everything is possible if you really want it.