Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Files] kan het nog erger?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.017 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:49

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik ben nu ongeveer 2,5 jaar een buitendienst IT-er. Toen ik net begon met de buitendienst, waren de files soms al redelijk extreem. Nu is het echt heel erg triest gesteld met de reistijden die je in nederland moet maken om van A naar B te komen. Sommige wegen zijn voor mij gewoon vaste pijnplekken, zoals de A4 Delft richting Amsterdam. Wegen die 4-baans zijn en die een stuk verder teruggebracht worden tot 2 banen. Het is allemaal wel te verklaren waarom het zo rot gaat. Ongelukken zijn eerder regel dan uitzondering. Het lijkt wel of mensen niet meer kunnen rijden. 2 spetters regen en iedereen trapt op z’n rem.

Voor een nieuwe opdracht moet ik deze maand weer gebruik maken van de A4. Je raad het al, ik was voorbereid. Ik zou vroeger weg gaan om te files te vermijden In Regio Amsterdam moest ik om 7:30 beginnen. Maandag de wekker om 5:25 en 6:10 vertrekken. Tot mijn grote verbazing, file op de A20 3 km en file op de A4 bij Zoeterwoude-rijndijk van 7km! Waaat??? Zo vroeg al? Het vreemde was echter, dat ik vandaag zag dat er bij de welbekende baanverwijderingen de electronische borden met 50 al stonden te knipperen, terwijl je gewoon nog door kon rijden! Ze zetten die borden dus al uit voorzorg daar aan, omdat ze weten dat er file komt. Het vervelende is juist dat dit file veroorzaakt! Mensen trappen op hun rem, omdat ze de borden zien knipperen, terwijl je gewoon door kunt rijden. Wat een onzin!

Ik heb het idee dat het allemaal steeds erger wordt. Ik moet nu ruim een uur extra rekenen voor een rit van normaal een uur. 4 uur per dag in de auto voor iets wat 2 uur zou moeten duren. En dan reken ik er nog geen files bij met als oorzaak een aanrijding, want dan tel je er zo weer een uur bij op. Het is echt erg in Nederland en ik overweeg straks echt om de buitendienst uit te gaan. Het wordt gewoon te gortig. Het is nu al bijna niet meer te doen.

Beauty is in the eye of the beerholder

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Gewoon IP package routing erop los laten. Elk knooppunt cq. afslag is een hub, actuele reistijden tussen deze hubs publiceren, en iedere TomTomWhatever zoekt de snelste route uit :P

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 15:06
tja, ik woon op korte afstand van de A4, en in de zomervakantie reed ik er elke dag.. soms zit het mee, en soms zit het tegen.

betreft jouw truckje om eerder weg te gaan; dat denkt de helft van de nederlanders ook. dit maakt uiteindelijk dus geen fluit uit..

ik heb ook een half jaar stage gelopen in hilversum (woon zelf in 't Westland)

elke dag ging ik om 6 uur rijden, en dan stond je nog minimaal 1 keer in de ochtend in de file. elke dag om 4 uur richting huis, en 95% van de terugreis stond er minimaal 1 file..

helicopter kopen misschien? :+

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-11 11:05

disjfa

be

www.ns.nl

Maar mensen remmen niet bij voorzorgsmaatregels van de matrixborder hoor :) Het punt is dat ze daar niet op letten dus gewoon doorknallen en zo de file vaak langer maken, en soms niet. Maar de regering duwt mensen idd te veel naar de auto, en zodoende word het zeker drukker ja :) En met wat lompe verkeerspleinen erbij, tsja. En dan de gewillige lompe bestuurders in te dure auto`s die moeten duwen. Voila randstad

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:30
ns.nl :/

Stomme van de trein nemen is, dat ik er met mijn onzuinige bak qua brandstofkosten tegen kan rijden. Auto staat er al, kosten zijn hetzelfde... 3x raden wat je dan neemt ;)

XXXVI

Verwijderd

HellBeast schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 09:16:
Ik ben nu ongeveer 2,5 jaar een buitendienst IT-er. Toen ik net begon met de buitendienst, waren de files soms al redelijk extreem. Nu is het echt heel erg triest gesteld met de reistijden die je in nederland moet maken om van A naar B te komen. Sommige wegen zijn voor mij gewoon vaste pijnplekken, zoals de A4 Delft richting Amsterdam. Wegen die 4-baans zijn en die een stuk verder teruggebracht worden tot 2 banen. Het is allemaal wel te verklaren waarom het zo rot gaat. Ongelukken zijn eerder regel dan uitzondering. Het lijkt wel of mensen niet meer kunnen rijden. 2 spetters regen en iedereen trapt op z’n rem.

Voor een nieuwe opdracht moet ik deze maand weer gebruik maken van de A4. Je raad het al, ik was voorbereid. Ik zou vroeger weg gaan om te files te vermijden In Regio Amsterdam moest ik om 7:30 beginnen. Maandag de wekker om 5:25 en 6:10 vertrekken. Tot mijn grote verbazing, file op de A20 3 km en file op de A4 bij Zoeterwoude-rijndijk van 7km! Waaat??? Zo vroeg al? Het vreemde was echter, dat ik vandaag zag dat er bij de welbekende baanverwijderingen de electronische borden met 50 al stonden te knipperen, terwijl je gewoon nog door kon rijden! Ze zetten die borden dus al uit voorzorg daar aan, omdat ze weten dat er file komt. Het vervelende is juist dat dit file veroorzaakt! Mensen trappen op hun rem, omdat ze de borden zien knipperen, terwijl je gewoon door kunt rijden. Wat een onzin!

Ik heb het idee dat het allemaal steeds erger wordt. Ik moet nu ruim een uur extra rekenen voor een rit van normaal een uur. 4 uur per dag in de auto voor iets wat 2 uur zou moeten duren. En dan reken ik er nog geen files bij met als oorzaak een aanrijding, want dan tel je er zo weer een uur bij op. Het is echt erg in Nederland en ik overweeg straks echt om de buitendienst uit te gaan. Het wordt gewoon te gortig. Het is nu al bijna niet meer te doen.
Bekend probleem ja.
Ik had het met de A13 richting Rotterdam (bij me vorige werkgever)
Als ik voor 7.30 daar was geen probleem, na 7.30 hoef je het niet te proberen want je stond toch stil.

Aan de eind van de dag hetzelfde als je om 17.00 weggaat --- vast
Ga je om 18.30 weg kon je redelijk doorrijden.

Bij me huidige werk hoef ik geen snelweg te nemen, wat inhoudt dat ik (bijna) nooit in de file staat.
(dit was trouwens niet de reden dat ik ander werk ging zoeken ik wou een wat meer uitdagende baan)

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:41

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Ik ben als vers afgestudeerde HTS'er van de 'provincie' (Wat een achterlijke naam ook voor de rest van het land :r ) naar onze hoofdstad verhuisd, voor zowel werk als liefde. Ik heb al 8 jaar m'n rijbewijs, maar heb de eerste 5 jaar daarvan nog nooit in de file gestaan. En ik heb best wat km's gemaakt in die tijd. Tot ik in A'dam kwam wonen. De wegen in de randstad zijn zo teringdruk als je het mij vraagt. M'n auto heb ik de deur uitgedaan. De drukte op de wegen is daar de hoofdoorzaak van, maar ook wel een beetje de parkeerproblemen in A'dam.
Wat ik niet begrijp is dat zoveel mensen het nodig vinden zich voort te bewegen met de auto, terwijl voor een redelijk percentage het openbaar vervoer een aardig alternatief kan bieden.

Hier staat tekst

• Vincent17
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-11 15:39
Ik rijd iedere dag van Zoetermeer naar Amsterdam en ik vind het nog wel meevallen. Ik moet ook s'ochtends om half 8 beginnen. Ik doe er ongeveer 50 min over s'ochtends. Ik ga s'middags om 4 uur naar huis en dan doe ik er meestal een uur over.

Overigens was er afgelopen maandag een ongeluk gebeurt bij Zoeterwoude, waardoor er nog maar 1 rijbaan beschikbaar was.

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
de NS is voor mij geen optie. Ik moet constant spullen meenemen voor projecten; servers, monitors, pc's, switches etc etc. Dus ik moet wel met de auto. :'(

Verwijderd

Sjaak_Afhaak schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 09:35:
Ik ben als vers afgestudeerde HTS'er van de 'provincie' (Wat een achterlijke naam ook voor de rest van het land :r ) naar onze hoofdstad verhuisd, voor zowel werk als liefde. Ik heb al 8 jaar m'n rijbewijs, maar heb de eerste 5 jaar daarvan nog nooit in de file gestaan. En ik heb best wat km's gemaakt in die tijd. Tot ik in A'dam kwam wonen. De wegen in de randstad zijn zo teringdruk als je het mij vraagt. M'n auto heb ik de deur uitgedaan. De drukte op de wegen is daar de hoofdoorzaak van, maar ook wel een beetje de parkeerproblemen in A'dam.
Wat ik niet begrijp is dat zoveel mensen het nodig vinden zich voort te bewegen met de auto, terwijl voor een redelijk percentage het openbaar vervoer een aardig alternatief kan bieden.
Openbaar vervoer wordt helemaal interessant als je het gratis maakt.
Dan zouden meer mensen overwegen om met de OV te gaan.

Alleen twijfel ik erg of NS de drukte dan aan kan.

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 09:39:
[...]

Openbaar vervoer wordt helemaal interessant als je het gratis maakt.
Dan zouden meer mensen overwegen om met de OV te gaan.

Alleen twijfel ik erg of NS de drukte dan aan kan.
Inderdaad, dan moeten er misschien wel 1000 bussen en 300 treinen bijkomen, plus de bijbehorende personeel die ook betaald moet worden. Ik denk dat het te duur wordt. De onderhoud van de wegen moeten ze toch doen, of er nou 100.000 auto's overheen gaan of 10.000.000 per maand.

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 15:06
disjfa schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 09:30:
www.ns.nl

Maar mensen remmen niet bij voorzorgsmaatregels van de matrixborder hoor :) Het punt is dat ze daar niet op letten dus gewoon doorknallen en zo de file vaak langer maken, en soms niet. Maar de regering duwt mensen idd te veel naar de auto, en zodoende word het zeker drukker ja :) En met wat lompe verkeerspleinen erbij, tsja. En dan de gewillige lompe bestuurders in te dure auto`s die moeten duwen. Voila randstad
zoals de TS al net boven me zegt..

een ICT-er is niet een standaard computernerd met een laptop die alles kan regelen..

ik ga als student zijnde elke dag met de trein, metro en bus. is opzich wel redelijk goed te doen. vooral door parkeerproblemen en file pak ik het OV. kosten tellen ook beetje mee. Als mijn baas de brandstofkosten zou betalen, zou ik sowieso de auto pakken..

de auto is een stuk luxer qua vervoer. vooral in de zomer, met 30graden..

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:44

Goverman

not loaded

de matrixborden gaan geheel automatisch en zijn een zogenaamde "filestaartbeveiliging". Dat betekent dat als er op punt X minder dan 65 wordt gereden, dat dan op een of twee portalen VOOR punt X 70 wordt aangegeven. Wanneer na punt X er vervolgens op Y minder dan 45 wordt gereden, dan gaan de borden voor Y op 50 staan.

Dus:

portaal 1: 70 + knipper

ergens tussen portaal 2 en 3: V < 65 km/h

De matrixborden zijn dus nooit ingericht om maximumsnelheden weer te geven, omdat de borden aangaan wanneer de snelheid een stukje stroomafwaarts beneden de 65 km/u of 45 km/u zakt en pas weer uit gaan als de snelheid (weer) boven de 75 km/u resp. 55 km/ komt. Je MOET dus een overtreding maken om de matrixborden weer uit te krijgen.

