Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Files] kan het nog erger?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.017 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Hier een ex buitendienst ITer, ik heb 4 jaar lang in de file gestaan en toen was ik het helemaal zat.
Nu elke dag 10 minuten fietsen, oftewel gewoon een baank zoeken op fietsafstand :P

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Janoz schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 14:30:
Wat ik zeg is dat je nu geen fiesta kunt kopen met daarin een stoel die hetzelfde comfort bied als een 407.
Je hebt helemaal gelijk! Veel autofabrikanten nemen de lichtere auto's niet serieus, logisch eigenlijk dat de consument die als inferieur klassificeert.

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 09:49

unclero

MB EQA ftw \o/

Paar oplossingen voor files:
- Net als in de andere EU landen B rijbewijsbezitters op een 125cc motorfiets plaats laten nemen.
- Mensen die binnen een straal van 25km forensen (ie. de grote meerderheid), stimuleren om een brommer te nemen, door bijv voor bedrijven aantrekkelijk te maken om lease-brommers/scooters uit te delen. Of door te promoten van de aanschaf van een brommer ipv een 2e auto.

Maar ja, dat zul je de overheid niet zien doen, die hebben liever dat iedereen in de staatsmelkkoe...eh.. de auto gaat zitten dan dat ze belastingvrij gaan brommeren (het snelste vervoersmiddel binnen de stad).

Edit: Dit zou perfect werken voor de files in de steden zelf.. Voor de files op de snelweg.. Wees een vent en haal een motorrijbewijs en een degelijke knalmachien.
Lijkt me prima om dat te promoten op die reclamestukjes van het VROM bijvoorbeeld.

[ Voor 16% gewijzigd door unclero op 03-10-2007 15:06 ]

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

unclero schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 15:03:
- Mensen die binnen een straal van 25km forensen (ie. de grote meerderheid), stimuleren om een brommer te nemen, door bijv voor bedrijven aantrekkelijk te maken om lease-brommers/scooters uit te delen. Of door te promoten van de aanschaf van een brommer ipv een 2e auto.
Een brommer? Nu forens ik 30 km, maar ik ga er echt niet aan denken om op een brommer naar het werk te rijden. Ben ik zeker de helft langer onderweg.
Een motor zou nog te overwegen zijn, maar al niet met dit weer of als het kouder wordt.

Overigens heb ik nooit last van files. Gelukkig. 2 minuten wachten voor het (enige) stoplicht is het meest vervelende wat ik tegen kom.

[ Voor 10% gewijzigd door Maasluip op 03-10-2007 15:13 ]

Signatures zijn voor boomers.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 19:08

DinX

Motormuis

- Net als in de andere EU landen B rijbewijsbezitters op een 125cc motorfiets plaats laten nemen.
Als motard zeg ik "slecht idee".
Maasluip schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 15:12:
[...]
Een motor zou nog te overwegen zijn, maar al niet met dit weer of als het kouder wordt.
Heb je niet zoveel last van hoor.

[ Voor 31% gewijzigd door DinX op 03-10-2007 15:17 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Het idee om met de brommer rond te gaan rijden lijkt leuk, maar juist als het nodig is, werkt het niet. Punt is dat ik in een auto wil zitten zodra het regent, en dat doet het regelmatig in Nederland. Juist als het regent staan de meeste files, vanwege slippartijen e.d. Juist die files los je niet op met een brommer.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mijn eerste motorrijlessen heb ik gekregen toen het ijs nog op straat lag. Man, was ik blij dat ik bij stoplichten even mijn handjes kon warmen aan de motor. :X
Maar het is natuurlijk beter te hebben als je een goed motorpak aan hebt.

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 22:33

Luke!

#Treinbaas
disjfa schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 12:00:
[...]

Ik ga niet uit van mijn mening, maar van de tests die om de zoveel tijd zijn. Dus als jij het betwijvfeld, dan moet jij dat zeker doen :)
Zou je dan zo aardig willen zijn om die informatie dan ook in de discussie toe te voegen? Dan hebben andere mensen er ook aan en kun je dit soort nietszeggende reacties achterwege laten. }:O

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:01

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

knip
Een auto valt tenminste niet om als je stopt, nee, lijkt me niet echt bevoordelijk voor de doorstroming.
spk2go schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 15:44:
Het idee om met de brommer rond te gaan rijden lijkt leuk, maar juist als het nodig is, werkt het niet. Punt is dat ik in een auto wil zitten zodra het regent, en dat doet het regelmatig in Nederland. Juist als het regent staan de meeste files, vanwege slippartijen e.d. Juist die files los je niet op met een brommer.
Idd, en die mensen die doorgaans met fiets / brommer komen, rijden minder vaak auto, zijn dus in principe minder ervaren en gaan juist dan rijden, wanneer je ervaring wat belangrijker is, als het flink regent of sneeuwt. Vandaar dat het op een druilerige maandagmorgen na een mooi weekend, doorgaans geen doorkomen aan is. Slecht weer, minder zicht en grip, meer auto's en een grotere kans op aanrijding, files gegarandeerd.

• benoni
  • Niet online
:? :)
Afbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/aerorider-0967-s.jpg
Bron: aerorider.com

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

DinX schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 15:16:
Als motard zeg ik "slecht idee".
In de rest van Europa kan het ook, dus waarom hier niet, zou ik zeggen. Sowieso zal Nederland uiteindelijk ook wel die kant op gaan om aan de Europese bla voor het Europese rijbewijs te voldoen ofzo.
Heb je niet zoveel last van hoor.
Kwestie van een goed regen/motorpak aantrekken.
Punt is dat ik in een auto wil zitten zodra het regent, en dat doet het regelmatig in Nederland.
Juist als het regent staan de meeste files, vanwege slippartijen e.d. Juist die files los je niet op met een brommer.
Komt omdat iedereen hetzelfde denkt als jij ;).
Enerzijds hebben jullie gelijk als je stelt dat het wegennet niet berekend is op het huidige autobezit. Anderszijds vind ik het ook weer zo dat als je er vrijwillig in gaat staan (ik ben door heel wat hoosbuien gereden maar het water heeft dankzij mijn pak/helm-combinatie nog nooit de kleren eronder, laat staan de huid, kunnen bereiken) eigenlijk niet moet zeuren over files ;).
Grote gros van de mensen gaat 850kg+ blik verplaatsen om zichzelf gemiddeld 7,5km verder weg te zetten. Dat je niet van het openbaar vervoer houd omdat je graag zelf wilt bepalen wanneer je ergens naartoe gaat en hoe lang je er blijft, kan ik nog inkomen. Dat je niet van de fiets houd omdat je een pak aan hebt en je liever niet met een penetrante zweetlucht de vergaderzaal binnen wilt komen, kan ik ook in komen.
Maar 7,5km leg je binnen de stad nu eenmaal het snelste af met een brommer. Met de auto ben je doorgaans gedoemt om achteraan in de rij voor het rode stoplicht te gaan staan, dat weet je en toch stap je erin :+.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• DinX

DinX

Motormuis

unclero schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 16:35:
[...]
Klopt. Ik heb liever dat het regent of vriest dan dat het snikheet is :p
Kou en nat kan je je op kleden, warmte is al lastiger :)
[...]

Maar 7,5km leg je binnen de stad nu eenmaal het snelste af met een brommer. Met de auto ben je doorgaans gedoemt om achteraan in de rij voor het rode stoplicht te gaan staan, dat weet je en toch stap je erin :+.
En met de auto dan ook nog een parkeerplaats zoeken,...
Ik rijdan wel verder, maar met de motor rij ik langst de slagboom de binnenkoer op en parkeer zo goed als voor de deur. Als ik met het koekblik ben moet ik nog 5 minuten wandelen :p

Ik ben als ik met het koekblik ben (als het erg hard regent soms) meestal natter van die wandeling van de parking naar m'n bureau dan nadat ik m'n motorpak heb uitgedaan.

Meer mensen op de motor(scooter) of brommer zou al erg veel schelen. Hier in België zijn de motorscooters erg populair het laatste jaar / 2 jaar. Elke dag zie ik er meer en meer (raar eigenlijk want je hebt er nog altijd een motorrijbewijs voor nodig voor zover ik weet, het is >125cc)

Persoonlijk moet ik er eerlijk gezegd niet meer aan denken om elke dag met de wagen naar m'n werk te gaan. Kost me ook nog eens 7 euro per dag aan parking trouwens. Gemiddeld ben ik met de wagen 70 minuten onderweg als het wat drukker is. Is er een ongeval gebeurd dan gaat het al richting anderhalf uur in de extreme gevallen. Dan spreek je over een afstand van 60km (waarvan een 5 tot 10 file). Met de motor 40-45 minuten maximum. Op kalme momenten 30 O-)

[ Voor 78% gewijzigd door DinX op 03-10-2007 16:46 ]

• cman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 16:52
motors... Ik blijf ze gevaarlijk vinden. Deze week nog een dode gevallen op de E313 met een motor. Mij krijg je er niet op, mijn leven is meer waard...

Openbaar vervoer en ander vrachtverkeer lijken mij de enige dingen die het fileprobleem kunnen oplossen. Openbaar vervoer: eigen rijstroken, betere afstemming van bussen, treinen, metro's en trams.

Vrachtverkeer: verbod voor vrachtwagens tijdens de spits, betere toelevering via trein en kanalen.

BOE

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

cman schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 16:49:
motors... Ik blijf ze gevaarlijk vinden. Deze week nog een dode gevallen op de E313 met een motor. Mij krijg je er niet op, mijn leven is meer waard...
Je hoeft niet per sé met 200 per uur over een klaverblad te vonken 8)7.

Daarnaast is het verder ook een kwestie van goed uit je doppen kijken en defensief rijden, eerste wat nieuwe eigenaren van een motorrijbewijs zullen opvallen is dat automobilisten de meest onbeschofte weggebruikers zijn :+.

• cman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 16:52
Mja en net dat laatste zinnetje zorgt ervoor dat ik nooit op een motor kruip. Die houding zal niet veranderen..

BOE

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:10

mphilipp

Romanes eunt domus

cman schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 17:01:
Mja en net dat laatste zinnetje zorgt ervoor dat ik nooit op een motor kruip. Die houding zal niet veranderen..
Zegt de term self-fullfilling prophecy jou iets? Buiten de debielen die 200+ menen te moeten skeuren op een motor, worden de meeste gevaarlijke situaties veroorzaakt door automobilisten (en/of andere harken op een motor, die zijn er ook namelijk) die niet uitkijken. Als iedereen nou eens gewoon over zijn schouder keek als ie van baan/richting veranderde...kleine moeite, net als je gordel.
Maar als je een beetje uitkijkt, is het echt niet zo onveilig en gevaarlijk als je blijkbaar denkt. Het is echt niet zo dat er elke dag een motorrijder om het leven komt.
Ik vind het alleen zelf verre van ideaal om me met de motor in het woon-werk verkeer te begeven. Oke, je hebt minder last van de files, maar je kunt ook weer niet met 100 tussen de stilstaande auto's rossen. En regen kun je je welliswaar op kleden, het is nou niet écht geweldig om juist over die witte strepen te rijden als het regent. Bovendien is het zicht minder, de files erger...ik voel me dan niet prettig op mijn motor. En je ziet er natuurlijk niet helemaal representatief meer uit na een uur met die helm op je knar en motorpak over je kleren.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Verwijderd

OV is echt geen alternatief door de manier waarop in de benelux geleefd en gewerkt wordt.

Iedereen wil een huisje in het groene platteland, maar wil dan wel in de stad werken. In grote steden en suburbs is OV prima te doen met bvb metro aangevuld met die 'huurfietsen' die je overal kan achterlaten. Dat zijn korte hubs, effe erin en klaar.

Bussen zijn oncomfortabel en extreem frustrerend. Continu gewiebel, wringende mensen die eruit of erin moeten, rechtstaan als de bus weer eens te vol is, warm, zweterig, continu stoppen en doorrijden, vreselijk diesellawaai, puberende snotjongen met speaker psp/mp3speler/gsm. Een verschrikking

Ook de trein is meestal een ware hel, om grotendeels dezelfde redenen. Ik kan als student nog min of meer vrij kiezen wanneer ik het OV neem om naar huis te gaan, en dan nog frustreer en erger ik mij te pletter. (als ik kan zitten en plaats heb) Laat staan als het wat drukker is. Weeral:
-lawaai (speakers van gsm en andere draagbare prut)
-luide gsm gesprekken, over ringtones die afgaan
-geen plaats om te zitten, dus een uur rechtstaan bvb (hoe kom je dan aan op je werk :s)
-als je al plaats hebt zal je net zien dat er één of andere vetzak naast je komt zitten. Sowieso heb ik met mijn lichaamslengte al moeite om mijn benen wat comfortabel te plaatsen.
-DUUUUUUUUR. (als student kan ik nu wel van enige voordelen genieten, maar van zodra ik afgestudeerd ben betaal ik voor OV evenveel als benzine voor de wagen, twee keer raden wat je dan zal doen)
-Op plaatsen waar de sporen niet 100% rechtdoor liggen (ouderdom, zettingen) schommelt de trein vaak hard van links naar rechts. Bijzonder onaangenaam, zeker als je rechtstaat.

