[Debian Etch] Installatie op P35 / ICH9

Pagina: 1
Acties:
  • 533 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05-2025
Heren,

Ik wil graag debian etch draaien op mijn nieuwe servertje, maar ik krijg het niet voor elkaar. Ubuntu server draait zonder problemen, maar dat is niet wat ik wil.

Tijdens de installatie kunnen geen drivers worden gevonden voor de sata controller. Een search hier leerde me dat ICH9 wel ondersteund zou moeten zijn vanaf R1.

Hoe kan ik het nu werkend krijgen? Iets van een eigen kernel compileren ofzo? Want dan heb ik een uitdaging :P

Voor jullie waarschijnlijk een eitje, maar ik ben al een tijdje aan het zoeken...
Ik heb de netinstall cd gebruikt, en DVD 1 ook even geprobeerd in de hoop dat daar meer drivers opstaan ofzo.

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 12:10

deadinspace

The what goes where now?

Extera schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 10:41:
Tijdens de installatie kunnen geen drivers worden gevonden voor de sata controller. Een search hier leerde me dat ICH9 wel ondersteund zou moeten zijn vanaf R1.

Hoe kan ik het nu werkend krijgen?
Ehm, door een 4.0r1 install disk te gebruiken? :P
Welke versie heb je nu dan precies?
Iets van een eigen kernel compileren ofzo? Want dan heb ik een uitdaging :P
Dat kan ook, maar dan moet je de kernel image en/of modules in de ISO vervangen door die je zelf gecompiled hebt, ik weet niet hoe makkelijk dat is. Misschien komt dat erop neer dat je zelf een ISO moet maken.

• Extera
De netinstall 4.0r1, en die werkt dus niet.

Ik kom er by the way net achter dat ik waarschijnlijk een 64bit versie moet gebruiken icm met 4GB ram.
Gaat een AMD installatie werken op een Core 2 Quad cpu?

• Japius
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-01 22:04
Ik weet niet hoe het nu zit, maar een klein jaartje terug moest je voor alles (lees: AMD en Intel) wat 64bit was de AMD versie gebruiken. Draai zelf dus ook een AMD versie op een Intel machine.

Dus: ws. wel.

• Extera
Thanks, ik denk alleen niet dat dat het driver probleem oplost :)
Ik probeer vanavond de 64bit versie wel even.

[ Voor 26% gewijzigd door Extera op 24-10-2007 11:12 ]

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Extera schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 11:02:
De netinstall 4.0r1, en die werkt dus niet.
Hmm, ik dacht dat Etch wel ondersteuning had voor ICH9, maar blijkbaar zat ik ernaast. Misschien kun je je SATA controller in de BIOS zolang op "legacy" oid zetten? Dat zou kunnen helpen.
Ik kom er by the way net achter dat ik waarschijnlijk een 64bit versie moet gebruiken icm met 4GB ram.
Voorzover ik weet zou je met een i386 -bigmem kernel tot (ongeveer) 4GB moeten kunnen gebruiken, maar ik kan me herinneren dat sommige mensen maar tot 3GB aan de praat kregen. Zulke grote hoeveelheden geheugen is op i386 sowieso niet 100% efficient, dus een x86-64 systeem is sowieso aan te raden tenzij je redenen hebt om dat niet te kiezen.
Gaat een AMD installatie werken op een Core 2 Quad cpu?
Debian heeft geen AMD of Intel versies, "amd64" is gewoon Debians architectuurnaam voor de 64-bit variant van x86/i386. De reden daarvoor is dat architectuurnamen in Debian geen - of _ kunnen bevatten, dus het neutralere "x86-64" of "x86_64" was niet mogelijk. En aangezien AMD die hele x86-64 specificatie heeft verzonnen is het "amd64" geworden :)

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

deadinspace schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 11:28:
Voorzover ik weet zou je met een i386 -bigmem kernel tot (ongeveer) 4GB moeten kunnen gebruiken, maar ik kan me herinneren dat sommige mensen maar tot 3GB aan de praat kregen. Zulke grote hoeveelheden geheugen is op i386 sowieso niet 100% efficient, dus een x86-64 systeem is sowieso aan te raden tenzij je redenen hebt om dat niet te kiezen.
Je komt wel verder dan 3/4GB hoor :) Enige probleem waar je tegenaan loopt is dat je niet 1 programma bijvoorbeeld 11GB geheugen kunt laten gebruiken, iets wat bij een amd64 wel kan :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Extera
oke bedankt, ik ben ik de toekomst van plan uit te breiden naar 8GB, dus 64bit is wel wenselijk inderdaad.

