Welke videokaart?

Pagina: 1
Acties:
  • 63 views sinds 30-01-2008

• hugoarts
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-01 21:43
Beste Tweaker,

ben nu bezig met een (budget) systeem te kopen. Daarbij heb ik al wat ingekocht. Nu moet ik nog een processor hebben en een videokaart. Maar welke? Ik zie door de virtuele bomen het bos niet meer. Eerst even wat ik tot nu toe heb ingekocht.

- Asus M2N-X Plus nForce 430, SATA II RAID, LAN (Socket AM2 uiteraard :P)
Compatibel tot PC8500 DDR2
- 1x 1 GB TakeMS PC6400 CL5
- Spire Powersupply RockeTeer III Z 500 watt

Ga XP draaien, dus intern geheugen is voldoende denk ik. Wanneer PC8500 geheugen betaalbaarder wordt, ga ik er 4 gig CL4 ofzo in gooien. De processor wordt nu wat goedkoper om het betaalbaar te houden, maar die ga ik later upgraden naar uiteindelijk een 6000+ of iets dergelijks. Mobo en voeding dus op de groei gekocht.

Maar nu de hamvraag.. Welke videokaart moet ik erin gooien? Mijn budget is 30-40-50 euro. Later upgraden, tegelijk met de processor en geheugen is zeker een optie! Nu hoef ik er geen game-monster van te maken. Ik hoef nog niet de nieuwste spellen te kunnen spelen op 1920x1440. Voor mijn idee kan ik meer met snel en weinig geheugen dan met veel en traag geheugen. Dus ik heb al wat keuzes gemaakt, maar misschien dat ik de plank compleet mis sla. De volgende kaarten had ik geselecteerd; Allen PCI-e 16x natuurlijk. Wil ook geen Hypermemory of Turbocache erin; gewoon fatsoenlijk geheugen; ook geselecteerd op minstens 128 bit structuur. Ik heb de voorkeur voor actief gekoeld; dan kan ik met RivaTuner nog aan de gang voor net dat extra, en heb hier en daar vernomen dat passief niet altijd even goed voldoet bij 100% belasting.

- Sapphire Radeon X1550 (256mb DDR2, 400mhz core, 2x400 = 800mhz memory, 128bit) EUR40
Ik kan nergens iets vinden over Vertex- en Pixelshaders.. Voor een meerprijs overstappen naar een x1600 Pro serie?
- Asus GeForce 7300 GT (256mb DDR2, 400mhz core, 2x400 = 800mhz memory, 128bit) EUR50
Kan ik beter een 7300 met 128mb DDR3 nemen? En hoe zit het met Pixel- en Vertexshaders?
- Voor alle zekerheid wil ik ook de 8400 GS meenemen. EUR50 Volgens mij is dit echt rommel :+ , maargoed.

Focus ik me op verkeerde dingen die me geen kwaliteit op gaan leveren? Andere keuzes zijn ook zeker welkom! Eventueel tweedehands wil ik ook niet uit de weg gaan, maar heeft me tot nu toe nog niet veel prestatiewinst opgeleverd en nieuw geeft me zo ook mijn zekerheid.

Over het algemeen kan ik meestal prima mijn eigen keuzes maken.. Maar ik kan nog geen goed leesvoer vinden om me te kunnen oriënteren.

B.v.d.,
Hugo

• glangeveld
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-01 22:45
de HD2600 PRO , mijn voorkeur gaat dan uit naar de sapphire 2600 PRO

pricewatch: Sapphire HD2600 Pro

kost 66 euro en is sneller dan de kaarten die jij opnoemt en actief gekoeld

op www.hardware.info kun je alle videokaarten bekijken en er staan reviews bij zodat je weet wat je in huis haalt

www.tomshardware.com staan de VGA charts en videokaarten die op prijs zijn ingedeeld

[ Voor 28% gewijzigd door glangeveld op 03-11-2007 17:19 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Over het algemeen kan ik meestal prima mijn eigen keuzes maken.. Maar ik kan nog geen goed leesvoer vinden om me te kunnen oriënteren.
Voor dit soort vragen is er **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen? :) . Zie ook de discussies in [BBG] Basissysteem november 2007. Daarmee kun je toch snel door het bos heen komen en genoeg leesvoer vinden ;)

[ Voor 38% gewijzigd door gambieter op 03-11-2007 17:20 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• hugoarts
Die HD2600 Pro is boven mijn budget, want die komt neer op 80 Euro voordat ik m heb (verzenden etcetera).
@Gambieter: Dank je voor de links.. Ben nu flink aan het spitten. :)

Als ik ga kijken naar de kaarten van mijn budget komen ze allemaal rond de 128mb/256mb uit. Ik zou zeggen dat ik beter een 128bits GDDR2-kaart van 128mb kan nemen dan eentje van 256mb met 64bits en DDR2. Maar is dit ook zo?

Nu ik aan het kijken ben kan ik volgens mij gerust een HD2600Pro kopen. Die kan nog wel even mee, en dan hoef ik in de toekomst mijn videokaart niet eens zo nodig te vervangen. Goede tip van je geitema, ik ga eens overwegen net die paar extra euro's erin te slingeren.

• glangeveld
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-01 22:45
veel geheugen op trage videokaarten is totaal nutteloos

de low end kaarten van nu hebben al genoeg aan 128Mb , veel merken gooien er wel 512Mb op maar daar betaal je enkel meer geld voor waar je niks aan hebt

de HD2600PRO is gewoon de kaart die weinig kost en de beste prijs / prestatie verhouding heeft in het budget segment
Maar dan wel de sapphire ( goedkoopste en het snelste van alle HD2600 PRO's )

• hugoarts
En de HD2600PRO is het geworden. De ASUS-variant met de naar mijn idee een fijne koeler. Hopelijk kan ik m net wat klokken, wat me net weer dat extra geeft. Bedankt voor jullie advies, zonder dat was ik nooit op het idee gekomen ff wat verder te kijken dan mijn neus lang was.. Nu zie k tenminste van die 120 pipeline-modules die zoals het op mij overkomt in gezet kunnen worden als Pixelshaders en Vertexshaders, toch?
Ook heb ik 1gb extra werkgeheugen erin gegooid, leek me wel verstandig en t kost maar 25 euro.

Systeemspecs:
- Asus M2N-X Plus nForce 430, SATA II RAID, LAN (Socket AM2 uiteraard )
- 2x 1 GB TakeMS PC6400 CL5 (dual)
- Spire Powersupply RockeTeer III Z 500 watt
- ASUS radeon HD2600PRO 256mb DDR2
- AMD Athlon 4000+ boxed
300 Euro totaal. Mooie upgrade lijkt me zo. Ga nog wat klokken met de 4000+, met boxed koeler schijnt die wel naar de 2,5Ghz te krijgen te zijn. Hoe zijn jullie ervaringen met de Arctic Freezer 7 Pro? 20 euro kost ie.. Krijg k m dan nog hoger of moet ik het doen voor de stilte?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Een Tweaker wordt zelf in staat geacht te kiezen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.