My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Verwijderd
1

2

3

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2007 11:24 ]
Kreeg de afgelopen weken het gevoel dat onderhand elk afzonderlijk blad dat van een boom is gevallen is gefotografeerd. Niet dat ik het enthousiasme wil indammen, sterker nog, ik ga dadelijk zelf op pad

[ Voor 0% gewijzigd door YellowCube op 18-10-2007 21:57 ]
This too shall pass

Verwijderd
Hoe oud mogen de foto's zijn, of maakt het niet uit als de foto in kwestie van vorig jaar is of eerder?YellowCube schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 10:50:
Het eerste topic in een serie van vier: Herfst
[afbeelding]
bron
het doel van het topic is simpel...help iedereen met behulp van fraaie foto's uit z'n herfstdepressie en zorg ervoor dat ze zin hebben om de bossen en velden in te gaan om daar de schoonheid van dit seizoen te aanschouwen.
Er zijn een aantal simpele regels om het hele gebeuren leuk te houden:
• Foto's moeten duidelijk met de herfst te maken hebben.
• We verwachten wel kwaliteit! Naast dat je foto binnen het thema moet passen, moet hij ook showcasewaardig zijn, of op zijn minst rúim testcasewaardig.
• Max 600px brede thumb in het topic met eventueel een link naar een grotere foto.
Zolang het allemaal te pruimen is vind ik het ok.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
@Yellowcube: Fijne compositie, echt herfstgevoel

edit:
@Emerge: groot
[ Voor 12% gewijzigd door YellowCube op 18-10-2007 21:58 ]
Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt
Dit was mijn inziens wel de beste. Qua paddestoelen was het sowieso erg magertjes, en de bladeren zelf waren ook nog niet erg verkleurd. Nog een weekje of 2 wachten dus.
Enniewee, het resultaat:

Edit:
Ik zal ook maar meteen wat commentaar geven.
@ Imagine
Ik ga voor de 2e! Lekkere felle en duidelijke compo.
Simpel, maar toch goed uitgevoerd.
De eerste is aan de donkere kant.
De 3e is een beetje als de 2e, maar vind ik persoonlijk iets minder.
@Sharky
De lichtschittering in de achtergrond leidt me redelijk af, maar voegt aan de andere kant ook het nodige toe. Ik had de paddestoel waarschijnlijk wel ontdaan van de spinrag en opliggende takjes.
@Melkbus
Hier valt eigenlijk weinig commentaar op te geven. (Positief bedoeld)
De focus ligt goed en de kleuren zijn lekker. Ook hier weer, simpel doch goed.
@Alterego
De eerste vind ik wat ruim aan de linkerkant. Ik vind het quasi-doorzichtige van de paddestoel wel gaaf. De tweede vind ik de beste. Gewoon goed.
@MadMoody
Qua kleur is deze ook goed, alleen de achtergrond is nog wat scherp, wat de blaadjes er niet echt uit laat springen. Verder vind ik het ook wel een volle foto met al die blaadjes.
@Stiegl
Bij de eerste had ik zelf de grassprietjes weggehaald, daarnaast is het ook wat krapjes. Wel weer een mooie DOF. Bij de tweede zou ik nog iets proberen te pielen in PS om de stralen er wat meer uit te laten komen, wel een mooie shot!
@Wijnands
De uitvoering is prima, misschien wat krapjes, alleen het plaatje zelf trekt me niet zo eigenlijk.
Tot zover mijn visie/commentaar!
[ Voor 62% gewijzigd door YellowCube op 18-10-2007 21:58 ]
Laatste restje groen:

[ Voor 5% gewijzigd door Wijnands op 16-10-2007 07:47 ]
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Mist wat contrast vind ik, net wat te grauw nog.Wijnands schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 20:25:
Ik kan eigenlijk niet kiezen maar goed, deze maar.
Laatste restje groen:
[afbeelding]
't is mijn foto niet.
Hey StieglStiegl schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 20:01:
@Imagine: ik vind die laatste vooral erg mooi
@Yellowcube: Fijne compositie, echt herfstgevoel
[afbeelding]
[afbeelding]

Hoe is het met jóuw opgeblazen gevoel vandaag?
1

2

3

cross-posts:
4

5

[ Voor 10% gewijzigd door YellowCube op 18-10-2007 21:58 ]
Zo danNomad schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 20:49:
[...]
Mist wat contrast vind ik, net wat te grauw nog.
#1:

#2:

[ Voor 2% gewijzigd door YellowCube op 18-10-2007 21:59 ]
@Alterego: die tweede is mooi met dat licht door de paddestoel.
Hier twee van mij:

[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]
Hier nog 1 van mij:

Eerst twee foto's van herfst vorig jaar (niet eerder gepost).
#1:

#2: (nu klikbaar voor grote versie!)

