Toon posts:

CPU blijft te warm worden

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 416 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb afgelopen weekend een computer in elkaar gezet; Asus A7V133 met een TB 1.2. Per ongeluk een Spire Orb (wel tot 1.5 Ghz) in plaats van een Super Orb besteld.
Wat ik ook doe, de CPU begint op circa 60C en eindigt op ca. 69C. Het mobo begint op 28C en eindigt op 36C. Dit is natuurlijk allemaal te warm.
Ik heb dat laagje wat er standaard opzit inmiddels verwijderd, veel en weinig pasta geprobeerd etc. Werkt allemaal niet.
Ik heb een Chieftec kast (zelfde als die Antec) met 4 fans erin waarvan er nu 2 draaien (lucht naar buiten). Mijn videokaart heeft ook 2 koelers.
Volgens mij maken de CPU en de koeler goed contact want er staat een goede afdruk in de pasta. Ik heb de onderkant al met diamand polish en een glasplaatje vlakgemaakt want er zaten 2 braampjes aan. Ik heb wel het idee dat in het midden de koeler wat holler is want daar bleef bij het "schuren" de polish zitten. Ik moet wel zeggen dat de koeler er heel makkelik op gaat. Toch te weinig contact misschien?

Wie weet een oplossing?

Alvast bedankt, Sander

Verwijderd

Topicstarter
Alles draait trouwens nog standaard (12*100).

Verwijderd

Staat het voltage nog wel op default?

Je hebt ook niet echt een goede koeler moet ik zeggen voor een tb 1.2ghz....

Verwijderd

Topicstarter
Alles staat op default alleen het geheugen heb ik van 100 naar 133 gezet.

Is die koeler echt slecht? Ook al is hij minder, zo'n groot verschil mag dat toch niet opleveren?

Verwijderd

Het zijn anders wel heethoofden die tb's...heb je de koeler wel helemaal goed en recht tegen het opp van de core bevestigd?

Verwijderd

Topicstarter
Hij kan er maar op 1 manier op.

Weet nu ook wat de verwarring is.
Bij Graficall op de side noemen ze het een Spiral OrB maar het is gewoon een Spirel (de naam ORB is nergens op de koeler of verpakking terug te vinden). Het gaat dus om een imitatie waar ze ook ƒ 60,- voor vragen. Vandaar mijn verwarring met een Super Orb. Een zelfde model (wel van ThermalTake) gaat maar tot 1.1 Ghz en Graficall heeft zelf een stickertje met 1.5 Ghz. erop geplakt.

Op hun site staat gegarandeerd tot 1.5 Ghz.

Verwijderd

Ik zou toch voor een wat duurdere koeler gaan maar wie ben ik! :)

Verwijderd

hee.. ik heb onlangs ook een tb1200 inelkaar gezet.. die tb1200 zijn inderdaad heethoofden. ik krijg ze idle ook niet rond de 40 graden. ik heb, vind ik, geen slechte koeler, een titan van majasty, is een imi van chrome orb, gaat toch tot 1.3 ghz en ik denk dat een super orb van thermal niet zo veel verschil kan uitmaken betreft thermo.
enige wat ik kan doen is beetje koelpasta erop aanbrengen i.p.v. dat standaard stickertje, maar nu ik jou topic lees ga ik toch twijfelen.. miss is er gewoon weinig aan te doen bij die tb1200. ik heb via search, post van verschillende tb1200bezitters gelezen en ze hebben ongeveer wel allemaal hetzelfde verhaal.. te warm. ik ga er niet veel meer aandoen aan dat systeem.. 47 idle en 55 stressed vind ik een acceptabel temp. vooral als ik ergens gelezen heb dat een tb1200 pas bij 90 gaat smelten. miss als ik ga overklokken dat ik pas acties gaat ondernemen.. maar dat is mijn mening. veel succes nog met het verlagen van de temp vna je tb1200..

• Tefflar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05-2025
! Ik heb ook een Thunderbird 1200 (Op 9x 133) op een Asus A7V133 met een Spire Orb cooler tot 1,5ghz. Erg zelfde setup dus.
De mijne wordt idle 50 C en stressed 60 C. Bij mij zit die standaard prut nog op de cooler. Ik zit nu hard aan een FOB32-I te denken... :(
In mij kast (InWin A500 minitower) zit 1x 8x8 intake en 1x 9x9 outake.
Ik heb trouwens ook de CPU, mainbord en cooler bij Grafi-call gehaald.
Ik had gisteren met UT als server met 16 bots en 2 "humans" heel vaak dat het systeem bevroor. (Beeld helmaal vast voor 3-7s). Hij werd vast te warm toen.
Het is jammer dat die Global Win FOB's zo slecht te verkrijgen zijn. Ik heb nog een 12x12 fan liggen, denk dat ik die maar ga inbouwen.

Verwijderd

Ik zou even bij Nedcool gaan kijken voor een betere koeler... kan je ook gewoon met een overschrijfkaartje van de Giro betalen, zodat je geen rembours hoeft te betalen...

