[BBG] Basissysteem november 2007

Pagina: 1
Acties:
  • 477 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 12:19

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Topicstarter
Dames en heren, het is weer bijna zover, nog een paar daagjes en dan is het Best Buy Guide tijd. Net zoals in de vorige afleveringen wordt jullie input erg op prijs gesteld. Ik heb zelf al zitten kijken, maar ik ben eigenlijk wel tevreden met het systeem uit de vorige guide. Echter in tegenstelling tot de vorige guide hebben we nu ongeveer 65 euro extra te spenderen, dankzij dalende prijzen. Dus wat en hoe gaan we dit system verbeteren? Ik dacht eventueel aan een ietwat langzamere processor en een losse grafische kaart.

Voila het systeem van de vorige keer:
#ProductPrijsSubtotaal
1Acer AL1916WAs (19", 5ms, D-sub, Zwart/Zilver)€ 161,29€ 161,29
1AMD Athlon 64 X2 4200+ (AM2, 2x2.2GHz, 512KB, 400MHz Bus, Boxed)€ 63,95€ 63,95
1Antec NSK4480B€ 66,15€ 66,15
1Kingston KVR667D2N5K2/2G€ 41,30€ 41,30
1Logitech MX400 Performance Laser Mouse (PS/2, USB)€ 28,-€ 28,-
1Logitech S200 (2.1, 2x 2.9W, 11.3W, Zwart)€ 16,63€ 16,63
1Logitech Ultra-Flat Keyboard€ 14,99€ 14,99
1MSI K9AGM2-FIH, 690G (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA, 1394)€ 53,55€ 53,55
1NEC AD-7173S 18x (Dual-layer, LabelFlash, SATA, Zwart)€ 25,-€ 25,-
1Samsung SpinPoint T166, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ)€ 64,50€ 64,50
ImporterenTotaal€ 535,36

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sja, aantal dingen waar naar gekeken kan worden.

DVI monitor. Toch een grote verbetering tenopzichte van VGA.
17"
pricewatch: iiyama ProLite E1700S-S2 (17", 2ms g>g, D-Sub/DVI-D, Zilver)
19"
pricewatch: BenQ FP92WA (19", 5ms, D-Sub/DVI-D, Zilver/Zwart)
19" Wide
pricewatch: Belinea 1935 S1W (19", Wide, 5ms, D-Sub/DVI, Wit/Zwart)

45watt proc. Lekker zuinig en goed voor het milieu.
pricewatch: AMD Athlon X2 BE-2300

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2007 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Misschien iets als een volwaardig ATX-bordje met een videokaart? Het lijkt me duidelijk dat de grafische mogelijkheden van het systeem hier absoluut de bottleneck is, dus wmb kan er prima een goedkoop kaartje in. Als het verder nog in het budget past zou ik er toch een ATX-bordje van maken, is imo toch wat fijner dan een mATX, vooral qua PCI-sloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:29
RoD schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 16:11:
Misschien iets als een volwaardig ATX-bordje met een videokaart? Het lijkt me duidelijk dat de grafische mogelijkheden van het systeem hier absoluut de bottleneck is, dus wmb kan er prima een goedkoop kaartje in. Als het verder nog in het budget past zou ik er toch een ATX-bordje van maken, is imo toch wat fijner dan een mATX, vooral qua PCI-sloten.
de essentie van het basis systeem lijkt me dat je moeder er vier jaar mee vooruit kan met Vista, internet, office, picasa etc. Dus geen zware games of echte videobewerking. Eerder een card-reader imo.
En dan oogt deze kast heel wat minder opdringerig als een grotere.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Het is ook geen prioriteit, maar als er dan toch 65 euro te besteden is mag er best wat grafische kracht in. Mocht m'n moeder nog eens een spelletje willen spelen dan kan dat ook. Een card-reader lijkt mij niet zo erg zinvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Een ATX-bord past er trouwens prima in, dus ik snap beascop's laatste opmerking niet...

Zou toch een iets goedkopere muis nemen, het is tenslotte een basis-systeem. Het geld stop je dan in een leuke videokaart.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:51
Mijn suggestie: maak het systeem stiller en energiezuiniger. Een budget losse videokaart heeft mijn inziens toch niet zo heel veel toegevoegde waarde: je kan er niet veel meer mee dan hetgeen mogelijk is met de geintegreerde graphics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Hielko schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 18:07:
Mijn suggestie: maak het systeem stiller en energiezuiniger. Een budget losse videokaart heeft mijn inziens toch niet zo heel veel toegevoegde waarde: je kan er niet veel meer mee dan hetgeen mogelijk is met de geintegreerde graphics.
Heb je daar een bron van? Volgens mij presteert die chipset lang niet zo geweldig als een losse goedkope videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
En als ze een HD filmpje wil kijken zonder dat de cpu over de kop gaat?
Dan is een ander moederbord + HD2400 pro (al dan niet passief gekoeld) een leuke optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Ik zou kiezen voor een goede webcam boven een videokaart, eigenlijk. Uit persoonlijke ervaringen maak ik op dat ook de meest simpele huisvrouwen dat snel onder de knie hebben - MSN maakt het in ieder geval erg makkelijk. Skype volgens mij ook wel.

Een videokaart is ook leuk, maar is er behoefte aan? Als het een familie computer wordt waar de kinderen (simpele) spelletjes moeten kunnen spelen.. dan ja. Denk aan de Harry Potter spellen en de verschillende educatieve software die ouders voor hun kroost willen installeren.

Maar als dat prima draait op een onboard GPU zou ik het zo laten en gewoon een webcam voorselecteren. Het aanbod is namelijk groot, en van een best-buy-guide verwacht men toch dat er een wel overwogen keuze is gemaakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Blue-eagle schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 22:50:
Ik zou kiezen voor een goede webcam boven een videokaart, eigenlijk. Uit persoonlijke ervaringen maak ik op dat ook de meest simpele huisvrouwen dat snel onder de knie hebben - MSN maakt het in ieder geval erg makkelijk. Skype volgens mij ook wel.
Een webcam lijkt me niet iets wat je in een BBG moet stoppen. Als mensen een webcam willen kunnen ze die er bij aanschaffen.
Een videokaart is ook leuk, maar is er behoefte aan? Als het een familie computer wordt waar de kinderen (simpele) spelletjes moeten kunnen spelen.. dan ja. Denk aan de Harry Potter spellen en de verschillende educatieve software die ouders voor hun kroost willen installeren.
Het is geen prioriteit, maar er is ruimte in het budget. Persoonlijk zou een videokaart dan hetgene zijn wat ik het eerst zou aanpassen.
Maar als dat prima draait op een onboard GPU zou ik het zo laten en gewoon een webcam voorselecteren. Het aanbod is namelijk groot, en van een best-buy-guide verwacht men toch dat er een wel overwogen keuze is gemaakt ;)
Wie zegt dat er hier geen overwogen keuzes worden gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
RoD schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 23:00:
[...]

Een webcam lijkt me niet iets wat je in een BBG moet stoppen. Als mensen een webcam willen kunnen ze die er bij aanschaffen.
Oke, maar een muis/toetsenbord kan wel? De selectie webcams (en de specs) zijn nogal divers tegenwoordig. Anyway, het was maar een idee - de behoefte is er veelal wel ;)
Wie zegt dat er hier geen overwogen keuzes worden gemaakt?
Dat zeg ik ook niet, ik doelde op het feit dat bijvoorbeeld mijn moeder een weloverwogen keuze zou waarderen, dat ze er zelf niet over hoeft na te denken. Als we dat in een BBG kunnen stoppen scheelt dat de consument weer talloze vergelijkingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Blue-eagle schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 23:08:
[...]