En de combinatie van beide is meestal de echte killer. Rennen, overstappen, wachten !! Eindeloos en eindeloos wachten. Naar de bushalte (zorgen dat je op tijd bent, dus wachten). Overstappen op de trein: wachten, enz... Bij vlot verkeer (wat het zondagavond meestal is) zou ik met de wagen dubbel zo snel op mijn studentenkamer zijn dan met het OV. Ik heb helaas geen wagen, maar you get the point.

Begrijp me niet verkeerd, voor een kleine groep is OV handiger. Als je bvb in één grote stad dicht bij het station woont, en je moet in een andere grote stad, dicht bij het station, werken. Zo ken ik er wel een paar, en daar legt de wagen het grandioos tegen af. (alleen al qua parkeren en dergelijke). Maar van zodra je af en toe op een andere locatie moet werken, heb je al prijs. Totaal niet flexibel...

Ik zeg je één ding: op het leven van al m'n dierbaren, NOOIT, NOOIT zet ik nog één voet in het OV, van zodra ik student af ben. Ik heb er een gigantische degout van gekregen. Ik zou het echt niet meer aankunnen. Ik heb er desnoods m'n halve loon voor over, maar een wagen moet en zal het worden.

Oplossingen voor het fileprobleem liggen niet voor de hand trouwens. Voor extra asfalt is er geen politiek-sociaal-economisch draagvlak vanuit de overheid. Enige wat je kan doen is je (persoonlijk) vervoer zo goed mogelijk afstemmen op je eisen en efficiëntie. Ik denk ook aan een motor (voor in de zomer dan wel, maar dat is toch al 6 maand op een jaar dat je kan rijden).
Zoals aangehaald zou die bmw C1 echt perfect zijn. Niet mijn ideale motor uiteraard, maar voor forensisch verkeer hoeft dat ook niet. De echte ritjes op een goede motor doe je maar in het weekend of 's avonds in de buurt. Forensisch gezien wil ik gewoon iets wat me van A naar B brengt, en hoeft niet sneller dan 120km/u (als je dat in het verkeer al haalt ;) ). In dat ding wordt je niet echt nat, je kan er zo opstappen (in pak, als je wil) je hoeft geen helm op. Kleine motor, dus zuinig. En prima vervoer voor één persoon.

Afbeeldingslocatie: http://www.bikez.com/pictures/bmw/2002/20115_0_1_2_c1%20200_Image%20by%20BMW.%20Published%20with%20permission..jpg

edit: zoals al gezegd eigenlijk, wat heb je liever: lang onderweg zijn en je tóch frusteren, of lang onderweg zijn in je eigen wagen, met je eigen muziek, comfortabel in je eigen zetel, en niet hoeven over te stappen.

Verwijderd

Sjaak_Afhaak schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 09:35:
Wat ik niet begrijp is dat zoveel mensen het nodig vinden zich voort te bewegen met de auto, terwijl voor een redelijk percentage het openbaar vervoer een aardig alternatief kan bieden.
Klopt. Ik heb in mijn beroep - de advocatuur - ook veel te maken met files en daarover zeurende mensen. Als ik in de eerste klasse-coupé van de intercity Rotterdam-Amsterdam zit, dan zie ik vaak in die files waar ik langszoef de mensen in keurige pakken zitten, in hun eentje in de auto, met vaak niets dan een aktentasje. Dat terwijl je toch 80-90% van de bedrijven aan de Zuidas prima kunt bereiken met het openbaar vervoer. Zowel voor tijdkritische dingen (besprekingen) als voor minder belangrijke dingen (cursussen) in Amsterdam ga ik daarom altijd met het openbaar vervoer. Gewoon tot aan Zuid-WTC, vervolgens de metro of tien minuten lopen als het mooi weer is en je bent bij de belangrijke spelers (WTC-torens, ING, de grote advocatenkantoren et cetera).

De weerzin tegen het openbaar vervoer is imo in veel gevallen wel terecht. In de tweede klas zitten is gruwelijk en bovendien kun je er in veel gevallen geen gebruik van maken, als je met apparatuur op stap moet, als je op een moeilijk bereikbare locatie moet zijn et cetera. Ik reed vanochtend vroeg met de trein terug van Tilburg naar Rotterdam en toen viel me de file tussen Breda en Rotterdam op. Dat staat compleet vast. Maar ook in de trein is het geen pretje. Je staat als een sardientje tussen andere zwetende, klamme lijven en tien tegen één staat de trein gebroederlijk zij-aan-zij met de auto's op de weg stil voor een rood sein of iets dergelijks.

Conclusie? Die is er niet. Er zijn gewoon teveel mensen en teveel auto's. Beetje een dooddoener, maar helaas is het wel zo. Maar goed, ik heb misschien wel makkelijk praten, ik woon schuin aan de overkant van de straat op vijf minuten lopen van mijn werk en van CS (Weena). Lijkt me écht superkut als je die files elke dag mee moet maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2007 18:03 ]

Verwijderd

Ik ken de situatie in Nederland niet, maar afgaande op het aantal topics die hierover al is geweest, en de beschrijvingen die ik hier lees, lijkt het daar veel erger te zijn dan in België? Iemand die hierover wat ervaring heeft?

Goed, in Be zijn er ook vaak files, meestal door een ongeluk though. Maar echt totaal vast is het hier zelden. Als hier een totaal van 50 km files rond brussel staat dan komt het al op het nieuws.

Verder werkt het truukje van op tijd vertrekken voor de grote spits begint bijna altijd. (tenzij, wederom, ongeluk)

Als je rond 6.30 tussen gent en brussel naar brussel op weg bent valt het prima mee. En 's avonds is het allemaal wat trager maar ook geen extreme ramp.

Ofwel klagen jullie veel meer, ofwel is het daar een echte ramp. (als ik de omvang kan afleiden uit jullie posts)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 17:55:
Zoals aangehaald zou die bmw C1 echt perfect zijn.
Alleen was ie best duâh en inmiddels heeft BMW de productie gestaakt. Hij deed me denken aan de vele overdekte brommertjes die je in Parijs veel ziet. Het ziet er niet uit, maar het is vele malen beter als proberen je koekblik te parkeren.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Ik word langzamerhand ook n beetje gek van die files. Doe iets van 1500km in de week voor mn werk (semi-koerier). Rij vrij vaak haarlem - dordrecht, via den haag. Maar wat een kansloze weg is dat zeg! Dan is het 120, dan weer 100, en er is zelfs een stuk weg waar je 80 mag 8)7 met trajectcontrole nog wel, dus ik zit meer op mn km-teller te letten dan op het andere verkeer, maar anders zou ik in slaap vallen daar. EN dat is nog hetgene waar ik me het meeste aan erger: van die stukken weg, 2-3 baans, mooie brede stroken, en dan mag je daar 80 :/ als het nou gewoon allemaal is 120 reed! Dan heb je ook niet het gevoel dat je je tijd zit te verdoen aan nutteloze snelheidslimieten.

Het stukje naar mn werk is ook zoiets. Ik doe dat nu gewoon met de auto, het zal 15km zijn, ik doe er ook 15 minuten over. Vroeger ging ik met het OV, het was gratis, en je werd niet moe. En je deed er hooguit 25 minuten over. Van waar ik woon naar station haarlem, 5 minuten overstaptijd, en dan in 5 minuten op mn werk. Gingen ze de bustijden veranderen, moest ik 15 minuten eerder weg :/ een maand later werd de andere bus ook gewijzigd (halfuursdienst ips om het kwartier), en dan doe je er dus bijna een uur over met het OV. Ben toen maar gaan fietsen, heb dat anderhalf jaar gedaan, maar na een paar flinke regenbuien doe ik dat nu niet meer. En nee, ik ga geen regenpakken en weet ik veel wat aantrekken. In wil naar buiten lopen, instappen en wegrijden, en gewoon droog en niet bezweet aankomen op mn werk. De auto is dan gewoon ideaal.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

cman schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 17:01:
Inderdaad. Als ik zo om me heen kijk (en dan rij ik 50K zakelijk verkeer per jaar) lijkt het alsof de wegbelijning voor iedereen geldt, behalve voor motorrijders.

Nee hoor jongens, jullie hoeven je niet te laten hinderen door ondoorbroken strepen wat een inhaalverbod aangeeft en ook de stopstrepen voor een stoplicht zijn niet voor jullie aangebracht :/

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• benoni
  • Niet online
Gunner schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 19:16:
Nee hoor jongens, jullie hoeven je niet te laten hinderen door ondoorbroken strepen wat een inhaalverbod aangeeft en ook de stopstrepen voor een stoplicht zijn niet voor jullie aangebracht :/
En dan ook nog eens de markt vergallen voor de Afrikaanse orgaandonor-export... foei! :P O-)

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:33

Wokschotel

Op 6 wielen

Tja, ik hoop toch dat met een hoop werkzaamheden van de komende tijd de files op de snelwegen snel zullen afnemen...

A2 van Amsterdam tot Eindhoven: wordt 5 baans tussen Amsterdam en Utrecht, 4 baans tussen Utrecht en Deil en 3 baans tussen Deil en Eindhoven (4 baans bij Den Bosch)
A4 tussen Leiden en Burgerveen wordt 4 baans (met dank aan Milieudefensie duurt het even wat langer)
A12 tussen Utrecht en Veenendaal deels 4, deels 3 baans
etc etc

Het is even afzien, maar een deel van de files zal hier wel oplossen. Dat het op andere wegen vast blijft staan, tja... En dat nieuwe wegen tot meer verkeer leiden klopt ook, maar de knelpunten/versmallingen op deze wegen worden in ieder geval weggenomen.

En daarnaast moet het OV veel beter, met name voor/na transport. Neem het Duitse S-Bahn systeem in het Roergebied maar als voorbeeld, aangevuld met de U-Bahnen, trams en bussen die daar een stuk beter geregeld zijn dan hier.

De islam kan uw vrijheid schaden

• DinX

DinX

Motormuis

Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 18:05:
Ik ken de situatie in Nederland niet, maar afgaande op het aantal topics die hierover al is geweest, en de beschrijvingen die ik hier lees, lijkt het daar veel erger te zijn dan in België? Iemand die hierover wat ervaring heeft?

Goed, in Be zijn er ook vaak files, meestal door een ongeluk though. Maar echt totaal vast is het hier zelden. Als hier een totaal van 50 km files rond brussel staat dan komt het al op het nieuws.
Ik heb ook zo die indruk, maar ook als ik eens in Nederland kom. Zelfs in het weekend heb ik daar al file gehad (of erg traag rijdend verkeer) midden in de dag, like wtf ?
Zelfs richting Brussel is het nog niet echt file file, hoe moet ik dat zeggen. Het gaat nog enigzins stapvoets, met soms eens naar de 50 tot 80 enzo. De welbefaamde accordeon-file's zoals ze hier in België heten :p

* DinX heeft gelukkig enkel file van Aarschot (een uitzondering vanaf Diest) tot Wilsele, daar mag ik er al af :p

1 oplossing is wat 1 of andere minister een paar weken geleden al aangehaald heeft ... het vrachtverkeer buiten de spits houden. Uit eigen ervaring kan ik dat ook beamen dat dat al veel zou schelen, zeker op de 2-baans snelwegen. Zeker als je tussen de file door rijdt valt dat op. De rechtse strook is gewoon 1 lange ketting van Lummen tot in Brussel denk ik.

Die minister stelde dan voor om tijdens de spitsuren vrachtverkeer gewoon te weren. Want tijdens de file staan ze toch ook maar in diezelfde file (waar ze zelf ook voor een groot deel de oorzaak van zijn imho). Ze hoeven enkel 2-3 uur aan de kant te blijven 's morgens en 's avonds. Natuurlijk moet heel hun planning dan aangepast worden, maar het zou me niet verbazen als ze maar een beetje later aankomen ivm vast zitten in de file. Vlak na de spits kan je nl al vrij vlot doorrijden

Als ik me niet vergis vond Febiac dat zelfs een goed idee.

[ Voor 29% gewijzigd door DinX op 03-10-2007 20:13 ]

• El-Loco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:59
Het is sowieso niet echt haalbaar om mensen van de auto af te helpen.

Natuurlijk, je kunt het forensen stimuleren met allerlei OV-fratsen, maar er is altijd het ritje naar tante A of vriend B waarvoor je toch echt een auto achter de hand wilt hebben. Er moet heel wat werk verzet worden wil je Nederlanders massaal aan het OV krijgen, voor zowel zakelijke als privé aangelegenheden.