#3: De volgende twee heb ik gisteren gemaakt, blijkbaar is het bovenin een boom eerder herfst dan beneden...vond het kleur-effect wel grappig (hoewel onderin misschien wat erg donker wordt zo?).

#4:

Of dit allemaal wel semi-showcasewaardig is laat ik aan jullie over (vlammenwerpers in de aanslag...)
[ Voor 8% gewijzigd door YellowCube op 18-10-2007 22:00 ]

Nog even wat op en aanmerkingen op de andere foto's van boven naar beneden.
@imagine: de laatste 2 zijn erg leuk, details van de bladeren zijn goed zichtbaar door het doorvallende licht
@Sharky: leuk standpunt maar hij ziet er dof uit?
@melkbus: mooie DOF maar verder een beetje saai.
@alterego: Heel mooi, leuke paddestoeltjes (zwammen?) ook.
@madmoody: Beetje saai, wel een hele mooie kleur blad
@stiegl: eerste is een beetje dof (ligt het aan mijn scherm?), wel zeer mooie compositie. Tweede doet het altijd goed
@Trasos: Heel mooi
@Wijnands: Diet het niet zo voor mij, achtergrond is onduidelijk te zien wat het is en voegt daardoor niets toe.
@The Alchemist: De laatste 2 zijn erg mooi
@Sharky: beetje dof en weinig contrast, wel een leuk standpunt natuurlijk
@W00ter Kab00ter (ofzo): erg mooi, achtergrond wel erg zwart maar daardoor valt de paddo wel meer op.
@Vassie18: een beetje gewoontjes
@Muse: ook een beetje gewoontjes
@BBE: iniminidoffie, erg mooi
@Madmoody: mooie tekening in het blad
@Wilke: Geen vlammenwerper, leuke foto's waarvan 2 de leukste is
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Ik heb er nog 's over zitten denken en ik vind appels toch ook wel bij de herfst horen.

Overigens zal ik geen fotos van vorig jaar posten maar New England in september/oktober kan ik iedereen aanraden !

[ Voor 3% gewijzigd door YellowCube op 18-10-2007 22:00 ]
klopt inderdaad, hier thuis op mijn crt zien ze er mooi contrastrijk uit maar als ik ze op het werk bekijk op een tft opeens niet meer. Heb ik normaal nooit met foto's, alhoewel ze er op een tft sowieso wat vlakker uitzien door de hogere gamma.Mobyrick schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 21:01:
@Sharky: leuk standpunt maar hij ziet er dof uit?
@Sharky: beetje dof en weinig contrast, wel een leuk standpunt natuurlijk
This too shall pass

[ Voor 10% gewijzigd door YellowCube op 18-10-2007 22:00 ]
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Hier nog een paar van mij
1

2

3

Nikon D80
Mooi licht en de bokeh komt hier erg kleurrijk uit.
Gaaf, vooral de spinnenweb. Je zou bijna willen dat het het hele jaar herfst was.aeoluswmd schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 00:02:
Prachtige foto's allemaal.
Hier nog een paar van mij
Pentax K3