Het gaat om een VMware server by the way, voor de mensen die zit afvragen wat ik met zo'n overkill aan mem aanmoet.

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-01 21:39

Crakie

I want my board back, Lance

Probeer eens op te starten met (een combinatie van) 'acpi=off noapic nolapic pci=biosirq' als kernelparameters. Dat hielp toen ik problemen had met ICH8 op zowel Debian als Ubuntu.

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Ubuntu draait al?
/etc/apt/sources.list aanpassen naar debian en dan apt-get update apt-get upgrade.
Ik zou wel eerst een root pw aan maken

>.< >.< >.< >.<

• Extera
Naar zoiets?

# deb cdrom:[Debian GNU/Linux 4.0 r1 _Etch_ - Official i386 NETINST Binary-1 20$

deb cdrom:[Debian GNU/Linux 4.0 r1 _Etch_ - Official i386 NETINST Binary-1 2007$

deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ etch main
deb-src http://ftp.nl.debian.org/debian/ etch main

deb http://security.debian.org/ etch/updates main contrib
deb-src http://security.debian.org/ etch/updates main contrib

En dan? Draai ik ineens Debian Etch?

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Extera schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 12:45:
En dan? Draai ik ineens Debian Etch?
Dan probeert ie inderdaad alle Ubuntu pakketten te dist-upgraden naar Debian pakketten.

Je moet wel een beetje opletten, het kan soms gebeuren dat in het proces een dependency losraakt (of nog niet is geïnstalleerd) die wel belangrijk is voor de nieuwe pakketten. Ik zou ook voor het herstarten controleren of de kernel waarmee je start nog wel zijn modules in /lib heeft staan (of voor de zekerheid nog eens update-grub en grub-install /dev/opstartschijf doen).

Er is nog wel een nettere manier, dat gaat zo:
- Pakket 'debootstrap' ophalen
- Een partitie vrijmaken voor 't nieuwe systeem (desnoods swapoff doen en die partitie gebruiken)
- Het Debian basissysteem daarop installeren met debootstrap, chroot'en naar deze partitie, dan update-grub en grub-install.

Er staan uitgebreide howto's op het web voor deze methode.

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

debootstrap is inderdaad ook wel een mooi iets.
maar ook nog niet helemaal uit gekristalliseerd
dist-upgrade van knoppix naar debian verliep prima
Natuurlijk is een zo kaal mogelijke install het makkelijkste

>.< >.< >.< >.<

• Extera
Bedankt voor de hulp zover!

Ik ben wat aan het proberen geslagen.
De makkelijkste manier liep al direct mis :+

Debian sources in apt-get's sources gezet, na een foutmelding van apt-get update over een security token heb ik apt-get upgrade gedaan, install-grub sda1 snapte hij niet, dus maar een reboot. Daarna kreeg ik het systeem niet meer aan de praat :P

Ik ga nu een installatie van Ubuntu 7.10 server AMD 64 doen, debootstrap ziet er moeilijk uit...

Wat is het commando om gemounte devices te zien? Dat zou al helpen...
ook snap ik niet hoe ik debootstrap uitpakt.

Echt jammer dat ik weinig kennis heb hierover, maarja! zou leer ik het wel.
alle begin is moeilijk zullen we maar zeggen

umh... kan ik niet achterhalen welke drivers ubuntu gebruikt, deze op een floppy zetten en die aangeven tijdens de debian install trouwens?
Crakie schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 11:42:
Probeer eens op te starten met (een combinatie van) 'acpi=off noapic nolapic pci=biosirq' als kernelparameters. Dat hielp toen ik problemen had met ICH8 op zowel Debian als Ubuntu.
Geen van deze commando's werkten helaas :( uiteraard wel "install" ervoor gezet.