En als die auto er dan toch staat, dan kan hij net zo goed mee.

Ik heb geen enkele stimulans meer nodig om mij over een jaar (lees: na mijn studie) van het OV af te helpen. Hoe ik het doe, doe ik het, maar voor mij geen OV meer.

• DinX

DinX

Motormuis

Was het niet zo dat 25% van de mensen die tijdens de spits in de file staat daar eigenlijk "niet hoort" te zijn ? Daarmee bedoel ik, mensen die op die momenten besluiten naar de winkel (ver) te gaan, naar familie, een uitstapje,....
Stond een tijd geleden eens een onderzoekje van in de krant.

• benoni
  • Niet online
El-Loco schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 20:49:
Natuurlijk, je kunt het forensen stimuleren met allerlei OV-fratsen
Ik lees net nog op het werk dat er een busdienst komt voor de werknemers en bezoekers van het bedrijventerrein... en instappen is gratis! Denk wel dat we via de huisvesting wat meebetalen, maar het kan natuurlijk goedkoop als je de rijtijden beperkt houdt, en 't scheelt taxiritten. Ben benieuwd hoe 't gaat lopen. Vind 't wel fijn voor als er stagiairs per trein komen en zo.

Verwijderd

benoni schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 21:42:
[...]

Ik lees net nog op het werk dat er een busdienst komt voor de werknemers en bezoekers van het bedrijventerrein... en instappen is gratis!
Vanuit de busmaatschappij? Want toen ik dit las dacht ik spontaan aan het volgende: grote bedrijven met veel werknemers zouden bvb zélf een privébusdienst kunnen regelen. Bvb twee keer 's morgens afhalen van het station, en 's avonds twee keer brengen (zou genoeg moeten zijn, wie mee wil moet maar op één van deze tijdstippen aankomen aan het station).

Als dat betekent dat iedereen netjes op tijd kan beginnen kan een bedrijf die investering er wel uit halen (zeker een groot bedrijf). Voordelen: je wordt op tijd opgehaald (geen standaard bus die vertraging heeft) en geen tussenstops, gewoon linea recta naar het werk. Alternatief zou kunnen zijn dat een volledig industrieterrein zoiets regelt. Gewoon met alle bedrijven samen zo een dienst uitwerken. Misschien interessant voor een proefproject of zo. (ik weet het ook niet he, enige manier om te kijken of het iets is, is testen :) )

• benoni
  • Niet online
Volgens mij is het hier het gevolg van een samenwerkseltje tussen de grotere bedrijven op het bedrijvenpark, de gemeente en de busdiensten. De gemeente heeft haar best gedaan om bedrijven naar het nieuwe industrieterrein te lokken, en daarbij vast wel wat beloftes gedaan op een gegeven moment toch waargemaakt moeten worden :>
Medelbus

Bedrijvenpark Medel krijgt vanaf 24 september 2007 bedrijfsvervoer, de Medelbus, voor het reizen tussen station Tiel en het bedrijventerrein. Dit is een initiatief van het Industrieschap Medel samen met Parkmanagement Medel, gemeente Neder-Betuwe, gemeente Tiel, Werkgevers Adviespunt Rivierenland (WAPR), Arriva, provincie Gelderland en VCC Oost.

Het plan is om de Medelbus in de spits elk half uur te laten rijden (aansluitend op de treinen) en daarbuiten op afroep (0900medelbus of 0900-6333528). Het betreft een proef die zal duren tot 2009.

Er zal gereden worden met twee 8-persoonsbusjes, waarbij de chauffeurs een opleiding genieten in het kader van een werkervaringstraject. De chauffeurs hebben op termijn een vast dienstverband bij Arriva in het vooruitzicht. De gemeente Tiel verzorgt de werving en opleiding van de deelnemende chauffeurs.

Voor meer informatie zie de website www.medelbus.nl of www.cooperatiemedel.nl.
edit:
Oh het ding rijdt dus al lees ik... ik moet weer 's op normale tijden gaan werken :P

[ Voor 3% gewijzigd door benoni op 03-10-2007 23:11 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
Inderdaad. Als ik zo om me heen kijk (en dan rij ik 50K zakelijk verkeer per jaar) lijkt het alsof de wegbelijning voor iedereen geldt, behalve voor motorrijders.

Wat een nonsens! Inhaalverboden gelden uiteraard ook voor een motorfiets. Echter, je kunt veel makkelijker (en veiliger) inhalen met een motor dan met een auto. En mocht ik me vergissen, is het niet meteen catastrofaal. Dat wil niet zeggen dat een motorrijder zich nergens aan moet storen. Maar het blijft een feit dat ik met een motor maar een klein beetje aan mijn gas hoeft te draaien, en ik ben je voorbij. Daar zou je op 4 wielen toch al gauw een dikke Porsche voor nodig hebben. Ik heb ook niet de indruk dat hierdoor heel erg veel ongelukken gebeuren. Auto's die gevaarlijk inhalen daarentegen hebben een grotere 'hitrate'.

Ook de opmerking over stoplichten en stopstrepen is onzin. Alsof alle motorrijders dat doen. Lijkt me niet. Volgens mij klinkt er veel meer een gefrustreerde automobilist die het niet kan hebben dat een motorrijder niet netjes achteraan sluit in de file. En voordat je begint: gedrag van welke weggebruiker dan ook die het overige verkeer in gevaar brengt, keur ik zonder meer af. Maar ga nou niet alle motorrijders ophangen aan het gedrag van een aantal die jij toevallig ziet. Is een beetje in dezelfde categorie als 'Mercedes rijders zijn asociaal' of 'alle Marokkanen zijn lui'.

Verwijderd

mphilipp schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 23:53:
[...]

En mocht ik me vergissen, is het niet meteen catastrofaal.
Voor iedereen behalve de motorfiets niet nee :) Je hoeft je idd als autorijder geen zorgen te maken om die motorfietsen. Ik moet nog de eerste motorfiets meemaken die tegen een auto rijdt en daarbij een dode veroorzaakt in de auto :) Hoogstens wat blikschade. Motards zijn altijd de eerste om het loodje te leggen, dus ze brengen alleen zichzelf in gevaar. :)

Voor de goede orde, ik ben enorme motorliefhebber...

Maar er zijn er inderdaad die asociaal rijden. Zoals 'filteren' op de autosnelweg als het gewone verkeer aan gewone snelheid rijdt. Prima dat zij dat kunnen maar ze laten er wel de minder ervaren autobestuurder mee schrikken. Of die ziet zoiets komen en weet niet hoe te reageren. Maar goed, mijn probleem niet :)

• DinX

DinX

Motormuis

Gaan we van dit topic ook weer een ooh-wat-zijn-die-motorrijders-stour-topic maken ?

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Effe iets anders dan.
Je staat in de file, vervolgens zie je steeds mensen de afslag naar het tankstation pakken. Om daarna direct door te rijden en 200m verderop weer in diezelfde file in te voegen :')
Kansloos is het. Zou de politie niet op zoiets kunnen controleren, onjuist gebruik van een parkeerplaats oid?

🖥️ | 🚗

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

MadMarky schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 00:40:
Kansloos is het. Zou de politie niet op zoiets kunnen controleren, onjuist gebruik van een parkeerplaats oid?
Ze doen dat wel eens, maar het kost teveel mankracht. Je zit tenslotte in de spits. Druk genoeg met échte boeven vangen. Maar als ze het doen, houden ze je gewoon een minuut of 10 aan de praat. Er is nl geen wet die jou verbiedt naar een benzinestation te gaan. Je kunt altijd nog zeggen dat je dacht dat je geen sigaretten meer had...oid. Je hebt geen overtreding begaan, dus je bent ze geen verklaring schuldig.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

mphilipp schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 23:53:
Wat een nonsens! Inhaalverboden gelden uiteraard ook voor een motorfiets. Echter, je kunt veel makkelijker (en veiliger) inhalen met een motor dan met een auto. En mocht ik me vergissen, is het niet meteen catastrofaal. Dat wil niet zeggen dat een motorrijder zich nergens aan moet storen.
Misschien proefde je m'n sarcasme niet, maar blijkbaar vind ook jij het normaal dat motoren inhalen over ondoorbroken strepen.

Maar goed, misschien past zoiets meer in een verkeers-ergernissen-topic.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

DinX schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 20:09:
[...]

Ik heb ook zo die indruk, maar ook als ik eens in Nederland kom. Zelfs in het weekend heb ik daar al file gehad (of erg traag rijdend verkeer) midden in de dag, like wtf ?
Zelfs richting Brussel is het nog niet echt file file, hoe moet ik dat zeggen. Het gaat nog enigzins stapvoets, met soms eens naar de 50 tot 80 enzo. De welbefaamde accordeon-file's zoals ze hier in België heten :p

* DinX heeft gelukkig enkel file van Aarschot (een uitzondering vanaf Diest) tot Wilsele, daar mag ik er al af :p
Nou, ik moest een half jaar lang naar Asse (westelijk van Brussel), en de file op de E314 begon altijd ver voor Leuven en ging door tot je op de Brusselse ring zat. Ik heb het meegemaakt dat ik bij Bekkevoort al kon aanschuiven. En dan is het nog 40 km naar Brussel :X
Ook op de ring was het geen koek en ei. Het stukje tot de E19 reed meestal wel door, maar hoe dichter je bij de E40 komt hoe langzamer het weer rijdt.
Ik meed de maandagmorgen gewoon door op zondagavond te rijden. Voor een ritje van 1:45 had ik op maandagmorgen minstens 2:30 uur nodig.
's Middags terug ging het meestal beter, dan was de file wel opgelost als je bij Leuven de E314 opdraaide, maar ondertussen had je wel alle betonnen secties van de middengeleiders van de E40 tot de E314 kunnen tellen.

Kennisen van mij pendelen elke morgen Leuven - Gent met de trein. En daar zijn ze heel tevreden mee.
Het scheelt ook dat de NMBS wel 200 rijdt en dat de NS op de een of andere manier in het stenen tijdperk is blijven hangen.

• DinX

DinX

Motormuis

Als er mensen interesse hebben kan ik altijd wel een filmen van op de motor door de file. Hebben ze ook eens een idee hoe dat eruit ziet vanuit het standpunt van de motard :)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Gunner schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 07:53:
[...]
Misschien proefde je m'n sarcasme niet, maar blijkbaar vind ook jij het normaal dat motoren inhalen over ondoorbroken strepen.
Ach, als ik binnen 2 seconden voor je zit en ik er niemand mee in gevaar breng (dus geen tegenliggers) mag jij me vertellen wat er op tegen is. Aangezien het verboden is, kan alleen Oom Agent bezwaar maken. Waar jij je in je auto druk om maakt is mij onduidelijk.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

mphilipp schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 08:46:
Waar jij je in je auto druk om maakt is mij onduidelijk.
Ik rij dagelijks over provinciale wegen waar een inhaalverbod geldt. Als ik dagelijks meerdere motormuizen in m'n achterspiegel zie, met hun lampen verblindend in m'n spiegel en met een afstand waar een gemiddelde bumperklever nog jaloers op zou zijn om me dan van achter snijdend in te halen,

Ja dan is dat best irritant, en daar maak ik me hier 'druk' om. Maar ik begrijp dat jij daar als motorrijder weinig begrip blijkbaar voor wil tonen, en dat is precies m'n punt waar mijn 'probleem' ligt t.o.v de meeste motorrijders (uitzonderingen bevestigen de regel);

"Zolang ik maar links/recht iedereen in kan halen, of de streep doorbroken is of niet, en ik vooraan kan staan voor het stoplicht, zal het me de anus oxideren of m'n medeweggebruikers zich daar aan ergeren"

Maar zullen we deze discussie laten voor wat het is? ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Gunner op 04-10-2007 08:59 ]

• DinX

DinX

Motormuis

mphilipp schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 08:46:
[...]

Ach, als ik binnen 2 seconden voor je zit en ik er niemand mee in gevaar breng (dus geen tegenliggers) mag jij me vertellen wat er op tegen is. Aangezien het verboden is, kan alleen Oom Agent bezwaar maken. Waar jij je in je auto druk om maakt is mij onduidelijk.
You must be new here :+

Gewoon negeren die "motor-reacties" hier op GoT. Mondt toch altijd maar uit in gebash hier op GoT. Dat leer je nog wel :p

INSERT INTO motorforum.topics
SELECT * FROM got.messages
WHERE message CONTAINS %motor%

:+

[ Voor 10% gewijzigd door DinX op 04-10-2007 09:02 ]

• Tjeerd
  • Laatst online: 19-11 21:14

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Het moet gewoon vanuit de mensen zelf komen om er wat aan te doen. Niet wachten tot de wegen breder worden of dat de files vanzelf verdwijnen. Wat al eerder is genoemd, zoek een baan dichter bij huis, ga verhuizen of zoek toch echt het OV op. Of ga met de fiets als het even kan.