Oke, maar een muis/toetsenbord kan wel? De selectie webcams (en de specs) zijn nogal divers tegenwoordig. Anyway, het was maar een idee - de behoefte is er veelal wel ;)
Iedereen wil een muis/toetsenbord, een webcam is toch iets te specifiek voor een BBG, imo.
Dat zeg ik ook niet, ik doelde op het feit dat bijvoorbeeld mijn moeder een weloverwogen keuze zou waarderen, dat ze er zelf niet over hoeft na te denken. Als we dat in een BBG kunnen stoppen scheelt dat de consument weer talloze vergelijkingen ;)
De BBG gaat om het systeem zelf, niet zozeer de randzaken (behalve de noodzakelijke).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Ben het eens met ROD, wil er wel aan toevoegen: een toetsenbord + muis is een vereiste om uberhaupt te kunnen werken met een pc, een webcam is nog altijd een gadget.

En het is wel degelijk mogelijk om er een redelijke 3D-kaart in te proppen, die welke onboard GPU zal verbleken qua prestaties: het systeem hieronder...

€ 34,95 Sharkoon Rebel9 Economy
€ 59,46 Corsair CMPSU-450VX
€ 67,90 Gigabyte GA-MA69G-S3H, 690G (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, Raid, 1394, VGA, HDMI)
€ 68,- AMD Athlon X2 BE-2300
€ 41,30 Kingston KVR667D2N5K2/2G
€ 8,93 OEM 3,5 diskettestation
€ 55,- Samsung SpinPoint T166, 250GB (7200rpm, SATAII, 16MB, NCQ)
€ 68,94 MSI RX2600PRO-T2D256EZ/D2
€ 9,75 Logitech Internet 350 Keyboard (USB, Zwart)
€ 6,47 Logitech Optical Wheel Mouse USB ,Zwart
€ 16,72 Logitech S200 (2.1, 2x 2.9W, 11.3W, Zwart)
€161,29 Acer AL1916WAs (19", 5ms, D-sub, Zwart/Zilver)

Totaal € 599,11

-De X2 BE-2300; Zuiniger dan de Ahtlon 64 X2's van AMD.
-Full-ATX moederbord, alles erop en eraan (behalve SLI/Crossfire; wat ik niet nodig vind voor een familie-pc/basis pc). Altijd 2 vrije PCI sloten, zelfs de dikste Grafische kaart zal niet in de weg zitten.
-Een 2600 Pro, waar je toch al aardig mee kan gamen. De 2400 PRo is net ff te licht daarvoor. Deze MSI 2600 Pro is ook nog eens passief, wat het totale geluidsniveau ten goede zal komen.
-De Sharkoon Rebel9 Economy, met 1 standaard 120mm fan en de optie voor nog meer 120mm fans zodat koeling van de pc-componenten geen probleem zal zijn. Vind hem er beter uitzien dan de Antec, maar dat is persoonlijk.
-Tot slot een uitstekende voeding, van Corsair, die bekend staan om hun betrouwbaarheid, stabiliteit en stilte.

Heb wel wat bezuinigt op de harddisk, muis en toetsenbord. 250GB zal voor veel mensen toch wel voldoende zijn en als de muis en/of toetsenbord niet bevalt kan je die altijd nog vervangen. Altijd leuke cadeau's voor bijv. een verjaardag ofzo...

[ Voor 8% gewijzigd door Madrox op 28-10-2007 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Waarom staat er naast die 2600Pro nog een 2400Pro in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Was ik ff vergeten ertussenuit te halen 8)7 (thks)

ps: de prijs klopt wel.

[ Voor 20% gewijzigd door Madrox op 28-10-2007 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Topicstarter
Stiller maken van het systeem:
Kast is al erg stil, dus daar is weinig aan te veranderen. Huidige generatie AMD-koelers is stil, maar het kan natuurlijk stiller. Daar gaan we naar kijken.

Energie zuiniger maken:
Processor kan zuiniger, dus daar gaan we naar kijken.

HD content afspelen:
Laat deze chipset daar nu net ontzettend goed in zijn.

Monitor met DVI...
Tja... leuk... maar ik vraag me af of de meeste basisgebruikers het verschil tussen vga en dvi kunnen zien. Interessanter is dan om een monitor met HDCP-ondersteuning (DVI of HDMI) te nemen. Echter zijn die nog altijd redelijk prijzig.

Betere grafische kaart..
Tja... de nieuwste spellen blijven onspeelbaar en de oudere zijn ook speelbaar op de ingebouwde chipset... Dus... tja... of dat nou zo interessant is.

Mestreechs volksleed:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 15:11
Ik ga me er weer eens mee bemoeien ;)

Heel simpel, gewoon het oude systeem in combinatie met een passief gekoelde Ati Radeon HD 2600 Pro, want deze videokaart presteert goed genoeg om oudere spellen op native resolutie en medium settings te spelen.
Ralph Smeets schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 09:36:
Betere grafische kaart..
Tja... de nieuwste spellen blijven onspeelbaar en de oudere zijn ook speelbaar op de ingebouwde chipset... Dus... tja... of dat nou zo interessant is.
De oudere spellen zijn op native resolutie niet speelbaar op die chipset (verneukte Ati X1250 IGP zonder eigen geheugen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ralph Smeets schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 09:36:
Betere grafische kaart..
Ja, het prestatieverschil met een losse videokaart is behoorlijk groot. Dat kan het verschil maken tussen een wat ouder spel net wel of net niet kunnen spelen, of zoals hierboven gezegd, op de native resolutie. Als het in het budget past, zou ik het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:01

Pubbert

random gestoord

Joep Stoffels schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 13:22:
Ik ga me er weer eens mee bemoeien ;)

Heel simpel, gewoon het oude systeem in combinatie met een passief gekoelde Ati Radeon HD 2600 Pro, want deze videokaart presteert goed genoeg om oudere spellen op native resolutie en medium settings te spelen.

[...]

De oudere spellen zijn op native resolutie niet speelbaar op die chipset (verneukte Ati X1250 IGP zonder eigen geheugen).
Ik heb een HD2600 in mn laptop (vergelijkbaar met de HD2600Pro) En ik kan hier zelfs Crysis demo op draaien (1024 en alles medium) UT3 kan ik zelfs met high-settings draaien.

De kracht van die kaartjes worden onderschat, je hoeft niet perse een spel op 1920x1600 te kunnen draaien met 8x AA en 16xAF om ervan te genieten.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-09 15:17
Ik ben het eens met de mensen die een aparte videokaart aan het systeem van vorige keer willen toekennen; ikzelf heb de BBG van vorige keer in elkaar gezet plus een losse PCI-e videokaartje voor eventueel wat games te spelen (7300GS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
wordt met een basispc nou een pc bedoelt: waar je moeder zylomgames op kan doen, word op kan starten en post ontvangen?

of moet deze pc alles in principe kunnen maar dan wat minder overtuigend?

bij voorgaande bbg's had ik het idee dat het 2e was en nu heb ik meer het idee dat het over een pc gaat waar mamsel samen met oma tetris en balletjesschiet spelletjes op moetten doen :P

Ik zelf zie het begrip basissysteem dus meer als de basis familiepc van een gemiddelde familie met gelimiteerde game mogelijkheden maar dat in ieder geval het grote grut aan games het erop doet.

Ik ben dus een voorstander om er een HD2600 in te doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het basis systeem voor mij is gewoon een hele simpele computer. Voor mensen die hem nauwlijks gebruiken. En als ze hem gebruiken toch alleen maar tekstverwerken, surfen en emailen. (zijn er meer dan genoeg van, meer dan die op het minimale van het minimale een spel willen spelen).

