[OC] Core 2 Quad OC/ info Topic

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 14.164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inleiding

Welkom in het Intel Core 2 Quad OC topic!

Hier kun je je vragen kwijt over het overklokken van een Core 2 Quad CPU, en je ervaringen delen met mede tweakers. Bij verzoeken voor toevoegingen in de TS mail me maar even dan zal ik het er in plaatsen.

Vorige delen:

Dit topicreeks is begonnen als het Quadcore (Kentsfield) overklok topic. Na de sluitmessage van Apen-nootjes heb ik dit topic gemaakt. Het is nu allemaal nog erg basic, maar zodra ik tijd heb zal ik hem verbeteren en uitbreiden.

Handige links

Frequently Asked Questions T&C

Hier is uitleg te vinden van alle mogelijke BIOS settings op de P5B Deluxe:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=115217

Enkele artikelen m.b.t. het geheugen:
Artikel van X-bit Labs.
Artikel van Anandtech.

Ook hier op GoT is een heel goed topic over DDR/DDR2/DDR3 geheugen, en waar je op moet letten bij de aanschaf:
Het DDR/DDR2/DDR3 Informatie- en Overklokresultaten-topic

-Uitleg van Rol-Co over hoe je BIOS te flashen op een ASUS mobo:
Rol-Co in "[OC] Core 2 Duo OC/ info Topic [Deel 2]"

Dit kan je echter ook vanuit windows doen met de ASUS update utility tool.

Hier staat een tutorial gemaakt door Reg-Edit (Umut Ozen @ HWI)
Core 2 Duo Overklok Tutorial
Hier een leuke video van Reg-Edit die aan het overklokken is:
http://www.hardware.info/...ties_voor_hetzelfde_geld/

IHS Lapping
Sommige C2D/C2Q processors hebben een IHS (Integrated Heat Spreader) die niet helemaal vlak is, waardoor de temperaturen erg hoog kunnen zijn, wat het overklokken bemoeilijkt. Hierover is een topic op GoT. Een optie om de temperaturen te verlagen, is om de IHS te "lappen". Dit betekent het vlak en glad maken van de IHS dmv schuurpapier. HIER staat uitgelegd hoe dit werkt en hoe dit moet.
HIER nog een soortgelijk artikel.

Temperaturen?
Mocht je je afvragen hoe warm een C2D/C2Q processor mag worden, dan is er een Core 2 Duo Temperature Guide. Interessant om eens door te nemen.
Onthoud wel dat je in principe 2 Core2Duo's onder je IHS hebt zitten. Deze processoren worden dus ook erg warm (60 graden+ is geen uitzondering!)

680i chipset en overklokken:
Bij moederborden met 680i chipsets is het mogelijk om het geheugen afzonderlijk van de FSB te klokken. Je zou als je bijvoorbeeld geheugen hebt dat 1000MHz kan, gewoon in de BIOS in kunnen stellen dat het geheugen ook daadwerkelijk op 1000MHz draait. Hierdoor krijg je automatisch een divider, wat de prestaties iets drukt. 1:1 met de FSB overklokken is gewoon het snelst. ;)

Ook is het mogelijk met de 680i chipset om op 1T te draaien. Dit betekent dat het geheugen nog strakker staat afgesteld. :) De vertraging van het geheugen gaat hierdoor omlaag, en de bandbreedte omhoog. De PC zou (theoretisch) sneller moeten reageren.

HIER een artikeltje over 680i overclocking.
HIER op Got is ook een nVidia nForce 6xx SLi/ Ultra topic.
HIER op de site van nVidia staan ook een hoop links/ reviews van de 600i series.

Core's en CPU's

Op dit moment zijn er eigenlijk 2 C2Q core's, namelijk de Kentsfield (met serverversie) en de Yorkfield (met serverversie). Voor zover ik weet zijn er nog geen tweakers in het bezig van de laatstgenoemde CPU's, ze zijn officieel ook nog niet gereleased maar ze komen eraan.

Kentsfield: 65nm, 4x266MHz FSB en 8MB L2 (verdeeld over 2 setjes van 2 CPU's)
Yorkfield: 45nm, 4x333MHz FSB en 12MB L2 (verdeeld over 2 setjes van 2 CPU's)

Overzicht van CPU's in de pricewatch

Koelers

Gelinkt met Pricewatch:

ThermalTake Big Typhoon
Arctic Freezer 7 Pro
Tuniq Tower 120
Zalman CNPS9500
Zalman CNPS9700
Thermaltake Sonic Tower
Scythe Ninja
Coolermaster Gemini II
Tip :) : Core 2 CPU Cooling Roundup @ Firingsquad.

Moederborden:

Op het moment zijn er veel LGA775 moederborden vekrijgbaar, maar niet allemaal even geschikt voor OC'en. Ik heb geen tijd om een hele lijst te maken met goede borden, maar waar je op moet letten:
Chipset:
Intel 975X, 965P, P35, X38 of nVidia NF6xx
Voltages:
Instelbaar, en kijk ook of er bekende problemen zijn met de vDroop. Een overgeclockte QuadCore trekt al gauw zo'n 200W en dat vinden niet alle borden even leuk, dan gaat de vCore bijvoorbeeld heel erg hard dalen.
Uitgebreide timings in de BIOS:
Als je gaat OC'en is het leuk/handig/nodig om je timings handmatig in te kunnen stellen.
FSB:
Google rond of er op je bord hoge FSB's gehaald kunnen worden met je C2Q. Over het algemeen houden Intel's quadcores niet zo van een hoge FSB. Als je op een C2D een hoge FSB haalt is dit absoluut geen garatie dat dat je op een C2Q ook lukt.

Tot slot

Heel veel hiervan heb ik ge-copy paste uit het C2D OC topic. Wellicht worden deze 2 topics straks samen genomen als de QuadCore's echt mainstream worden.
Ik wil dan ook RappieRappie bedanken voor de mooie TS van dat topic, waaruit ik veel gehaald heb. Deze topicstart zal nog grondig ge-update worden. DM (of liever nog: mail) me met suggesties, dan zal ik deze verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
offtopic:
Het is 'Integrated Heat Spreader'. Geen 'Internal Heat Spreader' zoals bij jou in de tekst staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie1981
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-03 22:03
Shit ik was net te laat met het openen van een nieuw topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Niet alle koelers in de TS is geschikt om een Quadcore mee te overklokken. De Artic Freezer en de Scythe in ieder geval niet en de 2 Zalman's zijn ook niet voldoende. Ook mag natuurlijk de beste luchtkoeler van dit moment niet ontbreken: Thermalright Ultra 120 Extreme.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
kiddyl schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 19:07:
Niet alle koelers in de TS is geschikt om een Quadcore mee te overklokken. De Artic Freezer en de Scythe in ieder geval niet en de 2 Zalman's zijn ook niet voldoende. Ook mag natuurlijk de beste luchtkoeler van dit moment niet ontbreken: Thermalright Ultra 120 Extreme.
Ehh, de stock intelkoeler is goed genoeg om een quad te koelen. Misschien geen lage temps maar wel goed genoeg. En elke koeler die beter koelt dan de stockkoeler houdt de quad dus koeler.