Heb het idee dat mensen hun zogenaamde comfort niet kwijt willen raken, hun huidige manier van leven. We leven nou eenmaal in een land waar het toch echt te vol is om allemaal je eigen manier van leven er op na te kunnen houden wat in ieder geval betreft reizen.

Nogmaals, een gedeelte van de bevolking moeten zelf eens gaan nadenken wat ze er aan kunnen doen om de drukte/files te verminderen. Ik hoor in mijn vrienden-/kennissen/viavia-kring mensen die voor iets simpels in hun eigen stad al de auto pakken. Terwijl alleen dàt al met de fiets of OV zou kunnen. Je kunt nagaan dat als hele volksstammen voor zulk soort doeleinden al de auto pakken, dat die van z'n leven niet de auto laten staan als ze de stad een keer uit moeten naar een andere stad, wat gewoon met het OV zou kunnen.

Mensen moeten zelf eens nadenken wat ze er aan kunnen doen om het autogebruik al te verminderen en dat kan prima, alleen velen zijn gewoon te lui en er zijn altijd weer smoesjes te verzinnen.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• DinX

DinX

Motormuis

* DinX heeft niet eens een fiets meer :+

• Heuving
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09 13:12
Nestor schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 09:09:
Het moet gewoon vanuit de mensen zelf komen om er wat aan te doen. Niet wachten tot de wegen breder worden of dat de files vanzelf verdwijnen. Wat al eerder is genoemd, zoek een baan dichter bij huis, ga verhuizen of zoek toch echt het OV op. Of ga met de fiets als het even kan.

Heb het idee dat mensen hun zogenaamde comfort niet kwijt willen raken, hun huidige manier van leven. We leven nou eenmaal in een land waar het toch echt te vol is om allemaal je eigen manier van leven er op na te kunnen houden wat in ieder geval betreft reizen.

Nogmaals, een gedeelte van de bevolking moeten zelf eens gaan nadenken wat ze er aan kunnen doen om de drukte/files te verminderen. Ik hoor in mijn vrienden-/kennissen/viavia-kring mensen die voor iets simpels in hun eigen stad al de auto pakken. Terwijl alleen dàt al met de fiets of OV zou kunnen. Je kunt nagaan dat als hele volksstammen voor zulk soort doeleinden al de auto pakken, dat die van z'n leven niet de auto laten staan als ze de stad een keer uit moeten naar een andere stad, wat gewoon met het OV zou kunnen.

Mensen moeten zelf eens nadenken wat ze er aan kunnen doen om het autogebruik al te verminderen en dat kan prima, alleen velen zijn gewoon te lui en er zijn altijd weer smoesjes te verzinnen.
Simpel.

Je betaald MEER dan genoeg om gebruik mogen te maken van een wegennet.
BPM, accijns op de benzine, wegenbelasting, enz. enz.
Dan lijkt het mij juist logisch dat je waar voor je geld krijgt toch?

Mensen weten nu inmiddels wel (traject R'dam/A'dam bijvoorbeeld) dat als je de auto kiest, je moet gaan file rijden. Erover zeuren heeft ook eigenlijk vrij weinig zin.

Paar dingen die me opvallen, wat je zei (SP) over druppels, zeker waar.
Wat nou zo frapant is, is dat mensen met oudere en goedkopere autos, ook langzamer (te langzaam) rijden. Alsof hun IQ een hoger tempo niet aankan. Dit is soms ook van toepassing als het droog is. Terwijl de Audi's en BMW's wel lekker door (willen) tuffen.
En uiteraard de vrouwtjes. gros van de vrouwen herken je al van ver door hun 'rustige' rijgedrag en overdreven afstand houden met her en door een onnodig linksrij actie.

Overigens, heb ik een tijdje van Oud-Beijerland, naar Schiphol-Rijk moeten rijden. Dat is pas echt afzien. reistijd van 6/7 uur op een dag kwam in de buurt van een gemiddelde.

• Tjeerd

Tjeerd

Heuving schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 10:20:
Je betaald MEER dan genoeg om gebruik mogen te maken van een wegennet.
BPM, accijns op de benzine, wegenbelasting, enz. enz.
Dan lijkt het mij juist logisch dat je waar voor je geld krijgt toch?
Daar kies je voor om een auto te kopen en wegenbelasting te betalen, benzine te verbruiken en dan in de file te staan. Laat me duidelijk maken, mensen die voor hun werk per se een auto nodig hebben (bijv. vertegenwoordigers, koeriers, vrachtwagens) zal ik de laatste zijn die zegt dat die mensen met het OV moeten, al is het alleen al omdat het niet kan. Het gaat mij om de mensen die puur naar hun werk gaan en dan alleen in hun eigen vierpersoons autootje zitten en elke dag vast staan met z'n allen. Dat vind ik niet echt efficient gebruik maken van transport.
Overigens, heb ik een tijdje van Oud-Beijerland, naar Schiphol-Rijk moeten rijden. Dat is pas echt afzien. reistijd van 6/7 uur op een dag kwam in de buurt van een gemiddelde.
Nou ligt Oud-Beijerland toevallig vlak bij mijn geboortedorp in de buurt (Zuidland), maar zou het toen geen alternatief zijn geweest als je de metro in Spijkenisse had gepakt richting Rotterdam-Centraal (half uurtje) en daar de trein naar Schiphol (40 minuten) en dan de bus naar Schiphol-Rijk? Volgens mij ben je dan in totaal anderhalf uur onderweg.

Maar in Oud-Beijerland wonen en weken in Schiphol-Rijk, dat is behoorlijk crisis geweest lijkt me.

[ Voor 29% gewijzigd door Tjeerd op 04-10-2007 10:41 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• DinX

DinX

Motormuis

Nestor schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 10:36:
[...]

Daar kies je voor om een auto te kopen en wegenbelasting te betalen, benzine te verbruiken en dan in de file te staan. Laat me duidelijk maken, mensen die voor hun werk per se een auto nodig hebben (bijv. vertegenwoordigers, koeriers, vrachtwagens) zal ik de laatste zijn die zegt dat die mensen met het OV moeten, al is het alleen al omdat het niet kan. Het gaat mij om de mensen die puur naar hun werk gaan en dan alleen in hun eigen vierpersoons autootje zitten en elke dag vast staan met z'n allen. Dat vind ik niet echt efficient gebruik maken van transport.
2 uur met het OV ipv 1 uur met de wagen if wel efficient gebruik maken van transport ?

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Tsja, als je het niet zo goed kan hebben dat ik gewoon vooraan bij het stoplicht ga staan in plaats van nog 5 keer groen licht af te moeten wachten voor ik vooraan sta, dan ga je toch gewoon ook motorrijden :+.
Niemand verplicht je om niet in het gunstiger belasting- en verzekeringstarief te vallen, en iedere ochtend te kunnen zwaaien naar de suk..eh..wachtenden in de file :D.

Heerlijk, die kriebelende blikken vol haat in je rug :+.
Verwijderd schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 00:20:
Voor iedereen behalve de motorfiets niet nee :) Je hoeft je idd als autorijder geen zorgen te maken om die motorfietsen. Ik moet nog de eerste motorfiets meemaken die tegen een auto rijdt en daarbij een dode veroorzaakt in de auto :) Hoogstens wat blikschade. Motards zijn altijd de eerste om het loodje te leggen, dus ze brengen alleen zichzelf in gevaar. :)
Nee hoor, laatst hier in de buurt nog een vrouw in een auto omgekomen. Motor raakte de auto, motorrijder begon te vliegen, en mevrouw kreeg met 90 per uur een kopstoot met een helm. De motorrijder droeg een motorpak en had een gebroken pols.
Maar er zijn er inderdaad die asociaal rijden. Zoals 'filteren' op de autosnelweg als het gewone verkeer aan gewone snelheid rijdt. Prima dat zij dat kunnen maar ze laten er wel de minder ervaren autobestuurder mee schrikken. Of die ziet zoiets komen en weet niet hoe te reageren. Maar goed, mijn probleem niet :)
Ben ik het wel mee eens. Ikzelf ga pas filteren als de auto's voor me stil staan en ik inschat dat ze lang genoeg stil staan zodat ik naar voren kan rijden. (en anders snoep ik een stukje fietspad... klein stukje maar.. mits dat leeg is, uiteraard :+)

• Tjeerd

Tjeerd

DinX schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 10:37:
[...]
2 uur met het OV ipv 1 uur met de wagen if wel efficient gebruik maken van transport ?
Niet iedereen heeft een nette aansluiting met OV, maar voor veel mensen kan het wèl een alternatief zijn, maar willen ze gewoon niet.

• Heuving
Nestor schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 10:36:
[...]

[...]

Nou ligt Oud-Beijerland toevallig vlak bij mijn geboortedorp in de buurt (Zuidland), maar zou het toen geen alternatief zijn geweest als je de metro in Spijkenisse had gepakt richting Rotterdam-Centraal (half uurtje) en daar de trein naar Schiphol (40 minuten) en dan de bus naar Schiphol-Rijk? Volgens mij ben je dan in totaal anderhalf uur onderweg.

Maar in Oud-Beijerland wonen en weken in Schiphol-Rijk, dat is behoorlijk crisis geweest lijkt me.
OV was geen alternatief. Ik had helaas mn auto nodig voor het werk.
Ik heb het wel een keer geprobeerd, auto op slinge gezet en verder met OV. Reistijd was fractioneel minder, met 2 uur en drie kwartier.
Die periode was inderdaad crisis. Ik ben mede daarom ook verhuisd naar Zoetermeer. Kwa ligging is Zoetermeer perfect voor de randstad.

Momenteel werk ik in Rotterdam. Is ongeveer een half uurtje in de spits, 20 minuten daarbuiten. God bless the N407!!!!
Ik moet wel nog met enige regelmaat naar onze locatie in Amsterdam. Ik ervaar wel erg wisselende reistijden, maar ik vertrek niet eerder dan 10 uur naar amsterdam, en ik ga niet later weg dan 15:30.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Wat nou zo frapant is, is dat mensen met oudere en goedkopere autos, ook langzamer (te langzaam) rijden. Alsof hun IQ een hoger tempo niet aankan. Dit is soms ook van toepassing als het droog is. Terwijl de Audi's en BMW's wel lekker door (willen) tuffen.
Dat is een generalisatie die je niet kunt onderbouwen.
Wat hebben het IQ en leeftijd van de auto met elkaar te maken?

En ik zie vaak genoeg van die oude, afgeragde Golfjes en Escortjes die nog harder dan mij willen rijden. En ik rij al vrij fors door (met mijn 13 jaar oude Citroën ZX, een oude en goedkope auto).
Op mijn woon-werk traject is er zelfs een Nissan Micra, model midden jaren '90, die mij altijd voorbij wil.

Het zijn juist de nieuwe mini-MPV's met opa's en huisvrouwen die niet doorrijden.

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:44

Goverman

not loaded

Ik zie eigenlijk geen verband tussen IQ en het type auto dat je rijdt... Er zijn genoeg hoogopgeleide zakelijke rijders met veel te grote TDI-leasebakken onder hun kont. Aan de andere kant rijden er ook veel getunede Golfjes-GTI rond van mensen die een veel minder hoge opleiding hebben (maar wel erg handig zijn met auto's pimpen). Het rijgedrag van beide categorieën komt overigens vrij aardig overeen: menen een abonnement te hebben op de linkerrijstrook van de snelweg en er van overtuigd zijn dat alle andere bestuurders dat niet hebben... (ja, dit is ook een generalisatie, ik weet het ;)).

IQ en snelheid zie ik dus niet echt als een causale relatie (het is niet evenredig en ook niet omgekeerd evenredig). Tussen types auto's zie je wat meer verschillen, maar ook daar valt het eigenlijk wel een beetje mee. Er zijn zat mensen met TDI-diesels van Audi en Mercedes die stukken relaxter rijden dan mensen in kleinere autootjes (Twingo's, Swifts, Polo's etc.).

De laatste relatie dan: het IQ van de auto en de snelheid... Hoewel auto's van steeds meer gadgets worden voorzien die de veiligheid (wat) vergroten is het nog steeds de bestuurder die het IQ heeft (of niet). Een auto kan niets zonder dat de bestuurder iets doet. Ofwel: een auto is nog steeds een dom, hersenloos werktuig wat hooguit wat sensoren kan hebben die bepalen of de wielen blokkeren of doorspinnen of bepalen of je wel in je rijstrook blijft...

[ Voor 14% gewijzigd door Goverman op 04-10-2007 11:33 ]

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• Heuving
Maasluip schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 11:18:
[...]
Dat is een generalisatie die je niet kunt onderbouwen.
Wat hebben het IQ en leeftijd van de auto met elkaar te maken?

