Welke versterker/receiver in mijn situatie?

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AntiPasta
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-02 16:52
Ik ben op zoek naar een nieuwe versterker als vervanging voor mijn 20 a 30 jaar oude Panasonic. Omdat ik op een studentenbudget zit ben ik voornemens dit apparaat tweedehands te kopen, en ik was op zoek naar jullie raad over een apparaat wat aan mijn (weinige) eisen voldoet:

- digitale ingang (optisch & cinch, idealiter, maar met een convertertje mag ook)
- phono-ingang (is erg belangrijk)
- afstandsbediening om volume te veranderen
- 2.0 stereo, surround is onbelangrijk
- zoveel mogelijk "standaard" analoge ingangen voor cd-speler, mp3, TV etc.

Ik wil er overigens mijn Jamo e450 boxen op aansluiten (deze zijn geloof ik 4-8 ohm, zou ik even moeten opzoeken). Ik ben vrij nieuw in het audiogebeuren, dus als ik iets belangrijks over het hoofd zie, sorry (ik weet bijv. niet helemaal wat het verschil tussen een receiver en een versterker is)

The Absence of a Safe Haven Constitutes the Reign of Terror

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-02 20:53
Het enige verschil tussen een receiver en een versterker is dat een receiver een ingebouwde tuner heeft.
Budget-stereoversterkers met digitale ingang bestaan bijna niet. En de weerstand van je speakers moet je wel even in de gaten houden, als ze 4 Ohm zijn kunnen ze niet op elke versterker.
In principe zijn er verder weinig dingen waarop je hoeft te letten, maar je budget is wel belangrijk natuurlijk, er zijn namelijk versterkers van 100 euro maar ook van 10.000 euro ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Tha Ra op 03-10-2007 19:07 ]

• AntiPasta
Oei, stom van mij om geen bedrag te noemen zeg 8)7
Ik ben niet op de hoogte van gangbare (tweedehands-)prijzen, maar ik had zelf een bovengrens van 100 -150 euro.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-02 13:51
Ik vind dit best wel een 'Wat moet ik nemen?' topic. Maar er is één punt waarom ik 'm open laat en dat is betaalbare stereo versterker/receiver met digitale ingang. Ik ken ze niet, dus wel interessant te horen wat anderen hierover te melden hebben :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Advance Accoustic had er dacht ik eentje. Anders kijken naar een leuke versterker en losse DAC.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Tha Ra
Als de TS geen dure, supergoede versterker nodig heeft, kan hij mischien beter een surround-receiver nemen (deze hebben bijna altijd digitale ingangen) en deze gewoon stereo gebruiken (dus de rear/center/sub-kanalen uitschakelen).

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-02 10:45
Waarvoor is die digitale ingang eigenlijk nodig met stereogeluid? Staat de receiver zo ver van de bron vandaan dat je bang bent voor verlies van signaal? Heb je een bron zonder analoge uitgang?

• AntiPasta
Kijk, dat bedoel ik nou met mijn gebrek aan kennis... ik had het idee dat het nuttig was om digitaal te gebruiken voor apparaten met een niet al te beste analoge uitgang (merkloze DVD-speler, PS2 (naar verluidt), PC). Dat, en als ik toch wat nieuws koop, leek het me een nuttige optie, dit ook ivm eventuele doorgroei.

• Tha Ra
Ik denk dat 1 op de 100 stereoversterkers een digitale ingang heeft, waarvan geen één binnen jouw budget valt. Maar als je geen digitale aansluiting hoeft voldoet denk ik bijna elke stereoversterker van een goed merk (sony, pioneer, yamaha, harman kardon, denon, onkyo etc. etc.), let wel op de phono-ingang!

[ Voor 14% gewijzigd door Tha Ra op 03-10-2007 19:58 ]

Verwijderd

Barry|IA schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 19:20:
Advance Accoustic had er dacht ik eentje. Anders kijken naar een leuke versterker en losse DAC.
AA is wel een beetje boven budget, dacht ik.
Een versterker + losse DAC is meer haalbaar, maar voor 150€ is nieuw geen optie, dus zal het enkel tweedehands lukken, en dan nog. Kijk vooral uit naar een Denon DA-500, die is niet meer nieuw verkrijgbaar, maar heb hem op MP ooit nog weten aanbieden voor 75€.
Daar nog een passende versterker bij, mm...wordt wel krap voor je budget.

• uncle_sjohie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-01 12:44
Ik denk dat de combinatie van eisen wat buiten je budget groeit inderdaad, maar als je alles zoveel mogelijk digitaal wilt houden zou ik inderdaad die Denon DA-500 even in het oog houden, en er dan een leuke 2e hands versterker bij zoeken.. Denk dan aan merken als Denon, Harman/Kardon, Marantz, evt NAD of een Sony. Er zijn trouwens 2 soorten phono ingangen, MM en MC, en die zijn niet zomaar uitwisselbaar, en zitten ook niet altijd samen in 1 versterker, dat is ook wel iets om even in de gaten te houden.

Ik zou proberen om voor die 150 euro een 2e hands versterker op de kop te tikken, en eerst eens te kijken hoe dat klinkt, voordat je ook nog geld voor een D/A converter op tafel legt. Een stereo versterker met digitale ingangen is inderdaad vrij zeldzaam, dus dan kom je al gauw op een surround receiver uit.

uncle_sjohie

Verwijderd

Tha Ra schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 19:04:
...
Budget-stereoversterkers met digitale ingang bestaan bijna niet.
Grappig: de Bow Technologies ZZ-One heeft er ook geen, en om dat nou een budget versterker te noemen 8)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

Abbadon schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 19:11:
Maar er is één punt waarom ik 'm open laat en dat is betaalbare stereo versterker/receiver met digitale ingang.
Punt is wel dat we dit al vaker zijn tegengekomen:
- Stereo versterker met digitale ingangen?
- Welke NIET-surround versterker met optisch en coax?
- stereo versterker met digi in (coax)

Leesvoer dus!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 09:22:
[...]

Grappig: de Bow Technologies ZZ-One heeft er ook geen, en om dat nou een budget versterker te noemen 8)
Zelfs in de dure high-end klasse stereoversterkers is het meestal lang zoeken, voor je er een vindt met deze voorziening. De fabrikant gaat er immers van uit dat de veeleisende consument zijn keten modulair opbouwt, afzonderlijke elementen dus, zoals een losse DAC en veelal ook een aparte phono-voorversterker, wat het prijskaartje van zo'n set (meestal gevoelig) de hoogte injaagtt, maar da's even off-topic natuurlijk. Het lost je probleem niet op, het was maar om je een idee te geven...

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:33

Ethirty

Who...me?

Mijn pa heeft nu al denk ik een jaar of 10 een Technics set staan, waarvan de versterker gewoon 2-kanaals is én beschikt over een optische ingang voor de CD-speler. En mijn pa kennende is dat echt geen mega-duur exotisch geval geweest. Enige dat ik niet weet is het type-nummer. Ik onthou wel veel, maar niet alles ;)

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

marantz heeft er ook eentje gehad uit de pm80 of 90 serie (weet ook het exacte type niet meer). Heel soms zie je hem nog wel eens voorbij komen.
Pagina: 1