En ze hebben ook foppies :)

www.nedcool.nl

Verwijderd

mijn tbird 1.2Ghz
38C idle
60C stressed
65C max met BurnCPU proggie

• K-2SO
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-08 15:47
Koop een Intel. ;)

Pentium III-750E @ 900 MHZ
Incl. GlobalWIN FKP-32 Cooler

Normal: 25 graden
Stressed: 30 graden
Max (burnCPU): 35 graden

• Tefflar
Hooi:

Je bedoelt natuurlijk www.ned-cool.nl :) (Een - kan veel schelen)

Staat daar mooi: Tijdelijk niet op voorraad... :(

Fayso: Wat voor cooler heb jij dan?

Verwijderd

Oeps, sorry :+

(Ik houw blijkens niet van min-tekens)

Maar je kan ze ook effe e-mailen en vragen wanneer ze er weer zijn, en bestellen (+ met giro betalen..) zodat je hem meteen krijgt als ze er zijn.

Ik vermoed zo ongeveer dat in Nederland ze overal uitverkocht zijn, de FOPjens.. B-)

• Tefflar
Vandaar dat ik ook al:
Het is jammer dat die Global Win FOB's zo slecht te verkrijgen zijn. Ik heb nog een 12x12 fan liggen, denk dat ik die maar ga inbouwen.
had geschreven... :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties zover...

Jammer genoeg zit er niet veel bruikbaars tussen. Zoals zoveel threads hier ontaard een vraag weer in een merkenstrijd en een gelegenheid tot een machostrijd in vergelijk van waardes. Iets wat ik probeerde te ondervangen door een nieuwe thread te beginnen maar kennelijk niet mag lukken omdat iemand de deur van de peuterspeelzaal open heeft laten staan. Sorry voor de kritiek maar zo kom je dus in een thread geen stap verder.

Dus denk eens constructief. Een probleem (nu dan de mijne) vraagt om een oplossing en niet om een alternatief of hanig gedrag.
Alvast bedankt voor de wel bruikbare oplossingen.

Sander

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben weer wat verder.
Nieuwe BIOS geflashed (1002a-1) en de temperatuur komt volgens het tooltje van Asus niet meer boven de 65C. Maar natuurlijk nog steeds veel te hoog. :(

Nog wat nieuwe vragen dan:
Ik heb in de BIOS ingesteld 9*133. Ik heb alles standaard gekocht. Dit wil toch zeggen dat ik een unlocked versie gekocht heb, toch?
Sandra SiSoft vertelt me dat nu de AGP en de PCI bus te hoog staat. Is dat een standaard melding of is het inderdaad ook raadzaam deze naar beneden te zetten? :7

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-08 14:20
hebt misschien de FSB van 100 op 133 gezet, en de PCI/AGP divider is niet mee veranderd

• Semetrix
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-08 15:02
Idle 34 C
Stressed 55 C

En dat met zo'n waardeloze coolermaster DP5-6H51.

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:59
Op maandag 12 februari 2001 21:42 schreef snnasss het volgende:
Ik ben weer wat verder.
Nieuwe BIOS geflashed (1002a-1) en de temperatuur komt volgens het tooltje van Asus niet meer boven de 65C. Maar natuurlijk nog steeds veel te hoog. :(

Ik heb in de BIOS ingesteld 9*133. Ik heb alles standaard gekocht. Dit wil toch zeggen dat ik een unlocked versie gekocht heb, toch?
Sandra SiSoft vertelt me dat nu de AGP en de PCI bus te hoog staat. Is dat een standaard melding of is het inderdaad ook raadzaam deze naar beneden te zetten? :7
is niet locked, je kan je multiplier wel naar beneden halen, niet naar boven

• Semetrix
Sisoft 2001 ondersteunt de nieuwe VIA133a chipset nog niet!!! Dus pci loopt gewoon op 33mhz enz.

Verwijderd

Topicstarter
Hoezo Sementrix... je gaat me toch niet vertellen dat ik niet zie wat ik zie???

Ik begrijp even niet wat je bedoelt met "wel naar beneden halen maar niet naar boven". Hij is toch unlocked?

Verwijderd

Zover ik heb gehoord van iedereen is de Tb1200 inderdaad niet gelockt. Ik vermoed dat het komt omdat dit misschien wel de laatste/uiteindelijke/snelste versie van de 'gewone' FSB 200 tbird wordt.

Wat Sandra Sisift zegt is geen echte meting, maar een rekensommetje. Omdat deze versie de KT133a chipset nog niet goed begrijpt, komt'ie met die rare waardes.

Maar geloof maar wat het mobo zegt of doet.

(k'weet niet precies wat je ziet in de BIOS. Maar ik weet wel bijna zeker dat het bord wel degelijk op 33Mhz PCI staat op FSB133. Dat laat hij bij het instellen waarschijnlijk ook zien, en staat vast ook wel in de handleiding.)

De KT133a chipset verhoogt namelijk de PCI divider van 1/3 naar 1/4 als je de FSB op 133 Mhz zet.

:)

Verwijderd

Topicstarter
Die melding stond in Sandra bij de tips, meer niet.