En ik zie vaak genoeg van die oude, afgeragde Golfjes en Escortjes die nog harder dan mij willen rijden. En ik rij al vrij fors door (met mijn 13 jaar oude Citroën ZX, een oude en goedkope auto).
Op mijn woon-werk traject is er zelfs een Nissan Micra, model midden jaren '90, die mij altijd voorbij wil.

Het zijn juist de nieuwe mini-MPV's met opa's en huisvrouwen die niet doorrijden.
Het is ook wel een loze kreet.
Het is een kortzichtige observatie van wat ik meemaak in het verkeer elke dag.
Opzich valt er natuurlijk wel een verband te trekken tussen IQ en oude auto, namelijk geen goede baan krijgen om een nieuwe auto te kopen. Maar het gaat om het idee.

Maar het is even generaliseerend als opa's/huisvrouwen/e.d.
Op elk stereotype, zijn uitzonderingen. waarschijnlijk op die van mij wat meer uitzonderingen dan bij die van de huisvrouwen ;)

Het was meer om even het verschil aan te geven van de boven-gemiddeld succesvolle BMW/Audi/e.d. leaserijder die wel altijd lekker doortuft, al dan niet met Stinger DSI.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:47

Metro2002

Memento mori

disjfa schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 12:15:
[...]

Over het algemeen moet hier "de grote piemel" theorie gewoon verdwijnen. Mannen verzinnen maar wat om maar een iets grotere auto te kunnen kopen alleen omdat ze dat willen. Niet voor nu.

50 euro vs 10 euro aan wegenbelasting voor een keer per jaar een koffer in de achterbak staat boven de 480 euro die je bespaart.
Al zou iedereen in een alto rijden dan stonden er nog precies evenveel files. Het is een utopie om te denken dat kleinere auto's de files oplossen.

Files worden veroorzaakt door een paar zaken>

- Nederlanders rijden egoistisch, kijken niet, rijden traag en onzeker of soms weer te zeker en te agressief, Willen als eerste invoegen, maken geen vaart op een invoegstrook.
- Verkeers 'remmende' hindernissen , aangelegd door de gemeentes, dan doel ik op drempels, versmallingen, overal 30 zones van maken etc.
- De overheid die belangrijke knelpunten niet aanpakt, de snelheden overal verlaagd, en snelwegen niet afmaakt.
- En als allerergste : de verkeerslichten overal, het niet gebruiken van een groene golf (overal op rood springen als je je aan de snelheid houdt :r :( ) en je ellelang laten wachten soms (in Schiedam presteren ze het soms om je 10 (!) , echt waar, niet gelogen, 10 (!) minuten voor een rood verkeerslicht te laten wachten terwijl het kruispunt LEEG is! :o (en wel flitsen!) )
- OV is ook vol, druk, massaal veevervoer :r en absoluut geen alternatief.
- De ruimtelijke ordening die bedacht is werkt files in de hand. Vinex wijkje, industrieterreintje en weg ertussen. Goh, er gaan mensen over de weg :o wat raar.
- Huizenprijzen / beschikbare woningen en overdrachtbelastingen, mensen willen soms wel verhuizen naar een plek dichterbij hun werk maar kunnen geen huizen meer betalen, en door de overdrachtbelasting ga je ook minder snel verhuizen.

[ Voor 11% gewijzigd door Metro2002 op 04-10-2007 12:42 ]

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Diabolical schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 12:45:
[...]

Meer asfalt is helaas ook geen optie. Er ligt nu alweer meer asfalt dan 10 jaar terug en weer hebben we tekort. Zo blijf je bezig tot er nergens meer groen is en heel nederland door beton en asfalt bedekt wordt. Je moet ergens een grens trekken. Alternatieven stimuleren zoals beter OV, thuiswerken, woon werk verkeer terugdringen door verhuizingen te stimuleren (met bijv. subsidies etc.) en ga zo maar door.
Ja maarja, zolang de bevolking blijft groeien blijft ook het autoverkeer groeien en blijft bv ook de vraag naar huizen en energie stijgen.

Lijkt me niet meer dan logisch. Als het op ee ngegeven moment vol is moet je geen fokpremies meer geven en zorgen dat er niet 16 miljoen (bijna 17 inmiddels al) mensen op een klein stukje aarde bij elkaar leven maar bv 10 of 12 miljoen. Om er nou maar niks aan te doen omdat 'het toch wel blijft groeien' lijkt me wat kort door de bocht. Daar los je in elk geval niks mee op.

[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 04-10-2007 12:39 ]

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik vind dit een grappig topic. Iedereen die in de file staat wil dat er wat aan gedaan wordt, zolang zij maar in de auto blijven zitten. Want tja, een motor is best koud, OV is gewoon kut (dat weet iedereen), thuiswerken is geen optie etc. Dus zolang de ander dan maar zich aanpast blijf ik lekker in de auto zitten.

Het fileprobleem is amper een Nederlands probleem, overal in de wereld rond grote steden/conglomeraties heb je file ellende.

Nog even over het OV. In de gemiddelde trein (IRM, ICM, ICR) kan ik beter in de 2e klasse zitten qua lengte dan in een gemiddeld goedkope economy class stoel in een vliegtuig.

Overigens, mobiliteit is duur. Of je nu met het OV gaat of met de auto. Het OV heeft als voor/nadeel dat je meteen alle kosten ziet, bij een auto worden dingen als afschrijving of bijtelling nog wel eens vergeten in het rekensommetie.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

[...]

Ik heb ook overwogen weer brommer te gaan rijden ipv auto voor dat soort afstanden maar ik word niet goed van die regelgeving voor brommers. Sinds 45 brommers op de weg moeten en snor op het fietspad moet hoeft het van mij niet zo nodig. Levensgevaarlijk om op je 50kg wegende brommertje die traag optrekt tussen de gesjeesde leasesmoelen te gaan rijden. Op het fietspad met een snor is zo nutteloos dat je net zo goed kan gaan fietsen. Je gaat net zo hard en je hebt net zo veel last van 4 naast elkaar fietsende pubers, moeders met kinderen die het hele fietspad nodig hebben, ontzéttend slecht onderhouden fietspaden bestaande uit klinkerwegen die 2 eeuwen geleden voor het laatst zijn gladgemaakt. Oom agent die je nauwlettend in de gaten houdt omdat er zoveel pubers brommers en snorfietsen misbruiken, helmplicht als je 45km/u rijdt (o wauw wat hard :') dat haal ik op de fiets ook nog wel) en dan komt er binnenkort nog een APK plicht voor 2 wielers ook.

Als ik een brommer zou kopen zou het toch een snor worden ivm de helmpicht op brommer. Ik kan nou eenmaal niet tegen die dingen. Je haar ziet er daarna niet meer uit (leuk als je representatief moet overkomen), het voelt claustrofobisch, je ziet minder om je heen, je hoort minder etc. Ik vind het ondingen.

Dankzij al die sufkutterige maatregelen is de brommer als alternatief in elk geval voor mij compleet van de baan.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 18:05:

Verder werkt het truukje van op tijd vertrekken voor de grote spits begint bijna altijd. (tenzij, wederom, ongeluk)

Als je rond 6.30 tussen gent en brussel naar brussel op weg bent valt het prima mee. En 's avonds is het allemaal wat trager maar ook geen extreme ramp.

Ofwel klagen jullie veel meer, ofwel is het daar een echte ramp. (als ik de omvang kan afleiden uit jullie posts)
Kijk 's ochtends maar eens op www.anwb.nl
staat ook Belgie bij, daar zijn de files bijna altijd véél minder erg dan in Nederland inderdaad.
Zelf ook meegemaakt. Moest vanuit brussel naar antwerpen in de spits. Er waren diverse ongelukken gebeurd en toch had ik maar een half uur vertraging. Als hier in NL 1 ongeluk gebeurd dan sta je uren vast.

• Heuving
Metro2002 schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 12:34:
[...]

Al zou iedereen in een alto rijden dan stonden er nog precies evenveel files. Het is een utopie om te denken dat kleinere auto's de files oplossen.

Files worden veroorzaakt door een paar zaken>

- Nederlanders rijden egoistisch, kijken niet, rijden traag en onzeker of soms weer te zeker en te agressief, Willen als eerste invoegen, maken geen vaart op een invoegstrook.
- Verkeers 'remmende' hindernissen , aangelegd door de gemeentes, dan doel ik op drempels, versmallingen, overal 30 zones van maken etc.
- De overheid die belangrijke knelpunten niet aanpakt, de snelheden overal verlaagd, en snelwegen niet afmaakt.
- En als allerergste : de verkeerslichten overal, het niet gebruiken van een groene golf (overal op rood springen als je je aan de snelheid houdt :r :( ) en je ellelang laten wachten soms (in Schiedam presteren ze het soms om je 10 (!) , echt waar, niet gelogen, 10 (!) minuten voor een rood verkeerslicht te laten wachten terwijl het kruispunt LEEG is! :o (en wel flitsen!) )
- OV is ook vol, druk, massaal veevervoer :r en absoluut geen alternatief.
- De ruimtelijke ordening die bedacht is werkt files in de hand. Vinex wijkje, industrieterreintje en weg ertussen. Goh, er gaan mensen over de weg :o wat raar.
- Huizenprijzen / beschikbare woningen en overdrachtbelastingen, mensen willen soms wel verhuizen naar een plek dichterbij hun werk maar kunnen geen huizen meer betalen, en door de overdrachtbelasting ga je ook minder snel verhuizen.
Opzich kunnen nederlanders inderdaad gewoon niet rijden.

Het ontbreekt aan het verkeersinzicht en discipline.
Heel veel dingen zijn in nederland overbodig veel geregeld. Daardoor worden automobilisten ook lui en hoeven ze ook nooit een beetje 'creatief te rijden'.

Hoe het WEL moet, kan je zien aan duitsland.
Alhoewel het daar ook dichtslibt, maar dat heeft nu een aanwijsbare rede.

Ze zijn daar druk bezig om wegen dusdanig aan te leggen, dat de snelweg stopt voor de stad bij een massale parkeerplaats. Daar kunnen mensen op OV stappen naar de stad.
Beter voor het milieu en beter voor de doorstroming.
Hier hebben ze het ook geprobeerd. met Transferium centra, maar of het werkt in nederland.... :X

• benoni
  • Niet online
Metro2002 schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 12:53:
helmplicht als je 45km/u rijdt (o wauw wat hard :') dat haal ik op de fiets ook nog wel)
Voor tweewielers waar je rechtop op zit is een helm erg zinvol. Als je ergens tegenaan rijdt is de kans groot dat je over het stuur wordt gelanceerd en met je hoofd iets schampt of vol raakt. 45 km/u is geen enkel probleem als je onderuit gaat en wat meters hebt om door te schuiven, maar bij een abrupt 'stopcontact' is het dodelijk.

Voortbordurend op het onderwerp: het lijkt mij stukken logischer om in de bebouwde kom dezelfde snelheid te hanteren voor auto's en brommers. Dat je gewoon achter elkaar aan kunt cruisen en geen inhaalspelletjes gaat spelen met bijbehorende gevaren en ergernissen. Bijvoorbeeld: 40 km/u als er geen vrijliggend fietspad is, 60 km/u bij een vrijliggend fietspad.

Bromfietsen en -mobielen zouden best wat meer regelgeving mogen hebben, als daar een gepaste maximumsnelheid bij hoort, de genoemde 60 km/u bijvoorbeeld.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

benoni schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 13:09:
[...]

Voor tweewielers waar je rechtop op zit is een helm erg zinvol. Als je ergens tegenaan rijdt is de kans groot dat je over het stuur wordt gelanceerd en met je hoofd iets schampt of vol raakt. 45 km/u is geen enkel probleem als je onderuit gaat en wat meters hebt om door te schuiven, maar bij een abrupt 'stopcontact' is het dodelijk.

Voortbordurend op het onderwerp: het lijkt mij stukken logischer om in de bebouwde kom dezelfde snelheid te hanteren voor auto's en brommers. Dat je gewoon achter elkaar aan kunt cruisen en geen inhaalspelletjes gaat spelen met bijbehorende gevaren en ergernissen. Bijvoorbeeld: 40 km/u als er geen vrijliggend fietspad is, 60 km/u bij een vrijliggend fietspad.

Bromfietsen en -mobielen zouden best wat meer regelgeving mogen hebben, als daar een gepaste maximumsnelheid bij hoort, de genoemde 60 km/u bijvoorbeeld.
Klinkt als een drogreden maarre.. nergens tegenaanrijden misschien? :+
als ik met 50km/u met mijn auto iets raak ben ik ook dood of in elk geval zwaargewond aangezien de kreukelzone in mijn auto bestaat uit mijn lichaam.

Snelheid iets verhogen (ok, dan wel icm helmplicht) en niet telkens dat debiele geswitch tussen fietspad en autoweg zou al veel schelen. Gewoon overal waar auto's rijden rij jij ook met je brommer en niet de situatie nu. Dat je het ene moment op het fietspad moet, dan weer op de weg, dan weer op het fietspad. enzo. dat is echt héél irritant.

