Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Anoniem: 116176 schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 21:02:
sinds kort in bezit;

Canon 400D met kitlens EF-S 18-55mm

[afbeelding]

en vandaag aangeschaft:

Canon EF 70-200 f/4L USM

[afbeelding]

nieuwe lens nog niet echt kunnen uitproberen, maar de feel bevalt al zeer goed iig :*)
Heb je de grip eronder? Het lijkt me zo verrot vasthouden zónder grip met zo'n bigass lens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116176

sOid schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 22:51:
[...]

Heb je de grip eronder? Het lijkt me zo verrot vasthouden zónder grip met zo'n bigass lens...
grip heb ik nog niet, is wel het eerste dat ik erbij ga kopen... hij is nu nog wel aardig vast te houden zo maar met een grip zal het zeker beter zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 19:19

Toff

FP ProMod
sOid schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 22:51:
Ja, een grip mag van mij best en mijn 40D houdt ook echt beter vast dan mijn 350D, maar het is een kwestie van instelling. Een flinke lens met een kleine body houd je gewoon vast aan de lens en niet aan de body. Nodig is een grip IMHO dus niet. Wie op een X0D een grip meent nodig te hebben heeft of "handen als kolenschoppen" of zijn camera heeft een minderwaardigheidscomplex tov de 1D serie. Niet dat het mij kan bommen hoor, ieder diertje zijn pleziertje, maar om nu iedere nieuwe XX0D bezitter te gaan wijsmaken dat een grip nodig is, dat gaat me ook weer wat ver. Probeer het gewoon zonder en als dat niet bevalt, dan is een grip snel genoeg bijgekocht.

edit: Vetgedrukt stukje tekst was weggevallen. Was grappig bedoeld in de geest van dat het cosmetisch verschil maakt. Aan uitspraken over de psychische gesteldheid van de gemiddelde tweaker/fotograaf hier waag ik me echt niet :*)

[ Voor 13% gewijzigd door Toff op 01-11-2007 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-04 13:26
Toff schreef op donderdag 01 november 2007 @ 00:08:
[...]

Ja, een grip mag van mij best en mijn 40D houdt ook echt beter vast dan mijn 350D, maar het is een kwestie van instelling. Een flinke lens met een kleine body houd je gewoon vast aan de lens en niet aan de body. Nodig is een grip IMHO dus niet. Wie op een X0D een grip meent nodig te hebben heeft of "handen als kolenschoppen" of een minderwaardigheidscomplex tov de 1D serie. Niet dat het mij kan bommen hoor, ieder diertje zijn pleziertje, maar om nu iedere nieuwe XX0D bezitter te gaan wijsmaken dat een grip nodig is, dat gaat me ook weer wat ver. Probeer het gewoon zonder en als dat niet bevalt, dan is een grip snel genoeg bijgekocht.
OF die persoon heeft graag een handstrap erbij en/of is gewoon van mening dat het prettiger in de hand ligt? ;)

ik heb maar kleine handjes, maar heb er ook een grip onder... heb ik dan gelijk een minderwaardigheidscomplex? ;)

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
* neographikal kijkt met lede ogen naar z'n grip en ander compensatiemateriaal. Volgens mij ben ik een lokaal zwart gat met een minderwaardigheidscomplex :o

:+

[ Voor 13% gewijzigd door neographikal op 01-11-2007 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:26

Spotter

Lichtnicht

neographikal schreef op donderdag 01 november 2007 @ 00:33:
* neographikal kijkt met lede ogen naar z'n grip en ander compensatiemateriaal. Volgens mij ben ik een lokaal zwart gat met een minderwaardigheidscomplex :o

eensch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151313

neographikal schreef op donderdag 01 november 2007 @ 00:33:

valt mee, met handstrap heb ik gewoon meer feeling met mijn camera. Ik weet het niet, maar met nekstrap ervaar ik het, tja, toch deels als last ofzo. Het is gewoon onderdeel geworden van mijn fotografie ervaring. Toen ik van de vakantie mijn grip eraf had gehaald was ik die feeling helemaal kwijt en kon ik niet zo natuurlijk meer met mijn camera overweg. Daar had ik erg veel spijt van.
verticaal fotograveren is leuk enzo, maar ik denk dat de belangrijkste functie van een grip al in het woord verscholen ligt: de handling wordt een stuk lekkerder. voor mij althans...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Ja! Jullie zijn gewoon zielig, zoals meteen al blijkt uit de heftige reacties :).
Zoals gezegd, het zal mij echt een biet zijn, al hang je drie grips onder je cam, moet je fijn zelf weten, maar NODIG is het niet, niet op een X0D en zelfs niet op een XX0D. Een 400D + grip is ondertussen haast net zo duur als een 30D zonder. Kijk, koop dan gewoon een 30D, dat zet zoden aan den dijk, maar wie een X0D zonder grip niet kan vasthouden, die is hem niet waard IMHO en NOFI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Toff schreef op donderdag 01 november 2007 @ 00:49:
Ja! Jullie zijn gewoon zielig, zoals meteen al blijkt uit de heftige reacties :).
Nou ja, ik bekijk het maar zo, weet ik gelijk hoe je over de medemens denkt :Y)
Kijk, koop dan gewoon een 30D, dat zet zoden aan den dijk, maar wie een X0D zonder grip niet kan vasthouden, die is hem niet waard IMHO en NOFI.
Niet iedereen heeft een 70-300DO en sommigen maken dagen van 12+ uur met een camera. 70-200/2.8 + flitser eraan staat garant voor flinke armspieren, zelfs met grip. Zonder grip is het geen doen, dan heb je een lamme arm + hand omdat je constant in die camera staat te knijpen. Met name als je ook nog eens een portretshoot of concert doet waarbij je de camera constant verticaal hebt staan ben je zonder grip plus zwaar glas gewoon fucked.

Sorry, maar je gaat veel te kort door de bocht en niet een beetje ook. Niet iedereen doet hetzelfde met de camera. Daarbij beledig je hier flink wat mensen, alsof ze volslagen idioot zijn als ze je mening niet delen; daar doet een NOFI niks aan af.
Anoniem: 151313 schreef op donderdag 01 november 2007 @ 00:48:
Daar had ik erg veel spijt van.
verticaal fotograveren is leuk enzo, maar ik denk dat de belangrijkste functie van een grip al in het woord verscholen ligt: de handling wordt een stuk lekkerder. voor mij althans...
Klopt, ergonomie en balans worden een stuk beter, met name met zwaarder glas :)

[ Voor 20% gewijzigd door neographikal op 01-11-2007 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
neographikal schreef op donderdag 01 november 2007 @ 00:57:
[...]

Nou ja, ik bekijk het maar zo, weet ik gelijk hoe je over de medemens denkt :Y)

[...]

Niet iedereen heeft een 70-300DO en sommigen maken dagen van 12+ uur met een camera. 70-200/2.8 + flitser eraan staat garant voor flinke armspieren, zelfs met grip. Zonder grip is het geen doen, dan heb je een lamme arm + hand omdat je constant in die camera staat te knijpen. Met name als je ook nog eens een portretshoot of concert doet waarbij je de camera constant verticaal hebt staan ben je zonder grip plus zwaar glas gewoon fucked.

Sorry, maar je gaat veel te kort door de bocht en niet een beetje ook. Niet iedereen doet hetzelfde met de camera.
[...]