Blijft over de fileproblematiek an sich: het overgrote deel van de files komt niet door ongevallen, maar door capaciteitsgebrek op de weg (of een overschot aan auto's). Werkzaamheden komen op 2, gevolgd door ongevallen (incl. kijkfiles). Het is natuurlijk wel zo dat de ongevallenkans wat toeneemt als het drukker is op de weg. Met name bij kantelende vrachtwagens is dat het geval (uitwijkmanoeuvres van vrachtauto's die dat amper kunnen, maar door het verkeersbeeld er soms wel toe worden gedwongen).

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 19:08

DinX

Motormuis

Hier in België is het niet veel beter hoor. De VAB (een automobiel organisatie, soort van anwb) heef pas nog een studie gepubliceerd waarin men verklaarde dat er in 2010 file's zullen staan op de Brusselse ring tot middernacht.

Dus ja ... het kan nog altijd erger :p
* DinX ergert er zich minder aan, lekker op de motor naar het werk :+

[ Voor 18% gewijzigd door DinX op 03-10-2007 09:45 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-11 12:14
Er gaan nu al steeds meer mensen met het OV en dat kan de NS al bijna niet aan. Het hoeft dus echt niet gratis om het te laten werken.

Maar mensen kijken niet meer op of om in het verkeer en houden totaal geen rekening meer met elkaar. De meeste files die ik op een dag tegenkom, zijn gewoon veroorzaakt omdat er een invoegstrook is waar iedereen in een keer naar de linker baan wil, in plaats van gewoon de strook te gebruiken om de snelheid aan te passen (ook als dat langzaam is) en dan normaal in te voegen. 200 meter verder rijdt het dan gewoon weer door.

En dat de matrixborden soms al aan zijn, is inderdaad om een file iets verderop te voorkomen. Het is dus niet zomaar willekeurig maar echt een poging minder files te veroorzaken. Helaas rijden de meeste mensen gewoon door en werkt het dus niet...

Tijd voor duitse matrix borden, waar de flits camera gewoon aan de achterkant zit zodat ze bij actieve borden meteen kunnen controleren :)

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Verwijderd

HellBeast schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 09:41:
[...]

Inderdaad, dan moeten er misschien wel 1000 bussen en 300 treinen bijkomen, plus de bijbehorende personeel die ook betaald moet worden. Ik denk dat het te duur wordt. De onderhoud van de wegen moeten ze toch doen, of er nou 100.000 auto's overheen gaan of 10.000.000 per maand.
te duur denk ik niet.

Nu wordt er al veel geld verloren door al die files. (Vrachtwagens die hun materiaal niet op tijd kan leveren / benzine uitstook voor niks etc..)

Bedrijven kunnen misschien bijdragen voor het gratis maken van het OV.

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Jiriki schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 09:45:

Tijd voor duitse matrix borden, waar de flits camera gewoon aan de achterkant zit zodat ze bij actieve borden meteen kunnen controleren :)
Slecht idee als je het mij vraagt. In zulke gevallen zul je zien dat iedereen op de rem stampt,in plaats van het rustig uit laten rollen van de auto, wat eerder files tot gevolg zal hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 03-10-2007 09:48 ]

Hier staat tekst

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 09:46:
[...]

Bedrijven kunnen misschien bijdragen voor het gratis maken van het OV.
OV van de zaak bedoel je? Voor een hoop mensen geen optie ben ik bang vanwege goederen die ze moeten meenemen.

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 31-10 23:01
Ik zag een prachtig systeem in turkije op vakantie voor openbaar vervoer.

De bus: kost 1 euro, dan mag je zo ver reizen als je wilt. Dus iemand stapt de bus in, betaald een euro en klaar..

Bussen worden daar heeel veeel gebruikt, er zijn ook heel veel bussen.. Werkt gewoon goed.. beter als een strippenkaart van 30 euro ofzo..

Verwijderd

HellBeast schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 09:48:
[...]

OV van de zaak bedoel je? Voor een hoop mensen geen optie ben ik bang vanwege goederen die ze moeten meenemen.
Bijvoorbeeld of dat men alle bedrijven een bedrag afstaat in ruil dat personeel (die met de OV gaat) gratis kan meereizen.

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:44

Goverman

not loaded

quote: Jiriki
En dat de matrixborden soms al aan zijn, is inderdaad om een file iets verderop te voorkomen. Het is dus niet zomaar willekeurig maar echt een poging minder files te veroorzaken. Helaas rijden de meeste mensen gewoon door en werkt het dus niet...

Tijd voor duitse matrix borden, waar de flits camera gewoon aan de achterkant zit zodat ze bij actieve borden meteen kunnen controleren
NEE, GEEN fliters bij matrixborden!!!

Ter voorkoming van files zijn marixborden nooit geplaatst, het capaciteit/intensiteitsverhaal blijft immers hetzelfde. De matrixborden zijn eerder een waarschuwingsmechanisme bedoeld om de weggebruiker er op te attenderen dat er file dreigt en dat het verstandig is om de snelheid te laten zakken. Daarmee wordt de file meer managable, maar oplossen/voorkomen dus pertinent niet!!

Voor het RVV 1990 waren de matrixborden (conform de ontwerpdoelstellingen ervan) adviessnelheden, maar dit zijn dus maximumsnelheden geworden. Echter, handhaven is zo goed als onmogelijk bij filestaartbeveiliging vanwege:

het ontbreken van een rode cirkel om de Vmax
- bij werkzaamheden staan hierdoor ook ALTIJD 'normale' borden met een Vmax erop!
- de 80km. zones zijn voorzien van matrixborden met rode rand

Nederland is strikt formeel niet verplicht (conform een verdrag van Wenen ofzo) om zich aan deze eisen te houden, maar goed voor buitenlanders en Nederlanders die langer hun rijbewijs hebben is het lastig.

automatische systeem
- het systeem is automatisch en fluctueert constant van waarden, zeker wanneer het weg druk / tegen file aan zit. De handhaafbaarheid is dan slecht: hoe moet je aantonen dat de waarde 50 of 70 was? Wie zegt dat op het moment dat jij geflitst bent niet net de waarde is verhoogd/gedaald? Verder krijg je daarmee een nog onrustiger verkeersbeeld: van 70 naar 50: remmen (dus stroomopwaarts meer files).

Belangrijker is de verkeersveiligheid: de matrixborden geven aan dat het verderop langzaamaan gaat / stilstaat. Als je strikt gaat handhaven op matrixborden gaan mensen op hun snelheidsmeter letten in plaats van op de drukke weg met constante snelheidswisselingen... Zie hier een verhoogde kans op ongevallen en (dus) meer files...

conclusie
handhaven op filestaartbeveiliging is NOOIT de opzet geweest. Het systeem is er niet op ingericht, de veiligheid gaat ermee achteruit en de files nemen toe... Alleen handhaven indien de waardes vast staan en daar kunnen de klassieke borden prima voor worden gebruikt.

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• disjfa

disjfa

be

HellBeast schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 09:41:
[...]
Dat tweede kan het eerste wel flink helpen.

Enige nadeel is dat de ns geprivatiseerd is en daardoor moet het rendabel blijven. Daarom is met de trein gaan nu duurder dan met de auto gaan. Slim......

En zoveel treinen en bussen hoeven er niet bij te komen hoor :)

disjfa.nl

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
disjfa schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 09:57:
[...]

Dat tweede kan het eerste wel flink helpen.

Enige nadeel is dat de ns geprivatiseerd is en daardoor moet het rendabel blijven. Daarom is met de trein gaan nu duurder dan met de auto gaan. Slim......

Het was maar een uit-mijn-duim-zuig aantal. :o

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:40

mphilipp

Romanes eunt domus

Een hoop mensen zouden idd makkelijk met het OV kunnen. Maar het OV is feitelijk alleen een échte optie als je in een grote plaats woont en naar een andere grote plaats moet. Het is zo'n drama om met trein/bus/tram aansluitend te moeten reizen. Ooit een keer 2 sollicitatiegesprekken gehad en die moest ik met het OV doen (goeie ouwe tijd). Ik moest in Amsterdam en Hoofddorp zijn. Dat heeft me bij elkaar de hele dag gekost. Twee gesprekjes van een uurtje...geweldig! En natuurlijk de stress van niet fijn aansluitende verbindingen, een bus die te vroeg (!) wegreed waardoor ik bijna mijn afspraak miste...ik ben écht heel goed gestimuleerd om voor het OV te kiezen.

Dè oplossing voor mijn fileprobleem: iedereen aan de kant als ik eraan kom... ;)

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Kun je dan ook een schatting doen van de reistijden / tijd die je zou zijn kwijtgeweest, als je met de auto zou zijn gegaan en evt files zou zijn tegengekomen?

Hier staat tekst

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-11 22:15
het is idd heel erg verschrikklelijk gesteld met die wegen hier in NL. Voor mijn werk kan ik beter via Duitsland gaan dan door NL, schelt wel 20 minuten op 2 uur! Toen ik om 06.00 in de auto zat hoorde ik dat er al 54km file stond, om 0700 was dat al 124 8)7 8)7

waar gaat het heen.....

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:37

Standeman

Prutser 1e klasse

De enige manier om de filedruk een beetje te verlichten is belonen dat mensen binnen bepaalde straal bij hun werk wonen (zeg < 15km). Zo ben ik ook dichter bij huis gaan werken (12km i.p.v. 60) en het is fantastisch.
Uiteraard heeft niet iedereen die optie, aangezien de werkplek continu wijzigt of dat er in de buurt van hun werk geen (betaalbare) huizen te vinden zijn.
Tevens zou het verbreden van de N wegen ook al een hele hoop fileleed schelen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Overigens zit er best wel wat in het verhaal dat de snelwegen weer moeten worden wat de naam zegt: snelwegen. Momenteel heeft elk kutdorp een afslag. Op bepaalde trajecten heb je om de 2km een afslag. Waar dienen secundaire wegen voor? Schaf dát eerst eens een keer af. In- en uitvoegen veroorzaken de meeste oponthoud omdat mensen dat over het algemeen heel slecht kunnen. Er rijden zoveel harken rond die nauwelijk een idee hebben van hoe het verkeer werkt. De een rijdt altijd de invoegstrook helemaal af tot het einde en komt dan tot de ontdekking dat er al de hele tijd iemand naast 'm rijdt, terwijl achter die persoon niemand rijdt... Of omgekeerd: ze willen zodra de stippellijn begint koste wat het kost invoegen. Niets snelheid aanpassen en een leuk plekkie zoeken...nee: meteen erop. Door dit soort capriolen moeten mensen die al op de snelweg rijden steeds remmen, en remmen is funest voor een weg die tegen de maximum doorvoer aan zit te hikken. Onderzoek heeft aangetoond dat als 1 persoon op zijn rem trapt op een weg die op of tegen het maximum aan zit, er een uur lang een file staat. Zo lang kan het duren voordat alle harken weer een keer zijn gaan rijden...

Verder kan er heel wat verbeterd worden aan de rij-opleiding. Nu wordt je klaargestoomd om het examen te halen. Niet goed. Jammer dat simulatoren zo duur zijn, anders zou je de leerlingen daarin kunnen opleiden voor moeilijke situaties. Niet kijken in spiegels, spelen met mobieltjes of iPods, opmaken, krant lezen en asociaal gedrag staan ook hoog in het lijstje van veroorzakers van files. Maar die afslagen zouden ook al een heleboel helpen. Kijk maar waar de files staan/beginnen.