• Chakotay
  • Laatst online: 21-11 08:25

Chakotay

Lick here to continue

Over het slecht zicht in een helm, daar ben ik het niet mee eens... Ik weet niet wat voor helm jij in gedachten hebt, maar ik vind dat ik met een helm op op de motor beter zicht heb dan zonder helm in een auto. Je het een groot doorzichtig vizier voor je ogen, welke braaf met je hoofd meedraait. In een auto zit in al snel tegen de A-stijl of andere stukken blik aan te kijken, die niet met mijn hoofd meedraaien :P

Ik rij overigens sinds een paar weken van de oostkant van Amersfoort naar de Westkant van Amsterdam op en neer. Dat is dus ongeveer het drukste stuk A1 dat er in, en precies de helft van de A10. Ik zit op die plek gedetacheerd, verhuizen is dus niet nuttig, voor hetzelfde geld zit ik over een jaar weer heel ergens anders.

Dat stuk met de auto duurt me echter veel te lang, ik heb dus meteen toen ik hier begonnen ben mijn leaseblik ingeleverd. Nu ga ik elke dag met de motor heen en weer, als het druk is doe ik er een uur over... 'S avonds als de weg helemaal leeg is 40 minuten. Met de auto zit ik al snel aan 2 uur... Regen en kou heb ik geen last van, daar kan je je op kleden, en ondertussen kan ik fijn tussen de files doorrijden en vooraan gaan staan bij stoplichten. Geen auto meer voor mij, werkt prima tegen files zo :)

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-11 15:45

Bestla

Kvinne

Om een antwoord op de topictitel te geven: JA

Daar zijn ze in Den Haag namelijk erg goed in :Y

Ik heb er geen last van, elke dag een klein stukje N207 (15 minuten)en geen file

[ Voor 31% gewijzigd door Bestla op 04-10-2007 14:03 ]

• DinX

DinX

Motormuis

Chakotay schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 13:58:
Over het slecht zicht in een helm, daar ben ik het niet mee eens... Ik weet niet wat voor helm jij in gedachten hebt, maar ik vind dat ik met een helm op op de motor beter zicht heb dan zonder helm in een auto. Je het een groot doorzichtig vizier voor je ogen, welke braaf met je hoofd meedraait. In een auto zit in al snel tegen de A-stijl of andere stukken blik aan te kijken, die niet met mijn hoofd meedraaien :P
Klopt. Veel meer overzicht op de motor dan in de auto. In defile kijk ik gewoon over al de auto's heen. Alleen een bestelwagen of vrachtwagen belemmert daar het zicht. Je ziet ook 10 auto's verderop al iemand remmen enzo.

Hetzelfde met het zicht rondom. Ik zie meer met m'n zijspiegels op de motor dan met zijspiegels + achteruitkijkspiegel in de auto. Even je hoofd draaien en je hebt de dode hoek er ook nog bij.

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

DinX schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 14:10:
[...]

Klopt. Veel meer overzicht op de motor dan in de auto. In defile kijk ik gewoon over al de auto's heen. Alleen een bestelwagen of vrachtwagen belemmert daar het zicht. Je ziet ook 10 auto's verderop al iemand remmen enzo.

Hetzelfde met het zicht rondom. Ik zie meer met m'n zijspiegels op de motor dan met zijspiegels + achteruitkijkspiegel in de auto. Even je hoofd draaien en je hebt de dode hoek er ook nog bij.
Mee eens, alleen is het wel jammer dat je tegenwoordig steeds meer hoge auto's ziet, waardoor je er niet meer overheen kunt kijken... Jij zit nog een stuk hoger op je FJR :) Bestelbusjes en andere zut met een grote ondoorzichtige achterkant ga ik altijd zo snel mogelijk als het enigsinds kan voorbij, ik zie graag wat er zoal voor me rijdt :)

• DinX

DinX

Motormuis

De gemiddelde SUV kijk ik nog overheen :)

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Metro2002 schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 12:53:
Ik heb ook overwogen weer brommer te gaan rijden ipv auto voor dat soort afstanden maar ik word niet goed van die regelgeving voor brommers. Sinds 45 brommers op de weg moeten en snor op het fietspad moet hoeft het van mij niet zo nodig. Levensgevaarlijk om op je 50kg wegende brommertje die traag optrekt tussen de gesjeesde leasesmoelen te gaan rijden.
Als ik 's ochtends die scooters op zie trekken bij het stoplicht, dan valt dat volgens mij best wel mee. En de meesten rijden gewoon 50, want dan kunnen ze met de auto's mee. (officiele snelheidslimiet voor brommers is zelfs 30km/u, binnen de bebouwde kom, maar dat doe je alleen als je een doodswens hebt)
en dan komt er binnenkort nog een APK plicht voor 2 wielers ook.
Niks van aantrekken, gewoon weer een trucje van de regering om de hardwerkende belastingbetaler nog een poot uit te draaien.
Als ik een brommer zou kopen zou het toch een snor worden ivm de helmpicht op brommer. Ik kan nou eenmaal niet tegen die dingen. Je haar ziet er daarna niet meer uit (leuk als je representatief moet overkomen), het voelt claustrofobisch, je ziet minder om je heen, je hoort minder etc. Ik vind het ondingen.
Bij gebrek aan haar op mijn hoofd maakt het mij niet zo gek veel uit :+. Dat zien hangt toch echt af van wat voor helm je koopt. En besides, natuurlijk gaat dat vizier niet rondom, want je hebt immers toch geen ogen in je achterhoofd (vandaar die handige spiegeltjes op je stuur ;)).
En minder horen, tsja, ik hoef waarschijnlijk niet uit te wijden over die fietsers met iPods of golfjes met boomboxen |:(.

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Er komt overigens voorlopig geen APK voor motoren. bron

• benoni
  • Niet online
unclero schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 14:51:
En besides, natuurlijk gaat dat vizier niet rondom, want je hebt immers toch geen ogen in je achterhoofd (vandaar die handige spiegeltjes op je stuur ;)).
offtopic:
Bij mijn helm zit er zelfs een kunststof spiegeltje op het vizier, werkt voor mij uitstekend, geen lelijke uitsteeksels aan het stuur en toch goed zicht naar achteren. Ik weet alleen niet of zoiets ook voor alle motoren geschikt is, op een racer bijvoorbeeld duik je met je hoofd achter het windscherm en dan wordt de kijkhoek anders. Het simpele gebogen kunststofplaatje zoals ik die heb gemonteerd gaat bij veel winddruk soms trillen (boven 80 km/u), maar dat is wel op te lossen denk ik.

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-11 07:55

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Waar ik trouwens enorm de ziekte over in heb is voordringers. Hoe klein kan je omgevingsbewustzijn zijn mensen? Je ziet een hele rij auto's op een afrit of snelwegsplitsing en sommigen (soms meerdere auto's achter elkaar!) rijden dan tot bijna achter door, om met een arrogantie van "opzouten, ik moet er tussen!"-instelling die auto er tussen te duwen. Mensen geven ze alleen maar de ruimte, omdat ze geen gedonder willen. Mega-asociaal.

Terwijl, en nu komt de clue, dat juist file veroorzaakt en anderen in discrediet brengt. Als mensen voordringen staat de hele rij erachter bijna stil en is er weer een auto meer voor me. Als ik ze uit principe er niet tussen laat, krijg ik boze gezichten. Nou, up yours, ik houd niet van zulk ikke-ikke-ikke gedrag. Ik ben ook netjes achteraan aangesloten.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

PolarBear schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 12:51:
Ik vind dit een grappig topic. Iedereen die in de file staat wil dat er wat aan gedaan wordt, zolang zij maar in de auto blijven zitten. Want tja, een motor is best koud, OV is gewoon kut (dat weet iedereen), thuiswerken is geen optie etc. Dus zolang de ander dan maar zich aanpast blijf ik lekker in de auto zitten.
Klopt. Ik ben best bereid iets te doen. Thuiswerken ben ik helemaal voor. Alleen willen mijn opdrachtgevers dat niet altijd. De laatste weer wél, maar die zat in een file-vriendelijk gebied. Verder heb ik een Smart geprobeerd, maar dat rijdt voor geen meter op de autostrade. Motor heb ik gehad...zit er wel naar te kijken, maar ik wil de auto niet kwijt. De motor is geen vervoermiddel voor altijd (vind ik).

Dus: ik wil best mijn gewoontes aanpassen, of in een kleinere auto stappen, maar het moet wel een reeel alternatief zijn.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

mOrPhie schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 17:24:
Als mensen voordringen staat de hele rij erachter bijna stil en is er weer een auto meer voor me. Als ik ze uit principe er niet tussen laat, krijg ik boze gezichten. Nou, up yours, ik houd niet van zulk ikke-ikke-ikke gedrag. Ik ben ook netjes achteraan aangesloten.
Het is ook maar nét wat je als voordringen ziet. Als je vindt dat ik 2km voor een afslag al op de rechterbaan moet gaan rijden, is er weinig tolerantie. Ik douw 'm nooit zomaar bij iemand voor z'n neus, maar je hebt van die figuren die je er niet tussen willen laten als je gewoon gebruikt maakt van de weg. Bijvoorbeeld als de weg van 3 naar 2 gaat; mag de laatste 500m niet gebruikt worden dan? Dan hadden ze die 3de strook korter kunnen maken. Ohnee...dan heb je het probleem 500m dààrvoor weer. Ik probeer door te rijden (niet tot het gaatje en dan ertussen rossen), en zoek naar een 'natuurlijk' gat waar ik dan ik kan voegen. Netjes achteraan sluiten is eigenlijk onzin, want waar begint dat dan? En heb je dan het probleem niet op die plaats? Kortom: je moet ergens invoegen, en het gros van de frusti's in de file kan het niet hebben dat er iemand hen inhaalt als ze in de file aansluiten. Het probleem zit 'm gewoon in de trechter. Als iedereen om de beurt iemand in laat voegen is er in principe niets aan de hand, maar helaas...dat blijkt iets te ingewikkeld. De een wil niemand voor zich hebben en de ander wil toch nog effe in dat ene gaatje prikken ipv wachten op zijn beurt.

Sowieso is er een hele categorie weggebruikers die problemen hebben met inhalen. Die halen je na 2 km weer in, en gaan dan weer van het gas. Hele vreemde mensen zijn dat...

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:25
Misschien dat ze op bekende invoegplaatsen stoplichten moeten gaan gebruiken tijdens spits/files (volgens mij is er ergens een proef met zoiets). Dus dat je de rijstroken om de beurt in batches doorlaat inplaats van ritsen (wat bijna nooit gaat zoals het hoort).

Overigens zie ik het vaak genoeg dat mensen perse helemaal aan het eind willen invoegen tot het absurde af, laat ik een mooi gat vrij voor me, 5 auto's voor het einde ve invoegstrook en dan nog rijden sommige gasten door om toch nog effe die laatse 5 auto's voor te kunnen zijn en idd de boel weer ophouden met onnodig gerem etc..

[ Voor 38% gewijzigd door mekkieboek op 04-10-2007 18:55 ]

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• benoni
  • Niet online
Daar hebben ze toch van die borden voor? 'Hier ritsen'. Wie bij 't bord is aangekomen mag ertussen. Duidelijk toch?

• MBV
  • Laatst online: 21-11 19:43

MBV

Ik denk dat er 3 oplossingen zijn:
- stimuleer dichter bij het werk gaan wonen. Iedereen die verhuisd gaat nu naar het platteland dichtbij de steden, omdat de huizen niet te betalen zijn in de stad. Daar moet een oplossing voor gevonden worden.
- stimuleer het OV. Schaf om te beginnen die oude ATB-beveiliging af, en ga over op GPS e.d., zodat treinen 'bumper-aan-bumper' kunnen rijden. De techniek is er, maar het geld (= politieke wil) ontbreekt. Zorg verder dat op alle hoofd-trajecten 3 sporen zijn, zodat bij een uitgevallen trein/wissel dat reservespoor nog een beetje capaciteit heef, en iedereen op tijd naar huis kan. Oh ja, dat zorgt ook direct voor nieuwe computers bij ProRail, geen landelijke storingen meer.
- doe eens iets aan de weginrichting, op een goede manier. Bij Krimpen a/d IJssel hebben ze het voor elkaar gekregen om nóg meer files te kweken door de maximumsnelheid te verlagen 8)7 Nu staan er zelfs op zondag, zodra de kerken uit gaan, files richting Rotterdam. Echt wekelijks staat het daar stil, wat ik voorheen nog maar 2x had gezien 8)7.
Daar hoort eigenlijk ook bij dat snelwegen weer snelwegen moeten worden, en er weer een écht secundair verkeersnet moet komen waar je 80 mag rijden. In een technisch blaadje (Natuur Wetenschap & Techniek, of de Ingenieur) stond een jaar geleden al een analyse daarover. Conclusie: scheelt veel meer dan de snelwegen verbreden.
- Pak de fiscale structuur aan voor kilometervergoeding en leaseregelingen: eis dat bedrijven een soortgelijke regeling voor OV én fiets regelen. Dat je voor die gefietste kilometers ook een bedrag krijgt, of een OV-jaarkaart, dat soort dingen. Dat bedrijven dus verplicht worden een vervoers-budget te geven ipv een auto-budget. Ik heb hier al een verhaal gelezen dat een auto net zo duur was als OV: je hebt dan nog geen auto, maar je hebt iig de mogelijkheid. Bij veel bedrijven is die mogelijkheid er domweg niet.