Elke koeler in dat lijstje kan een quadcore wel koel genoeg houden, het is echt niet zo dat je je scythe ninja moet weg gooien als je overstapt naar quad. Het is misschien niet de beste, maar ik weet zeker dat ie een quad op goede temps kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbengoofy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-08 22:50
Ik vraag me nou nogsteeds af hoe ik mijn Qaudcore het beste een nachtje kan laten prime op alle 4 de cores. Wprime weet ik. Cinebench weet ik ook en 3dmark06 de cpu test heb ik ook al 50x laten draaien achter mekaar. Maar hoe stel ik prime95 in voor een langdurige bench? Ik wil hem namelijk wel 8 uurtjes laten draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door ikbengoofy op 29-10-2007 19:59 ]

Uiteindelijk zit onze manager er alleen voor spek en bonus.. - Loesje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo heb ook eindelijk maar een q6600 icm een ga-p35-dq6, crucial ballistix tracer 8500 en een thermalright ultra120 xtreme besteld,
jaren een dell als hoofdsysteem gehad dus nooit volledig met overclocken bezig kunnen zijn, eindelijk is het dan zo ver!

over een maandje een 8800gt erbij en dan is het helemaal feest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
Woensdag mijn waterkoeling inbouwen!

ben benieuwd of ik die heethoofdige B3 van mij op de 4GHz krijg >:)

3,8 moet toch wel lukken, aangezien ik daar nu ook al prima op kan booten. Beetje instabiel alleen met 75 graden @ lucht :+

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinkstrip
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-04-2024
Met de zalman 9700 en AS5 lukt het prima! Hij loop 24/7 op 3100 de Tcase is idle 36-41 en stressen 48-51 en de tjunctions zijn stressen tegen de 62.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 08:45
Ik heb sinds enkele weken een q6600, maar ik heb volgens mij een probleempje met de temps.

Q6600 @stock g0
P35C-DS3R
2*1GB Crucial Ballistix DDR-800
NX6800 256mb

Ik zie overal dat de temperatuur van de cores ongeveer gelijk zijn aan de temperatuur van de processor, maar bij mij zijn ze altijd ongeveer 10C hoger.
Op load werd ie eerst meer dan 70C, maar bleek dat koeler niet helemaal goed zat en dit heeft me zo'n 5-10 C gescheeld. Toch vind ik de temps nog steeds niet helemaal normaal. Zeker omdat een vriend van me ongeveer dezelfde cpu temps heeft maar bij hem itt bij mezelf de cores ook rond die temperatuur liggen. Z'n systeem is ongeveer hetzelfde als het mijne.

Temps @stock (stock koeler incl.) Idle
Afbeeldingslocatie: http://img377.imageshack.us/img377/4792/idleq6600hu9.th.jpg

Temps @load (niet extreem; 15 min everest)
Afbeeldingslocatie: http://img220.imageshack.us/img220/7783/loadq6600dg0.th.jpg

Ik zie dat er mensen zijn die met de stock koeler 3ghz halen en ruim onder de 70C blijven, maar dat moet ik niet eens proberen :/ . Nu zou het mooi zijn als ik wel zou kunnen overklokken, want daar heb ik immers deels deze processor voor aangeschaft.

Het rare is dat mijn cpu temps wel vergelijkbaar zijn met andere q6600's maar mijn core temps dus veel hoger liggen. 8)7
Ik ben verder niet zo bekend in processorland, dus misschien dat jullie me uit de brand kunnen helpen. :)

Is er iets mis met m'n koeler danwel processor?

Ik hoop morgen een Thermalright Ultra 120 Extreme binnen te krijgen, dat zou de oplossing kunnen zijn?

bvd

[ Voor 9% gewijzigd door Morphix op 03-11-2007 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
ikbengoofy schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 19:58:
Ik vraag me nou nogsteeds af hoe ik mijn Qaudcore het beste een nachtje kan laten prime op alle 4 de cores. Wprime weet ik. Cinebench weet ik ook en 3dmark06 de cpu test heb ik ook al 50x laten draaien achter mekaar. Maar hoe stel ik prime95 in voor een langdurige bench? Ik wil hem namelijk wel 8 uurtjes laten draaien.
Prime 95 blijft toch gewoon draaien tot dat je op stop drukt? En anders kan je ook nog altijd 2x orthos doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbengoofy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-08 22:50
2 keer orthos werkt niet. Dan maakt die een foutmelding. En prime95 verdeelt die 1 tread over 4 cores. waardoor ze alle 25% belast worden. Ik weet niet hoe ik 4 treads tegelijk moet laten draaien..

Uiteindelijk zit onze manager er alleen voor spek en bonus.. - Loesje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Laatst online: 21:43

BTS

MexxT schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 21:04:
Woensdag mijn waterkoeling inbouwen!

ben benieuwd of ik die heethoofdige B3 van mij op de 4GHz krijg >:)

3,8 moet toch wel lukken, aangezien ik daar nu ook al prima op kan booten. Beetje instabiel alleen met 75 graden @ lucht :+
Wat zijn je voltages op 3,8?

Krijg de mijne niet eens stabiel op 3,2Ghz :X (ook een B3)

Mijn settings zijn nou:
8x multiplier
400 Fsb
Eist en al die onzin uit.
Vcore 1,3500
Memvoltage 2.0v (standaard wat die nodig heeft) Loopt nou 1:1
Fsb voltage @ normal
Gmch voltage @ normal

Timings Mem:
4, 4, 4, 10 dit is standaard wat ie moet kunnen lopen @ 400Mhz(800)

verder heb ik eigenlijk niet zo gekeken naar Fsb en Gmch voltage.
Dit met een Gigabyte P35 Ds3r en Team xtreem pc2-6400

Ik heb straks ook nog 3,6Ghz geprobeerd op 1,5 en op 1,550v
hierbij heb ik ook de fsb voltage met +2 verhoogd.

het hielp niet echt kreeg vastlopers en hij rebootte, hij kwam wel in windows.
maar stressen ging niet, temps bleven ruim onder de 60 graden.

[ Voor 13% gewijzigd door BTS op 30-10-2007 15:15 ]

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
bassie schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 19:54:
[...]

Ehh, de stock intelkoeler is goed genoeg om een quad te koelen. Misschien geen lage temps maar wel goed genoeg. En elke koeler die beter koelt dan de stockkoeler houdt de quad dus koeler.

Elke koeler in dat lijstje kan een quadcore wel koel genoeg houden, het is echt niet zo dat je je scythe ninja moet weg gooien als je overstapt naar quad. Het is misschien niet de beste, maar ik weet zeker dat ie een quad op goede temps kan houden.
Dit topic heet niet voor niet een 'OC' topic. Het lijkt mij duidelijk dat een boxed koeler niet goed is om mee te overklokken.
pinkstrip schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 22:09:
[...]
Met de zalman 9700 en AS5 lukt het prima! Hij loop 24/7 op 3100 de Tcase is idle 36-41 en stressen 48-51 en de tjunctions zijn stressen tegen de 62.
Een G0 op 3.1GHz is niet een hele grote overklok ;) Neem bijvoorbeeld een Tunic Tower en je komt meer dan waarschijnlijk veel verder met overklokken. Heb je toch al de Zalman dan zal ik altijd die proberen.

De Freezer Pro bijvoorbeeld is maar marginaal beter dan de stock koeler met de Q6600. Voor een E6xx0 CPU is hij wel goed, maar zoals gemeld wordt het 2x zo veel warmte geproduceerd. Zelf heb ik daarom ook een Thermalright Ultra 120 Extreme met 2 Scythe S-Flex 1600rpm in push-pull opstelling.