[ Voor 29% gewijzigd door Extera op 24-10-2007 20:13 ]

• benoni
  • Niet online
Extera schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 19:51:
Wat is het commando om gemounte devices te zien? Dat zou al helpen...
df :>
Debootstrap bereidt een nieuwe basisinstallatie voor: het haalt de belangrijkste Debian pakketten van een repository en installeert deze op de partitie die je aangeeft. Daarna moet je dit systeem zelf startklaar maken. Dat is niet zo moeilijk, mits je bij de stappen in de howto een beetje door hebt wat 't doet. De eerste keer had ik pas aan het eind door wat ik eigenlijk aan het doen was, maar 't ging wel goed :P

Addit
Wacht, deze had ik verkeerd begrepen.
Onder Ubuntu kun je volgens mij gewoon 'apt-get install debootstrap' doen.

Als je debootstrap als source binnenhaalt moet je met het uitpakken (bij gzipped bestand: 'tar -xvvzf bestand.tgz', bij bzipped: 'tar -xvvjf bestand.bz2'). Daarna de instructies in de uitgepakte map lezen ('t komt meestal neer op een enkele 'make install' uitgevoerd vanuit de uitgepakte map).
Echt jammer dat ik weinig kennis heb hierover, maarja! zou leer ik het wel.
alle begin is moeilijk zullen we maar zeggen
Het is wel prettig als je de stappen een keer op een rijtje ziet langskomen, kan je goed van pas komen in 't geval dat een server in problemen raakt.
umh... kan ik niet achterhalen welke drivers ubuntu gebruikt, deze op een floppy zetten en die aangeven tijdens de debian install trouwens?
Umh... alles kan, maar zoiets zit er niet klik-en-klaar in. Je kunt de drivers erbij zetten op de CD of zo... en/of tijdens het installatieproces een terminal openen en daarmee proberen wat te modprobe'n en zo... maar ik weet uit mijn hoofd niet of dat dit commando beschikbaar is in de beperkte omgeving die de installer biedt.

Zelf gebruik ik in dit geval een simpeler methode: ik steek er 1 kleine ATA-schijf bij in de kast en gebruik die om Debian op te installeren en te draaien. Dan maakt het bij het installeren nog niet uit of de SATA schijven worden herkend. Voor mij heeft het meer voordelen omdat onze Linux servers een complete backup maken van een ander systeem, en dan is het wel handig als de grote SATA HD's geheel overschreven kunnen worden.

[ Voor 13% gewijzigd door benoni op 24-10-2007 21:05 ]

• Extera
Ik ben niet bang om wat te proberen en te testen, alleen het begin is gewoon lastig.

Op dit moment installeert "Debian-testing-amd64-netinst" --> "Lenny"

in hoeverre is het slim om hier een server op te draaien? :+

Een IDE schijf erbij pakken kan natuurlijk ook, alleen ben ik een geval apart. Ik zal even uitleggen wat in probeer te bereiken met dit systeem.

Op dit moment is dit de setup:
Asus P5K dlx
Intel Q6600
1 GB mem
PCI kaartje
120GB WD SATA

Dit is een test systeem om VMware en linux wat beter te leren kennen, uiteindelijk moet het 1 grote server worden met 4 tot 8GB ram (eerst 4GB, later als het nodig is 4 erbij)
Ik wil het OS straks in Raid 1 gaan draaien op 2x 500GB, en hier een Highpoint Rocketraid 16ch SATA controller aanhangen. Hier komt 3x 1TB Raid 5 welke ik fysiek wil mounten aan een viruele machine die als fileserver gaat draaien.

Verders komen er nog een webserver, firewall, download / upload server op, en uiteraard genoeg ruimte om linux te testen ed.

Vandaar dat ik nu op SATA wil draaien, ik heb nog een 2e schijf liggen, dus raid testen word een volgende stap.

Bedankt voor de hulp!