Klopt, ergonomie en balans wordt een stuk beter, met name met zwaarder glas :)
Ja, had ik maar een 70-200 F/2.8 IS (erbij dan ;)), maar je leest niet wat er staat. Als je zegt dat die lens misschien moeilijk vast te houden is, zonder grip, dan zou je misschien gelijk kunnen krijgen van me (geen ervaring mee zelf), maar ik zie standaard bij iedereen die een 400D koopt dat verhaal over die "broodnodige" grip en daar geloof ik gewoon niet in. Ik blijf van mening dat je een lens/body combinatie voornamelijk dient vast te houden aan de lens, terwijl je hooguit stuurt met de hand aan de body. Niet iedere nieuwe 400D eigenaar zal meteen (de meesten zelfs nooit) een zwaar objectief als een 70-200 F/2.8 aanschaffen. Zelf heb ik - (digitaal) drie objectieven, zo rond de 750 gram ieder, en twee bodies, de 350D en de 40D. De meest ervaring heb ik met de 350D, waarmee is soms dagenlang heb rondgesjouwd en op die dagen rond de 1000 foto's heb gemaakt. Hoewel ik redelijk verontwikkelde RSI heb helaas, heb ik nooit problemen gehad met het vasthouden van die 350D, omdat ik de combinatie draag met mijn linker hand, aan de lens. Of je dan "landscape" of "portret" schiet, maakt voor het dragen niet echt verschil, want de lens is rond. Analoog schiet ik sinds mensenheugenis met een Canon A1, o.a. heel veel met een 200mm prime. Geen idee wat die combi weegt, maar die body is niet echt groter dan de 350D en die lens voelde zwaarder dan wat ik nu gebruik. In 30 jaar nooit de behoefte gehad om het geheel nog zwaarder te maken met een passende motordrive o.i.d. het staat misschien wel heel stoer of profi en je mag van mij aan je body hangen wat je wilt, maar van de noodzaak van een grip op een normale combi 350D/400D + objectief ben ik nog steeds niet overtuigd, laat staan van de "noodzaak" van die grip op een X0D. Die dingen groeien niet aan een boom en voor dat geld koop je ook een leuk lensje.
Dat ik een 70-300"DO" heb, is voornamelijk omdat die sneller zou focussen dan de non-DO, niet om op te scheppen ofzo. De 70-200 F/2.8 IS is flink duurder, maar ook flink korter en dat laatste maakt hem voor mijn toepassing minder geschikt, hoewel de lichtsterkte wel weer welkom zou zijn, maarja, de DOF is er dan ook weer naar helaas...
Wie zich beledigd voelt mag zich uiteraard via DM bij mij melden (bij voorbaat mijn verontschuldigingen), maar die leest niet wat ik bedoel. 12+ uur aaneengesloten met een camera bezig zijn is geen normaal gebruik. Zelfs dan zou ik persoonlijk geen grip onder mijn 40D willen, maar wie dat wel wil gaat zijn gang, geen probleem. "Jantje met de nieuwe 400D+kitlens" zal dat echt niet nadoen en heeft IMHO GEEN behoefte aan een grip. That's all folks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

neographikal schreef op donderdag 01 november 2007 @ 00:57:
Met name als je ook nog eens een portretshoot of concert doet waarbij je de camera constant verticaal hebt staan ben je zonder grip plus zwaar glas gewoon fucked.
Linksogig (leren) fotograferen, dan zijn staande opnames net zo relaxt als liggende.
En dat is geen geintje: 't is m.i. gewoon veel prettiger om bij staande opnames de camera met je rechterhand te ondersteunen, en je hebt geen extra ontspanknop op een grip nodig om 't een beetje hanteerbaar te houden (die is dan zelfs volstrekt zinloos). Je kunt zo al prima bij de ontspanknop. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Anoniem: 14829 schreef op donderdag 01 november 2007 @ 04:15:
[...]
Linksogig (leren) fotograferen, dan zijn staande opnames net zo relaxt als liggende.
En dat is geen geintje: 't is m.i. gewoon veel prettiger om bij staande opnames de camera met je rechterhand te ondersteunen, en je hebt geen extra ontspanknop op een grip nodig om 't een beetje hanteerbaar te houden (die is dan zelfs volstrekt zinloos). Je kunt zo al prima bij de ontspanknop. :)
Ik fotografeer al van jongs af aan linksogig, maar ik snap nog steeds niet wat je bedoelt. Bedoel je dat je het rechterdeel van je camera onder houdt? Want zo doe ik het altijd en dat bevalt heel prima, heb alleen niet echt zwara glas. Maar een grip is echt wel lekker hoor, heb in een winkel een 30D met en zonder grip uitgeprobeerd en dat fotografeert toch ook wel lekker, zelfs zonder echt zwaar glas(in de winkel met een 70-200/4 geprobeerd en ja, ik weet het, ik fotografeer met Nikon, maar twijfel nog steeds over een overstap...).

[ Voor 8% gewijzigd door Fl4pp13 op 01-11-2007 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Toff schreef op donderdag 01 november 2007 @ 02:09:
Wie zich beledigd voelt mag zich uiteraard via DM bij mij melden (bij voorbaat mijn verontschuldigingen), maar die leest niet wat ik bedoel. 12+ uur aaneengesloten met een camera bezig zijn is geen normaal gebruik.
Het hele normale gebruik stuk haal ik niet uit je posts, maar dan nog... Dit stuk komt al anders over dan je eerdere posts. Ik zou oppassen met het roepen dat mensen hun gear niet waardig zijn, dat ze last hebben van een minderwaardigheidscomplex én dat ze zielig zijn. Iets met tegen nekharen in strijken ;)

Mij heb je er verder niet mee, ik weet wel beter, maar erg vriendelijk komt het niet over en populair maak je jezelf er niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Linksogig/rechtsogig, rechterhand boven/onder maakt dat zoveel uit? Nooit gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 139886

Mijn armspieren trekken het wel... maar ik moest laatst vier uur schieten (dressuur wedstrijd) en mijn onderrug voelde dokwerkerig aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 15-06 10:34

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Anoniem: 139886 schreef op donderdag 01 november 2007 @ 09:37:
Mijn armspieren trekken het wel... maar ik moest laatst vier uur schieten (dressuur wedstrijd) en mijn onderrug voelde dokwerkerig aan :+
Last van je rug? (Of bedoel je lager door het zitten?) Bij mij hangt er als tegengewicht meestal nog een kilo of 6 a 7 met spul op de rug. Houdt me aardig in balans ;)

@abrakadaver: hangt er ook vanaf wat je op de foto zet. Ik gebruik 30D + grip + telelens (eventueel + extender) en 20D + macrolens (eventueel + flitser) voor het overgrote deel van de tijd. Bij macro lig je meestal al in onmogelijke bochten dus dan is een lichte camera een groot voordeel (ook al mis ik dan de vertikale sluiterknop dan weer wel).

[ Voor 29% gewijzigd door ajhaverkamp op 01-11-2007 09:52 ]

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
ik vind die grip alleen handig bij verticaal fotograferen... dat je je arm niet zo raar hoeft te draaien en gewoon relaxed door de zoeker kan kijken.
Meestal haal ik m er af, vind de compactheid wel handig.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:24

YellowCube

Wait...what?

Modbreak:Aangezien ik de discussie over wel of geen grip wel relevant en interessant vind, heb ik wat berichten afgesplitst uit het 'Nieuwe Apparatuur Topic' naar dit aparte topic.
Hou de discussie echter wel ontopic en netjes (m.a.w. ga het gebruik van een grip niet afschuiven op 'compensatiedrang' of andere eigenschappen) :)

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Omg wat ben ik een dikke discussie begonnen :+ Was compleet niet m'n bedoeling, maargoed :D
Toff schreef op donderdag 01 november 2007 @ 00:08:
[...]

Ja, een grip mag van mij best en mijn 40D houdt ook echt beter vast dan mijn 350D, maar het is een kwestie van instelling. Een flinke lens met een kleine body houd je gewoon vast aan de lens en niet aan de body. Nodig is een grip IMHO dus niet. Wie op een X0D een grip meent nodig te hebben heeft of "handen als kolenschoppen" of een minderwaardigheidscomplex tov de 1D serie. Niet dat het mij kan bommen hoor, ieder diertje zijn pleziertje, maar om nu iedere nieuwe XX0D bezitter te gaan wijsmaken dat een grip nodig is, dat gaat me ook weer wat ver. Probeer het gewoon zonder en als dat niet bevalt, dan is een grip snel genoeg bijgekocht.
Sorry hoor maar ik vind dit een beetje een flauwe reactie. Ik vroeg me alleen maar af of het nou irritant was of niet. In mijn hele zin staat nergens dat ik meneer een grip wil aanpraten. Zoals jij al zegt: ieder diertje zijn pleziertje.

Ik zou iig niet meer zonder m'n grip kunnen (nouja, dat is een beetje kort door de bocht want met lange wandelingen haal ik hem er wel af om gewicht te besparen). Maargoed, ik heb dan ook wel vrij grote handen.