[ Voor 3% gewijzigd door kiddyl op 30-10-2007 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:29
ikbengoofy schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 01:10:
2 keer orthos werkt niet. Dan maakt die een foutmelding. En prime95 verdeelt die 1 tread over 4 cores. waardoor ze alle 25% belast worden. Ik weet niet hoe ik 4 treads tegelijk moet laten draaien..
Maak 4 shortcuts naar de .exe ->
voor mij:
"C:\Program Files\Prime95\Prime95.exe" -A1
"C:\Program Files\Prime95\Prime95.exe" -A2
"C:\Program Files\Prime95\Prime95.exe" -A3
"C:\Program Files\Prime95\Prime95.exe" -A4
Afbeeldingslocatie: http://vipeax.info/prime.PNG
Alle 4 openen, affinity via task manager, eventueel priorities en dan rustig ZzzZ

[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 30-10-2007 02:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Net ff bezig geweest met mijn nieuwe Asus Maximus Formula SE, moet wel zeggen dat ik nu hoger kan overklokken dan met mijn oude P5b-deluxe.

Wat benches gedraait;

Cinebench 10 : 15778
Cinebench 9.5: 2194

http://www.hardware.info/nl-NL/usersys/cmlxZ51mk2Wd/view/

Met 1.5625V @3945Mhz wordt ie 65 grd tijdens de benches.

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinkstrip
kiddyl schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 01:25:
Een G0 op 3.1GHz is niet een hele grote overklok ;) Neem bijvoorbeeld een Tunic Tower en je komt meer dan waarschijnlijk veel verder met overklokken. Heb je toch al de Zalman dan zal ik altijd die proberen.
Ik heb niet gezegd dat ik een G0 heb. Ik heb een B3 stepping en dat trekt de zalman prima, hij draait niet eens vol.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-07 22:37
Zoek eens naar prime95 v25.5 deze belast 4 cores 100%:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v292/Viss1/3800-4-load.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v292/Viss1/Q6600prime3300135vbios.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timin8r
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-04 14:48
Wat mij opvalt bij Prime 95 25.5 is dat ie niet echt een thread per core aanmaakt. Hij verdeelt 4 threads over 4 cores. Als er een thread uitcrapt verdeelt ie gewoon de overgebleven 3 threads over 4 cores. Zo krijg je nog niet echt een goed idee welke core het probleem is. En aangezien het maar 1 proces is kun je in taskmanager ook geen affiniteit instellen. Dan is de oplossing met een prime per core draaien misschien handiger?

i5-6600K - ASUS Z170 PRO GAMING - 16GB HyperX - XFX RX 570 4GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:20

HugoBoss1985

Xenotech

Ik heb gehoord dat PRIME problemen geeft mij 4 gig geheugen (ik heb windows vista) en dat hij daarom fouten gaat geven, terwijl het cpu voltage wel hoog genoeg is voor een stabiele stress test.
Met 2 gig zou dit niet het geval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinkstrip
Ik gebruik OCCT om mijn quad te stressen. Alle cores 100% belast en geeft snel fouten als de OC niet stabiel is.
En leuke grafiekjes als je het koppelt aan een monitor programma (coretemp of everest).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

Mijn settings zijn nou:
8x multiplier
400 Fsb
Vcore 1,3500
Fsb voltage @ normal
Gmch voltage @ normal

Timings Mem:

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 13:59:
offtopic:
Het is 'Integrated Heat Spreader'. Geen 'Internal Heat Spreader' zoals bij jou in de tekst staat.
Deze is gefixt. Ik ga even uitgebreid zoeken naar goede luchtkoelers voor de Quads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn vraag hierzo dan maar :P
Iemand een adresje waar je tubes kan bestellen/kopen? of iemand die nog wat heeft liggen? want ben er druk naar op zoek maar kan ze nergens vinden :S
Vind dat ik naar enkele jaren oc'en met water maar eens over moet stappen naar wat kouders als Dice :D nu alleen nog een mooie tube+mounting en wat isolatie.! en dan kan ik beginnen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:31
Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 16:50:
Iemand een adresje waar je tubes kan bestellen/kopen? of iemand die nog wat heeft liggen? want ben er druk naar op zoek maar kan ze nergens vinden :S
Vind dat ik naar enkele jaren oc'en met water maar eens over moet stappen naar wat kouders als Dice :D nu alleen nog een mooie tube+mounting en wat isolatie.! en dan kan ik beginnen :D
zelf laten maken een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 16:50:
Dan kan je niet zoeken, kijk op sites zoals xtremesystems op het forums in het ln2/dice gedeelte en stuur de mensen daar die tubes maken een dm over de prijs etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Maxoss: als de prijzen te betalen zijn zou dat een optie kunnen zijn :)
@bassie: :P tjah ik heb wel is iemand geinformeerd of die persoon er 1 toe kon sturen, maar vond dat nl te ver weg was om te versturen... en nu ik erover na denk zou dat best wel wat kunnen kosten :O : Zal nog wat mensen een dm sturen miss dat er iemand tussen zit :D

Zelf kan ik er geen maken want beschik niet over de juiste gereedschap daarvoor :(

Ik zoek nog ff rustig verder :P iig bedankt ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2007 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:20

HugoBoss1985

Xenotech

pinkstrip schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 10:58:
Ik gebruik OCCT om mijn quad te stressen. Alle cores 100% belast en geeft snel fouten als de OC niet stabiel is.
En leuke grafiekjes als je het koppelt aan een monitor programma (coretemp of everest).
Heb jij 4 gig geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinkstrip
Ik heb 2 gig.
4 gig is voor mij overbodig,omdat ik vista 32bit heb.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
BTS schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 01:14:
[...]

Wat zijn je voltages op 3,8?
Weet ik niet meer :$

volgensmij 1,65 in bios oid.
is 1,55 in windows, met belachelijke temps. (75 graden was hij idle :Y) )

Mijn settings zijn nou:
8x multiplier
400 Fsb
Vcore 1,3500
Fsb voltage @ normal
Gmch voltage @ normal
Mijn settings:

9x
400 FSB
Eist uit.
Vcore 1,55 @ bios resulteerd in 1,44v @ load
Mem 1:1 @ 2.0v (ligt maar net aan het mem wat je moet hebben.)
FSB @ max
Gmch heb ik niet? kan nb voltage zijn, die heb ik 4 stapjes hoger volgensmij.. is officieel niet nodig, aangezien de P5B makkelijk 400FSB @ stock doet.
Timings Mem:

CL5 zetten met 2,2v oid. dan moet je wel op de 500 komen.
Maar aangezien je je mp verlaagt hebt, kan je hem gewoon op 9 zetten voor 3,6GHz.

B3's zijn niet echt geweldige clockers.
Ik heb een ES, die clocken over het algemeen beter dan een doorsnee B3. Dat zal het verklaren ;)

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

Hmm, is het niet een erg hoge voltage voor je cpu?

en je fsb voltage staat dan op 1,4? ik kan namelijk alleen kiezen uit +1 +2 en +3.
Google is your friend: Gmch is de chipset (dus de p35) deze staat in verbinding met graka, proc, geheugen en ich9r.

Verder weet ik niet precies wat voor 24/7 een goede vcore en fsb voltage is? 1,6 zal zeker wel te hoog zijn?

en met het geheugen ga ik waarschijnlijk nog wel wat uitproberen, heb het nou alleen ff druk voor school en stage, en moet ook nog sporten :>

zal van het weekend worden..

@hieronder:
nee ik dacht dat dat niet nodig zou zijn omdat de fsb 400 blijft? maar ik zal het eens proberen :)
Kun je de pci clock instellen dan? ik heb wel iets anders voor de pci op 100 gezet?