Wil je er ook spelletjes op spelen? Kijk dan maar naar het multimedia systeem. Een 7300GS(ik heb tijdelijk een 7300le gehad, ik weet waar ik over praat :P) is ook te traag voor games. Deze zal dan ook niet veel sneller zijn dan deonboard. Deze is zelf snel voor een onboard kaartje :|.

Ik ben voor een extra zuinige proc of een betere monitor. (Dat had je al gezegt :P. Oja... O-) )

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2007 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
maar games zoals gta san andreas kan ik al spelen met mn oude FX5500 van msi :P daar heb ik geen nieuwe 140 euro videokaart voor nodig :P het ligt helemaal aan je definitie van een beetje game.

ik vind de uitvoering van multimediapc ook een beetje twijfelachtig :P wat mij een multimediapc lijkt is een computer met een goede geluidskaart en een videokaart voor goede HD weergave en games zijn niet belangrijk maar een speakersetje wel en een lekkere muis enzo,

maar waar het op neer komt is naar mijn mening een soort mid-ange gamepc :P

Maar kan je met een 7300GS NFS Most Wanted spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

LlamaWereldOver schreef op donderdag 01 november 2007 @ 23:03:
Maar kan je met een 7300GS NFS Most Wanted spelen?
Ja, dat kan. Ik heb zelf een 2e notebook met daarin een 7300Go (Core 350MHz / Memory 700MHz) maar deze we OC'ed richting 450MHz / 900MHz. Zelf weet ik dus ook wat trage stront is ;)

@350MHz / 700MHz was het te spelen @ 1024 x 768 zonder al te gekke poespas (eye-candy)

Verwacht geen FPS van 60, maar 30 - 35 is zeker wel te halen.

[ Voor 4% gewijzigd door DaMarcus op 01-11-2007 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind dat je de 690G chipset wel een beetje onderschat.(of een losse uber budget kaart overschat),

http://www.pcper.com/arti...aid=376&type=expert&pid=9

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2007 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Topicstarter

Mestreechs volksleed:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

1) Moederbord heeft geen firewire en is weer een mATX.

2) De 8500GT vind ik een slechte keus; dit is bijv. wat hardware.info erover zegt in hun "Midrange Parade!" (nr.4-2007)

De kaarten zijn volstrekt ongeschikt om te gamen. Zo'n kaart zou je dan wel kunnen kopen om je Windows Desktop te versnellen of voor videotoepassingen, maar dan biedt een Ati HD 2600 meer prestaties en mogelijkheden voor minder geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Topicstarter
De enige HD 2600 die voor rond de 70 euro is te verkrijgen is een 2600 Pro. En die ligt qua prestaties rond het niveau van een 8500 GT.

Mestreechs volksleed:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Ralph Smeets schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 08:32:
De enige HD 2600 die voor rond de 70 euro is te verkrijgen is een 2600 Pro. En die ligt qua prestaties rond het niveau van een 8500 GT.
Volgens hardware.info is een 2600 Pro wel degelijk sneller dan een 8500 GT. En de 2600 Pro heeft een belangrijk pluspunt: de geintegreerde UVD-technologie , wat zeer geschikt is voor videotoepassingen.

Extremetech heeft ze naast elkaar getest:

http://www.extremetech.com/article2/0,1697,2161080,00.asp

Hexus.net

http://www.hexus.net/content/item.php?item=9231&page=5

De 2600 Pro maakt een goede indruk, beduidend sneller dan een 8500 GT.
Als ze dan net zo duur zijn, waarom dan niet gewoon een 2600 Pro ?

[ Voor 25% gewijzigd door Madrox op 03-11-2007 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovisscher
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-08 11:48
Misschien is het goed om te bezinnen op wat er precies bedoeld wordt met Basissysteem. Want ik zie nu in de laatste paar BBG dat er dan weer wel, dan weer niet voor een videokaart gekozen wordt, en dat daarmee ook de andere onderdelen wat duurder, danwel wat goedkoper gekozen worden. Ik bespeur 2 hoofdlijnen:
1. Een basissysteem is een PC die door pa en ma wordt gebruikt om te surfen, filmpje te kijken, dvdtje te branden, spelletjes op i-net spelen, etc (huis, tuin en keukengebruik) ZONDER dat er zwaardere spellen op hoeven te draaien (iig niet spellen van de laatste 2-3 jaar). In dat geval is een videokaart niet nodig.
2. De PC moet in staat zijn om al het bovenstaande te doen, en ook spellen kunnen draaien, niet op full eye-candy, maar wel zo dat zoon of dochterlief met FIFA, AoE2, geen vastlopers, rare beelden of lage framertes krijgt. In dat geval is natuurlijk een videokaart aan te raden.
Het nadeel van een videokaart is dat je al heel gauw aan de 15% van je budget zit, en dat je dan op de andere onderdelen van je PC moet gaan korten. Mijn voorstel is om eens goed te kijken wat je eigenlijk wilt zeggen met een basissysteem. Zo voorkom je telkens weer de discussie wel/geen videokaart, en kan je op basis van die definitie een systeem in mekaar zetten. Natuurlijk kun je bij de opmerkingen zetten dat voor spellen een videokaart wordt aangeraden, of in het geval dat die er in zit er bij zetten dat voor his/tuin/keukengebruik een videokaart niet nodig is. Maar blijf niet hangen in het telkens weer switchen tussen wel/geen videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Een videokaart is ook niet persé nodig, maar aangezien er nu 65 euro over is kan er best een videokaart bij. Hoeft ook niet gekort te worden op andere onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovisscher
RoD schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 13:56:
Een videokaart is ook niet persé nodig, maar aangezien er nu 65 euro over is kan er best een videokaart bij. Hoeft ook niet gekort te worden op andere onderdelen.
Voor die 65 euro zou je ook kunnen kiezen voor een wat snellere processor, of een andere koeler, of een iets beter geluidssetje (aangezien er dvd's op afgespeeld worden, en muziek, waarbij het mij niet onhandig lijkt om goede kwaliteit speakers te hebben), niet dat het nodig is (dit voldoet ook wel), maar ik wil zeggen dat mijns inziens de discussie moet gevoerd worden of een videokaart an sich wel meerwaarde heeft voor de doelgorep van het basissysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Zo blijf je natuurlijk aan de gang. De een zal meer geheugen willen, de ander een 200mhz snellere CPU, die wil toch een beter speakersetje en/of geluidskaart. Hoe je ook bekijkt, het is en blijft een baispc, hij blinkt nergens in uit (behalve de lage prijs).

Zwakste schakel van deze basispc zijn spelletjes, je zegt het zelf al, Internetspellen en verouderde spellen; dat zijn de enige spellen die deze pc aankan. Dat los je op met een videokaart, die dan wel niet de allersnelste, mooiste FPS shooters aankan; maar wel de meeste andere spellen die je nu koopt.

Het past in het budget, dus waarom niet ?

ps: goede kwaliteit speakers is maar relatief. Elk willekeurig speakersetje voor de pc verbleekt bij de
echte Hi-Fi sets. Onder de € 80,- is er gewoon geen kwaliteit te koop, da's allemaal subjectief.

- Een 200mhz snellere CPU, wat merk je daar nou van ? (bijna nul)

- Een betere speakerset zal minder slecht klinken, maar het geluid komt nog steeds van de onboard audio"chip". Een duurdere geluidskaart zal het geluid opkrikken, maar dan wil je algauw toch ook een duurdere speakerset bij.

-Voor een basis-pc is 2 GB meer dan voldoende.