Anyway, vriendjes? O+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 165438

--bericht verplaatst--

[ Voor 102% gewijzigd door Anoniem: 165438 op 01-11-2007 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Laatst online: 19-06 07:03

Nik

Ik snap de hele discussie niet. Iedereen koopt wat hij of zij prettig vind, al is het ter comprensatie voor een 1D, voor de grip, de portretstand, de extra accu's, handstrap, whatever. Laat iedereen in zijn waarde en rondlopen waar hij of zij zich prettig mee voelt. Het is voor iedereen persoonlijk. Je kan en mag geen mening hebben over iemand anders zijn gear, klaar. Of zal ik ook weer de discussie Nikon vs. Canon opstarten, of ATi vs. nVidia, Intel vs. AMD.

Deze discussie is zinloos en ik snap dan ook niet dat er mensen zijn die hier hun mening in moeten verdedigen, het is ronduit triest, gedraag je als een volwassen vent (of vrouw) en laat iedereen rondlopen met wat hij of zij prettig vind - jij kunt immers niet bepalen voor een ander wat hij of zij graag wil!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
[Kort door de bocht]
Is het niet alleen een Canon "feature" dat overal meteen en grip onder moet om fatsoenlijk vast te houden?
[/Kort door de bocht]

Maar het zou ook gewoon van persoon tot persoon kunnen verschillen wie wat prettig vind. Met een zware lens als een 70-200 f/2.8 heb nog steeds niet het gevoel dat m'n instappertje van een ander merk niet meer te hanteren is (al is de balans en met name het totaal gewicht met een lichtere 70-210 f/3.5-4.5 wel prettiger). Terwijl ik ook mensen ken die onder hun mid end dSLR een grip schroeven zodra de 70-200 f/2.8 uit de tas dreigt te komen, omdat het anders naar hun gevoel niet meer te hanteren is.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:25
martijn_tje schreef op donderdag 01 november 2007 @ 10:50:
[Kort door de bocht]
Is het niet alleen een Canon "feature" dat overal meteen en grip onder moet om fatsoenlijk vast te houden?
[/Kort door de bocht]

Maar het zou ook gewoon van persoon tot persoon kunnen verschillen wie wat prettig vind. Met een zware lens als een 70-200 f/2.8 heb nog steeds niet het gevoel dat m'n instappertje van een ander merk niet meer te hanteren is (al is de balans en met name het totaal gewicht met een lichtere 70-210 f/3.5-4.5 wel prettiger). Terwijl ik ook mensen ken die onder hun mid end dSLR een grip schroeven zodra de 70-200 f/2.8 uit de tas dreigt te komen, omdat het anders naar hun gevoel niet meer te hanteren is.
Das geen Canon feature. Op mijn 5D heb ik er zelfs liever geen grip onder. Helemaal met lenzen zoals de 35 f/1.4 wil je niet te groot, werkt top. Maar goed, ik heb ook niks met grote zware witte lenzen

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Heb ook een Grip voor mijn EOS 33, met name vanwege de AA's die ik erin kan stoppen, da er een verticale sluiter aanzit is mooi meegenomen, echt beter "mikken" kan ik niet door die grip. Als ik zware objectieven gebruik, hanteer ik die toch aan het objectief, zoals al eerder is gepost, gebruik ik de body-hand dan voor fijnafstelling. Bij korte lenzen verschiuft dat. Mijn RF645 heeft geen opzetgrip, heb ik nooit gemist.

Maar mij lijkt dat een grip op zich weinig nadelen heeft (behalve de afmetingen en kosten ;) ). Het opvallen valt ook wel mee, al heb ik dat idee ook, maar in hoeverre dat tussen mijn oren zit of ook echt aanwezig is heb ik nooit serieus onderzocht, echt opvallend opvallender is het niet als ik naar door mij waargenomen aandacht voor het toestel kijk (retrospectief uit geheugen, niet erg betrouwbaar)

[ Voor 34% gewijzigd door begintmeta op 01-11-2007 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Mja grip valt ie meer mee op... Vind ik best belangrijk.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Laatst online: 11-06 22:36
Simon schreef op donderdag 01 november 2007 @ 10:52:
Das geen Canon feature. Op mijn 5D heb ik er zelfs liever geen grip onder. Helemaal met lenzen zoals de 35 f/1.4 wil je niet te groot, werkt top. Maar goed, ik heb ook niks met grote zware witte lenzen
Precies iedereen moet doen wat voor hem/haar nuttig en prettig is.

De A700 valt voor mij o.a. af omdat ie (zeker met grip) voor mij te groot is.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Laatst online: 18-06 15:18
Toff schreef op donderdag 01 november 2007 @ 02:09:
[...]

"Jantje met de nieuwe 400D+kitlens" zal dat echt niet nadoen en heeft IMHO GEEN behoefte aan een grip. That's all folks!
Wat ik niet snap aan de het hele draadje dat men voor een ander aan het bepalen is of je een grip nodig hebt of niet. Dat is toch heel persoonlijk?
Het lijkt net alsof we met zn allen tegen mekaar zitten roepen of je een vriendin met of zonder "love-handles" prettig moet vinden. Beetje zinloze discussie IMHO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:05

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Ik merk als beginnende DSLR gebruiker, dat als ik op een privé feestje ben, of gewoon een wandeling aan het maken ben door de stad met m'n camera (D50), dat ik 'het enorme bakbeest' (het blijft gewoon een veel grotere camera dan een gemiddelde compact) niet zo snel tevoorschijn zal halen om mensen te fotograferen. Ik zie mensen dan wel eens naar me wijzen (ooh, kijk hem eens met z'n toeter). De persoon die ik ben, wil mensen niet voor de schenen schoppen. Dus dan blijft de grote camera wel eens achterwege, al wordt dat steeds minder.
Een grip op de camera zou dat gevoel juist vergroten, en zou betekenen dat ik nog minder naar de camera zal grijpen. Toch twijfel ik er niet aan dat dit gewoon een gevoel is waar ik me nog overheen moet zetten.

Ik vraag me echter af wat voor de mensen met een grip de voornaamste reden van aanschaf is geweest. Extra batterijpower, of de ergonomie?

[ Voor 8% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 01-11-2007 11:09 ]

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
proller schreef op donderdag 01 november 2007 @ 10:48:
Deze discussie is zinloos en ik snap dan ook niet dat er mensen zijn die hier hun mening in moeten verdedigen, het is ronduit triest, gedraag je als een volwassen vent (of vrouw) en laat iedereen rondlopen met wat hij of zij prettig vind - jij kunt immers niet bepalen voor een ander wat hij of zij graag wil!!!
Heel nobel van je, maar misschien zijn er ook mensen die nog niet zo'n ding hebben, en zich afvragen of dat wat voor ze is. Dan is 't wel weer handig om wat meningen erover te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
Simon schreef op donderdag 01 november 2007 @ 10:59:
Mja grip valt ie meer mee op... Vind ik best belangrijk.
en dan wel zo'n dikke puist als de 35/1.4 erop ;)

ben zelf ook niet zo'n grip-man en ik moet zeggen dat het hier wel snel als essentieel accessoire wordt gezien (wat in het geval van Canon's xx0D camera's nog wel te billijken is), maar verder moet iedereen het lekker zelf weten. ik kan me er niet heel druk om maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Ik bedoelde dat ie niet moest opvallen natuurlijk :P 400D is overigens ook voor mijn handen te klein.. 35 valt verder best mee qua formaat, wel idd een puist, zonder zonnekap heel makkelijk mee te nemen.

[ Voor 33% gewijzigd door simon op 01-11-2007 11:11 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Laatst online: 19-06 07:03

Nik

abrakadaver schreef op donderdag 01 november 2007 @ 11:09:
[...]

Heel nobel van je, maar misschien zijn er ook mensen die nog niet zo'n ding hebben, en zich afvragen of dat wat voor ze is.
Via een topic kom je echt niet te weten of zo'n ding handig is of niet. Huur / leen een keer zo'n grip, en je weet of het wat voor je is of niet. De functies van een grip zijn prima terug te vinden. De een zal 'm kopen vanwege de patsfactor, de ander vanwege echt nuttige functies zoals de handstrap, accu's, portretstand en dergelijke. Iemand die een dSLR kan kopen en uberhaupt over de aanschaf van een grip denkt, kan prima zelf beslissen of het wel of niet iets bruikbaars is. En dan nóg zul je zelf zo'n ding echt vast moeten houden en proberen. Helaas is dat nog niet mogelijk via internet, dus ben je toch aangewezen op een irl shop.
Dan is 't wel weer handig om wat meningen erover te weten.
Het is en blijft een mening. Ik kan nog zo mooi praten (mening) over een grip, je zult zo'n ding toch écht vast moeten houden / proberen. het is en blijft een mening, iets persoonlijks. Feiten kun je er prima over vertellen, maar die zijn al zat te vinden op internet, toch?