[ Voor 15% gewijzigd door BTS op 30-10-2007 22:53 ]

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
BTS schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 15:16:

Mijn settings zijn nou:
8x multiplier
400 Fsb
Vcore 1,3500
Fsb voltage @ normal
Gmch voltage @ normal

Timings Mem:

Ik heb ook de team xtreem pc2-6400 4-4-4-10 en ik draai min op 2.2V, voor 3.6Mhz heb ik hem op 2.3V gezet. Mischien is dat de reden dat ie vastloopt.
Staat jou pci-clock? op 33.33Mhz?

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
BTS schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 22:23:
Hmm, is het niet een erg hoge voltage voor je cpu?
Nee? 1,6v kunnen ze makkelijk hebben, zolang ze maar een beetje gekoeld worden :)
en je fsb voltage staat dan op 1,4? ik kan namelijk alleen kiezen uit +1 +2 en +3.
Google is your friend: Gmch is de chipset (dus de p35) deze staat in verbinding met graka, proc, geheugen en ich9r.
Zet hem gewoon op +2 oid :)
Verder weet ik niet precies wat voor 24/7 een goede vcore en fsb voltage is? 1,6 zal zeker wel te hoog zijn?
Kijk eerst eens wat Everest aangeeft als vcore onder load. het kan zijn dat die 1,6 geen 1,6v is, maar dropt naar 1,5. of misschien wel 1,45. dan kan je dus nog in de bios een stukkie hoger gaan zitten.

Maar zoals ik zij, niet elke b3 is een lekkere overclocker.
kan best zijn dat je aan je max zit.
@hieronder:
nee ik dacht dat dat niet nodig zou zijn omdat de fsb 400 blijft? maar ik zal het eens proberen :)
Kun je de pci clock instellen dan? ik heb wel iets anders voor de pci op 100 gezet?
als je bij standaard waarden blijft, dan hoef je daar niets aan te doen ;)

als je PCI-E op 100 hebt gezet dan heb je de lock aan.

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

OMFG het is gelukt :*)

Hij loopt nou op 3,6 (9x400) met in de bios 1.5675v en het geheugen loopt op 2.22v de rest staat op normal.

hij kan alleen wel stressen maar zodra ik tijdens het stressen met explorer aan de gang gaat slaat ie eruit :(

verder ga ik hem nou nog even stressen maar ik denk niet dat ie eruit klapt,

voltage is in het echt trouwens 1.504 en stressed 1.440 ongeveer.

zou het dan zo zijn dat het geheugen de boel tegen hield :?

Ik ben iig blij dat ik weer verder ben gekomen :+

Temps zijn idle rond de 34 en de 37 (tijdens dit bericht typen)
en stressed rond de 60 (alle 4 zijn ze 59, valt me trouwens op dat de temps stressed nauwelijks van elkaar verschillen dan in idle toestand :| )

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 17:51:
@Maxoss: als de prijzen te betalen zijn zou dat een optie kunnen zijn :)
@bassie: :P tjah ik heb wel is iemand geinformeerd of die persoon er 1 toe kon sturen, maar vond dat nl te ver weg was om te versturen... en nu ik erover na denk zou dat best wel wat kunnen kosten :O : Zal nog wat mensen een dm sturen miss dat er iemand tussen zit :D

Zelf kan ik er geen maken want beschik niet over de juiste gereedschap daarvoor :(

Ik zoek nog ff rustig verder :P iig bedankt ;)
Kijk is naar deze van duniek. Het zijn misschien niet de beste potjes die er zijn maar voor de prijs prima. Volgens mij nog onder de €100 voor de alu/cu versie en rond de 60 voor de alu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
BTS schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 23:51:
OMFG het is gelukt :*)

Hij loopt nou op 3,6 (9x400) met in de bios 1.5675v en het geheugen loopt op 2.22v de rest staat op normal.

hij kan alleen wel stressen maar zodra ik tijdens het stressen met explorer aan de gang gaat slaat ie eruit :(

verder ga ik hem nou nog even stressen maar ik denk niet dat ie eruit klapt,

voltage is in het echt trouwens 1.504 en stressed 1.440 ongeveer.

zou het dan zo zijn dat het geheugen de boel tegen hield :?

Ik ben iig blij dat ik weer verder ben gekomen :+

Temps zijn idle rond de 34 en de 37 (tijdens dit bericht typen)
en stressed rond de 60 (alle 4 zijn ze 59, valt me trouwens op dat de temps stressed nauwelijks van elkaar verschillen dan in idle toestand :| )
Je Vcore is te laag. ik draai op 1,44v met 3,6GHz, en kan tijdens primen gewoon de explorer gebruiken. zet er 1,475 of 1,500 in het echt op. je hebt een vdroop van 0.1275v

dus je kan het zo uitrekenen: 1.6000v (bios) - 0.1275 = 1,475v @ windows.
Ik zou 1,6v @ bios instellen als ik jou was ;)

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

Maar kan dat echt geen kwaad dan voor 24/7? vraag het me echt af :P

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

BTS schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 00:44:
Maar kan dat echt geen kwaad dan voor 24/7? vraag het me echt af :P
Wat versta je onder kwaad :P

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

een erg verkorte levensduur ;)

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

BTS schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 10:23:
[...]

een erg verkorte levensduur ;)
Muah valt wel mee, er gaan wel wat jaartjes af, maar of je nou 25 jaar ipv 30 met zo'n ding doet, kan je ook niet zoveel schelen denk ik :P

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bassie schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 23:56:
[...]

Kijk is naar deze van duniek. Het zijn misschien niet de beste potjes die er zijn maar voor de prijs prima. Volgens mij nog onder de €100 voor de alu/cu versie en rond de 60 voor de alu.
Thnx :D had die over het hoofd gezien op de site, hij heeft alleen dm uit staan (volges mij) of ik moet nog wachten tot me account geactiveerd word :P Want wist ww van m'n oude e-mail niet meer dus kon niet meer inloggen :S dus moest nieuwe account aanmaken.. Hopen dat ie ze nog steeds maakt en doet versturen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

MensionXL schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 10:27:
[...]

Muah valt wel mee, er gaan wel wat jaartjes af, maar of je nou 25 jaar ipv 30 met zo'n ding doet, kan je ook niet zoveel schelen denk ik :P
Zoooo lang :D, nou euhm dan zet ik em vanacht maar eens op 1,6 kijken wat die dan doet :>

Verder kan ik daarna alleen nog maar naar 1,8 en 2,0 dat lijkt me wel een beetje veel van het goede :+

Nu eerst ff sporten :)

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 11:17:
[...]

Thnx :D had die over het hoofd gezien op de site, hij heeft alleen dm uit staan (volges mij) of ik moet nog wachten tot me account geactiveerd word :P Want wist ww van m'n oude e-mail niet meer dus kon niet meer inloggen :S dus moest nieuwe account aanmaken.. Hopen dat ie ze nog steeds maakt en doet versturen :D
Dan vraag je je wachtwoord toch op? En als je hem een dm wilt sturen moet je naar zijn profiel gaan dus klikken op zijn naam en dan view blabla en dan staat daar Send a private message to Duniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij kan m'n ww wel aanvragen maar dat account is al tijdje oud :P en dat e-mail adres waar die op geregistreerd was gebruik ik niet meer en daar weet ik m'n ww niet van (was beide hetzelfde drm)

Ik zal is ff op z'n profiel kijken :) nogmaals bedankt :D

*edit*
staat nergens dat ik hem een mailtje kan sturen (waarschijnlijk dus omdat m'n account nog niet geactiveerd is).. Maar z'n ''instant messaging'' adres (zal wel msn zijn) staat er wel dus heb die even toegevoegd en een mailtje gestuurd :)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2007 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn Q-6600 G0 draait op 8x400 met een Artic Freezer.
En zit is zeker nog niet zijn max. Ik heb helemaal niets met voltages gedaan en de temps zitten pas op 60 graden.