[ Voor 31% gewijzigd door Madrox op 03-11-2007 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovisscher
Madrox schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 14:48:
Zo blijf je natuurlijk aan de gang.
De discussie over wel of geen videokaart speelt ook al langer. Bovendien is het niet de bedoeling om te zeggen dat de processor sneller moet, of een beter speakersetje, of meer geheugen of noem het maar op. Het gaat mij om het feit dat de onboard videochip goed genoeg is voor huis/tuin/keuken, maar niet sterk genoeg voor moderne spellen. Dus moet er een keuze gemaakt worden. Willen we dat er wel of geen moderne spellen gespeeld kunnen worden op het basisysteem? Ik ben er zelf nog niet uit, dus ik probeer hier juist argumenten voor en tegen te horen te krijgen. Ik ga nl. aan verschillende mensen adviseren over PC's die rond dit bedrag zitten, en daar zitten er ook tussen die zelf dubben tussen het wel of geen videokaart. Ik probeer juist de discussie over of het wenselijk is om een videokaart te gbruiken in dit soort systemen op gang te laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Ralph Smeets schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 08:32:
Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/nl-NL/products/ZGRnmGZoyZZl/bGRkZ5iSmJXK,bGRkZ5iSmJjK/viewbenchmark/

Zeker weten?

Edit: Er is geen goedkope passief gekoelde ATI HD 2600 Pro met 256 MB DDR3 leverbaar.

Neem daarom deze deze.
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.nl/999/images/products/1732/1732_l.jpg
De bijgeleverde koeler zal waarschijnlijk nauwelijks hoorbaar zijn in de Antec-behuizing.

[ Voor 32% gewijzigd door Joep op 03-11-2007 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

jacovisscher schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 15:27:
[...]

De discussie over wel of geen videokaart speelt ook al langer. Bovendien is het niet de bedoeling om te zeggen dat de processor sneller moet, of een beter speakersetje, of meer geheugen of noem het maar op. Het gaat mij om het feit dat de onboard videochip goed genoeg is voor huis/tuin/keuken, maar niet sterk genoeg voor moderne spellen. Dus moet er een keuze gemaakt worden. Willen we dat er wel of geen moderne spellen gespeeld kunnen worden op het basisysteem? Ik ben er zelf nog niet uit, dus ik probeer hier juist argumenten voor en tegen te horen te krijgen. Ik ga nl. aan verschillende mensen adviseren over PC's die rond dit bedrag zitten, en daar zitten er ook tussen die zelf dubben tussen het wel of geen videokaart. Ik probeer juist de discussie over of het wenselijk is om een videokaart te gbruiken in dit soort systemen op gang te laten komen.
Natuurlijk heeft het zin om zo'n videokaart erin te stoppen. Het mag dan geen FPS monster zijn, maar je spellen, al je spellen, zullen stuk voor stuk lekkerder lopen dan met een onboard GPU. Spellen, die bijv. nu net niet lekker genoeg lopen op je onboard GPU, zullen dat dan wel doen.

Wat belangrijk is dat je die mensen vraagt wat ze van de pc verlangen, of ze af en toe een spel spelen en wat voor spellen ze spelen. Spellen van 1 jr oud ofzo, incl. de first person shooter, zullen bijna allemaal prima draaien op zo'n 2600 Pro. Het is maar de vraag of dat ook wil lukken met een onboard GPU; iig zal het altijd trager zijn.

Willen ze Crysis ofzo spelen, dan moeten ze aan hele andere videokaarten denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

jacovisscher schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 13:51:
Misschien is het goed om te bezinnen op wat er precies bedoeld wordt met Basissysteem.
Lijkt me inderdaad wel handig. Ikzelf zou overigens zeggen dat men met een basissysteem bedoelt een systeem voor weinig geld, waar je nog wel zo veel mogelijk mee kunt. Of zoveel mogelijk, je had het zelf al over een gezin, dus een gezinspc.Anders zou je het een internet en tekstverwerkingspc moeten noemen en in dat geval hoef je ook niet het budget op te maken., zoals nu wel gebeurt. Een videokaart slokt idd relatief veel geld van het budget op, maar dat is ook zo met de kast. Ik vind nu dat er nogal dure kasten gebruikt worden voor een budget basissysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Tsja, voor echt gamen moet je simpelweg niet hier zijn. Maar veel mensen vinden het helemaal niet erg om niet de nieuwste spellen te kunnen spelen. "Iets" spelen is al goed genoeg. Er zijn zat oude spellen die best vermakelijk zijn en zeker baat hebben bij een dergelijke upgrade van onboard naar een 2600Pro of iets dergelijks. Het prestatieverschil is behoorlijk groot. Je merkt het niet bij de nieuwste games (die blijven slecht draaien op een dergelijk systeem), maar wel bij de wat oudere.

Het geld investeren in meer geheugen of een snellere cpu is imo overkill. Daar pak je geen winst meer mee. De winst ligt hem in het low-end gamen.

Overigens is het wellicht een idee om voor de volgende BBG het budget te verlagen, gezien de moeilijkheden om het op te krijgen :P

[ Voor 9% gewijzigd door RoD op 03-11-2007 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovisscher
Dit soort argumenten wou ik dus op tafel krijgen door de discussie te starten. Toch enkele kanttekeningen.
- Als het spelen van spellen toch wel een onderdeel is van het budgetsysteem, waarom zit er dan geen videokaart in de vorige BBG?
- Stel dan nu vast aan welke eisen het budgetsysteem moet voldoen, zodat je discussie over wel of geen videokaart in de toekomst niet nog 10 keer hoeft te voeren.
- Verlaag het budget enigszinds. Het wordt steeds minder een kunst om met dit budget een systeem in elkaar te zetten wat voldoet aan de term basis. Je moet jezelf natuurlijk wel scherp houden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Goede vraag(en). Het spelen van ene spelletje staat onderaan de "agenda" van dit basissysteem, er zat geen videokaart in de laatste BBG, daarvoor zat er weer wel eentje. Het is af en aan met de videokaart.

Misschien zou het beter zijn om drie soorten game cq multimedia bakken neer te zetten, zodat alle categorieen van videokaarten worden benut (low-end/mid-range en high-end). Een systeem zonder videokaart is naar mijn smaak vooral een Office PC; en niet veel meer dan dat.

Naar de budgettering kan zeker gekeken worden, de prijsverschillen tussen de verschillende configs vind ik bijv. wel erg groot.

[ Voor 12% gewijzigd door Madrox op 03-11-2007 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Topicstarter
#ProductPrijsSubtotaal
1Acer AL1916WAs (19", 5ms, D-sub, Zwart/Zilver)€ 159,40€ 159,40
1AMD Athlon 64 X2 4200+ (AM2, 2x2.2GHz, 512KB, 400MHz Bus, Boxed)€ 62,40€ 62,40
1Antec NSK4480B€ 65,28€ 65,28
1Gigabyte GA-MA69VM-S2€ 49,85€ 49,85
1Kingston KVR667D2N5K2/2G€ 40,32€ 40,32
1Logitech MX400 Performance Laser Mouse (PS/2, USB)€ 28,-€ 28,-
1Logitech S200 (2.1, 2x 2.9W, 11.3W, Zwart)€ 16,72€ 16,72
1Logitech Ultra-Flat Keyboard€ 14,96€ 14,96
1NEC AD-7173S 18x (Dual-layer, LabelFlash, SATA, Zwart)€ 24,95€ 24,95
1Samsung SpinPoint T166, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ)€ 64,45€ 64,45
1Sapphire HD2600 Pro OC€ 76,49€ 76,49
ImporterenTotaal€ 602,82

Dit wordt hem.

Wie eventueel 73 euro wil besparen kan de grafische kaart weglaten, gezien het moederbord onboard video heeft :)

Mestreechs volksleed:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Kan ermee door :>

Mensen die liever iets minder herrie willen, kunnen ook nog kiezen voor een
http://www.azerty.nl/prod...en/?ID=35631&IMG_SELECT=1
die passief gekoelt is.