[ Voor 19% gewijzigd door YellowCube op 01-11-2007 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
proller schreef op donderdag 01 november 2007 @ 11:16:
Stierenstront. Via een topic kom je echt niet te weten of zo'n ding handig is of niet.
dat geldt voor vrijwel alles op dit forum. zullen we dan maar allemaal kappen met deze bullshit?
Simon schreef op donderdag 01 november 2007 @ 11:11:
Ik bedoelde dat ie niet moest opvallen natuurlijk :P
was deze opmerking nu voor mij? want dat snap ik, natuurlijk.

[ Voor 26% gewijzigd door lateef op 01-11-2007 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:30

momania

iPhone 30! Bam!

Sjaak_Afhaak schreef op donderdag 01 november 2007 @ 11:08:
Ik vraag me echter af wat voor de mensen met een grip de voornaamste reden van aanschaf is geweest. Extra batterijpower, of de ergonomie?
Voor mij beide. :)

Extra batterijpower is lekker als je op een feestje moet schieten, zodat je zonder zorgen gewoon meer dan 600 foto's kan maken.

Qua ergonomie: er kan met de grip een handstrap aan. Als je de camera continue vast hebt, is die handstrap zo relaxed, want je hoeft niet zo te knijpen. Ik heb ook nog wel de neckcord eraan, zodat ik 'm ook nog aan m'n schouders kan hangen als ik ff niet wil schieten, maar soms wil je gewoon snel kunnen reageren en dus wil je de camera in je hand houden en dan is een handstrap bijna een must (en een grip dus ook) :)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63942

Bij mijn D70 heb ik het altijd wel jammer gevonden dat ik mijn pink niet kwijt kon, maar het is nooit zo erg geweest dat ik daarvoor een (nep-)grip aangeschaft heb. Bij de D2h vind ik het echt een verademing, maar dat komt ook omdat de ergonomie van die body uperhaupt veel beter is. Het is allemaal wel zwaarder, maar de balans is wel veel beter. En voor de portret stand is het zeker ideaal.

Het wel of niet opvallen vind ik nergens over gaan; of je nu een D70 + 70-200 of D2h + 70-200 hebt maakt daarvoor niet uit. Jan-met-de-Pet ziet daar het verschil niet tussen. :?

Bovenal ga je echt geen betere foto's van een grip, maar voor je eigen handigheid kan (dus persoonlijk!) het best relaxt zijn. :)

Laat ik daar nog aan toevoegen dat het in sommige tassen wel eens lastig is, zo'n onwijze body. Een kleintje als backup is dan toch wel makkelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
lateef schreef op donderdag 01 november 2007 @ 11:19:
[...]
was deze opmerking nu voor mij? want dat snap ik, natuurlijk.
was meer dat ik mijn eigen post achteraf wazig vond... Maar goed, tele jongens die grip hebben vind ik wel logisch. Op UWA/WA/kleinere primes is 't minder nodig. Voor mijn 350D heb ik er wel 1, anders zijn mijn handen te klein (gebruik 'm alleen al tijden niet meer).

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:39

ThunderNet

Flits!

Anoniem: 63942 schreef op donderdag 01 november 2007 @ 11:21:
Bij mijn D70 heb ik het altijd wel jammer gevonden dat ik mijn pink niet kwijt kon, maar het is nooit zo erg geweest dat ik daarvoor een (nep-)grip aangeschaft heb. Bij de D2h vind ik het echt een verademing, maar dat komt ook omdat de ergonomie van die body uperhaupt veel beter is. Het is allemaal wel zwaarder, maar de balans is wel veel beter. En voor de portret stand is het zeker ideaal.

Het wel of niet opvallen vind ik nergens over gaan; of je nu een D70 + 70-200 of D2h + 70-200 hebt maakt daarvoor niet uit. Jan-met-de-Pet ziet daar het verschil niet tussen. :?

Bovenal ga je echt geen betere foto's van een grip, maar voor je eigen handigheid kan (dus persoonlijk!) het best relaxt zijn. :)

Laat ik daar nog aan toevoegen dat het in sommige tassen wel eens lastig is, zo'n onwijze body. Een kleintje als backup is dan toch wel makkelijk. :)
Interne grip zoals bij een D2h, is niet echt te vergelijken met een opschroefgrip. Het is gewoon een te groot verschil in bediening, kwaliteitsbeleving, etc.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:46

sapphire

Die-hard pruts0r

Dat knijpen is echt verschrikkelijk, als ik een avond ergens enthousiast bezig ben heb ik na een uur of 2 gewoon trillende handjes van eht knijpen :(
Toch eens kijken naar zo'n handstrap (bij AQ4u heb je zo ook die zonder grip op een cam kunnen :) )

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Voor mij beide. Als ik hem zonder grip gebruik dan valt m'n rechterpink precies onder de camera en dat vind ik erg irritant. Met de grip heb ik hier geen last van.

Extra accupower is ook prettig. Hoef zelden m'n accu's op te laden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:57
Het wel of niet gebruiken van een grip is een persoonlijk iets. Niks moet en alles mag. Als je het lekker vind fotograferen met een grip met daaraan een betonblok dan moet je dat zeker niet laten.

Zelf ik heb een grip onder de 350d. Voornaamste reden was een betere grip voor portretfotografie (en sluiterknop). Nu met wat zwaardere lenzen is het extra gewicht ook wel prettig (camera is beter in balans).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 165438

Wil hier wel op inhalen door meer in te gaan op de grip zelf... Was alleen een beetje verzopen in andere berichten dus ik heb hem even naar hier verplaatst dit bericht. Misschien kan dit topic zo een beetje een inhoudelijk tintje krijgen ipv is het handig ja/nee... Want dat is persoonlijk.

Heb zelf een D80 en daarvoor zijn drie verschillende battery grips beschikbaar:

Kopie 1
Goedkoopste met ingebouwde oplaadbare batterij maar geen instelwiel maar een instelknop achterop. Wat die precies doet weet ik niet

Kopie 2
Kopie die het dichtste bij het orgineel komt.

Orgineel
Het orgineel van Nikon...

Iemand ervaring met een van deze grips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 139886

Ik vind dit dus ook een goed topic (dacht toen ik de draad zag ontsporen er ook al over om er in een eigen draad over te beginnen). Ik ben wel degelijk op zoek naar gebruikerservaringen... en door de subjectiviteit prik ik wel doorheen.
ajhaverkamp schreef op donderdag 01 november 2007 @ 09:39:
[...]

Last van je rug? (Of bedoel je lager door het zitten?) Bij mij hangt er als tegengewicht meestal nog een kilo of 6 a 7 met spul op de rug. Houdt me aardig in balans ;)
Mijn rug. Ik zat met een bepaalde workflow:

Elke combinatie (paard/ruiter) reden in in een bak naast de wedstrijdbak. Dit inrijden gebeurde terwijl de voorgaande combinatie dus zijn wedstrijd proef deed. Wat ik dus moest doen:

1. Naar de bijbak lopen en daar een portret knallen van de combinatie (drie /vier schoten per combi in telkens iets andere opstelling). Dat betekende dus op mijn knieen, dan krijg je namelijk heel fraai paardekop met daarboven de ruiter. Ik gok dat dat mijn rug auw deed :+
2. Dan snel naar de wedstrijd bak (15 meter verderop) om een stuk of 10-15 van de proef te schieten. Van elke combi heb je dan dus een aantal portretjes en een aantal actie schoten.
3. Tussendoor nog wat shots van publiek en officials en uiteraard een paar "candids"

Ik werd wel "on the fly" van koffie en thee voorzien (thank god^^) en mocht overal doorheen banjeren.

Het waren een stuk of 20 combis+fotos van voorbereiding en prijsuitreiking, een totaal van 500 shots in zo'n 4-5 urtjes. Ik was aan het eind behoorlijk gaar :+

Omdat ik maar 1 camera had en weinig tijd had heb ik uiteindelijk geen lenzen gewisseld (het is ook nogal zanderig) en heb alles met de 70-200 gedaan. 70 voor de portretten en de volle range voor de wedstrijd. De 70-200 F4 is best ok voor zo'n paarden protret, dus de 50mm die ik speciaal voor die dag had gekocht is nauwelijks uit de tas geweest.