Dus schrijf deze koelers niet direct af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

60 graden idle? of toch stressed
Als het 60graden idle is dan mag je wel gaan oppassen hoor ;)

*edit*
Antwoord gekregen op m'n vraag vanuit het verre weg :P koste: 110euro inclusief verzendkosten voor de CPU tube...! :D

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2007 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themba
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 11:11
Ik heb een vraagje, ik heb alle regels gelezen en vele reviews, maar ik raak door sommige tegenstrijdige dingen in de war. Ik wil mijn Q6600 overclocken naar 3,0ghz(wat volgens mij bijna iedereen lukt), maar nou weet ik niet of dit met een Arctic Freezer Pro 7 wel lukt. Daarna vond ik de GeminII maar daarvoor moet het hele moederbord eruit om het vast te zetten(ik heb geen motherboard tray) Nu is de vraag met welke koeler de meeste mensen 3,0 GHZ stabiel weten te draaien.
De keuze is dus zo'n beetje tussen:
GeminII
Freezer Pro

Duurdere koelers doen het natuurlijk altijd beter, maar ik heb een limiet van ongeveer 30,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themba
Ik wil alleen even weten welke beter is om een overclock naar 3ghz te halen met mn Q6600:p
de GeminII of de Freezer Pro 7

:X sorry van dubbele post :X

[ Voor 13% gewijzigd door Themba op 31-10-2007 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Parapluvanhylco schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 20:59:
Ik heb een vraagje, ik heb alle regels gelezen en vele reviews, maar ik raak door sommige tegenstrijdige dingen in de war. Ik wil mijn Q6600 overclocken naar 3,0ghz(wat volgens mij bijna iedereen lukt), maar nou weet ik niet of dit met een Arctic Freezer Pro 7 wel lukt. Daarna vond ik de GeminII maar daarvoor moet het hele moederbord eruit om het vast te zetten(ik heb geen motherboard tray) Nu is de vraag met welke koeler de meeste mensen 3,0 GHZ stabiel weten te draaien.
De keuze is dus zo'n beetje tussen:
GeminII
Freezer Pro

Duurdere koelers doen het natuurlijk altijd beter, maar ik heb een limiet van ongeveer 30,-
Heb je je systeem al? Waarom probeer je het niet is met de stockkoeler? Als je niet al te veel extra volt nodig hebt voor die 3GHz moet het misschien lukken met de stock. Het is het proberen altijd waard, een nieuwe koeler kopen kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 13:53:
60 graden idle? of toch stressed
Als het 60graden idle is dan mag je wel gaan oppassen hoor ;)

*edit*
Antwoord gekregen op m'n vraag vanuit het verre weg :P koste: 110euro inclusief verzendkosten voor de CPU tube...! :D
Stuur me een PM/mail als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themba
Ik heb mijn systeem al, maar ik wil sowieso een stillere koeler. Dus dan koop liever direct een goede, met misschien nog wat speelruimte voor misschien zelfs 3.4ghz ofzo. dus het gaat er meer om, welke zeeeeer stabiel kan blijven draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 13:45:
[...]

Mijn Q-6600 G0 draait op 8x400 met een Artic Freezer.
En zit is zeker nog niet zijn max. Ik heb helemaal niets met voltages gedaan en de temps zitten pas op 60 graden.

Dus schrijf deze koelers niet direct af.
Ja deze 60 graden is stresses !

Dus het kan wel zeker meteen Arctic Freezer 7 Pro.

Ligt natuurlijk ook aan je kast. Ik heb een CM Stacker. 2x 12 cm in 1x 12 CM out (achter) 1x 8CM out (boven)

Maar ik haal dus 3.2 Ghz met dat koelertje :) (Zonder verder te proberen, als beginnende overclocker vind ik het wel goed zo :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkaAlias
  • Laatst online: 26-08-2024
Heeft iemand hier toevallig de Q6600 g0 op een striker extreme stabiel geclocked??

Ik loop namelijk de hele tijd tegen problemen op... Eerst veel gezeik gehad met bios versies die prut waren. Nu dan eindelijk een stabiele bios, de 1303.

De enigste oc die tot nu toe gelukt is bij mij is naar 3.0 prime stable. Maar bij sommige spellen knaldie ie er toch soms uit... :s

Anyway, hoog geclocked hoef ik 'm niet persé, zo rond 3,2 zou ik ideaal vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Viss: je hebt en DM ;)

@AkaAlias: Q6600 incombo met striker extreme gaat 100% perfect ||| k|ngp|n gebruikt het ook :P
Mjah hoe heb je alles staan dan? voltages locks etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkaAlias
Heb verschillende instellingen geprobeerd,

Het beste resultaat heb ik tot nu toe nog gehad met:

Linked & Synced

Fsb 333 x 9mp

timings mem soepel - 5-5-5-15

Alle onzin opties uitgeschakeld

Vcore 1,35, werkelijk 1.25 /1.2 (als ik het me goed herinner, maar weet 't niet meer zeker..)
Memory Volt op 2.0

Verder alle volgtages op auto.

Zodra ik dingen sneller wil laten lopen gaat het fout. Zelfs met een hoge Vcore instelling van 1.5 geen Post

Wie is ||| k|ngp|n en heeft ie misschien ergens zijn settings gepost?

tnx :)

[ Voor 8% gewijzigd door AkaAlias op 01-11-2007 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ter info.... budget overclocking

Intel Q9350/1333/12mb
Gigabyte GA-P35-DS3R
2gb crucial ballistix pc8000

Afbeeldingslocatie: http://valid.x86-secret.com/cache/262934.png

Validation

1M
Afbeeldingslocatie: http://rol-co.nl/hwi/york3ghz.jpg

1m/cinebench
Afbeeldingslocatie: http://rol-co.nl/hwi/qx9650.jpg

Komt nog meer maar de bios is niet super

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@AkaAlias: zoek maar op google naar kingpin oc en je zult zien wie het is :P
zo'n beetje de belangrijkste oc persoon in de wereld? zoiets dacht ik O-)

@Rol-Co: begint al lkkr krl :) suc6 verder,, khou het wel ff in de gaten.!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkaAlias
(off topic)

Het overclocken moet nog even wachten. Zit weer op m'n oude pc. Gisteren is een hd er opeens mee opgehouden :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Nou ik heb mijn Q6600 G0 vandaag ook ingebouwd

Ik draai hem met Boxed Koeler
op 8x400. Hij wordt 67 graden stressed dus dat is niet heel slecht. Maar over week of 2 als ik mn waterkoeling heb schoon gemaakt gaat die erop. Vind dat die boxed koeler het zeker niet slecht doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:51

Wildfire

Joy to the world!

Ik meld me alvast maar even in dit topic... ik heb een QX6850 op een Gigabyte GA-X38-DQ6 en ben net bezig met proberen over te klokken. Wat een gedoe zeg... :)

Ik ben nu aan het Primen met 8 x 450mhz = 3.6ghz, Vcore op 1.39V en FSB +0.10V. Mem staat op 2.25V (OCZ PC7200 DDR-RAM namelijk). So far, so good... als het zo blijft ben ik wel tevreden.