Verwijderd

ik heb een goedkope coolermaster
27,50

Verwijderd

Topicstarter
Jongens, kom eens los met die kennis.
Hoe kan ik controleren of de koeler goed contact maakt?
Die 4 nopjes op de processor; kan ik daar iets mee doen?
Moet ik lipjes van de koeler ombuigen (hij ging er erg makkelijk op).

Ik startte net op en hij was al gelijk 54C dus iets koelt niet goed. Het kan toch niet zo zijn dat dat aleen aan de koeler te wijten is.

???

• Semetrix
Sandra 2001 Erratas/Issues: Please read the following if you have any problems with this release:

Incorect PCI/AGP multipliers @ KT133A/KM133 chipset: At 2x 133MHz FSB the PCI/Memory speeds could be wrong. Sandra does NOT support this chipsets yet.

BRON: http://www.sisoftware.co.uk/sandra

• Semetrix
Als je je koeler erop heb gezet niet mee gaan schuiven dat verspreidt de koelpasta zodat ie geen goed contact meer maakt met je processor.

Heeft je kast een fan plekje precies bij de processor onder de voeding?

Zo nee, koop een andere kast die dat wel heeft.

Zo ja, plaats daar een fannetje. Al gedaan en daardoor nog zo'n hoge idle temp ruil je je AMD 1200 in voor een ander exemplaar.

Verwijderd

Druk de koeler er dan eens goed tegenaan en blijf dan de temp in de gaten houden.

• Treb
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op maandag 12 februari 2001 00:36 schreef snnasss het volgende:
Ik heb een Chieftec kast (zelfde als die Antec) met 4 fans erin waarvan er nu 2 draaien (lucht naar buiten).
Hoi Sander,

Helaas heb ik geen oplossing voor jouw probleem.
Echter heb ik wel een vraag/verzoek aan jou.
- Is die Chieftec kast exact gelijk aan het antec model ?
- Welk merk/type voeding zit er in?
- Hoeveel watt is die voeding
- Maakt die voeding veel herrie
- Waar heb je die kast gekocht ?

Je zou me ontzettend helpen met een antwoord op bovenstaande vragen.

Thanx mate :)

Verwijderd

Topicstarter
Die kast is precies dezelfde als de Antec, alleen stukke goedkoper. De voeding is 300W, merk weet ik zo niet, geluid is minimaal. Ik heb hem besteld bij www.progress.nl

• Treb
  • Niet online
Op dinsdag 13 februari 2001 20:52 schreef snnasss het volgende:
Die kast is precies dezelfde als de Antec, alleen stukke goedkoper. De voeding is 300W, merk weet ik zo niet, geluid is minimaal. Ik heb hem besteld bij www.progress.nl
Ah, ga ik die lui even lastig vallen..:)
Ik zie dat tie 247 piek excl. BTW moet kosten. Neem aan dat dat incl voeding is dan.
Maarja ik ben wel lastig, ik ga anders hun effe mailen voor het merk/type van die kast :)

Bedankt voor je reactie

Verwijderd

Topicstarter
Merk is Chieftech, de prijs is inclusief voeding. Ik heb ƒ 329,- incl. rembours betaalt.

• Treb
  • Niet online
Op dinsdag 13 februari 2001 21:10 schreef snnasss het volgende:
Merk is Chieftech, de prijs is inclusief voeding. Ik heb ƒ 329,- incl. rembours betaalt.
Ja, die 329 kan dan wel idd kloppen.

Laatste vraag nog:
Die antec kast komt standaard met
- zogenaamde "Quick Release" drive bays
- "klikhouder" voor fan
- incl. 2 coolers

Zitten die ook bij de chieftec kast standaard meegeleverd ?

Verwijderd

Topicstarter
yes... volkomen dezelfde kast.... alleen niet incl. 2 coolers

Verwijderd

Ik zit met een zelfde probleem als de poster van dit topic. Ik heb vandaag mijn nieuwe pc in elkaar geschroefd met een asus A7V mobo en een AMD Athlon 900Mhz, alles staat op de standdaard instellingen. Ik heb een Thermaltake Chrome ORB cooler op m'n CPU.

Nu geeft het proggie ASUS PC Probe aan dat mijn cpu 59graden is! En dan is dan met een open kast en weinig activiteit. IS de kast dicht gaat de temeratuur zeker 2 a 3 graden omhoog.

Waar kan dit aan liggen, deze hoge temperatuur op een standaard setje? Doe ik iets verkeerd? Heb ik misschien mijn cooler verkeerd gezet, plz help

Alvast bedankt

Verwijderd

Topicstarter
Weer een stapje verder....

Ik had de cooler op de verkeerde aansluiting zitten. Hij draaide dus 3400 ipv 5000 toeren. Vreemde is echter dat de temperatuur hetzelfde blijft. Als ik het dan logisch probeer te benaderen betekent dat dat de cooler geen goed contact maakt omdat hij het niet door kan geven, toch?