Deze OC editie is wel iets sneller, maar dan nog blijft de kaart niet snel genoeg voor de nieuwste FPS games. De actieve koeling op de Sapphire is wel te horen, het zal de pc zeker luidruchtiger maken. Wil je dat liever niet, kan je beter een passief model nemen.

Eerlijk gezegt vind ik het wel een beetje overdone om een OC exemplaar te kiezen voor een basissysteem; stilte is toch ook een feature ?

ps: die Asus koeling ziet er ook wel oke uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Madrox op 03-11-2007 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Topicstarter
Mooi, Saphire eruit, MSI erin :)

Mestreechs volksleed:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Madrox schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 23:07:
Kan ermee door :>

Mensen die liever iets minder herrie willen, kunnen ook nog kiezen voor een
http://www.azerty.nl/prod...en/?ID=35631&IMG_SELECT=1
die passief gekoelt is.
Daar ben ik op tegen, omdat het MSI-exemplaar DDR2 heeft en geen DDR3 zoals die van Asus. Ik kan geen benchmarks vinden, maar ik denk dat de prestaties een stuk minder zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Joep Stoffels schreef op zondag 04 november 2007 @ 11:18:
[...]

Daar ben ik op tegen, omdat het MSI-exemplaar DDR2 heeft en geen DDR3 zoals die van Asus. Ik kan geen benchmarks vinden, maar ik denk dat de prestaties een stuk minder zullen zijn.
Weet je dat zeker ?

Via jouw link kom ik bij Azerty:

Asus EAH2600PRO/HTDP/256M,GDDR2, PCI Express x16, 256MB
Salland zegt hetzelfde bij de specs: Type geheugen DDR2

Volgens mij zit er een foutje in de Pricewatch van Tweakers:

Asus EAH2600PRO/HTDP/256M prijzen
Fabrikantcode: 90-C1CJD0-HUAY00Z, EAN: 4719543-03077-6
Rad. HD2600 Pro, 256MB, DDR3, PCI-e, 2x DVI

Dat verklaart misschien de verwarring....

FF checken bij Asus; het is weldegelijk GDDR2 geheugen!
Niets aan de hand dus.

ps: Ik zie nog meer fouten in de Pricewatch;

Club3D 2600 Pro DDR3 = GDDR2

Voor ongeveer een € 10,- extra kan je de DDR3 versie van MSI verkrijgen, dat zal de prestaties iets verhogen maar verwacht geen wonderen; voor de games waarvoor die al te traag is zal er weing veranderen. Deze is net zoals de DDR2 variant passief gekoelt.

*Dat is eerder € 20,- , daar de eerste winkel nogal onduidelijk is (niet zeker of dat idd ddr3 is), de twee winkel zegt dat het ddr2 is, en pas bij de derde winkel word er duidelijk de goede kaart aangeboden; helaas wel een stukje duurder.

Maar goed, diegene die toch extra perfomance willen voor een dubbeltje, kunnen nog altijd de Sapphire DDR3 OC kaart overwegen.

[ Voor 61% gewijzigd door Madrox op 04-11-2007 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

DDR2 vs. DDR3 is echt niet zinvol om naar te kijken. Kijk liever eerst of je een degelijke benchmark kan vinden voordat je daar uitspraken over doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

RoD schreef op zondag 04 november 2007 @ 13:12:
DDR2 vs. DDR3 is echt niet zinvol om naar te kijken. Kijk liever eerst of je een degelijke benchmark kan vinden voordat je daar uitspraken over doet.
dat heb ik al gedaan ;-)

Bij de zwaardere games is het verschil vrijwel nihil, bij de iets lichtere DX9 games kan het een 10% schelen. niks schokkends eigenlijk, 40fps of 44 fps; ga je dat echt voelen ?

[ Voor 23% gewijzigd door Madrox op 04-11-2007 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
Voor een paar euro meer zou ik eerder voor de zuinigere AMD BE-2350 gaan. De passief gekoelde MSI RX2600Pro lijkt me ook een betere keuze. Ik vind een stil systeem belangrijk.

Volgens de handleiding van het GigaByte moederbord heb je een floppy disk nodig om Windows te kunnen installeren als je een SATA HD gebruikt. Ik gebruik al jaren geen floppy drive meer dus dat zou voor mij een reden zijn om een ander moederbord te kiezen.
Ik geef dan ook liever 10 euro uit aan een kaartlezer die mijn x GB geheugenkaartjes aan 20 MB/s kan uitlezen dan aan een floppy drive die 0,001 GB floppy's aan 0,06 MB/s uitleest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Volgens mij heb je zo'n floppydisk voor elk moederbord nodig (met XP iig) waar je je OS op een SATA harddiks wil installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Madrox schreef op maandag 05 november 2007 @ 11:27:
Volgens mij heb je zo'n floppydisk voor elk moederbord nodig (met XP iig) waar je je OS op een SATA harddiks wil installeren.
Echt niet. Mijn gigabyte P35-DS3R was dat totaal niet nodig. Vroeger was dat zo.

Edit: En voor me optische drive op sata was ook niets extra's nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2007 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Madrox schreef op zondag 04 november 2007 @ 13:14:
[...]

dat heb ik al gedaan ;-)

Bij de zwaardere games is het verschil vrijwel nihil, bij de iets lichtere DX9 games kan het een 10% schelen. niks schokkends eigenlijk, 40fps of 44 fps; ga je dat echt voelen ?
Die post was eigenlijk aan Joep Stoffels gericht :)
Enne, 40 tegen 44 fps lijkt mij voor een basissysteem niet een geweldig verschil. Games zijn immers geen prioriteit. Prijs moet de doorslag geven imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Verwijderd schreef op maandag 05 november 2007 @ 11:32:
[...]

Echt niet. Mijn gigabyte P35-DS3R was dat totaal niet nodig. Vroeger was dat zo.

Edit: En voor me optische drive op sata was ook niets extra's nodig.
Mag je mij eens uitleggen hoe een nieuw moederbord ervoor zorgt dat Windows XP, wat "out of the box" geen ondersteuning heeft voor Sata wel ineens de Sata harddisk ziet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
De SATA HD's worden dan gewoon als IDE drive's herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Twister336 schreef op maandag 05 november 2007 @ 13:23:
De SATA HD's worden dan gewoon als IDE drive's herkend.
Ach ja, natuurlijk. Je hebt alleen drivers nodig als je een RAID-set gaat installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
RoD schreef op maandag 05 november 2007 @ 12:56:
[...]

Die post was eigenlijk aan Joep Stoffels gericht :)
Enne, 40 tegen 44 fps lijkt mij voor een basissysteem niet een geweldig verschil. Games zijn immers geen prioriteit. Prijs moet de doorslag geven imo.
Ik keek naar de productgegevens in de pricewatch en daarin staat dat de Asus DDR3 heeft, wat dus niet klopt en inderdaad; DDR3 presteert misschien 10% beter dan DDR2.

Toch ben ik voor die Asus, want zoals jezelf zegt "Prijs moet de doorslag geven imo."
En die Asus is de goedkoopste in de pricewatch. Hier een review van die videokaart.

X-bit Labs zegt: "The cooler is indeed quiet and is not audible against the noise from the working PC." Naar mijn mening dus geen nood voor een duurdere passief gekoelde kaart.

Maar het kwaad is al geschied...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

"kwaaD" is een groot woord. Zonder fan weet je zeker dat die nooit herrie gaat maken, zo'n fan gaat toch slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Joep Stoffels schreef op maandag 05 november 2007 @ 16:57:
[...]