Ik koel trouwens met een Thermalright Ultra 120 Extreme met een Scythe SFF21F fan. Op dit moment doet core 1 60C, core 2 en 3 58C en core 4 ook 60C. Is wel lekker :)

-- Edit: raar trouwens, in het BIOS heb ik iets van 1.39V ingesteld en CPU-Z leest 1.344V uit. Hmmm...

-- Edit #2: *poef*, na enkele iteraties in Prime95 ging de PC opeens uit. Nog ff in het BIOS geweest zojuist, CPU voltage iets omhoog gekrikt. CPU-Z meldt nu wèl 1.39V terwijl in het BIOS hoger staat ingesteld (boven de 1.4V). Ook de FSB maar wat extra puf gegeven voor de zekerheid, met 1800mhz quadpumped draait die ook buiten specs... (officiëel gaat de X38 chipset tot 1600mhz namelijk)

[ Voor 46% gewijzigd door Wildfire op 04-11-2007 21:19 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06 21:16

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Dat je bios-instellingen anders zijn klopt. Je voltage zakt namelijk iets onder belasting :)

Youtube Download ubersnel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van 1600 naar 1800 is niet zoveel, iig niet genoeg om hem te verhogen denk ik? Ik weet iig dat P5B's die lange tijd officieel een FSB van 1066 ondersteunden wel tot 1500-1600 gingen en in de meeste gevallen zonder FSB verhoging..

Vdrops zijn normaal, en op load dropt het ook nog wat meer dus 0,05V zou kunnen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

R-O-Y schreef op zondag 04 november 2007 @ 21:20:
Dat je bios-instellingen anders zijn klopt. Je voltage zakt namelijk iets onder belasting :)
Is 0.05V verschil dan niet veel?

Ik zal binnenkort eens de BIOS settings opschrijven en noteren hier, kan er eventueel commentaar op komen. Mocht de overclock nu stabiel blijken dan zal ik ook CPU-Z met Prime95 posten natuurlijk.

Ik hoop iig 3.6ghz stabiel te krijgen, dan ben ik al erg tevreden. Het zal wellicht hoger kunnen, maar 3.6ghz zou voor mij voorlopig al genoeg zijn.

-- Edit: ik vraag me af wat nu eigenlijk een veilig maximum voltage is voor de QX6850...

[ Voor 7% gewijzigd door Wildfire op 04-11-2007 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mijn Q6600 G0 nu eindelijk op een lekkere setting lopen. 344x9 = 3.1GHz @ 1.3875v.

Idle temp is ongeveer 44 en stressed net geen 60. Dit wel met alle fans op 7volt. Op een hoger fan voltage is het allemaal een stuk koeler maar ik heb liever stilte. Dit wel met nog 4 waterblokken in de setup.

Hoger als dit vind mijn mobo niet leuk. Zodra ik inlog met XP loopt ie hoger super sloom en krijg ik allemaal errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akuma2000
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-09 15:10
AkaAlias schreef op donderdag 01 november 2007 @ 13:47:
Heeft iemand hier toevallig de Q6600 g0 op een striker extreme stabiel geclocked??

Ik loop namelijk de hele tijd tegen problemen op... Eerst veel gezeik gehad met bios versies die prut waren. Nu dan eindelijk een stabiele bios, de 1303.

De enigste oc die tot nu toe gelukt is bij mij is naar 3.0 prime stable. Maar bij sommige spellen knaldie ie er toch soms uit... :s

Anyway, hoog geclocked hoef ik 'm niet persé, zo rond 3,2 zou ik ideaal vinden.
Ik krijg binnenkort ook een Striker Extreme en ben mezelf al een beetje aan het voorbereiden :P

Ik heb deze topic gevonden en opgeslagen in mijn favorieten, zal jij denk ik ook veel aan hebben ;)

Check
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=159457

En de link naar de "wonder BIOS settings":
http://www.xtremesystems....p?p=2462135&postcount=154

Als je de tijd hebt genomen om die topic door te spitten, zal je achter komen dat 1800Mhz DE FSB is voor de Striker ;)

HighFlow.nl // PinballShop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Hmmm, 3.6ghz wil op één core maar niet Prime95 stabiel worden terwijl ik het idee heb er zò dichtbij te zitten... na plm. een kwartiertje Primen (vier worker threads, dus vier cores gestressed) gaat één core onderuit, meestal met een rounding error.

8 x 450mhz = 3.6ghz
CPU op 1.425V
FSB op +0.15V
Mem op 2.25V (is overclockmem, PC7200)
Temp 60C stressed

Zou het nog meer verhogen van de Vcore kunnen helpen? Of misschien juist de northbridge wat meer umpf geven?

Op het moment draai ik maar op 10 x 333 = 3.33ghz, altijd leuk natuurlijk maar 3.6ghz is eigenlijk wat ik wil halen.

Ik heb trouwens nog wel even een kwartiertje zitten gamen op 3.6ghz met Timeshift, dat ging probleemloos. Maar toch... ik wil hem Prime95 stabiel, ik draai namelijk altijd BOINC met Seti@Home en ik wil daar geen rekenkundige errors in mijn resultaten hebben :)

(GA-X38-DQ6 mobo met QX6850 CPU, Thermalright Ultra 120 Extreme cooler met Scythe SFF21F fan)

[ Voor 28% gewijzigd door Wildfire op 05-11-2007 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

Je kan gerust nog wat meer Vcore geven, zolang de temperaturen normaal blijven is het te doen.
Dus 1,5 zou nog redelijk te doen zijn.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-07 15:10
Hmm ik heb een Thermalright extreme 120

Q6600 G0 @1.3750V (bios):

Idle @3.4 Ghz (9x370) @ 1.37V
Core1 : 37C
Core2 : 31C
Core3 : 28C
Core4 : 27C

Stressed @3.4 Ghz (9x370) @ 1.33V
Core1 : 66C
Core2 : 66C
Core3 : 58C
Core4 : 58C

Nu zit ik qua overclock op dit voltage op m`n max, echter vind ik het vreemd dat core 3 en 4 een lagere temp hebben dan 1 en 2.

Zou ik met deze temps (gemeten met coretemp) nog hoger qua voltage kunnen gaan of niet?

[ Voor 18% gewijzigd door maddog_rvo op 05-11-2007 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
maddog_rvo schreef op maandag 05 november 2007 @ 14:35:
Nu zit ik qua overclock op dit voltage op m`n max, echter vind ik het vreemd dat core 3 en 4 een lagere temp hebben dan 1 en 2.
Lijkt me toch simpel te beantwoorden, een heeft slechter contact tussen core en ihs/ihs en koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
bassie schreef op maandag 05 november 2007 @ 15:02:
[...]

Lijkt me toch simpel te beantwoorden, een heeft slechter contact tussen core en ihs/ihs en koeler.
Was ik al bang voor, wordt dus lappen waarschijnlijk :(

Mssn teveel koelpasta, moet ik nog ff dubbelchecken maar dat lijkt me sterk...
Wat me trouwens nu al opvalt is dat de temperaturen al 4C lager is, ik dacht dat er een langere tijd nodig was om koelpasta te laten uitharden??

Temps zijn nu :
62C
60C
54C
54C

Valt niet helemaal meer tegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timin8r
Sommige cores worden nu eenmaal warmer dan andere, hoeft helemaal nix met je IHS te maken te hebben.
En van het lappen van je IHS (de buitenkant dus) wordt het contact met de core (oftewel de binnenkant) echt niet beter hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
maddog_rvo schreef op maandag 05 november 2007 @ 15:10:
[...]