[ Voor 4% gewijzigd door huisfotograaf op 02-11-2007 20:13 ]
Pentax K3

[ Voor 2% gewijzigd door YellowCube op 18-10-2007 22:01 ]
Mooie allee. Beuken zo te zien? Door wat met de levels te spelen kun je de kleuren nog wat dieper maken. Nu blijft het een heel klein beetje aan de bleke kantmasser120 schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 20:21:
Hier eentje van mijn verzameling die er echt bovenuit springt, vanwege de kleuren.
Pentax K3
och, anders wordt het wel heel verzadigd hoor, Vind ze wel mooi zo.huisfotograaf schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 21:15:
[...]
Mooie allee. Beuken zo te zien? Door wat met de levels te spelen kun je de kleuren nog wat dieper maken. Nu blijft het een heel klein beetje aan de bleke kant
This too shall pass
Verwijderd
@huisfotograaf:
Mooie kleuren!.
Vooral van de laatste is cool. Scheen er net licht op deze? want er om heen lijkt het erg donker.
@masser120:
idd springt er uit. Zou de kleuren idd zo laten. Auto aan eind zorgt dat je ergens heen kan kijken.
@NL_Apex:
Rechter deel van foto met is mij te donker. Ook lijken de kleuren wat grijzig. Misschien ff door photoshop heen halen ? Wat meer oranje er in?
Mijn inbreng:
1

2

3

4

5

6 : treurig

Ik vind het op zich wel mee vallen zo. Laat eens zien anders wat je bedoelt? Edit: ja, ik kan hem iets warmer maken.huisfotograaf schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 21:15:
[...]
Mooie allee. Beuken zo te zien? Door wat met de levels te spelen kun je de kleuren nog wat dieper maken. Nu blijft het een heel klein beetje aan de bleke kant
@gerrit-Jan: bedankt
Die paddenstoelen zijn op zich ook wel een leuk idee om achteraan te gaan!
[ Voor 15% gewijzigd door masser120 op 18-10-2007 22:44 ]
Ehm... als de plaatjes dan kleiner zijn dan het maximum, dan verdwijnen ze dus? Mijn foto's zie ik namelijk niet meer, terwijl ik voor het posten ook check images had gedaan...YellowCube schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 22:03:
[modbreak]ik heb bij een hoop mensen de check images functie losgelaten op hun post. Let er bij het posten even op, dan verspringt het topic niet zo bij het laden.
Dank.
Carry on.
[/]
Dat ligt aan je host, niet aan check images:MadMoody schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 22:59:
[...]
Ehm... als de plaatjes dan kleiner zijn dan het maximum, dan verdwijnen ze dus? Mijn foto's zie ik namelijk niet meer, terwijl ik voor het posten ook check images had gedaan...
Forbidden
You don't have permission to access /public_images/2/7/2/27215/468/jOHOHd.jpg on this server.
Additionally, a 403 Forbidden error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.
The devil is in the details.
@Gerrit-Jan: er stond tussen de bomen door precies een streep zonlicht op de paddenstoelen. Fiets neergegooid en meteen erop gedoken.masser120 schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 22:39:
[...]
Ik vind het op zich wel mee vallen zo. Laat eens zien anders wat je bedoelt? Edit: ja, ik kan hem iets warmer maken.
@gerrit-Jan: bedankt
Die paddenstoelen zijn op zich ook wel een leuk idee om achteraan te gaan!
Vooral 3 en 6 (wel errug treurig in zwart-wit) vind ik mooi. 4 heeft een wat te groot stuk witte boomstam links. Dat valt wel te croppen. Bij 5 is de scherptediepte maar erg klein. Daardoor heb je overigens wel een mooie vage achtergrond. Tja, zo is het altijd wat.
@masser120: niet netjes natuurlijk om aan iemand anders foto's te gaan zitten wijzigen, maar dit is wat ik bedoel. 't Is net iets dieper van kleur. Maar is natuurlijk ook een kwestie van smaak. Ik hou wel van wat diepere kleuren.

[ Voor 11% gewijzigd door huisfotograaf op 02-11-2007 20:16 ]
Pentax K3
1:

2:

3:

4:

5:

[ Voor 3% gewijzigd door een moderator op 23-10-2007 07:30 ]
kevertje1977: geen van de fotos is scherp? ff wat scharpening er over?
Gutteguttegut: 2 is op de verkeerde plek scherp...
NL_Apex: super scherp....maar het onderwerp is niet intressant..
Gerrit-Jan: 5,6 zijn niet scherp...dumpen die hap...de rest mag wel meer contrast
MellyVille1: wat doet het prikkeldraat en je vriendin op de foto?
Daarnaast, wat komentaar leveren op personen boven je is ook wel zo netjes.
Dus meer als
Wilke: nr 2. Top!
aeoluswmd: lekker sfeervol, goeie bokeh!
huisfotograaf: goeie fotos, scherp en contrast rijk!
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Zeker wel. Mooie romige kleur en ook de scherpte ligt goed. Zo'n laagstaande zon geeft een mooi zacht licht. Jammer dat er aan de boven- en rechterzijkant net een stukje af is. Heb ik ook nogal eens. Je bent dan zo gericht op het midden en de scherpstelling dat je de randen een beetje vergeet.Mobyrick schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 08:35:
Iemand nog een aanmerking op mijn foto? Na het weekend zal het wel weer storm lopen in dit topic denk ik. Voor dit weekend heb ik de beschikking over een Tamron 11-18 mm voor op mijn 400D, daar ga ik even mee spelen in het bos. Ik wou alleen nog even zeggen dat ik de foto's van huisfotograaf heul erg mooi vind, voor ander commentaat zie mijn eerdere post.
Misschien zou je hem nog iets kunnen verscherpen. Voor het web (en voor op het scherm) gebruik ik toch weer andere instellingen dan voor prints.
Dank voor je compliment
Pentax K3
Dat is bewust gedaan, op deze niet zo duidelijk zichtbaar, ik zal vanavond het origineel er achter linken dan komt het beter over.Frank|A schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 02:40:
Mensen wees wel kritisch! Ik zie gewoon onscherpe fotos, fotos groter dan 600px. Maak dit topic speciaal niet een dump topic. bv.
kevertje1977: geen van de fotos is scherp? ff wat scharpening er over?
Gutteguttegut: 2 is op de verkeerde plek scherp...
NL_Apex: super scherp....maar het onderwerp is niet intressant..
Gerrit-Jan: 5,6 zijn niet scherp...dumpen die hap...de rest mag wel meer contrast
MellyVille1: wat doet het prikkeldraat en je vriendin op de foto?
Daarnaast, wat komentaar leveren op personen boven je is ook wel zo netjes.
Dus meer als
Wilke: nr 2. Top!
aeoluswmd: lekker sfeervol, goeie bokeh!
huisfotograaf: goeie fotos, scherp en contrast rijk!
The birds turned into The Flying Dutchmen!

[ Voor 18% gewijzigd door Vassie18 op 20-10-2007 17:19 ]

Heerlijk jaargetijde om te fotograferen :-) !!!
[ Voor 17% gewijzigd door honnepon op 20-10-2007 18:43 ]
#1:

#2:

#3:

#4:

#5:

Alle foto's zijn thumbs, voor grote versie moet je uiteraard even klikkie doen...
Foto's zijn gemaakt toen ik met Honnepon naar het Mantingerveld was geweest...
Ben benieuwd naar C&C van jullie, want ik ben nogal een beginneling!
[ Voor 221% gewijzigd door CH4OS op 20-10-2007 21:55 ]
Verwijderd
De onderstaande punten doen toch behoorlijk af aan de foto's:GJ-tje schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 18:00:
Hier ook even mijn duit in het zakje:
Alle foto's zijn thumbs, voor grote versie moet je uiteraard even klikkie doen...
-Doorgeslagen in de sharpening
-Teveel ruis
-Te grote jpg compressie
-Onscherpte
Qua compositie is de laatste leuk maar door de vele technische fouten heeft het geen wow effect.
Edit:
Nog een paar overzichten (lastig om zo'n foto interessant genoeg te maken):