Ik keek naar de productgegevens in de pricewatch en daarin staat dat de Asus DDR3 heeft, wat dus niet klopt en inderdaad; DDR3 presteert misschien 10% beter dan DDR2.
Er zijn meer snelheidsfactoren dan alleen DDR2/3.
Toch ben ik voor die Asus, want zoals jezelf zegt "Prijs moet de doorslag geven imo."
En die Asus is de goedkoopste in de pricewatch. Hier een review van die videokaart.

X-bit Labs zegt: "The cooler is indeed quiet and is not audible against the noise from the working PC." Naar mijn mening dus geen nood voor een duurdere passief gekoelde kaart.
Dat lijkt me dan een beter argument :)
Nouja, zo erg is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Nee, zo'n ramp is 't natuurlijk niet. Ik ben best wel tevreden met het basissysteem deze keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Hierbij dank aan iedereen die mee wilde denken voor deze BBG en Ralph in het bijzonder, voor zijn luisterende oor en prima configuratie die hij heeft neergezet _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Om toch nog even in te haken op de discussie "wat is het basis systeem nu precies?" Als er zoveel ruimte in het budget overblijft om een losse videokaart toe te voegen (iets dat laten we eerlijk zijn erg fijn, maar verre van essentieel is in een systeem om op te internetten en te tekstverwerken), is het dan niet een beter idee om gewoon het budget van het basissysteem omlaag te gooien? Dit mes snijdt mijns inziens aan 2 kanten. Mensen die het lezen hebben het idee "Zo, kan ik voor zo weinig geld al een hele computer kopen." En ook diegene die de guide in elkaar draait heeft weer een beetje een uitdaging om een volledig systeem samen te stellen dat binnen het budget valt maar toch functioneel genoeg is.
Nu zit er toch een hoop onzin aan het basis systeem imho, kijk bijvoorbeeld naar de muis, nu is dat niet het duurste onderdeel, maar bijna 3 tientjes voor een laser muis? Voor 5 euro heb je er een met een ledje, heb nog nooit iemand over die precisie horen klagen tijdens het web browsen. Persoonlijk zou ik nog wel meer andere keuzes maken dan, je kunt zo het budget 100 euro omlaag gooien denk ik dan.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Dar is wel waar wat je zegt, maar zo maak je er idd een office-pc van oftewel een veredelde typemachine. Browsen kan je al met Pentium 3.

Een basis-pc lijkt mij meer dan dat, dus ook een pc waarmee je een spelletje speelt. Die muis is idd wat aan de hoge kant, daar kan zeker €20,- af. Het is wel een fijne muis.

De vraag is dus eigenlijk: is een basis-pc gelijk aan een office-pc ?
Zelf vind ik van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Nu online
Madrox schreef op maandag 05 november 2007 @ 22:51:
De vraag is dus eigenlijk: is een basis-pc gelijk aan een office-pc ?
Zelf vind ik van niet.
als we het inleidende stukje er even bijpakken
Het basissysteem is geschikt voor iedereen die geen zware applicaties draait die veel processorkracht nodig hebben. Ondanks dat moet het toch voldoende kracht in huis hebben om zonder problemen allerhande officetaken uit te kunnen voeren zoals het schrijven van een brief of een verslag, het verzenden of ontvangen van e-mails en op het internet te surfen. Ook met het vermaak van de gebruiker is rekening gehouden. Het luisteren naar muziek of het bekijken van een film moet ook mogelijk zijn, evenals het branden van een cd of dvd. Ten opzichte van de vorige guide is er deze keer wel ruimte in het budget voor een losse grafische kaart. Het systeem is hierdoor ook beter geschikt om de iets modernere spellen te spelen.
Dan kom je op de grafische kaart na toch erg dicht bij een office systeem. Het luisten van muziek en afspelen van dvd's is iets dat met een pentium 1 al kan dus of dat er nu voor zorgt dat de pc de office specificaties ontstijgt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Zowel de inledingen als de bugdetjes zijn niet helemaal up-to-date meer, maar het heeft weinig met de BBG van een basis (geen budget dus!) systeem te maken. Is het niet beter als we hier een centraal topic voor openen om dit een beetje opnieuw vorm te geven?
Maverick schreef op maandag 05 november 2007 @ 23:03:
Het luisten van muziek en afspelen van dvd's is iets dat met een pentium 1 al kan dus of dat er nu voor zorgt dat de pc de office specificaties ontstijgt :?
Iets met 640K enzo.. ;)

Oja, en brieven schrijven kun je met een pen doen en versturen met de PTT (of TNT :P ), dus die P1 heb je eigenlijk ook helemaal niet nodig....

[ Voor 46% gewijzigd door TheZeroorez op 05-11-2007 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Nu online
TheZeroorez schreef op maandag 05 november 2007 @ 23:05:
Zowel de inledingen als de bugdetjes zijn niet helemaal up-to-date meer, maar het heeft weinig met de BBG van een basis (geen budget dus!) systeem te maken. Is het niet beter als we hier een centraal topic voor openen om dit een beetje opnieuw vorm te geven?
Ik denk zelfs dat het misschien beter is het idee helemaal om te gooien, nu is het gewoon een random systeem binnen budget X. Beter zet je een aantal eisen neer, hij moet bijvoorbeeld persee X en Y kunnen. Maar Z hoeft dan weer niet. Vervolgens zie je dus als lezer tot welk bedrag je moet sparen wil je een pc aanschaffen die aan die eisen voldoet.
[...]
Iets met 640K enzo.. ;)
Leuke populistische opmerking, maar dit heeft natuurlijk niets te maken met het feit dat je genoeg hebt aan een bepaalde specificatie voor de rest van je leven, de systeemeisen voor het realtime decoderen van mp3 veranderen niet door de jaren.
Oja, en brieven schrijven kun je met een pen doen en versturen met de PTT (of TNT :P ), dus die P1 heb je eigenlijk ook helemaal niet nodig....
:{ juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 19:28

Beugelfles

I love rusty spoons

TheZeroorez schreef op maandag 05 november 2007 @ 23:05:
[...]
Iets met 640K enzo.. ;)

offtopic:
Het basissysteem bestaat deze maand uit:
- Één typemachine
- Één briefopener
- Twee velletjes postzegels
- Één discman met een setje 2.1 luidsprekers et cetera

Maar ontopic: Hoe moeilijk is het om een soort van basis systeem te maken en daar dan wat tips bij te geven als je (a) betere grafische prestaties wil (b) beter geluid (c) af en toe een foto of video bewerkt.

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Maverick schreef op maandag 05 november 2007 @ 23:13:
[...]

Leuke populistische opmerking, maar dit heeft natuurlijk niets te maken met het feit dat je genoeg hebt aan een bepaalde specificatie voor de rest van je leven, de systeemeisen voor het realtime decoderen van mp3 veranderen niet door de jaren.
Geloof me, op een P1 wil je zoiets niet doen. Een basisgebruiker (die bij het basissysteem hoort), wil XP / Vista kunnen draaien, en niet 10 minuten wachten met alles. Bovendien moet het nieuw te koop zijn, en een beetje gericht op de toekomst. Een 17" CRT neergooien gaat dus bijvoorbeeld ook niet.

En inderdaad dit systeem is voor een tikbak wat aan de hoge kant, maar daarom is het ook een basissysteem. Die inhoud klopt alleen niet, en het mag inderdaad iets minder duur/uitgebreid imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Nu online
TheZeroorez schreef op maandag 05 november 2007 @ 23:17:
[...]
Geloof me, op een P1 wil je zoiets niet doen. Een basisgebruiker (die bij het basissysteem hoort), wil XP / Vista kunnen draaien, en niet 10 minuten wachten met alles. Bovendien moet het nieuw te koop zijn, en een beetje gericht op de toekomst. Een 17" CRT neergooien gaat dus bijvoorbeeld ook niet.
Ik zeg toch ook nergens dat je een p1 moet gebruiken? ik geef alleen met dat voorbeeld aan dat het er niet voor zorgt dat de specificaties NOG verder omhoog moeten. Ik heb het ook over het budget 100 euro omlaag halen, niet 100 euro als budget.
En inderdaad dit systeem is voor een tikbak wat aan de hoge kant, maar daarom is het ook een basissysteem. Die inhoud klopt alleen niet, en het mag inderdaad iets minder duur/uitgebreid imo.
Juist, dat is dus wat ik hier aan het vertellen ben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Maverick schreef op maandag 05 november 2007 @ 23:13:
[...]