Punt is alleen dat je dan ook wel een goed secundair wegennet moet hebben. Tweede probleem is politiek. Ik denk dat veel van die onzin afslagen 'wisselgeld' zijn voor dwarsliggende gemeentes. Die eisen bv een afslag voor hun kutdorp of anders gaan ze dwarsliggen bij de aanleg en zo de boel vertragen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-11 22:15
mphilipp schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 10:56:
Overigens zit er best wel wat in het verhaal dat de snelwegen weer moeten worden wat de naam zegt: snelwegen. Momenteel heeft elk kutdorp een afslag.
met die afslagen zit het wel snor, meestal omzeil ik de file door van de snel(?)weg af te gaan, de weg naast de snelweg te gebruiken (loopt warempel parallel met de snelweg) en dan na de file er weer op te gaan :)

* maarud loves NavMan navigatie

waarom hebben zie hier niiet zo'n trafficsysteem zoals in Duitsland? Zie je precies waar de file is en je navigatie houd niet van dat TomTom-woord :P berekent mooi een binnendoorweggetje net zoals bij mij hierboven :)

[ Voor 17% gewijzigd door maarud op 03-10-2007 11:03 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Sjaak_Afhaak schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 10:52:
Kun je dan ook een schatting doen van de reistijden / tijd die je zou zijn kwijtgeweest, als je met de auto zou zijn gegaan en evt files zou zijn tegengekomen?
Zeker niet de hele dag. Mind you: het is al 20 jaar geleden, dus toen waren de files ietsje anders. Maar als je een beetje handig bent, plan je geen sollicitatiegesprek om 9:00 in Amsterdam als je in Gorinchem woont. Niet slim, je weet nooit wanneer je aankomt. Dus als je achter de file aanrijdt, is het leed binnen een uur geleden. En als je terug gaat, is er ook nog geen file. De trein daarentegen doet er altijd even lang over. En dan heb ik het niet eens over het ongemak van OV: volle treinen, figuren met veel te luide muziek, te luide telefoongesprekken, rennen om een aansluiting te halen (dat haat ik), uitval, vertraging...no way in hell dat ik ooit nog van het OV gebruik ga maken. En dat beetje OV dat ik deed (de metro om in centrum R'dam te komen) doe ik nu ook niet meer nu ze die achterlijke chipkaart hebben bedacht. Lekker makkelijk voor iemand die 2-3x per jaar met het OV wil... Dan maar weer met de auto de stad in. Vast door een ambtenaar bedacht. In Parijs hebben ze ook een OV chipkaart, maar ik kan er als toerist ook nog steeds een carnetje kopen.

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Het is alleen jammer dat steeds meer mensen de sneaky omzijlroutes beginnen te nemen. Ik gebruik namelijk vaak de afslag Waddinxveen i.p.v. Zevenhuizen, omdat daar altijd een rij staat op de vluchtstrook van soms bijna een kilometer. Ik neem dan en landweggetje langs wat boerderijen en zo kom ik weer na zevenhuizen op de weg waar ik moet zijn. Nu rijden er al zoveel mensen op die landweg, dat het daar ook druk begint te worden en over een jaar maken ze het vast uitsluitend voor bestemmingsverkeer en dan is het uit met de pret.

• Refro
  • Laatst online: 21-11 12:09
Standeman schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 10:55:
De enige manier om de filedruk een beetje te verlichten is belonen dat mensen binnen bepaalde straal bij hun werk wonen (zeg < 15km). Zo ben ik ook dichter bij huis gaan werken (12km i.p.v. 60) en het is fantastisch.
En voeg er dan direct een extra beloning aan toe als de mensen ook nog op hun fietsje naar het werk gaan (ik weet dat dit nauwelijks te controleren is). Dat scheelt ook weer wat fileleed en het is ook nog eens goed voor de gezondheid :).

• DinX

DinX

Motormuis

Standeman schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 10:55:
Uiteraard heeft niet iedereen die optie, aangezien de werkplek continu wijzigt of dat er in de buurt van hun werk geen (betaalbare) huizen te vinden zijn.
Tevens zou het verbreden van de N wegen ook al een hele hoop fileleed schelen.
Sja, als je 9 maanden naar een job zoekt die iet of wat in de buurt is (25 km) en na die 9 maanden iets vindt op 50-60km ...
* DinX gaat wel in de file staan dan (als ie met het koekblik is) of tussendoor met de motor.

* DinX is maar een beetje langer onderweg naar z'n huidige werkplek op 50-60km dan naar de dichtsbijzijnde stad (enige plaats waar in de buurt iets is) die op 12km ligt (N-weg die 's morgens volledig dicht zit met een hoop rode lichten,....).

En no way dat ik in de bus en trein ga zitten. Dan ben ik 2 uur onderweg 's morgens en 's avonds. Dan ben ik 4 uur aan het reizen en 7-8 uur aan het werken. Ik heb na het werk ook nog dingen te doen waar ik niet (op tijd) geraak zonder eigen vervoer.
Als vee op een trein/bus zitten is ook niet mijn idee van reizen. Dat heb ik al jaren gedaan naar school, dat ga ik echt niet m'n hele leven doen.

[ Voor 15% gewijzigd door DinX op 03-10-2007 11:16 ]

• benoni
  • Niet online
HellBeast schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 11:05:
Het is alleen jammer dat steeds meer mensen de sneaky omzijlroutes beginnen te nemen. Ik gebruik namelijk vaak de afslag Waddinxveen i.p.v. Zevenhuizen, omdat daar altijd een rij staat op de vluchtstrook van soms bijna een kilometer. Ik neem dan en landweggetje langs wat boerderijen en zo kom ik weer na zevenhuizen op de weg waar ik moet zijn. Nu rijden er al zoveel mensen op die landweg, dat het daar ook druk begint te worden en over een jaar maken ze het vast uitsluitend voor bestemmingsverkeer en dan is het uit met de pret.
Als forensen eenmaal uitwijken naar dit soort wegen zit je daar opgescheept met de meest vreselijke categorie weggebruikers die er is: een horde opgefokte driftkoppen die altijd te laat is en zich massaal op zo'n binnenweggetje stort alsof het stieren in Pamplona zijn :(

[ Voor 54% gewijzigd door benoni op 03-10-2007 11:20 ]

• Cliffie
  • Laatst online: 12:02

Cliffie

Trompetslet

Tsja, moeten ze maar eens een goede oplossing verzinnen voor die files. Dan gaan we ook geen alternatieven meer kiezen.

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 19:12

Royz

Kleurenblind!!

Vincent17 schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 09:36:
Ik rijd iedere dag van Zoetermeer naar Amsterdam en ik vind het nog wel meevallen. Ik moet ook s'ochtends om half 8 beginnen. Ik doe er ongeveer 50 min over s'ochtends. Ik ga s'middags om 4 uur naar huis en dan doe ik er meestal een uur over.

Overigens was er afgelopen maandag een ongeluk gebeurt bij Zoeterwoude, waardoor er nog maar 1 rijbaan beschikbaar was.
Idd, toen deed ik er ineens 2 uur over om van Zoetermeer naar Amsterdam te rijden.

K*t files. Ik word ook erg moe van die linksrijders die over 2 km een vrachtwagen zien op 2 baans en daarom niet naar rechts gaan. :N

Of als je ziet dat het voor je al gewoon weer doorrijdt maar de persoon voor je die blijft 20 rijden omdat hij half slaapt :N

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• Standeman
  • Laatst online: 12:37

Standeman

Prutser 1e klasse

DinX schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 11:14:
[...]

Sja, als je 9 maanden naar een job zoekt die iet of wat in de buurt is (25 km) en na die 9 maanden iets vindt op 50-60km ...
* DinX gaat wel in de file staan dan (als ie met het koekblik is) of tussendoor met de motor.

* DinX is maar een beetje langer onderweg naar z'n huidige werkplek op 50-60km dan naar de dichtsbijzijnde stad (enige plaats waar in de buurt iets is) die op 12km ligt (N-weg die 's morgens volledig dicht zit met een hoop rode lichten,....).

En no way dat ik in de bus en trein ga zitten. Dan ben ik 2 uur onderweg 's morgens en 's avonds. Dan ben ik 4 uur aan het reizen en 7-8 uur aan het werken. Ik heb na het werk ook nog dingen te doen waar ik niet (op tijd) geraak zonder eigen vervoer.
Als vee op een trein/bus zitten is ook niet mijn idee van reizen. Dat heb ik al jaren gedaan naar school, dat ga ik echt niet m'n hele leven doen.
Het is ook niet dè universele oplossing. Maar 1 van de vele naast bijv. capaciteitsuitbreiding van N en A wegen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• sarcast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 11:33
Weet niet hoeveel van jullie daadwerkelijk met het OV reizen op het moment, maar het OV is net zo vol als de file op de weg.

Omstreken Amsterdam elke ochtend, 2e klas is standaard staan.. erg fijn als je een uur onderweg bent. 1e klas kan je nog net aan zitten, maar is met de dag ook voller.

Om van de metro nog maar niet te spreken.. als ze hier ooit nog eens een terroristische aanslag willen plegen. Neem een avarage metro lading op Amsterdam Sloterdijk s'ochtends en je de schade valt niet te overzien.

Of je nu vast staat in de file, relaxed in je auto met airco en een leuk muziekje.
Of dat je vast staat in de trein / metro, opeengepakt als vee.. tsjah.

[ Voor 39% gewijzigd door sarcast op 03-10-2007 11:38 ]

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• Lucky-Shirt
  • Laatst online: 19:35

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Wat mij opvalt (regio Rotterdam) is dat het lijkt alsof er na de zomervakantie 1,5 keer zoveel auto's zijn. Files in woonwijken die je normaal een paar keer per week had, staan er nu dagelijks en soms 2x zo lang. Vraag me af waar die dan ineens allemaal vandaan komen.

Maar een beetje nadenken kunnen we tegenwoordig ook niet. Als ik van huis weg rijd moet ik over een drukke weg richting snelweg, alleen hoef ik daar de snelweg niet op. Bijna iedereen die de snelweg wel op moet, zet zijn auto helemaal rechts neer, zodat de rest er nog net langs kan rijden (er kunnen daar prima twee SUV's langs elkaar rijden), maar er is altijd wel een of andere muts of eikel die zijn auto midden op laat staan. En als er dan wat beweging in komt, niet alsnog rechts gaan staan, nee, stug de doorgang blijven blokkeren.

Het is dat de fiets niet iedere dag mogelijk is (afspraken buiten de deur of van dat fijne weer zoals vanaochtend (werk in een pak, fietsen is geen probleem, maar helaas niet door de regen)), maar zodra het even kan.......

• benoni
  • Niet online
D'r is maar één manier om tegelijk het fileprobleem te temmen en de auto-industrie (en consument) voor te bereiden op de volgende stap in autorijden:

- Definieer een lichte voertuigcategorie: minimaal gewicht, beperkt energieverbruik (lichte motor, HPV), schoon en vriendelijk voor de omgeving.
- Definieer een lichte wegencategorie, de 'greenways': De toegang voor deze wegen is beperkt tot de lichte voertuigcategorie, hulpdiensten, en waar nodig lokaal verkeer.
- Maak in het kader van deze categorie vrijliggende stroken langs de snelweg (die ook als noodstrook voor hulpdiensten kunnen dienen, zodat er op de snelweg asfalt vrijkomt), en schakel deze aan doorlopende binnenwegen (de huidige sluiproutes). De toegang voor deze wegen is beperkt tot de lichte voertuigcategorie, hulpdiensten, en waar nodig lokaal verkeer. Qua investering is het goedkoper dan 'normaal' asfalt omdat er geen vrachtverkeer overheen gaat. Je hebt ook geen problemen met fijnstof, geluidsoverlast, en minder problemen met verkeersveiligheid (minder impact bij botsingen door laag voertuiggewicht).