Ik heb 75% in portret stand geknalt (ook de actie dus), zonder grip. Ik vraag me af of ik een grip fijn had gevonden. Voor het bukken en wandelen is dat natuurlijk geen verschil. Het is alleen weer zo'n duur ding... ik aarzel een beetje om geld te spenderen op iets waar ik misschien niet blij van wordt. (ter Info, ik heb kleine klauwen, de 30D is echt een flinke camera voor mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:07

Sharky

Skamn Dippy!

ik heb best grote handen (maar dan ook echt groot, ben nog nooit iemand met grotere handen tegengekomen) en dan is een grip echt een verademing. Helemaal toen ik m'n 70-200 erbij kocht vond ik het niet prettig om er langer dan een half uur mee rond te lopen. Overigens steek ik mijn hand nooit door de strap heen omdat mijn vinger dan een heel krampachtige en onnatuurlijke hoek moet maken om bij de ontspanner te komen, vind het sowieso lastig om dan in portretstand te fotograferen. Of je pols maakt dan een rare hoek of je moet telkens je hand in en uit de strap wurmen. Ik gebruik de strap gewoon om m'n camera mee te dragen, als handvat zeg maar.

@Toff
ik denk dat het moeilijk is om te ontkennen dat een grip veel gruiksgemak toevoegt. De xx0 serie van canon zijn gewoon kleine dingen en een grip maakt dat makkelijker. Als je kleine handen hebt en de kitlens of een ander licht, plastic ding er op laat is er weinig aan de hand, afgezien van een accu die je mist en het feit dat je minder makkelijk foto's maakt in potretstand.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Hmm, naar aanleiding van deze 'discussie' bedacht ik me ineens het volgende.

Ik wil misschien een handstrap voor m'n 400D+Grip aanschaffen, maar is de portretstand op de grip dan niet overbodig/onhandig in gebruik?

Heeft hier iemand ervaring mee? Want met een handstrap moet je hem weer 'oldskool' vasthouden in portretstand...

edit:
Iemand anders buiten Sharky dus ;)

[ Voor 7% gewijzigd door sOid op 01-11-2007 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34095

Het ligt aan je doel/gebruik.

Als ik met modellen op pad ben (en dat is 98% van de tijd dat ik fotografeer) dan word 99% in portretstand geschoten (moet denken aan magazines he ;)), met grip. Strap kan me gestolen worden, vind dat niet handig.

Ben ik op vakantie, dan blijft de grip thuis en ga ik voor het praktische aspect, plus dat ik dan meer in landscape fotografeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
laat het gewoon gaan en hou zoals je hieronder doet ontopic

Ontopic dan maar:
Ik ben het er mee eens dat een ingebouwde grip ergonomisch wel een stuk fijner voelt dan een extra grip. Ik merk dat verschil goed tussen m'n 20d+grip en 1d met ingebouwde grip... ondanks dat de 1d nog wat zwaarder is, draagt ie toch makkelijker.
Ik vind het trouwens wel een voordeel van de 20d dat de grip er af kan, lekker compact en minder opvallend zoals Simon zegt is ook wel eens fijn.

Voor verticaal schieten met grote lenzen vind ik de grip echt ideaal. Ieder het zijne over hoe ie het gewicht verdeeld over z'n beide handen, maar ik draag bij zware lenzen meestal niet al het gewicht op m'n 'lens-hand': meestal iets van 2/3e. Die andere 1/3e til ik dus met m'n camerahand. Dan werkt een grip wel prettig heb ik ervaren. Dit gaat wat mij betreft alleen op bij zwaardere (70-200 2.8 bijv) lenzen.

Die handstrap: je kan wat minder snel wisselen van verticaal naar horizontaal en andersom, wanneer je je hand in de handstrap hebt. Je kan ook je hand er omheen pakken, om snel te wisselen... mijn ervaring is dat het dan niet zo stevig vast houdt. Om je camera aan te dragen is 't echter wel weer fijn :) Beetje mixed feelings bij de handstrap dus.

[ Voor 40% gewijzigd door YellowCube op 01-11-2007 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ik had de 400d eerst zonder grip. Met de (lichte) kitlens gaat dat prima en vind ik een grip geen noodzaak. De camera is lekker licht. Zet je er een andere (zwaardere) lens op en een flitser, dan ga je na verloop van tijd toch echt last van je poot krijgen. Met een grip is dat opgelost, de camera steunt tenminste meer op je pols.

Nu met m'n 40d heb ik ook een grip gehaald, door de grotere body niet echt nodig, maar ik kan niet meer zonder de handstrap :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vassie18
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-06 10:03
Ik heb nu een tijdje een grip voor mij Nikon D80

Voordelen:
- houd beter vast
- kan nu zowel horizontaal makkelijk de ontspan en instelknop gebruiken als verticaal
- extra batterij vakje(nu nog niet nodig maar in toekomst vast wel)

Nadeel:
- Voor mijn kleine Crumpler Pretty Boy L tasje word het nu wel krap.In de Crumpler Match Maker M past die makkelijk.
- Tevens is die wat zwaar met grip en 70-300mm VRII erop- > heb daardoor weer een handstrap gekocht.

Verder ben ik wel erg blij met de grip en voornamelijk in normale stand houd die nu nog beter vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:14
Ik merk als beginnende DSLR gebruiker, dat als ik op een privé feestje ben, of gewoon een wandeling aan het maken ben door de stad met m'n camera (D50), dat ik 'het enorme bakbeest' (het blijft gewoon een veel grotere camera dan een gemiddelde compact) niet zo snel tevoorschijn zal halen om mensen te fotograferen. Ik zie mensen dan wel eens naar me wijzen (ooh, kijk hem eens met z'n toeter). De persoon die ik ben, wil mensen niet voor de schenen schoppen. Dus dan blijft de grote camera wel eens achterwege, al wordt dat steeds minder.
Een grip op de camera zou dat gevoel juist vergroten, en zou betekenen dat ik nog minder naar de camera zal grijpen. Toch twijfel ik er niet aan dat dit gewoon een gevoel is waar ik me nog overheen moet zetten.
Dit is / was volgens mij ook een van de redenen dat die meetzoekers zo populair waren onder journalisten / rapportage fotografen. Lekker onopvallend toch kwalitatief goede foto's kunnen maken. Mensen gaan zich vaak toch anders gedragen als ze zo'n grote toeter op zich gericht zien.

Ik was zelf van plan een grip bij mn 10D te zoeken, vooral omdat ik mn cam mee wil nemen als ik ga snowboarden en bij dergelijke temperaturen de levensduur van je batterijen achteruit holt.
Maar ik ga het eerst maar eens een tripje zonder proberen, ik vindt het kreng al zwaar en groot genoeg zonder grip. Daarnaast denk ik dat het eigenlijk nog wel eens een beter idee kon zijn om een 2e accu 'op een warm plekje' te bewaren dan er 2 in de grip te hebben hangen.

Ik heb ook een tijdje een 350 te leen gehad, daar zou je inderdaad kunnen overwegen er een grip aan te hangen voor 'de ergonomie' maar aan de andere kant .. de interface wordt er toch niet beter op :X
Ik heb dat 'opgelost' door geen 350D maar een 10D te kopen en ik heb er nog geen spijt van gehad.
Er zijn prima redenen te vinden om een grip te gebruiken, er zijn er ook minstens zo veel om dat niet te doen. Dat veel mensen hier een grip idd tot 'must have' bombarderen is in mijn ogen iig dikke onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 226341

proller schreef op donderdag 01 november 2007 @ 11:16:
[...]

Via een topic kom je echt niet te weten of zo'n ding handig is of niet. Huur / leen een keer zo'n grip, en je weet of het wat voor je is of niet. De functies van een grip zijn prima terug te vinden. De een zal 'm kopen vanwege de patsfactor, de ander vanwege echt nuttige functies zoals de handstrap, accu's, portretstand en dergelijke. Iemand die een dSLR kan kopen en uberhaupt over de aanschaf van een grip denkt, kan prima zelf beslissen of het wel of niet iets bruikbaars is. En dan nóg zul je zelf zo'n ding echt vast moeten houden en proberen. Helaas is dat nog niet mogelijk via internet, dus ben je toch aangewezen op een irl shop.

[...]