Een ander ideetje wat ik net had... ik heb hier zo'n luchtververser staan en daar komt aardig koude lucht uit. Misschien in de computer bouwen.
Nog maar een vraagje dan. Werken de systeem fans gewoon op 12 volt? Ik heb namelijk op het mobo maar 2 fan aansluitingen zitten en er kunne er 4 in de kast, bovendien zit ik te denken om een kleintje die ik van een AT voeding heb gehaald aan de binnenkant van de deur te bevestigingen om zo de koude luchtflow over de processor te leiden.
Iemand ervaring met het bovenstaande?

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:14

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Gebruik je Asusprobe om de temp te meten? Zo ja, trek er dan maar 10C vanaf. Gebruik MBM5 maar eens. Ik heb ook een A7V133 en mijn CPU (TB 750 met Alpha cooler + arctic silver) haalde 52-58C. Schijnbaar zit er een foutje in Asusprobe.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• dontcare
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-03-2024

dontcare

Nomen est Omen

Nog altijd "mag" een amd cpu boven de 1ghz 95 graden worden , heb dit na gevraagd bij zowel AMD als Asus dus jouw temp. zou geen probleem moeten zijn , lijkt inderdaad hoog en het is best wel een leuke hobbie het lager te krijgen maar die 5 graden maakt eigelijk geen moer uit, enige waar ik echt wat van merkte was een alpa cooler maar zoals ik al zei die 5 graden kunnen me gestolen worden.

.Quod me nutrit me destruit.

• ukie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 18:11
heb amd 1200@1302 en de temp blijft laag bij mij 31 idle stressed 42 met dpc heb onbekent kast maar koeld wel goed heb wel een 8cm delta fan in voeding en een in de acterkant onder de voeding dat werkt nog het beste bij mij

noctua d15 g2 be quiet 850 dark power 14 voeding asus 5080 astral motu ultra lite mk5 audio kaart seagate 530r 1tb m2 ssd samsung sm863 960 gb ssd

Verwijderd

Topicstarter
Hoe meet jij dat?

Verwijderd

Via hardware Monitor is een goeie. Zat bij het mobo op cd.

• pimpimmers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op maandag 12 februari 2001 09:47 schreef fayso het volgende:
mijn tbird 1.2Ghz
38C idle
60C stressed
65C max met BurnCPU proggie
Waar kan je dat burnCPU proggie halen url. :P

• irondog
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Op dinsdag 13 februari 2001 22:42 schreef KroJo het volgende:
Ik zit met een zelfde probleem als de poster van dit topic. Ik heb vandaag mijn nieuwe pc in elkaar geschroefd met een asus A7V mobo en een AMD Athlon 900Mhz, alles staat op de standdaard instellingen. Ik heb een Thermaltake Chrome ORB cooler op m'n CPU.

Nu geeft het proggie ASUS PC Probe aan dat mijn cpu 59graden is! En dan is dan met een open kast en weinig activiteit. IS de kast dicht gaat de temeratuur zeker 2 a 3 graden omhoog.

Waar kan dit aan liggen, deze hoge temperatuur op een standaard setje? Doe ik iets verkeerd? Heb ik misschien mijn cooler verkeerd gezet, plz help

Alvast bedankt
De vraag is, waar je temp sensor zit. Als hij 59 graden meet ergens op de heatsink, dan geleidt hij dus tifus goed!! Je moet je dan wel ff afvragen of je tevreden bent met deze temp. Ik vind het persoonlijk nét aanvaardbaar.
Als je 59 graden meet op de core, zonder dat er warmte te voelen is op de heatsink. Dan is de geleiding en dus het contact niet al te best.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

de temperatuur is ASUS probe is 10 graden hoger dan de werkelijke temp, is dus nog veilig

Verwijderd

Ik heb nu een Thermaltake Super ORB, deze heb ik gekocht omdat ik gisteren met m'n stomme kop m'n Chrome Orb sloopte :( (tja, newbie heh :))

maaruh het scheelt welgeteld 2 graden! Dat is ook niet echt de moeite vind ik. Maarja 57 - 10 = 47 graden en dat is nog wel te doen lijkt me zo.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus net de Super Orb besteld. Dat takkeding van Graficall gaat gewoon terug alhoewel ze kennelijk niet op mijn emailtjes willen reageren.

• K-2SO
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-08 15:47
Op woensdag 14 februari 2001 17:59 schreef Hiro Shima het volgende:
de temperatuur is ASUS probe is 10 graden hoger dan de werkelijke temp, is dus nog veilig
Nou, niet altijd ...

Verwijderd

Op woensdag 14 februari 2001 01:51 schreef Pimpimmers20 het volgende:

[..]

