OV is echt geen alternatief door de manier waarop in de benelux geleefd en gewerkt wordt.
Iedereen wil een huisje in het groene platteland, maar wil dan wel in de stad werken. In grote steden en suburbs is OV prima te doen met bvb metro aangevuld met die 'huurfietsen' die je overal kan achterlaten. Dat zijn korte hubs, effe erin en klaar.
Bussen zijn oncomfortabel en extreem frustrerend. Continu gewiebel, wringende mensen die eruit of erin moeten, rechtstaan als de bus weer eens te vol is, warm, zweterig, continu stoppen en doorrijden, vreselijk diesellawaai, puberende snotjongen met speaker psp/mp3speler/gsm. Een verschrikking
Ook de
trein is meestal een ware hel, om grotendeels dezelfde redenen. Ik kan als student nog min of meer vrij kiezen wanneer ik het OV neem om naar huis te gaan, en dan nog frustreer en erger ik mij te pletter. (als ik kan zitten en plaats heb) Laat staan als het wat drukker is. Weeral:
-lawaai (speakers van gsm en andere draagbare prut)
-luide gsm gesprekken, over ringtones die afgaan
-geen plaats om te zitten, dus een uur rechtstaan bvb (hoe kom je dan aan op je werk

)
-als je al plaats hebt zal je net zien dat er één of andere vetzak naast je komt zitten. Sowieso heb ik met mijn lichaamslengte al moeite om mijn benen wat comfortabel te plaatsen.
-DUUUUUUUUR. (als student kan ik nu wel van enige voordelen genieten, maar van zodra ik afgestudeerd ben betaal ik voor OV evenveel als benzine voor de wagen, twee keer raden wat je dan zal doen)
-Op plaatsen waar de sporen niet 100% rechtdoor liggen (ouderdom, zettingen) schommelt de trein vaak hard van links naar rechts. Bijzonder onaangenaam, zeker als je rechtstaat.
En de
combinatie van beide is meestal de echte killer. Rennen, overstappen, wachten !! Eindeloos en eindeloos wachten. Naar de bushalte (zorgen dat je op tijd bent, dus wachten). Overstappen op de trein: wachten, enz... Bij vlot verkeer (wat het zondagavond meestal is) zou ik met de wagen dubbel zo snel op mijn studentenkamer zijn dan met het OV. Ik heb helaas geen wagen, maar you get the point.
Begrijp me niet verkeerd, voor een kleine groep is OV handiger. Als je bvb in één grote stad dicht bij het station woont, en je moet in een andere grote stad, dicht bij het station, werken. Zo ken ik er wel een paar, en daar legt de wagen het grandioos tegen af. (alleen al qua parkeren en dergelijke). Maar van zodra je af en toe op een andere locatie moet werken, heb je al prijs. Totaal niet flexibel...
Ik zeg je één ding: op het leven van al m'n dierbaren, NOOIT, NOOIT zet ik nog één voet in het OV, van zodra ik student af ben. Ik heb er een gigantische degout van gekregen. Ik zou het echt niet meer aankunnen. Ik heb er desnoods m'n halve loon voor over, maar een wagen moet en zal het worden.
Oplossingen voor het fileprobleem liggen niet voor de hand trouwens. Voor extra asfalt is er geen politiek-sociaal-economisch draagvlak vanuit de overheid. Enige wat je kan doen is je (persoonlijk) vervoer zo goed mogelijk afstemmen op je eisen en efficiëntie. Ik denk ook aan een motor (voor in de zomer dan wel, maar dat is toch al 6 maand op een jaar dat je kan rijden).
Zoals aangehaald zou die bmw C1 echt perfect zijn. Niet mijn ideale motor uiteraard, maar voor forensisch verkeer hoeft dat ook niet. De echte ritjes op een goede motor doe je maar in het weekend of 's avonds in de buurt. Forensisch gezien wil ik gewoon iets wat me van A naar B brengt, en hoeft niet sneller dan 120km/u (als je dat in het verkeer al haalt

). In dat ding wordt je niet echt nat, je kan er zo opstappen (in pak, als je wil) je hoeft geen helm op. Kleine motor, dus zuinig. En prima vervoer voor één persoon.
edit: zoals al gezegd eigenlijk, wat heb je liever: lang onderweg zijn en je tóch frusteren, of lang onderweg zijn in je eigen wagen, met je eigen muziek, comfortabel in je eigen zetel, en niet hoeven over te stappen.