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2007 22:43 ]
is dit echt serieus? Zelf je plaatjes al gekeken? De resizing is zo ontzettend slecht! Je moet niet van de mensen hier (of waar dan ook) verwachten dat ze op zoiets gaan doorklikken.GJ-tje schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 18:00:
Dankjewel voor je input, maar dit zijn eigenlijk onbewerkte foto's...Verwijderd schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 21:01:
De onderstaande punten doen toch behoorlijk af aan de foto's:
-Doorgeslagen in de sharpening
-Teveel ruis
-Te grote jpg compressie
-Onscherpte
Qua compositie is de laatste leuk maar door de vele technische fouten heeft het geen wow effect.
de JPEG compressie heb ik gedaan om data te besparen (heb ze gekopieërd van mijn website en hier op T.net gehost).
En spreek je jezelf niet tegen, je zegt dat ik teveel sharpening heb, maar er is ook onscherpte?
Either way: Kan je jezelf wat nader (en wat makkelijker in taalgebruik) verklaren?
Ik snap wel een klein beetje wat je bedoeld, maar heb het gevoel dat ik veel mis, en wil wel een boel leren juist...
Tja, kan ik het helpen dat een thumb van t.net maar 100px bij 75px is? Dan kan je het helemaal niet zien...Wijnands schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 21:10:
is dit echt serieus? Zelf je plaatjes al gekeken? De resizing is zo ontzettend slecht! Je moet niet van de mensen hier (of waar dan ook) verwachten dat ze op zoiets gaan doorklikken.
Maar omdat je het zo lief vraagt, heb ik het weer terug op standaard gezet...
Maar goed, terug ontopic, ik wil namelijk wel wat leren van mijn fouten, ik ben nog niet zo heel lang in dit wereldje namelijk en aangezien ze m.i. wat met herfst te maken hebben...
[ Voor 34% gewijzigd door CH4OS op 20-10-2007 22:31 ]
Verwijderd
Op 1 ligt je focus net verkeerd en 3 is onscherp, dat had idd wat meer genuanceerd mogen worden.GJ-tje schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 21:51:
[...]
Dankjewel voor je input, maar dit zijn eigenlijk onbewerkte foto's...
de JPEG compressie heb ik gedaan om data te besparen (heb ze gekopieërd van mijn website en hier op T.net gehost).
En spreek je jezelf niet tegen, je zegt dat ik teveel sharpening heb, maar er is ook onscherpte?
Either way: Kan je jezelf wat nader (en wat makkelijker in taalgebruik) verklaren?
Ik snap wel een klein beetje wat je bedoeld, maar heb het gevoel dat ik veel mis, en wil wel een boel leren juist...
[...]
Tja, kan ik het helpen dat een thumb van t.net maar 100px bij 75px is? Dan kan je het helemaal niet zien...Dus ik heb [img=200,150] gedaan en daar de thumb aan gehangen...
Maar omdat je het zo lief vraagt, heb ik het weer terug op standaard gezet...
Maar goed, terug ontopic, ik wil namelijk wel wat leren van mijn fouten, ik ben nog niet zo heel lang in dit wereldje namelijk en aangezien ze m.i. wat met herfst te maken hebben...
Verwijderd
Ik weet niet wat je instellingen op de camera zijn natuurlijk maar de randen om de objecten in de foto zijn lelijk. Dus je camera kan ook oversharpenGJ-tje schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 21:51:
[...]
Dankjewel voor je input, maar dit zijn eigenlijk onbewerkte foto's...
Het blijft een > testcase. Het willen beparen van bandbreedte kun je niet als argument gaan gebruiken om foto's neer te gaan plempen met een blokjes compressie. Maak dan een testcase aan.
Sharpening is een technisch truukje dat de randen van objecten beter uit laat komen. Onscherpe/bewogen onderwerpen kun je niet meer scherp krijgen met sharpening.
Onderstaande foto geeft weer wat een sharpening algoritme verscherpt:
http://www.xs4all.nl/~verdouw2/got/herfst/IMG_3695_r.png
Het origineel staat hier tussen (niet verscherpt trouwens):
[Showcase] Herfstfoto's
Edit:
Na wat beter kijken lijkt het meer op een slechte compressie in combinatie met een slechte resize. Al met al zijn de foto's technisch gewoon ondermaats. Lees je eerst gewoon eens goed in en probeer verschillende instellingen en programma's.
Ik ben nog niet zover dat ik er onzichtbare, compressie bestendige watermarks in kan zetten. T.z.t. zal ik wel andere mogelijkheden krijgen voor signatures om ze iets meer in het plaatje te laten wegvallen. Tot die tijd kan ik het wel iets kleiner laten uitvallenHahn schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 23:16:
Misschien is een wat subtielere signature een idee voor je Imagine?Want het eerste wat me altijd opvalt bij jouw foto's is de signature, en dat is jammer genoeg niet omdat ik 'm zo mooi vind.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2007 00:27 ]
The devil is in the details.
Preciese instellingen weet ik niet meer, maar ik weet nog wel, dat de camera op macrostand stond bij het maken van de foto (weet niet of het allemaal is, dacht het wel). Waarschijnlijk staat dat ook nog allemaal in de EXIF data...Verwijderd schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 23:04:
Ik weet niet wat je instellingen op de camera zijn natuurlijk maar de randen om de objecten in de foto zijn lelijk. Dus je camera kan ook oversharpen.
Het blijft een > testcase. Om data te willen besparen kun je niet als argument gaan gebruiken om foto's neer te gaan plempen met een blokjes compressie. Maak dan een testcase aan.
En hoe kan je dat op de camera doen dan? Want dat kan ik even niet volgen...Sharpening is een technisch truukje dat de randen van objecten beter uit laat komen. Onscherpe/bewogen onderwerpen kun je niet meer scherp krijgen met sharpening.
Onderstaande foto geeft weer wat een sharpening algoritme verscherpt:
http://www.xs4all.nl/~verdouw2/got/herfst/IMG_3695_r.png
Het origineel staat hier tussen (niet verscherpt trouwens):
[Showcase] Herfstfoto's
Daarom heb ik juist foto's als deze gepost...Verwijderd schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 22:38:
Op 1 ligt je focus net verkeerd en 3 is onscherp, dat had idd wat meer genuanceerd mogen worden.
Bij foto 1 had ik wel het gevoel dat er wat niet klopte, kon niet plaatsen wat, maar is dus de focus en bij foto 3 dacht ik juist dat ie bewogen was?
Anyhow, ik moet dus meer opletten wát ik op wélke manier op de foto wil zetten en voornamelijk dus letten op de focus.
Word het denk ik toch tijd om die manual focus goed te krijgen...
Toen werden de foto's bij een eerste poging helemaal een ramp
[ Voor 16% gewijzigd door CH4OS op 20-10-2007 23:47 ]
[ Voor 89% gewijzigd door CH4OS op 20-10-2007 23:46 ]
Verwijderd
Dat is vereiste #1 bij het maken van foto's jaGJ-tje schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 23:39:
......
Anyhow, ik moet dus meer opletten wát ik op wélke manier op de foto wil zetten en voornamelijk dus letten op de focus.
Word het denk ik toch tijd om die manual focus goed te krijgen...
Toen werden de foto's bij een eerste poging helemaal een ramp
Het Lutterzand in Twente:

kwamen zo uit de camera rollen...
Ik weet het, maar als beginneling is AF nogal makkelijk...Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 00:00:
Dat is vereiste #1 bij het maken van foto's ja
Maar verder of je macro doet oid maakt niet uit? Dan ga ik morgen denk ik hier door het parkje eens kijken...
[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 21-10-2007 00:42 ]
Op zich is hij dus eigenlijk gewoon wat donkerder. Maar toegegeven: de kleuren springen er wel beter uit!huisfotograaf schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 23:33:
[...]
@Gerrit-Jan: er stond tussen de bomen door precies een streep zonlicht op de paddenstoelen. Fiets neergegooid en meteen erop gedoken.Omdat ik mijn hoekzoeker niet bij me had een stuk of zes foto's gemaakt met de camera dicht bij de grond in de hoop dat de automatische scherpstelling het wel zou klaren. En inderdaad: eentje (redelijk) scherp.
Vooral 3 en 6 (wel errug treurig in zwart-wit) vind ik mooi. 4 heeft een wat te groot stuk witte boomstam links. Dat valt wel te croppen. Bij 5 is de scherptediepte maar erg klein. Daardoor heb je overigens wel een mooie vage achtergrond. Tja, zo is het altijd wat.![]()
@masser120: niet netjes natuurlijk om aan iemand anders foto's te gaan zitten wijzigen, maar dit is wat ik bedoel. 't Is net iets dieper van kleur. Maar is natuurlijk ook een kwestie van smaak. Ik hou wel van wat diepere kleuren.
[afbeelding]
PS: toen je zei 'levels' dacht ik een tijd aan 'curves' (waar ik dus absoluut niet goed in ben...), dus was daarmee aan het spelen en wist dus niet helemaal wat je bedoelde. Vandaar dat ik het vroeg. Maar nu ik nog eens keek, gewoon een simpele gamma-verandering

2

3

(post in Herfst- en macro topic)
Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
@ Montana: 1 en 3 hebben een lekkere kleur/sfeer. 2 vind ik uit de toon vallen met de andere twee foto's qua kleur. Als los shot wel een mooie plaat, maar ik had 'm niet tussen deze twee foto's geplaatst.
Nog een los shot van mijn kant:

Ik zag het omdat die zo klein is lijkt die vrij onscherp maar groot is die toch scherp, denk dat de verkleining van deze foto niet te goede heeft gedaan.Muse schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 14:53:
@ Vassie18: 1 vind ik mooi, paddo steekt mooi af tegen het groen. 2 lijkt daarentegen behoorlijk scherpte te missen?
Dit is weer heel mooi. 1 heeft een fraaie donkere achtergrond en bij 2 doen die "lichtjes" het erg goed. Ook nog even op je website gekeken, ook daar staat een heleboel moois op.
Pentax K3
De eerste foto vind ik erg mooi, de tweede had ik het blad denk ik liever rechtsboven gezien. 'Lichtjes inderdaad wel mooi'. 3 en 4 doen mij niets...Laurens schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 18:07:
Fraaie platen Montana!
Hier wat van mij:
1.
2.
3.
4.
Download het gratis e-book reisfotografie via: www.tweemetervijf.nl /
No worries m8
1.

2.

3.

4.

www.weefab.com

@DeoDupke: erg mooie foto door de kleuren en de lange dunne boomstammen. Lekkere wegkijkplaat!
@Soul__Assasin: foto's doen me niet zoveel; de eerste vind ik erg donker, bij de tweede blijf ik me afvragen waarom de paddestoel maar half erop staat, bij de derde had ik liever het eerste groepje paddestoelen scherp gehad in plaats van het tweede groepje en de vierde mist naar mijn gevoel een duidelijk onderwerp... Maar dat is allemaal slechts mijn bescheiden mening natuurlijk...
@Fiat Power: Alleen vier vind ik erg geslaagd. Onderwerp is goed geisoleerd van zijn omgeving en daardoor rustige foto. De overige zijn allemaal nét niet...De kleuren zijn allemaal erg vaal... Heb je ze nabewerkt?
Download het gratis e-book reisfotografie via: www.tweemetervijf.nl /
Canon EOS 40D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 USM | Tamron 17-50mm F/2.8 | Canon EF 50mm F/1.8 II | Canon EF 70-200mm F/4L IS USM | Speedlite 430EX

[

[ Voor 108% gewijzigd door tonysettanta op 30-10-2007 21:02 ]

@ tonysettanta: Ik vind de kleuren nogal hard van plaatjes 2 en 3, behoorlijke nabewerking?
je hebt gelijk, het was iets te veel van het goede
zijn deze beter? die zijn onbewerkt.
Zijn dit (on)bewerkte raw of jpeg bestanden. Saturatie lijkt wat aan de hoge kant.
[ Voor 43% gewijzigd door vandijk op 24-10-2007 16:43 ]
Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2
zet nu! de hopenlijk de goede
1

2

Canon 20D + 17-85 EF-S
Leuk gedaan, maar jammer dat de hoge lichten zijn uitgebleekt. En die scheve horizon bevalt me ook niet helemaal. Ze zijn in elk geval wel scherp.Skyper864 schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 20:16:
Leuk topic, wordt de eerste keer dat ik foto's post:
Pentax K3
Fruitvliegje op een paddenstoel.

Hortensiablad in tegenlicht.

Egeltje tussen de dorre bladeren.

[ Voor 3% gewijzigd door huisfotograaf op 02-11-2007 20:08 ]
Pentax K3
Hééé, die zijn goed! Bij 3 dat die lichte paddenstoelen zo naar voren springen uit de "warme" omgeving. En 4 is natuurlijk erg veel geluk hebben dat je een spinnenweb zo fraai bedauwd vindt en dan ook nog de zon erop. Tjonge, jaloers hoor!psilo schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 01:06:
Paar plaatjes van mij:
Pentax K3
psilo, zo wil ik ze zien..mooi licht en gewoon netjes met de diepte gewerkt.
tonysettanta; ze zijn me te vlak...iets wat ik veel zie..probeer eens meer met de DOF te spelen.
Vandaag het bos in geweest...was eigenlijk niet te doen. f2.8 en dan nog iso1600 nodig....toch enkele goeie fotos
1.

2.

3.

4.

5.