Voor brommers moeten ze die regels ook onder handen nemen, maar dat zal voor de files niet helpen. We hebben geen Romeins weer :/

Oh ja, antwoord op de topic-titel: ja, dat gebeurt vanzelf. Economie blijft groeien, Den Haag wil eerst nog een onderzoekje starten of de A4 doortrekken écht helpt (het ding ligt er al half, idioten! 8)7), een onderzoekje zus, adviesje zo, en voor je het weet moet ProRail de dienstregeling van de NS afkeuren en staan we collectief stil op de snelwegen. Oh wacht, dat was al. Ehm, het kan op nog véél meer plaatsen vaststaan :+

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

MBV schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 23:38:
- Pak de fiscale structuur aan voor kilometervergoeding en leaseregelingen: eis dat bedrijven een soortgelijke regeling voor OV én fiets regelen. Dat je voor die gefietste kilometers ook een bedrag krijgt, of een OV-jaarkaart, dat soort dingen. Dat bedrijven dus verplicht worden een vervoers-budget te geven ipv een auto-budget. Ik heb hier al een verhaal gelezen dat een auto net zo duur was als OV: je hebt dan nog geen auto, maar je hebt iig de mogelijkheid. Bij veel bedrijven is die mogelijkheid er domweg niet.

Voor brommers moeten ze die regels ook onder handen nemen, maar dat zal voor de files niet helpen. We hebben geen Romeins weer :/
Bij mijn bedrijf hebben ze zoiets, hoe het precies werkt weet ik niet, maar iedereen krijgt een bepaalde hoeveelheid cash per km die hij/zij per dag van/naar het werk af moet leggen.
Die hoeveelheid is berekent op de auto, wat betekent dat ik eigenlijk al geld begin te verdienen zodra ik 's ochtends op de broem stap 8).

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
mOrPhie schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 17:24:
Waar ik trouwens enorm de ziekte over in heb is voordringers. Hoe klein kan je omgevingsbewustzijn zijn mensen? Je ziet een hele rij auto's op een afrit of snelwegsplitsing en sommigen (soms meerdere auto's achter elkaar!) rijden dan tot bijna achter door, om met een arrogantie van "opzouten, ik moet er tussen!"-instelling die auto er tussen te duwen. Mensen geven ze alleen maar de ruimte, omdat ze geen gedonder willen. Mega-asociaal.
Grappig, want strict gezien de "voordringers" zoals jij ze noemt, juist diegene die het goed doen. Tijdens je rijopleiding leer je (tenminste, dat is mij wel vertelt) dat je de gehele invoegstrook moet gebruiken en zo laat mogelijk moet ritsen. Dit omdat je zo optimaal gebruik maakt van het beschikbare asfalt.

Wat je bij invoegen wel moet doen is je snelheid aanpassen en alvast elkaar de ruimte gaan geven. En daar gaat het meestal helaas fout.

iRacing Profiel

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:07
MadMarky schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 00:40:
Effe iets anders dan.
Je staat in de file, vervolgens zie je steeds mensen de afslag naar het tankstation pakken. Om daarna direct door te rijden en 200m verderop weer in diezelfde file in te voegen :')
Ja, erg kansloos... Die probeer ook zoveel mogelijk op de strook te houden, maar je moet wel he.... :/

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

MBV schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 23:38:
- stimuleer dichter bij het werk gaan wonen. Iedereen die verhuisd gaat nu naar het platteland dichtbij de steden, omdat de huizen niet te betalen zijn in de stad. Daar moet een oplossing voor gevonden worden.
De steden zouden te betalen kunnen zijn, als die steden zelf meewerken. Het is toch een beetje raar dat ik in het mondaine Gorinchem evenveel voor een apartement van 110m2 moet betalen als in R'dam Centrum? En dat bedoel ik ook een apartement aan de West-Blaak en die nieuwe dingen vlakbij de Euromast. De Gorinchemse gemeente probeert denk ik een soort selectie toe te passen, maar verdient en passant gewoon heel veel centjes aan haar bewoners. Daar zou ook wel iets aan gedaan kunnen worden. Amsterdam idem dito; niet te betalen voor niet-criminelen/advocaten/vastgoedmagnaten ;)

• MBV

MBV

unclero schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 09:40:
[...]

Bij mijn bedrijf hebben ze zoiets, hoe het precies werkt weet ik niet, maar iedereen krijgt een bepaalde hoeveelheid cash per km die hij/zij per dag van/naar het werk af moet leggen.
Die hoeveelheid is berekent op de auto, wat betekent dat ik eigenlijk al geld begin te verdienen zodra ik 's ochtends op de broem stap 8).
Dat is dus precies wat ik bedoel :)
mphilipp schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 10:22:
[...]

De steden zouden te betalen kunnen zijn, als die steden zelf meewerken. Het is toch een beetje raar dat ik in het mondaine Gorinchem evenveel voor een apartement van 110m2 moet betalen als in R'dam Centrum? En dat bedoel ik ook een apartement aan de West-Blaak en die nieuwe dingen vlakbij de Euromast. De Gorinchemse gemeente probeert denk ik een soort selectie toe te passen, maar verdient en passant gewoon heel veel centjes aan haar bewoners. Daar zou ook wel iets aan gedaan kunnen worden. Amsterdam idem dito; niet te betalen voor niet-criminelen/advocaten/vastgoedmagnaten ;)
Wat het grootste probleem is: mensen met kinderen willen geen appartement, maar een rijtjeshuis/2-kapper met achtertuin. En in de omgeving rotterdam moet je dan naar de krimpenerwaard, wil je voor 3 ton klaar zijn. Oh ja, misschien sommige straten van zevenkamp ook, maar die straten wil je niet wonen :P

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

MBV schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 10:57:
Wat het grootste probleem is: mensen met kinderen willen geen appartement, maar een rijtjeshuis/2-kapper met achtertuin. En in de omgeving rotterdam moet je dan naar de krimpenerwaard, wil je voor 3 ton klaar zijn. Oh ja, misschien sommige straten van zevenkamp ook, maar die straten wil je niet wonen :P
Klopt. Appartementen zijn natuurlijk een economische oplossing voor de stadscentra (meer bewoners per vierkante meter). Je wil niet weten wat een eensgezinswoning in hartje R'dam zou moeten kosten. Mensen moeten wél realistisch zijn natuurlijk. Maar aan de andere kant: appartementen zijn vaak veel te klein voor gezinnen met kinderen, en grote appartementen zijn weer duâh. Per vierkante meter is een appartement sowieso duur in verhouding tot een eensgezinswonig.

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

MrBarBarian schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 10:15:
Grappig, want strict gezien de "voordringers" zoals jij ze noemt, juist diegene die het goed doen. Tijdens je rijopleiding leer je (tenminste, dat is mij wel vertelt) dat je de gehele invoegstrook moet gebruiken en zo laat mogelijk moet ritsen. Dit omdat je zo optimaal gebruik maakt van het beschikbare asfalt.
En ik maar denken dat dat was vanuit het Hollandsche principe: "We hebben ervoor moeten betalen, dus zullen we iedere centimeter gebruiken ook" :>.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

@Morphor en anderen die blijkbaar na de lange campagne nog steeds niet van het ritsen op de hoogte zijn (en daarvan kom ik er dagelijks meer dan genoeg tegen):

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ritsen

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-10 20:00
Gewoon gaan wonen waar je werkt :P

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Het is zo gemakkelijk om de huizenprijzen overal de schuld van te geven. ;) Natuurlijk is het zo dat in de Randstad huizen duurder zijn, maar mensen willen daar ook allemaal wonen. Waarom? Omdat ze daar werken.

Maatregelen zoals het afschaffen van de overdrachtsbelasting werken dan ook niet, omdat dan gewoon de huizenprijzen hoger worden. mensen kunnen meer betalen, dan halen ze ook meer. Het stimuleren werkt met algemene maatregelen werkt dus niet, of je moet een ingewikkelde regeling gaan maken die gekoppeld is aan het aantal meters en/of de hoeveelheid verkorting van de reistijd die je maakt. Ingewikkelde regelingen werken niet, zijn vaak fraudegevoelig, en dus niet geschikt voor invoering. :P

Kent niemand meer de 'ritsreclame'? Ritsen heet niet voor niets ritsen: tot het einde doorrijden, en dan tussen elke twee auto's 1 andere auto. Het spreekt voor zich dat je dus niet op de buitenste twee banen moet rijden die 'een' worden, want het remt daar standaard af. :P Zo heb ik het ook geleerd op rijles. Het werkt eigenlijk hetzelfde als de op- en afrit.

In de 'vervoersvergoeding' zie ik ook wel (deels) een oplossing. Gewoon 20 cent per kilometer, ongeacht waar je vandaan komt. Op dat moment krijg je 8-10 euro per uur om te fietsen, onbelast. Als je goedkoop met de brommer gaat en/of een ligfiets neemt, kan dit bedrag omhoog gaan, ook als je rekening houdt met de kosten.

Wat imo ook wel zou helpen is als bij het OV een zgn. OV-fiets gaat horen. Iedereen met een abonnement of OV-kaart op bus of trein kan zo'n fiets lenen, een principe wat gebaseerd is op het witte fietsenplan wat ooit is geflopt in A'dam. Daardoor kun je de laatste (moeilijke) kilometers makkelijk op de fiets afleggen. Eventueel kun je ook een vouwfiets gaan stimuleren, die zijn echt een uitkomst als je veel met het OV reist, en af en toe ook naar moeilijk OV-bereikbare gebieden reist.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• DinX

DinX

Motormuis

spk2go schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 12:00:
Wat imo ook wel zou helpen is als bij het OV een zgn. OV-fiets gaat horen. Iedereen met een abonnement of OV-kaart op bus of trein kan zo'n fiets lenen, een principe wat gebaseerd is op het witte fietsenplan wat ooit is geflopt in A'dam. Daardoor kun je de laatste (moeilijke) kilometers makkelijk op de fiets afleggen. Eventueel kun je ook een vouwfiets gaan stimuleren, die zijn echt een uitkomst als je veel met het OV reist, en af en toe ook naar moeilijk OV-bereikbare gebieden reist.
Dat is niet altijd het probleem. De verbinding zelf kan ook traag zijn.
Ik hoef maar 400 meter te wandelen tot de bus, maar de rit van aan de bushalte tot aan het station duurt bijna een half uur als het druk is. Op dat half uur ben ik al op 3/4 van m'n werk met de auto/motor :p
Daarna is het nog 40 minuten ofzo met de trein tot aan de bestemming :p

Dat is ook bij veel mensen nog een probleem wat betreft OV.

[ Voor 6% gewijzigd door DinX op 09-10-2007 12:27 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

spk2go schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 12:00:
Eventueel kun je ook een vouwfiets gaan stimuleren, die zijn echt een uitkomst als je veel met het OV reist, en af en toe ook naar moeilijk OV-bereikbare gebieden reist.
Leuk, zie jij 10 man per coupé met een vouwfiets in de trein zitten? Volgens mij krijg je dan wéér een probleem.

Fietsen is natuurlijk wél een goede oplossing. Een vouwfiets is idd ook een goed ding. Zulke dingen mogen best gestimuleerd worden. Alleen vrees ik dat (te)veel mensen in de trein met zo'n ding ook weer problemen meebrengt. Tenzij de NS vooruitdenkt en er iets op verzint. Een fietscoupé oid...

Verwijderd

ivm vouwfietsen en dergelijke: Parijs is onlangs in het nieuws geweest met z'n project ivm huurfietsen. En daar werkt dat om de één of andere reden perfect en is het erg populair.
Itt bvb brussel waar dit systeem nauwelijks van de grond komt.

Nu, Parijs is ook een stuk groter, dus als ze daar iets doen, doen ze het meteen goed en er zijn dus erg veel haltes en fietsen voorzien. Daar waar het systeem in Brussel nauwelijks bruikbaar is omdat er maar drie grote hubs zijn of zo.

En in Parijs werkt het blijkbaar goed omdat de metro daar heel populair is en veel wordt gebruikt. (metro valt nog wel mee, dat is meestal een kort ritje). En in het parijse verkeer dat natuurlijk muurvast zit geraak je overal veel sneller met de fiets, zelfs als je gewoon rustig 'freewheelt' bij manier van spreken. Daarbij heb je ook geen parkeerproblemen.