Dan heb je zo een substantieel deel van de markt (ik verwacht 10 tot 30%) die graag overstapt op deze lichte voertuigen. Die mensen kiezen voor de vrijheid van de greenways, die zie je op de snelweg niet meer terug.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

HellBeast schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 11:05:
Het is alleen jammer dat steeds meer mensen de sneaky omzijlroutes beginnen te nemen.
Een van de dingen waar ik me groen en geel aan erger is de term 'sluiproutes' en de maatregelen die ze er tegen nemen. Sinds wanneer is er een verplichte route van A naar B die door de overheid is opgelegd? En waarom wordt ik haast als crimineel bestempeld als ik een alternatieve route neem die minder druk is? Ik ben dus verplicht om de A27 Utrecht-Gorinchem te ondergaan (kost me denk ik 45-60min), terwijl ik langs het Merwedekanaal kan rijden en het stukje in 20-25min doen. Vaag...het is een kinderachtige reactie van diezelfde overheid die er niet in slaagt het fileprobleem op een goede manier aan te pakken. We gaan er maar weer geld voor vragen, dát lost het allemaal op. De enige mensen die ze daarmee pakken zijn de mensen die het zelf moeten betalen en niet anders kunnen. Die zijn de lul, samen met de consumenten die straks meer moeten gaan betalen voor hun producten. Immers, ik declareer die heffing wel. Dus mijn baas moet dat doorberekenen, en die opdrachtgeven berekent dat ook weer door. Uiteindelijk kom je bij Jan Modaal (die misschien niet eens met de auto naar zijn werk gaat) die de rekening mag betalen. Ik voel er niets van. Ik voorspel ook 0,0 effect op de files. Ik ga echt niet op de fiets naar Amsterdam.

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
wat is de boete eigenlijk als je een parallel weg neemt die tussen een bepaalde tijd gesloten is? O-)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

benoni schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 11:42:
D'r is maar één manier om tegelijk het fileprobleem te temmen en de auto-industrie (en consument) voor te bereiden op de volgende stap in autorijden
Er is maar één fundamenteel ding mis met je theorie: waar denk je die 'greenways' te gaan bouwen? En daarbij: wie gaat dat betalen?

We zien aan de Smart dat Nederland niet geschikt is voor dergelijke voertuigen. Het land is te groot en de steden zijn te klein. In een stad als Parijs zie je veel meer Smarts omdat het daar zinvol is. Parijs is groot (voor een stad). Een Smart is niet de meest fijne auto om je op de snelweg mee te begeven. In de stad ideaal, maar om van Heerlen naar Amsterdam te reizen kan ik me fijnere voertuigen voorstellen. De steden daarentegen zijn weer net iets te klein om écht voordeel bij een Smart te hebben. Zo zal het ook gaan met die kleine hokken. Leuk voor erbij, maar mijn broer heeft een gezinnetje en die kan niet in zo'n ding rijden. En als zo'n karretje niet ontzettend veel verkocht wordt, zal ie ook niet goedkoop zijn. Er zijn zat kleine voertuigen, maar niemand (niet veel mensen) koopt ze.

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
mphilipp schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 11:43:
[...]

Een van de dingen waar ik me groen en geel aan erger is de term 'sluiproutes' en de maatregelen die ze er tegen nemen. Sinds wanneer is er een verplichte route van A naar B die door de overheid is opgelegd? En waarom wordt ik haast als crimineel bestempeld als ik een alternatieve route neem die minder druk is? Ik ben dus verplicht om de A27 Utrecht-Gorinchem te ondergaan (kost me denk ik 45-60min), terwijl ik langs het Merwedekanaal kan rijden en het stukje in 20-25min doen. Vaag...het is een kinderachtige reactie van diezelfde overheid die er niet in slaagt het fileprobleem op een goede manier aan te pakken. We gaan er maar weer geld voor vragen, dát lost het allemaal op. De enige mensen die ze daarmee pakken zijn de mensen die het zelf moeten betalen en niet anders kunnen. Die zijn de lul, samen met de consumenten die straks meer moeten gaan betalen voor hun producten. Immers, ik declareer die heffing wel. Dus mijn baas moet dat doorberekenen, en die opdrachtgeven berekent dat ook weer door. Uiteindelijk kom je bij Jan Modaal (die misschien niet eens met de auto naar zijn werk gaat) die de rekening mag betalen. Ik voel er niets van. Ik voorspel ook 0,0 effect op de files. Ik ga echt niet op de fiets naar Amsterdam.
Uhm, in mijn context bedoel ik dat, omdat ik die zelf ook neem! En het daarom daar steeds drukker wordt. Niet omdat ik het niet vind kunnen dat mensen die route nemen.

• disjfa

disjfa

be

benoni schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 11:42:
Dan heb je zo een substantieel deel van de markt (ik verwacht 10 tot 30%) die graag overstapt op deze lichte voertuigen. Die mensen kiezen voor de vrijheid van de greenways, die zie je op de snelweg niet meer terug.
Dan heb je ipv 2 rijstroken die vol staan nog twee extra aan de zijkanten :D

Lijkt me lekker handig, alles vastzetten. Stel je moet met je grote boze auto de weg af. Hoe moet dat dan ? 20.000 extra bruggen over alles heen bouwen :+ Lijkt me niet de beste oplossing.

disjfa.nl

• Luke!
  • Laatst online: 19:42

Luke!

#Treinbaas
disjfa schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 09:57:
[...]
Dat betwijfel ik, want als je opzet is om woon-/werkverkeer te verminderen krijg je juist in de spitsen een flinke verhoging van de benodigde capaciteit en de restcapaciteit is op dit moment al minimaal, nog afgezien van 't feit dat er nauwelijks ruimte is om die extra vraag op te vangen al zou het materieel er zijn.

• disjfa

disjfa

be

Luccus schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 11:58:
[...]
Dat betwijfel ik, want als je opzet is om woon-/werkverkeer te verminderen krijg je juist in de spitsen een flinke verhoging van de benodigde capaciteit en de restcapaciteit is op dit moment al minimaal, nog afgezien van 't feit dat er nauwelijks ruimte is om die extra vraag op te vangen al zou het materieel er zijn.
Ik ga niet uit van mijn mening, maar van de tests die om de zoveel tijd zijn. Dus als jij het betwijveld, dan moet jij dat zeker doen :)

disjfa.nl

• CrankyGamerOG
  • Laatst online: 21-11 23:09

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

maarud schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 11:02:
[...]

waarom hebben zie hier niiet zo'n trafficsysteem zoals in Duitsland? Zie je precies waar de file is en je navigatie houd niet van dat TomTom-woord :P berekent mooi een binnendoorweggetje net zoals bij mij hierboven :)
sure dat is er hier ook, alleen laat mijn navi me dan gewoon 1 uur omrijden terwijl de file bij wijze van spreke 45 min was

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Rev! schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 11:44:
wat is de boete eigenlijk als je een parallel weg neemt die tussen een bepaalde tijd gesloten is? O-)
75 euro.. (ja ervaring :+ )

No signature required.

• benoni
  • Niet online
mphilipp schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 11:48:
Er is maar één fundamenteel ding mis met je theorie: waar denk je die 'greenways' te gaan bouwen? En daarbij: wie gaat dat betalen?
De economie ligt niet bepaald op z'n gat, dus we kunnen best een strookje asfalt betalen. Als je begint op de ergste pijnpunten kan het zelfs geld schelen (als je het afzet tegen de kosten van in de file staan)... Veel asfalt voor deze 'greenways' ligt er trouwens al, er zijn een hoop binnenwegen die je aan elkaar kunt schakelen tot een greenway, zoals bijvoorbeeld de parallelwegen langs het Amsterdam-Rijnkanaal. Het is ook een vriendelijker manier om gevaarlijke sluiproutes te saneren: je sluit ze niet volledig af, maar je definieert een mogelijkheid om de route te kunnen gebruiken zonder de landelijke omgeving met veel ellende op te zadelen.
We zien aan de Smart dat Nederland niet geschikt is voor dergelijke voertuigen. Het land is te groot en de steden zijn te klein. In een stad als Parijs zie je veel meer Smarts omdat het daar zinvol is. Parijs is groot (voor een stad). Een Smart is niet de meest fijne auto om je op de snelweg mee te begeven. In de stad ideaal, maar om van Heerlen naar Amsterdam te reizen kan ik me fijnere voertuigen voorstellen. De steden daarentegen zijn weer net iets te klein om écht voordeel bij een Smart te hebben. Zo zal het ook gaan met die kleine hokken. Leuk voor erbij, maar mijn broer heeft een gezinnetje en die kan niet in zo'n ding rijden. En als zo'n karretje niet ontzettend veel verkocht wordt, zal ie ook niet goedkoop zijn. Er zijn zat kleine voertuigen, maar niemand (niet veel mensen) koopt ze.
De Smart is het voor velen 'net niet', denk ik. Je kunt geen grote dingen meenemen, maar staat toch net zoals alle andere grote-dingen auto's in de file.

Daarom is m.i. een volledig andere categorie een betere oplossing: persoonlijk vervoer, met de vrijheid als belangrijkste verkoopargument. Iets wat je koopt naast de gezinsauto, voor alle situaties dat je gewoon gemakkelijk ergens heen wilt, zonder opgesloten te raken tussen geluidscherm en vangrail.

Een definitie voor écht revolutionaire voertuigen is volgens mij ook een hele stap slimmer dan het door de huidige regering voorgestelde beleid voor aankoop van auto's (zie Miljoenennota; de auto en zijn CO2-uitstoot), want dat is het ook 'net niet'.

• disjfa

disjfa

be

benoni schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 12:13:
[...]
De Smart is het voor velen 'net niet', denk ik. Je kunt geen grote dingen meenemen, maar staat toch net zoals alle andere grote-dingen auto's in de file.
Over het algemeen moet hier "de grote piemel" theorie gewoon verdwijnen. Mannen verzinnen maar wat om maar een iets grotere auto te kunnen kopen alleen omdat ze dat willen. Niet voor nu.

50 euro vs 10 euro aan wegenbelasting voor een keer per jaar een koffer in de achterbak staat boven de 480 euro die je bespaart.

disjfa.nl

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:05
Mijn vriendin kon kiezen.
1. Een auto waarbij er 15.000 eigen kilometers gemaakt mochten worden
2. Traject OV.

simpele keus lijkt mij, ondanks ze best wel eens met de trein zou willen gaan, maar nu hebben we een "gratis" auto onder onze kont. waarmee we kunnen gaan en staan waar we willen.

[ Voor 4% gewijzigd door Cardinal op 03-10-2007 12:18 ]

• El-Loco
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Wat misschien geen structurele oplossing is, maar wel een perfecte tijdelijke die de vrienden van de overheid niet lijken te snappen; verbreden die hap. 's Ochtends pak ik vaak een minuutje of 10 vertraging op de A28 mee t.h.v. Amersfoort, omdat invoegen daar schijnbaar moeilijk is. Hetzelfde zie ik enkele minuten daarvoor als ik de A1 heb gehad.

Nu waren ze enkele weken geleden bezig met de A1. Nu is die ter hoogte van Amersfoort niet zo heel extreem druk, maar wees dan preventief en maak er 6 banen van! Ze leggen schitterend nieuw asfalt neer, maar 'Hoezo zou je er extra rijstroken neerleggen? Is toch nergens voor nodig?'.