Waar kan je dat burnCPU proggie halen url. :P
Vreemd genoeg, als je een websearch doet op cpuburn, krijg je dit als eerste zoek resultaat :
http://users.ev1.net/~redelm/

Afbeeldingslocatie: http://www.3fatchicks.com/ubb//laughing.gif heheheheh

Verwijderd

Mijn a7v geeft via hardware sensors monitor aan 52C idle. Ik heb een termistor (tempmetertje) aangesloten op mijn mobo en bevestigd tegen de zijkant van de core. Dit dingetje meet heel precies en geeft aan 42C. Het mobo rekent gewoon 10C extra, waarschijnlijk omdat dit de geschatte temp is in de die v/d proc. Toch mag je aannemen dat de core ook die temp aanneemt. Ik vind de compensatie van asus wel erg royaal.
De meeste andere merken mobo's geven aanmerkelijk lagere temps aan. Ik heb dit eens nagezocht in een topic waarin iedereen zijn temps vermeldde. En inderdaad a7v temps zijn gemiddeld een stuk hoger. Veelal rond de 50C idle of zelfs hoger. Ik denk dat een reele temp voor een tb 1000/1100/1200 op een a7v rond de 50-55C idle is. Lagere temps zijn eerder uitzondering dan regel.

Verwijderd

Ik denk idd dat de mobo een verkeerde temperatuur doorgeeft. Ik heb zelf namenlijk een alpha-koeler op een ASUS A7V en had mijn thunderbird overgeklokt(700@824). Op een gegeven moment werd mijn processor(volgens ASUS probe en BIOS) 57 graden (stressd). Ik direct mijn pc uit gezet koeler er af en voelen, en ik kon hem gewoon aanraken, hij voelde slechts een beetje warm aan. Ik schatte hem op 36 graden of zo. Volgens mij kan een processor niet zo hard afkoelen.

Verwijderd

De temp van het keramische deel van de cpu is zeker 10 graden lager aan de zijkant, dat klopt.

Nauwkeurige metingen doe je in theorie met een infrarood laserstraal.

Maar bij Hard OCP www.hardocp.com kwamen ze er achter dat de sensor ONDER de cpu nauwkeuriger meet. Verwarrend en verbazend dus...Afbeeldingslocatie: http://www.3fatchicks.com/ubb//dizzy.gif

De onderkant van de CPU (AMD dan..), zo vonden zij uit, is de juiste plek om te meten.

Wat jij dus meet is de zijkant van de cpu behuizing, die is veel koeler.

• 4of9
  • Laatst online: 15-04 15:52
gewoon een alpha erop en je orbje weg gooien >:)

weg probleem :P

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

Verwijderd

Toen m'n pctje gisteren een aantal uren aanhad gestaan gaf asus Probe 59 graden aan, toen heb ik m'n pc gereboot en ben ff de bios ingedoken. Daar wordt wel keurig 49/49,5 graden aangegeven!!

Gewoon -10 graden dus bij Asus Probe, bij deze bewezen :)

Verwijderd

Wat was je die paar uren dan aan het doen, UT'en .. ?

Verwijderd

uuuh sorry wat is UT'en:?

Tja newbie he :)

Verwijderd

Heb de laatste tijd wat lopen tweaken om de proc temp. naar beneden te krijgen. Heb een Athlon 1000 Mhz TB. Eerst had ik zo'n spire orb cooler van Graficall, die is behoorlijk K#T en echt geen 60 piek waard. Heb nu een coolermaster erop zitten, zo'n 6H51. Die koelt een stukje beter, scheelt zo'n 5 graden.
Heb ook een nieuwe kast gekocht, had eerst een JNC, weer van Graficall, maar heb nu een Aopen HQ45a. Dit scheelt alweer 7 graden extra. Het ontwerp van de kast is erg belangrijk voor het koelen. Zorg dat je iig aan de achterkant een outtake fan erop hebt zitten. De voeding in de HQ45a heeft deze. Ook zit in deze koeling een roostertje aan de onderkant. Deze zit net boven de procesor. Op deze manier wordt hete lucht afgevoerd van de processor door de voeding naar buiten.
Zie http://www.amd.com/products/cpg/athlon/pdf/cooling_guide.pdf voor meer info.
Totaalscore: cpu van 57 naar 45 graden!

• backupdevice
  • Laatst online: 19:59

backupdevice

No Risk , Full Push

Ik heb ook zo'n probleem. Mijn Bios zegt 47 graden idle. Mbm zegt 34 graden. Andere bios, zelfde probleem. Standaard cooler 47 graden. Golden orb 47 graden. ( bios)

MBM geeft bij beide coolers 34 graden aan. Ik heb de hetasink van mijn golden orb gevoeld, Warm aan de onderkant. Ik kijk nu alleen maar naar MBM

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Verwijderd

Op maandag 12 februari 2001 22:56 schreef Hooi het volgende:
Zover ik heb gehoord van iedereen is de Tb1200 inderdaad niet gelockt.
Alleen de TB 1200's die in 2000 zijn geproduceerd zijn locked, vanaf januari 2001 zijn ze unlocked, er zijn echter nog genoeg zaken die gewoon locked TB's verkopen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok laatste stand van zaken.
Ik heb dus een Super Orb erop gezet.

De oude stand was 67C CPU en 36C moederbord, geloof ik.

Met de nieuwe koeler en 4 fans in mijn kast geeft Asus PC Probe 57C en 26C aan maar kijk ik in de BIOS dan is het 46C voor de CPU en 26C voor het moederbord.
Als ik het hier allemaal lees, is dit voor een TB 1200 (die draait op 9*133) niet slecht.

Stressed ga ik van het weekend testen. Meld nog wel de resultaten daarvan.