//edit, bedankt voor je edit :) ik vind het zeker interesant om eens te proberen. Misschien heb ik het wel nodig als het slimmer is om geen test versie van Lenny te draaien
(heb ik het goed als Lenny de opvolger van Etch word?)

voor de mensen na mij, ik kwam na nog meer googlen op deze tread
http://forums.debian.net/...f0ede2879e06bd91196f12697

[ Voor 14% gewijzigd door Extera op 24-10-2007 21:09 ]

• benoni
  • Niet online
Extera schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 21:05:
Ach, ik heb wel vaker Debian testing gedraaid in een productie omgeving, of in sommige gevallen een selectie testing-pakketten handmatig bij een stable install toegevoegd. Dat laatste kan ook iets automatischer, met zg. 'backports' repositories.
Een fileserver lijkt me geen probleem, als je 't een beetje in de gaten houdt bij updates, en backupt. Ik kan me zelf geen grote problemen met testing herinneren. Voor een webserver is 't misschien iets anders, aan de ene kant mis je de security updates, aan de andere kant krijg je misschien iets teveel 'gewone' updates te verwerken die soms kleine aanpassingen in de functionaliteit maken. Dat kan lastig zijn als je bijvoorbeeld een CMS of een non-Debian mailserver draait die wat kieskeurig is met de omgeving. Als het goed is worden de security issues wel netjes meegenomen in de testing updates, maar ik kan me voorstellen dat ze bij Debian de security updates van de stable release beter controleren op continuïteit. Het principe daarvan is ook anders: de werking van stable moet hetzelfde blijven, alleen de bugs worden weggewerkt.
Ik wil het OS straks in Raid 1 gaan draaien op 2x 500GB, en hier een Highpoint Rocketraid 16ch SATA controller aanhangen. Hier komt 3x 1TB Raid 5 welke ik fysiek wil mounten aan een viruele machine die als fileserver gaat draaien.
Vandaar dat ik nu op SATA wil draaien, ik heb nog een 2e schijf liggen, dus raid testen word een volgende stap.
Met 500GB heb je flink wat speelruimte en kun je in ieder geval lekker wat partities vrijhouden om wat test-systeempjes apart te zetten en zo. Of nouja, het kan natuurlijk zijn dat je liever met LVM werkt... Ik ben een beetje van de oude stempel en ben niet gewend om LVM te gebruiken. Ik verkies ook vaak een handmatige mirror boven een RAID, omdat het dan tegelijk een mogelijkheid geeft om de laatste aanpassingen te kunnen controleren en eventueel terug te draaien.

• Extera
Oke, bedankt voor de info.

Ik ben weer tegen wat nieuwe problemen aangelopen.
Vmware wilt compileren met dezelfde compiler als waarmee de kernel is gecompileert, en dat gaat niet in Lenny.

Ik kwam na een search op dit topic uit
http://forums.debian.net/...476b209c4e627f3e2db4c76a6
de oplossingen die daar staan werken hier alleen helaas niet.

maargoed, dat is een ander onderwerp...
ik kan hooguit in theorie bedenken hoe ik het nou werkend ga krijgen. Ik zou VMware op Ubuntu server kunnen installeren... dat is de makkelijkste oplossing.

De andere is Debian Etch werkend krijgen :+

• benoni
  • Niet online
Extera schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 22:03:
Vmware wilt compileren met dezelfde compiler als waarmee de kernel is gecompileert, en dat gaat niet in Lenny.
Je zou natuurlijk een kernel zelf kunnen bakken... even opzoeken hoor wat 't makkelijkste ging... iets met kernel-package, dat je een .deb-je van je zelfgebakken kernel maakt.

Deze pakketten heb je nodig:
apt-get install kernel-package libncurses5-dev fakeroot bzip2

En daarbij de kernel source zelf:
uname -r  # Om te kijken welke versie de huidige kernel is
apt-get install linux-source-2-6-blah # Versienummer aanvullen

of gewoon:
apt-get install linux-source-2-6

Kernel uitpakken:
mkdir build_dir # Ouwe knarren maken een map in /usr/src, anderen in hun homedirectory
cd build_dir
tar -xvvjf /usr/src/linux-source-2-6-blah # Versienummer met tabtoets

Kernel configgen en bouwen:
cd build_dir/linux-source-2.6.blah
make-kpkg --rootcmd fakeroot --config menu --initrd kernel-image
# In de menuconfig interface kun je meteen even je SATA controller nakijken
# Als je deze afsluit gaat ie de kernel compileren

Na een tijdje heb je een custom kernel in de vorm van een kant en klare .deb file, deze kun je installeren met dpkg:
cd ..
dpkg -i linux-image-2.6.blah.deb

Kijk even goed of dat grub het systeem netjes startklaar maakt, en reboot.