Er zijn dus absoluut mogelijkheden maar het moet meteen goed aangepakt worden en er moet meteen genoeg geïnvesteerd worden. Anders heb je één of ander halfbakken project.

Hoewel half Nederland op de fiets zit kan het ook daar nuttig zijn. Forensen die in de grote stad komen werken hebben daar natuurlijk geen eigen fiets bij. En als ze die wel hebben moet die altijd aan het station staan, en moet je die eigenlijk wel altijd gebruiken. Een huurfiets laat je gewoon achter bij één van de hubs en dan kan je een andere nemen op een andere plaats. Véél flexibeler dus.

Daarenboven wordt het onderhoud en dergelijke door iemand anders gedaan. Dus de frustraties van fietsgebruik zijn er niet bij.
Parijs gaat binnenkort ook zo'n fietsenproject krijgen, met een bijna even ridicule naam: Vélib'. Het wordt iets duurder dan in Lyon, maar dat is gebruikelijk in Parijs. Als het goed is, komen er voor het eind van het jaar ruim 20.000 fietsen beschikbaar
linkje: http://www.velib.paris.fr/

Het laatste stukje OV is vaak de grootste 'bitch' van het hele traject. Het stuk van het station naar waar je moet zijn, met een bus dus. Dat kan soms bijna half zo lang duren als de tijd die je op de trein hebt gezeten, in veel minder comfortable omstandigheden. Prijs je gelukkig als je dicht bij het station werkt zodat je 5 minuutjes te voet kan gaan. (nog even leuk de benen strekken voor de werkdag) In het andere geval kom je helemaal kapot gefrustreerd aan :p

mphilipp heeft wel gelijk dat fietsen meenemen om de trein ondoenbaar wordt. Als iedereen daarmee begint krijg je problemen. Nu zie je soms al dat het instapcompartimentje vol staat met buggy's en vouwfietsen...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2007 13:17 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Briljant! Dat niemand daar op gekomen is in Den Haag. d:)b

-O-

Ik denk dat dat voor weinig mensen een ECHTE optie is en bovendien erg onrealistisch gezien het (betaalbare)huizen tekort in de randstad.

[ Voor 13% gewijzigd door Gunner op 09-10-2007 13:16 ]

Verwijderd

Gunner schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 13:15:
[...]

-O-

Ik denk dat dat voor weinig mensen een ECHTE optie is en bovendien erg onrealistisch gezien het (betaalbare)huizen tekort in de randstad.
Niet alleen dat. Vaak ga je ergens neerstrijken en een huisje bouwen (als je een gezin hebt bvb) Dat is meestal een project van (heel) lange adem en een aanzienlijke investering. Dus veel kans dat je dan ook definitief je woonplaats vastlegt. (en ja, je kan het huis natuulijk ook nog verkopen en daarmee de lening aflossen, maar zo blijf je bezig. Je investeert niet alleen financieel maar ook emotioneel. Je bent nogal gebonden aan de woning waar je veel moeite en eigen karakter hebt ingelegd).

Anderzijds willen mensen ook flexibel zijn in werk. Misschien af en toe eens van werk veranderen, nieuwe uitdagingen. Dus telkens je werk achterna gaan met heel je hebben en houden is niet praktisch. Dan kies je gewoon werk in een straal van xx kilometer (in te vullen naarmate je wel of geen probleem hebt met lange afstanden). Woon-werkverkeer zal dus altijd blijven bestaan, zo gemakkelijk los je dit niet op. En thuiswerken is niet voor iedereen mogelijk of zelfs wenselijk.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 13:10:
ivm vouwfietsen en dergelijke: Parijs is onlangs in het nieuws geweest met z'n project ivm huurfietsen. En daar werkt dat om de één of andere reden perfect en is het erg populair.
Itt bvb brussel waar dit systeem nauwelijks van de grond komt.
In Parijs fietst praktisch niemand. Een project waaraan dan een paar honderd of een paar duizend mensen meedoen is dan al gauw een groot succes (aglomeratie Parijs telt meer dan 10miljoen mensen). Ze hebben er pas een jaar of 10 2 fietspaden dwars door Parijs...echt heel erg gevaarlijk want je moet tussen het maniacale verkeer door laveren.

Echter, in Parijs werkt de metro ook een stuk beter, maar dat is een kwestie van infrastructuur die er al lang ligt. Parijs is natuurlijk altijd een wereldstad geweest, in tegenstelling tot Amsterdam wat meer een groot dorp is (ook qua mentaliteit).

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

-O-

Een kennis van me heeft een motorjachtje.. Hij moet wel eens voor een bepaalde tijd (een aantal maanden) ergens in een of andere stad werken, dan legt hij gewoon zijn bootje voor een tijdje neer ergens en scootert dan heen en weer tussen werk en ligplaats.

Mijn broer is kamper, die maakt zich al helemaal geen zorgen over gebrek aan betaalbare huizen..

Maar dat zijn allemaal minder realistische oplossingen -O-.

Ik blijf erbij dat je in een straal van 25km prima kan brommeren, en voor verdere afstanden en/of meer spul mee te zeulen een motor prima oplossingen kan bieden.

• Heuving
www.stopbos.nl

is niet echt een oplossing van het fileprobleem, maar heeft er wel mee te maken.

Verwijderd

mphilipp schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 13:36:
[...]

In Parijs fietst praktisch niemand. Een project waaraan dan een paar honderd of een paar duizend mensen meedoen is dan al gauw een groot succes (aglomeratie Parijs telt meer dan 10miljoen mensen). Ze hebben er pas een jaar of 10 2 fietspaden dwars door Parijs...echt heel erg gevaarlijk want je moet tussen het maniacale verkeer door laveren.
Misschien, maar het is een beetje kip en ei probleem natuurlijk. Parijs, heel gevaarlijk, niemand fietst...

Door op die manier de fiets als vervoersmiddel te introduceren kan een grote doelgroep eens laagdrempelig proeven van het concept. Zonder meteen een dure fiets te moeten kopen, stalling en onderhoud te voorzien voor iets wat ze misschien 3 of 4 keer gaan doen. Het staat er toch, dus waarom eens niet proberen? Ze zien en ervaren natuurlijk ook elke dag dat het verkeer in grote agglomeraties muurvast zit. Ze moéten dus wel iets anders proberen.

In het nieuwsstukje was er ook sprake van dat de mentaliteit bij de autobestuurders toch verandert. Hoe meer fietsen, hoe meer de autobestuurder zich wel bewust moet worden van hun aanwezigheid en hun gedrag aanpassen. (in hoeverre dat wishfull thinking is, geen idee, maar er kan wel iets van aan zijn denk ik). Hoe meer de mensen geconfronteerd worden met de fiets en zien hoe iedereen je links en rechts om de oren fiets, hoe meer ze misschien zélf ook de fiets gaan overwegen, hoe veiliger het verkeer wordt, enz enz.. Sneeuwbal effect dus.

Inderdaad is er een mentaliteitswijzinging nodig, maar in één keer 20.000 fietsen introduceren in de binnenstad voel je wel denk ik.

• MBV

MBV

[...]

-O-

Nee, in den haag hebben ze 20 jaar geleden verzonnen dat iedereen in een kantorenpark langs de snelweg (zonder OV in de buurt 8)7) wil werken, en wil wonen in de stad of in het dorp een kilometer of 20 verderop. Daar plukken ze nu de vruchten van: tig vierkante meters kantoorpanden leegstand, nog meer kantoren die bij worden gebouwd, en iedereen gaat met de auto naar het werk.

Over OV-fiets: dat zijn ze nu ook in nederland aan het invoeren: met een chipkaart een goedkope huurfiets bij diverse trein- en grote busstations. Dat heet ook http://www.ov-fiets.nl/ ;) Het kan heel veel schelen: in Zwijndrecht naar een industrieterrein (stage) scheelde de fiets bij het station me een half uur :X 5 min fietsen v.s. 10 min met de bus na 20 min wachten... -O-

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

unclero schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 13:55:
Mijn broer is kamper, die maakt zich al helemaal geen zorgen over gebrek aan betaalbare huizen..

Maar dat zijn allemaal minder realistische oplossingen -O-.
Moeten we allemaal maar kamper worden? Lijkt me niet echt realistisch :)

Op zich lijkt me dat wel wat. Dan verhuis ik naar Vinkenslag en betaal de rest van m'n leven 3% belasting. _/-\o_

[ Voor 26% gewijzigd door Gunner op 09-10-2007 15:54 ]

Verwijderd

Echter, in Parijs werkt de metro ook een stuk beter, maar dat is een kwestie van infrastructuur die er al lang ligt. Parijs is natuurlijk altijd een wereldstad geweest, in tegenstelling tot Amsterdam wat meer een groot dorp is (ook qua mentaliteit).
Juist in Amsterdam vind ik het openbaar vervoer prima te doen. Ik ben voor mijn werk de afgelopen 3 maanden op 3 verschillende locaties in Amsterdam geweest (Science park, WTC, Plesmanlaan) en alle drie waren uitstekend bereikbaar met openbaar vervoer. Veel treinstations en een prettig snelle metro vanwege de korte afstanden. Vergelijk dat eens met een wereldstad als Parijs waar je veel langer in de metro staat. Het is dat de verbinding van mijn huis naar het dichtstbijzijnde intercitystation slecht is, maar anders zou de trein+metro zelfs buiten de spits de auto verslaan. Zolang je geen tram of bus nodig hebt (die net zo vast zitten in het stadsverkeer als de auto) is het openbaar vervoer echt beter dan de auto.

Voor de randstad zie ik dan ook geen enkele reden waarom een laagdrempelig en frequent rijdend openbaar vervoer geen oplossing zou kunnen zijn. Daarbij denk ik vooral aan uitbreiding van het metro/treinennet naar de voornaamste woonsteden zodat de aansluiting huis-trein verbetert. Daarbuiten worden de afstanden te groot en de bevolkingsdichtheid te laag om frequent openbaar vervoer aan te kunnen bieden en dan loopt de bruikbaarheid ervan enorm terug, maar (ver) buiten de randstad zijn de files ook niet echt onoplosbaar.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2007 16:35 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 16:29:
Vergelijk dat eens met een wereldstad als Parijs waar je veel langer in de metro staat.
Zo lust ik er nog wel een paar. Misschien is Parijs ietsje groter als dat dorp dat graag een stad wil zijn. Uiteraard kun je niet overal voor de deur komen met een metro, maar om dwars door de stad te gaan is er geen snellere manier. En ze hebben er ook bussen en tegenwoordig zelfs trams. De metro infrastructuur is daar gewoon beter, daar kun je niet omheen. De ruimte is er en het netwerk ligt er al heel lang. De stad is ook veel en veel groter. Enig idee hoeveel forensen er elke dag naar Parijs komen? Of naar London? Amsterdam is écht een dorpje daarbij vergeleken.

• MBV

MBV

Amsterdam is geen dorp: amsterdam is een wijk van Parijs/Londen. Ik denk dat je Parijs of Londen kan vergelijken met de hele randstad van nederland, dus R'dam/Utrecht/Amsterdam.

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 12:03

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

MBV schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 15:36:
[...]

Nee, in den haag hebben ze 20 jaar geleden verzonnen dat iedereen in een kantorenpark langs de snelweg (zonder OV in de buurt 8)7) wil werken, en wil wonen in de stad of in het dorp een kilometer of 20 verderop. Daar plukken ze nu de vruchten van: tig vierkante meters kantoorpanden leegstand, nog meer kantoren die bij worden gebouwd, en iedereen gaat met de auto naar het werk.

Over OV-fiets: dat zijn ze nu ook in nederland aan het invoeren: met een chipkaart een goedkope huurfiets bij diverse trein- en grote busstations. Dat heet ook http://www.ov-fiets.nl/ ;) Het kan heel veel schelen: in Zwijndrecht naar een industrieterrein (stage) scheelde de fiets bij het station me een half uur :X 5 min fietsen v.s. 10 min met de bus na 20 min wachten... -O-
Eh, 5 minuten fietsen is een kwartiertje lopen? Ging dat dan niet?

Dat OV-fiets systeem zie ik op zich wel zitten, ik vraag me alleen af of dat wel hufterproof is. Ik denk bijvoorbeeld ook aan vandalisme. Als ze daar goede maatregelen tegen verzinnen, dan lijkt het me wel een aardig systeem.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

DrivinUCrazy schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 20:50:
[...]
Dat OV-fiets systeem zie ik op zich wel zitten, ik vraag me alleen af of dat wel hufterproof is. Ik denk bijvoorbeeld ook aan vandalisme. Als ze daar goede maatregelen tegen verzinnen, dan lijkt het me wel een aardig systeem.
Ach...een oostblok fiets op houten banden valt weinig aan te slopen.. >:)

Pagina: 1 2 Laatste