Ik denk zelfs dat het misschien beter is het idee helemaal om te gooien, nu is het gewoon een random systeem binnen budget X. Beter zet je een aantal eisen neer, hij moet bijvoorbeeld persee X en Y kunnen. Maar Z hoeft dan weer niet. Vervolgens zie je dus als lezer tot welk bedrag je moet sparen wil je een pc aanschaffen die aan die eisen voldoet.
Eens. Alleen voor een officesysteem een BBG maken is ook vrij zinloos. Dan hoef je slechts 1x per 3 jaar het systeem te veranderen of iets dergelijks. Dan is het zinvoller om er een allround systeem voor een "minimale" prijs van te maken, voorzover het dat al niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Nou, vind de prijs best wel meevallen. Als ik bij Azerty een office-pc bij elkaar raap, van behoorlijk goedkope onderdelen zit je ook algauw op € 530,- . Onder de € 500,- word lastig en moet je algauw teveel consessies doen.

Alleen de omschrijving van basis-pc is voor verbetering vatbaat, het spelen van een spel (entertainment?) hoort daar gewoon bij. Daar zijn nu juist die budget-kaarten voor, voor mensen die af en toe een spelletje willen spelen maar er niet teveel geld in willen pompen.

Een Office-pc in de BBG lijkt me overbodig; als iemand dat al zoekt gaan ze naar Dixons ofzo en kopen daar een HP of Dell. Die gaan toch zelf geen systeem samenstellen 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Madrox op 06-11-2007 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Madrox schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 00:41:
Een Office-pc in de BBG lijkt me overbodig; als iemand dat al zoekt gaan ze naar Dixons ofzo en kopen daar een HP of Dell. Die gaan toch zelf geen systeem samenstellen 8)7
Ik zet regelmatig pc in elkaar voor studerende vrienden en dan is zo'n BBG al snel handig omdat de pc helemaal op maat gemaakt kan worden en voorzien kan worden van de juiste software. Oftewel, zij willen niet betalen voor een karige Vista Home Basic op een PC van de Dixons als ze voor minder een studentenlicentie op Vista Business kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Door op de desktopset en de behuizing te besparen en door de losse videokaart weg te laten, heb je al een "basissysteem" voor 500 euro. Toch ben ik daar op tegen. Mijn definitie van een basissysteem is:

Dualcore processor (Intel Core 2 Duo of AMD Athlon X2)
Moederbord met PCI-e, minstens 2 Sata-aansluitingen, passieve koeling, goed presterende chipset en onboard audio en LAN
2 GB DDR2 RAM
Losse videokaart met 256 MB geheugen uit de 50-75 euro-range
Harde schijf met minimaal 250 GB geheugen en Sata-aansluiting
DVD-brander met Sata-aansluiting
ATX-behuizing van Antec of AOpen met minimaal 300 Watt voeding en 1 bijgeleverde fan
Minstens 17 inch beeldscherm met DVI en een maximale reactietijd van 8ms
(Draadloze) desktopset met optische muis
2.1 Speakers van Creative, Logitech of Philips

Maar het is aan Ralph en de crew om te beslissen wat de definitie is van het basissysteem van de BBG. De definitie moet in ieder geval duidelijker gedefinieerd worden dan ze nu is, omdat het op verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden. Met die onboard videochip kan ik ook "af en toe spelletjes spelen, maar wel spelletjes van 3 jaar oud en niet op hoge settings."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Eh, jouw definitie van een basissysteem bestaat uit specs? :?

Verder is natuurlijk het basissysteem wel makkelijk te converteren naar een officesysteem. Haal de videokaart weg, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
volgens mij is Joep Stoffels zn definitie van basissysteem teveel een invulling geworden van zijn ideaale basissysteem

maar als het topic moet veranderen denk ik dat een budget familiepc een goede vervanger zal zijn als streven.

dus eigenlijk een basispc met videokaart en voldoende harde schijf ruimte voor de illegale mp3 en film collectie van zoontje lief :P en de games van de jongste zoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
RoD schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 12:44:
Eh, jouw definitie van een basissysteem bestaat uit specs? :?
Ja, want met spec's kun je een heel duidelijke definitie stellen. Je moet weliswaar de definitie vaak aanpassen, maar het is wel duidelijk. Doe jij anders eens een poging om de definitie van het basissysteem te maken.

Als je naar de onderstaande definitie kijkt, dan voldoet het basissysteem van twee jaar geleden ook nog aan de eisen.

"Het basissysteem is geschikt voor iedereen die geen zware applicaties draait die veel processorkracht nodig hebben. Ondanks dat moet het toch voldoende kracht in huis hebben om zonder problemen allerhande officetaken uit te kunnen voeren zoals het schrijven van een brief of een verslag, het verzenden of ontvangen van e-mails en op het internet te surfen. Ook met het vermaak van de gebruiker is rekening gehouden. Het luisteren naar muziek of het bekijken van een film moet ook mogelijk zijn, evenals het branden van een cd of dvd."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

mediabeast schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 09:17:
[...]

Ik zet regelmatig pc in elkaar voor studerende vrienden
Juist, dat bedoel ik dus. Die vrienden doen dat niet, die laten het over aan iemand anders met meer verstand van hardware. Jij zou het inprincipe net zo goed af kunnen zonder BBG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Joep Stoffels schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 20:22:
Als je naar de onderstaande definitie kijkt, dan voldoet het basissysteem van twee jaar geleden ook nog aan de eisen.
Klopt, maar dat geldt eveneens voor jouw systeem over twee jaar ;)

Ik vind zelf dat de definitie eerder iets moet zijn in de trant van "Allround PC van maximaal €600,- die zo lang mee kan gaan als mogelijk".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Topicstarter
Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 21:30:
[...]

Klopt, maar dat geldt eveneens voor jouw systeem over twee jaar ;)

Ik vind zelf dat de definitie eerder iets moet zijn in de trant van "Allround PC van maximaal €600,- die zo lang mogelijk mee kan gaan als mogelijk".
Dat is ook onze definitie :)

Ter info, een basissysteem is geen budgetsysteem. Was het een budgetsysteem, dan was er een veel goedkopere kast gekozen, de allergoedkoopste processors, het allergoedkoopste moederbord met geïntegreerde video, de goedkoopste harde schijf, enzovoort, enzovoort. Dan waren we uitgekomen op ene systeem van pak hem beet, 200 euro zonder toetsenbord, muis en monitor. Echt budget, maar niet echt klaar voor de toekomst en waarschijnlijk toe aan vervangen binnen 1 jaar.

Mestreechs volksleed:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-09 09:28

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hm, te laat voor deze ronde, maar toch even dit:

Het Logitech Ultra Flat keyboard is wat mij betreft geen aanrader. Heb ik zelf ook gehad, maar recentelijk vervangen door een Logitech UltraX Media keyboard. Je zou denken dat die toetsenborden vergelijkbaar zijn, vanwege de naamgeving, maar dat is niet zo! Beide keyboards hebben platte toetsen, maar de laatste typt véél prettiger (minder gerammel en de toetsen zijn nèt iets platter en breder).

