Welkom op GoT!
Heb je
**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen? gezien?
Dit valt er namelijk prima onder.
Blijkbaar heb je al een kaart uitgezocht die aan jouw eisen voldoet, een X1950 is zeker geen slechte kaart. Overigens ook niet meer het nieuwste model, maar ik denk dat jij er voor dat geld aardig wat plezier aan kunt beleven.
Echter kun je je vraag prima zelf beantwoorden. Nou wil ik je wel wat degelijke aanwijzingen geven waar jij verder wat mee kan:
Jij hebt de PC staan, wij niet. Jij kunt dus zelf kijken of zo'n kaart er in gaat passen. De Dell Dimension e520 lijkt volgens de plaatjes die ik kan vinden gewoon een volledig ATX model te zijn, dus het lijkt gewoon te passen. Controleer of er dus genoeg ruimte is voor de kaart, de maten er van moet je wel op het internet kunnen vinden, bijvoorbeeld op de website van de fabrikant of mogelijk kun je het ook aan de shop vragen.
Verder zul je moeten kijken wat voor slot er op het moederbord zit. Grote kans dat dat een PCI Express poort is waar de X1950 in past. In de
PMG FAQ - PCI kun je wel een plaatje vinden van een PCIe x16 slot.
Wat dan overblijft is de vraag of je voedig dit gaat trekken. Kant-en-klare PCs worden vaak uitgerust met voedingen die net toereikend zijn voor de configuratie waarin ze geleverd worden. Hele grote kans dus dat de voeding niet meer genoeg vermogen kan leveren voro het systeem als jij die veel zwaardere kaart in je systeem zet. Je zult moeten kijken of je huidige voeding een normaal formaat gebruikt, neem daarvoor mogelijk de maten op als je onzeker bent, en vergelijk die met normale computervoedingen. Voor meer informatie daarover kijk je in
Welke voeding heb ik nodig? Deel 18.
Op een goede nieuwe voeding moet je overigens echt niet goedkoop gaan doen, want dat is het onderdeel waar alle andere onderdelen aan vast geknoopt zijn. Informatie over wat een goede voedingen zijn kun je ook in dat topic vinden en desnoods er een vraag over stellen.
Veel succes!
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.