Terug naar die A28, waar het wél druk is. De gemeente Amersfoort en alle andere instanties die inspraak hebben laten de A28 niet verbreden omdat dat niet goed zou zijn voor het milieu. ;(
A ) Die drie meter dichter bij de flats merken ze echt niet.
B ) Stationair ronken voor je voordeur is minder gezond dan normale doorstroming.
C ) Vroeg of laat moet je er aan geloven.
D ) Leer mensen invoegen. Ik heb nu een half jaar mijn rijbewijs maar als ik zie wat anderen (lees:ouderen) er van bakken als het op snelweggedrag aankomt...

[/lucht hart. :P ]

• CrankyGamerOG
  • Laatst online: 21-11 23:09

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

ach wat het is tegenwoordig zo erg, ik moet al rekening houden met vette vertraging hoe laat ik ook aanrijd !

op de A2, en de A10 ,

vroeger (ach wat vroeger) wist ik dat als ik na 12:00 en voor 14:30 er reed er geen file zou staan
Nu , tegenwoordig , staat er gvd dedicated file op de a2 tussen adam en utrecht.
vanaf smorgens tot savonds ! , het word echt te gek, en dan te bedenken dat ik er 3 x per week in vast zit omdat ik "eventjes" naar het dc in adam moet !!!!

ach en de terug weg is al helemaal een crime, vanaf adam tot aan den bosch is het gewoon 1 stuk file !!!!!!

ik word hier zo geirriteerd van !

(gelukkig krijg ik de tijd in de auto gewoon betaald)

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• benoni
  • Niet online
disjfa schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 12:15:
Over het algemeen moet hier "de grote piemel" theorie gewoon verdwijnen. Mannen verzinnen maar wat om maar een iets grotere auto te kunnen kopen alleen omdat ze dat willen. Niet voor nu.
Dat wordt erg lastig, zolang je in een categorie zit waarbinnen je prestaties kunt vergelijken gaan de mensen zich daar mee onderscheiden. Mannen :P

Enige uitweg bieden de voertuigen die daar op de één of andere manier 'schijt aan hebben', zoals lichte sportwagens, motorfietsen en hybrides zoals de Carver (zie ook: Wat is de auto van de (nabije) toekomst?)

• sarcast
[...]

50 euro vs 10 euro aan wegenbelasting voor een keer per jaar een koffer in de achterbak staat boven de 480 euro die je bespaart.
Er zijn op zich nog wel meer redenen te bedenken, waarom iemand niet in een kleine auto zou willen rijden dan alleen status. Denk bijvoorbeeld eens aan veiligheid.. of wat al eerder genoemd is, niet uren lang in een skelter te willen rijden, comfortabel is anders.

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10-2023
El-Loco schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 12:27:
Wat misschien geen structurele oplossing is, maar wel een perfecte tijdelijke die de vrienden van de overheid niet lijken te snappen; verbreden die hap. 's Ochtends pak ik vaak een minuutje of 10 vertraging op de A28 mee t.h.v. Amersfoort, omdat invoegen daar schijnbaar moeilijk is. Hetzelfde zie ik enkele minuten daarvoor als ik de A1 heb gehad.

Nu waren ze enkele weken geleden bezig met de A1. Nu is die ter hoogte van Amersfoort niet zo heel extreem druk, maar wees dan preventief en maak er 6 banen van! Ze leggen schitterend nieuw asfalt neer, maar 'Hoezo zou je er extra rijstroken neerleggen? Is toch nergens voor nodig?'.

Terug naar die A28, waar het wél druk is. De gemeente Amersfoort en alle andere instanties die inspraak hebben laten de A28 niet verbreden omdat dat niet goed zou zijn voor het milieu. ;(
A ) Die drie meter dichter bij de flats merken ze echt niet.
B ) Stationair ronken voor je voordeur is minder gezond dan normale doorstroming.
C ) Vroeg of laat moet je er aan geloven.
D ) Leer mensen invoegen. Ik heb nu een half jaar mijn rijbewijs maar als ik zie wat anderen (lees:ouderen) er van bakken als het op snelweggedrag aankomt...

[/lucht hart. :P ]
Meer asfalt is helaas ook geen optie. Er ligt nu alweer meer asfalt dan 10 jaar terug en weer hebben we tekort. Zo blijf je bezig tot er nergens meer groen is en heel nederland door beton en asfalt bedekt wordt. Je moet ergens een grens trekken. Alternatieven stimuleren zoals beter OV, thuiswerken, woon werk verkeer terugdringen door verhuizingen te stimuleren (met bijv. subsidies etc.) en ga zo maar door.

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Diabolical schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 12:45:
[...]

Meer asfalt is helaas ook geen optie. Er ligt nu alweer meer asfalt dan 10 jaar terug en weer hebben we tekort. Zo blijf je bezig tot er nergens meer groen is en heel nederland door beton en asfalt bedekt wordt. Je moet ergens een grens trekken. Alternatieven stimuleren zoals beter OV, thuiswerken, woon werk verkeer terugdringen door verhuizingen te stimuleren (met bijv. subsidies etc.) en ga zo maar door.
Maar ov stimuleren is ook ongelooflijk moeilijk.. Meeste mensen zullen dan met de trein moeten, die rond het spituur al ongelooflijk vol zijn. Ik denk dat de ns dit niet aan kan, en dat je dan eigenlijk de file frustaties naar de ov frustraties gaat verplaatsen. De ns krijgt dan weer overal de schult van zodat weer meer mensen met de auto gaan.

No signature required.

• benoni
  • Niet online
sarcast schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 12:40:
...niet uren lang in een skelter te willen rijden, comfortabel is anders.
Waarom zou een lichter voertuig niet even comfortabel kunnen zijn? Volgens mij heeft dit te maken met ontwerpkwaliteit. Hooguit is bij een zwaardere auto het relatieve verschil tussen ledig gewicht en beladen gewicht een stuk kleiner, wat het maken van een ideale wielophanging makkelijker maakt. Maar ik kan me niet voorstellen dat voor een licht voertuig geen goede wielophanging is te maken.

• Diabolical
M3rcury schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 12:47:
[...]

Maar ov stimuleren is ook ongelooflijk moeilijk.. Meeste mensen zullen dan met de trein moeten, die rond het spituur al ongelooflijk vol zijn. Ik denk dat de ns dit niet aan kan, en dat je dan eigenlijk de file frustaties naar de ov frustraties gaat verplaatsen. De ns krijgt dan weer overal de schult van zodat weer meer mensen met de auto gaan.
Niet alleen OV stimuleren. Het hele scala aan alternatieven gebruiken. Waar bijvoorbeeld ook aan gedacht kan worden is flexibelere werktijden (waarom star vasthouden aan 9 tot 5 mentaliteit?) waardoor je meer gespreid verkeer krijgt (ook OV verkeer dus). Er zijn zat functies waarbij de shift van 9 tot 5 naar 10 tot 6 of 8 tot 4 gemaakt kan worden. Of misschien zelfs langere werkdagen in combinatie met minder dagen (4 x 9 uur en 1 x 4 uur bijvoorbeeld).

Nederland heeft een te klein oppervlakte voor de huidige bevolking. Ik heb het dus niet over alleen huisvesting maar ook over werkgelegenheid, agrarische industrie etc. Alle activiteiten zoals wonen, ontspannen, werken, verkeer hebben oppervlakte nodig. En die oppervlakte is er niet. Meer oppervlakte voor het een gaat ten koste van oppervlakte voor het ander.

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Thuiswerken is ook niet echt een optie. Bij mij op het werk zijn we serieus aan het overwegen om een gedeelte van de werktijd thuis te laten werken, en behalve dat je dat niet altijd kan doen om sociale redenen, willen ook veel mensen het niet. Daarnaast hebben veel mensen informatie nodig die alleen op het werk beschikbaar is.

Beter OV is een optie, maar je moet niet willen eisen van mensen dat ze de hele route met het OV gaan. Ik denk dat bijvoorbeeld het traject Utrecht- Amsterdam (waar de A2 langs ligt) een ideaal proefstation is. Leg een station met een gigantische parkeerplaats aan, en zorg dat er om de vijf minuten een trein stopt, die op een station in Utrecht of Amsterdam bijzonder snel aansluit op bus/tram/metro. Dit grapje kost 1 euro p.p. voor de consument, rest wordt gefinancierd door overheid/bedrijfsleven. Hiermee bereik je een aantal voorwaarden:

- het is goedkoper (OV is nu niet goedkoper)
- het is niet noemenswaardig langzamer, of in de file zelfs sneller. (OV is slechts in sommige gevallen sneller)

De mensen die vracht moeten vervoeren krijg je nooit in de trein, maar mensen zonder vracht (en dat is meer dan de helft, is mijn schatting) help je een stuk verder.

Nadeel van dit systeem is dat het huidige net behoorlijk op de schop moet, en daar is waarschijnlijk geen geld en interesse in. Toch merk ik dat als ik naar mijn school wil (Hogeschool Utrecht), en ik kan met de auto, dat ik toch de trein pak. Enerzijds scheelt het geld, en anderzijds hoef ik het voor de tijd niet te doen. Het kan dus wel werken.

[ Voor 10% gewijzigd door Krisp op 03-10-2007 13:00 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Diabolical schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 12:55:
[...]

Niet alleen OV stimuleren. Het hele scala aan alternatieven gebruiken. Waar bijvoorbeeld ook aan gedacht kan worden is flexibelere werktijden (waarom star vasthouden aan 9 tot 5 mentaliteit?) waardoor je meer gespreid verkeer krijgt (ook OV verkeer dus). Er zijn zat functies waarbij de shift van 9 tot 5 naar 10 tot 6 of 8 tot 4 gemaakt kan worden. Of misschien zelfs langere werkdagen in combinatie met minder dagen (4 x 9 uur en 1 x 4 uur bijvoorbeeld).

Nederland heeft een te klein oppervlakte voor de huidige bevolking. Ik heb het dus niet over alleen huisvesting maar ook over werkgelegenheid, agrarische industrie etc. Alle activiteiten zoals wonen, ontspannen, werken, verkeer hebben oppervlakte nodig. En die oppervlakte is er niet. Meer oppervlakte voor het een gaat ten koste van oppervlakte voor het ander.
Maar dat is dan wel weer een goede oplossing. Alleen hoor je daar de overheid niet over (gaat dat wel via hun?) Maar als je dat doet, heb je al zonder het stimuleren van andere alternatieve, een veel rustiger beeld op de weg.

Het nadeel daarvan is alleen dat het constant druk op de weg kan zijn (waardoor vertegenwoordigers meer moete hebben om verschillende adressen langs te gaan)

Het blijft imo alleen een kwestie van problemen verplaatsen. Echte oplossingen zijn er (nog) niet.

No signature required.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11 21:03
Files zijn een vast onderdeel geworden van autorijden, met name in de Randstad en als je nu kiest om te gaan autorijden "accepteer" je daarmee ook de files die bij je traject horen... Ik denk dat nog wat erger moet worden om mensen echt te laten nadenken over de keuze voor de auto.

Zelf ben ik gaan treinen na 7 jaar lease auto. Geen ergernis meer en als het regent stap ik even blij het kantoor uit als normaal. Nu zal ik wel toegeven dat het voor mij makkelijk was: Oegstgeest <-> Centrum Rotterdam is met de fiets/trein/metro 50 minuten, terwijl de auto dit alleen buiten de spits haalt.
Dan is de keuze snel gemaakt.