Ultra Flat (bij mij was de Enter toets vertikaal geplaatst; erg onhandig!):
Afbeeldingslocatie: http://www.logitech.com/repository/286/jpg/2023.1.0.jpg

UltraX Media (wordt ook soms geleverd met andere Enter toets, maar de mijne ziet er zo uit):
Afbeeldingslocatie: http://www.logitech.com/repository/454/jpg/3583.1.0.jpg

Enige voordeel van de Ultra Flat is dat hij ongeveer 7 cm smaller is dan de UltraX Media. Maar het nadeel daarvan is weer dat de cursortoetsen en page up/down erg onhandig in het tekstblok zijn geschoven. Voor de prijs maakt het geen verschil en de UltraX Media heeft als bonus nog een rijtje multimedia knoppen (mediaplayer, play/pause, mute, volume +/-, homepage), waarvan vooral de volumeregeling toch handig is in de praktijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2007 02:49 . Reden: Voor de duidelijkheid toch maar even plaatjes toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-09 09:28
Madrox schreef op zondag 11 november 2007 @ 02:15:
[...]

Met alleen een analoge uitingang ? Dacht het niet....
Lol.. De monitor die nu in de BBG staat heeft ook geen DVI ingang.. Ten eerste, het maakt echt weinig verschil... Je ziet het bijna niet.. En verder is dit het basissysteem dus de optie DVI valt zowieso al weg..

Nog zoiets. Wat heb je aan een aparte grafische kaart... Start word, internet of msn daar sneller van op?

[ Voor 10% gewijzigd door Steephh op 11-11-2007 12:30 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 21:55
Steephh schreef op zondag 11 november 2007 @ 12:29:
[...]

Nog zoiets. Wat heb je aan een aparte grafische kaart... Start word, internet of msn daar sneller van op?
om het budget vol te krijgen.... was volgens mij eerder in dit topic ook al een keer gezecht..... ze moeten weer een keer de prijzen naar beneden gooien want een basis pc van 600 waarvan veel mensen nog Windows erbij willen. en de discussie over het begrip basis is ook wel lastig...

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

[...]

Lol.. De monitor die nu in de BBG staat heeft ook geen DVI ingang.. Ten eerste, het maakt echt weinig verschil... Je ziet het bijna niet.. En verder is dit het basissysteem dus de optie DVI valt zowieso al weg..

Nee maar games wel. Die discussie is overigens al gevoerd in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

markje1 schreef op maandag 12 november 2007 @ 22:12:
[...]

om het budget vol te krijgen.... was volgens mij eerder in dit topic ook al een keer gezecht..... ze moeten weer een keer de prijzen naar beneden gooien want een basis pc van 600 waarvan veel mensen nog Windows erbij willen. en de discussie over het begrip basis is ook wel lastig...
Wat is er zo moeilijk te begrijpen dan ? Het lijkt me zeer aannemelijk dat iedereen die een "basis" pc koopt, ook weleens een fatoenlijk spel wil spelen.

En voor iedereen die niet overtuigt is van een losse video-kaart, raad ik aan dit eens door te nemen:

http://www.tomshardware.c...gaming_or_htpc/index.html

Hier zie je zeer duidelijk dat een 8500GT met alle IGP's de vloer aanveegt; als je dan ook nog in ogenschrouw neemt dat een 2600 PRO sneller is dan een 8500 GT zijn die € 70,- meer dan goed besteedt voor iedereen die weleens een spel speelt op zijn "basis" pc.

Diegene die dat niet nodig vinden, schrappen toch gewoon de 3D-kaart van het lijstje. Daarom snap ik het hele probleem niet; er is geen probleem. Waarom zou de prijs moeten zakken ? Alles wordt duurder in het leven, behalve de hardware; je krijgt meer voor minder geld. Maar de goedkoopste dingen blijken nog steeds vaak van mindere kwaliteit dus je kan nog steeds beter een paar euro meer uitgeven voor betere componenten dan bezuiningen op kwaliteit.

Maar goed; als je tevreden bent met een Sweex kast, Asrock, noname geheugen etc.etc, dan kom je wel onder de € 500,- voor je systeem. Zien we je later wel terug in de troubleshoot topics :X

Sorry hoor, maar het lijkt wel of er gewoon altijd "iets" moet zijn om over te klagen, typisch nederlands zeker :|
[...]

Dat is wel minder, was me nog niet opgevallen. Verschil is dus wel, getuige je opmerking "je ziet het bijna niet". Bij het voorbeeld wat ik gevonden heb zie je het iig overduidelijk. Maar goed, als je geen referentiemodel hebt en/of ze staan niet naast elkaar zal het minder opvallen. De verschillen zijn er wel degelijk en goed te zien.

http://www.beautifulpictures.us/dvicompare.bmp

DVI is in theorie altijd scherper en stelt het beeld automatisch goed (grootte en positie).
Als je liever een scherm met een digitale ingang wenst, kan je bijv. beter kiezen uit de volgende TFT's:

Samsung SyncMaster 940BW (5ms) € 183,28
BenQ FP92WA (19", 5ms, D-Sub/DVI-D, Zilver/Zwart) (5ms) € 174,18
Acer AL1917Fsd (19", 2ms, D-sub, DVI, Zilver) (2ms) € 183,44

[ Voor 25% gewijzigd door Madrox op 15-11-2007 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 20:41

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

[b][message=29076308,noline]BenQ FP92WA (19", 5ms, D-Sub/DVI-D, Zilver/Zwart) (5ms) € 174,18
die heeft volgens mij geen DVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Dan zit er een fout in de pricewatch :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 21:55
@Madrox: ik ben het met je eens. bedankt voor je (geduldige) uitleg _/-\o_

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
Ik heb net een PC in elkaar gestoken dat gebaseerd is op het basissysteem.
Er zijn toch wel een paar kleine minpuntjes:

1) in de Antec case zit enkel een 3-polige power led connector. Op het moederbord zit enkel een 2-polige power led aansluiting. Die led aansluiten is dus knoeiwerk.

2) de (passief gekoelde MSI) videokaart heeft geen VGA aansluiting, wel een DVI -> VGA adapter. Dat is ook niet echt ideaal. De videokaart wordt overigens niet correct herkend in Windows maar dat moet ik nog even uitzoeken.

3) Ik vind de CPU koeler van de AMD iets luidruchtiger dan de koelers die ik in mijn twee andere AMD systemen heb. Maar misschien is dit slechts een indruk omdat de Antec kast zo stil is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Laatst online: 21:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Twee korte vragen:

1) Is dit systeem te gebruiken om HD video's (1080p, x264) af te spelen?
2) Kan de videokaart een resolutie van 1440x900 aan? Mijn TV heeft die resolutie namelijk, en een DVI aansluiting, dus dat lijkt me ideaal om te gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breekbrood
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2024
@Twister336: wat is er mis met een DVI->VGA blok? Alle videokaarten hebben 2xDVI, ik zie niet dat dat een probleem kan zijn.

@sebastius: 1440x900 is een resolutie die elke moderne videokaart aankan. Als je trouwens een TV hebt met een DVI ingang en een 1440x900, is dat eigenlijk een monitor met een tuner en een afstandsbediening (bijvoorbeeld een samsung 940MW). Dit gaat waarschijnlijk prima werken op je DVI uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
...En x264 kan 'ie ook prima afspelen, alleen de videokaart kan het volgens mij niet aan, maar er is er nog geen een die dat wel kan. H.264 kunnen ze wel allemaal, maar x264 moet via de CPU, welke meer dan snel genoeg is.
Pagina: 1

Let op:
Dit topic is niet in het leven gebracht voor 'welke moet ik nemen?'-vragen.
Zie CSL Beleid#welke.

De BBG's zijn inmiddels online gezet, je kunt ze hier vinden.