Toon posts:

Beste board voor OC rond de 100 euro?

Pagina: 1
Acties:
  • 228 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Helaas kan ik mijn nieuwe - verder mooie en goedwerkende barebone - niet overklokken, althans niet zo makkelijk als ik graag zou willen. Om toch zoveel mogelijk uit de Q6600 te persen wil ik een ander systeem opbouwen, bij voorkeur weer in zo'n klein formaat en zo stil mogelijk.

Wat is volgens jullie het beste board wat ik daarvoor kan aanschaffen? Ik wil (denk ik) zo rond de 100 euro daarvoor uitgeven; bij voorkeur gigabit ethernet, een PCI slot (voor mijn Hauppauge kaart) en - met het oog op de toekomst als mediacenter - graag 5.1 audio.

Ik wil geen board waarbij ik weliswaar wel de ultieme max kan halen maar heel veel tijd kwijt ben om het stabiel te krijgen, bij voorkeur relatief weinig ingrepen en dan een goedwerkende set met de CPU van 2.4 naar minimaal 3.2 overgeklokt. En het is natuurlijk mooi als de volgende generatie Intel's er ook op gebruikt kan worden :-)

Reden waarom ik dit vraag is dat ik door alle Asus en Gigabyte bomen het bos niet meer zie, van veel boards zijn varianten met minimale afwijkingen en - helaas pindakaas - is niet elk board makkelijk te tweaken. Ik wil dus graag in één keer de juiste boodschappen doen en niet om de zoveel weken weer een ander board aanschaffen in de hoop dat....

Alvast bedankt voor jullie input!

NB ik ga de set voornamelijk gebruiken voor films opnemen, editen en omzetten naar divx.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2007 12:33 ]

• Ziasod
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-07-2025
[BBG] Multimediasysteem september 2007 zecht mobo Moederbord Asus P5K, Intel P35 € 105,08 kan 1333 mhz cpu's aan. link heeft aardige discusie over mobo's btw.

(anders www.ebay.nl www.marktplaats.nl www.speuders.nl www.2dehands.nl ofzo ;) aangezien de q6600 op oude model mobo's draait 1066 mhz)

valt me wel op dat er meerdere van die chipset p35 zijn met p5k tag.

[ Voor 28% gewijzigd door Ziasod op 04-10-2007 13:27 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

eigenlijk gaat simpel en overklokken niet gemakkelijk samen. Alles draait gegarandeerd op de snelheid die op de processor staat geprint (of op het doosje...). Daarboven wordt het altijd een trukendoos opentrekken en kijken hoever je komt. En dat vereist ervaring en bovendien kennis van zake. een simpele oplossing is er nooit en standaard overklokinstellingen bestaan niet.

en om terug te komen op je vraag... een goed overklok moederbord voor 100 euri's, ik zou gewoon een bord nemen van een bekend merk, of waar jij ook al bekend mee bent, en verder even kijken naar wat er aan extras op zit, zoals J-micron controllers en extra IDE aansluitingen.

-_-

• Ep1c
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09-2025
De gigabyte P35 series zijn goed met overclocken, en redelijk simpel ook. en de DS3R kost ook iets van 100 euries.

ze hebben 5.1 geluid, gigbit ethernet, en ondersteuning voor de 45nm procs quad en dual core.

• psyduck170
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-01 09:01

psyduck170

Mééééédic

Ik ben ook heel blij met men Gigabyte P35 bordje.
Waar ik wel enige bedenkingen bij heb is het overklokken van een quadcore in een barebone kastje dat je bovendien nog zo stil mogelijk wil. Hou die temperaturen maar zeer goed in het oog.

Verwijderd

Topicstarter
Dat barebone overklokken gaat dus naar alle waarschijnlijkheid niet lukken (of er moet iemand met een toverbios tevoorschijn komen....); de temps zijn nu onder stress (divx encoding) zelfs nog zo laag dat de fan maar heel af en toe aanslaat (en meteen weer naar idle gaat). Dus wat dat aangaat heeft dat ding nog wel wat ruimte.

In elk geval komt de P35 chipset naar voren, die tweedehands tip is op zich ook wel handig wegens de 1066 limiet (alhoewel ik er dan ook meteen aan vastzit, mwah). Dus eigenlijk kiezen tussen de Gigabyte DS3R of de Asus P5K.

Verwijderd

P5K, als je daar raid op wil, moet je het via een kabel buiten je kast doen.... Bij de DS3R hoeft dat niet.

http://www.hardware.info/...ble_2_wat_is_het_precies/

Dat was reden genoeg om zelf voor de DS3R te kiezen. :)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2007 15:26 ]

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik zou zelf even wachten met de aanschaf van een ASUS PK5 bordje (tot een nieuwere revisie); als je het ASUS forum, en posts hier, mag geloven, dan schijnt toch iets met SATA II nog niet helemaal pluis te wezen. Gigabyte is dan de meest voor de hand liggende keus. De DS3R, dus.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Topicstarter
Wat me eigenlijk net te binnen schiet: een overklokbaar BTX board wat zo 1 op 1 in mijn Asus kastje past, daar ga ik ook even op zoeken. Maar die zullen waarschijnlijk allemaal wel met integrated video worden gemaakt en sinds gisteren weet ik dat dat een bottleneck kan zijn.

En anders de DS3R, dat lijkt me inderdaad een hele goede suggestie.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Verwijderd schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 16:45:
Wat me eigenlijk net te binnen schiet: een overklokbaar BTX board wat zo 1 op 1 in mijn Asus kastje past, daar ga ik ook even op zoeken. Maar die zullen waarschijnlijk allemaal wel met integrated video worden gemaakt en sinds gisteren weet ik dat dat een bottleneck kan zijn.

En anders de DS3R, dat lijkt me inderdaad een hele goede suggestie.
BTX = dood, is echt amper gemaakt volgens mij alleen een paar door dell. BTX bordje vinden is al hardstikke moeilijk, dan eentje die ook nog goed klokt....

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:24

Thandor

SilverStreak

PMG FAQ - gemeen Welke processor/moederbord/geheugen moet ik nemen?.
Dit is een kwestie van borden uitzoeken die de specs hebben die jij wenst en die binnen jouw budget vallen. Vervolgens dien je de beste eruit te halen en dat laatste is een kwestie van benchmarks en ervaringen lezen :).

Dit topic gaat in ieder geval op slot, PMG is eigenlijk niet bedoelt voor de zogenaamde 'welke moet ik nemen?'-vragen.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.