't Voordeel van de fileproblematiek is ook dat er snelle ontwikkelingen zijn om de auto te vermijden, denk aan thuiswerken en specifiek voor de ICT: veel beheer op afstand / ASP oplossingen. En men zal weer dichterbij het werk gaan wonen, zeker als de werkgever daar een bonus aan koppelt.

• Diabolical
spk2go schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 12:57:
Thuiswerken is ook niet echt een optie. Bij mij op het werk zijn we serieus aan het overwegen om een gedeelte van de werktijd thuis te laten werken, en behalve dat je dat niet altijd kan doen om sociale redenen, willen ook veel mensen het niet. Daarnaast hebben veel mensen informatie nodig die alleen op het werk beschikbaar is.
Het sociale gedeelte is een niet te vermijden issue. Maar het wel of niet beschikbaar zijn van informatie is een IT uitdaging. Het meeste is al digitaal tegenwoordig dus is het makkelijk af te vangen met VPN verbindingen. Dat de infrastructuur van veel bedrijven hier niet op ingericht is, is een makkelijk af te vangen probleem. Ook is het mogelijk om te werken vanaf werkplekken in gebouwen die daarop zijn ingesteld. Denk aan het huren van kantoorunits in bedrijvenverzamelgebouwen waar je terecht kunt inclusief het sociale aspect of een professionele omgeving inclusief telefoniste/receptioniste. Natuurlijk zul je eens in de zoveel tijd daadwerkelijk op kantoor moeten zijn maar dat hoeft steeds minder. Er zijn voldoende mogelijkheden om vergaderingen te voeren. Teleconferencing, webconferencing en audioconferencing bedrijven genoeg (Arkadin, Verizon etc.).

• Janoz
  • Laatst online: 13:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

benoni schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 12:50:
[...]

Waarom zou een lichter voertuig niet even comfortabel kunnen zijn? Volgens mij heeft dit te maken met ontwerpkwaliteit. Hooguit is bij een zwaardere auto het relatieve verschil tussen ledig gewicht en beladen gewicht een stuk kleiner, wat het maken van een ideale wielophanging makkelijker maakt. Maar ik kan me niet voorstellen dat voor een licht voertuig geen goede wielophanging is te maken.
Het is niet een vraag of het zou kunnen zijn, maar of het nu zo is. Er zijn gewoon nauwelijks comfortabele kleine/lichte auto's. Zeker als je er 3u op een dag in moet zitten wil je niet op een krukje zitten. Mijn vriendin heeft nog een tijd bij de fysio gelopen omdat ze last kreeg van haar rug van de Fiesta waar ze de hele dag in rond reed.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

mphilipp schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 11:48:
[...]

Dan ga ik me meteen afvragen of op de doorgaande wegen een Smart echt minder ruimte in neemt. Ze zijn misschien wat smaller waardoor je minder ruimte in de breedte nodig hebt, maar ook minder stabiel op hoge snelheden waardoor je weer meer ruimte in de breedte nodig hebt. Ruimte tussen auto's voor en achter blijf je ook nodig hebben.
In de stad zie ik de voordelen wel met parkeren en navigeren, maar als de snelheden omhoog gaan vervallen deze voordelen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• sarcast
Marzman schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 13:34:
[...]
.. maar ook minder stabiel op hoge snelheden ..
Nou ben ik totaaal geen Smart liefhebber (tegendeel), maar kan je dit onderbouwen?
Volgens mij rijden die smarts vrij goed, mercedes motor erin, veilige kooi constructie etc etc..

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Dat is een beetje simpel. Ik wil best een Smart rijden. Ik heb er ook serieus over nagedacht, want ik moet een klein autootje hebben ivm parkeren. En ik ben in mijn eentje, dus alles wat ik mee wil nemen, kan ik meenemen. Alleen rijdt het voor geen meter als je dagelijks flinke stukken snelweg moet rijden. Daar is die auto ook niet voor gemaakt. Het is een stadsauto, maar dan wél voor échte steden zoals Parijs, Milaan, London. Dáár heeft het zin. Als ik net buiten Parijs woon en in de stad werk, is een Smart ideaal. Maar niet als ik van Parijs naar Marseille moet.

Carver is veel te duur, dus geen alternatief. Die motor/scooter van BMW (C1) leek me ook perfect, maar overheden willen niet meewerken en je moet dus hier en daar nog steeds een helm op. Helaas was ie ook best duur, anders was het een perfect ding om lekker droog tussen de file door te sjeezen.

We moeten ook allemaal een beetje eerlijk zijn: files kunnen voor een deel worden opgelost door gedragsverandering. Niet iedereen hoeft persé om 9:00 op het werk te zijn. Massa's mensen (mis)gebruiken hun kroost dan als excuus (wordt ik ook een beetje ziek van). Met een beetje goede wil kunnen een hoop mensen best een beetje later aan het werk. En dan een beetje later weer naar huis. Ook als je kinderen hebt. Het is gewoon een kwestie van nadenken wat je liever hebt: elke ochten hutje mutje in de file staan of in de ochtend met de kids spelen ipv om 17:00 thuis willen zijn. Als iedereen blijft doen wat ie doet, lost ook 4 stroken extra geen reet op. Meer treinen ook niet. Het is altijd een combi van oplossingen:

minder afslagen; snelweg gebruiken om grote afstanden af te leggen
gespreid vertrekken
hier en daar extra stroken
kleinere auto's/lichte motoren
carpoolen
telewerken
dichter bij het werk wonen
baan opzeggen ;)

• benoni
  • Niet online
Janoz schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 13:32:
[Mijn vriendin heeft nog een tijd bij de fysio gelopen omdat ze last kreeg van haar rug van de Fiesta waar ze de hele dag in rond reed.
Met alle respect, maar dit is een onzin argument. Er worden stoelen gemaakt van nog geen 1 kg waar je zus vriendin :$ uitstekende steun aan heeft. Dat Ford een vormeloos schuimblok in een Fiesta steekt is een ontwerpkeuze. Zelfs op mijn 'spartaanse' ligfiets ben ik heel Europa rondgereden maar heb ik nog nooit een greintje rugpijn gevoeld. Kwestie van een goed stoeltje uitzoeken, en eventueel de schuimvulling aan laten passen. Daar heb je zelfs schuimsoorten voor die je exact in vorm kunt brengen door je eigen rug als mal te gebruiken.

• Janoz
  • Laatst online: 13:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik heb geen zus, maar dat je daar over begint is misschien een teken dat je de rest van mijn opmerking ook niet goed gelezen hebt.

Ik zeg nergens dat het niet zou kunnen. Wat ik zeg is dat je nu geen fiesta kunt kopen met daarin een stoel die hetzelfde comfort bied als een 407.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:03

Shabbaman

Got love?

Hm, A klasse mercedes of New mini? 't Is geen Fiesta maar ook niet veel groter.

[ Voor 39% gewijzigd door Shabbaman op 03-10-2007 14:35 ]

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Hier een ex buitendienst ITer, ik heb 4 jaar lang in de file gestaan en toen was ik het helemaal zat.
Nu elke dag 10 minuten fietsen, oftewel gewoon een baank zoeken op fietsafstand :P

• benoni
  • Niet online
Janoz schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 14:30:
Wat ik zeg is dat je nu geen fiesta kunt kopen met daarin een stoel die hetzelfde comfort bied als een 407.
Je hebt helemaal gelijk! Veel autofabrikanten nemen de lichtere auto's niet serieus, logisch eigenlijk dat de consument die als inferieur klassificeert.

• unclero
  • Laatst online: 04-11 09:49

unclero

MB EQA ftw \o/

Paar oplossingen voor files:
- Net als in de andere EU landen B rijbewijsbezitters op een 125cc motorfiets plaats laten nemen.
- Mensen die binnen een straal van 25km forensen (ie. de grote meerderheid), stimuleren om een brommer te nemen, door bijv voor bedrijven aantrekkelijk te maken om lease-brommers/scooters uit te delen. Of door te promoten van de aanschaf van een brommer ipv een 2e auto.

Maar ja, dat zul je de overheid niet zien doen, die hebben liever dat iedereen in de staatsmelkkoe...eh.. de auto gaat zitten dan dat ze belastingvrij gaan brommeren (het snelste vervoersmiddel binnen de stad).

Edit: Dit zou perfect werken voor de files in de steden zelf.. Voor de files op de snelweg.. Wees een vent en haal een motorrijbewijs en een degelijke knalmachien.
Lijkt me prima om dat te promoten op die reclamestukjes van het VROM bijvoorbeeld.

[ Voor 16% gewijzigd door unclero op 03-10-2007 15:06 ]

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:31

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

unclero schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 15:03:
- Mensen die binnen een straal van 25km forensen (ie. de grote meerderheid), stimuleren om een brommer te nemen, door bijv voor bedrijven aantrekkelijk te maken om lease-brommers/scooters uit te delen. Of door te promoten van de aanschaf van een brommer ipv een 2e auto.
Een brommer? Nu forens ik 30 km, maar ik ga er echt niet aan denken om op een brommer naar het werk te rijden. Ben ik zeker de helft langer onderweg.
Een motor zou nog te overwegen zijn, maar al niet met dit weer of als het kouder wordt.

Overigens heb ik nooit last van files. Gelukkig. 2 minuten wachten voor het (enige) stoplicht is het meest vervelende wat ik tegen kom.

[ Voor 10% gewijzigd door Maasluip op 03-10-2007 15:13 ]

Signatures zijn voor boomers.

• DinX

DinX

Motormuis

- Net als in de andere EU landen B rijbewijsbezitters op een 125cc motorfiets plaats laten nemen.
Als motard zeg ik "slecht idee".
Maasluip schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 15:12:
[...]
Een motor zou nog te overwegen zijn, maar al niet met dit weer of als het kouder wordt.
Heb je niet zoveel last van hoor.

[ Voor 31% gewijzigd door DinX op 03-10-2007 15:17 ]

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Het idee om met de brommer rond te gaan rijden lijkt leuk, maar juist als het nodig is, werkt het niet. Punt is dat ik in een auto wil zitten zodra het regent, en dat doet het regelmatig in Nederland. Juist als het regent staan de meeste files, vanwege slippartijen e.d. Juist die files los je niet op met een brommer.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:31

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mijn eerste motorrijlessen heb ik gekregen toen het ijs nog op straat lag. Man, was ik blij dat ik bij stoplichten even mijn handjes kon warmen aan de motor. :X
Maar het is natuurlijk beter te hebben als je een goed motorpak aan hebt.

Signatures zijn voor boomers.

• Luke!
  • Laatst online: 19:42

Luke!

#Treinbaas
disjfa schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 12:00:
[...]

Ik ga niet uit van mijn mening, maar van de tests die om de zoveel tijd zijn. Dus als jij het betwijvfeld, dan moet jij dat zeker doen :)
Zou je dan zo aardig willen zijn om die informatie dan ook in de discussie toe te voegen? Dan hebben andere mensen er ook aan en kun je dit soort nietszeggende reacties achterwege laten. }:O

• Lucky-Shirt
  • Laatst online: 19:35

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

knip
Een auto valt tenminste niet om als je stopt, nee, lijkt me niet echt bevoordelijk voor de doorstroming.
spk2go schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 15:44:
Het idee om met de brommer rond te gaan rijden lijkt leuk, maar juist als het nodig is, werkt het niet. Punt is dat ik in een auto wil zitten zodra het regent, en dat doet het regelmatig in Nederland. Juist als het regent staan de meeste files, vanwege slippartijen e.d. Juist die files los je niet op met een brommer.
Idd, en die mensen die doorgaans met fiets / brommer komen, rijden minder vaak auto, zijn dus in principe minder ervaren en gaan juist dan rijden, wanneer je ervaring wat belangrijker is, als het flink regent of sneeuwt. Vandaar dat het op een druilerige maandagmorgen na een mooi weekend, doorgaans geen doorkomen aan is. Slecht weer, minder zicht en grip, meer auto's en een grotere kans op aanrijding, files gegarandeerd.