Was ik al bang voor, wordt dus lappen waarschijnlijk :(

Mssn teveel koelpasta, moet ik nog ff dubbelchecken maar dat lijkt me sterk...
Wat me trouwens nu al opvalt is dat de temperaturen al 4C lager is, ik dacht dat er een langere tijd nodig was om koelpasta te laten uitharden??

Temps zijn nu :
62C
60C
54C
54C

Valt niet helemaal meer tegen :)
Misschien zijn ze iets verder uit geidled ofzo, of is je kamer/kast temp gewoon omlaag gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 09:47:
Ter info.... budget overclocking

Intel Q9350/1333/12mb
Gigabyte GA-P35-DS3R
2gb crucial ballistix pc8000

[afbeelding]

Komt nog meer maar de bios is niet super
Ik dacht al dat de lager geklokte yorkfields lastige overklokkers worden door hun lage multiplier. Je hebt een zeer goed moederbord nodig met bijbehorend geheugen om ze te overklokken. Al ziet de toekomst er wel goed uit als je kijkt naar de QX9650 die al snel 4,5GHz doet op lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
timin8r schreef op maandag 05 november 2007 @ 15:19:
Sommige cores worden nu eenmaal warmer dan andere, hoeft helemaal nix met je IHS te maken te hebben.
En van het lappen van je IHS (de buitenkant dus) wordt het contact met de core (oftewel de binnenkant) echt niet beter hoor.
Oww dus de IHS is niet zo vaak meer krom als bij de dual cores? (tenminste voor zover ik kon zien zat bij de dual cores vaak daar het probleem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Ik heb ook dat core's van temp verschillen. Maakt niet zoveel uit volgens mij.
Maddog kan je niet 400 FSB draaien? 8x400 ofzo?

[ Voor 24% gewijzigd door Zenix op 05-11-2007 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

BTS schreef op maandag 05 november 2007 @ 11:33:
Je kan gerust nog wat meer Vcore geven, zolang de temperaturen normaal blijven is het te doen.
Dus 1,5 zou nog redelijk te doen zijn.
Ben nu weer even 8 x 450mhz = 3.6ghz aan het proberen, met in het BIOS 1.45V ingesteld voor Vcore wat nu onder stress volgens CPU-Z uitkomt op 1.425V. De 1024K in-place large FFTs test is nu zojuist door Prime95 succesvol afgerond, hij is nu aan de 896K FFT's begonnen. Ik ben benieuwd...

-- Edit: de 896K test zit er bijna op nu. Dit is het verst wat ik ooit ben geweest, vorige overclockpogingen strandden altijd al ergens bij de 1024K test... * Wildfire wacht af, laat Prime95 nog wat extra runs doen

-- Edit #2: #$%$5, na een uurtje ging 'ie alsnog onderuit op een rounding error. Vannacht de boel met Seti@Home laten lopen op 10 x 350mhz. Ik kijk voorlopig gewoon even de boel aan zoals het nu is.

[ Voor 27% gewijzigd door Wildfire op 06-11-2007 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

Je Vcore kan inderdaad redelijk hoog zijn, maar dit valt nog wel mee, ligt meer aan de temps die je hebt met het stressen.

Ik zelf kan nou even niks meer :(
Maar wil zelf ook doorgaan.

@maddog,

Ik zelf heb als mijn cpu idle draait @ 3,2 (8x400) dati d temps 30 30 31 en 36 uit mijn hoofd zijn.
Maar stressed is dit 50 50 50 50 dus zit heel dicht bij elkaar. 8)
Dat kan natuurlijk ook
Dit is wel met waterkoeling.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timin8r
maddog_rvo schreef op maandag 05 november 2007 @ 16:54:
[...]

Oww dus de IHS is niet zo vaak meer krom als bij de dual cores? (tenminste voor zover ik kon zien zat bij de dual cores vaak daar het probleem)
Er zijn af en toe nog wel eens kromme IHS'en maar idd niet zo vaak meer. Of die van jou krom is kun je natuurlijk makkelijk even nakijken met een breekmes of metalen lineaal.
Bij mij zit er ook 7-8 graden verschilen tussen de cores, idle en stressed.
IHS en heatsink (Infinity) zijn zo vlak als maar kan.

Is er hier al eens iemand tegen een hele lage FSB wall aangelopen?
Die van mij kwam niet verder dan 425, zelfs niet met multi 6 en 1.43v. Na 0.25v extra op FSB en MCH gezet te hebben kwam ik tot 430 maar dat vind ik toch wel heel laag. M'n geheugen is het niet, dat doet makkelijk 450 4-4-4-12 met 2.0v.

[ Voor 3% gewijzigd door timin8r op 06-11-2007 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
Op het moment kan ik niks meer :(
Voeding is in rook opgegaan na een boot op 9x400 1.5V@bios

Was een Zalman 500W (die moet dat toch wel aankunnen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

maddog_rvo schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 09:46:
Op het moment kan ik niks meer :(
Voeding is in rook opgegaan na een boot op 9x400 1.5V@bios

Was een Zalman 500W (die moet dat toch wel aankunnen?)
tja, de beste voedingen gaan soms kapot. Mijn 480W tagan ook ontploft :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

Mijn bleusil ook ;( :9 was 480W

Joehoe, voeding verwisseld met een thermaltake thoughpower 600W :D

[ Voor 52% gewijzigd door BTS op 07-11-2007 22:22 ]

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
Nou, heb weer een nieuwe voeding, ik kan tot 9x370 of 8x370 maar hoger resulteert in een zwart scherm, geen post, helemaal niet, ook het voltage maakt niets uit :(

Wat voor soort temperaturen zou de thermalright extreme 120 moeten halen?
Ik haal nl. temps van +/- 68C @1.475V bios en 1.408V @ windows onder LOAD

@timin8r Ja mijn wall lijkt op 370FSB te zitten met de P5B deluxe
9x370 => Prime stable
8x400 => geen post
8x380 => geen post
8x370 => Prime stable

[ Voor 19% gewijzigd door maddog_rvo op 07-11-2007 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

maddog_rvo schreef op woensdag 07 november 2007 @ 19:19:
Nou, heb weer een nieuwe voeding, ik kan tot 9x370 of 8x370 maar hoger resulteert in een zwart scherm, geen post, helemaal niet, ook het voltage maakt niets uit :(

9x370 => Prime stable
8x400 => geen post
8x380 => geen post
8x370 => Prime stable
Dat is balen zeg. Geen 400 :( Ik ga dit weekend kijken of ik naar 450 ofzo kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

maddog_rvo schreef op woensdag 07 november 2007 @ 19:19:

9x370 => Prime stable
8x400 => geen post
8x380 => geen post
8x370 => Prime stable
Probeer is een stuk boven de 400 te booten. De E6300 van m'n broertje boot ook niet op 360 tot 400 MHz. Ook op een P5B deluxe. We zijn toen maar begonnen bij 410 en dat werkt wel. Die draait nu stabiel op 7*475FSB. Die wall kan je waarschijnlijk gewoon overheen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
R-O-Y schreef op donderdag 08 november 2007 @ 12:16:
[...]

Probeer is een stuk boven de 400 te booten. De E6300 van m'n broertje boot ook niet op 360 tot 400 MHz. Ook op een P5B deluxe. We zijn toen maar begonnen bij 410 en dat werkt wel. Die draait nu stabiel op 7*475FSB. Die wall kan je waarschijnlijk gewoon overheen :P
Cool vanavond ff testen (hopen dat m`n mem niet moeilijk gaat doen :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

De meeste modules kunnen wel aardig hard hoor, m'n broertje heeft Corsair valua meuk. Die doen toch wel ff 950MHz :P Best netjes voor die goedkope dingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

Heb nou mijn Q6600 @3,6 gekregen met een voltage van 1,6 in bios en real is die 1,520, stressed 1,472v

Temps zijn stressed 63graden, idle rond de 40 graden.