Het is en blijft een mening. Ik kan nog zo mooi praten (mening) over een grip, je zult zo'n ding toch écht vast moeten houden / proberen. het is en blijft een mening, iets persoonlijks. Feiten kun je er prima over vertellen, maar die zijn al zat te vinden op internet, toch?
Ik zie steeds meer 'hints' dat een grip nodig is om een handstrap te kunnen gebruiken. Klopt dit? (De search gaf geen uitsluitsel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Anoniem: 226341 schreef op donderdag 01 november 2007 @ 17:41:
[...]

Ik zie steeds meer 'hints' dat een grip nodig is om een handstrap te kunnen gebruiken. Klopt dit? (De search gaf geen uitsluitsel)
dat ligt er aan wat voor 'n camera je hebt.
Canon heeft vaak een speciaal bevestigingspunt op de grip zitten waar je de handstrap aan vast kunt maken.
Nikon heeft dat in z'n geheel niet, dus met of zonder grip...qua handstrap schiet je er weinig mee op.

Er zijn verder handstraps die je aan het bevestigingspunt van je statief vast zet, dus dan is een grip geen broodnodig iets.

[ Voor 10% gewijzigd door YellowCube op 01-11-2007 17:47 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-06 23:18
Ik heb om één reden een grip en dat is dat m'n handen groot zijn en enkele objectieven zwaar. Extra accu functie vind ik niks toevoegen en portretten schiet ik zelfs met grip veelal met arm gedraaid (ik vind m'n handen verplaatsen meer werk dan m'n arm draaien :X ). Liever heb ik er ook geen grip op i.v.m. logheid. Als ik door een stad loop met m'n lichte groothoeklens is de grip er af. Maar gebruik ik m'n veel zwaardere 17-55 of 70-200 voor langer dan een paar kiekjes dan moet ik gewoon een grip, anders kan ik de camera gewoonweg niet stevig genoeg vastpakken omdat hij me te weinig ruimte voor grip biedt.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:14
Bij mijn F80 kan ik dmv de batterygrip gebruik maken van AA oplaadbare batterij'en ipv de dure fotobatterij'en die er normaal in gaan. (geen accu dus normaal)
En daarbij vind ik het toch prettiger vasthouden met zo'n grip eronder. (De grip was nieuw 18 euro :P, dus die heb ik al weer terug door de batterij besparing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

topictitel aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 24-06 14:29
Grips... tja.....

Mijn mening:
  • Als je een camera koopt waar je een grip onder moet hebben ben je niet handig bezig.
  • Extra batterijcapaciteit. Er zijn weinig situatie's waar je niet die 20 seconden kan missen die het kost om een accu te wisselen.
  • Houvast, kan heel handig zijn, zeker als je veel in portretorientatie schiet of met echt zwaar glaswerk.
  • 't smoelt soms wel lekker
Voor de D50 heb ik nog nooit een echt fatsoenlijke grip gezien dus voor mij persoonlijk is het niet aan de orde.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-06 11:09

qless

...vraag maar...

Bij mijn 350D vondt ik de grip nodig, mijn pink en vinger vlogen onder het toestel door zonder grip en dat vondt ik irritant.

Bij mijn 30D is het een stuk minder nodig, maar ben er nu zo aan gewend dat ik weer een grip gekocht heb :)

Regelmatig een 350 of 400 beet zonder grip en dat is voor mij nogal "klein", maar da's dus persoonlijk.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Ja, dat krijg je als je tegen heilige huisje trapt ;). Wel een prima idee om hier een eigen topic voor te openen. De meningen zijn flink verdeeld en de meeste voordelen kunnen ook als nadeel worden gezien, of andersom, zo lijkt het. Een objectieve inventarisatie van de voor- en nadelen:

PROS

Zwaarder, stabieler en een betere balans, vooral bij zware fysiek lange teleobjectieven.
Groter frontaal aanzicht, een professionele uistraling.
Grotere afmetingen, prettig voor grotere handen.
Handstrap mogelijk (maar voor sommige camera's zijn er ook handstraps die zonder grip bevestigd kunnen worden).
Portetstand is voor velen prettiger werken, mede door de vaak aanwezige extra ontspanknop.
Extra accucapaciteit, soms ook met "normale" batterijen c.q. accu's (AA).

CONS

Zwaarder, vasthouden vereist meer inspanning.
Groter frontaal aanzicht, valt meer op.
Grotere afmetingen onprettig voor kleine handen en ditto tassen.
Handstrap bijna noodzakelijk om het nog vast te kunnen houden.
Camera op tafel zetten op de bodemplaat niet aan te raden.
Kost extra geld (aanschaf), bij een instapcamera relatief veel.

Op- en aanmerkingen op het lijstje zijn welkom!

Mijn conclusie is, dat er haast geen onderdeel is dat meer persoonlijk is dan de grip. Wel of geen grip zal je voor jezelf moeten bepalen, door er in jouw situatie mee te werken, als je denkt dat je er behoefte aan hebt. Uitproberen op meetings of lenen is de goedkoopste manier. Er een kopen en dan misschien ontdekken dat het niks voor je is kan ook, er is altijd wel iemand die een gebruikte grip wil overnemen of ruilen voor een ander "must have" item ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:07

Sharky

Skamn Dippy!

tofste functie van m'n grip vind ik trouwens dat het accucompartimentklepje (3x woordwaarde) in een speciale uitsparing van de grip past zodat je hem niet kwijt raakt. Alleen al daarom zou ik een grip kopen ;)

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Sharky schreef op donderdag 01 november 2007 @ 21:22:
tofste functie van m'n grip vind ik trouwens dat het accucompartimentklepje (3x woordwaarde) in een speciale uitsparing van de grip past zodat je hem niet kwijt raakt. Alleen al daarom zou ik een grip kopen ;)
Ja dat vond ik ook zeer goed gevonden :D

Oh, en dat de unit waar je accu's ingaan er uitziet als een soort van magazijn voor een pistool :P

[ Voor 12% gewijzigd door sOid op 01-11-2007 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 226341

YellowCube schreef op donderdag 01 november 2007 @ 17:46:
[...]

dat ligt er aan wat voor 'n camera je hebt.
Canon heeft vaak een speciaal bevestigingspunt op de grip zitten waar je de handstrap aan vast kunt maken.
Nikon heeft dat in z'n geheel niet, dus met of zonder grip...qua handstrap schiet je er weinig mee op.

Er zijn verder handstraps die je aan het bevestigingspunt van je statief vast zet, dus dan is een grip geen broodnodig iets.
Hoe bedoel je dat je er weinig mee opschiet? Heeft de handstrap sowieso bij nikon geen toegevoegde waarde? of moet ik 'em anders interpreteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-06 23:18
Wijnands schreef op donderdag 01 november 2007 @ 20:50:

Mijn mening:
[list]
• Als je een camera koopt waar je een grip onder moet hebben ben je niet handig bezig.
De grote camera's zijn toevallig ook gelijk de hi-end dure dingen. Of het nou handig is om daarvoor de overwaarde op je huis op te nemen 8)7
Sharky schreef op donderdag 01 november 2007 @ 21:22:
7(8)7

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Peentje
  • Laatst online: 22-06 17:11

Peentje

MAC / Windows i don't care

*kick*

Ik ben zojuist in het bezit (mag hem met kerst pas uitpakken maar heb hem even uitgeprobeerd) van een EX430 flash op mijn 400d.

Zodra ik de camera (met flitser) oppakte schrok ik wel van het extra gewicht, dus heb ik e.e.a. zitten lezen over een grip, maar ik denk dat een grip voor mij geen uitkomst kan bieden omdat ik dan mijn camera niet meer vast kan houden.
Ik zet namelijk over het algemeen de camera achter op mijn linkerhandpalm, zodat ik met duim en wijsvinger de zoomring van een/de lens kan bedienen, ik doe dat omdat mijn handen niet super vast zijn (d.w.z. ik tril dus wat) en ik kan dan mijn elleboog in mijn buik zetten zodat ik wat extra steun heb.
Zo heb ik dus bijna altijd mijn camera vast. En met die grip eronder kan ik niet meer bij de lens (ja wel via de zijkant).

Dusja ik zit dat weer extra gewich aan mijn camera toe te voegen, terwijl hij nu met flitser al zwaar genoeg is.