• benoni
  • Niet online
:? :)
Afbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/aerorider-0967-s.jpg
Bron: aerorider.com

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

DinX schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 15:16:
Als motard zeg ik "slecht idee".
In de rest van Europa kan het ook, dus waarom hier niet, zou ik zeggen. Sowieso zal Nederland uiteindelijk ook wel die kant op gaan om aan de Europese bla voor het Europese rijbewijs te voldoen ofzo.
Heb je niet zoveel last van hoor.
Kwestie van een goed regen/motorpak aantrekken.
Punt is dat ik in een auto wil zitten zodra het regent, en dat doet het regelmatig in Nederland.
Juist als het regent staan de meeste files, vanwege slippartijen e.d. Juist die files los je niet op met een brommer.
Komt omdat iedereen hetzelfde denkt als jij ;).
Enerzijds hebben jullie gelijk als je stelt dat het wegennet niet berekend is op het huidige autobezit. Anderszijds vind ik het ook weer zo dat als je er vrijwillig in gaat staan (ik ben door heel wat hoosbuien gereden maar het water heeft dankzij mijn pak/helm-combinatie nog nooit de kleren eronder, laat staan de huid, kunnen bereiken) eigenlijk niet moet zeuren over files ;).
Grote gros van de mensen gaat 850kg+ blik verplaatsen om zichzelf gemiddeld 7,5km verder weg te zetten. Dat je niet van het openbaar vervoer houd omdat je graag zelf wilt bepalen wanneer je ergens naartoe gaat en hoe lang je er blijft, kan ik nog inkomen. Dat je niet van de fiets houd omdat je een pak aan hebt en je liever niet met een penetrante zweetlucht de vergaderzaal binnen wilt komen, kan ik ook in komen.
Maar 7,5km leg je binnen de stad nu eenmaal het snelste af met een brommer. Met de auto ben je doorgaans gedoemt om achteraan in de rij voor het rode stoplicht te gaan staan, dat weet je en toch stap je erin :+.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• DinX

DinX

Motormuis

unclero schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 16:35:
[...]
Klopt. Ik heb liever dat het regent of vriest dan dat het snikheet is :p
Kou en nat kan je je op kleden, warmte is al lastiger :)
unclero schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 16:35:
[...]

Maar 7,5km leg je binnen de stad nu eenmaal het snelste af met een brommer. Met de auto ben je doorgaans gedoemt om achteraan in de rij voor het rode stoplicht te gaan staan, dat weet je en toch stap je erin :+.
En met de auto dan ook nog een parkeerplaats zoeken,...
Ik rijdan wel verder, maar met de motor rij ik langst de slagboom de binnenkoer op en parkeer zo goed als voor de deur. Als ik met het koekblik ben moet ik nog 5 minuten wandelen :p

Ik ben als ik met het koekblik ben (als het erg hard regent soms) meestal natter van die wandeling van de parking naar m'n bureau dan nadat ik m'n motorpak heb uitgedaan.

Meer mensen op de motor(scooter) of brommer zou al erg veel schelen. Hier in België zijn de motorscooters erg populair het laatste jaar / 2 jaar. Elke dag zie ik er meer en meer (raar eigenlijk want je hebt er nog altijd een motorrijbewijs voor nodig voor zover ik weet, het is >125cc)

Persoonlijk moet ik er eerlijk gezegd niet meer aan denken om elke dag met de wagen naar m'n werk te gaan. Kost me ook nog eens 7 euro per dag aan parking trouwens. Gemiddeld ben ik met de wagen 70 minuten onderweg als het wat drukker is. Is er een ongeval gebeurd dan gaat het al richting anderhalf uur in de extreme gevallen. Dan spreek je over een afstand van 60km (waarvan een 5 tot 10 file). Met de motor 40-45 minuten maximum. Op kalme momenten 30 O-)

[ Voor 78% gewijzigd door DinX op 03-10-2007 16:46 ]

• cman
  • Laatst online: 21-11 16:52
motors... Ik blijf ze gevaarlijk vinden. Deze week nog een dode gevallen op de E313 met een motor. Mij krijg je er niet op, mijn leven is meer waard...

Openbaar vervoer en ander vrachtverkeer lijken mij de enige dingen die het fileprobleem kunnen oplossen. Openbaar vervoer: eigen rijstroken, betere afstemming van bussen, treinen, metro's en trams.

Vrachtverkeer: verbod voor vrachtwagens tijdens de spits, betere toelevering via trein en kanalen.

BOE

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

cman schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 16:49:
motors... Ik blijf ze gevaarlijk vinden. Deze week nog een dode gevallen op de E313 met een motor. Mij krijg je er niet op, mijn leven is meer waard...
Je hoeft niet per sé met 200 per uur over een klaverblad te vonken 8)7.

Daarnaast is het verder ook een kwestie van goed uit je doppen kijken en defensief rijden, eerste wat nieuwe eigenaren van een motorrijbewijs zullen opvallen is dat automobilisten de meest onbeschofte weggebruikers zijn :+.

• cman
  • Laatst online: 21-11 16:52
Mja en net dat laatste zinnetje zorgt ervoor dat ik nooit op een motor kruip. Die houding zal niet veranderen..

BOE

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

cman schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 17:01:
Mja en net dat laatste zinnetje zorgt ervoor dat ik nooit op een motor kruip. Die houding zal niet veranderen..
Zegt de term self-fullfilling prophecy jou iets? Buiten de debielen die 200+ menen te moeten skeuren op een motor, worden de meeste gevaarlijke situaties veroorzaakt door automobilisten (en/of andere harken op een motor, die zijn er ook namelijk) die niet uitkijken. Als iedereen nou eens gewoon over zijn schouder keek als ie van baan/richting veranderde...kleine moeite, net als je gordel.
Maar als je een beetje uitkijkt, is het echt niet zo onveilig en gevaarlijk als je blijkbaar denkt. Het is echt niet zo dat er elke dag een motorrijder om het leven komt.
Ik vind het alleen zelf verre van ideaal om me met de motor in het woon-werk verkeer te begeven. Oke, je hebt minder last van de files, maar je kunt ook weer niet met 100 tussen de stilstaande auto's rossen. En regen kun je je welliswaar op kleden, het is nou niet écht geweldig om juist over die witte strepen te rijden als het regent. Bovendien is het zicht minder, de files erger...ik voel me dan niet prettig op mijn motor. En je ziet er natuurlijk niet helemaal representatief meer uit na een uur met die helm op je knar en motorpak over je kleren.

Verwijderd

OV is echt geen alternatief door de manier waarop in de benelux geleefd en gewerkt wordt.

Iedereen wil een huisje in het groene platteland, maar wil dan wel in de stad werken. In grote steden en suburbs is OV prima te doen met bvb metro aangevuld met die 'huurfietsen' die je overal kan achterlaten. Dat zijn korte hubs, effe erin en klaar.

Bussen zijn oncomfortabel en extreem frustrerend. Continu gewiebel, wringende mensen die eruit of erin moeten, rechtstaan als de bus weer eens te vol is, warm, zweterig, continu stoppen en doorrijden, vreselijk diesellawaai, puberende snotjongen met speaker psp/mp3speler/gsm. Een verschrikking

Ook de trein is meestal een ware hel, om grotendeels dezelfde redenen. Ik kan als student nog min of meer vrij kiezen wanneer ik het OV neem om naar huis te gaan, en dan nog frustreer en erger ik mij te pletter. (als ik kan zitten en plaats heb) Laat staan als het wat drukker is. Weeral:
-lawaai (speakers van gsm en andere draagbare prut)
-luide gsm gesprekken, over ringtones die afgaan
-geen plaats om te zitten, dus een uur rechtstaan bvb (hoe kom je dan aan op je werk :s)
-als je al plaats hebt zal je net zien dat er één of andere vetzak naast je komt zitten. Sowieso heb ik met mijn lichaamslengte al moeite om mijn benen wat comfortabel te plaatsen.
-DUUUUUUUUR. (als student kan ik nu wel van enige voordelen genieten, maar van zodra ik afgestudeerd ben betaal ik voor OV evenveel als benzine voor de wagen, twee keer raden wat je dan zal doen)
-Op plaatsen waar de sporen niet 100% rechtdoor liggen (ouderdom, zettingen) schommelt de trein vaak hard van links naar rechts. Bijzonder onaangenaam, zeker als je rechtstaat.

En de combinatie van beide is meestal de echte killer. Rennen, overstappen, wachten !! Eindeloos en eindeloos wachten. Naar de bushalte (zorgen dat je op tijd bent, dus wachten). Overstappen op de trein: wachten, enz... Bij vlot verkeer (wat het zondagavond meestal is) zou ik met de wagen dubbel zo snel op mijn studentenkamer zijn dan met het OV. Ik heb helaas geen wagen, maar you get the point.

Begrijp me niet verkeerd, voor een kleine groep is OV handiger. Als je bvb in één grote stad dicht bij het station woont, en je moet in een andere grote stad, dicht bij het station, werken. Zo ken ik er wel een paar, en daar legt de wagen het grandioos tegen af. (alleen al qua parkeren en dergelijke). Maar van zodra je af en toe op een andere locatie moet werken, heb je al prijs. Totaal niet flexibel...

Ik zeg je één ding: op het leven van al m'n dierbaren, NOOIT, NOOIT zet ik nog één voet in het OV, van zodra ik student af ben. Ik heb er een gigantische degout van gekregen. Ik zou het echt niet meer aankunnen. Ik heb er desnoods m'n halve loon voor over, maar een wagen moet en zal het worden.

Oplossingen voor het fileprobleem liggen niet voor de hand trouwens. Voor extra asfalt is er geen politiek-sociaal-economisch draagvlak vanuit de overheid. Enige wat je kan doen is je (persoonlijk) vervoer zo goed mogelijk afstemmen op je eisen en efficiëntie. Ik denk ook aan een motor (voor in de zomer dan wel, maar dat is toch al 6 maand op een jaar dat je kan rijden).
Zoals aangehaald zou die bmw C1 echt perfect zijn. Niet mijn ideale motor uiteraard, maar voor forensisch verkeer hoeft dat ook niet. De echte ritjes op een goede motor doe je maar in het weekend of 's avonds in de buurt. Forensisch gezien wil ik gewoon iets wat me van A naar B brengt, en hoeft niet sneller dan 120km/u (als je dat in het verkeer al haalt ;) ). In dat ding wordt je niet echt nat, je kan er zo opstappen (in pak, als je wil) je hoeft geen helm op. Kleine motor, dus zuinig. En prima vervoer voor één persoon.

Afbeeldingslocatie: http://www.bikez.com/pictures/bmw/2002/20115_0_1_2_c1%20200_Image%20by%20BMW.%20Published%20with%20permission..jpg

edit: zoals al gezegd eigenlijk, wat heb je liever: lang onderweg zijn en je tóch frusteren, of lang onderweg zijn in je eigen wagen, met je eigen muziek, comfortabel in je eigen zetel, en niet hoeven over te stappen.