Gegroet, Sander

Verwijderd

Hee Sander,

In je posting las ik dat je een Orb cooler hebt. Misschien is het wijsheid die eens te vervangen. Ik gebruikte eerst een Thermaltake SuperOrb, m'n proc werd na een intensief spel 74-80 graden! :( Idle draaide ie op 34 graden. Ik dacht misschien ligt t wel aan de constructie van de heatsink van de Orb. Ik had toevallig nog een Coolermaster DP5-6H51 liggen, die ik nooit gebruikt had, aangezien ik overtuigd was dat die Orb veel beter was. Ik hem erop geschroefd en na een intensief spel draait ie op 51 graden en idle op 27. :)

Ik denk dus dat je eens moet proberen je Orb te vervangen door een cooler van het 'oude' model, dus met een massief blok (waardoor de processor snel z'n warmte kwijt kan), waar een fan boven op zit.

Hopelijk heb je hier iets aan...

Hmm.. ik lees net dat je een super orb hebt gekocht, ik hoop dat je er meer profijt van hebt dan ik! Succes

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Op vrijdag 16 februari 2001 19:29 schreef Jochen het volgende:
Ik gebruikte eerst een Thermaltake SuperOrb, m'n proc werd na een intensief spel 74-80 graden! :( Idle draaide ie op 34 graden. Ik dacht misschien ligt t wel aan de constructie van de heatsink van de Orb. Ik had toevallig nog een Coolermaster DP5-6H51 liggen, die ik nooit gebruikt had, aangezien ik overtuigd was dat die Orb veel beter was. Ik hem erop geschroefd en na een intensief spel draait ie op 51 graden en idle op 27. :)

Ik denk dus dat je eens moet proberen je Orb te vervangen door een cooler van het 'oude' model, dus met een massief blok (waardoor de processor snel z'n warmte kwijt kan), waar een fan boven op zit.
Nou bij zulke verschillen betekend het maar ÉÉN ding, en dat is dat je die SuperOrb (om wat voor reden dan ook) verkeerd bevestigd hebt. (misschien was de clip wel scheef ofzo)
Want ik heb ook allebei die koelers die je noemt, maar die SuperOrb koelt echt beter, al had ik er meer van verwacht... (scheeld maar een graad of 5)

edit: O ja ik heb duron 600@1000 op een A7V (volgens deze post een notoire 'teveel-aangever', wat temp betreft)
Hij wordt nu 50 graden (MAX met }:O, meestal 49), hij werd altijd 48 met koe, maar toen stond ie op 800@1.53V nu 1000@1.68V, mijn conclusie SuperOrb koelt beter, als ik had geweten dat die A7V (zoveel ?) teveel aangaf, had ik misschien wel met die koelermaster op 1000 gezet, al vloog ie dan wel aardig snel over de 50, en daar had ik niet zo'n zin in.

Verwijderd

Daar zou je inderdaad wel eens gelijk in kunnen hebben.

Ik heb namelijk de clip iets naar buiten moeten buigen omdat die Orb er zowat niet meer af te halen was. Het is alleen wel zo dat toen ik hem er weer afhaalde de onderkant van de heatsink wel onder de pasta zat, dus je zou dan wel denken dat ie er goed op zat...

Nouja, ik laat dat Coolermastertje er wel op zitten en als ik es mocht gaan OC'en vervang ik 'm denk door een FOP38 of een alpha ofzo...

Verwijderd

Dubbel gepost... vaag :?

• Jake
  • Niet online
Op zaterdag 17 februari 2001 01:20 schreef Jochen het volgende:
Dubbel gepost... vaag :?
hè?
Hoe doe je dat, 40 (!) minuten na elkaar :?:?

Verwijderd

Op zaterdag 17 februari 2001 10:58 schreef Jake het volgende:

[..]

hè?
Hoe doe je dat, 40 (!) minuten na elkaar :?:?
Ik was wat aan het downen terwijl ik die message aan het posten was, drukte op submit, maar ging allemaal veel te traag dus drukte op stop. Na het downen (40 min later) weer op submit, stond ie er twee keer |:(

En dat allemaal zo laat op de avond. :)

• Hermanvh
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Ik heb ook een TB 1200, hij wordt na 2 dagen maar 45 graden:)
Ik heb een Spire MA324-30B3 erop zitten, kost 25,- ofzow :9

Met Coolermaster van Computerland wordt ie 48 ofzow na 2 dagen dussuh ff andere cooler halen als ik jou was!

webOS all the way!

Verwijderd

Topicstarter
Ok... met de Super Orb blijft Asus PC probe 56C aangeven en de BIOS 46C. Beetje hoog nog, maar kan ermee leven.

Heb de boel inmiddels draaien op 9*145 en de temp is 59C in PC Probe en 48C in de BIOS. Zojuist een spel gespeeld en er kwam zo'n 4-5 graden bij. Het was Indiana Jones dus niet erg stressed. Ik merk dat tijdens normaal gebruik (Word, IE, ICQ, Pmail, NAV, etc) de temp zo'n 2C schommelt.