Verwijderd
Je foto's doen me niet heel erg veel. Het kleurgebruik is saai en de ruis komt er zelfs op dit formaat nog doorheen. Maar zoals je al aangeeft had je niet de meest makkelijke omstandigheden.
1

Equipment brand: Canon
Model: Canon EOS 30D
Date and time: 2007:10:28 14:46:06
Software used: Digital Photo Professional
Focal length: 280
F-number: F/4
ISO speed: ISO-400
Shutter speed: 1/639,15
Exposure program: Manual
Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode
X-resolution: 350/1
Y-resolution: 350/1
Exposure time: 0
Comment: -
2

Equipment brand: Canon
Model: Canon EOS 30D
Date and time: 2007:10:28 14:52:31
Software used: Digital Photo Professional
Focal length: 225
F-number: F/4
ISO speed: ISO-400
Shutter speed: 1/159,79
Exposure program: Manual
Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode
X-resolution: 350/1
Y-resolution: 350/1
Exposure time: 0,01
Comment: -
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2007 10:47 ]
en de verkleuring in de boom, alleen jammer van die vlekken li boven en re onder in beeld.
foto 2: gaaf dat lage standpunt en de mooie rode kleur van de jap.esdoorn.
had alleen misschien iets meer dof kunnen hebben.
@ The Alchemist: inderdaad wel erg veel ruis, maar dat kan ook bijna niet anders
met zulke slechte lichtomstandigheden, ben veel beter van je gewend.
je had in mijn laatste foto van de rode zwavelkop gelijk, hij is inderdaad behoorlijk vlak
en had wat meer dof kunnen hebben, ik heb er nog maar een geprobeerd
hopelijk is deze beter.

Moet je niet dezelfde foto plaatsentonysettanta schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 09:42:
@ imagine foto 1: vindt ik mooi van kleuropbouw, mooi met dat toefje rood aan de re kant
en de verkleuring in de boom, alleen jammer van die vlekken li boven en re onder in beeld.
foto 2: gaaf dat lage standpunt en de mooie rode kleur van de jap.esdoorn.
had alleen misschien iets meer dof kunnen hebben.
@ The Alchemist: inderdaad wel erg veel ruis, maar dat kan ook bijna niet anders
met zulke slechte lichtomstandigheden, ben veel beter van je gewend.
je had in mijn laatste foto van de rode zwavelkop gelijk, hij is inderdaad behoorlijk vlak
en had wat meer dof kunnen hebben, ik heb er nog maar een geprobeerd
hopelijk is deze beter.
[afbeelding]
met zo'n naam had ik niet anders dan foto's van paddestoelen verwachtpsilo schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 01:06:
Paar plaatjes van mij:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Verder erg nette foto's
This too shall pass
vergelijk ze maar eens, daarom, omdat je zei dat je de foto te vlak vond en te weinig dof
vond ik deze wat dat betreft wel iets beter.
Verwijderd
@The AlchemistFrank|A schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 00:16:
Huisfotograaf, de laatste 2 echt super...cool hoor dat egeltje, die zul je niet vaak maken.
psilo, zo wil ik ze zien..mooi licht en gewoon netjes met de diepte gewerkt.
tonysettanta; ze zijn me te vlak...iets wat ik veel zie..probeer eens meer met de DOF te spelen.
Vandaag het bos in geweest...was eigenlijk niet te doen. f2.8 en dan nog iso1600 nodig....toch enkele goeie fotos
Dit vind ik wel mooi, die kleuren tussen licht donkergrijs en donker lichtgrijs. De scherpte ligt precies goed. Saaie kleuren? Neu, lijkt me niet. Precies zoals het in het bos is onder de bomen. Van mij mag je het nog eens zo doen.
@Imagine
1 is een beetje een rommeltje. Waar gaat het eigenlijk om, de rode bessen? Die hadden dan wel wat groter kunnen zijn. Zo te zien zaten ze nogal hoog, dat wordt een trapleer meenemen.
2 is veel beter, maar er zitten wat rare kringeltjes in de onscherpte onder de linker tak. De scherpte ligt precies goed, en prachtig rood natuurlijk.
@tonysettanta
Fraai, maar de kleuren zijn nogal hard. Ik krijg de indruk dat er een magentazweem in zit. En ik had dat linker takje er even uitgehaald. Gewoon met twee vingers.
Pentax K3

Blaadje aan een spinnendraad. Leuk, maar wou nog niet echt stil blijven hangen.

Paddo's

In het park.

Meer park.
Ook hier: commentaar op je voorgangers geven mag!