Verwijderd

Klopt. Ik heb in mijn beroep - de advocatuur - ook veel te maken met files en daarover zeurende mensen. Als ik in de eerste klasse-coupé van de intercity Rotterdam-Amsterdam zit, dan zie ik vaak in die files waar ik langszoef de mensen in keurige pakken zitten, in hun eentje in de auto, met vaak niets dan een aktentasje. Dat terwijl je toch 80-90% van de bedrijven aan de Zuidas prima kunt bereiken met het openbaar vervoer. Zowel voor tijdkritische dingen (besprekingen) als voor minder belangrijke dingen (cursussen) in Amsterdam ga ik daarom altijd met het openbaar vervoer. Gewoon tot aan Zuid-WTC, vervolgens de metro of tien minuten lopen als het mooi weer is en je bent bij de belangrijke spelers (WTC-torens, ING, de grote advocatenkantoren et cetera).

De weerzin tegen het openbaar vervoer is imo in veel gevallen wel terecht. In de tweede klas zitten is gruwelijk en bovendien kun je er in veel gevallen geen gebruik van maken, als je met apparatuur op stap moet, als je op een moeilijk bereikbare locatie moet zijn et cetera. Ik reed vanochtend vroeg met de trein terug van Tilburg naar Rotterdam en toen viel me de file tussen Breda en Rotterdam op. Dat staat compleet vast. Maar ook in de trein is het geen pretje. Je staat als een sardientje tussen andere zwetende, klamme lijven en tien tegen één staat de trein gebroederlijk zij-aan-zij met de auto's op de weg stil voor een rood sein of iets dergelijks.

Conclusie? Die is er niet. Er zijn gewoon teveel mensen en teveel auto's. Beetje een dooddoener, maar helaas is het wel zo. Maar goed, ik heb misschien wel makkelijk praten, ik woon schuin aan de overkant van de straat op vijf minuten lopen van mijn werk en van CS (Weena). Lijkt me écht superkut als je die files elke dag mee moet maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2007 18:03 ]

Verwijderd

Ik ken de situatie in Nederland niet, maar afgaande op het aantal topics die hierover al is geweest, en de beschrijvingen die ik hier lees, lijkt het daar veel erger te zijn dan in België? Iemand die hierover wat ervaring heeft?

Goed, in Be zijn er ook vaak files, meestal door een ongeluk though. Maar echt totaal vast is het hier zelden. Als hier een totaal van 50 km files rond brussel staat dan komt het al op het nieuws.

Verder werkt het truukje van op tijd vertrekken voor de grote spits begint bijna altijd. (tenzij, wederom, ongeluk)

Als je rond 6.30 tussen gent en brussel naar brussel op weg bent valt het prima mee. En 's avonds is het allemaal wat trager maar ook geen extreme ramp.

Ofwel klagen jullie veel meer, ofwel is het daar een echte ramp. (als ik de omvang kan afleiden uit jullie posts)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 17:55:
Zoals aangehaald zou die bmw C1 echt perfect zijn.
Alleen was ie best duâh en inmiddels heeft BMW de productie gestaakt. Hij deed me denken aan de vele overdekte brommertjes die je in Parijs veel ziet. Het ziet er niet uit, maar het is vele malen beter als proberen je koekblik te parkeren.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Ik word langzamerhand ook n beetje gek van die files. Doe iets van 1500km in de week voor mn werk (semi-koerier). Rij vrij vaak haarlem - dordrecht, via den haag. Maar wat een kansloze weg is dat zeg! Dan is het 120, dan weer 100, en er is zelfs een stuk weg waar je 80 mag 8)7 met trajectcontrole nog wel, dus ik zit meer op mn km-teller te letten dan op het andere verkeer, maar anders zou ik in slaap vallen daar. EN dat is nog hetgene waar ik me het meeste aan erger: van die stukken weg, 2-3 baans, mooie brede stroken, en dan mag je daar 80 :/ als het nou gewoon allemaal is 120 reed! Dan heb je ook niet het gevoel dat je je tijd zit te verdoen aan nutteloze snelheidslimieten.

Het stukje naar mn werk is ook zoiets. Ik doe dat nu gewoon met de auto, het zal 15km zijn, ik doe er ook 15 minuten over. Vroeger ging ik met het OV, het was gratis, en je werd niet moe. En je deed er hooguit 25 minuten over. Van waar ik woon naar station haarlem, 5 minuten overstaptijd, en dan in 5 minuten op mn werk. Gingen ze de bustijden veranderen, moest ik 15 minuten eerder weg :/ een maand later werd de andere bus ook gewijzigd (halfuursdienst ips om het kwartier), en dan doe je er dus bijna een uur over met het OV. Ben toen maar gaan fietsen, heb dat anderhalf jaar gedaan, maar na een paar flinke regenbuien doe ik dat nu niet meer. En nee, ik ga geen regenpakken en weet ik veel wat aantrekken. In wil naar buiten lopen, instappen en wegrijden, en gewoon droog en niet bezweet aankomen op mn werk. De auto is dan gewoon ideaal.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

cman schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 17:01:
Inderdaad. Als ik zo om me heen kijk (en dan rij ik 50K zakelijk verkeer per jaar) lijkt het alsof de wegbelijning voor iedereen geldt, behalve voor motorrijders.

Nee hoor jongens, jullie hoeven je niet te laten hinderen door ondoorbroken strepen wat een inhaalverbod aangeeft en ook de stopstrepen voor een stoplicht zijn niet voor jullie aangebracht :/

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• benoni
  • Niet online
Gunner schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 19:16:
Nee hoor jongens, jullie hoeven je niet te laten hinderen door ondoorbroken strepen wat een inhaalverbod aangeeft en ook de stopstrepen voor een stoplicht zijn niet voor jullie aangebracht :/
En dan ook nog eens de markt vergallen voor de Afrikaanse orgaandonor-export... foei! :P O-)

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:19

Wokschotel

Op 6 wielen

Tja, ik hoop toch dat met een hoop werkzaamheden van de komende tijd de files op de snelwegen snel zullen afnemen...

A2 van Amsterdam tot Eindhoven: wordt 5 baans tussen Amsterdam en Utrecht, 4 baans tussen Utrecht en Deil en 3 baans tussen Deil en Eindhoven (4 baans bij Den Bosch)
A4 tussen Leiden en Burgerveen wordt 4 baans (met dank aan Milieudefensie duurt het even wat langer)
A12 tussen Utrecht en Veenendaal deels 4, deels 3 baans
etc etc

Het is even afzien, maar een deel van de files zal hier wel oplossen. Dat het op andere wegen vast blijft staan, tja... En dat nieuwe wegen tot meer verkeer leiden klopt ook, maar de knelpunten/versmallingen op deze wegen worden in ieder geval weggenomen.

En daarnaast moet het OV veel beter, met name voor/na transport. Neem het Duitse S-Bahn systeem in het Roergebied maar als voorbeeld, aangevuld met de U-Bahnen, trams en bussen die daar een stuk beter geregeld zijn dan hier.

De islam kan uw vrijheid schaden

• DinX

DinX

Motormuis

Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 18:05:
Ik ken de situatie in Nederland niet, maar afgaande op het aantal topics die hierover al is geweest, en de beschrijvingen die ik hier lees, lijkt het daar veel erger te zijn dan in België? Iemand die hierover wat ervaring heeft?

Goed, in Be zijn er ook vaak files, meestal door een ongeluk though. Maar echt totaal vast is het hier zelden. Als hier een totaal van 50 km files rond brussel staat dan komt het al op het nieuws.
Ik heb ook zo die indruk, maar ook als ik eens in Nederland kom. Zelfs in het weekend heb ik daar al file gehad (of erg traag rijdend verkeer) midden in de dag, like wtf ?
Zelfs richting Brussel is het nog niet echt file file, hoe moet ik dat zeggen. Het gaat nog enigzins stapvoets, met soms eens naar de 50 tot 80 enzo. De welbefaamde accordeon-file's zoals ze hier in België heten :p

* DinX heeft gelukkig enkel file van Aarschot (een uitzondering vanaf Diest) tot Wilsele, daar mag ik er al af :p

1 oplossing is wat 1 of andere minister een paar weken geleden al aangehaald heeft ... het vrachtverkeer buiten de spits houden. Uit eigen ervaring kan ik dat ook beamen dat dat al veel zou schelen, zeker op de 2-baans snelwegen. Zeker als je tussen de file door rijdt valt dat op. De rechtse strook is gewoon 1 lange ketting van Lummen tot in Brussel denk ik.

Die minister stelde dan voor om tijdens de spitsuren vrachtverkeer gewoon te weren. Want tijdens de file staan ze toch ook maar in diezelfde file (waar ze zelf ook voor een groot deel de oorzaak van zijn imho). Ze hoeven enkel 2-3 uur aan de kant te blijven 's morgens en 's avonds. Natuurlijk moet heel hun planning dan aangepast worden, maar het zou me niet verbazen als ze maar een beetje later aankomen ivm vast zitten in de file. Vlak na de spits kan je nl al vrij vlot doorrijden

Als ik me niet vergis vond Febiac dat zelfs een goed idee.

[ Voor 29% gewijzigd door DinX op 03-10-2007 20:13 ]

• El-Loco
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Het is sowieso niet echt haalbaar om mensen van de auto af te helpen.

Natuurlijk, je kunt het forensen stimuleren met allerlei OV-fratsen, maar er is altijd het ritje naar tante A of vriend B waarvoor je toch echt een auto achter de hand wilt hebben. Er moet heel wat werk verzet worden wil je Nederlanders massaal aan het OV krijgen, voor zowel zakelijke als privé aangelegenheden.

En als die auto er dan toch staat, dan kan hij net zo goed mee.

Ik heb geen enkele stimulans meer nodig om mij over een jaar (lees: na mijn studie) van het OV af te helpen. Hoe ik het doe, doe ik het, maar voor mij geen OV meer.

• DinX

DinX

Motormuis

Was het niet zo dat 25% van de mensen die tijdens de spits in de file staat daar eigenlijk "niet hoort" te zijn ? Daarmee bedoel ik, mensen die op die momenten besluiten naar de winkel (ver) te gaan, naar familie, een uitstapje,....
Stond een tijd geleden eens een onderzoekje van in de krant.

• benoni
  • Niet online
El-Loco schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 20:49:
Natuurlijk, je kunt het forensen stimuleren met allerlei OV-fratsen
Ik lees net nog op het werk dat er een busdienst komt voor de werknemers en bezoekers van het bedrijventerrein... en instappen is gratis! Denk wel dat we via de huisvesting wat meebetalen, maar het kan natuurlijk goedkoop als je de rijtijden beperkt houdt, en 't scheelt taxiritten. Ben benieuwd hoe 't gaat lopen. Vind 't wel fijn voor als er stagiairs per trein komen en zo.

Verwijderd

benoni schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 21:42:
[...]

Ik lees net nog op het werk dat er een busdienst komt voor de werknemers en bezoekers van het bedrijventerrein... en instappen is gratis!
Vanuit de busmaatschappij? Want toen ik dit las dacht ik spontaan aan het volgende: grote bedrijven met veel werknemers zouden bvb zélf een privébusdienst kunnen regelen. Bvb twee keer 's morgens afhalen van het station, en 's avonds twee keer brengen (zou genoeg moeten zijn, wie mee wil moet maar op één van deze tijdstippen aankomen aan het station).

Als dat betekent dat iedereen netjes op tijd kan beginnen kan een bedrijf die investering er wel uit halen (zeker een groot bedrijf). Voordelen: je wordt op tijd opgehaald (geen standaard bus die vertraging heeft) en geen tussenstops, gewoon linea recta naar het werk. Alternatief zou kunnen zijn dat een volledig industrieterrein zoiets regelt. Gewoon met alle bedrijven samen zo een dienst uitwerken. Misschien interessant voor een proefproject of zo. (ik weet het ook niet he, enige manier om te kijken of het iets is, is testen :) )
Pagina: 1 2 Laatste