Toon posts:

Computer gecrasht

Pagina: 1
Acties:
  • 337 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goede dag,

Vanmiddag wilde ik weer even achter de PC, alleen zag ik niet het gebruikelijke Windows XP scherm toen ik bij de PC aan kwam, maar de volgende melding:

P/N113-PC1930-07

Bad BIOS checksum. Starting BIOS Recovery...
Checking for floppy...
Floppy not found!
Checking for CD-Rom..
CD-Rom found.
Reading file "P4P800.ROM"
File "P4P800.ROM" not found on CD-ROM!

Hierna restartte ik de PC maar hij doet nu niet veel meer. De lampjes branden nog wel, de fans draaien, het HDD lampje wordt in het begin even oranje maar daarna gebeurd er niet veel meer... (Beeldscherm springt ook niet aan)
Verder hoor ik ook geen piepjes of iets dergelijks.

Zelf heb ik al het batterijtje van het moederbord er enige tijd uit gehaald en een jumper verzet (in het boekje gelezen) en daarna weer teruggezet, maar het probleem blijft...

Nu heb ik een aantal bestanden van mijn HDD nodig, maar hoe kan ik deze nu het makkelijkst er van af gekopieerd krijgen?

Zelf dacht ik er aan om de HDD er uit te halen en als slave bij een andere computer er in te zetten, en dan de bestanden over te zetten naar die HDD of naar een geheugen stick, alleen bevat die computer Windows ME. En volgens mij kan Windows ME geen NTSF schijven lezen. Een andere computer heb ik niet tot mijn beschikking (alleen een Windows XP laptop nog).

Hoe zou ik dus nu het gemakkelijkst de bestanden van die HDD af kunnen krijgen?

Nog wat informatie over de PC met foutmelding (de bovenstaande foutmelding heb ik dus maar 1 x gezien):
Besturingssysteem: Windows XP
Moederbord: Asus P4P800
Processor: Intel P4 3,2 Ghz
HDD: Western Digital 80 GB
Geheugen: PC 3200 512 MB 400 Mhz

Alvast hartelijk bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt de hdd gewoon in een pc hangen en dan met ene livelinuxdistro booten (ubuntulive is een bekende, evenals knoppix). Dan kun je iig NTFS lezen.

Verder lijkt de bios van je mobo dood. Mocht je interesse hebben in een werkende bios wil ik wel voor je kijken of ik nog een werkende bioschip heb liggen (maar daarvoor is het forum niet echt de plaats om het over te hebben, maar als ik je ermee kan helpen kun je me altijd mailen, IMen of DMen).

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Pribeer de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, en lees ook de OM FAQ / Beleid door.

Aangaande bestanden, koop een lege USB2.0 behuizing voor IDE (pATA) harde schijven, en zet daar de schijf in, en hang hem aan de XP laptop.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Het feit dat hij een .ROM file van je BIOS wilt houdt naar mijn idee in dat je "normale" BIOS corrupt is en je dus opnieuw moet flashen. Het komt niet vaak voor dat een PROM corrupt raakt, omdat EEPROM (in tegenstelling tot CMOS) geen spanning nodig heeft om zjin data te behouden. Corrupt raken komt meestal voor door 'verkeerd te flashen'.

Je systeem draait nu met een fail-safe BIOS die in staat is een .ROM file van je cdrom te trekken en het BIOS te herstellen. Voorheen kon je je moederbord vaak weggooien in zo'n geval. Probeer dus eens een cd-tje te bakken met de juiste (compatible) .ROM file in ISO-9660 formaat.

Voor dit probleem moet je denk ik op PMG wezen. Als het je enkel gaat om de bestanden op schijf: die kun je recoveren door ze in een ander systeem te zetten, al dan niet extern. Als ze Serial ATA zijn en je wilt snelheid, overweeg dan een eSATA expresscard voor je laptop en eSATA behuizingen. Dit is een duurdere investering maar biedt meer performance dan USB of Firewire.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2007 04:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hartstikke bedankt voor de antwoorden.

Ik zal later even reageren op het BIOS probleem, omdat ik de bestanden vandaag nodig heb...

Kan ik met zo'n USB2.0 behuizing voor IDE (pATA) ook mappen van mijn bureaublad kopieeren? Of zijn deze beveiligd zodat ik deze niet kan benaderen? (Het account is overigens niet met wachtwoord beveiligd)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 09:43:
Hartstikke bedankt voor de antwoorden.

Ik zal later even reageren op het BIOS probleem, omdat ik de bestanden vandaag nodig heb...

Kan ik met zo'n USB2.0 behuizing voor IDE (pATA) ook mappen van mijn bureaublad kopieeren? Of zijn deze beveiligd zodat ik deze niet kan benaderen? (Het account is overigens niet met wachtwoord beveiligd)
Door de NTFSrechten kan het zijn dat je niet geljik erop kan komen. Maar dat is door middel van 'take ownership' prima op te lossen. Dus dan kun je ook bij je bureaublad komen en in principe alle files.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vanmiddag de volgende HDD Case gekocht:

https://www.dynabyte.nl/artikel/21332/Sitecom-HDD-Case-3.5

Even de HDD erin zetten en aansluiten op mijn laptop, en ik kreeg meteen 2 mappen onder deze computer :).

Nog bedankt voor de antwoorden!

In het boekje van de P4P800 staat dat het BIOS te recoveren is door de bijgeleverde CD-ROM in de PC te doen en dan de computer te booten, en dan zou die dit vanzelf moeten doen. Alleen CD-ROM staat (volgens mij) niet in de boot volgorde, in ieder geval niet als eerste volgens mij. Zou dit uit kunnen maken?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:24
Verwijderd schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 18:34:
Checking for CD-Rom..
CD-Rom found.
Reading file "P4P800.ROM"
File "P4P800.ROM" not found on CD-ROM!
Staat er volgens mij wel in..

• ODF
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-01 22:48

ODF

Volgens mij moet je gewoon de BIOS opnieuw flashen en dan moet het weer operationeel zijn.

Klaverjassen op je Pocket PC?! Klik hier!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb:

P4P800 Beta BIOS 1021.006
Latest beta BIOS.
Gedownload van de Asus site.
Met filename: P4P800-ASUS-1021.006

Deze heb ik vernoemd naar P4P800.ROM

En de computer opgestart met de CD-ROM erin maar er gebeurd niks...

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-02 12:23
Heb je de CD-rom die bij je mobo zat geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Die ook ja, maar ook daarmee gebeurd er niets...

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Wat is "niets"?

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
De PC gaat aan, lampje brandt, het HD lampje gaat even branden en daarna weer uit en dan gebeurd er verder niks... Het beeldscherm blijft ook op standby staan...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Neem ook PMG FAQ eens door.
Pagina: 1