Ik heb inmiddels 4 fans erin zitten en in een 5 1/4" bay een hardisk cooler met 3 fans zonder harddisk en die blaast ook aardig wat naar binnen.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ahmk/sisoft1.gif

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ahmk/sisoft2.gif

Verwijderd

Topicstarter
Zijn deze waardes nu goed, gemiddels of slecht?

• Jake
  • Niet online
Wat denk je zelf ?
Je beat bijna alles, behalve P4 scores, en daar wordt je alleen verslagen door SSE2 optimized benchmarks.

Verwijderd

Het heeft iets te maken met hoe je die orb bevestigd, je schijnt iets te moeten doorbuigen ergens ofzo. Vriend van mij had een Tbird 1ghz die wel 70 graden+ werd, en toen ie die orb goed vastmaakte was het gefixed.
Pas op dat je je CPU niet sloopt bij het vastmaken!

Verwijderd

Topicstarter
Wat is dat nu voor een k*t posting?

Verwijderd

Och z'n 73'ste posting. hij moet ook wat ;)

Blijft je systeem nog steeds stabiel ? Ik vindt hem wel nog steeds gaaf hoor, lekker snel 8-)

Verwijderd

Topicstarter
Systeem is nog steeds stabiel.
Hoe zit het eigenlijk met dat inbranden?

Verwijderd

Met overklokken verandert de CPU z'n eigenschappen een beetje. Na een maand of zo is dat proces een beetje gestabiliseerd.
'Ingebrand' dus noemen we dat..

De chip zelf moet zich wat aanpassen.

En als je geluk hebt kan ie daarna beter werken.
(Niet altijd, soms maakt het geen bal uit. Zoals deze Duron van mij dus) :9

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ahmk/tempmbm5.gif

Denk dat het nu allemaal wel goed zit.

Verwijderd

Op maandag 12 februari 2001 00:36 schreef snnasss het volgende:
Alles draait trouwens nog standaard (12*100).
Kijk eens op deze site www.oc-shop.nl daar hebben ze tenminste koelers of kasten die pas koelen bijv vapochill wel duur maar dan heb je ook wat

Verwijderd

Topicstarter
Heeft weinig zin op een posting van 12 dagen geleden te reageren als daar 77 berichtjes tussen staan.... duh....

Verwijderd

:? Is dat dat Asus proggie ofzo? 44 graden CPU en 26 graden system en neem ik aan... (Zou een beetje raar zijn als 't andersom was :) )

Is dit stressed met }:O ? Dan heb je echt wel vooruitgang geboekt!

• Jake
  • Niet online
Op zaterdag 24 februari 2001 20:29 schreef Jochen het volgende:
:? Is dat dat Asus proggie ofzo? 44 graden CPU en 26 graden system en neem ik aan... (Zou een beetje raar zijn als 't andersom was :) )

Is dit stressed met }:O ? Dan heb je echt wel vooruitgang geboekt!
Nee, dat is MBM5, maar of het stressed is, is wel van belang.
En snnass: haal je 1300 met 1.7 Volt ? Da's toch wel aardig :)

Verwijderd

Topicstarter
Het is niet stressed maar na het spelen van een spelletje is hij ongeveer 49-51C. Nu weet ik niet of Prince of Persia en Indiana Jones dé spellen zijn om dat te testen maar lijkt me toch niet slecht.

Ik heb nu 4 dikke fans in 80mm fans in mijn kast zitten en een lege harddisk cooler in een 5Œ" bay (dat maakt niet zoveel verschil maar ziet er wel leuk uit.

Ik merk dat mijn Voodoo 5 erg warm wordt aan de achterkant van de chips (2x) en die warme lucht komt van recht onder mijn cpu. Ik zit eraan te denken om aan de achterkant 2 cpu coolers op de voodoo te zetten maar hoe kan ik die het beste bevestigen?

Verwijderd

Hmm.. Ik heb hetzelfde probleem met m'n GeForce... De achterkant (die ook vlakbij de proc zit) straalt ook aardig wat warmte uit... Ik zag laatst een topic van een of andere gast die gewoon een heatsink met fan op z'n voodoo had geplakt, maar ik kan 'm niet meer vinden...

Je zou evt een blowhole in je kast kunnen maken, waardoor die warme lucht die daar in de case zit weggeblazen wordt, je zhip wordt hierdoor niet cooler, maar je case temp wel, waardoor je processor weer meer warmte kwijt kan. Het lijkt mij echter dat dit zowat nix zal schelen...

• Jake
  • Niet online
Op zondag 25 februari 2001 22:41 schreef snnasss het volgende:
Het is niet stressed maar na het spelen van een spelletje is hij ongeveer 49-51C. Nu weet ik niet of Prince of Persia en Indiana Jones dé spellen zijn om dat te testen maar lijkt me toch niet slecht.
Meeste spellen zorgen wel voor een ruime procbelasting, omdat er altijd wel idle-loops in programmatuur zitten, hierdoor is proc belasting vaak bijna 100, maar aangezien bijvoorbeeld een }:O de proc iets zwaarder belast, dan zal ie nog 1 of 2 graden warmer worden.
Maar ~50 graden is geloof ik niet slecht voor TB 1300 :)

Verwijderd

Topicstarter
Dacht ik ook niet.

