Welke Mac Mini?

Pagina: 1
Acties:
  • 75 views sinds 30-01-2008

• Dropsen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-02 21:51
Ook ik ga Windows verlaten en wel voor een mooie Mac Mini. Mijn vraag aan jullie is nu of ik met een ouder tweedehands model kan volstaan of dat een nieuwe snelle C2D toch wel een must is.

Ik wil hem vooral gaan gebruiken om op te internetten en wat officegedoe. Films en muziek is niet spannend, hier gebruik ik een gloednieuw mediacenter (XP MCE) voor dat hiervoor speciaal gebouwd is. Wel moet de Mac Mini in een Windws thuisnetwerk komen te hangen, eigenlijk alleen maar voor bestanden die op andere pc's staan. Een IMac is niet nodig, omdat ik die brute rekenkracht niet nodig heb voor grafische toepassingen die ik toch niet ga gebruiken. Wel moet de Mini soepel een 21" Breedbeeld TFT aan kunnen sturen (Samsung 215TW @1680x1050). Tobo+muis heb ik ook, een Dinovo-set, die volgens mij ook wel geschikt is voor Apple...

Het systeem hoeft dus niet supersnel te zijn, omdat het niet voor zware taken zal worden gebruikt, maar het moet wel soepel kunnen werken... kan ik met een ouder model volstaan?

• Florinsz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-01 11:08
edit: my bad :(

[ Voor 81% gewijzigd door Florinsz op 02-10-2007 01:05 ]

• Jorijn
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11-2024
(jarig!)
Ik zit in het zelfde pakket, windows gebruiker op het moment en over een week eigenaar van een Mac Mini C2D. De huidige mini's kunnen zonder problemen de 30 inch cinema displays van Apple aansturen, dus een 21" lijkt me ook geen probleem.

Ik zou toch voor de nieuwe versie gaan, meerendeel omdat deze een stuk sneller is en ook nog relatief betaalbaar is.

Elk gangbaar usb muis/toetsenbord zal werken op de mini, toch heb ik gekozen voor een Apple toetsenbord met een Mighty Mouse, meer omdat ik het compleet wil hebben. En omdat ik de overstap naar een Mac natuurlijk wel goed wil doen.

Communiceren met een windows netwerk kan OS X standaard al, dit via samba. Zo kun je elke computer benaderen via smb://<ip>/<share>. Of gewoon door het netwerk bladeren met Finder.

PSN: Jorijnn

• Wizzkid007
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-01 12:10
Ik heb hier toevallig een 1.25Ghz PowerPC staan. Was standaard uitgerust met 256mb ram, maar uitgebreid naar 512. Met 512 loopt de mac OS versie die er bij geleverd was (tiger) soepel. Veel lager op geheugen moet je denk ik niet gaan zitten. maar het nieuwe OS (leopard) zal er denk ik niet soepel op lopen.

mijn advies: als je niet per see het nieuwste OS hoeft te draaien en besluit een 2e hands te nemen, zorg dat er minimaal 512mb ram in zit.

• Dropsen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-02 21:51
Deze bijvoorbeeld: klik! gaat er waarschijnlijk voor de helft van de prijs van een nieuwe c2d uit, maar of die mn 21" soepel kan aansturen?

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Een iets ouder model of lichtere processor is echt geen ramp. Single core, G4, alles prima. Maar het standaard gemonteerde geheugen is óf te weinig, óf te duur :/

Er zit maar één geheugenbankje in, dus in de meeste gevallen wil je het reepje vervangen. Doe er een vet dikke reep in van een vertrouwd merk, niet van Apple zelf want dat is duur. Om de case open te krijgen wordt door velen 't plamuurmes geadviseerd, maar vaak zijn die niet dun genoeg om tussen de rand geduwd te krijgen. Met een kaasschaaf lukt 't dan beter :Y) Voorzichtig aan één kant beginnen, niet te hard gaan duwen, maar met het blad schuin onder de kunststof klauwtjes morrelen tot ze *klik* *klik* beginnen los te laten. De rest is simpel.

De harde schijf kan ook niet groot genoeg zijn, maar daarvoor kun je ook een externe oplossing kopen die er mooi onder past (die zijn vaak ook wat sneller omdat het geen laptop schijven zijn). Mocht je de interne schijf willen vervangen, kijk dan eerst even op hobby-websites met plaatjes waar de schroefjes zitten die je los moet draaien. De HD en de DVD-speler zitten op een subframe wat je in zijn geheel los moet halen van het moederbord.

Verwijderd

Voor alleen internet en "Office-gedoe" zoals jij het noemt, is een CD wel genoeg.

Zelf laat ik m'n machientje graag transcoding van video uitvoeren, en daarin merk ik wel een performancewinst op een C2D. Persoonlijk vind ik de C2D (met standaard 1Gb) z'n geld wel waard, waar ik de CD-variant met 512Mb net wat te duur vond.

Maar als je er eentje tegen een net prijsje tweedehands kunt krijgen, is het zeker de moeite waard waar jij het voor wilt gebruiken. :)

Verwijderd

Over die 21" hoef je je geen zorgen te maken. Mijn Mini G4 kan dat ook.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Vragen over "welke Mac moet ik kopen" zijn niet meer toegestaan, tenzij je specifieke eisen of doelen hebt :) Met behulp van de search, de ervaringen topics ([Mac mini] Discussietopic en Mini-FAQ, [Mac mini Intel] Discussies en ervaringen - deel 2) en het lezen van reviews kun je prima zelf uitzoeken welke Mac mini voldoende is voor jouw doel. Dit topic gaat daarom op slot.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.