Zijn er mensen die een camera met grip zo vasthouden of ben ik niet "normaal", het beste is natuurlijk om het zelf uit te proberen (zo'n grip dan) , maar hoe houd nu een ieder over het algemeen z'n camera vast? Ik heb zelf vrij grote handen en mijn rechter pink komt ook onder de body uit.

Dell Latitude E7450

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:24
* Henk Grip-gebruiker meldt.

Ik zou niet meer zonder kunnen. Heb je een flitser en nog ff wat zwaarder glas, dan wordt je cam gewoon zwaar onbalanzerig ( :P ) en wil je dat terug. Tel daarbij op dat ik ook flinke handen heb, en dat ik verslaafd ben aan de handstrap, en je snapt dat die grip nooit meer onder mijn cam vandaan gaat.

Of kan, for that matter, omdat het schroefmechanisme lam is :P

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:41

breinonline

Are you afraid to be known?

Peentje schreef op donderdag 20 december 2007 @ 21:25:
Zijn er mensen die een camera met grip zo vasthouden of ben ik niet "normaal", het beste is natuurlijk om het zelf uit te proberen (zo'n grip dan) , maar hoe houd nu een ieder over het algemeen z'n camera vast? Ik heb zelf vrij grote handen en mijn rechter pink komt ook onder de body uit.
Ik denk niet dat een grip makkelijk vasthoud op die manier. Bedenk wel: hoe zwaarder de camera, hoe stabieler jij hem kan houden (totdat hij echt te zwaar wordt natuurlijk). Overigens kan je de grip wel op het randje van je pols nog laten steunen als je grote handen hebt. En omdat de camera ook beter in balans komt te liggen (zeker met flitser erop) kan je hem ook beter vasthouden.

Verder volledig eens met Henk: nooit meer een camera zonder handstrap en grip!

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• sapphire
  • Laatst online: 21:46

sapphire

Die-hard pruts0r

Die handstrap lijkt mij ook wel wat....gebruiken jullie, mijn mede Canonian's, de E-1 strap of een ander soortig iets ?
Ik vraag em namelijk af of je je cam+grip+lens+flits gewoon aan je hand kan laten hangen (alsin hand vlak en de cam glijd er neit af ofzo :P) met de E-1 strap want als dat zo is haal ik er zeker weten !!

Gabriël AM5

• Henk
sapphire schreef op donderdag 20 december 2007 @ 23:27:
Die handstrap lijkt mij ook wel wat....gebruiken jullie, mijn mede Canonian's, de E-1 strap of een ander soortig iets ?
Ik vraag em namelijk af of je je cam+grip+lens+flits gewoon aan je hand kan laten hangen (alsin hand vlak en de cam glijd er neit af ofzo :P) met de E-1 strap want als dat zo is haal ik er zeker weten !!
Ja, dat kan, hand in nagenoeg ontspannen toestand met een hoop accesoire en glas-kilogrammetjes dr aan is gewoon nog prima vasthouden. En ja, de E-1.

• Toff

Toff

FP ProMod
Met Henk eens, dat een flitser de camera wel flink onstabieler maakt. Dat voel je na een paar uur inderdaad in je pols (zonder grip). Compenseert een grip eronder het extra gewicht van een flitser erboven?

• Henk
Toff schreef op donderdag 20 december 2007 @ 23:45:
Met Henk eens, dat een flitser de camera wel flink onstabieler maakt. Dat voel je na een paar uur inderdaad in je pols (zonder grip). Compenseert een grip eronder het extra gewicht van een flitser erboven?
Nogal... nog nooit geprobeerd? Het maakt serieus uit, en als je dan nog een strap eraan hangt, snap je helemaal wat je al die tijd gemist hebt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Henk schreef op donderdag 20 december 2007 @ 23:58:
[...]
Nogal... nog nooit geprobeerd? Het maakt serieus uit, en als je dan nog een strap eraan hangt, snap je helemaal wat je al die tijd gemist hebt :P
Het was meer een vraag "in het algemeen belang". Zelf mis ik weinig, omdat ik bijna nooit flits, maar toen ik er laatst echt niet onderuit kon, viel het me op dat de 430EX kwa gewicht niet echt lekker past op een 40D. Heb altijd met staafflitser gewerkt (Metz 45CT1) en dat houdt weer heel anders vast. Binnenkort maar eens wat testen met dat ouwe beest, want ook kwa lichtsterkte maakt die nog gehakt van de 430EX. (E)TTL mag je van mij cadeau krijgen, diafragmavoorkeuze heeft altijd prima gewerkt, al is ISO400 nog het maximum op deze oldtimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Het compenseert echt ja. En met de Canon E-1 strap die ik heb kan je inderdaad zonder problemen de camera heel los beetpakken zonder dat deze van je hand glijdt. Idiaal :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Peentje, ik houd m'n camera (zonder grip) op vergelijkbare manier vast, al druk ik m'n elleboog niet in m'n buik. Wel een aardige tip trouwens! ;)
Als flitser gebruik ik een Metz 45 CL-4 staafflitser die links (voor de kijkers rechts) naast je camera zit, en die kun je prima op je linker onderarm laten leunen. Ik heb nog nooit behoefte gehad aan een grip, ook niet bij redelijk zwaar glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmocs
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09-2024
ik haal em er af, en zet hem erop.. vrij vaak moet ik zeggen! Op feesten altijd de grip eronder ivm de handstrap (kan niet zonder) maar tegenwoordig als ik vrij werk maak laat ik de grip lekker thuis. De 5D met 50mm +grip is gewoon overdone en niet nodig, ligt er aan wat voor werk je aan het doen bent, maar het vraagt soms ongevraagde aandacht. Zelfde als met grote toeters... stond met de Red bull racing op het strand met een 300mm 2.8 tussen het publiek, ik heb me kapot gelachen wat mensen allemala verzinnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:39

ThunderNet

Flits!

Mwah :) ik heb vaak iets van laat ze maar lekker denken wat ze willen. Als ik 's avonds thuis kom met het shot wat ik wil hebben, is me het het allemaal waard :)

:P maar is vaak wel grappig om te horen van ben je van de krant etc. Maar naar poosje wordt dat ook irritant.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ik doe altijd alsof ik een toerist ben die niet verstaat wat ze allemaal om heen zeggen. Tenzij ze op een normale manier wat vragen, dan geef ik netjes antwoord.
Ik heb 1 grip, 2 bodies. Bij teletoetergebruik is het gewoon nodig om lekker vast te houden + de vertikale sluiterknop is erg fijn. Bij macro (gebruik ik meestal de andere body) is het juist fijn dat de camera licht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peentje

Peentje

Anoniem: 14829 schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 07:11:
Peentje, ik houd m'n camera (zonder grip) op vergelijkbare manier vast, al druk ik m'n elleboog niet in m'n buik. Wel een aardige tip trouwens! ;)
Als flitser gebruik ik een Metz 45 CL-4 staafflitser die links (voor de kijkers rechts) naast je camera zit, en die kun je prima op je linker onderarm laten leunen. Ik heb nog nooit behoefte gehad aan een grip, ook niet bij redelijk zwaar glas.
Gelukkig ben ik niet de enigste :)

Ik ga eerst maar eens een dagje/avondje proberen met het hele spul, dan kom ik er vanzelf achter of ik het allemaal een beetje stabiel kan houden, en dan kan ik altijd nog beslissen om een grip en/of eventueel een handstrap aan te schaffen. (ps. ik fotografeer hobbymatig dus hoef niet vaak een hele dag "verplicht" te fotograferen.

Offtoipc: Pffff, ik moet ook nog een afstandbediening hebben, zit je zo al aardig in de accesoirres, en heb alleen een camerabag, wordt tijd voor een fototas waar alles in past. maar dat is een ander topic.

[ Voor 0% gewijzigd door Peentje op 21-12-2007 10:37 . Reden: topic ]

Dell Latitude E7450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 14:25
Peentje schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 10:36:
[...]