Meer info:
Users must separately download the source code for the most recent kernel (or the kernel of their choice) from their favorite Linux archive site, unless a kernel-source-version package is available (where version stands for the kernel version).

Detailed instructions for using the kernel-package package are given in the file /usr/share/doc/kernel-package/README.gz. Briefly, one should:

Unpack the kernel sources, and cd to the newly created directory.

Modify the kernel configuration using one of these commands:

make config (for a text-based interface).

make menuconfig (for an ncurses-based menu driven interface). Note that to use this option, the libncurses5-dev package must be installed.

make xconfig (for an X11 interface). Using this option requires that relevant X and Tcl/Tk packages be installed.

Any of the above steps generates a new .config in the top-level kernel source directory.

Execute the command: make-kpkg --initrd -rev Custom.N kernel_image, where N is a revision number assigned by the user. The new Debian archive thus formed would have revision Custom.N, e.g. kernel-image-2.2.14_Custom.1_i386.deb for the Linux kernel 2.2.14 on i386.

Install the package created.

Run dpkg --install ../kernel-image-VVV_Custom.N_i386.deb to install the kernel itself.

[ Voor 91% gewijzigd door benoni op 24-10-2007 23:22 ]

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

daft_dutch schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 12:37:
Ubuntu draait al?
/etc/apt/sources.list aanpassen naar debian en dan apt-get update apt-get upgrade.
Ik zou wel eerst een root pw aan maken
Hmm, die methode zou ik toch niet aanraden om Debian te installeren. Zeker in het geval van Ubuntu 7.10 -> Debian 4.0 bevat Ubuntu voor de meeste packages nieuwere versies, dus van de Ubuntu naar de Debian versie van een package is dan een downgrade, en dat doet apt-get upgrade niet ;)

Als je Debian wil installeren vanuit Ubuntu, dan zou ik dat doen met debootstrap (zoals benoni al voorstelde) of met een virtualisator/emulator (zoals qemu). Je kunt dan Ubuntu installeren op een kleine partitie (een paar gig) en vanuit die install de rest van de harddisk onder handen nemen met debootstrap/qemu. Het is ook mogelijk dit alles vanuit de Ubuntu livecd te doen, alleen als Debian dan alsnog niet boot dan moet je weer Ubuntu booten en opnieuw qemu installeren, etc.

Als je op deze manier Debian installeert, dan heb je waarschijnlijk trouwens snoeihard hetzelfde probleem, aangezien de geinstalleerde Etch dan nog steeds je ICH9 niet snapt ;)
Wel is het via deze route natuurlijk mogelijk om vanuit Ubuntu je Debian install te runnen en aan te passen.

Zie ook dit topic voor een vergelijkbaar verhaal.
daft_dutch schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 16:59:
debootstrap is inderdaad ook wel een mooi iets.
maar ook nog niet helemaal uit gekristalliseerd
Hoezo is debootstrap niet uitgekristalliseerd?
Waarschijnlijk niet. Die drivers zijn vrij gevoelig voor welke kernelversie er precies gebruikt wordt, en die verschilt waarschijnlijk teveel tussen Ubuntu en Debian.
benoni schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 20:53:
Umh... alles kan, maar zoiets zit er niet klik-en-klaar in. Je kunt de drivers erbij zetten op de CD of zo... en/of tijdens het installatieproces een terminal openen en daarmee proberen wat te modprobe'n en zo... maar ik weet uit mijn hoofd niet of dat dit commando beschikbaar is in de beperkte omgeving die de installer biedt.
De Debian installer heeft modprobe, dus dat is het probleem niet (maar: zie boven).
Extera schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 21:05:

Ik raad af het in een productie-omgeving te gebruiken. Testing heeft een veel minder rigoreuze testprocedure doorlopen dan stable, en security updates voor testing hebben bij mijn weten ook een lagere prioriteit.

Wat in de praktijk ook een probleem is van testing: er zijn continue updates van zo'n beetje alles, dus er kunnen daardoor dingen veranderen (dat merk je vooral op desktops soms erg goed).