Een blower in de zijkant onderbreekt volgens mij alleen maar de airflow en, buiten dat, zorgt voor vuiligheid van de computer door stof etc. Daarom moet je de lucht ook nooit vanuit de achterkant in laten blazen omdat in hoeken etc. altijd meer stof ed. aanwezig is. Door 2 blowers voor die lucht inblazen en 2 achter die uitblazen lijkt me dat het zowel in orde is (26C is een mooie temperatuur).
Het enige wat me dwarszit is dat er binnen die airflow natuurlijk turbulentie optreedt. Omdat de videokaart vlak onder de processor zit en de centrale airflow gebroken wordt door de diverse componenten kan er min of meer een vacuum in het midden ontstaan. En hier geldt dan weer de "normale" natuurkundige wet dat warme lucht stijgt (dus naar mijn processor).

Ik wil dus de airflow wat helpen door de koele lucht van voren schuin over de videokaart te laten blazen zodat de warme lucht die van de kaart komt gelijk afgevoerd wordt. Nadeel daarvan is dat de centrale airflow om de cpu heengeleid zal worden. Of ik plaats op de achterkant van de videochips op de kaart 2 cpu koelers. Nadeel daarvan is dat de warme lucht die afgevoerd moet worden dus ook weer naar boven verdwijnt.....

Wie heeft er een idee?
Op mijn idee om een luchtververser in te bouwen (die een temperatuur produceert van ca. 15C) heeft ook nog niemand gereageerd.

Verwijderd

Topicstarter
Niemad een idee of raad?

Verwijderd

Er zijn ook mensen die gewoon een gat in de bovenkant van hun kast maken en daar een fan in schroeven die zuigt. Ik weet niet wat dat met je airflow doet alleen, maar het zorgt wel voor die stijgende lucht...

Verwijderd

Topicstarter
Daar wil ik dus net vanaf omdat die stijgende lucht warm is.

Verwijderd

Op dinsdag 27 februari 2001 23:13 schreef snnasss het volgende:
Daar wil ik dus net vanaf omdat die stijgende lucht warm is.
Ja, nou.. Die fan ZUIGT :9 de lucht toch uit je kast...

edit:

Misschien had ik 'een fan die blaast' moeten zeggen :z
(Is het glas halfvol of half leeg? :) )

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-08 08:03

BertV

Handgemaakt

sorry hoor... :+
Pentium III-700 @ 933 MHZ
Coolermaster a 35,-

Normal: 20 graden
Stressed: 34 graden
Max (burnCPU): 42 graden

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Verwijderd

Pentiumpjes worden niet zo heet als TB1200's :)

Verwijderd

Topicstarter
De warme lucht ontstaat onder de cpu. Als je dan een fan de lucht laat wegzuigen boven de cpu wordt de warme lucht van de videokaart dus langs en door de cooler van de cpu gezogen.

Leuk dat van die PIII maar is besides the point. Mijn sapcentrifuge wordt ook een stuk koeler maar daar hadden we het niet over.

Verwijderd

Topicstarter
En dat van 20C klopt voor geen meter. Je Mobo wordt al 26-30C. De CPU kan echt niet koeler worden dan de omgevingstemperatuur of je gebruikt een Freon- of waterkoeling.

Verwijderd

Topicstarter
Na wat fans verwisseld te hebben en de weerstandjes er tussenuit gehaald te hebben (minder toeren voor het geluid) en deze beide voorin in te laten blazen is de temperatuur van mijn mobo nu 24C en van de CPU 42C. Weer wat graden winst!

• Jake
  • Niet online
Volgens mij moet je topic maar verplaatsen naar Die Hard Overclocking ;)
Want ik vind je proc niet echt meer warm :)

(en over die P3, dan kan idd niet)

Verwijderd

Topicstarter
Daarom heet het ook een thread (met dus een begin en een eind) en geen lus (waar je in cirkeltjes rondloopt).

Verwijderd

Op maandag 12 februari 2001 21:42 schreef snnasss het volgende:
Ik ben weer wat verder.

Vergelijk de temp van asusprobe eens met de temp in je BIOS setup; bij mij scheelt dit 15 C!!!

Verwijderd

had hem ook via grafical |:(
en die koeler is waardeloos
bij mij kreeg ie mn tb 1.0 niet lager dan 75 graden celcius!!!
nu met een spire orb en mn core verlaagd
36 stressed 32 normal

Verwijderd

Op woensdag 28 februari 2001 17:14 schreef snnasss het volgende:
Leuk dat van die PIII maar is besides the point. Mijn sapcentrifuge wordt ook een stuk koeler maar daar hadden we het niet over.
Als je die dan eens in je case zet... *D

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de Spire Orb teruggestuurd naar Grafi-call en vandaag een mailtje dat dat in ieder geval gecrediteerd gaat worden. Goede service dus, al blijven het aan de telefoon en in hun emails heikneuters.
Pagina: 1 2 Laatste