Welk M(ini)-ATX mobo is het beste!?!?!

Pagina: 1
Acties:
  • 55 views sinds 30-01-2008

• MasQQ
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-04 14:19
Hey GoT-ers, ik heb een kleine mini atx kast van Acer (Acer Aspire E500-8d7e Pentium D 820 2.8 GHz) met het standaard mobo en geheugen (1gb) erin. Ik wil graag een update maken naar nieuwere hardware.

Nu heb ik echt geen idee meer..

Wat is de beste chipset? (wil een 775socket voor een E6650)
ik wil graag 2gb erin en een latere upgrade naar 4gb
ik wil tzt de 8800gts/gtx erin doen (denk zonder SLI) (die past, heb nu 7900gtx)
ik heb een aparte geluidskaart
ik wil max 200 ervoor over hebben

WELKE MOET IK KIEZEN????

Alvast bedankt mensen!!!!

gr

Michael Weeda

[ Voor 5% gewijzigd door MasQQ op 17-10-2007 11:39 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Welke chipsets heb je gevonden en welke vallen af? Welke onboard features heb je nodig? AMD of Intel?
Verder zou ik even uitzoeken of de 8800GTX in de kast past. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door _the_crow_ op 17-10-2007 10:50 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Maak eerst ook voor jezelf duidelijk om welk socket/chipset het moet gaan, dat uiteraard nadat je hebt besloten welke processor je wilt. Vervolgens kom je een heel eind als je PMG FAQ #welke doorneemt :)

• MasQQ
goeie tip, die was ik vergeten, ik wil een 775 socket, voor een dual core processor. de E6650 kwam bij mij naar boven, en de 8800 gaat passen, mijn 7900GTX past nu ook :D

• MasQQ
_the_crow_ schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 10:49:
Welke chipsets heb je gevonden en welke vallen af? Welke onboard features heb je nodig? AMD of Intel?
Verder zou ik even uitzoeken of de 8800GTX in de kast past. ;)
ik weet dus niet welke chipsets!!(!) wat is het beste? wat is het verschil?, ik ben niet echt een overclocker.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Weet je zeker dat het miniATX is en niet gewoon µATX? Daar zit namelijk een vrij groot verschil tussen. Daarbij is µATX makkelijk te vinden.

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

MasQQ schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 11:10:
ik weet dus niet welke chipsets!!(!) wat is het beste? wat is het verschil?, ik ben niet echt een overclocker.
"Het beste" hangt helemaal af van wat je er mee wilt doen. Ik zou het dus eerder hebben over "meest geschikte". Wat een overclocker met het afweten van chipsets te maken heeft, is me een raadsel. Specificaties zijn simpel op te zoeken.
Om dan een duwtje in de goede richting te geven. Voor AMD kijk je momenteel naar socket AM2 en voor Intel naar socket 775. Vergelijk benchmarks tussen de verschillende processoren die in jouw prijsklasse liggen. Als je dan weet welk processor-merk het wordt (en dus ook welke socket), kies je een moederbord.
Moet het moederbord dan een geïntegreerde videokaart hebben? En daarnaast een PCI-express x16 slot voor die uitbreiding naar een losse videokaart? Of wil je nu al een simpele videokaart erin zetten? Welke sloten wil je erop hebben? Hoeveel SATA-sloten? etc etc

En na al die vragen beantwoord te hebben, maak je de keuze voor een chipset.

[ Voor 4% gewijzigd door _the_crow_ op 17-10-2007 11:27 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• MasQQ
_the_crow_ schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 11:25:
[...]
Om dan een duwtje in de goede richting te geven. Voor AMD kijk je momenteel naar socket AM2 en voor Intel naar socket 775. Vergelijk benchmarks tussen de verschillende processoren die in jouw prijsklasse liggen. Als je dan weet welk processor-merk het wordt (en dus ook welke socket), kies je een moederbord.
Moet het moederbord dan een geïntegreerde videokaart hebben? En daarnaast een PCI-express x16 slot voor die uitbreiding naar een losse videokaart? Of wil je nu al een simpele videokaart erin zetten? Welke sloten wil je erop hebben? Hoeveel SATA-sloten? etc etc

En na al die vragen beantwoord te hebben, maak je de keuze voor een chipset.
ìk wil een intel, socket 775, de E6650.
geen geintegreerde videokaart, heb nog de 7900gtx
pci-e geen vereiste
4? sata sloten? 2hd 2 dvd?

hoe baseer je dan een keuze voor een chipset? wat zijn de kritische factoren?

• MasQQ
Terw_Dan schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 11:13:
Weet je zeker dat het miniATX is en niet gewoon µATX? Daar zit namelijk een vrij groot verschil tussen. Daarbij is µATX makkelijk te vinden.
haha, dat weet ik eigenlijk niet eens zeker, hoe kan ik dat checken?!?

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

MasQQ schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 11:35:
ìk wil een intel, socket 775, de E6650
Dan blijven er een paar chipsets over. Voornamelijk van Intel zelf. Let op dat de chipset de nieuwe processors ondersteunt. Je hebt daarnaast sowieso een FSB nodig van 1333MHz.
geen geintegreerde videokaart, heb nog de 7900gtx
pci-e geen vereiste
Met een 7900GTX is PCI-e dus wel een vereiste. ;)
4? sata sloten? 2hd 2 dvd?
2 Optische drives (DVD) via S-ATA? Of heb je ze nog van het oude systeem en zijn ze P-ATA? Dan heb je geen P-ATA aansluitingen over voor P-ATA harddisks als het moederbord maar 1 P-ATA-connector op het moederbord heeft. Dan zou er eventueel een controller bij moeten. Mogelijk op PCI? Hou dan rekening met het aantal PCI-sloten. Aangezien je ook al een losse geluidskaart hebt.
hoe baseer je dan een keuze voor een chipset? wat zijn de kritische factoren?
De grootste factoren zijn de features die je nodig hebt. Als je _alle_ vereisten/wensen verwerkt hebt en de overgebleven moederborden op een rijtje hebt, ga je logischerwijs benchmarks zoeken.

[ Voor 5% gewijzigd door _the_crow_ op 17-10-2007 11:51 ]

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:05

Dani86

AeroGeek

Wil je dat ook in een microATX case gaan stoppen? Ik kan je iig dan niet garanderen dat zo'n grote graka lekker gaat passen.

Buiten dat je een kleine kast wil zie ik geen reden om persé een microATX bordje te halen. de meeste Micro ATX bordjes zijn meer voor het low end segment.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:24

Thandor

SilverStreak

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.