In mijn ervaring komt er bij een machine die "gewoon werkt" de slof in het doen van die updates, waardoor je op een gegeven moment een snapshot draait van hoe testing op dat moment was. Als je dan later wel weer eens update (en dat kan nodig zijn als je dan een bepaald package wil installeren), dan is er ineens heel veel te updaten, met alle bijkomende problemen van dien.

"Voor de pruts" is testing prima, voor productie (als je wil dat het werkt zonder teveel omkijken) niet :)

Wat trouwens ook nog een optie is: in je sources.list aangeven dat je niet testing wil gebruiken, maar lenny. Dat is op dit moment hetzelfde, maar als Lenny stable wordt, dan blijf je bij Lenny (die dan stable is) in plaats van dat je testing blijft volgen.
Ik wil het OS straks in Raid 1 gaan draaien op 2x 500GB, en hier een Highpoint Rocketraid 16ch SATA controller aanhangen.
Het lijkt erop dat dat fakeraid controllers zijn, dus het is de vraag of je die wil. (hier een topic met meer discussie daarover. Daar staat trouwens ook de reden dat ik dacht dat Etch ICH9 ondersteunde :P)
(heb ik het goed als Lenny de opvolger van Etch word?)
Jep, dat klopt. :)

• Extera
Over die fake controller heb je gelijk, (ICH9) ik denk dat ik dan beter een cheap-ass 2 kanaals controller erbij kan kopen, de de raid 1 set op de highpoint draaien...

In iedergeval bedankt voor de info! VMware server draait nu prima onder Ubuntu 7.10, alleen voelt dit als opgeven. Ik maak hier een image van, en ga na een wedstrijd waar ik mee bezig ben (tijd tekort dus) proberen om zelf een kernel te compileren.

Linux stole my hart O+

// edit, als ik nu zelf een kernel heb gecompileert, ben ik daar natuurlijk trots op. Hoe bak ik hem uiteindelijk zodat ik hem kan inlijsten. Of om te gebruiken bij een her-install :P

[ Voor 17% gewijzigd door Extera op 24-10-2007 23:22 ]

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Je kernel wordt in een .deb file opgeslagen.
Als je dit bestand kopieert naar je nieuwe install (tijdelijk ergens anders natuurlijk) kan ej met de laatste stap (dpkg -i kernel-blah.deb) hem daar weer installeren :)

(Apt haalt ook .deb files op, maar ben te lui dat uit te leggen :P )

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Extera schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 23:18:
Over die fake controller heb je gelijk, (ICH9) ik denk dat ik dan beter een cheap-ass 2 kanaals controller erbij kan kopen, de de raid 1 set op de highpoint draaien...
ICH9 SATA is zeker fakeraid, maar ik had het eigenlijk over die highpoint kaarten, zie de link in mijn post.
In iedergeval bedankt voor de info! VMware server draait nu prima onder Ubuntu 7.10, alleen voelt dit als opgeven.
Nouja, wat je zou kunnen doen is je Ubuntu partitie verkleinen en dan de Debian installer in vmware starten en dan vanuit VMWare Debian installeren op de rest van de harddisk. Dan kun je in Debian in VMWare een nieuwe kernel compilen en daarin installeren, waarna (als alles goed gaat) Debian van de harddisk bootable zou moeten zijn. Dat lijkt me iig wel een leuk en leerzaam traject ;)

Of is dat ook wat je van plan was?
// edit, als ik nu zelf een kernel heb gecompileert, ben ik daar natuurlijk trots op. Hoe bak ik hem uiteindelijk zodat ik hem kan inlijsten. Of om te gebruiken bij een her-install :P
Inlijsten met
CFLAGS=--make-frameable make
mount -t kpicture -o use_frame vmlinuz /dev/wall

:P

Ik raad aan om die kernel te compilen met behulp van make-kpkg (genoeg howto's te vinden als het goed is), dan eindig je met het resultaat in een Debian package welke je net als andere Debian packages kunt installeren. Die package kun je dan ook makkelijk ergens anders bewaren.

edit:
BarthezZ: Dat gaat dus alleen op als je make-kpkg gebruikt ;)

• Extera
Nog meer info, man, me hoofd zit straks vol hoor :+
haha nee wederom bedankt.

Even over die controller. ik denk dat ik de controller mount aan een VM waar jawel Windows (fluister ik) op momt te draaien. Als het goed is heb ik dan geen problemen met ondersteuning in linux ed. Of ik een fakeraid controller wil is een 2e, maar voor simpele data opslag en later streaming (HD) video lijkt me deze controller eigenlijk prima... of ik zou nu voor het geld een betere 8 kanaals moeten kopen, en er later nog 1 bij prikken. Met als nadeel dat ik dan niet 1 mooie array heb.

Ook dat is weer een andere discussie. Ik ga over een week eens lekker kloten en proberen denk ik.. als ik de tijd van vinden.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Extera schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 08:56:
Nog meer info, man, me hoofd zit straks vol hoor :+
Er kan nog best wat bij :P
Even over die controller. ik denk dat ik de controller mount aan een VM waar jawel Windows (fluister ik) op momt te draaien. Als het goed is heb ik dan geen problemen met ondersteuning in linux ed.
Jawel. Je kan bij mijn weten niet vanuit Windows in VMWare die controller direct aanspreken. Die controller moet dus ondersteund zijn in Linux, waarbij je dus de hele RAIDset gebruikt als disk image voor VMWare.
Of ik een fakeraid controller wil is een 2e, maar voor simpele data opslag en later streaming (HD) video lijkt me deze controller eigenlijk prima...
Mja, het punt is dat die fakeraid controllers alle operaties alsnog op de host CPU doen, en niet op de kaart. Het zijn dus in feite gewoon SATA controllers met de RAID functionaliteit in een BIOS en in de drivers. Om die reden hebben die controllers geen meerwaarde boven software raid (maar welk enkele nadelen). Zie een aantal van de links in een van mijn posts voor meer informatie ;)
of ik zou nu voor het geld een betere 8 kanaals moeten kopen, en er later nog 1 bij prikken. Met als nadeel dat ik dan niet 1 mooie array heb.
Je kan ook twee RAIDsets aan elkaar software RAIDen natuurlijk :P

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 15:49

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Hier geen debian, wel fakeraid op het moederbord en draaiend onder suse (omdat t kan, niet omdat ik het nodig heb :+ ). Tis met raid maar de vraag of je er echt meerwaarde uit kunt/wilt halen, er zijn nog meer bottlenecks dan alleen de schijven in je systeem. En nu ben ik er even vanuit gegaan dat je je raid als een stripe wilt opstellen; voor een mirror voorzie ik geen enkel probleem mbt performance of dataverlies in geval van hardwarefalen, of je nu hardware-, software- of dmraid gebruikt.

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

• Extera
Jullie maken het er niet gemakkelijker op zeg. :P

Als de mods het niet erg vinden dat we afdwalen vind ik het best...

Een nadeel van software raid is het gebrek een aan poorten. Ik wil een server bouwen die voldoende uitbreiding bied voor de komende 5 tot 7 jaar, vandaar dat ik een 16 poorts controller wil, zo af en toe een TB schijf erbij prikken zou ideaal zijn.

Een software raid oplossing kan ik dus alleen maken met voldoende poorten, het moederbord heeft er 6, dan kom ik er nog 12 te kort. Dus een controller zal ik toch wel nodig hebben.

Hetgeen ik nu moet uitzoeken, is of het uberhoud wel werkt onder debian of ubuntu :)

een quote van het stukje uit je link:
(link) HighPoint RocketRAID 2240 (16-port SATA-II PCI-X), 2220 (8-port SATA-II PCI-X), 2320 (8-port SATA-II PCI Express), 2224 (4-port SATA-II PCI-X) cards — fakeraid. Proprietary binary drivers (2240, 2220, 2320, 2224) can be downloaded from the manufacturer. Correspondent Berkley Shands notes that these cards and proprietary drivers are quite CPU-intensive, even pushing a quad-Opteron system a bit. He also recommended tweaking hpt_reset routine to fix IRQ spinlocks, on 2.6.14/2.6.15 kernels. He achieved a maximum initial read speed of 870MB/sec. on RAID0, using 50% of CPU power. Note that models 2220 and 2240 both try to use (different) proprietary drivers named "hptmv6". Use command-line rather than GUI RAID setup utility, if there will be more than 8 drives per array. Shands adds: "Just FYI, to get those nice performance numbers, you must set the read-ahead value for the drive and use the POSIX_WILL_NEED function of fadvise(). The default read-ahead is 8 sectors. I use 1024; otherwise, you won't come anywhere near those numbers."
Of ik de cpu belasting er vind... tja, ik vind het knap als hij mijn core 2 quad behoorlijk belast. Daarbij word de cpu load van de server denk ik nooit echt hoog. De enige zaken die ook cpu belasting gaan veroorzaken zijn streaming media en downloaden (newleecher) het webservertje, en de firewall zullen het probleem niet zijn.

Daarbij zoek ik ook geen super disk performance, ik denk dat het uitzonderlijk is als er 3 gebruikers tegelijk een film van de server af trekken, iets wat een Gbit verbinding wel aan moet kunnen, dus qua diskperformance moet dat ook wel lukken denk ik.

[ Voor 56% gewijzigd door Extera op 25-10-2007 19:28 ]

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Extera schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 19:23:
Een nadeel van software raid is het gebrek een aan poorten. Ik wil een server bouwen die voldoende uitbreiding bied voor de komende 5 tot 7 jaar, vandaar dat ik een 16 poorts controller wil, zo af en toe een TB schijf erbij prikken zou ideaal zijn.
Als die RocketRaid controllers fatsoenlijk ondersteund worden in Linux, dan kun je hem natuurlijk ook gebruiken als een 16-poorts SATA controller (wat het ook gewoon is :P), en daar software raid op doen.

Het is over het algemeen het fijnst als zo'n controller ondersteund is door open-source drivers die in de mainline Linux kernel zitten (idealiter al in de versie die Etch meelevert, maar jij ging toch zelf een kernel bakken, dus dan is dat minder relevant).

Als je er mee gaat experimenteren en er staat toch niks interessants op die disks, dan kun je natuurlijk ook beide aanpakken proberen (software raid en fakeraid) en kijken wat voor jou het beste werkt. Kun je ook nog leuke benchmarks doen :P
Dus een controller zal ik toch wel nodig hebben.
Dat is zeker waar als je veel poorten nodig hebt. Het zou alleen mogelijk dat een multichannel SATA controller zonder fakeraid goedkoper is dan eentje met. Aan de andere kant, 16-poorts controllers zullen wel nooit goedkoop zijn.
... uberhoud ...
überhaupt ;)

• Extera
Het punt is dat je hem zo moeilijk kan ruilen als je hem niet aan de praat krijgt denk ik.
700 euro voor een beetje 3Ware is een beetje te veel van het goede, dus dat word hem ook niet.

Alle schijven los draaien en deze per schijf mounten in een VM waar FreeBSD oid op draait met geom_raid5 zou wel een optie kunnen zijn denk ik.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Extera schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 19:51:
Het punt is dat je hem zo moeilijk kan ruilen als je hem niet aan de praat krijgt denk ik.
Ja, daarvoor kun je het beste zoeken naar ervaringen van anderen met de precieze kaart die je wil kopen. Of je hem kunt terugbrengen hangt van de winkel af.
Alle schijven los draaien en deze per schijf mounten in een VM waar FreeBSD oid op draait met geom_raid5 zou wel een optie kunnen zijn denk ik.
Dat zou moeten kunnen ja, maar je kunt de software raid natuurlijk ook in het host OS (Debian dus) doen.

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 15:49

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Had ik nog niet aan gedacht; maar als je later makkelijk schijfjes wilt kunnen bijplaatsen, waarom gebruik je dan geen lvm?
Dan maakt het niet uit wat voor controller(s) je gebruikt, kun je later altijd schijfjes (en evt zelfs nog controllers) bijprikken en kun je heel makkelijk je diskspace managen.

[ Voor 42% gewijzigd door dragunova op 25-10-2007 22:03 ]

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

• Extera
een LVM?

Logical Volume manager...
Ik heb wel wat gevonden: VLM GUI

maar FreeNAS lijkt me ook nice, alleen moet dat weer in een aparte virtual machine...

// edit, stom van me, een NAS is even iets anders :+

[ Voor 81% gewijzigd door Extera op 25-10-2007 22:52 ]

Pagina: 1