Offtoipc: Pffff, ik moet ook nog een afstandbediening hebben, zit je zo al aardig in de accesoirres, en heb alleen een camerabag, wordt tijd voor een fototas waar alles in past. maar dat is een ander topic.
offtopic:
Ik heb hetzelfde probleem, had gewoon een klein tasje gekocht waar mijn 400D en extra 50mm-lensje in pastte, maar ga nu (maandje later) al moeten kijken voor een grotere tas :X
Ivm die remote, kijk even op dealextreme.com. Belachlijk lage prijzen (incl. verzending!) voor remotes en zo. _o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Fire69 schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 23:21:
[...]
offtopic:
Ik heb hetzelfde probleem, had gewoon een klein tasje gekocht waar mijn 400D en extra 50mm-lensje in pastte, maar ga nu (maandje later) al moeten kijken voor een grotere tas :X
En die grotere tas is straks ook weer te klein... Geen probleem toch? Een tas meer of minder kost je de kop niet, maar maakt je flexibel in wat je mee wilt nemen. Kies je voor "licht reizen" of wil je "alles bij de hand" hebben? Voor een paar tientjes vind je een tas die bij jouw specifieke gebruik past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Och, 't is niet echt een probleem, maar ik zit nogal met een 'tight budget'.
Als ik 100€ moet uitgeven voor een andere tas, is dat 100€ minder voor mijn flitser. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peentje

Peentje

Hier btw nog een nadeel van een battery grip, bij de EOS 400D iig, het is dan niet meer mogelijk om de grip (zonder weer een hulpstuk) op een statief te plaatsen, de grip moet er dan dus af, wat natuurlijk weer een gekloot is omdat je weer batterijen terug moet plaatsen.

Vind ik wel een nadeel.

Dell Latitude E7450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Wat is de oorzaak daarvan? Onderaan de grip is normaal toch een statief-bevestiging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peentje

Peentje

Fire69 schreef op zondag 23 december 2007 @ 18:05:
Wat is de oorzaak daarvan? Onderaan de grip is normaal toch een statief-bevestiging?
klik

Check de eerste user review

Dell Latitude E7450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Laatst online: 09-06 17:35
Dat is natuurlijk maar net afhankelijk van het statief... Ik heb mn 400D met grip vaak zat op een statief gezet, niets aan de hand...

Zomaar een ervaring van iemand anders posten zonder ook maar even te kijken of het klopt, lijkt me eigenlijk niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Volgens mij zit er gewoon een schroefdraadgat voor op een statief onder hoor?

Het zou kunnen komen doordat er verschillende maten in omloop zijn voor statieven.

[ Voor 35% gewijzigd door breinonline op 23-12-2007 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-06 11:09

qless

...vraag maar...

Idd zowel mijn (oude)350D met grip als mijn 30D met grip passen zonder problemen op allerlei statieven

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peentje

Peentje

ThomasW schreef op zondag 23 december 2007 @ 21:38:
Dat is natuurlijk maar net afhankelijk van het statief... Ik heb mn 400D met grip vaak zat op een statief gezet, niets aan de hand...

Zomaar een ervaring van iemand anders posten zonder ook maar even te kijken of het klopt, lijkt me eigenlijk niet de bedoeling.
Heb hier nu gechecked of het klopt :)

Kheb wel eea gegoogled op images enzo maar dat levert (bij mij) geen plaates op van een 400d met grip op een statief.

Maar no offense goed te horen dat het dus (zonder hulpstukken) wel mogelijk is.

Dell Latitude E7450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Peentje schreef op zondag 23 december 2007 @ 23:59:
[...]
Kheb wel eea gegoogled op images enzo maar dat levert (bij mij) geen plaates op van een 400d met grip op een statief.
Hebbes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Peentje schreef op zondag 23 december 2007 @ 23:59:
[...]

een 400d met grip op een statief.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Geloof je het nog niet? Deze dan? Of denk je dat die er los op ligt? Of met lijm vastzit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Waarom link je dan niet direct naar deze foto in je eerste post? :?
Ik ga echt niet alle 96 pagina's van die vent zijn foto's checken om dat statief te vinden hoor... :z

[edit]
En me daar wat vriendelijker op wijzen is toch ook niet zo moeilijk? Kerst-spirit en zo... :/

[ Voor 23% gewijzigd door Fire69 op 24-12-2007 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Fire69 schreef op maandag 24 december 2007 @ 10:53:
Waarom link je dan niet direct naar deze foto in je eerste post? :?
Ik ga echt niet alle 96 pagina's van die vent zijn foto's checken om dat statief te vinden hoor... :z

[edit]
En me daar wat vriendelijker op wijzen is toch ook niet zo moeilijk? Kerst-spirit en zo... :/
Sorry, was niet lullig bedoeld. Het is trouwens een andere fotograaf dan degene in de eerste link. Als Google afbeeldingen niks kan vinden, gebruik ik tegenwoordig vaak Flickr. Daar staan ondertussen ook heel veel foto's, ook van gear.

*O* Fijne kerstdagen *O* (Zo beter? Ik ben gewoon keihard aan het werk.... ik bedoel, ik ben gewoon op mijn werk :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
No hard feelings. :)

Ben ook wel blij te zien dat het kan, op termijn koop ik me denk ik ook wel een grip, want dat zwevend pinkje begint toch wel wat vervelend te worden op den duur.
Plus dat ik veel portret schiet (kinderen hé...).
En een statief is toch verplichte kost, dus de combinatie (van statief en grip dus) moet wel werken natuurlijk :)

edit:

Speciaal voor Simon ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Fire69 op 24-12-2007 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
statieven verplichte kost voor portretten en kinderen.... gaat er bij mij nie in

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Nee, die laatste zin had niks met die portretten te maken, bedoelde gewoon dat als je een grip hebt, dat hij dan maar best op het statief kan ook.

offtopic:
Ben ik het, of doen jullie allemaal moeilijk vandaag? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-05 11:55
Ik heb zelf de 400D met originele grip, en die zet ik vaak op m'n manfrottotje, geen probleem!!! Ding heeft een standaard statief aansluiting en zal dus ook op 90% van de andere statieven passen. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je cam serieus zwaarder wordt van die grip en je dus echt niet een no-budget plastic el cheapo statief moet gaan gebruiken omdat'ie anders echt gaat wiebelen.

Wel heb ik gehoord van 3rd party grips die niet stevig genoeg aansluiten op de body zodat op die manier nog meer instabiliteit ontstaat. Je hebt dan als het ware 2 scharnierpunten, 1 tussen body en grip, en dan 1 tussen grip en statief. Niet bevorderlijk dus, maar bij de originele canon grip heb ik daar iig geen last van en ik hang er veel gewicht aan glaswerk aan :)

EOS 1Dmk3, EF 16-35 2.8L USM MkII, EF 24-105 4.0L IS USM, EF 70-200 2.8L IS USM, Speedlite 580 EX, Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 247127

hallo,

overweeg om bg-e2(n) voor mijn 30D aan te schaffen en na het lezen van deze thread evt ook een handstrap, maar vraag me wel af:

Ik neem aan dat je met BG en strap in de portraitstand de ontspanknop op je grip alleen kan bedienen (voor evt grapjassen: met je rechterhand) als je je hand uit de strap haalt? En doe je dat in de praktijk ook of gebruik je gewoon de knop op je camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Dat lijkt me wel ja, tenzij jij ter plekke de boel uit de kom kunt trekken. De strap werkt alleen voor de normale houding, niet voor de verticale houding waarbij je de camera aan de grip vasthoudt. Dan kun je prima bij de ontspanknop op de grip. Enige nadeel is dat je zeer moeilijk bij de knop kunt waarmee je de AF-punten direct kunt selecteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Laatst online: 24-06 11:22
Sterker nog... Ik heb een 350D met grip en handstrap en ik gebruik de strap alleen maar als handig transportmiddel. Ik draag de camera altijd aan de handstrap en mijn hand gaat er eigenlijk nooit door. Bij een 350D is het wel lekker om je hand over de strap te doen, want dan heb je wat meer in de hand. Bij de 40D koop ik ook wel weer een grip en strap, omdat ik het wel handig dragen vind.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Zeker waar, met name met zwaar glas scheelt het een ongelofelijke bak aan verzuurde handen. Ik had de eerste dag dat ik de 30D had de grip nog niet binnen. 70-200/2.8 erop....en of je lamme poten krijgt... je bent continue in die camera aan het knijpen als je rondloopt terwijl je hem aan de strap relaxt laat bungelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177789

Als je de strap alleen daarvoor gebruikt, kun je toch ook gewoon de nekband om je pols wikkelen? Doe ik tenminste altijd. Gaat prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Niet bepaald comfortabel of snel te wisselen. In combinatie met de balansverbetering is de grip ook dan de moeite waard :)
Pagina: 1 2 3 Laatste