Toch wel te doen voor 24/7 :)

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Mijn quad is nu ook eindelijk binnen. Ben maar gelijk gaan klokken. Hoogste dat ik tot nu toe haal ik 3,8GHz. Maar daar wordt nog aan gewerkt :P

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=265387

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

Wat zijn je voltages wat dat staat niet in cpu-z bij jou.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Die staat op 1,48 volt in CPU-Z. In de bios op 1.50

Gelijk maar m'n nieuwe screen: http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=265410 Erg lekker cpu-tje. Dat voor net 200euro _/-\o_

Nadat ik de bios geflashed heb heb ik nog wat zitten kloten met het spul. De CPU doet 3,7x GHz op stock voltage. Ben er erg blij mee. Ding wordt ook maar 60graden in TAT. PC probe geeft 11 graden minder aan. Maakt niet zoveel uit, het is niet echt warm :)

[ Voor 41% gewijzigd door R-O-Y op 08-11-2007 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Ben eigenlijk benieuwd wat zo'n beetje de gemiddelde max overclock voor de QX6850 zit. Ik heb 'm momenteel op 3.66ghz en ben nog aan het testen of 'ie stabiel is. Ik kon er iig probleemloos Seti@Home mee draaien en tegelijkertijd CoD4 spelen met alles op max :)

Zie http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=265478

Ik doe het voorlopig maar met multiplier overclocking, op FSB overklokken wil niet helemaal lekker hier. Maar er komt toch niet echt bepaald veel performance winst uit FSB overclocking merk ik uit de benches, dus dan doe ik het zo maar :)

[ Voor 36% gewijzigd door Wildfire op 09-11-2007 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
Nice R-O-Y 500 FSB! Is dat met luchtkoeling ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Is met een Alphacool waterblokje! Morgen ga ik 'm nog verder overklokken. M'n Ram kan tot 540MHz dus ik heb nog een beetje rek. Ik zou het wel mooi vinden om 532FSB te halen. Dan heb ik 100% overklok :P Nu ga ik eerst maar is even slapen, morgen is er weer een dag :+

Heb eindelijk een keer een goede processor :D Jippie 8)7 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
R-O-Y schreef op donderdag 08 november 2007 @ 23:57:
Is met een Alphacool waterblokje! Morgen ga ik 'm nog verder overklokken. M'n Ram kan tot 540MHz dus ik heb nog een beetje rek. Ik zou het wel mooi vinden om 532FSB te halen. Dan heb ik 100% overklok :P Nu ga ik eerst maar is even slapen, morgen is er weer een dag :+

Heb eindelijk een keer een goede processor :D Jippie 8)7 :P
Ik wou dat dat %^&* moederbord van mij omhoog ging kwa FSB, 2 procs al dezelfde FSB wall tegengekomen, vanaf 370FSB. Was gister van plan om dik boven de 400FSB te booten maar daar ben ik niet aan toegekomen.

Als dat ook niet lukt, wat is een mooi moederbordje om een mooie FSB mee te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Ik heb nog geen enkele p5b gezien die niet makkelijk boven de 450FSB komt :) Dat dat ding bij 370 niet wil booten moet niet zoveel uitmaken. Als je hoger gaat doet ie het weer wel. Het geheel werkt er niet slechter om dus gewoon lekker doen dus :)

Zowel mijn P5B als P5K halen erg hoge FSB snelheden. Mijn limiet is m'n RAM, de CPU en het bord kunnen meestal nog wel verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
Ah, lekker aan het spelen geweest :P

MAX validatie @ luft:

Afbeeldingslocatie: http://valid.x86-secret.com/cache/265877.png

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=265877

MAX sPI @ luft:

Afbeeldingslocatie: http://www.techzine.nl/f/g/35530phpWOiYmL.jpg

Leuk B3tje dit :)
Binnenkort over op water (eerst slangen vinden......) en dan eens de 4GHz halen :)

EDIT// oh specs:

Q6600 B3 (ES)
Asus P5B Deluxe Wifi/AP
OCZ Flex XLC PC6400 CL3 2x 1GB
Asus 8800GTS 320 @ 670/1620/950

Zometeen eens 3Dmark 06 draaien :)

[ Voor 26% gewijzigd door MexxT op 09-11-2007 19:10 ]

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
R-O-Y schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 13:40:
Ik heb nog geen enkele p5b gezien die niet makkelijk boven de 450FSB komt :) Dat dat ding bij 370 niet wil booten moet niet zoveel uitmaken. Als je hoger gaat doet ie het weer wel. Het geheel werkt er niet slechter om dus gewoon lekker doen dus :)

Zowel mijn P5B als P5K halen erg hoge FSB snelheden. Mijn limiet is m'n RAM, de CPU en het bord kunnen meestal nog wel verder :)
Heb al 400, 410 en 420 geprobeerd, niks...
Sterker nog 350 geeft al blue screens al ik de voltages niet opkrik :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
maddog_rvo schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 09:08:
[...]

Heb al 400, 410 en 420 geprobeerd, niks...
Sterker nog 350 geeft al blue screens al ik de voltages niet opkrik :(
je moet de voltages (Nb en dergelijke) wel opkrikken met een P5B Delx.
Anders kom je idd niet ver nee..

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

MexxT, kan je die superpi screenshot er ook wat groter opzetten? Ding is nu totaal onleesbaar :P

In superpi heb ik overigens ook een nieuw record. Vanmiddag klokte ik 12.734 sec op 4009MHz. Hier de validatie: http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=266244

Dat ding gaat er nog wel een keertje uit als ik m'n tube af heb. Het wilde echt niet lukken vandaag. Ik verdenk m'n RAM ervan dat het spul niet verder kan. Van de week krijg ik echter 1150MHz spul en dan kan ik er nog een schepje bovenop hoop ik :P Zal morgen een leuke foto hier neer plempen. Had m'n waterblokje op de kraan aangesloten :D M'n quad was op 4000MHz@1.50volt maar 35 graden :+ Ik heb nog het hoogste voltage dat mogelijk was in de bios (1.70) erop gezet maar dat helpt geen ene donder. Op 1.3 volt gaat ie net zo hard als op 1.7volt. Hopen dat het m'n ram is en anders heb ik pech 8)7 :)

Net ook nog even de CPU + Waterblokje gelapt. Scheelt ook weer een paar graden als dat ding in m'n kast hangt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

MexxT schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 15:27:
[...]

je moet de voltages (Nb en dergelijke) wel opkrikken met een P5B Delx.
Anders kom je idd niet ver nee..
Is dat ook zo bij een P5N32-E 680 SLi?

Ik ben vandaag aan het klooien geweest, maar zelfs op of boven de 355FSB wil mijn bord niet met mijn Q6600... :| Ik had de multi al verlaagd naar 8... En RAM op 667 Cl4 vastgezet. :/

Welke voltages van het mobo zou ik kunnen verhogen?

Ik heb net een G0 besteld, alleen denk ik dat ik er weinig lol van ga hebben als dit moederbord niet hoger wil. :( Dan zsm in 2008 maar zo'n nieuw type nForce SLi bordje zodra die uit zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Format-C op 11-11-2007 00:28 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste