verse Ubuntu zonder herinstall?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSand
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08 12:19
Hallo mensen, ik ben nu al een paar uurtjes aan het zoeken, maar kan het niet vinden, is er een mogelijkheid om ubuntu zo goed als totaal terug te zetten als het moment na de eerste keer installeren.

Ik heb zoveel dingen uitgeprobeerd, en nu ik het een beetje begin te snappen begint Ubuntu te zeuren, tja en gelijk heeft ie, als je wist wat ik wel allemaal niet heb uitgespookt.

Probleem is echter dat ik geen cd/dvd speler meer heb :(, dus een herinstall zit er niet echt in.

Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTWZZ
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Misschien een vergezocht idee. Kun je grub zo configureren dat ie het image van de install-cd boot?
Dus install-cd iso op je schijf zetten, daarvanaf booten (read-only + ramfs) en dan de install vanaf netwerk/internet doen. Volgens mij heb je dan namelijk de cd niet meer nodig.

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSand
  • Laatst online: 21-08 12:19
MTWZZ schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 19:50:
Misschien een vergezocht idee. Kun je grub zo configureren dat ie het image van de install-cd boot?
Dus install-cd iso op je schijf zetten, daarvanaf booten (read-only + ramfs) en dan de install vanaf netwerk/internet doen. Volgens mij heb je dan namelijk de cd niet meer nodig.
Ik ben dan niet zo een linux kenner, echter lijkt het me lastig vanaf iso te booten, daar namelijk de iso zelf "emulatie" nodig heeft die dus wordt gegeven door software, maar nogmaals, ik ben geen kenner, misschien wil het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyVacation
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Vanaf usb installeren?, https://help.ubuntu.com/community/Installation/FromUSBStick

Kijk verder maar eens op https://help.ubuntu.com/community/Installation , genoeg overige mogelijkheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Wil je anders je instellingen op je desktop weer zoals na de install? Verwijderd dan de alle .gnome* en .gconf* directory's in je homedirectory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:37

deadinspace

The what goes where now?

Wat misschien een mogelijkheid is: een netwerk-boot opzetten voor Ubuntu, en je computer dan van het netwerk laten booten om opnieuw te installeren.

Ik weet alleen niet of dat opzetten van een netwerkboot een beetje te doen is onder Windows, als je nog een andere Linux bak hebt moet het wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
deadinspace schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 21:54:
Wat misschien een mogelijkheid is: een netwerk-boot opzetten voor Ubuntu, en je computer dan van het netwerk laten booten om opnieuw te installeren.

Ik weet alleen niet of dat opzetten van een netwerkboot een beetje te doen is onder Windows, als je nog een andere Linux bak hebt moet het wel lukken.
http://tftpd32.jounin.net/tftpd32_download.html; de netboot-images zijn te vinden in de iso's geloof ik :)

[ Voor 6% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 15-10-2007 22:08 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

deadinspace schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 21:54:
Volgens mij moet het e.e.a. ook mogelijk zijn door debootstrap te chrooten en deze op te tuigen tot een werkende installatie? Alleen denk ik dat het wel enig prutswerk zal veroorzaken, wat denk jij deadinspace?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Vergeet de DHCP server niet ;)
moto-moi schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 23:49:
Volgens mij moet het e.e.a. ook mogelijk zijn door debootstrap te chrooten en deze op te tuigen tot een werkende installatie?
Ja, ik denk dat dat ook mogelijk is. Je zou met debootstrap een minimale Debian of Ubuntu kunnen installeren in de swap-partitie, daarheen chrooten, en van daaruit de rest van de harddisk onder handen nemen met debootstrap. Als je het heel goed aanpakt kun je zelfs eindigen met een verse Ubuntu zonder enige reboot (het systeem draait nu onder de standaard Ubuntu kernel, dus daar eindig je dan ook mee, dus da's goed).

Het grote probleem is alleen denk ik dat het niet erg makkelijk is. Je zal zelf moeten zorgen dat de juiste packages geinstalleerd worden om een compleet systeem te krijgen, en een goed deel van de configuratie handmatig moeten doen. Ik denk dat het daarom niet erg geschikt is voor de TS (die een beginnend gebruiker is). Het heeft wel leuke hack-value :)

Ik heb zelf ook nog een leuke bedacht (naar aanleiding van MTWZZ's en moto-moi's suggesties): Een virtual machine gebruiken.

Als je (met debootstrap of VM) een tijdelijke installatie in swap maakt, dan zou je in die tijdelijke installatie een VM kunnen installeren en de Ubuntu iso kunnen neerzetten, en dan in die VM Ubuntu installeren op de rest van de harddisk. Als de swappartitie te klein is voor dat alles plus de iso, dan kan de iso ook nog op een USB stick staan (of zelfs op een SMB share van een Windows bak :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Kun je niet gewoon ff een drive halen voor 15 euro? Het werkend krijgen zonder cd-drive is wel veel interessanter natuurlijk :) maar ff een el-cheapo drive halen spaart je heel wat tijd.

[ Voor 43% gewijzigd door Bergen op 17-10-2007 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

apt-get remove <hele zooi packages> --purge

en dan pakketen de zeer vereist zijn mar niet het hele maal plat gooien libgnome en x11common bijvoorbeeld. en daarna verteld apt-get dat er nog meer packages zijn die niets meer doen. (atans bij debian testing)

dan hou je een zeer kleine ubuntu distro over. waar je alles kan rechtzetten. waarna je weer je zooi installeert.

[ Voor 29% gewijzigd door daft_dutch op 17-10-2007 07:34 ]

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTWZZ
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

DarkSand schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 19:57:
[...]

Ik ben dan niet zo een linux kenner, echter lijkt het me lastig vanaf iso te booten, daar namelijk de iso zelf "emulatie" nodig heeft die dus wordt gegeven door software, maar nogmaals, ik ben geen kenner, misschien wil het wel.
Ik bedoelde ook meer de dingen die op die cd staan :)

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Ik vraag me af of we de topicstarter nu weggejaagd hebben? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-06 17:09

wzzrd

The guy with the Red Hat

't Is niet helemaal wat je zoekt, maar met bijvoorbeeld VMWare Workstation en Snapshots zou je een eind komen... Maar da's natuurlijk niet helemaal wat je zoekt, denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Is die installer niet gewoon een scriptje?

Als je dus vanuit X dat scriptje start en het op een andere partitie installeert, kun je voortaan vanaf daar booten.

Heb je nog een partitie "over"?

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

wzzrd schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 14:46:
't Is niet helemaal wat je zoekt, maar met bijvoorbeeld VMWare Workstation en Snapshots zou je een eind komen...
Maar dat had hij dan moeten doen voordat hij Ubuntu installeerde, niet nu. Bovendien is het ook niet ideaal om continue gevirtualiseerd te draaien.
Rainmaker schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 17:48:
Is die installer niet gewoon een scriptje?

Als je dus vanuit X dat scriptje start en het op een andere partitie installeert, kun je voortaan vanaf daar booten.
Nee, de Ubuntu installer is meer dan dat, maar een installer die je vanuit een al geinstalleerd systeem kunt draaien is het door moto-moi genoemde debootstrap.
Pagina: 1